Sebagai anak, keutamaan kita adalah ibu, kerana dia adalah pemegang kunci syurga kita. Kita semuanya anak, dan selamanya anak. Walau siapa pun kita, berapa pun usia kita, sama ada ibu kita masih hidup atau telah pergi, kita adalah tetap seorang anak kepada ibu kita. Tiada istilah pencen untuk jawatan seorang anak. Bidang tugas seorang anak perlu kita sempurnakan sehingga ke akhir hayat kita.
Ibu merupakan insan yang sangat suci dan mulia. Betapa banyak pengorbanan yang dilakukan semata-mata untuk melahir dan membesarkan kita menjadi manusia.
Bermula dengan sabarnya ibu menghadapi kesusahan sewaktu mengandungkan kita sembilan bulan, sanggup berdepan dengan risiko kematian ketika bersalin, menghabiskan seluruh tenaga dan masa sepanjang hayatnya semata-mata untuk memastikan kita membesar.
Kalau diimbas ke belakang, ibulah yang mengandungkan kita, menahan mual, loya dan sakit ditendang ketika kita dalam kandungannya. Berkongsi nyawa, darah dan makanan.
Ketika melahirkan kita, diumpamakan seolah-olah separuh mati. Namun, sebaik sahaja kita keluar dari rahimnya, segala kesakitan dan luka cedera hilang disirna rasa bahagia dan perasaan kasih sayang yang melimpah.
Kita membesar dalam pelukannya setiap masa. Berkongsi susunya demi melihat kita sihat. Malah sehingga kita boleh merangkak, berjalan, bercakap dan berlari, semuanya di bawah pengawasan ibu.
Pada ibu, nyamuk atau semut yang hinggap pada tubuh anak-anak, semuanya musuh. Andainya kita demam, ibu akan turut demam. Di waktu kita tidak tidur, ibu juga turut berjaga, dan bila kita tidur, ibu tetap juga berjaga bimbang kalau-kalau kita terjaga.
Sehinggalah kita meningkat usia kanak-kanak, remaja dan dewasa, ibu masih terusan memikirkan hal-hal kita, meskipun kita terkadang terlupa untuk memikirkan hal-hal mereka. Keletah dan kerenah anak-anak biasanya mudah difahami oleh ibu, tetapi alangkah ramai anak-anak yang tidak betah dengan kerenah ibu sewaktu mereka berusia.
Ads
Merenung wajah ibu seharusnya menyedarkan kita betapa kedutan, parut luka dan kasarnya kulit ibu, segalanya disebabkan sepanjang hidupnya sarat dengan pengalaman untuk membesarkan kita! Kerana itulah, barangkali kenapa Rasulullah menyebut dalam suatu hadis baginda, bahawa melihat sahaja wajah ibubapa, sudahpun dikira ibadah.
Kerana itu, Allah mengangkat darjat seorang ibu ke tempat paling teratas selepas Allah dan rasulNya, juga mengatasi kedudukan seorang bapa. Meskipun dalam rumahtangga, suami lebih tinggi kedudukannya berbanding isteri, namun bagi anak-anak, ibu mengatasi bapa.
Kewajipan mentaati, berbakti, larangan menyakiti hati mahupun hanya dengan kata-kata ‘uh’ menjelaskan betapa kedudukan ibu begitu suci dan mulia. Dianugerahkan Allah kepada para ibu, suatu detik pada setiap hari di mana doa mereka langsung kepada Allah tanpa hijab.
Meskipun sekian lama sepanjang hayat kita sebagai anak, menggunakan nama bapa sebagai sandaran keturunan pada nama kita, namun di saat talqin dibacakan kepada kita di pusara, hanya nama ibu yang disandarkan, kerana itulah satu-satunya sandaran darah daging yang paling sahih.
Ibu juga dianugerahkan kemuliaan mengatasi kedudukan bapa. Malah, kunci untuk kita memasuki syurga juga mesti terlebih dahulu mendapatkan kunci keredhaan ibubapa.
Ads
Sabda Rasulullah SAW, mafhumnya:
“Redha Allah bergantung kepada redha ibubapa, dan murka Allah bergantung kepada murka ibubapa.” (HR Al Hakim)
Dalam hadis yang lain, seorang sahabat bernama Jahimah RA datang menemui Rasulullah SAW meminta pandangan baginda untuk dia ikut serta dalam ekspedisi jihad. Rasulullah bertanya: “Adakah kamu masih mempunyai ibu?” Jahimah menjawab: “Ya.” Lalu Rasulullah bersabda: “Tinggallah bersamanya kerana sesungguhnya syurga terletak di bawah tapak kakinya.” (HR An Nasai)
Banyak ayat Al Quran dan hadis yang memperingatkan kita betapa besarnya pengorbanan seorang ibu, sehingga melayakkan dirinya menjadi penentu destini kita, ke syurga atau ke neraka. Allah SWT berfirman mafhumnya:
“Dan Kami telah menasihati manusia supaya berlaku baik kepada kedua-dua orang tuanya ketika mana ibunya telah mengandungkannya dalam keadaan yang teramat berat keperitannya dan (mengarahnya) untuk memutuskan penyusuan setelah (bayi) berumur dua tahun, maka syukurlah kamu kepadaKu dan seterusnya kepada kedua-dua ibu bapamu dan kepadaKu kamu akan kembali.” (Luqman: 14)
Kita juga sering mendengar kisah dalam sirah Rasulullah SAW, bagaimana seorang sahabat, Alqamah yang sukar menyebut syahadah di akhir hayatnya kerana melebihkan isterinya daripada ibunya.
Ads
Begitu juga kisah pada zaman Bani Israil, seorang pemuda bernama Juraij difitnah dan dituduh berzina sebagai akibat tidak menyahut panggilan ibunya, ketika ia sedang bersolat sunat. Hanya kerana tindakan sebegini menyebabkan ibu bersedih atau berkecil hati, hidup kita kehilangan barakah dan rahmah Allah.
Kepada para ibu, pengorbananmu tidak pernah akan boleh dibalas oleh anak-anak. Malah, untuk hanya jasa melahirkan anak-anak sahaja pun sudah tidak mampu untuk anak-anak membalasnya.
Mana mungkin ada anak yang mampu melahirkan ibunya, atau menghidupkan semula ibunya apabila meninggal. Sehinggakan Rasulullah SAW pernah memberi sindiran betapa anak-anak yang ingin membalas jasa ibu melahirkannya, hanya dengan satu cara iaitu memerdekakan ibunya daripada menjadi hamba.
Ironisnya, mana mungkin ada anak yang dilahirkan bebas, kalau ibunya hamba. Lantas, bagaimana mungkin anak mampu membeli ibunya dan memerdekakannya?
Ini bermaksud, adalah mustahil untuk kita membalas segala jasa dan pengorbanan ibu yang menghabiskan seluruh usianya untuk berkhidmat kepada anak-anak, tanpa bayaran!
Kita tidak miliki banyak masa untuk menyembah bakti kepada ibu, si pemilik kunci syurga kita. Lakukan apa sahaja yang boleh menggembirakan ibu, dan elakkan daripada menyebabkan ibu tersentuh hati.
Setiap kita hanya ada seorang ibu, tidak boleh ditambah atau ditukar ganti. Bersegeralah kita mentaati dan menambah bakti kepada ibu sebelum sampai terlewat waktu. Biar kita berpenat berulang alik ke kamar ibu, sebelum sampai masa nanti kita hanya mampu berulang alik ke makam ibu.
Tidak dinafikan kita disuruh mendidik anak-anak menjadi insan berguna dan mendengar kata ibu bapa sejak mereka masih kecil.
Didikan dengan sempurna menjadikan mereka insan yang tidak leka dengan suruhan Allah yang wajib antaranya puasa dan solat.
Walau bagaimanapun ada kalanya mencabar untuk mendidik anak-anak supaya mengerjakan solat.
Malah ada di kalangan kita yang terpaksa memukul anak-anak untuk segera mengerjakan solat.
Namun sebenarnya ada caranya untuk kita sebagai ibu bapa menyuruh mereka solat tanpa membebel atau pukul.
Perkongsian dari pengguna laman sosial Mohamad Safwan Yusoff memberitahu caranya dengan mengamalkan doa tertentu buat anak-anak ini.
Insya-Allah jika diamalkan selalu, anak-anak akan bersolat tanpa penat kita membebel atau memukul mereka.MACAM MANA NAK BUAT ANAK ANDA SOLAT TANPA PERLU DISURUH, DIBEBEL DAN DIPUKUL.
Kisah daripada seseorang yg mpunyai anak perempuan..anak saya umur 13 tahun dan sangat ‘liat’ nak solat.Satu hari, terlintas di hati nak pantau anak saya solat. Boleh dia hampar sejadah atas lantai je.. tapi tak solat.Bila saya tanya dah solat ke belum, katanya ‘dah’.Saya rasa sangat marah dah la tak solat, menipu pulak.
Disebabkan perasaan marah, saya pukul anak saya. Maasyaa Allah, saya tahu saya dah buat silap.Saya menangis dan saya mohon ampun pada Allah.Saya dah pukul anak saya, saya dah bebel-bebel, saya dah bagi warning tapi anak saya tetap tak berubah dan susah dan liat nak solat.
Pada suatu hari,ada kawan bagitau saya satu cerita.Dia ada pergi ke rumah salah seorang kawan lamanya.Kawannya tu tak la kuat agama sangat,tapi bila azan berkumandang, anak-anaknya terus bergegas bangun untuk solat.Tak perlu disuruh.
Kawan saya ni tanya la macam mana nak buat anak-anaknya solat tanpa perlu disuruh..Beliau berkata, “sebelum saya berkahwin saya baca doa ni dan saya masih amalkan sampai sekarang”
Sejak dari hari tu, saya tak putus-putus baca doa ni.Saya baca dalam sujud..setiap kali solat dan bila-bila je doa, doa dan doa.
Alhamdulillah, sejak mengamalkan doa ni, anak perempuan saya yang dulu liat solat dah mula berubah. Solat tak perlu disuruh dah solat Subuh pun boleh bangun sendiri, tak payah saya kejutkan.
Dan Alhamdulillah, adik beradik yang lain pun semuanya ikut kakak dioarang. Solat tanpa perlu disuruh.Doanya adalah dalam Surah Ibrahim ayat 40.
“Rabbij ‘al nii muqiimas solaati, wa min zurriyyatii, rabbanaa wataqobbal Du’aa’
[14:40] “Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikianlah juga zuriat keturunanku.Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku”
InsyaAllah… Jom Amal….semoga anak2 kita semua rajin mendirikan solat bersama Aamiinn.
Boleh share untuk panduan semua rakan rakan kita.Jemput like page ni untuk perkongsian motivasi dan agama.
Page :Motivasi Bersama Safwe Yusoff
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Maksudnya: “Dalam bulan Rejab terdapat hari dan malam yang mana berpuasa pada hari tersebut dan mendirikan malamnya (Qiyamullail) adalah seperti seseorang yang berpuasa setahun selama 100 tahun dan berqiyamullail selama 100 tahun. Hari tersebut adalah 3 hari terakhir daripada bulan Rejab dan padanya juga dibangkitkan Muhammad SAW.”
JAWAPAN:
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Bulan Rejab merupakan salah satu daripada bulan yang istimewa buat umat Islam. Ini kerana, ia termasuk di dalam bulan-bulan Haram sebagaimana yang dinyatakan di dalam hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Waktu berputar sebagaimana keadaannya ketika Allah SWT menciptakan langit dan bumi. Satu tahun terdiri daripada dua belas bulan, daripadanya terdapat empat bulan yang haram (suci) iaitu tiga daripadanya mengikut turutan (Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram) dan yang keempat adalah Rejab Mudhor terletak antara Jamadi al-Akhir dan Sya’ban.” [al-Bukhari (4054)]
Syeikh Mustafa al-Bugho mengatakan perkataan Mudhor ini dinisbahkan kepada satu kabilah yang dinamakan Bani Mudhor kerana kabilah ini amat menjaga akan pengharaman bulan tersebut berbanding bulan-bulan lain ketika menta’liqkan hadis ini di dalam Sahih al-Bukhari.
Selain itu, Imam al-Hafiz Ibn Kathir di dalam tafsirnya telah menukilkan pendapat Ibn Abbas RA yang menyatakan bahawa setiap kezaliman yang dilakukan di dalam bulan-bulan Haram ini, dosanya adalah lebih besar berbanding bulan-bulan lain. Begitu juga, amal soleh yang dilakukan juga adalah lebih besar (pahala) berbanding bulan-bulan yang lain. [Lihat: Tafsir Ibn Kathir, 130/4]
Berdasarkan soalan di atas, riwayat Salman al-Farisi RA tersebut ada diriwayatkan oleh Imam al-Baihaqi di dalam Syu’ab al-Iman dan Fadhail al-Awqat. Akan tetapi, Imam al-Baihaqi menyatakan bahawa sanad hadis tersebut adalah dhaif.
Adapun berkaitan status hadis ini adalah munkar sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalni bahawa hadis ini teramat munkar. [Lihat: Tabyin al-‘Ajab, 31] Tambahan pula, Syeikh Ibn Arraq al-Kinani menyatakan di dalam sanad terdapat perawi yang didhaifkan oleh Ibn Ma’in dan . [Lihat: Tanzih al-Syariah, 161/2]
Untuk itu, kami katakan bahawa riwayat atau hadis ini adalah tidak sahih dan kita tidak boleh sama sekali untuk menyandarkannya kepada Nabi SAW.
Di sini kami nyatakan beberapa pendapat para ulamak berkaitan kelebihan bulan Rejab, antaranya ialah:
Al-Hafiz Ibn Hajar berkata: “Tidak ada disebut di dalam hadis yang sahih (yang boleh dibuat hujjah) akan kelebihan bulan Rejab, berpuasa padanya, berpuasa daripadanya disebabkan sesuatu perkara yang tertentu dan solat yang khusus”. [Tabyin al-‘Ajab, 9]
Imam al-Syaukani pula berkata: “Tidak ada disebut berkaitan amalan pada bulan Rejab secara khusus di dalam sunnah yang sahih, juga yang hasan dan juga yang dhaif (dhaif ringan). Bahkan, kesemua yang diriwayatkan berkaitannya secara khusus adalah palsu lagi dusta dan teramat dhaif”. [al-Sail al-Jarrar, 297]
Imam Ibn Rejab berkata: “Tidak ada yang sahih pada kelebihan berpuasa di bulan Rejab yang khusus daripada Nabi SAW dan juga tidak ada yang khusus daripada sahabat Baginda SAW”. [Faidh al-Qadhir, 210/4]
Untuk itu, bulan Rejab tidak mempunyai apa-apa kelebihan yang khusus daripada hadis-hadis yang sahih seperti amal ibadat tertentu. Walaupun begitu, ini tidak menghalang seseorang itu untuk melaksanakan amalan seperti berpuasa, solat sunat, bersedekah dan lain-lain lagi dengan syarat tidak beri’tiqad (mempercayai) bahawa amalan ini mempunyai kelebihan-kelebihan yang khusus atau tertentu. Ini kerana, ia termasuk atau bulan Rejab termasuk di dalam bulan-bulan haram yang mana diketahui akan kelebihan bulan-bulan haram berbanding bulan-bulan yang lain.
Kata Abu Bakar al-Warraq:
“Bulan Rejab adalah bulan untuk bercucuk tanam, bulan Sya’ban pula adalah bulan untuk menyiram tanaman dan bulan Ramadan pula adalah bulan untuk memungut hasil.” [Lihat: Lathaif al-Ma’arif, 121/1]
PENUTUP
Sempena kemasukan bulan Rejab ini, marilah sama-sama kita mempertingkatkan amalan baik kita dan semoga Allah SWT sentiasa memberi kita taufiq dan hidayahNya dalam setiap amalan yang kita lakukan agar ia tidak bercanggah dengan al-Quran dan juga sunnah Rasulullah SAW. Amin.
Wallahua’lam
Sumber Kredit: Mufti Wilayah Persekutuan. Sahibus Samahah Dato’ Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
VIDEO:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Love Lock atau turut disebut Love Padlock adalah mangga yang ditulis nama pasangan, kemudian diletakkan di tempat-tempat tertentu seperti jambatan, pagar, monumen atau tempat yang dikatakan menjadi simbol cinta. Kebiasaanya ditulis nama pasangan sebagai harapan cinta mereka akan kekal.
Dalam menjawab persoalan ini, marilah kita mentadabbur ayat yang sering kita bacakan di dalam solat lima waktu setiap hari. Selain membacanya, marilah kita memahami inti patinya:
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
Maksudnya: Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. (Surah al-Fatihah: 5)
Imam Ibn Kathir menerangkan bahawa lafaz “iyyaka” diletakkan di permulaan ayat dan diulang penggunaanya untuk menekankan bahawa hanya kepada Allah SWT kami menyembah, hanya kepada Allah kami bertawakkal menyerahkan segala urusan, dan tidak akan sesekali kami bertawakkal melainkan kepada Allah SWT.
Maka, jelaslah dalam kehidupan kita seharian, kita diajar untuk sentiasa memohon segalanya kepada Allah SWT dan bertawakkal dalam setiap urusan. Selain itu, terdapat begitu banyak dalil daripada al-Quran yang menunjukkan rahmat Allah SWT kepada hambanya yang memohon doa daripadanya, antaranya:
Maksudnya: (Kerana telah tetap) orang-orang lelaki ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan orang-orang perempuan pula ada bahagian dari apa yang mereka usahakan; (maka berusahalah kamu) dan pohonkanlah kepada Allah akan limpah kurnianya. (Surah al-Nisa’: 32)
Maksudnya: (Ingatlah) ketika kamu memohon pertolongan kepada tuhan kamu, lalu Ia perkenankan permohonan kamu (dengan firmanNya): “Sesungguhnya Aku akan membantu kamu dengan seribu (bala tentera) dari malaikat yang datang berturut-turut.
Imam al-Qurtubi dalam menafsirkan ayat ini, mengatakan bahawa ayat ini turun selepas Rasulullah SAW berdoa kepada Allah untuk membantu tentera Islam ketika peperangan badar. Keresahan Rasulullah SAW tampak apabila Baginda melihat bilangan tentera musyrik berjumlah seribu orang, sementara tentera Islam hanya 315 orang sahaja. Selesai doa Baginda, lalu diturunkan ayat ini.
Maksudnya: Dan Tuhan kamu berfirman: “Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina.
Jelaslah berdasarkan ayat-ayat di atas, bahawa Allah SWT Maha kaya, lagi Maha luas rahmatnya. Tidak ada yang lebih layak untuk diminta pertolongan, rezeki atau memohon untuk diselamatkan melainkan daripada Allah SWT. Hal ini sebagaimana yang diajarkan oleh Baginda Nabi SAW di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Ibn ‘Abbas RA:
Maksudnya: Apabila kamu meminta, maka minta kepada Allah, dan apabila kamu memohon pertolongan, mohonlah pertolongan daripada Allah. Riwayat al-Tarmizi (2516)
Selain itu, dalam membahaskan persoalan ini, perlu untuk kita berhati-hati agar tidak menjadi orang yang melakukan perbuatan khurafat.
Sesungguhnya, Allah SWT Maha berkuasa dalam menentukan segalanya. Tidak ada yang mampu menjamin kebahagiaan atau dapat lari daripada kesengsaraan melainkan semuanya dengan kehedendak Allah SWT.
Maksudnya: Dan jika Allah mengenakan engkau dengan sesuatu yang membahayakan, maka tiada sesiapa pun yang akan dapat menghapuskannya melainkan Dia; dan jika Ia menghendaki engkau beroleh sesuatu kebaikan, maka tiada sesiapapun yang akan dapat menghalangi limpah kurniaNya. Allah melimpahkan kurniaNya itu kepada sesiapa yang dikendakiNya dari hamba-hambaNya, dan Dia lah yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani. (Surah Yunus: 107)
Umat Islam juga hendaklah menjauhi semua amalan khurafat, yang menyatakan apabila meletakkan kunci di pagar atau tempat-tempat tertentu akan mengekalkan perhubungan dan cinta. Ini jelas seperti mana yang diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas’ud R.A,
Maksudnya: “Al-Tiyarah adalah syirik, al-Tiyarah adalah syirik (Baginda menyebutnya tiga kali) dan setiap orang pasti (pernah terlintas dalam hatinya sesuatu dari hal ini). Hanya sahaja Allah SWT menghilangkannya dengan tawakkal.” Riwayat Abu Daud (3910), Ibn Majah (3538) dan al-Tirmizi (1614)
Istilah tatayyur atau tiyarah berasal daripada perkataan al-tayr (الطير) iaitu bermakna burung. Dalam kepercayaan masyarakat Arab Jahiliyah, apabila mereka akan mengadakan perjalanan, mereka akan terlebih dahulu melepaskan burung. Sekiranya burung itu terbang ke kanan, maka ia dikenali sebagai sa’ih, mereka akan gembira dan perjalanan dibolehkan. Sebaliknya, jika ke kiri barih, ia bermakna sial dan mereka akan bersedih kerana ia memberi petanda musibah akan menimpa lantas mereka akan menangguhkan pemergian. (Lihat Miftah Dar al-Sa’adah, m. 584-585)
Begitulah juga, apabila seseorang meletakkan harapan dan kepercayaan ke atas sesuatu yang sebenarnya tidak mampu memberi apa-apa jaminan untuk kebahagiaan.
KESIMPULANNYA
Berdasarkan nas dan hujah di atas, kami berpendapat bahawa Love Lock apabila diletakkan untuk tujuan mengharapkan jodoh, atau minta dikekalkan jodoh dengan mengunci mangga, adalah haram.
Ini kerana kami berpendapat konsepnya hampir sama dengan al-Tiyarah yang mengharap dan meletakkan kepercayaan ke atas sesuatu perkara yang hakikatnya tidak dapat memberi manfaat. Selain itu, sudah jelas daripada dalil-dalil di atas bahawa untuk meminta sesuatu hanyalah kepada Allah SWT.
Semoga Allah memberi kita taufiq untuk memahami dan mempratikkan syariat Islam. Aamiin.
Sumber kredit: Mufti Wilayah Persekutuan. Sahibus Samahah Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Solat jamak dan qasar adalah kemudahan yang dikurniakan untuk mereka yang bermusafir menunaikan solat. Namun jarak perjalanan tersebut hendaklah melebihi dua marhalah atau 81...