Rasanya ramai antara kita menikmati pelbagai hidangan berasaskan daging semasa hari raya ini. Apa tidaknya, makan lemang dan ketupat sudah tentu dengan rendang daging. Ada sup tulang, sup daging dan aneka hidangan lain yang tentunya lazat lagi menyelerakan. Tentu rasa rugi jika menolaknya.
Tekak jika di layan, tentu sahaja semuanya ingin dimakan namun soal kesihatan juga perlu diambil kira agar kelak tubuh tidak binasa. Tidak dapat dinafikan ketika inilah bermacam jenis penyakit akan datang menghinggapi. Bagi mereka yang sudah sedia ada penyakit tentunya penyakit yang dihidapi akan bertambah-tambah ‘parah’ jika selera makan tidak dikawal.
Disertakan petua yg telah dilakukan ujian saintifik untuk membantu mengurang kolesterol secara alami. Diantaranya adalah:
Makan/minum minyak zaitun (banyak asid lemak mono tak tepu @ MUFA)
- Minyak zaitun telah dibuktikan dlm banyak kajian saintifik diseluruh dunia untuk kesihatan jantung
Makan banyak sumber fiber larut air contohnya oat dan buah-buahan cth buah tin
- Fiber larut air lebih tinggi keupayaan utk bantu turunkan kolesterol berbanding fiber tak larut air.
Makan oat dan minum barli (sumber tinggi beta-glukan)
Bahan ini kawal kemasukan kolesterol dalam darah
Makan bawang putih (ada allicin dan komponen sulfur)
- Alicin boleh bantu cairkan darah
Minum jus oren @ limau kasturi (kaya bahan flavanone)
- Bahan bertindak sebagai antikolesterol. Dalam tubuh, bahan ini membentuk bahan yg bertindak sbg antikolesterol.
Minum teh hijau
- (Kaya bahan ECGC dan epicatechin) yang boleh bantu turunkan kolesterol
Ambil minyak ikan
- (Kaya omega3)
Sumber: Dr. Suri Roowi
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Implant Gigi Agar Gigi Nampak Cantik, Ketahui Apakah Hukumnya Dalam Islam
Gigi yang cantik menjadi idaman setiap orang. Salah satu cara untuk mendapatkan gigi yang cantik ialah melalui teknik menanam gigi. Menanam gigi di dalam dunia perubatan gigi dikenali sebagai dental implant. Ada dua jenis implant iaitu endosteal implants dan subperiosteal implants. Kedua-dua implant ini adalah jenis implant yang selamat. Proses implant (penanaman) adalah berbeza dengan dental bridge. Ini kerana dental bridge (jambatan) tidak ditanam ke dalam gusi melalui pembedahan seperti implant.
Berdasarkan persoalan yang dikemukakan, ada perkara utama yang perlu diambil. Apakah tujuan daripada penanaman gigi tersebut. Adakah ianya dilakukan untuk tujuan rawatan atau hanya sekadar untuk kecantikan. Kedua-duanya mempunyai hukum yang berbeza.
Jika ianya dilakukan hanya kerana untuk tujuan kecantikan maka ianya tidak dibolehkan. Ini adalah berdasarkan hadis Nabi saw
لَعَنَ اللَّهُ الْوَاشِمَاتِ وَالْمُسْتَوْشِمَاتِ وَالْمُتَنَمِّصَاتِ وَالْمُتَفَلِّجَاتِ لِلْحُسْنِ الْمُغَيِّرَاتِ خَلْقَ اللَّهِ تَعَالَى
Maksudnya: ”Allah swt melaknat orang lelaki dan perempuan yang melukis tatu, yang menyambung rambut dan yang menjarangkan gigi untuk kelihatan cantik dan yang mengubah ciptaan pemberian Allah.”
Riwayat al-Bukhari (5931)
Kata Ibnu Hajar al-Asqalani ketika mensyarahkan hadis ini:
“Difahami daripada hadis bahawa ia adalah satu bentuk perbuatan mazmumah jika dia melakukannya untuk tujuan kecantikan. Jika ianya dilakukan kerana keperluan perubatan maka diharuskan.”
Rujuk Fath al-Bari (10/372)
al-Qastalani menyebut:
“Jika apa yang dilakukannya itu adalah dengan tujuan kecantikan maka ia adalah haram. Jika ianya diperlukan untuk tujuan mengelokkan (mengubati) atau terdapat aib pada gigi maka ianya dibolehkan.”
Rujuk Irsyad al-Sari Syarh Sahih al-Bukhari (8/474)
Adapun jika dia melakukannya dengan tujuan rawatan maka ianya harus dan dibolehkan. Bahkan ia menjadi satu keperluan kerana dengan ditanam gigi tersebut maka memudahkan dia untuk makan dan bercakap. Keharusan ini adalah keumuman hadis yang diriwayatkan daripada Usamah Bin Syarik:
تَدَاوَوْا فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ لَمْ يَضَعْ دَاءً إِلَّا وَضَعَ لَهُ دَوَاءً غَيْرَ دَاءٍ وَاحِدٍ الْهَرَمُ
Maksudnya: “Berawatlah. Sesungguhnya Allah azza wa jalla tidak mendatangkan penyakit melainkan Dia datangkan juga ubat kecuali satu penyakit (yang tidak boleh disembuhkan ) iaitu tua.
Riwayat Abu Daud (3357)
Di sana juga ada peristiwa yang berlaku kepada seorang sahabat iaitu ‘Arjafah bin As’ad ketika peperangan. Kata beliau:
أصِيبَ أَنْفِي يَوْمَ الكُلاَبِ فِي الجَاهِلِيَّةِ ، فَاتَّخَذْتُ أَنْفًا مِنْ وَرِقٍ ، فَأَنْتَنَ عَلَيَّ فَأَمَرَنِي رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ أَتَّخِذَ أَنْفًا مِنْ ذَهَبٍ
Maksudnya: ”Hidungku telah terputus pada hari peperangan Kulab di zaman Jahiliyyah. Maka aku mengambil (menggantikan) hidungkan dengan perak. Lalu (beberapa ketika) hidungku mula membusuk. Maka Rasulullah saw memerintahkan aku untuk menggantikan hidungku dengan emas.”
Riwayat al-Tirmizi (1877)
Emas yang asalnya haram digunakan maka ia menjadi harus jika digunakan untuk rawatan berdasarkan apa yang berlaku kepada sahabat Nabi saw iaitu ‘Arjafah Bin As’ad.
Dr Yusuf al-Qaradawi menyebut:
“Jika terdapat pada manusia kecacatan yang menyebabkan kesakitan sama ada yang nyata atau secara emosi maka tidak mengapa untuk merawatnya.Selagi mana dia dia lakukan untuk menghilangkan kesakitan tersebut yang mana kesakitan itu menyusahkannya dan menganggu kehidupannya. Sesungguhnya Allah tidak menjadikan agama ini satu yang payah.”
Kesimpulannya, harus untuk menanam gigi kerana ada maslahat iaitu untuk rawatan yang mana jika tidak dilakukan maka akan menyusahkan dan menyukarkan kehidupan seperti tidak mampu untuk menguyah makanan dan lain-lain. Jika ianya sekadar untuk kecantikan seperti menggantikan gigi yang ada dengan yang lain yang lebih elok, maka seeloknya ianya tidak dilakukan.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Aurat Pesakit Muslimah: Antara Maruah Dan Darurat, Mana Yang Patut Didahulukan
“Bukan sakit bersalin yang saya takutkan. Tapi saya serik dengan keadaan dan situasi sepanjang proses kelahiran. Tambah lagi jika datang doktor bersama pelajar-pelajar perubatan lelaki. Seorang demi seorang melihat dan pegang bahagian ####### saya… kata mereka nak tahu ‘bukaan’ rahim berapa…”
Luahan di atas adalah antara suara pesakit yang selalu dilontar ke blog penulis. Pengalaman penulis di hospital juga sedikit sebanyak membenarkan kegusaran sedemikian. Ditambah lagi dengan kesedaran beragama yang semakin baik di kalangan Muslim Malaysia, maka isu aurat wanita semasa mendapatkan rawatan menjadi sensitiviti dan hak yang semakin perlu diberi perhatian sama ada oleh pesakit, perawat mahupun pihak pemerintah.
Hukum Aurat Pesakit
Sebagaimana Muslim keseluruhannya wajib menutup aurat di hadapan bukan mahram, tidak boleh memandang, bersentuhan apatah lagi berkhalwat dengan insan berlawanan jantina maka hukum yang sama juga ditaklifkan kepada perawat dan pesakit berlainan jantina.
Hukum ini jelas di dalam Surah An-Nur (30-31) agar kedua-dua Mukmin dan Mukminat menundukkan pandangan, menjaga kemaluan dan tidak mendedahkan badan mereka kecuali kepada yang berhak.
Dalam hal ini juga, kebanyakan fatwa ulamak tidak mengharuskan pesakit dirawat perawat berlainan jantina sedari awal lagi atas alasan menutup ruang maksiat, mengelak fitnah di samping menjaga maruah dan sifat malu wanita,. Mereka juga menggesa perawat agar mahir dalam merawat pesakit sama jantina semata-mata. Justeru, hukum asal melihat aurat pesakit berlainan jantina adalah haram sama sekali.
Darurat Melihat Aurat Pesakit
Bagaimanapun hukum asal di atas tertakluk kepada keadaan biasa sahaja. Apabila berlaku keperluan luar biasa iaitu darurat, maka hukum asal itu akan terangkat mengikut satu Kaedah Fiqh “ad-Dharurah Tubihu al-Mahzurat” atau ‘Darurat Mengharuskan yang Terlarang’.
Antara darurat utama adalah untuk memelihara nyawa, seperti digariskan dalam prinsip Maqasid Syariyyah. Dalam kes kecemasan nyawa seperti kebakaran, lemas, kemalangan, serangan jantung, tercekik, sawan, nazak, proses kelahiran luar biasa seperti pembedahan, shoulder dystocia, tumpah darah dan lain-lain seerti dengannya, maka soal Ihtilat dan aurat tidak wujud. Malah menjadi kewajipan doktor yang layak yang berada berdekatan tanpa mengira beza jantina untuk merawat. Dan pesakit yang menolak rawatan sehingga dia mati dianggap berdosa seperti membunuh diri.
Kadar Darurat
Walaupun begitu, keharusan perawat melihat atau pesakit mendedahkan aurat seperti telah dinyatakan tertakluk pula kepada satu Kaedah Fiqh seterusnya iaitu “ad-Dharurah Tuqaddar bi Qadariha” atau ‘Darurat itu Mengikut Kadar Keperluannya’. Jika ada bahagian aurat yang perlu didedahkan, maka cukuplah setakat yang perlu untuk prosedur itu tanpa melampaui bahagian badan lain. Justeru kadar darurat ini akan berubah mengikut keberadaan (availability), capaian (accessibility) dan had (limitation) bentuk perawatan, kepakaran, logistik dan bilangan doktor Muslim yang ada.
Dari segi perawatan, ada prosedur yang bersifat pemeriksaan, penyiasatan, penyelidikan mahupun terapeutik (penyembuhan). Contohnya ujian Pap Smear adalah penyiasatan rutin semata-mata, bukannya langkah terapeutik untuk menyelamatkan nyawa ketika terdesak. Dalam hal ini, pesakit masih mempunyai ruang untuk meminta doktor wanita atau mencari klinik lain bagi mengelak diperiksa doktor lelaki.
Namun begitu, ada perkara yang memerlukan doktor pakar tertentu untuk memeriksanya. Contoh mudah adalah apabila penyakit telinga yang memerlukan pakar ENT memeriksa dengan rapi. Begitu juga pembendahan barah payudara yang memerlukan pakar bedah. Umum mengetahui tidak semua tempat mempunyai doktor pakar perempuan. Maka mendapatkan rawatan di bawah doktor pakar lelaki dikira darurat akibat kurangnya Muslimah yang pakar dan masalah logistik untuk ke tempat yang lebih jauh.
Hal ini bukanlah suatu yang pelik dan telah berlaku sejak zaman Nabi s.a.w lagi di mana Sahabiyah wanita seperti Umm `Atiyah, Umm Sulaym dan ar-Rabi’ binti Muawwath r.a. menjadi jururawat merawat Sahabat berlainan jantina yang cedera semasa perang, lantaran kebanyakan Sahabat lelaki memenuhi tanggungjawab jihad di barisan depan medan tempur.
Situasi semasa juga menyumbang kepada keadaan darurat apabila tidak ramai doktor wanita dihasilkan dalam bidang tertentu. Contoh jelas ialah apabila pakar sakit puan dilihat ramai lelaki. Perlu dimaklumi bahawa hal ini berlaku akibat peluang Muslimah melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan sekitar lebih 20 tahun dahulu amat terhad dan fakulti perubatan tempatan masa itu hanya ada tiga buah.
Namun masalah ini semakin baik seiring dengan bertambahnya peluang buat Muslimah hari ini. Dalam darurat sebegini, Majma’ Fiqh Islami telah memberi panduan untuk pesakit wanita dalam memilih perawat; yang utamanya mencari perawat Muslimah, dan jika tidak ada diikuti perawat wanita non-Muslim, seterusnya perawat lelaki Muslim, dan akhir sekali perawat lelaki non-Muslim.
Tanggungjawab Pesakit
Selain yang disebutkan di atas, pesakit juga perlu maklum hak autonomi mereka ketika mendapatkan rawatan, iaitu mereka berhak memilih atau menolak bentuk rawatan dan perawat tertentu dengan syarat mereka telah diberi informasi selengkapnya. Namun dalam kes kecemasan dan terhad perawat yang layak, mereka harus terima seadanya. Di samping meminta hak mereka agar dihormati, mereka juga harus faham limitasi sistem kesihatan yang ada buat masa ini.
Mereka harus memainkan peranan agar hak dan sensitiviti mereka berkenaan aurat ini sentiasa dimaklumi pihak perawat dan juga autoriti yang bertanggungjawab menyediakan khidmat perubatan. Mereka boleh bertindak sebagai pendesak (public pressure group) agar aurat mereka terjaga semasa mendapatkan rawatan melalui advokasi di saluran media, NGO atau Lembaga Pelawat Hospital. Hasilnya dapat dilihat dengan bertambahnya jumlah perawat Muslim yang prihatin di peringkat kementerian dan hospital. Ada antara mereka yang menubuhkan Hospital Islam atau hospital khusus wanita yang menerapkan amalan perubatan menepati Syariah. Ini semua wujud akibat kesedaran dan permintaan (demand) dari komuniti Muslim yang semakin peka di negara ini.
Namun pesakit juga harus faham bahawa keadaan ideal yang mereka idamkan tidak mampu wujud sekelip mata. Maka mereka harus berkorban buat masa ini untuk kesenangan masa depan. Sebagai contoh, mereka perlu beri kerjasama kepada pelajar perubatan Muslim yang ingin mempraktikkan kemahiran temubual, memeriksa dan melakukan prosedur ke atas mereka.
Masyarakat awam juga perlu realistik terhadap desakan mereka. Contohnya, seorang suami yang kuat pegangan agama bertegas mahukan hanya doktor atau bidan perempuan mengurus isterinya yang bersalin tengah malam, namun dalam masa sama dia pula menghalang isteri atau anak perempuannya dari menceburi bidang perubatan atas alasan agama berpendapat perempuan lebih baik di rumah. Pendirian yang kontradik ini tidak membantu menyumbang kepada sistem perkhidmatan kesihatan yang lebih baik kepada pesakit Muslimah.
Tanggungjawab Perawat
Walaupun diakui bahawa kod etika perubatan global menetapkan perbezaan jantina tidak harus menjadi halangan untuk doktor menjalankan tugasnya kepada pesakit, namun menjadi tanggungjawab doktor Muslim mengamalkan tuntutan agamanya demi kemaslahatan pesakit. Sebagai contoh, pesakit perempuan yang koma tiada tanggungjawab dan tidak mampu menutup aurat sendirinya, justeru doktor atau jururawat yang peka boleh melindungi auratnya dengan sesuatu dan menutup dengan tabir atau langsir penghadang dari orang yang lalu lalang.
Begitu juga apabila terpaksa memeriksa bahagian sulit pesakit lain jantina, hendaklah dibawa pengiring ketiga (chaperon) dari ahli keluarga atau staf. Jika ia pemeriksaan rutin tanpa dibuka aurat, harus juga dibawa chaperon atau berada di tempat terbuka demi mengelakkan suasana syak, khalwat dan fitnah. Maruah (modesty) pesakit dan rahsia (confidentiality) mereka juga harus dijaga dengan tidak mendedahkan bahagian tubuh melebihi keperluan. Saranan-saranan ini sebenarnya telah sedia termaktub di dalam Kod Etika Professional seorang doktor.
Sebagai kesimpulan hukum asal melihat aurat pesakit lain jantina adalah tidak dibenarkan melainkan terdapat darurat mendesak. Perawat dan pesakit mestilah menunjukkan perasaan tidak reda di dalam hati terhadap situasi tersebut, ia hanya terpaksa direlakan akibat darurat. Darurat pula harus ditangani seadanya bergantung kepada faktor-faktor keselamatan nyawa, logistik, kemahiran dan bilangan perawat. Kedua-dua pihak pesakit dan perawat bertanggungjawab untuk menjaga aurat dan kehormatan pesakit serta berusaha mewujudkan biah sistem perkhidmatan perubatan yang lebih mesra Muslimah.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Lima Tip Kekalkan Kelembapan Kulit Sepanjang Musim Haji
Selalunya waktu musim Haji keadaan cuaca sangatlah tidak menentu. Kepanasan cahaya matahari yang melampau di Tanah Suci ekoran cuaca panas ada kalanya boleh mencecah sehingga 44 darjah celsius. Di waktu-waktu begini amat penting bagi setiap jemaah Haji untuk menjaga kesihatan.
Cuaca Tanah Arab yang kering dan panas sangat memberi kesan kepada para jemaah Haji. Jelas ketara perbezaan purata suhu dan kelembapan di Tanah Arab. Keadaan ini menyebabkan kulit kita yang sudah biasa dengan tahap kelembapan yang tinggi mudah menjadi kering.
Para jemaah juga perlu berhati-hati agar tidak terlalu terdedah kepada cuaca panas. Minum air secukupnya bagi menghidratkan tubuh terutama semasa beribadah di Mina dan juga di Muzdalifah. Amat penting untuk kita mengekalkan kelembapan kulit sepanjang mengerjakan Haji. Antara masalah yang sering dihadapi oleh jemaah Haji adalah masalah kulit kering.
Tanda-tanda kulit kering:
*Kulit jadi gatal dan bersisik
*Kulit kemerahan dan pedih
*Kulit terasa tegang
Melakukan ibadah Haji dalam keadaan kulit kering akan mendatangkan ketidakselesaan. Ia juga boleh mengganggu konsentrasi untuk beribadah dengan baik. Bukan itu sahaja, penambahan kos dalam bajet Haji turut berlaku disebabkan perlu membeli ubat yang mahal di farmasi di sana.
Berikut dikongsikan LIMA tip untuk mengekalkan kelembapan kulit sepanjang menunaikan ibadah Haji di Tanah Suci.
1. Boleh bawa halwa kundur. Rendam dalam botol mineral dan sejukkan dalam peti sejuk. Minum sekerap mungkin bagi mendapatkan kulit yang lembut dan lembap.
2. Biji selasih (basil seeds)/getah anggur juga sesuai direndam dan di minum di kala terasa panas badan. Amat penting untuk memastikan tubuh cukup air agar kulit kekal segar dan tidak kering.
3. Minum banyak air zam zam untuk mengelakkan hidrasi air dalam badan.
4. Kerap mandi dan elakkan daripada menggunakan sabun sebaliknya gunakan gel mandian bagi mengekalkan kelembapan kulit.
5. Satu lagi cara untuk mengekalkan kelembapan kulit wajah dan tubuh ialah dengan ‘bantuan’ Bio-Oil Dry Skin Gel. Di samping mengatasi masalah kulit kering, gel ini meningkatkan tahap hidrasi pada kulit. Istimewanya produk terbaharu Bio-Oil ini menggunakan teknologi baharu menggantikan air dengan minyak dan menjadikan produk ini 100 peratus aktif.
Gabungan Shea Butter dan Niacinamide B3 membentuk lapisan ‘perlindungan’ pada kulit. Ia memelihara kulit daripada kehilangan kelembapan, sementara kombinasi Urea dan Glycerine pula berfungsi menarik kelembapan kembali kepada kulit. Dalam masa yang sama juga ia mengunci kelembapan bagi mengelakkan kulit menjadi kering, merekah dan iritasi.
Formulasi Chamomile yang terkandung dalam produk ini pula berfungsi memberi ‘kelegaan’ dengan haruman yang begitu menenangkan. Jadi ia sesuai sekali untuk dibawa ketika menunaikan ibadah Haji bagi memastikan kesihatan kulit kekal sihat.
Bio-Oil Dry Skin Gel telah diuji secara klinikal. Hasil ujian klinikal membuktikan bahawa 82% peserta mengakui bahawa keadaan kulit kering mereka bertambah baik selepas dua hari penggunaan.
Ianya sesuai untuk mereka yang berkulit sensitif dan tidak menyumbat liang-liang pori. Kandungan air serendah tiga peratus dalam produk ini cukup untuk membolehkan bahan aktif berfungsi dengan cekap. Paling utama produk ini juga bersifat ringan, tidak melekit dan mudah meresap ke dalam lapisan kulit.
Semoga perkongsian ini memberi manfaat buat semua bakal-bakal tetamu Allah. Kini, anda tidak perlu runsing untuk mencari produk yang sesuai dibawa ketika menunaikan Haji bagi memastikan kulit kekal sihat sepanjang menunaikan ibadah Haji.
https://www.facebook.com/MYBioOil/videos/975139842876461/
Untuk pembaca Kashoorga, gunakan kod MYHEDSG15 untuk mendapatkan Bio–Oil Dry Skin Gel 50ml untuk RM15 sahaja di
Shopee: http://bit.ly/ShopeeBioOilIA
Lazada: http://bit.ly/LazadaBioOilIA
Untuk maklumat lanjut, sila layari biooilexperience.com
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI