Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) maklum mengenai video tular bacaan doa untuk dimurahkan rezeki menambah isteri lebih daripada seorang di sebuah program tertutup anjuran jabatan yang membabitkan pegawainya.
Menurut Pengarah Jawi Datuk Mohd Ajib Ismail, hasil siasatan mendapati lelaki membaca doa berkenaan adalah Ketua Imam di salah sebuah masjid di Wilayah Persekutuan.
Doa Tambah Isteri
Katanya, bacaan doa itu adalah di luar daripada teks doa yang ditetapkan pihak penganjur.
Ads
“Justeru tindakan nasihat dan teguran sudah diberikan terhadap pegawai berkenaan. Langkah itu bertujuan mengingatkannya supaya mematuhi garis panduan dan teks doa yang ditentukan oleh pihak Jawi pada masa akan datang.
“Ini kerana Jawi amat mengambil berat terhadap profesionalisme pegawai dalam melaksanakan tugasan supaya imej institusi Islam sentiasa terpelihara,” katanya.
Tidak Sensitif Isu Poligami
Terdahulu, tular di laman sosial rakaman video seorang pegawai Jawi yang berseloroh ketika membaca doa dalam satu majlis tertutup anjuran jabatan berkenaan.
Rakaman video berdurasi 44 saat itu menunjukkan lelaki itu berdoa memohon diberikan rezeki yang mencurah bagi melayari bahtera kehidupan dan membolehkan menambah isteri lebih daripada seorang.
‘Akui cuai tinggal card debit, saya halalkan wang yang telah dibelanjakan.’ Mencuri harta orang wajib kembalikan, ini pesan UAI (Ustaz Azhar Idrus).
Mengambil hak orang lain tak kiralah duit, makanan, kad bank atau apa saja tanpa izinnya memang dilarang agama.
Malah jika kita bertaubat sekalipun, kita harus pulangkan barang yang kita ambil. Jika tidak taubat kita pun tak diterima kerana kita pernah mencuru harta orang lain.
Semalam tular di Facebook sebuah video yang memaparkan seorang wanita selamba menggunakan kad debit milik orang lain yang tertinggal di atas menu restoren tersebut. Ramai warganet menyelar tindakan wanita tersebut.
Ini posting pertama pemilik kad debit tersebut. Kongsinya:
Minta tolong carikan pasangan suami isteri dalam video (dalam ruangan komen) & gambar. Perempuan pakai tudung biru & lelaki pakai baju merah. Anak 3 orang.
Semalam saya makan di Woodfires di Stadium Sultan Ibrahim ketika perlawanan Persahabatan JDT dan Persis Solo. Saya baju putih. Debit card tertinggal di atas menu.
Pencuri (pakai tudung biru) selamba TAP pakai card debit saya untuk beli burger.
Kalau sesiapa kenal minta hubungi saya ya. Sebab kad itu dia ada pakai dekat tempat lain juga sebelum saya sempat blok.
Saya Halalkan
Tak lama kemudian, atas kuasa viral masalah ini dapat diselesaikan. Ini pula posting kedua apabila pemilik kad tersebut menemui pesalah.
Satu tindakan yang harus dipuji apabila pemilik kad yang dikenali dengan nama Arzaim Barimin mengakui kesilapannya yang cuai dan menghalalkan wang yang dibelanjakan setelah mendengar cerita sebenar.
Mencuri Harta Orang
Salam. Selamat semua
Saya owner card debit tersebut. Kes sudah selesai ya. Saya akui silap saya cuai. Selepas selesai bayar ambil gambar menu, cadang nak beli untuk sarapan dengan wife esoknya.
Boleh pulak kad debit itu sama warna dengan buku menu. Saya terima notifications dari Bank Islam untuk kesemua transaksi. Hanya transaksi ketiga saya trigger sebab amount besar.
Wajib Kembalikan
Pesalah ada call saya petang tadi selepas video tersebar. Kami sudah jumpa di Puteri Harbour tadi pukul 9 malam.
Dia mengaku salah ada “terguna” kad saya empat kali. Dua kali beli burger Woodfire dan la gi dua kali di KK Mart Gelang Patah. Sudah pukul 11 malam tak banyak kedai yang buka masa itu.
Katanya duit yang digunakan adalah untuk beli barang kegunaan harian keluarga. Selepas dengar penjelasan dia, jadi saya halalkanlah semua yang di belanjakan. Burger dia akan bayar semula di Woodfire sebab saya sudah terima refund dari Woodfire.
Terima kasih Woodfire & JDTFC bantu dari awal kes sampai selesai. Kes sudah selesai ya semua. Saya undur diri dulu. Minta jadikan pengajaran untuk semua.
Ini Pesan UAI
Menerusi perkongsian lain, Ustaz Azhar Idrus menjelaskan hukum mengambil hak orang lain:
Dulu ketika kecil pernah mencuri barang milik orang. Jadi macam mana saya nak selesaikan sekarang. Adakah perlu saya anti dengan jumlah yang sama?
Ya benar, kalau baran itu ada lagi, wajib pulang barang. Sebagai contoh dahulu kita curi cincin kawan kita, kira-kira 10 tahun yan lalu dan cincin tersebut masih ada di rumah.
Maka taubat kita tak sah selagi kita tak pulangkan cincin tersebut pada tuannya. Wajib pulangkan balik kerana taubat dalam bab ambil harta orang ada empat syarat. Tambah syarat yang ke-empat ialah pulang balik harta haram tadi.
Ada segelintir orang sudah bertaubat, tapi cincin tersebut sayang nak pulangkan sebab sudah lama pakai. Jadi taubatnya tidak akan diterima.
Orang Islam haram makan ulat sagu, ini penjelasan Dr Zulkifli Al-Bakri mengapa umat Islam dilarang memakan ulat sagu atau dikenali juga dengan nama ulat mulong.
Butod merupakan sejenis ulat yang boleh didapati di dalam batang pokok Rumbia yang sedang reput. Ianya juga dikenali sebagai ulat Sagu (Bahasa Melayu) dan ulat Mulung (di Sarawak).
Ulat ini menjadi makanan tradisional suku kaum Kadazan-Dusun di Sabah dan sering dihidangkan semasa hari-hari istimewa seperti Pesta Menuai atau Pesta Makanan. Butod boleh dimakan begitu sahaja atau digoreng terlebih dahulu supaya ranggup dimakan.
Ulat ini dikatakan mempunyai kandungan protein yang tinggi dan baik untuk kesihatan. Bagi yang beragama Islam, ianya haram dimakan kerana Butod merupakan salah satu spesis ulat.
Maksudnya:
“Katakanlah (wahai Muhammad): ‘Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai, atau darah yang mengalir, atau daging babi – kerana sesungguhnya ia adalah kotor — atau sesuatu yang dilakukan secara fasik, iaitu binatang yang disembelih atas nama yang lain daripada Allah.’”
“Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad): ‘Apakah (makanan) yang dihalalkan bagi mereka?’ Bagi menjawabnya, katakanlah: ‘Dihalalkan bagi kamu (memakan) yang lazat-lazat serta baik.’”
Ayat di atas menunjukkan secara umumnya Allah ‘Azza wa Jalla telah menghalalkan buat kita makanan yang baik-baik. Justeru, semua yang baik-baik itu adalah diharuskan untuk memakannya, manakala semua yang buruk dan jijik pula adalah diharamkan daripada memakannya.
Penentuan sama ada makanan itu baik atau jijik — jika tiada nas mengenainya — adalah berdasarkan perasaan dan naluri orang Arab kerana al-Quran turun kepada mereka — yakni dalam bahasa mereka.
Hukum makan ulat sagu
Ulat sagu tergolong dalam jenis ulat. Justeru, bagi menjawab persoalan ini, kami datangkan pendapat para ulama berkenaan hukum memakan ulat.
Pada asasnya, dalam mazhab Syafi‘i, hukum memakan ulat adalah diharamkan melainkan ulat yang berada dalam keju, cuka, kacang hijau, buah-buahan dan seumpamanya yang terdiri daripada makanan, yang mana ulat-ulat berkenaan lahir daripada bahan-bahan suci tersebut.
Imam al-Nawawi menyebutkan bahawa terdapat tiga pendapat ulama dalam kalangan mazhab Syafi‘i berkenaan kehalalan ulat ini iaitu pendapat pertama, ia adalah halal untuk dimakan. Pendapat kedua pula, ia adalah haram untuk dimakan.
Manakala pendapat ketiga, ia halal dimakan bersama makanan yang ia lahir daripadanya, bukan secara terasing kerana haram memakannya secara terasing.
Selain itu, al-Khatib al-Syirbini juga ada menyebutkan bahawa mengikut pendapat yang kuat dalam mazhab Syafi‘i, dihalalkan untuk memakan ulat yang dilahirkan daripada makanan seperti cuka, keju dan buah-buahan, hanya jika ia dimakan secara bersama.
Begitu juga hukumnya apabila ia mati — dalam makanan itu — yakni halal untuk dimakan mengikut pendapat yang kuat. Hal ini kerana kesukaran untuk mengasingkannya.
Makan Ulat Sagu
Sebahagian ulama terkemudian menyandarkan hukum daging yang berulat dengan hukum buah-buahan — yang mengandungi ulat. Berdasarkan kepada ‘illah ini, maka jika ia mampu atau mudah untuk diasingkan seperti ulat yang berada dalam epal, maka haram untuk memakannya secara bersama.
Ibn Syahbah berkata bahawa itulah pendapat yang zahir, yakni apabila tidak kesukaran untuk membezakannya.
Di samping itu, terkeluar daripada lafaz “مَعَهُ” (yakni memakan ulat secara bersama dengan makanan itu), bagi kes memakan ulat secara berasingan. Hal ini kerana hukumnya adalah haram disebabkan oleh kenajisan bangkainya dan juga kejijikannya.
Begitulah juga — yakni haram hukumnya — jika ulat itu diangkat ke tempat yang lain sebagaimana disebutkan oleh al-Bulqini, atau ulat itu pergi dengan sendiri ke tempat lain, kemudian ia kembali semula ke sarangnya (dalam buah itu) selepas ia dapat dipelihara daripadanya seperti mana yang dibahaskan oleh sebahagian ulama terkemudian.
Pendapat kedua pula mengatakan halal secara mutlak, kerana ulat itu dianggap sebahagian daripada buah. Manakala pendapat ketiga mengatakan haram secara mutlak kerana ulat itu dikira sebagai bangkai.
Di samping itu, Jabatan Mufti Negeri Sarawak (JMNS) juga ada menyatakan bahawa memakan ulat sagu (mulong) adalah haram dan dilarang dalam Islam kerana ia dianggap jijik.
Dalam mengkategorikan sesuatu itu jijik fuqaha menentukannya berdasarkan uruf masyarakat setempat. Oleh kerana masyarakat Islam Malaysia mengkategorikan bahawa ulat adalah daripada haiwan yang menjijikkan (khabis) dan kotor termasuklah juga Ulat Mulong.
Ini Penjelasan Dr Zulkifli Al-Bakri
Berdasarkan kepada perbincangan dan perbahasan di atas, kami berpendapat bahawa ulat sagu (mulong) haram dimakan kerana ia dianggap jijik sebagaimana pendapat ulama dalam kalangan mazhab Syafi‘i. Pendapat ini juga adalah selari dengan keputusan fatwa yang telah dikeluarkan oleh Jabatan Mufti Negeri Sarawak, bertarikh: 20 November 2014.
Islam menganjurkan umatnya untuk memakan makanan yang halal lagi baik berdasarkan firman Allah SWT:
Hubungan percintaan pada umumnya dilandaskan pada saling percaya, menghormati satu sama lain, dan yang terpenting adalah adanya benih-benih cinta diantara keduanya.
Nah, dalam hal menghormati satu sama lain, sangat penting untuk kamu atau pasanganmu meminta maaf saat melakukan kesalahan.
Dengan meminta maaf, maka persoalan dapat diselesaikan dengan sikap yang lebih dingin dan tentu saja lebih dewasa.
Namun, terdapat fakta yang menggemparkan dari riset yang dilakukan oleh Baylor University, Texas, Amerika Serikat.
Dari 450 responden yang merupakan pasangan yang telah mendirikan rumah tangga ternyata permintaan maaf hanya menempati urutan ke-6 dalam survey sebuah sikap yang diharapkan pasangan saat mempunyai masalah diantara keduanya.
Adanya rasa emosi yang berlebihan serta faktor salah faham dalam hubungan menjadi penyebab permintaan maaf begitu sukar dilakukan.
Padahal, maaf adalah kata yang sangat ampuh dan menunjukkan kedewasaan dalam suatu perhubungan.
Selain itu, ada 4 alasan bahawa meminta maaf dalam suatu hubungan adalah begitu penting yang perlu dipraktikkan dalam suatu hubungan.
1. Elak rasa ego berpanjangan
Jika masih terdapat rasa ego dalam diri masing-masing, itu tandanya hubungan anda masih belum sempurna. Sebuah hubungan percintaan mestinya membuat dua orang menjadi lebih baik dan membuatkan keuanya keduanya saling perhubungan antara satu sama lain. Jika masih terdapat perasaan ini, maka itu tandanya hal tersebut masih sukar dilakukan.
Dengan adanya rasa ego ini, keengganan meminta maaf dibimbangi akan melarat pada hal lain seperti enggan berkata rindu, sayang, serta kata-kata intim lain yang sangat penting dalam hubungan percintaan.
2. Tidak harus selalu pihak yang salah yang meminta maaf
Meminta maaf tidak harus dilakukan oleh pasangan yang berbuat salah. Anda juga boleh melakukannya dengan pasangan ketika rasa sesuatu dalam hubungan. Hal ini menunjukkan anda sudah dewasa dalam membuat keputusan.
Biasanya dalam konflik mahupun perbezaan pandangan, Hal tersebut juga boleh menimbulkan permasalahan. Segera selesaikan masalah ini dengan salah satu pasangan meminta maaf dan hubungan akan menjadi lebih hangat dan intim kembali.
3. Bukan pertanda lemah
Mindset yang keliru namun seringkali dipakai oleh nyaris semua orang adalah orang perempuan harus banyak mengalah pada lelaki. Termasuk dalam meminta maaf, perempuan perlu selalu yang meminta maaf kepada pasangannya. Situasi ini yang akan menjadikan hubungan serba tidak kena.
Lebih baik menyampaikan hal yang diinginkan kedua belak pihak saat ada konflik dan bagaimana cara mengatasi hal tersebut. Tentu saja, hal yang paling baik dalam memecahkan masalah adalah dengan win-win solution.
4. Meminta maaf janganlah di bibir saja
Ada kalanya meminta maaf tapi hanya dalam hati. Ini menunjukkan bahawa anda masih merasa kesal dengan pasangan. Hal tersebut harus dielakkan. Jika anda sudah niat untuk meminta maaf dengannya, maka tunjukanlah perilaku yang tulus dan nyata atas permintaan maaf tersebut.
Jadi, ini adalah antara empat alasan mengapa meminta maaf dalam sebuah hubungan percintaan itu begitu penting. Dengan meminta maaf, maka hubungan percintaan dengan pasangan pasti akan jadi lebih baik.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kebanyakan kediaman kita mempunyai hiasan dinding berupa kaligrafi daripada ayat-ayat al-Quran. Bukan sekadar untuk menghiasi kediaman tapi juga sebagai peringatan dan untuk bacaan penghuni...