Khabar gembira buat wanita haid, kejar amalan ini di 10 malam terakhir Ramadan. Biarpun datang bulan, ada caranya wanita menambah pahala di bulan puasa ini.
Allahuakbar, ramai yang sedih mengadu kerana kedatangan haid pada malam 10 Ramadan terakhir ini, adakah masih boleh meraih Lailatul Qadar? Adakah boleh lagi merebut peluang-peluang Ramadan yang ada?
Ikuti perkongsian Ustazah Asma’ Harun ini dan jangan ketinggalan untuk mengejar pahala.
Sahabat, tak salah untuk sedih.. tapi jangan sampai lupa bahawa apa yang Allah SWT berikan adalah yang terbaik menurutNya untuk kita, pasti ada 10001 hikmah disebalik apa yang diciptakan. Insyallah.
Fitrah bagi seorang wanita jika kedatangan haid.
Saidatina Aisyah r.a. juga pernah menangis kerana kedatangan haid sewaktu ingin mengerjakan haji. Rasulullah SAW menenangkan hati Aisyah dengan berkata,
Maksudnya:
“Sesungguhnya ini adalah perkara yang telah Allah tetapkan bagi kaum wanita dari anak cucu Adam. Lakukanlah apa yang dilakukan oleh orang-orang yang haji, kecuali tawaf di Kaabah.”
[HR Bukhari]
Buat Wanita Haid
Wanita yang berada dalam keadaan haid semasa Ramadan tidak perlu bersedih, kerana ini adalah ketetapan daripada Allah SWT. Tidak boleh berpuasa bukanlah bermaksud semua ibadah semasa Ramadan tidak dapat dilakukan. Sebenarnya, masih banyak amalan yang boleh diamalkan oleh para wanita yang didatangi haid dalam bulan Ramadan.
Amalan wanita haid semasa ramadan:
1. Memperbanyakkan doa dan zikir.
Firman Allah SWT:
Maksudnya: “Wahai orang yang beriman, berzikirlah (dengan menyebut nama) Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya. Dan bertasbihlah kepada-Nya di waktu pagi dan petang.”
[Surah al-Ahzab: 41-42]
Maksudnya: Ingatlah Aku, nescaya Aku akan mengingatimu, dan bersyukurlah kamu kepada-Ku dan janganlah kamu kufur.
[Surah al-Baqarah: 152]
Kejar Amalan Ini
2. Mendengar alunan al-quran.
Ketika sedang didatangi haid, para wanita masih boleh mendengarkan alunan ayat-ayat suci al-Quran. Disebutkan di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Saidatina Aisyah r.a.:
Maksudnya: “Nabi Muhammad SAW meletakkan kepalanya di pangkuanku saat aku sedang haid, dan ia membaca al-Quran.”
[HR Bukhari]
Bolehkah membaca zikir harian, doa amalan dan surah-surah lazim semasa haid?
– Ulama tidak melarang wanita dalam haid membaca zikir sama ada yang dipetik daripada sebahagian kecil ayat al-Quran atau hadis Nabi Muhammad SAW seperti surah al-Fatihah, ayat kursi dan tiga Qul.
– Dibolehkan juga untuk membaca al-Quran bagi wanita yang menghafaz al-Quran sebagai kemudahan supaya tidak terlupa serta dibolehkan juga untuk tujuan belajar dan mengajar al-Quran.
Di 10 Malam
Antara contoh doa yang boleh diamalkan adalah seperti:
a. Doa Kebaikan Di Dunia dan Akhirat.
رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
Maksudnya:
“Ya Allah, kurniakanlah kepada kami kebaikan di dunia, kurniakanlah juga kepada kami kebaikan di akhirat dan lindungilah kami dari azab neraka.”- [Surah al-Baqarah: 201]
Maksudnya:
“Wahai Tuhan kami, kami telah menzalimi diri kami sendiri, dan jika Engkau tidak mengampuni kami dan memberi rahmat kepada kami, pasti kami termasuk orang-orang yang rugi.”
[Surah al-A’raf: 23]
c. Doa Agar Diri Dan Keturunan Rajin Mendirikan Solat.
Maksudnya: “Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan solat, wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa ini.”
[Surah Ibrahim: 40]
Antara contoh zikir yang boleh diamalkan adalah seperti:
a. Zikir Taubat.
Maksudnya:
“Aku memohon ampun kepada Allah Yang Maha Agung, tiada Tuhan selain Dia Yang Maha Hidup dan Memelihara (kehidupan), dan aku bertaubat kepada-Nya.”
b. Zikir Fatimah.
سُبْحَانَ الله، الْحَمْدُ لِلَّه، اللهُ أَكْبَر
Maksudnya: “Maha Suci Allah, Segala puji bagi Allah, Allah Maha Besar.”
c. Zikir Pemberat Timbangan.
سُبْحَانَ اللَّهِ وبِحَمْدِهِ سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ
Maksudnya: “Maha Suci Allah dan pujian bagi-Nya, Maha Suci Allah yang Maha Agung.”
Terakhir Ramadan
Antara contoh surah lazim adalah:
a. Surah yang berada pada juzuk 30 bermula Surah Ad-Dhuha hingga al-Ikhlas
b. Misalnya Surah al-Insyirah, al-Kafirun, al-Kautsar, al-Masad, al-Falaq, an-Nas dan lain-lain.
3. Memperbanyakkan selawat.
Daripada Abdullah bin ‘Amr r.a., bahawa Nabi SAW bersabda:
فَإِنَّهُ مَنْ صَلَّى عَلَيَّ صَلَاةً صَلَّى الله عَلَيْهِ بِهَا عَشْرًا
Maksudnya: “Sesungguhnya barangsiapa yang berselawat ke atasku dengan satu selawat, maka Allah SWT akan berselawat ke atasnya dengan sepuluh selawat.”
[HR Muslim]
Ads
4. Mempelajari ilmu agama.
Nabi Muhammad SAW bersabda:
وَمَنْ سَلَكَ طَرِيقًا يَلْتَمِسُ فِيهِ عِلْمًا سَهَّلَ اللَّهُ لَهُ بِهِ طَرِيقًا إِلَى الْجَنَّةِ
Maksudnya: “Siapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan mudahkan baginya jalan menuju syurga.”
[HR Muslim]
Bersedekah
5. Melazimi sedekah.
Wanita yang haid masih boleh melakukan sedekah di bulan Ramadan.
Diriwayatkan daripada Abdullah bin Umar r.a.:
يَا مَعْشَرَ النِّسَاءِ تَصَدَّقْنَ وَأَكْثِرْنَ الْاِسْتِغْفَارَ ، فَإِنِّـيْ رَأَيْتُكُنَّ أَكْثَرَ أَهْلِ النَّارِ
Maksudnya:
“Wahai kaum wanita! Bersedekahlah kamu dan perbanyakkanlah istighfar. Kerana, aku melihat kaum wanitalah yang paling banyak menjadi penghuni neraka.”
[HR Muslim]
Diriwayatkan daripada Ibnu Abbas r.anhuma:
كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَجْوَدَ النَّاسِ بِالْخَيْرِ وَكَانَ أَجْوَدُ مَا يَكُونُ فِي رَمَضَانَ حِينَ يَلْقَاهُ جِبْرِيلُ وَكَانَ جِبْرِيلُ عَلَيْهِ السَّلَام يَلْقَاهُ كُلَّ لَيْلَةٍ فِي رَمَضَانَ حَتَّى يَنْسَلِخَ يَعْرِضُ عَلَيْهِ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْقُرْآنَ فَإِذَا لَقِيَهُ جِبْرِيلُ عَلَيْهِ السَّلَام كَانَ أَجْوَدَ بِالْخَيْرِ مِنْ الرِّيحِ الْمُرْسَلَةِ
Maksudnya:
“Nabi SAW merupakan orang yang paling pemurah dengan kebaikan dan sifat pemurahnya semakin memuncak dalam bulan Ramadan, ketika Jibril menemui Baginda.
Jibril a.s. menemui Baginda setiap malam di bulan Ramadan sehinggalah selesai Nabi Muhammad SAW memperdengarkan al-Quran kepadanya. Ketika Jibril a.s. datang, Baginda memberikan kebaikan melebihi angin mursalah (yang bertiup atau yang dikirimkan).”
[HR Bukhari]
Menyediakan Juadah
6. Memberi makan kepada orang yang berpuasa.
Amalan mudah bagi seorang wanita adalah menyediakan juadah berbuka buat orang yang berpuasa.
Ini berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Zaid bin Khalid al-Juhani r.a.:
مَنْ فَطَّرَ صَائِمًا كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ غَيْرَ أَنَّهُ لاَ يَنْقُصُ مِنْ أَجْرِ الصَّائِمِ شَيْئًا
Maksudnya: “Sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berpuasa dia akan mendapat pahala yang sama dengan orang yang berpuasa dalam keadaan pahala orang tersebut tidak berkurangan sedikit pun.”
[HR Tirmizi, hadis sahih]
KESIMPULAN
Apa jua kebaikan seperti melakukan tugas harian, menguruskan rumah tangga, bekerja mencari rezeki dan sebagainya yang dilakukan semata-mata kerana Allah SWT dianggap sebagai satu ibadah. Ibadah yang sempurna akan diberi ganjaran hikmah dan pahala. Insya-Allah.
Sesungguhnya, wanita yang didatangi haid semasa Ramadan tidak terkecuali dalam merebut pahala. Usahakan melazimi amalan-amalan yang disebutkan di atas supaya kita tidak terlepas daripada merasai kemanisan beribadah di bulan Ramadan yang mulia.
Mereka yang berkahwin lewat cenderung untuk menjadi lebih cerewet dan sukar bertoleransi dengan pasangan masing-masing. Setiausaha Persatuan Psikiatri Malaysia (MPA), Dr Firdaus Abdul Gani berkata, sikap sedemikian tercetus disebabkan mereka telah terbiasa hidup dengan cara serta kebiasaan untuk satu jangka masa yang lama.
“Mereka juga risau disebabkan risiko tidak subur dan sukar mendapat anak disebabkan umur yang meningkat. Mereka akan tergesa-gesa untuk mengejar mendapatkan anak yang boleh menyebabkan berlakunya stres di kalangan pasangan.
“Perasaan kegagalan juga mungkin tercetus terutamanya di kalangan wanita akibat kesukaran mendapat anak.
“Dari aspek positif, wanita yang berkahwin lambat ini mempunyai fikiran yang lebih matang serta keadaan kewangan yang kukuh yang menyumbang kepada perkahwinan yang stabil,” katanya.
.
Menurut Dr Firdaus, senario wanita berkahwin lewat kerana berpendidikan tinggi sebenarnya bukan sesuatu yang luar biasa tetapi dikhuatiri memberi impak negatif terhadap kehidupan sosial masyarakat .
“Pertumbuhan penduduk pada 2030 nanti dijangka menjunam hingga 0.7 peratus berbanding 2 .6 peratus sekitar tahun 90-an dan berkahwin lewat dikenal pasti sebagai punca utama penurunan tersebut,” jelasnya.
PENINGKATAN UMUR UNTUK BERKAHWIN
Mengikut kajian Penduduk dan Keluarga Malaysia ke 5 (KPKM-5) yang dijalankan oleh Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) pada tahun 2014, didapati bahawa 86.8 peratus responden yang berumur 25 sehingga 49 tahun mempunyai keinginan untuk berkahwin di mana 31 tahun merupakan umur minimum untuk berkahwin.
Kata Dr Firdaus, ini berbeza dengan hasil penemuan pada tahun 2010, di mana sumber dari Jabatan Perangkaan Malaysia mendapati bancian statistik purata umur perkahwinan di kalangan lelaki ialah 28 tahun dan perempuan ialah 25.7 tahun.
Ini sekali gus, ujarnya, menunjukkan terdapat peningkatan dari segi umur di mana mereka ingin berkahwin berbanding sebelumnya.
“Penakrifan umur perkahwinan lewat pula adalah sekitar 37 tahun kepada lelaki dan 33 tahun kepada wanita pada tahun 2014. Terdapat 56 peratus responden lelaki berpandangan masalah kewangan menjadi punca utama mereka lewat berkahwin manakala majoriti wanita iaitu 35.7 peratus mengatakan tiada calon sesuai.
“Apabila dilihat secara spesifik mengenai tumpuan pada kerjaya, lebih ramai wanita memberikan sebab tumpuan pada kerjaya iaitu 18.1 peratus berbanding 9.4 peratus di kalangan lelaki.
“Bagaimapun, antara faktor lain yang mendorong wanita berkahwin lewat adalah disebabkan masalah kewangan yang dihadapi (26 peratus) disebabkan peningkatan kos sara hidup dan mahu memiliki kehidupan yang stabil terlebih dahulu dikuti oleh mendahulukan kemajuan kerjaya,” katanya.
PENTINGKAN KESTABILAN KARIER DAN KEWANGAN
Berdasarkan statistik, kadar penyertaan buruh wanita di negara ini meningkat daripada 46.8 peratus pada 2010 kepada 54.7 peratus pada tahun 2015.
Jelas Dr Firdaus, ini membuktikan wanita kini mementingkan kestabilan karier dan kewangan.
Katanya, dari aspek psikologi, terdapat beberapa kesan terhadap emosi dan tingkah laku di kalangan mereka yang lambat berkahwin.
“Antara kelebihan berkahwin ialah mempunyai peneman untuk berkongsi suka duka kehidupan serta memenuhi keperluan emosi dan fizikal untuk hidup berpasangan dan berkasih sayang.
“Terdapat banyak kajian yang mendapati bahawa perkahwinan banyak memberikan impak positif terhadap individu, tetapi ia turut bergantung kepada umur ketika berkahwin.
“Mereka yang berkahwin terlalu muda (kurang dari 18 tahun) didapati mempunyai banyak masalah emosi disebabkan usia yang tidak matang serta ketidaksediaan memikul tanggungjawab menyebabkan adaptasi yang sukar kepada kehidupan berkahwin,” katanya
Sumber Kredit: Astro Awani
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
“5 waktu solat di masjid, setiap hari baca 40 kali Surah Al-Ikhlas.’ Bekas Ketua Cawangan Pas meninggal dunia ketika solat jemaah.
Bekas Ketua Cawangan Pas Kampung Kenor meninggal dunia ketika menunaikan solat Maghrib secara berjemaah di Masjid Mukim Kenor, di sini, pada Khamis lalu.
5 Waktu Solat Di Masjid
Mohd Radzi Ibrahim, 63, secara tiba-tiba rebah ketika rakaat pertama solat di masjid itu pada jam 7.20 malam.
Menurut Imam Tua Masjid Mukim Kenor Ahmad Fadhil Zamani, ketika hendak rukuk, beliau yang sedang mengimamkan solat Maghrib itu tiba-tiba terdengar bunyi kuat seperti objek jatuh.
Katanya, berdasarkan pemerhatian menerusi rakaman kamera litar tertutup (CCTV) menunjukkan Mohd Radzi tidak sempat rukuk tetapi terlebih dahulu rebah dalam keadaan bersujud sebaris dengan jemaah lain yang sedang solat.
Setiap Hari Baca
“Seorang jemaah berhenti daripada solat dan segera membantu membaringkan Mohd Radzi yang sudah tidak sedarkan diri.
“Saya menghubungi talian kecemasan 999 dan pegawai perubatan yang tiba memeriksa Mohd Radzi mengesahkan dia sudah meninggal dunia,” katanya.
Menurut Ahmad Fadhil, mangsa mempunyai sejarah penyakit jantung.
40 Kali Surah Al-Ikhlas
Dalam pada itu, katanya, arwah seorang yang sangat pemurah dan sentiasa berebut membayar harga makanan dan minuman sahabat-sahabatnya semasa di kedai makan.
“Arwah memang solat berjemaah lima waktu di masjid dan setiap hari mengamalkan membaca 40 kali surah al-Ikhlas selain seorang yang sangat berpegang teguh pada janji.
Bekas Ketua Cawangan Pas Meninggal Ketika Solat Jemaah
“Kita tidak tahu amalan rahsia arwah hingga membawa kepada kematiannya secara husnul khatimah (mati dalam keadaan beribadat dan pada malam Jumaat),” katanya.
Menurutnya, jenazah lelaki itu dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Tengah Kuala Krai selepas solat Jumaat.
Kashoorga: Pemergian yang dicemburui. Meninggal dunia ketika solat di malam jumaat. Al-Fatihah.
Hari ini terlalu banyak berita dipaparkan di media sosial tanpa batasan. Kata orang, semua boleh menjadi wartawan sedangkan untuk menjadi wartawan , mereka diajar setiap berita yang ditulis harus mempunyai krediliti, telah diteliti dan faktanya disahihkan sebelum disiarkan di majalah atau akhbar.
Tapi hari ini, media sosial menjadi pusat berkumpulnya “berita”, sahih atau tak sebaliknya sudah disebarkan lebih awal tanpa diselidiki kesahihannya. Akibatnya banyak pihak dikecam dan bila disiasat ianya tidak benar. Benarlah di akhir zaman ini, zaman fitnah.
Dipetik dari perkongsian pejabat Mufti Wilayah Persekutuan memaklumkan, di akhir zaman ini menyaksikan begitu banyak fitnah dan penipuan berleluasa. Ada pihak yang tuduh menuduh tanpa bukti yang kukuh dan ada pihak yang begitu dangkal mempercayai berita yang tiada pucuk pangkalnya. Nabi SAW pernah memberikan amaran kepada sesiapa yang suka bercakap tentang perkara yang tidak diketahui kebenarannya. Daripada Abu Hurairah, Nabi SAW bersabda :
Maksudnya: “Seorang hamba apabila dia bercakap tentang satu perkataan yang dia sendiri tidak selidiki (akan kebenarannya), maka dia akan tergelincir ke dalam neraka yang jauhnya adalah sejauh arah timur.” Riwayat Al-Bukhari (6477)
Al-Qastalani berkata: Iaitu kalimah atau ucapan tanpa berfikir keburukan natijah hasil cakapan tersebut. (Lihat Irsyad al-Sari, 9/274)
Di dalam riwayat yang lain menyebut bahawa Nabi SAW bersabda :
Maksudnya: “Seorang hamba yang bercakap tentang satu perkataan yang diredhai Allah yang mana dia terlintas (untuk bercakap tentangnya) maka Allah akan mengangkat darjatnya. Manakala seorang hamba yang bercakap tentang satu perkataan yang dimurkai Allah yang dia sendiri dia terlintas (untuk bercakap tentangnya dan tidak dipastikan kebenarannya) maka dia akan terjatuh ke dalam neraka Jahannam.” Riwayat Al-Bukhari (6478)
Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqalani menukilkan pandangan Ibnu Battal ketika mensyarahkan hadis ini. Ibnu Battal menyatakan hadis ini memberikan isyarat bahawa di antara ujian yang paling besar ke atas manusia adalah lidah dan kemaluannya. Sesiapa yang menjaga dari dua perkara tersebut maka dia telah menjaga dirinya daripada ditimpa kejahatan yang paling besar. (Rujuk Fath Al-Bari Syarh Sahih Al-Bukhari, 11/308)
Oleh itu, amat penting untuk mendepani fitnah-fitnah yang berlaku sesuai dengan cara yang telah ditunjukkan dan diajarkan oleh Nabi SAW. Ini supaya fitnah-fitnah tersebut dapat dihadapi dengan penuh tertib, berhati-hati serta tidak melampaui batas sehingga tidak membelakangi panduan yang telah digariskan di dalam Al-Quran dan Al-Sunnah.
Lembaga Zakat Negeri Kedah buat penjelasan
Dalam pada itu, susulan satu berita bahawa seorang makcik hidup dalam keadaan daif di Kedah dan berita itu mendapat kecaman di media sosial, Lembaga Zakat Negeri Kedah tampil memberi penjelasan mengenai isu ini.
Susulan isu tular mengenai seorang penerima bantuan zakat bernama Rokhimah Ismail oleh media tempatan baru-baru ini, pihak Lembaga Zakat Negeri Kedah mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua pihak di atas keprihatinan dalam isu ini.
Kesan daripada isu yang tular ini, ramai netizen yang mengecam denga n kata-kata kesat terhadap agensi-agensi bantuan negeri terutamanya Lembaga Zakat Negeri Kedah seolah-olah tidak pernah ada sekelumit usaha untuk mengagihkan zakat para pembayar dengan telus dan amanah.
Untuk makluman semua, cik Rokhimah Ismail, 67 tahun belum pernah berkahwin dan tidak mempunyai anak. Beliau sebelum ini yang tinggal bersama saudara-maranya juga mempunyai beberapa buah rumah lain milik keluarga yang cukup dengan kemudahan asas serta boleh didiami berhampiran dengan rumah uzur yang ditularkan tersebut.
Ada di antara rumah tersebut yang masih tidak berpenghuni dan telah dijadikan rumah sewa lengkap dengan kelengkapan lain seperti elektrik dan air.
Walau bagaimanapun, sejak akhir-akhir ini, Makngah Rokhimah telah mengambil keputusan untuk kembali ke rumah uzur tersebut dan tinggal di sana.
Susulan keputusan tersebut, Makngah Rokhimah juga telah berkali-kali dipujuk oleh ahli keluarga untuk berpindah ke rumah yang lebih elok dan selesa berhampiran tersebut namun ditolak beliau.
Pihak LZNK turut berkesempatan bertemu dengan anak saudara Makngah Rokhimah iaitu En. Shariman.
Menurut beliau, “Kami dah cuba memujuk mak ngah untuk tinggal dirumah lain milik keluarga tapi mak ngah masih berkeras nak tinggal disitu. Saya bagi pihak keluarga memohon supaya orang ramai tidak salah sangka dengan berita yang diviralkan di media sosial kerana sedikit sebanyak ia memberi kesan kepada imej kami sekeluarga.” katanya.
Selain itu, LZNK juga telah menawarkan pilihan kepada beliau untuk berpindah dan tinggal di sebuah Pondok Pengajian yang berada di bawah seliaan LZNK yang lengkap dengan kemudahan asas dan pendidikan namun tawaran tersebut turut ditolak beliau.
Seperti mana yang kita semua sedia maklum, Makngah Rokhimah adalah merupakan penerima bantuan kewangan LZNK secara bulanan sebanyak RM200 bermula daripada tahun 2018 sehingga 2020 selain pernah menerima bantuan kewangan zakat sekaligus berjumlah RM300.00 pada Disember tahun lalu. Beliau juga menerima bantuan makanan 'Food Bank' LZNK melalui Penolong Amil dan Imam Kariah Masjid bagi meringankan beban beliau.
Selain itu, Bantuan Warga Emas daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kedah juga turut diterima beliau sebanyak RM500.00 sebulan.
Hasil siasatan bersama anak saudara beliau juga, Makngah dan keluarga mempunyai tanah sawah yang diberi sewa sebanyak RM1,700.00 dan dibayar secara giliran kepada 6 orang adik-beradik yang lain termasuk beliau.
Menurut En Shariman juga, anggaran nilai tapak hartanah yang didiami Makngah Rokhimah beserta 6 buah rumah milik beliau dan ahli keluarga sahaja sebenarnya telah mencecah nilai RM1.7 juta.
Walau bagaimanapun, pihak LZNK bersyukur hasil rundingan semula pihak LZNK bersama Makngah Rokhimah dan ahli keluarga beliau pagi tadi, Makngah Rokhimah akhirnya bersetuju untuk berpindah ke rumah berhampiran milik mereka yang lebih selamat untuk didiami.
LZNK sentiasa komited dalam menguruskan kutipan dan agihan zakat dalam masa yang sama perlu memastikan ia selari dengan ketetapan hukum syarak serta garis panduan asnaf yang sebenar.
Sehubungan itu, pihak LZNK amat menghargai keprihatinan semua yang amat mengambil berat dengan isu-isu yang melibatkan institusi zakat. Harapan kami agar setiap maklumat yang diterima harus disemak dahulu sebelum ditular meluas di media sosial bagi mengelakkan daripada timbulnya fitnah kepada asnaf mahupun institusi zakat sendiri.
Dalam kita ghairah memberi komen, cacian dan cercaan kepada semua pihak, alangkah baiknya sekiranya kita menahan jari jemari kita dengan menyiasat dan bertabayyun terlebih dahulu daripada pihak-pihak yang terlibat. Sesungguhnya institusi agama ini tidak akan berdiri teguh jika bukan dengan sokongan semua saudara-saudara Islam kita yang sama-sama berganding bahu menunjukkan keprihatinan bagi membantu golongan yang memerlukan.
Jika anda terjumpa asnaf atau ingin mendapatkan kepastian atau menyemak status asnaf yang dibantu oleh LZNK, anda boleh memuat turun aplikasi Zakat On Touch di telefon masing-masing atau menghubungi kami di talian 04-7331740, whatsapp 019-4181740 atau emelkan aduan anda di aduan@zakatkedah.com.my.
Terima kasih. Lembaga Zakat Negeri Kedah 3 Februari 2021
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...