Kun fa ya kun. Maka jadi, jadilah. Dalam surah Yasin ayat 82 disebut,

إِنَّمَآ أَمْرُهُۥٓ إِذَآ أَرَادَ شَيْـًٔا أَن يَقُولَ لَهُۥ كُن فَيَكُونُ

Innamā amruhū iżā arāda syai`an ay yaqụla lahụ kun fa yakụn.

Ertinya: “Sesungguhnya keadaan kekuasaanNya apabila Ia menghendaki adanya sesuatu, hanyalah Ia berfirman kepada (hakikat) benda itu: ” Jadilah engkau! “. Maka ia terus menjadi.”

Apa saja yang terjadi di dunia ini adalah milik Allah. Maka apabila Allah mengkehendakinya maka jadilah ia.

Sama seperti penciptaan manusia, di dalam Al-Quran dinyatakan akan penciptaan Nabi Isa beribukan Maryam yang langsung tidak disentuh lelaki namun apabila Allah mengkendakiNya, maka Nabi Isa lahir ke dunia.

Ia diperjelaskan dalam surah Ali Imran ayat 47

قَالَتْ رَبِّ أَنَّىٰ يَكُونُ لِى وَلَدٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِى بَشَرٌ ۖ قَالَ كَذَٰلِكِ ٱللَّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَآءُ ۚ إِذَا قَضَىٰٓ أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُۥ كُن فَيَكُونُ

IKLAN

Qālat rabbi annā yakụnu lī waladuw wa lam yamsasnī basyar, qāla każālikillāhu yakhluqu mā yasyā, iżā qaḍā amran fa innamā yaqụlu lahụ kun fa yakụn.

Ertinya: “Maryam berkata: “Ya Tuhanku, betapa mungkin aku mempunyai anak, padahal aku belum pernah disentuh oleh seorang laki-lakipun”. Allah berfirman (dengan perantaraan Jibril): “Demikianlah Allah menciptakan apa yang dikehendaki-Nya. Apabila Allah berkehendak menetapkan sesuatu, maka Allah hanya cukup berkata kepadanya: “Jadilah”, lalu jadilah dia”.

Dari aplikasi Tik Tok @dikhet atau nama sebenarnya Andika Wirawan, lelaki asal Indonesia ini berkongsikan seekor kucing comelnya yang diberi nama Kimiko hendak dibeli oleh individu lain pada harga Rp200 juta atau bersamaan hampir RM60,000 kerana di badan binatang kesayangan Rasulullah ini tertera kalimah Allah dengan sangat jelas. Awalnya dia bingung kenapa kucingnya begitu bernilai sebelum menyedari di bulu Kimiko tertera kalimah Allah. Namun @dikhet tidak menyatakan sama ada ada dia sudah menjualnya atau berkongsi keajaiban kucing kesayangannya itu saja.

@dikhet

SUBHANALLAH BARU LIHAT ADA YANG UNIK DARI KUCING GUA 😱 #fyp #foryoupage #fypindonesia #viral #hotviral #subhanallah #catvideos #funnycat #cat

♬ original sound – velyndry – velyndry

@dikhet

Keluarga kucing ku 🤩 #fyp #foryoupage #fypindonesia #kucinglucu #viral #hot #catsoftiktok #cat #subhanallah #keajaiban #ppkm

♬ Know Me Too Well – Lang

IKLAN

Memang sangat ketara kalimah Allah yang terbentuk di bulu kucing berkenaan. Sangat-sangat comel. Ia dianggap satu keajaiban sementelah lagi kucing adalah binatang kesayangan Rasulullah. Sebab itulah harga ditawarkan untuk kucing ini sangat tinggi iaitu hampir RM60,000.

Tidak hanya kucing bertuah ini, pernah negara digemparkan dengan kalimah Allah tertera di langit, daging dan lain-lain lagi. Apa pun, sesungguhnya segala apa diciptakan adalah hak milik Allah. Bagaimana Allah mengkehendakinya maka kita sebagai hambaNya hanya perlu beriman kepada Allah.

WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI

✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘

Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..

IKLAN

✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽‍♀‍

✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)

✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻

Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞

Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-jodoh-suami-kiriman-ilahi/

Untuk bimbingan awal secara PERCUMA dari Coach Zuhri pula, jom sertai sesi Live CurHat Jodoh bersama Coach jam 9.00 malam – 10.00 malam di:
https://www.instagram.com/kashoorga/ dan
https://www.facebook.com/Kashoorga

.