Adakah ada dalil, khususnya daripada sejarah Nabi atau sahabat yang jelas berhubung boikot? Ini kerana terdapat pandangan yang mengatakan boikot tidak pernah berlaku dalam sejarah Islam.
JAWAPAN:
Boikot barangan Yahudi sebenarnya sudah lama dilakukan oleh sahabat Nabi SAW lagi. Seperti yang dimaklumi, ketika umat Islam berhijrah ke Madinah, golongan Yahudi sememangnya memonopoli ekonomi dan pentadbiran Madinah.
Sejajar dengan semangat hijrah, Nabi SAW berusaha mengubah cara hidup bangsa Arab Madinah ketika itu dengan memupuk dalam diri mereka cinta kepada agama. Menerusi cinta agamalah mereka mampu menjadi pentadbir yang baik dan peniaga yang hebat.
Ads
Atas kegigihan mereka dalam mengubah nasib, umat Islam di Madinah berjaya melumpuhkan ekonomi dan pentadbiran Yahudi. Segala yang mereka miliki sebelum ini musnah akibat daripada boikot besar-besaran oleh umat Islam.
Tidak cukup sekadar itu saja, anjakan paradigma semakin membuak-buak dalam diri mereka apabila terdapat segolongan sahabat yang pakar dalam bidang perniagaan bersusah payah mendidik umat Islam Madinah berniaga dan sebagainya. Usaha ini secara tidak langsung makin melumpuhkan lagi ekonomi golongan Yahudi.
Ads
Antara contoh sahabat Nabi SAW yang berjaya berbuat demikian ialah Abdul Rahman bin Auf. Ketika beliau sampai di Madinah, pelbagai teknik dilakukan bagi tujuan menandingi industri perdagangan unta yang sebelum ini dimonopoli bangsa Yahudi.
Selepas usaha keras, beliau berjaya menambat hati masyarakat Madinah dan antarabangsa untuk membeli unta daripadanya. Keadaan menjadi lebih teruk lagi apabila umat Islam di Madinah turut memboikot usahawan Yahudi dalam semua sektor. Rentetan daripada keadaan itu, bangsa Yahudi terpaksa keluar dari Madinah sedikit demi sedikit.
Ads
Berhubung isu hukum memboikot sama ada wajib atau tidak, ia mestilah kembali kepada keadaan dan suasana. Boikot menjadi wajib apabila produk berkenaan adalah barangan yang mampu kita tinggalkan tanpa mendatang kemudaratan jika tidak mengambilnya.
Tetapi jika produk berkenaan adalah keperluan asas harian yang tidak dapat dihindari oleh umat Islam, maka adalah tidak salah bagi umat Islam untuk membelinya selagi mana tiada yang setanding dengannya. Apa yang penting di sini ialah memboikot dengan ilmu dan akhlak bukan memboikot secara terburu-buru tanpa berfikir panjang hingga mendatangkan kemudaratan yang tidak sepatutnya.
Menjelang usia 40-an, isterinya selalunya lebih serius&suami terlebih manja. ‘Sebab itu berlakunya krisis rumah tangga bila masing-masing berbeza karektor.
Lelaki dalam usia 40-an ingin lebih perhatian daripada seorang isteri. Tapi isteri pula terlalu banyak bebanan di fikiran, jadi mereka mudah beremosi.
Ikuti perkongsian pengamal undang-undang, Kheyr Hameed dan hadam baik-baik apa yang cuba disampaikan.
Hujan rintik-rintik pagi ni. Cuaca sejuk. Saya ajak suami cari breakfast di luar. Konon nak makan roti kitab tepi tasik, malangnya meja penuh sebab hujan. Nak makan di bahagian tak berbumbung, jadi menu roti kitab bah pula nanti.
Dalam perjalanan ke tasik, suami saja bergurau. Dia biarkan tingkap bahagian saya terbuka besar. Mula-mula saya buat tak endah, tapi lama-lama hujan semakin agak lebat.
Saya cuba naikkan cermin. Tapi rupanya dia lock. Saya pandang dia, dia gelak-gelak. Saya cakap, “tak lucu la bang.” Sambil gelak dan tampar manja bahu dia.
Isterinya Selalunya Lebih Serius
Tiba-tiba teringat yang tak hensem tapi kaya tu. Dipuji sebagai seorang yang lucu dan penyayang. Hahaha.
Baru perasan, kadang-kadang krisis umur 40-an ini sebab tolakan dan tarikan. Isteri bila umur menjelang 40-an, banyak yang mereka rasa serious sehingga jadi sensitif atau jadi malas nak layan.
Sebab? Usia macam ni dah nak tenang-tenang je. Mungkin juga dah penat gelak dengan karenah anak-anak atau penat otak dengan karenah orang di pejabat.
Orang perempuan ni lain. Emosi kami bercampur baur. Kadang-kadang boleh switch emosi sebab nak kawal keadaan. Kadang-kadang terus tak terkawal emosinya bila terlalu berkecamuk.
Suami Terlebih Manja
Tapi untuk gadis muda 20an, bila diusik dengan insiden tingkap terbuka kalau hujan, mesti respond mereka berbeza.
“Youu youu..alaa youu ni, saje dengki i tawww.”
“Hahahaa you ni kelakar laa, saje taww nak bagi i basah.”
(Sila baca dengan intonasi gedik bimbo)
Orang lelaki pula masuk umur 40-an, nak manja lebih, nak perhatian lebih. Sebab tu dia saja usik-usik pasangan dia walaupun kadang-kadang timing tu tak kena.
Sebab Itu Berlakunya
Solusinya? Isteri, kadang-kadang kena layan juga gurau senda usik mengusik suami walaupun kau dah hadap lawak yang sama 20 tahun lamanya.
Suami pula, korang jangan bergurau masa dia tengah moody betul-betul. Contoh masa dia tengah marahkan anak. Mungkin tujuan kau nak kendurkan keadaan, tapi seeloknya kau sediakan perisai.
Kau jadi back up dia, join dia marah anak tapi dengan nada low tone.
Krisis Rumah Tangga
“Along kena dengar tau cakap mama. Mama bukan marah saja2. Mama sayang along tu.” Agitchuu. Time dia penat tu, memang dia kuat bebel atau dia diam je terus.
Cuba ajak jalan-jalan, tidur hotel, makan-makan. Insyallah pulih semangat dia dengan mantera “jom jalan-jalan cari makan kat penang.”
Jadi, kita orang perempuan jangan banyak sangat buat faktor “tolakan” sebab faktor “tarikan” kat luar sangat banyak. Orang lelaki pula, kena faham kenapa berlaku penolakan. Korang kena come up dengan idea atau joke yang lagi fresh ok!
Notakaki: orang perempuan masih lagi sensitif dengan kisah Sol. Jadi jangan salah cakap “jom jalan jalan cari marka kat penang.”
Kashoorga: Oleh itu, menjelang usia 40-an, tidak kiralah suami atau isteri ambil masa untuk fahami antara satu sama lain. Ada masanya kita perlu serius dan masanya perlu kelakar.
Sejak diberitakan salah seorang mangsa virus koronavirus COVID-19 adalah beragama Islam, ramai yang tertanya-tanya siapakah diri mangsa sebenarnya.
Dalam masa sama bersimpati dengan keluarga Allahyarham yang menerima takdir Ilahi dengan cara sebegini. Namun siapalah kita mahu menolak takdir Tuhan yang sudah ditentukan olehNya.
Dalam satu posting di laman Instagram Pendakwah Bebas Ebit Lew, memberitahu rupanya arwah, Muhammad Yusof, 34 tahún memang ada masalah pernafasan sebelum ini.
Menurut Ebit Lew yang menghubungi isteri arwah, Noradilah Rani melalui video call sebak melihat wanita itu bersama lima anak yang ditinggalkan.
Mereka dikatakan semuanya sihat, tiada demam ataupun sesak nafas. Cuma salah seorang anak mereka negatif di kuarantin di tempat lain. Anak pasangan ini masih Kecil-kecil berusia dari 11 tahun hingga 7 bulan.
Tambah Ebit lew lagi, rupanya arwah memang amat dikenalinya apabila pernah sama-sama berjumpa di India-Pakistan. Arwah belajar hafiz Al-Quran dan berjaya habiskan 15 juzuk.
Ayahnya juga seorang pendakwah dan dari kalangan orang baik-baik. Menurut Ebit Lew juga dia pernah berjumpa beberapa kali di airport dan arwah mesti tengah membaca Al-Quran.
Sebak menangis baru lepas video call Noradilah wife arwah Muhammad Yusof b Haron 34 thn mati meninggal asbab Corona Virus dan beliau memang ada masalah pernafasan dari sebelum ini. .
Sebak tengok wife dan 5 anaknya positif covid 19. Tapi semuanya dalam keadaan sihat dan tiada demam or sesak nafas. Seorang lagi anak negatif dan kuarantin ditempat lain. Ya Allah tuhanku. Anak yang besar dah tahu. Yang kecil semua belum faham sangat. Anak dari 7bulan sampai 11tahun. Kecil lagi. Tengok mereka berlari dalam bilik sendiri di hospital JB rasa sebak.
Terima kaseh semua Dr dan Nurse di KKM yang berkorban berjuang berjihad disebalik semua ini. Allah selamatkan keluarga pejuang kita semuanya. Selamat semuanya insyaAllah. Hanya syurga dan Redha Allah buat tuan puan semua bahagian depan dalam perjuangan kali ini.
Saudaraku semua terus kita berjuang jaga diri dan kuarantin diri dan ikut nasihat kkm dan negara kita. Jika ada simptom terus buat pemeriksaan. Kita hadapi sebagai sebuah keluarga. Ini waktu bersatu hati. Supaya ALLAH sayang kita. Rahmat Allah sahaja boleh selamatkan kita.
Dari semalam tak boleh tidur mendoakan semua. Sekali tengok arwah macam kenal sangat. Siapa yer. Cuba ingat rupanya tahun 2003 dan 2007 dulu kami pernah jumpa di India Pakistan. Dia dulu belajar hafiz Al-Quran. 15 juz juga. Allahuakbar. Ayahnya pendakwah baik dan pergi ke seluruh dunia di icu tapi kini dah bertambah baik dan pulih. Beberapa kali saya jumpa dia di airport mana dalam dunia mesti tengah baca Al-Quran. Terkesan dengan sifat baiknya.
Saya baru lepas beri sedikit sumbangan padanya. Jika sesiapa sumbang sedikit ini no akaun isterinya Bank Islam 010 4102 7184 812 Nor Adilah bt Rani
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ambil air sembahyang tanpa tanggalkan mekap, sah atau tidak wuduk? Iyalah tujuan ambil air sembahyang adalah untuk mendirikan solat.
Adakah sah wuduk sekiranya seseorang itu tidak menanggalkan krim atau pelembap muka terlebih dahulu sebelum mengambil wuduk, tetapi hanya menanggalkan krim,pelembap tersebut ketika sedang berwuduk?
Maksudnya:
“Kami pulang bersama-sama Rasulullah SAW dari Makkah ke Madinah. Apabila kami sampai ke kawasan air di pertengahan jalan, sekumpulan orang bergegas untuk bersolat Asar. Lalu mereka berwuduk secara tergesa-gesa. Kami pun menghampiri mereka dan dapati buku lali mereka tidak dibasahi air.
Lantas Rasulullah SAW bersabda: Celakalah buku lali mereka daripada api neraka (penyebab mereka masuk ke neraka)! Oleh itu, berwuduklah kamu dengan sempurna.”
(Sahih Muslim: 241)
Syeikh Ali al-Qari menyebut:
وفيه دليل على وجوب غسل الرجلين على وجه الاستيعاب وهو المنقول من فعله – صلى الله عليه وسلم – ومن فعل الصحابة رضي الله تعالى عنهم أجمعين
Maksudnya:
“Pada hadis ini terdapat dalil kewajipan membasuh kedua-dua kaki secara meliputi (menyampaikan air kepada keseluruhan bahagian kaki yang wajib dibasuh), dan perkara ini diambil daripada perbuatan Nabi SAW dan perbuatan para sahabat RA.” (Rujuk Mirqat al-Mafatih Syarh Misykat al-Masobih, jil. 2 hlm.110)
Wajib Hilangkan Perkara Yang Menghalang Air Mengenai Kulit
Para fuqaha’ telah bersepakat bahawa kewujudan sesuatu benda pada anggota wuduk atau anggota mandi wajib yang menghalang sampainya air kepada kulit, menghalang sahnya wuduk dan mandi wajib tersebut.
Oleh sebab itu, antara syarat wuduk ialah menghilangkan perkara yang menghalang air mengenai kulit, sama ada minyak tepu, lilin dan seumpamanya.
Syarat ini disepakati oleh 4 Mazhab yang muktabar. (Rujuk; al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, jilid 2 halaman 282 dan Mausu’ah Ahkam al-Thahahrah, halaman 71)
Imam al-Nawawi menyebut dalam kitab al-Majmu’:
إذا كان على بعض أعضائه شمع أو عجين أو حناء وأشباه ذلك، فمَنَعَ وصولَ الماء إلى شيء من العضو؛ لم تصحَّ طهارته، سواء كثر ذلك أم قلَّ، ولو بقي على اليد وغيرها أثر الحناء ولونه دون عينه أو أثر دهن مائع بحيث يمس الماء بشرة العضو ويجري عليها لكن لا يثبت؛ صحَّت طهارته
Maksudnya:
“Jika sekiranya di atas sebahagian anggota badannya terdapat lilin, tepung atau inai dan seumpamanya, yang mana ia menghalang air daripada sampai kepada anggota tersebut, maka tidak sah taharahnya, sama ada benda itu sedikit ataupun banyak. Namun, jika di atas tangannya atau pada anggota badan yang lain masih tersisa kesan inai dan warnanya tanpa zatnya, atau kesan minyak yang cair yang mana air akan menyentuhi kulit anggota badan tersebut, dengan mengalir dan tidak melekat, maka sah taharahnya itu.” (Rujuk; al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, jilid 1 halaman 464)
Tanpa Tanggalkan Mekap
Perkara ini dijelaskan dalam kitab Taqrirat al-Sadidah, bahawa yang dimaksudkan dengan bebas daripada perkara yang menghalang sampainya air ke anggota wuduk ialah tidak terdapat jirim pada anggota wuduk yang menghalang sampainya air.
Maksudnya, tidak terdapat sesuatu zat atau benda asing pada anggota wuduk yang kalis atau tidak telap air, adapun kesan yang ditinggalkan daripada zat tersebut, seperti kesan minyak yang cair dan warna inai pada jari seperti yang disebutkan oleh Imam al-Nawawi, maka ia tidak menghalang sampainya air.
Begitu juga keadaannya dengan dakwat pen, kerana ia tidak menghalang sampainya air kepada kulit. (Rujuk; Taqrirat al-Sadidah Qism al-Ibadah, hlm. 95)
Kadar Basuhan atau Sapuan Wajib
Setiap perbuatan rukun yang telah disebutkan, bilangan yang dituntut hanyalah sekali sahaja, namun dengan syarat ia melakukan dengan sempurna, iaitu dapat meliputi seluruh bahagian anggota wuduk dengan sekali basuhan atau sapuan.
Sekiranya dengan satu kali perbuatan (basuhan atau sapuan) tidak berjaya meliputi keseluruhan anggota yang wajib dikenakan air, maka wajib melakukannya untuk kali kedua hingga kesemua bahagian anggota berjaya diliputi air.
Namun yang dituntut adalah melakukannya sebanyak tiga kali, iaitu perbuatan pertama sebagai perbuatan wajib, dan perbuatan kedua hingga ketiga adalah perbuatan sunat.
Basuhan atau sapuan pertama diukur apabila berjaya meliputi keseluruhan anggota, sekiranya seseorang memerlukan sehingga dua kali untuk berjaya meliputi, maka dua kali perbuatan itu dianggap sebagai satu perbuatan.
Adapun melakukan kurang daripada tiga kali (iaitu sebanyak dua kali, dalam keadaan perbuatan pertama sudah berjaya meliputi keseluruhan anggota), atau lebih daripada tiga kali (dalam keadaan keseluruhan anggota telah berjaya diliputi), maka hukumnya makruh, dan sah wuduknya. (Rujuk; al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, jilid 1 halaman 441-443)
Sah Atau Tidak Wuduk?
Berkaitan dengan soalan yang diajukan, perkara utama yang perlu diperhatikan ialah; adakah air sampai kepada keseluruhan anggota wuduk?
Bagi memastikan perkara ini berjaya dilakukan, ia boleh dilakukan dengan apa sahaja cara sekalipun asalkan tujuan tercapai, iaitu menyampaikan air ke anggota wuduk.
Justeru, sekiranya menanggalkan krim atau pelembap muka terlebih dahulu, sehingga air dapat disampaikan kepada keseluruhan anggota wuduk, maka telah terlaksana kewajipan berwuduk.
Adapun sekiranya membasuh tanpa menanggalkan krim/pelembap muka terlebih dahulu, sekiranya basuhan pertama hanya menghilangkan krim/pelembap muka tetapi tidak menyampaikan air kepada kulit, wajib membasuh lagi hingga air berjaya sampai ke kulit.
Jika Was-Was Bersihkan Dulu
Setelah air berjaya sampai ke kulit baru dianggap telah melakukan basuhan atau sapuan wajib (walaupun sebenarnya melakukan dua kali atau lebih perbuatan) dan wuduknya sah. Jika krim/pelembap muka tetap ada dan menghalang air sampai ke kulit, maka tidak sah wuduk itu.
Oleh itu, kami mencadangkan agar dihilangkan terlebih dahulu krim/pelembap muka kerana ia lebih berkemungkinan dan diyakini dapat memastikan kita melaksanakan wuduk dengan sempurna.
Apatah lagi telah jelas dalam hadis-hadis berkenaan orang yang tidak menyempurnakan wuduk dengan ancamannya, maka sangat wajar untuk berhati-hati dan berusaha agar kita tidak tertinggal kawasan yang sepatutnya dikenakan atau disampaikan air.
Semoga Allah SWT mengurniakan ilmu dan kefahaman kepada kita dalam melaksanakan segala titah perintah-Nya.
Bila melihat seseorang dengan tanda hitam pada dahi ada kalangan kita menganggap individu tersebut rajin beribadah, selalu bersujud. Anggapan itu boleh jadi betul atau...