Ramai yang memburu malam Lailatul Qadar. Ini kerana sebagai umat Nabi terakhir iaitu umat Nabi Muhammad, usia kita tidak akan mendapat 1000 tahun pun sebagaimana umat terdahulu.
Dan Allah menghadirkan malam Lailatul Qadar istimewa untuk kita kerana sesiapa yang bertemu malam ini pahalanya sama seperti kita beribadat selama 1000 tahun lamanya.
Di 10 hari terakhir ini, bagaimana kita hendak tahu bila berlakunya malam Lailatul Qadar ini dan bagaiamana keadaah pengiraan dibuat alim ulama terdahulu.
Kaedah Penentuan Lailatul Qadar
1. Kini kita sudah berada di minggu akhir bulan Ramadan. Dan malam ini merupakan malam yang ke 20 Ramadan.
2. Antara ciri orang yang berjaya menghayati dan mendapat kelebihan serta keberkatan amal soleh di bulan mulia ini adalah mereka sentiasa menantikan Lailatul Qadar yang waktunya tiada siapa pun yang tahu melainkan Allah.
3. Namun, para ulama telah berusaha meneliti berdasarkan pengalaman mereka dalam menemukan Lailatul Qadar, antaranya ialah imam al-Ghazali. Beliau telah menghasilkan kaedah ringkas bagi mengetahui dan menentukan Lailatul Qadar tersebut sebagai panduan umat Islam.
4. Menurut imam al-Ghazali dan selainnya, Lailatul Qadar boleh diketahui berdasarkan hari pertama jatuhnya bulan Ramadan dengan rumus berikut:[1]
فإن كان أوله يوم الأحد أو يوم الأربعاء: فهي ليلة تسع وعشرين.
Ads
i. Jika awal Ramadan jatuh pada hari Ahad atau Rabu, maka Lailatul Qadar jatuh pada malam ke-29.
أو يوم الاثنين: فهي ليلة إحدى وعشرين.
ii. Jika awalnya jatuh pada hari Isnin, maka Lailatul Qadar jatuh pada malam ke-21.
أو يوم الثلاثاء أو الجمعة: فهي ليلة سبع وعشرين.
iii. Jika awalnya jatuh pada hari Selasa atau Jumaat, maka Lailatul Qadar jatuh pada malam ke-27.
أو الخميس: فهي ليلة خمس وعشرين.
iv. Jika awalnya jatuh pada hari Khamis, maka Lailatul Qadar jatuh pada malam ke-25.
Ads
أو يوم السبت: فهي ليلة ثلاث وعشرين.
v. Jika awalnya jatuh pada hari Sabtu, maka Lailatul Qadar jatuh pada malam ke-23.
قال الشيخ أبو الحسن: ومنذ بلغت سن الرجال ما فاتتني ليلة القدر بهذه القاعدة المذكورة.
5. Syaikh Abu al-Hasan al-Bakri (899 – 952 H) berkata: “Sejak usia baligh, saya tidak pernah ketinggalan Lailatul Qadar kerana menggunakan kaedah yang disebutkan oleh imam al-Ghazali.”
6. Dan di dalam Hasyiah al-Baijuri [2], pengarang menyebutkan kaedah lain:-
وإنا جميعا إن نصم يوم جمعة ** ففى تاسع العشرين خذ ليلة القدر وإن كان يوم السبت أول صومنا ** فحادي وعشرين إعتمده بلاعذر وإن هلّ يوم الصوم فى أحد ** ففى سابع العشرين ما رمت فاستقر وإن هلّ بالإثنين فاعلم بأنّه ** يوافيك نيل الوصل فى تاسع العشرى ويوم الثلاثا إن بدا الشهر فاعتمد ** على خامس العشرين تحظ بها القدر وفى الأربعاء إن هلّ يا من يرومها ** فدونك فاطلب وصلها سابع العشري ويوم الخميس إن بدا الشهر فاجتهد ** توافيك بعد العشر فى ليلة الوتر
Ads
Jika awal puasanya jatuh hari Jumaat, maka Lailatul Qadar pada malam 29,
Jika puasa pada hari Sabtu, maka Lailatul Qadar pada malam 21,
Jika puasa pada hari Ahad, maka Lailatul Qadar pada malam 27,
Jika puasa pada hari Isnin, maka Lailatul Qadar pada malam 29,
Jika puasa jatuh pada hari Selasa, maka Lailatul Qadar pada malam 25,
Jika puasa jatuh pada hari Rabu, maka Lailatul Qadar pada malam 27,
Jika puasa jatuh hari Khamis, maka Lailatul Qadar pada sepuluh akhir malam-malam ganjil.
7. Demikianlah ijtihad para fuqaha’ seperti yang dipersetujui oleh ramai ulama sebagaimana yang termaktub di dalam kitab-kitab feqah. Tentang hakikat kebenarannya, kita serahkan kepada Allah SWT. Sebaiknya fokus pada setiap malam ganjil di sepuluh malam akhir bulan mulia ini. Wallahu Ta’ala ‘Alam.
Rujukan [1] باب الصوم، ج 2، ص 290-291. • إعانة الطالبين على حل ألفاظ فتح المعين (هو حاشية على فتح المعين بشرح قرة العين بمهمات الدين)، المؤلف: أبو بكر (المشهور بالبكري) عثمان بن محمد شطا الدمياطي الشافعي (المتوفى: 1310هـ)، الناشر: دار الفكر للطباعة والنشر والتوريع، الطبعة: الأولى، 1418 هـ – 1997 م. [2] كتاب أحكام الصيام، ج 1، ص 583. • حاشية الشيخ إبراهيم البيجوري على شرح العلامة ابن القاسم الغزي على متن الشيخ أبي شجاع، ضبطه وصححه: محمد عبد السلام شاهين، الناشر: بيروت – دار الكتب العلمية، الطبعة: الثانية، 1420 هـ – 1999 م. Sumber : Fb Pondok Habib
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sebelum Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), ramai yang pulang ke kampung dan terus berada di sana hinggalah PKP memasuki fasa ketiga ini.
Dan semalam kerajaan membenarkan pergerakan antara negeri dengan tujuan yang dibenarkan semasa PKP melalui permohonan aplikasi ‘Gerak Malaysia’ bemula semalam hingga 29 April.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Huzir Mohamed berkata, mereka yang layak boleh membuat permohonan secara dalam talian susulan kebenaran pergerakan itu selama tiga hari bermula 1 hingga 3 Mei ini.
“Aplikasi ini dapat mengelakkan orang ramai daripada terpaksa keluar rumah untuk membuat permohonan di balai polis, sekali gus mengurangkan risiko jangkitan dan penularan wabak Covid-19.
“Melalui aplikasi ini, kod QR unik yang dijana akan diimbas dan diperiksa oleh anggota yang bertugas di sekatan jalan raya,” katanya melalui kenyataan media, semalam.
Huzir mengingatkan masyarakat bahawa permohonan permit pergerakan ini hanya bagi individu terkandas di kampung halaman sebaik PKP diumumkan yang mahu pulang ke kediaman masing-masing atau tempat bekerja.
“Aplikasi ini boleh dimuat turun melalui Google Store, Apple App Store dan Huawei App Gallery, semasa pendaftaran kali pertama selepas memuat turun aplikasi ini, pengguna perlu memasukkan butiran peribadi seperti nama, nombor Mykad/pasport, alamat, nombor telefon bimbit dan email,” katanya.
Huzir berkata, pengguna juga perlu memberi kebenaran kepada aplikasi itu untuk mengakses lokasi GPS bagi membolehkan sistem aplikasi ini mengesahkan lokasi semasa pemohon, seterusnya meluluskan permit pergerakan.
“Permohonan melalui aplikasi ini juga dapat membantu Polis Diraja Malaysia mengenal pasti jumlah mereka yang terlibat serta menyediakan jadual perjalanan untuk memastikan kelancaran operasi.
“Perjalanan perlu dilakukan ppada hari yang ditetapkan mengikut permit pergerakan yang diluluskan, maklumat lanjut berhubung jadual perjalanan ini dan garis panduan lain akan diumumkan pada 29 April ini,” katanya.
Huzir berkata, selain daripada permohonan permit pergerakan rentas negeri, terdapat tatacara untuk memproses beberapa permohonan permit lain yang telah disediakan dalam aplikasi ini bagi tujuan pembelian barangan keperluan dalam lingkungan 10 kilometer dari kediaman.
“Aktiviti perlu seperti membaiki kerosakan kenderaan, membaikpulih kerosakan di dalam rumah, mendapatkan rawatan perubatan dan keadaan kecemasan contohnya kematian ahli keluarga terdekat,” katanya.
Beliau berkata, walaubagaimanapun hanya permohonan untuk mendapatkan permit pergerakan rentas negeri sahaja akan diiproses buat masa ini.
“Orang ramai diingatkan jangan menyalahgunakan kemudahan permit pergerakan melalui aplikasi ini,” katanya.
Info
Bagi memudahkan pergerakan pemohon, jadual perjalanan yang telah dirancangkan adalah:
Tarkih dari
1 Mei 2020 – Perak, Johor, Kelantan
2 Mei 2020 – Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Melaka dan Pahang
3 Mei 2020 – Kuala Lumpur, Selangor, Negeri Sembilan dan Terengganu
“Setiap jiwa pasti akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari Kiamat sahajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa yang dijauhkan dari Neraka dan dimasukkan ke dalam Syurga, maka sungguh dia telah berjaya. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdaya” (Ali-Imran 3: ayat 185).
Mati atau disebut saat sakaratul maut adalah detik penghujung hidup manusia menghembuskan nafas terakhirnya.
Sakaratul maut itu pedih. Dalam satu hadis disebut,
“Sakaratul maut itu sakitnya sama dengan tusukan tiga ratus pedang” (HR Tirmidzi)
Bahkan Nabi Muhammad SAW yang kita cintai juga merasakan hal itu menjelang wafatnya sebagaimana diceritakan dalam kitab-kitab Sirah Nabawiyah.
Sekilas gambaran kepedihan sakaratul maut diungkap dalam Al-Quran:-
“…Alangkah dahsyatnya sekiranya kamu melihat di waktu orang-orang yang zalim berada dalam tekanan sakratul maut, sedang para Malaikat memukul dengan tangannya, (sambil berkata): “Keluarkanlah nyawamu”. Di hari ini kamu dibalas dengan siksa yang sangat menghinakan, karena kamu selalu mengatakan terhadap Allah (perkataan) yang tidak benar dan (karena) kamu selalu menyombongkan diri terhadap ayat-ayat-Nya.” (QS Al-An’am Ayat 93)
Dalam Kitab Sirah Nabawiyah, Ibnu Hisyam menceritakan detik-detik wafatnya Nabi Muhammad SAW. Nabi yang mulia berkata kepada puterinya, Fathimah Az-Zahra, yang duduk di sisinya. Baginda berkata: “Wahai puteriku Fatimah, dia adalah pengusir kelazatan, pemutus keinginan, pemisah jemaah dan yang meramaikan kubur.”
Ketika Malaikat maut datang, Malikat Jibril pun datang lalu duduk di samping Rasulullah. Malaikat Maut meminta izin kepada Rasulullah untuk menjalankan tugasnya. Ketika ruh sampai di bahagian perut, Rasulullah SAW berkata: “Wahai Jibril, alangkah pedihnya maut.”
Rasulullah SAW merasa kesakitan. Padahal, Malaikat Maut sudah melembutkan caranya saat mencabut roh yang mulia itu. Jibril memalingkan wajahnya kerana tidak sanggup melihat Rasulullah merasakan kesakitan saat menghadapi sakaratul maut.
Di tengah sakit tak tertahan itu, Rasulullah SAW berkata: “Ya Allah, dahsyat saat maut ini. Berikan saja semua seksa maut ini kepadaku. Jangan kepada ummatku.”
Begitulah sekilas gambaran sakitnya sakaratul maut yang dialami Nabi Muhammad SAW. Lantas, bagaimana dengan dengan sakaratul maut kita sebagai umatnya?
Dalam satu hadisnya, Rasulullah SAW memerintahkan umatnya agar insan terdekat yang menyaksikan ahli keluarga yang sedang menghadapi sakaratul maut agar membisikkan kalimat ‘Laa ilaha ilallah’ di telinga orang yang sedang nazak.
لقنوا موتاكم لااله الا الله
“Bantulah orang yang akan meninggal dunia untuk mengucapkan kalimat ‘Laa ilaha illaallah’”. (HR Muslim)
Disebabkan sakaratul maut itu sakit, Ustaz Zulkifli Muhammad Ali, Lc. sebagaiamana dikutip dari Sindonews, mengajarkan satu doa agar dimudahkan ketika sakaratul maut.
Doa ini dinukil dari beberapa riwayat hadis. Berikut lafaznya:
Bab poligami memang agak sensitif bagi sebahagian isteri di Malaysia. Bukan menentang hukum syarak, tetapi bimbang diri tersisih; kurang perhatian dan kasih sayang suami malah keperluan nafkah juga takut terjejas. Kuncinya ialah bimbang terabai.
Islam pun tidak akan benarkan poligami sekiranya lelaki tidak berkemampuan serta gagal menyempurnakan keperluan isteri sedia ada. Namun tak kurang ramainya juga yang bahagia berpoligami.
Poligami bukanlah pelik, cuma ia agak ‘berani’ dilakukan oleh Adnan,22 tahun, warga Pakistan; yang sekarang mempunyai tiga orang isteri.
Berkahwin seawal usia 16 tahun semasa masih lagi belajar, Adnan kemudiannya berkahwin kali kedua semasa berusia 20 tahun dan terkini perkahwinan ketiganya pada 2019!
Sewaktu ditemuramah oleh Daily Pakistan, Adnan inginkan bakal isteri keempat ini mempunya nama yang bermula dengan huruf ‘S’ kerana semua nama isterinya bermula dengan huruf ‘S’.
Tetapi lebih unik lagi, ketiga-tiga isterinya bersetuju berpadu tenaga membantu suami mereka mencari jodoh keempat buat Adnan.
Adnan dikurniakan dengan tiga orang anak dengan Shumbal iaitu isteri pertama, manakala dua orang anak dengan isteri kedua iaitu Shubana yang mana salah seorangnya dijadikan anak angkat oleh Shahida, isteri ketiganya.
Bagi kebanyakan suami, hidup berpoligami sememangnya mencabar kesabaran apabila terpaksa memastikan kesemua isteri dilayan secara adil, Namun rasa ‘pening kepala’ ini tidak pernah dihadapi oleh Adnan.
Tiada perselisihan antara isterinya. “Satu-satunya masalah yang isteri selalu rungutkan ialah perhatian kurang mencukupi buat setiap daripada mereka,” jelas Adnan.
Memang benar, kehidupan berpoligami ini perlukan kesetiaan dan ketaatan yang tinggi. Bagi Adnan dia bernasib baik kerana semua isterinya mampu menyesuaikan diri antara satu sama lain.
Urusan hal ehwal rumahtangga disusun atur mengikut jadual penggiliran seperti memasak, membasuh, mengilatkan kasut Adnan dan lain-lain.
Menjelas lanjut tentang perbelanjaan bulanan keluarga, dia menyatakan setiap bulan sejumlah 1.5 Lakh Pakistani Rupee diperlukan atau bersamaan dengan RM3,840. Namun baginya, ia bukan satu masalah, kerana semenjak berkahwin kali pertama, rezekinya bertambah baik.
Adnan bersama keluarganya kini menghuni sebuah kediaman yang mempunyai enam buah bilik tidur, sebuah bilik melukis dan stor.
Kelihatanya seperti cerita dongeng, namun ia adalah realiti sebuah kehidupan indah seorang lelaki dan para isteri tercinta.
Kashoorga: Semoga secebis kisah hidup berpoligami ini dapat dilihat satu perkongsian positif. Bukan mudah tapi tak mustahil.
Foto: Daily Pakistan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...