Hendak turunkan berat badan bukan semata-mata sebab kita hendak sihat dan kekal fit. Islam sendiri pun menggalakkan kita menjaga kesihatan termasuklah dalam soal mengawal berat badan. Sebenarnya apabila berat badan terkawal, kesihatan jadi lebih baik. Badan jadi lebih ‘ringan’ dan secara tidak langsung memudahkan kita untuk melakukan amal ibadat.
Tidak dapat dinafikan bahawa memang banyak pantang larang atau petua untuk menurunkan berat badan. Ada sesetengah mendakwa minuman berais dan nasi putih adalah punca utama kegemukan. Namun sebenarnya dakwaan itu hanyalah mitos semata-mata
Di Facebook, coach kesihatan Sha Rini berkongsi 18 mitos diet yang masih dipercayai ramai orang. Jom semak!
Masih banyak mitos diet yang masih ada orang percaya sehingga sekarang. Hopefully by 2019 kita semua dah lebih berilmu dan boleh bezakan yang mana mitos dan yang mana benar.
1. Air ais tidak bekukan lemak. Air panas tak cairkan lemak. Air limau/lemon tak potong lemak. Kandungan lemak tetap sama walau kau minum air sejuk beku atau air mendidih terbakar tekak.
2. Buah warna kuning tidak “lebih jahat” dari buah warna hijau, merah, purple, kalerful. Kandungan gula dalam buah BUKAN bergantung pada warna buah. Asalkan dimakan ikut portion yang betul dan awak bukan diabetic, buah warna kuning bukan penyebab awak tak kurus.
3. Air detox, air greentea, chia seed tidak buat awak kurus, kalau awak tak jaga makan.
4. Air ais TIDAK MEMBUNCITKAN. Yang buat buncit tu lemak kawasan abdomen terutamanya visceral fat.
Ads
5. Walaupun sayuran dan buahan itu makanan yang sihat, makan secara berlebihan jugak boleh memudaratkan. Bersederhana.
6. Nasik BUKAN penyebab gemuk utama.
USUS TAK PERLU DETOKS
7. Makanan/minuman TANPA LEMAK TIDAK SEMESTINYA BAIK untuk ada.
8. Usus TIDAK PERLU di detox atau dicuci. Makan dengan sihat dan workout secara regular membantu kesihatan usus anda.
9. Teh detox tidak elok untuk usus. Ia memaksa usus anda bergerak, dan akhirnya nanti usus anda akan jadi malas dan tidak ada nature sendiri.
Ads
10. Epal, hijau atau merah boleh saja dimakan masa diet. Darjatnya sama walaupun rasa tak sama ? tidak semestinya yang masam itu lebih baik dari yang manis, kecuali muka yg masam memang tak elok utk semua org. Haha.
11. Rambutan, nangka, ciku, langsat boleh saja dijadikan snacking, tak semestinya epal, jambu, blueberry, stroberi, avocado. Keypoint adalah “portion”.
12. Untuk lose weight, tak semestinya kena makan salmon, avocado, berries, oat, pasta, dada ayam sahaja. Boleh aje mkn ikan kembung, nasik putih, buah rambutan, mee, bihun asalkan tau had masing2.
13. Kita hanya perlu minum air secukupnya mengikut keperluan badan masing2. Tak perlu buat kolam utk pelihara ikan dlm perut ? anggaran 30ml utk setiap kg berat bdn atau tgk warna urin jernih atau light yellow sudah memadai. Pengambilan air yang berlebihan juga boleh menggangu keseimbangan elektrolit dalam badan.
HATI-HATI DENGAN MINUMAN MANIS
Ads
14. Minuman yang berlabel “Kurang Gula” bukan bermaksud kurang manis. Gulanya masih banyak cuma kurang dari amaun sebelumnya.
15. Makanan berlabel “Tiada Gula Tambahan” atau “No Added Sugar” bermaksud tiada gula putih “ditambah” kepada produk tersebut. Bermaksud, produk tersebut mungkin masih ada amaun gula yg sama seperti yang asal atau dia tak guna gula putih tapi ada gula tiruan seperti maltodextrine, dextrose, maltitol, xylitol, aspartame dsb.
16. Berpeluh dengan banyak semasa workout BUKAN bermaksud awak burn banyak kalori. Berpeluh atau tidak, bukan benchmark utk calories burn. Some people sweat a lot. Some dont. Kelenjar peluh kita tak sama.
17. Workout tutup kipas/aircond supaya byk peluh is so yester-year. MOVE ON.
18. Pakai baju hujan masa jogging supaya banyak peluh is also so yester-year. Please. Its almost 2020 now. MOVE ON.
Banyak dah ni. Ada nak tambah? Bleh tambah kat bawah ye hehe
Ada yang terkena tak sedas dua?
Sumber kredit: FB: Sha Rini
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Setiap dari kita baik perempuan atau lelaki tidak terlepas dari mengalami masalah kenaikan berat badan. Jika berat badan berlebihan akan menyukarkan kita untuk melakukan pelbagai aktiviti dan salah satunya adalah menunaikan solat.
Namun itu bukan penghalang untuk kita tidak melakukan suruhan Allah yang wajib ini. Banyak cara untuk kurus dan paling senang adalah dengan menjaga pemakanan.
Seperti satu perkongsian di laman sosial twitter menggunakan akaun @FoodViralMY, yang memberi idea makanan untuk wanita berpantang. Tetapi juga untuk mereka yang nak kurus atau dalam proses diet juga sangat digalakkan.
Ini kerana makanan yang disajikan tidak berminak dan menggunakan konsep bakar, rebus dan goreng tanpa minyak. Paling penting disekalikan dengan buah-buahan dan salah satu kurma.
Tapi semua menu ini juga sesuai untuk orang yang nak kuruskan badan
Makanan disajikan buat terliur dan sesuai untuk orang diet
Ini 19 menu yang dikongsi:
Menu lain
Mesti disertakan dengan sayur dan ikan bakar atau rebus
Buah-buahan juga tak tinggal, salah satu kurma
Ayam dan ikan bakar juga sesuai dijadikan menu untuk yang nak diet
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai di antara kita yang berpuasa pada bulan Ramadan mengambil tembikai ketika berbuka puasa (Iftar) sama ada buah yang dipotong atau diambil sebagai jus tembikai. Tetapi tidak ramai yang tahu manfaat buah tembikai ini.
Ada hadis yang mengatakan bahawa Rasulullah S.A.W pernah memakan buah tembikai. Ini menunjukkan buah tembikai adalah buah yang bernutrisi, selamat dan baik untuk dimakan.
Ada ulama (tidak diketahui sumber) memberitahu wanita yang hamil digalakkan untuk memakan tembikai kerana anak yang bakal dilahirkan akan baik akhlaknya dan sempurna sifatnya.
Mengikut kajian sains pula, buah tembikai ini sangat sesuai dijadikan hidangan pertama ketika berbuka puasa bersama dengan kurma. Satu atau dua ulas tembikai bersama beberapa biji kurma dan segelas air kosong cukup untuk memberikan tenaga segera bagi mereka yang berpuasa.
Tembikai mempunyai Glycemic Index yang tinggi, bermakna penyerapan gula ke dalam darah berlaku dengan pantas. Oleh kerana kita hanya mengambil beberapa ulas saja, ia tidak memudaratkan.
Nasi putih GI: 72 (tinggi) 150 kalori/100g
Tembikai GI :72 (tinggi) 30 kalori/100g
Kurma GI: 42 (rendah) 282 kalori/100g
Semasa menjalankan ibadah puasa, beberapa perubahan fisiologi dalam tubuh akan berlaku. Antaranya enzim yang berada dalam tubuh dikeluarkan secara perlahan-lahan disebabkan kita tidak makan sepanjang hari. Lapisan lendiran yang menyelaputi dinding dalam saluran penghadaman (perut dan usus) menipis. Oleh itu apabila kita berbuka puasa, mulakanlah dengan makanan yang bersifat mudah (simple real food). Antaranya buah-buahan seperti tembikai, anggur, pisang dan betik.
Tembikai mengandungi Vitamin A, C, thiamin, riboflavin, niacin, vitamin B6 dan folate. Vitamin-vitamin ini membantu menstabilkan mood dan menguatkan ingatan. Berbuka puasa dengan tembikai dapat mengekalkan kesihatan tubuh. Ia mengandungi 92% air dan nutrisi yang tinggi, sesuai untuk menghilangkan dahaga ketika berbuka puasa dan menggalakkan perpeluhan ketika musim panas.
Tembikai juga mengandungi sebatian lycopene iaitu sebatian antioksida yang boleh didapati dari buah-buahan berwrna merah seperti tomato. Satu gelas tebikai mengandungi 10mg lycopene, sementara satu gelas tomato mengandungi 5-6 mg lycopene. Lycopenen sangat baik untuk merendahkan risiko mendapat penyakit jantung dan osteoporosis, juga membantu mengelakkan penyakit kanser pada payudara dan prostat.
Lycopene juga merupakan antioksida yang bagus diamalkan bagi pesakit diabetes, katarak, kulit dan juga membantu dalam masalah kesuburan.
Tembikai juga mengandungi sebatian citrulline, yang merangsangkan pengeluaran bahan nitric oxide, yang berfungsi sebagai merehatkan, melembutkan dan mengembangkan saluran darah yang sangat sesuai diamalkan oleh pesakit yang mengalami mati pucuk (erectile dysfunction) dan tekanan darah tinggi. Bila salur darah mengembang ia mengekalkan perjalanan darah dalam saluran koronari pada jantung.
Sumber: DrZubaidi Hj Ahmad
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Skop perubatan Islam begitu luas sekali. Apa sahaja ubatan serta prosedur yang mengikut kaedah perubatan yang betul maka ia adalah perubatan yang diizinkan oleh syarak. Ini termasuk prosedur perubatan serta ubatan yang disebutkan Nabi di samping kaedah serta disiplin ilmu perubatan yang lain selagi mana ia tidak bercanggah dengan akidah, syariat dan akhlak Islam.
Perubatan yang digalakkan
Konsep perubatan moden kaedah perubatan dari China, India dan Arab atau kaedah perubatan tradisional bangsa Melayu serta yang lain-lainnya yang berasaskan kaedah yang benar lagi saintifik tanpa melibatkan perkara yang haram, khurafat atau syirik maka ia adalah perubatan yang diizinkan oleh Islam. Jika diyakini sesuatu kaedah boleh membantu ke arah kesembuhan seseorang pesakit, Islam menggalakkan kita untuk memanfaatkannya. Hal ini dapat disimpulkan dengan menganalisis hadis-hadis Nabi berkaitan cara pengubatan yang digalakkan. Baginda sebenarnya menyuruh umat Islam berubat secara umum tanpa mengehadkan atau menyempitkan kepada cara atau kaedah pengubatan tertentu sahaja.
Dalam sebuah hadis yang sahih yang diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Daud, Tirmizi dan Ibn Majah, Nabi bersabda, “Berubatlah wahai hamba-hamba Allah, sesungguhnya Allah tidak meletakkan penyakit, melainkan meletakkan untuknya ubat, kecuali satu penyakit, iaitu tua.”
Baginda juga bersabda, “Bagi setiap penyakit ada ubatnya. Apabila betul ubatnya maka sembuhlah ia dengan izin Allah.” Hadis ini diriwayatkan oleh Muslim.
Hadis-hadis ini merangsang umat Islam untuk berubat ketika sakit tanpa mengehadkan kepada jenis rawatan atau ubatan tertentu sahaja. Dalam Syarah Sahih Muslim, Imam Nawawi berkata, “Hadis ini mengisyaratkan disunatkan berubat ketika sakit. Inilah mazhab kita (dari aliran mazhab Syafie), juga pegangan kebanyakan ulama salaf dan keseluruhan ulama khalaf. Berkata Qadi ‘Iyadh: Dalam hadis-hadis ini terkandung beberapa ilmu berkaitan agama dan dunia, antaranya ialah, benarnya ilmu perubatan dan diharuskan berubat secara keseluruhannya..”
Justeru merupakan satu kesilapan jika konsep perubatan Islam disempitkan dan dikaitkan dengan kaedah atau cara pengubatan tertentu sahaja seperti aktiviti menghalau jin, membuang saka, pengambilan makanan berpandukan al-Quran dan Sunnah serta menolak kaedah-kaedah pengubatan yang lain. Lebih malang lagi jika kaedah yang dikatakan perubatan Islam itu diamalkan berasaskan sumber riwayat yang tidak sahih serta palsu.
Makanan Sunnah
Sesuatu yang menggelikan hati saya ialah apabila bertemu dengan segelintir pejuang makanan Sunnah. Mereka mengakui sendiri bahawa setiap hari mereka tidak boleh berlekang daripada nasi serta minuman berkafein di samping mengambil makanan Sunnah. Mungkin mereka tidak menyedari bahawa Nabi tidak makan nasi dan minum minuman berkafein seperti mereka.
Walau bagaimanapun mengamalkan sesuatu berdasarkan hadis-hadis sahih yang menceritakan tentang rawatan tertentu dengan menggunakan sebagai contoh habbatus sauda’ (jintan hitam), amalan berbekam, susu unta dan yang seumpamany adalah berasas lagi baik. Namun perlu disedari bahawa para ulama berbeza pendapat tentang sama ada saranan Nabi itu adalah berdasarkan pengalaman serta suasana persekitaran atau berasaskan wahyu. Sebahagian ulama berpendapat hadis-hadis ini adalah berasaskan wahyu. Sebahagian yang lain berpendapat ia adalah berasaskan pengalaman dan persekitaran.
Secara umumnya para ulama hadis cenderung kepada pendapat bahawa hadis-hadis perubatan yang sahih adalah berasaskan wahyu. Ibn al-Qayyim dalam al-Tibb al-Nabawi berpegang dengan pendapat ini.
Golongan kedua seperti Qadi ‘Iyadh dan Ibn Khaldun berpendapat bahawa hadis-hadis perubatan ini bukan berasaskan wahyu sebaliknya berdasarkan pengalaman dan persekitaran baginda ketika itu.
Antara hujah yang digunakan golongan yang berpendapat perubatan Nabi berasaskan pengalaman dan bukannya wahyu ialah hadis sahih berkaitan amalan para sahabat mengahwinkan pokok tamar. Maka Nabi mencadangkan, “Barangkali lebih baik jika kamu tidak melakukannya”. Maka mereka pun tidak melakukannya, lalu pokok tidak berbuah. Lantas para sahabat menceritakan hal tersebut kepada Nabi lalu baginda bersabda, “Aku ini manusia. Apabila aku menyuruh kamu berhubung perkara agama, maka ambillah (patuhlah). Jika aku menyuruh kamu sesuatu daripada pendapatku, maka aku hanyalah seorang manusia”. Hadis ini diriwayatkan oleh Muslim.
Galakan untuk menyelidik dan mengkaji
Dalam aspek duniawi termasuk dalam aspek pemakanan, umat Islam digalakkan mengkaji dan menyelidik bagi memastikan khasiat yang terdapat dalam sesuatu makanan sebelum memakannya. Demikian juga dengan prosedur dan pendekatan dalam pengubatan, perlu ada kajian serta penyelidikan untuk memastikan keberkesanannya.
Sehubungan dengan ini Imam Muslim meriwayatkan sabda Nabi yang bermaksud, “Kamu lebih tahu berhubung urusan duniamu.” Hadis ini apabila dikaitkan dengan bidang perubatan, mengizinkan para pengamal perubatan dan ahli sains Muslim mengkaji bagi memastikan prosedur dan ubat-ubatan yang lebih sesuai untuk digunakan. Dalam proses itu mereka boleh belajar dan manfaatkan kemahiran yang dimiliki oleh golongan bukan Islam terutamanya dalam usaha untuk menguasai teknologi terkini. Nabi Muhammad pernah mengizinkan golongan kafir daripada tawanan-tawanan Badar mengajar anak-anak orang Islam menulis dan membaca sebelum membebaskan mereka.
Walau bagaimanapun sesuatu penyelidikan hanya diiktiraf oleh Islam apabila ia tidak terbabas daripada dasar-dasar syariat. Sebagai contoh Islam tidak mengiktiraf sebarang kajian yang bertujuan menghalalkan arak dan zina. Sebenarnya umat Islam kaya dengan penyelidikan dan kajian. Sejarah menunjukkan tabib ar-Razi (854 – 925 M) semasa diminta menentukan tempat yang terbaik bagi pembinaan sebuah hospital di Baghdad, menggantung beberapa potong daging di tempat-tempat tertentu. Kawasan yang terpilih akhirnya ialah kawasan yang dagingnya tidak rosak dan reput.
Demikian juga dengan Muhammad ibn Zakariya ar-Razi (854 – 925 M). Beliau adalah orang pertama yang mengkaji dan menulis berhubung penyakit cacar atau smallpox dan campak atau measles. Tulisannya berhubung kedua-dua penyakit ini begitu terperinci sehingga tidak ada tokok tambah dan pembetulan yang perlu dilakukan hingga ke hari ini. Beliau juga merupakan orang pertama yang menggunakan alkohol sebagai bahan antiseptik dan benang sutera bagi menjahit luka.
Semua ini menunjukkan orang Islam terdahulu begitu ke depan dalam bidang penyelidikan dan pembangunan yang berkaitan dengan sains perubatan secara khusus serta ilmu sains secara umumnya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...