Siapa tidak kenal dengan Ustaz Ebit Lew, seorang pendakwah yang ‘datang’ dengan ‘pakej dakwah’ yang lembut dan berhemah ketika menyampaikan sesi dakwahnya.
Pendekatan dakwah Ustaz Ebit Lew menjadikan ramai orang terbuka hati untuk menerima dakwah yang cuba disampaikannya.
Menjadikan sosial media seperti Instagram miliknya sebagai medium untuk menyampaikan dakwah secara ‘halus,’ nyata usaha dan pendekatannya telah berjaya ‘mencuri’ hati ramai netizen.
Antara yang sering dikongsikan oleh Ebit Lew ialah tentang bagaimana dia menyantuni isterinya. Berikut perkongsian Ebit Lew. Moga dijadikan contoh buat para suami.
Terima kasih Allah atas kurniaanmu anakku Airis safiyyah lew ini dah 10 tahun. Sekejap jer masa berlalu..selamat hari lahir anak tercinta buah hati ayah 27/6. Dekat tarikh lahir bidadariku yang tercinta 17/6.
Masih teringat-ingat isteri sedang berjalan dan tiba-tiba rasa nak bersalin. Terus ke hospital. Malam tu tak berhenti.berzikir dan berdoa supaya Allah mudahkan..
Saat mula keluar senyap jer baby. Doktor risau dan kami pun risau…isteri mengalirkan air mata. Tak berhenti mengalir air mata. Ya Allah panjanglah usia dan jadikan ia asbab hidayah..
SELALU MEMAHAMI
Syukur lahir dari perut isteri yang sanggup susah bersama suaminya. Yang tiada gaji besar. Tiada rumah dan tiada kereta. Duit hantaran dikumpulkan bersama walaupun belum benar-benar mengenali isi hati satu sama lain. Keperluan rumah berjimat cermat. Doa dan sokongan ibu bapa dan ibu bapa mertua. Isteri yang tidak pernah merungut walaupun sekali dalam hidupnya. Sedangkan selalu hidupku diuji dengan kesusahan dan kesibukan dalam kerja agama..pernah kadang-kadang tiba-tiba saya ada tugas agama yang perlu dilaksanakan. Bila pulang ke rumah, isteri telah menyiapkan semua barang untuk berada di jalan Allah.
Benarlah isteri yang paling dicintai suami ialah isteri yang paling memahami suami dan bersama-sama menyokong dalam kerja agama..
Saat kesibukan melanda. Saya berikan duit padanya. Sedar-sedar dia belikan hadiah buat mak ayah saya dengan duit yang diberikan…
HARGAI ISTERIMU
Kadang-kadang benarlah hargailah wanita yang bersama ketika kita susah. Selamanya tiada sepertinya dengan kehendak Allah.
Kadang-kadang pulang lewat ke rumah. Gembiranya hati lihat isteri sedang hidupkan Ta’lim bersama anak-anak.
Wahai anakku contohi dan belajar dari umi yang berkorban untukmu dan ayahmu dan hanya kerana mencintai Allah. Jadilah seperti sahabiah. Ya Allah terima kasih memberiku ibubapa yang baik. Ya Allah terima kasih memberiku isteri yang baik. Ya Allah terima kasih atas kurniaanmu-ebit lew
https://www.instagram.com/p/BzMRGDpFLs_/?utm_source=ig_web_copy_link
Sumber kredit: Ebit Lew
VIDEO KASHOORGA:
https://www.youtube.com/watch?v=TFZJjflDq8o&t=1s
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Tawaf Sambil Sentuh Kaabah Atau Kiswah, Jangan Sampai Terbatal Tawaf?
Isi Kandungan
ToggleTawaf sambil sentuh kaabah atau kiswah, jangan sampai terbatal tawaf? Tidak dinafikan tatkala dapat menjejakkan kaki ke Tanah Suci, perasaan teruja dan kagum bercampur-baur bila melihat Kaabah di depan mata.
Namun begitu, bab hukum jangan diambil ringan kerana dilihat ramai jemaah teruja menyentuh kaabah setiap kali melakukan tawaf jika berpeluang.
Ikuti perkongsian Dr. Syed Shahridzan Ben-Agil berkaitan persoalan ini.
Artikel Berkaitan:
Buat Sai’e & Tawaf Naik Skuter, Lelaki Ini Kongsi Tip Untuk Panduan Jemaah Haji/Umrah
Tawaf Sambil Sentuh Kaabah
Soalan:
Apa hukum pegang kaabah atau kiswah ketika tawaf? Saya dengar hukumnya batal tawaf. Mohon penjelasan alfadhil ustaz.
Jawapan:
Menurut mazhab Syafi’i antara syarat sah tawaf samaada haji mahupun umrah ialah seluruh badan orang yang bertawaf berada di luar binaan asal Kaabah. Perkara ini dijelaskan di dalam kitab Busyra al-Karim:
التاسع: كونه خارج البيت والشاذروان والجحر بجميع بدنه
Maksudnya: Syarat kesembilan (sah tawaf): hendaklah seluruh tubuh badan orang yang bertawaf di luar binaan Kaabah, Syazarwan dan Hijr (Ismail).
Sebagai maklumat tambahan, bentuk binaan Kaabah yang wujud sekarang ini bukan saiz Kaabah yang sebenar sepertimana yang dibina pada zaman Nabi Ibrahim ‘Alaihissalam, iaitu saiz yang ada sekarang lebih kecil daripada saiz Kaabah pada zaman dahulu.
Atau Kiswah
Kisah pembinaan dan penstrukturan semula Kaabah telah melalui sejarah yang panjang.
Syazarwan lebih dikenali sebagai bingkai Kaabah yang menggambarkan Saiz panjang dan lebar Kaabah yang sebenar.
Manakala Hijir Ismail juga termasuk dalam binaan Kaabah yang asal. Oleh itu, sesiapa yang bersolat di dalam Hijir Ismail bermakna dia mendirikan solat di dalam Kaabah.
Oleh yang demikian, sesiapa sahaja yang bertawaf sambil menyentuh Kaabah, Rukun Yamani atau masuk ke dalam Hijr Ismail bermakna sebahagian tubuhnya telah masuk ke dalam bangunan Kaabah.
Jangan Sampai
Perkara ini dijelaskan dalam kitab Busyra al-Karim:
من قبل الحجر الأسود أو استلم اليماني فإنه يدخل في جزء من البيت
Maksudnya: “Sesiapa yang mencium Hajar Aswad atau menyentuh Rukun Yamani, sesungguhnya tubuhnya telah masuk dalam bahagian Kaabah”.
Untuk menjawab persoalan di atas, sesiapa yang sedang bertawaf sambil menyentuh Kaabah atau Rukun Yamani bermakna sebahagian tubuhnya telah masuk dalam Kaabah, maka perbuataan ini boleh menjejaskan keabsahan tawaf yang merupakan salah satu daripada rukun-rukun haji dan umrah.
Walaubagaimana pun perbuatan ini tidaklah membatalkan keseluruhan tawaf atau sesuatu pusingan itu, iaitu tidak perlu mengulangi tawaf semula dari awal.
Baca Di Sini:
‘Pergi Mekah Macam Bercuti, Nak Buat Content Semata.’ Sedih Sungguh Ragam Jemaah Umrah Akhir Zaman
Terbatal Tawaf?
Apa yang perlu dilakukan menurut ulama Syafi’iyyah ialah kembali semula pada tempat dia mula menyentuh Kaabah, Hajar Aswad atau Hijir Ismail, kemudian berdiri tetap pada tempat itu, berdiri tegak, menjadi bahagian kiri tubuhnya ke arah Kaabah dan menyambung kembali tawaf. Ini telah dinyatakan juga dalam rujukan yang sama:
فليقر قدميه حتى يفرغ منهما ويعتدل قائما ثم يجعل البيت عن يساره ويسير
Maksudnya: “…maka hendaklah dia menetapkan kedua-dua kakinya sehingga selesai kedua-duanya(cium Hajar Aswad dan sentuh Rukun Yamani), dan berdiri tegak, kemudian mengarahkan bahagian kiri tubuhnya ke arah Kaabah, lalu berjalan (sambung tawaf)”.
Berdasarkan kenyataan di atas, menyentuh Kaabah ketika tawaf tidak membatalkan tawaf secara mutlak, iaitu orang yang bertawaf tidak perlu mengulangi pusingan itu atau mengulangi pusingan-pusingan sebelum ini.
Dia hanya perlu kembali berdiri tetap pada posisi dia menyentuh Kaabah atau berundur sedikit dan bahagian kiri tubuhnya ke arah Kaabah, kemudian menyambung semula pusingan tawaf itu.
Jika dia menerus tawaf setelah menyentuh Kaabah atau seumpamanya tanpa kembali di posisi asal ketika sentuhan berlaku, maka pusingan tawaf itu sahaja yang tidak sah dan perlu diulangi.
Wallahu A’lam
Kashoorga: Teruja biarlah berpada-pada, jangan sampai ibadah terbatal.
Sumber: Dr. Syed Shahridzan Ben-Agil
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Solat Jenazah Sampai Dua Kali Berkat Kebaikan Dilakukan Ketika Hayatnya, Sebelum Pemuda Ini Dijemput Illahi
Isi Kandungan
ToggleSelain keluarga, kawan-kawan juga adalah pelengkap dalam kehidupan kita. Merekalah insan yang Allah hadir untuk memberi rasa kegembiraan dalam menjalani kehidupan seharian.
Baru-baru ini viral di media sosial perkongsian seseorang dikenali dengan nama Nur Wanis di laman sosial Facebook melalui page Hikmatul Islam yang begitu sedih atas kehilangan sahabat baiknya pada 27 Oktober lalu akibat kanser usus.
Sahabatnya itu Mohd Khairul Ridwan yang merupakan bekas pelajar Universiti Islam Antarabangsa Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah (UniSHAMS).
Arwah yang dikenali sejak lima tahun lalu ketilka berkawan dari zaman kampus disahkan menghidap kanser usus tahap empat.
Walaupun sedang sakit, tetapi arwah begitu cekap bertarung nyawa melawan penyakit berkenaan.
Ikuti perkongsian catatannya yang begitu menyentuh hati.
[Kematian yang menyedarkan jiwa yang terlena]
Suasana masih lagi terasa hiba dan terasa sangat kehilangan saudara Akhi Khairul.
Penuh ucapan takziah di wall fb beliau, sebak rasanya bila membaca satu persatu perkongsian orang yang mengenalinya.
Bukan seorang yang memuji dan menyebut kebaikan arwah, bahkan beratus sahabat handai dan guru-guru mengakui hal yang sama.(Saya hanya screenshoot sebahagian darinya)
Beliau seorang yang ramah, mesra, suka bergurau dan baik hati. Malah solat jenazah dilakukan hingga dua kali kerana ramai jemaah yang hadir di rumahnya
Seorang yang ramah, mesra, lembut, suka bergurau dan baik dengan semua orang. Baik yang bukan dibuat-buat. Sesuai dengan namanya Khairul Ridwan (Baik; Keredhaan Tuhan)
Solat jenazah perlu dilakukan sehingga 2x kerana ramai sungguh orang yang hadir di rumahnya semalam.
Sebagai seorang penulis, dan sebagai seorang teman yang turut mengenalinya sejak dari zaman kampus lebih kurang 5 tahun kami berhubung. Tetap sahaja dia baik seperti itulah.
Saya mengambil ruang ini untuk kita sama-sama merenung dan mengambil sisi kebaikan arwah.
Inilah keistimewaan insan ini. Ketika dikafankan, wajahnya bersih seperti budak sedang tidur
Apa yang istimewa sangat dengan sosok tubuh yang bernama Khairul Ridwan ini?
1) Orang yang biasa-biasa, tapi bila dia jatuh sakit, “luar biasa” tak putus orang datang jenguk ziarah dan hulurkan bantuan sehinggalah saat dia meninggal, begitu ramai yang datang untuk solat jenazah.
2) Orang yang biasa-biasa, suka bergurau, suka tersenyum, ramah mesra dengan semua orang tapi “luar biasa” hatinya yang tulus ikhlas bersahabat berukhuwah dengan sesiapapun. Tak kira tua atau muda, dia tegur belaka. Bukan jenis sombong. Bukan jenis baran. Jenis lembut hatinya.
Begitulah istimewanya sehingga selepas dikafankan, dikatakan wajah dia bersih, tidur nyenyak seperti budak kecil sedang tidur.
3) Orang yang biasa-biasa, sangat aktif ke situ sini, tapi sangat “luar biasa” dalam perjuangannya membantu agama Allah, masuk Unit Amal untuk bantu ummah, ahli Pemuda Pas, Pengerusi persatuan, Naqib Usrah dan macam-macam lagi dia join.
Umur 27 tahun tapi berkat, penuh amal soleh dan kebajikan yang diisi. Kita pula bagaimana?
4) Orang yang biasa-biasa, tapi sangat “luar biasa” hubungannya dengan ibubapanya. Pernah saya tanya dia, tak penat ke berulang alik ke kampung dari Kuala Ketil ke Kelantan dengan motor?
Katanya takpe, asalkan selalu dapat lihat wajah ibu dan ayahnya. Beliau anak sulong, begitu jelas komitmen dan tanggjawab yang tinggi pada famili.
5) Orang yang biasa-biasa tapi “luar biasa” kecintaannya kepada Rasulullah SAW. Dia buktikan dengan istiqamah dalam perjuangan islam dan dakwah.
Sharing dari sahabat yang mengenalinya;
“Kak wanis, antaranya sebab Allah angkat darjatnya juga adalah kerana kasihnya Allahyarham kepada Rasulullah saw.
Seingat saya tahun 2014 dalam program pimpinan Kudsy bersama pensyarah kulliyyah usuluddin. Allahyarham masa tu menceritakan kisah pengorbanan Rasulullah saw, bagaimana cabaran dan halangan yang terpaksa ditempuhi oleh baginda rasulullah saw untuk menyebarkan syiar islam, saat itu juga air mata Allahyarham tumpah mengenangkan kesusahan baginda untuk menyebarkan islam.” -Qamarul Bahjan-
6) Orang yang biasa-biasa, tapi “luar biasa” reaksinya bila diuji dengan sakit kanser usus tahap 4.
Luar biasa bila dia benar-benar pasrah, redha, sabar dan ikhlas menerima ketentuan takdir yang telah Allah tuliskan. Mungkin munajatnya pada Tuhan di saat-saat akhir dalam pergelutan kesakitan itulah paling “special” yang Allah pandang.
Sepanjang saya bermesej dengannya, dia selalu memberikan kata-kata positif, dan time sakit pun tak pernah dengar dia mengeluh, masih tersenyum positif.
Takde merungut, takde marah-marah, takde menjauhkan diri pada orang, mesej tetap dia balas macam selalu, seolah dia tak sakit apapun. Allahu…
Saya merasakan, inilah “luar biasa” hebat sangka baiknya dengan takdir Allah sehingga Allah juga telah memuliakan dan mengangkat darjatnya saat kematiannya.
Rasulullah SAW bersabda:
“Tidaklah seorang Muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya, melainkan Allah akan menggugurkan bersama dosanya seperti pohon menggugurkan daun-daunnya.”
(HR Bukhari dan Muslim)
Sayang dan cintanya Allah kepada hamba yang beriman.
Allah “kirimkan” sebuah penyakit yang berat itu, tanda Allah nak hapuskan semua saki baki dosa yang ada, cuci bersih sehingga bertemu Allah semula tanpa cela.
Temanku.
Pujian manusia saat hidup, tidaklah pelik. Tapi sangatlah luar biasa “pelik” jika ramai manusia yang memuji-muji selepas kematian.
Kerana pujian itu bukan boleh dibuat-buat, bukan berpura-pura, tapi betapa Allah jualah yang mengangkat darjatnya di langit sehingga seluruh penduduk langit dan bumi memujinya.
Bahkan semua turut terasa sedih kehilangan seseorang yang baik dan soleh.
Insha Allah, tanda-tanda husnu khatimah ada pada kematiannya dan kita semua yakin Allah tidak mensia-siakan penderitaan arwah Khairul. Pasti ganjaran syurga menantinya.
Darinya kita belajar, jangan pernah lelah buat kebaikan demi kebaikan untuk semua orang. Walau tak semua akan menghargai kebaikan kita buat, tapi Allah pasti menghargai dan membalas di waktu yang tepat.
Temanku, kita sering “terlupa” dengan tujuan hidup di dunia ini adalah untuk buat Allah suka dan redha dengan kita.
Teruslah bersangka baik dengan Allah, jangan hanyut dengan kesedihan dunia. Walau seberat apapun ujian yang Allah sedang kirimkan pada kita saat ini kerana kita tidak tahu, boleh jadi musibah itulah pelamar kepada redha Allah.
Wahai orang muda! Hargailah waktu muda dan bujangmu, isilah dengan amal kebajikan dan mengenal Allah, tegakkan Islam, amal dan dakwah kerana belum tentu usia tua akan menjadi milikmu. Kerana belum tentu akan sempat bernikah dan beranak pinak, boleh jadi Allah sudah siapkan pasangan bidadari yang jauh lebih baik dari dunia.
Hargailah waktu nafas yang Allah pinjamkan kerana tiada siapa dapat menjamin hari esok masih ada kerana ajal maut sangat misteri.
Sungguhlah dunia ini sekejap dan paling mahal di sisi Allah adalah iman dan takwa.
“Maka pada hari itu, tidak ada seseorang yang akan dianiaya sedikitpun, dan kamu pula tidak akan dibalas melainkan menurut amal yang kamu telah kerjakan.”
“Sesungguhnya penduduk Syurga pada hari itu, berada dalam keadaan sibuk leka menikmati kesenangan.”
“Mereka dengan pasangan-pasangan mereka bersukaria di tempat yang teduh, sambil duduk berbaring di atas pelamin.” (Yassin: 54-56)
Bukankah itulah “kemenangan” yang agung?
Hikmatul Islam,
“Awak” special di hati saya, selamanya akan berada dalam doa saya. Saya akan pegang semua pesanan terakhir awak.
Awak kata awak suka baca penulisan saya, awak suka tengok saya pergi talk situ sini, awak pesan suruh teruskan dakwah ini, jaga diri baik-baik. Ya Allah, banyak sangat yang awak pesan Kita jumpa semula di syurga.♥️ Damailah awak di sana.
إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعون.
اللهم اجعل قبره روضة من رياض الجنة..ولا تجعل قبره حفرة ممن حفر النيران…
“Ya Allah Ya Tuhanku ampunilah dia, rahmatilah dia, maafkanlah dia, muliakanlah kematiannya, lapangkanlah kuburnya, jadikanlah syurga sebagai ganti tempat tinggalnya dan berilah kesabaran kepada ahli keluarganya, semoga arwah di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.” Amin.
#DemiAllahAkuTidakKuat
#KeranaAllahAkuHarusKuat
#Silakanshare
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Waktu Doa Paling Mustajab Adalah Di Malam Nisfu Sya’ban, Banyakkan Juga Amalan Lain
Soalan
Apakah status hadith berkaitan kelebihan malam nisfu Sya’ban (malam pertengahan bulan Sya’ban) dan juga amalan yang berkaitan dengannya?
Jawapan :
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Bulan Sya’ban adalah merupakan di antara bulan yang agung dalam syarak. Rasulullah SAW memperbanyakkan ibadah pada bulan ini dan disunatkan bagi kita untuk mempertingkatkan amalan dan ibadah kita sebagaimana yang disebut di dalam hadith yang sahih. Di samping itu, terdapat beberapa hadith yang menceritakan akan kelebihan malam nisfu Sya’ban.
Hadith-hadith berkaitan kelebihan malam nisfu Sya’ban telah diriwayatkan daripada Nabi SAW melalui beberapa jalur. Antaranya melalui jalur Abu Musa al-Asy’ari RA, Aisyah RA, Abu Tha’labah RA, Abdullah bin Amr RA, Mu’az bin Jabal RA, Abu Hurairah RA dan Abu Bakar RA.
Matan hadith
Di sini kami datangkan beberapa matan hadith yang berkaitan kelebihan malam nisfu Sya’ban. Antaranya:
- Daripada Abu Musa al-Asy’ari RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
إِنَّ اللَّهَ لَيَطَّلِعُ فِي لَيْلَةِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَيَغْفِرُ لِجَمِيعِ خَلْقِهِ إِلَّا لِمُشْرِكٍ أَوْ مُشَاحِنٍ
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah SWT melihat pada malam nisfu Sya’ban kemudian mengampunkan semua makhluk-Nya kecuali orang yang syirik dan juga orang yang bermusuhan”. [Riwayat Ibn Majah, no. Hadith 1380] Imam al-Zahabi mengatakan hadith ini dhaif disebabkan terdapat pada sanadnya Ibn Lahi’ah. [Lihat: Talkhis al-‘ilal al-Mutanihiyah, 184]
- Daripada Aisyah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
إنَّ اللهَ تعالى يَنْزِلُ ليلةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ إِلَى سَمَاءِ الدُّنْيَا ، فيَغْفِرُ لِأَكْثَرَ مِنْ عَدَدِ شَعْرِ غَنَمِ كلبٍ
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah SWT turun ke langit dunia pada malam nisfu Sya’ban kemudian mengampunkan sebanyak bilangan bulu kambing pengawal”. [Riwayat al-Tirmizi, no. Hadith 670] Al-‘Aini mengatakan hukum hadith ini adalah munqathi’. [Lihat: ‘Umdah al-Qari, 11:116]
- Daripada Abu Tha’labah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
إِذَا كَانَ لَيْلَةُ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ اطَّلَعَ اللهُ إِلَى خَلْقِهِ فَيَغْفِرُ لِلْمُؤْمِنِ، وَيُمْلِي لِلْكَافِرِينَ، وَيَدَعُ أَهْلَ الْحِقْدِ بِحِقْدِهِمْ حَتَّى يَدَعُوهُ
Maksudnya: “Apabila tiba malam nisfu Sya’ban, Allah SWT melihat kepada makhluk-Nya. Kemudian Allah SWT mengampunkan orang yang beriman serta mengabaikan orang yang kufur dan membiarkan orang yang dengki dengan dengkinya sehingga mereka itu meninggalkannya”. [Syu’ab al-Iman, no. Hadith 3551] Ibn Jauzi mengatakan bahawa hukum hadith ini adalah tidak sahih. [Lihat: al-‘Ilal al-Mutanihiyah, 2:560]
- Daripada Abdullah bin Amr RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
يَطَّلِعُ اللهُ عزَّ وجلَّ إلى خَلْقِهِ ليلَةَ النِّصفِ مِنْ شَعْبَانَ ، فيَغْفِرُ لِعبادِهِ إِلَّا لِاثْنَيْنِ مُشَاحِنٍ ، وقَاتِلِ نَفْسٍ
Maksudnya: “Allah SWT melihat pada malam nisfu Sya’ban kemudian mengampunkan hamba-Nya kecuali dua (golongan) iaitu orang yang bermusuhan dan orang yang membunuh diri”. [Riwayat Ahmad, no. Hadith 6353] Ibn Hajar mengatakan sanadnya layyin (salah satu daripada ciri hadith dhaif). [Lihat: al-Zawajir ‘an Iqtiraf al-Kabair, 2:43] Manakala Ahmad Syakir mengatakan sanadnya adalah sahih [Lihat: Musnad Ahmad, 10:127]
- Daripada Mu’az bin Jabal RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
يَطَّلِعُ اللهُ إِلَى خَلْقِهِ فِيْ لَيْلَةِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَيَغْفِرُ لِجَمِيْعِ خَلْقِه إِلَّا لِمُشْرِكٍ أَوْ مُشَاحِنٍ
Maksudnya: “Allah SWT melihat makhluk-Nya pada malam nisfu Sya’ban kemudian mengampunkan semua makhluk-Nya kecuali orang yang syirik dan juga orang yang bermusuhan”. [Sahih Ibn Hibban, no. Hadith 5665]
- Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
إِذَا كَانَ لَيْلَةُ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ يَغْفِرُ اللهُ لِعِبَادِهِ إِلَّا لمُشْرِكٍ أَوْ مُشَاحِنٍ
Maksudnya: “Apabial tiba malam nisfu Sya’ban, Allah SWT mengampunkan hamba-Nya kecuali orang yang syirik dan juga orang yang bermusuhan”. [Majma’ al-Zawaid, 8:68] Imam al-Sakhawi menyatakan bahawa perawi-perawinya tidak ada dipertikaikan. [Lihat: al-Ajwibah al-Mardhiyyah, 1:325]
- Daripada Abu Bakar RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
يَنْزِلُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا فَيَغْفِرُ لِكُلِّ نَفْسٍ إِلَّا إِنْسَانًا فِيْ قَلْبِهِ شَحْنَاء أَوِ المُشْرِكَ بِاللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ
Maksudnya: “Allah SWT turun ke langit dunia pada malam nisfu Sya’ban kemudian mengampunkan setiap yang bernyawa kecuali orang yang ada dalam hatinya permusuhan dan juga orang yang syirik”. Imam al-Bukhari mengatakan padanya nazhar (perlu diteliti),manakala Ibn ‘Adiy mengatakan sanadnya mungkar. [Lihat: Lisan al-Mizan, 5:269]
Tarjih hukum hadith
Setelah melihat hadith-hadith berkaitan kelebihan malam nisfu Sya’ban telah berlaku perselisihan antara para ulama’ dalam menyatakan hukum berkenaan hadith ini. Sebahagian mereka mengsahihkan hadith ini dan sebahagian lagi sebaliknya. Berdasarkan hadith-hadith yang kami nyatakan, ia menunjukkan akan sabitnya hadith-hadith yang menceritakan akan kelebihan malam nisfu Sya’ban sehinggakan Ibn Hibban mengsahihkan satu riwayat daripada Mu’az bin Jabal tanpa memerlukan sokongan daripada jalur yang lain. Untuk itu, kami cenderung untuk mengatakan bahawa hukum hadith ini sahih dengan kesemua jalur-jalurnya yang lain dan ini menunjukkan bahawa hadith ini mempunyai asal. Walaubagaimanapun, kelebihan malam nisfu Sya’ban adalah sabit namun amalan tertentu pada malam tersebut adalah tidak ada sama sekali melainkan amalan yang bersifat umum seperti memperbanyakkan zikir, istighfar kepada Allah SWT, solat-solat sunat, berdoa, bersedekah dan lain-lain lagi.
Antara ulama’ yang menyatakan sedemikian ialah Syeikh Syuaib al-Arnaouth ketika mentahqiqkan kitab Sahih Ibn Hibbanbahawa hadith berkaitan kelebihan malam nisfu Sya’ban adalah sahih berdasarkan syawahid-syawahidnya dan syawahid-syawahid ini saling menguatkan antara satu sama lain dalam bab ini (kelebihan malam pertengahan bulan Sya’ban) walaupun setiap jalur itu mempunyai perbincangan. [Lihat: Sahih Ibn Hibban, 12:481]
Feqah hadith
Antara feqah hadith yang boleh diambil dan difahami daripada hadith-hadith ini:
- Terdapat hadith lain yang menyatakan bahawa Allah SWT turun pada setiap satu pertiga malam. Namun, di dalam hadith ini menunjukkan bahawa Allah SWT turun pada malam nisfu Sya’ban sepanjang malam sebagaimana dikhabarkan oleh Nabi SAW. Malam bermula selepas terbenamnya matahari.
- Kita dituntut pada malam ini untuk memperbanyakkan berdoa kepada Allah SWT. Untuk itu, tidak dinafikan bahawa pada malam tersebut mempunyai kelebihan dan padanya terdapat keampunan serta penerimaan yang khusus bagi yang memohon ampun dan yang berdoa kepada-Nya. Disebabkan itu, Imam al-Syafie mengatakan sesungguhnya berdoa padanya iaitu pada malam nisfu Sya’ban adalah mustajab.
- Di dalam hadith ini juga menunjukkan keampunan Allah SWT amat luas. Antaranya firman Allah SWT yang menceritakan akan Allah SWT itu bersifat dengan pengampun. Firman Allah SWT:
فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا
Maksudnya: “Sehingga aku berkata (kepada mereka): `Pohonkanlah ampun kepada Tuhan kamu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun”. [Nuh:10]
- Allah SWT tidak akan mengampunkan dosa orang yang syirik kepada-Nya melainkan dengan taubat. Berdasarkan firman Allah SWT:
إِنَّ اللَّـهَ لَا يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَن يَشَاءُ ۚ وَمَن يُشْرِكْ بِاللَّـهِ فَقَدِ افْتَرَىٰ إِثْمًا عَظِيمًا
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah SWT tidak akan mengampunkan dosa syirik yang mempersekutukan-Nya (dengan sesuatu apa jua), dan akan mengampunkan dosa yang lain daripada itu bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya (menurut aturan Syariat-Nya). Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah SWT (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya dia telah melakukan dosa yang besar”. [al-Nisa’:48]
- Orang yang bermusuhan tidak akan mendapat keampunan daripada Allah SWT. Ini ada disebut di dalam hadith sahih yang diriwayatkan oleh Imam Muslim RA. Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
تُفْتَحُ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ يَوْمَ الِاثْنَيْنِ وَيَوْمَ الْخَمِيسِ، فَيُغْفَرُ لِكُلِّ عَبْدٍ لَا يُشْرِكُ بِالله شَيْئًا إِلَّا رَجُلًا كَانَتْ بَيْنَهُ وَبَيْنَ أَخِيهِ شَحْنَاءُ، فَيُقَالُ: أَنْظِرُوا هَذَيْنِ حَتَّى يَصْطَلِحَا، أَنْظِرُوا هَذَيْنِ حَتَّى يَصْطَلِحَا، أَنْظِرُوا هَذَيْنِ حَتَّى يَصْطَلِحَا
Maksudnya: “Sesungguhnya pintu-pintu syurga pada hari Isnin dan Khamis maka diampunkan setiap hamba yang tidak syirik kepada Allah SWT dengan sesuatu kecuali bagi orang yang antara dia dan saudaranya saling bermusuhan. Lalu dikatakan: Tangguhkanlah dua orang ini sehingga mereka berdamai, tangguhkanlah dua orang ini sehingga mereka berdamai, tangguhkanlah dua orang ini sehingga mereka berdamai”. [Riwayat Muslim, 4652]
- Allah SWT tidak akan mengampunkan dosa orang yang mempunyai sifat dengki dan Allah SWT akan membiarkan mereka ini sehingga mereka meninggal sifat tersebut. Sifat dengki ini juga boleh digolongkan dalam golongan orang yang bermusuhan. Terdapat sebuah hadith yang melarang kita daripada sifat dengki ini. Daripada Anas bin Malik RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
لاَ تَبَاغَضُوا ، وَلاَ تَحَاسَدُوا ، وَلاَ تَدَابَرُوا ، وَكُونُوا عِبَادَ اللهِ إِخْوَانًا
Maksudnya: “Janganlah saling memarahi, saling mendengki, saling membelakangi. Jadilah kalian hamba-hamba Allah SWT yang bersaudara”. [Riwayat al-Bukhari, no. Hadith 5612]
- Di samping itu juga, orang-orang yang membunuh diri tidak akan mendapat keampunan daripada Allah SWT kerana dosa membunuh diri termasuk di dalam dosa besar yang memerlukan seseorang itu bertaubat. Berdasarkan sebuah hadith daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
اجْتَنِبُوا السَّبْعَ الموبِقَاتِ . قالوا : يَا رَسُولَ اللهِ : وَمَا هُنَّ ؟ قال : الشِّركُ بِاللهِ ، وَالسِّحرُ ، وَقَتْلُ النَّفْسِ الَّتِي حَرَّمَ اللهُ إِلَّا بِالحَقِّ، وَأَكْلُ الرِّبَا ، وَأَكْلُ مَالِ اليَتِيْمِ ، وَالتَّوَلِّي يَوْمَ الزَّحْفِ ، وَقَذْفُ المحْصَنَاتِ المؤْمِنَاتِ الغَافِلَاتِ
Maksudnya: “Jauhilah tujuh perkara yang membinasakan. Para sahabat RA bertanya: Wahai Rasulullah SAW, apakah perkara-perkara tersebut? Rasulullah SAW bersabda: Syirik kepada Allah SWT, sihir, membunuh jiwa yang diharamkan oleh Allah SWT kecuali dengan hak, memakan riba, memakan harta anak yatim, melarikan diri daripada peperangan dan menuduh wanita mukmin yang suci melakukan zina”. [Riwayat al-Bukhari, no. Hadith 2560]
Pendapat ulama’ berkaitan kelebihan malam nisfu Sya’ban
Berikut adalah beberapa pendapat ulama’ berkaitan malam nisfu Sya’ban:
Telah berkata Imam al-Syafie RA: “Doa mustajab adalah pada 5 malam, iaitu malam jumat, malam al-Adha, malam al-Fitri, malam awal bulan Rejab, dan malam nisfu Sya’ban”. [Lihat: al-Um, 1:264]
Ibnu Rajab RA mengatakan: “Berkaitan malam nisfu Sya’ban, pada zaman dahulu para tabi’in daripada penduduk al-Syam, seperti Khalid bin Ma’dan, Makhul, Luqman bin Amir, dan beberapa para tabi’in yang lain memuliakannya (malam tersebut) dan mereka bersungguh-sungguh beribadah pada malam itu”. [Lihat: Lathaif al-Ma’arif, 247]
Pendapat ulama’ berkaitan solat sunat al-Raghaib (الرغائب)
Solat al-Raghaib adalah solat sunat yang dilakukan pada awal malam dalam bulan Rejab sebanyak 12 rakaat dan juga ia dilakukan pada malam nisfu Sya’ban sebanyak 100 rakaat. Selain itu, solat ini dilakukan antara waktu Maghrib dan Isyak. Antara dalil yang digunakan bagi menyatakan akan kewujudan solat ini adalah:
Dikatakan bahawa Nabi SAW bersabda:
يَا عَلِي, مَنْ صَلَّى مِائَة رَكْعَة لَيْلَة النِّصْفِ مِنْ شَعْبَان، يَقْرَأ فِي كُلِّ رَكْعَة بِفَاتِحَةِ الكِتَاب, وَقُلْ هُوَ اللهُ أَحَدْ عَشرَ مَرَّات, إِلَّا قَضَى اللهُ لَهُ كُلّ حَاجَة
Maksudnya: “Wahai Ali, barangsiapa yang solat seratus rakaat pada malam nisfu Sya’ban, lalu dia membaca setiap rakaat itu surah al-Fatihah dan surah al-Ikhlas sebanyak sepuluh kali pasti Allah SWT akan memakbulkan setiap hajatnya”.
Hadith ini adalah palsu sebagaimana dihukum oleh Imam al-Syaukani , Imam Ibn al-Jauzi dan ramai lagi dalam kalangan ahli hadith. Selain itu, Imam Ibn al-Qayyim juga menyatakan bahawa antara hadith-hadith palsu adalah hadith berkaitan solat pada malam nisfu Sya’ban. [Lihat al-Manar al-Munif, 98]
Antara pendapat para ulama’ berkaitan solat sunat al-Raghaib adalah:
- Telah berkata Ibn Hajar al-Haithami:
“Adapun solat sunat al-Raghaib adalah seperti solat yang biasa pada malam nisfu Sya’ban dan kedua-dua ini (solat pada awal malam dalam bulan Rejab dan malam nisfu Sya’ban ) adalah bid’ah yang buruk dan dikeji. Hadith berkaitannya pula adalah palsu maka ia dibenci kepada pelakunya samada bersendiri atau berjemaah”. [Lihat: al-Fatawa al-Fiqhiyyah al-Kubra, 1:216]
- Telah berkata Imam al-Nawawi:
“Solat yang dikenali dengan solat al-Raghaib adalah solat yang dilakukan pada awal malam dalam bulan Rejab sebanyak 12 rakaat antara waktu Maghrib dan Isyak dan juga solat pada malam nisfu Sya’ban sebanyak 100 rakaat. Kedua-dua solat ini adalah bid’ah yang mungkar lagi buruk”. [Lihat: al-Majmu’, 3:548]
- Telah berkata Imam Ibn al-Jauzi:
“Solat al-Raghaib adalah palsu (direka) di atas nama Rasulullah SAW dan pendustaan ke atas Baginda SAW. Para ulama’ telah menyebut akan bid’ah dan keburukan kedua solat ini dengan beberapa cara: Antaranya adalah bahawa sahabat, tabi’in dan generasi selepas daripada mereka daripada kalangan imam-imam yang mujtahid tidak menyatakan akan kedua solat ini. Jika kedua solat ini disyariatkan maka mereka tidak akan terlepas daripada melakukannya. Tambahan pula, ia muncul selepas 400 tahun”.
- Telah berkata Imam al-Syaukani:
“Ini adalah solat al-Raghaib yang masyhur yang mana para huffaz telah bersepakat bahawa ianya palsu atau direka”.[Lihat: al-Fawaid al-Majmu’ah, 48]
Berdasarkan sebahagian pendapat ulama’ yang kami nyatakan ini, maka di sini kami ingin tekankan dan jelaskan bahawa solat al-Raghaib adalah tidak mempunyai asal di dalam agama dan ia merupakan satu pendustaan yang direka di atas nama Nabi SAW.
Amalan yang digalakkan pada malam nisfu Sya’ban
Islam tidak meletakkan sesuatu amalan khusus yang mungkin boleh dinisbahkan kepada Nabi SAW sebagai sunnah untuk diamalkan pada malam nisfu Sya’ban tetapi dalam masa yang sama, kita hendaklah mengambil peluang dengan kelebihan yang ada pada malam tersebut dengan beramal sebanyak-banyaknya samada dengan membaca al-Quran, solat sunat, berzikir dan lain-lain lagi.
Walaubagaimanapun, kesemua amalan ini tidak boleh dinisbahkan kepada Nabi SAW sebagai sunnah yang mesti dibuat dalam bentuk tuntutan kerana kesemua amalan ini adalah bersifat umum. Oleh itu, sekali lagi kami nyatakan bahawa tiada amalan khusus yang sabit daripada Nabi SAW berkaitan malam nisfu Sya’ban.
Penutup
Kesimpulannya, kelebihan malam nisfu Sya’ban adalah sabit berdasarkan hadith yang kami nyatakan di awal perbahasan iaitu Allah SWT akan turun ke langit dunia pada malam nisfu Sya’ban dan mengampunkan hamba-hamba-Nya. Dalam masa yang sama, tidak ada amalan yang khusus pada malam nisfu Sya’ban melainkan amalan-amalan yang bersifat umum. Akhirnya, semoga Allah SWT memberi kita kekuatan dalam melaksanakan ibadah serta memelihara kita daripada melakukan perkara-perkara yang tidak mempunyai asal di dalam agama. Amin.
SUMBER: PEJABAT MUFTI WILAYAH PERSEKUTUAN
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI