Maksudnya: “Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang engkau kasihi (supaya ia menerima Islam), tetapi Allah jualah yang berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang (ada persediaan untuk) mendapat hidayah petunjuk (kepada memeluk Islam).” Surah al-Qasas (56)
Dian Sastrowardoyo antara pelakon terkenal Indonesia yang cukup dikenali peminatnya di sini. Filem lakonannya Ada Apa Dengan Cinta berjaya menambat hati perhatian peminatnya. Memiliki wajah cantik dan keperibadian menarik, sudah pasti cerita mengenainya memeluk Islam menarik perhatian peminat. Mengucap dua kalimah syahadah pada 2002 dahulu, namun tidak ramai tahu kisah di sebalik pengislamannya.
Lahir di Indonesia, negara ini sememangnya terkenal dengan banyaknya agama kepercayaan. Ada menganut Islam, Kristian, Katolik, Hindu hingga Buddha di mana toleransi agama kerap diperbincangkan di negara ini. Ayahnya sendiri beragama Buddha sedangkan ibunya masih berpegang pada agama Katolik.
Ads
Dipetik dari saluran YouTube Daniel Mananta, Dian berkongsi bagaimana penghijrahan agamanya bermula.
Dari usia 17 tahun mencari jawaban mengenai persoalan kiamat
Sejak dari usianya 17 tahun lagi, Dian sudah bertanyakan persoalan mengenai kiamat. Antara jawaban dicarinya kalau hari kiamat itu kalau suatu hari dunia hancur kenapa manusia itu diciptakan?
“Saya mencari semua jawaban itu dari pelbagai penganut termasuk Buddha, pendeta Kristian, Hindu dan dirinya menemui berbagai jawaban namun tiada satu pun logik pada pemikirannya. Sehinggalah pada satu hari saudaranya mengajak bertemu seorang Ustaz untuk mengikuti pengajian agama.
Ads
Di kesempatan bertemu Ustaz inilah, persoalan mengenai kiamat ditanyakannya kembali.
“Jawaban diberikan Ustaz benar-benar logik pada pemikiran saya dan dari situ saya mula mendalami Islam sedikit demi sedikit sebelum mengucap dua kalimah syahadah pada usia 22 tahun. Lima tahun saya mencari jawaban ini dan akhirnya bertemu apa yang saya mahukan,” katanya lagi.
Ads
Malah jika kita lahir sebagai seorang beragama Islam sentiasalah berdoa kepada Allah agar ditetapkan hati kita dan sentiasa berpegang teguh kepada yang Maha Esa.
Maksudnya: “Ya Allah berikanlah petunjuk kepadaku sebagaimana mereka yang telah Engkau beri petunjuk, Dan berilah kesihatan kepadaku sebagaimana mereka yang Engkau telah berikan kesihatan, Dan peliharalah daku sebagaimana orang yang telah Engkau peliharakan, Dan berilah keberkatan bagiku pada apa-apa yang telah Engkau kurniakan, Dan selamatkan aku dengan rahmat-Mu dari bahaya kejahatan yang telah Engkau tentukan. Amin. Riwayat Abu Daud (1425), al-Tirmizi (464), al-Nasaie (1745), Ibn Majah (1178) dan Ahmad (1718)
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai teringin ke Tanah Suci Makkah . Mahu solat di Masjidil Haram dan Masjid Nabawi yang bandarnya diiktiraf sebagai kota paling tenang di dunia. Bahkan sesiapa yang pernah pergi, pasti rindukan Baitullah.
Namun ramai yang “tidak punya banyak wang” untuk menunaikan umrah selain beberapa kekangan lain terutama yang ada anak kecil, kekangan waktu kerja serta lain-lain urusan yang perlu diselesaikan dahulu.
Buat masa kini, sekurang-kurangnya diperlukan RM10,000 di tangan untuk mengerjakan umrah dan ia dilihat agak tinggi bagi mereka yang gajinya agak sedikit.
Namun jangan pernah berputus asa dengan niat kita itu kerana “rezeki” mengerjakan umrah ini semuanya atas urusan Sang Khaliq, Allah Ya Razzak pemberi rezeki kepada kita. Kadang ada orang direzekikan datang ke bumi baroqah ini bukan dengan wangnya tapi atas sedekah orang terhadapnya dan hal ini sudah banyak kali terjadi.
Dikongsi dari akaun Tik Tok @amikartika13, dirinya berkongsi satu doa yang diijazahkan oleh Ustaz ini untuk mereka yang mahu ke tanah suci setiap tahun.
Doanya berbunyi begini.
“Allahhummarzukni ziyarata bainikalmua’zam warasulikal mukarram fi a’zal a’m wafi kul li a’m bi ah sanil hal” (kalau untuk seisi keluarga gantikan Allahhummazzukna)
Maksudnya Ya Allah, beri aku rezeki untuk aku berkunjung ke rumah-Mu yang Agung dan RasulMu yang mulia di tahun ini dan setiap tahun dengan keadaan sebaik-baiknya.
Amalkan doa ini setiap solat dan bacalah banyak kali agar Allah mempermudahkan urusan kita mengerjakan umrah saban tahun seperti diajarkan oleh gurunya. Bahkan sudah ramai mengamalkan doa ini dan Allah mempermudahkan urusan ke Tanah Suci tanpa sebarang masalah.
Pesanan buat suami, cukup-cukuplah jadikan agama sebagai alasan menutup silap sendiri. Jangan nampak silapnya isteri saja, padahal masing-masing punya kelemahan dan kekurangan masing-masing.
Begitu juga isteri jangan dicanang buruknya suami kerana kita juga ada khilafnya tanpa sedar. Sebaiknya duduk berbincang.
Pesanan Buat Suami
Jangan diluah pada tempat yang salah, sebaliknya perbaiki hubungan dan jangan sesekali menjadikan agama sebagai menutup kesilapan masing-masing.
Ikuti perkongsian, Peguam Syarie, Puan Suzana Ghazali berkaitan isu ini dan hadam baik-bail apa yang disampaikan.
SYURGA ISTERI vs SYURGA SUAMI + NUSYUZ ISTERI vs NUSYUZ SUAMI
Masih ada isteri yang mengadu mengenai suami yang luah kata tak redha dengan isteri dan isteri tak akan bau syurga asbab tidak mendapat redha suami.
“Diceritakan daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda yg maksudnya:
“Jika aku hendak menyuruh seseorang supaya sujud kepada seseorang tentulah aku perintahkan isteri supaya sujud kepada suaminya.” – Hadis riwayat at-Tirmidzi, Ibnu Hibban, al-Baihaqi dan al-Wahidi.
Dalam satu riwayat yang lain, daripada Anas r.a, Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:
“Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, puasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai.” – Hadis Riwayat Ahmad.
Kedua-dua hadis ini menjadi pegangan teguh meletakkan syurga seorang isteri di tangan seorang suami.
Cukup-Cukuplah
Satu peringatan: Tidak ada hadis yang menyebut syurga seorang isteri di bawah tapak kaki suami. Ayat itu hanya kata-kata orang lama agar seorang isteri kekal patuh dan taat kepada si suami.
Biarpun ia bukan hadis, kata-kata tersebut boleh diterima pakai sebab ia masih relevan dan berkait dengan kedua-dua hadis di atas.
Persoalannya ialah jika si suami jenis yang tak solat, tak laksana tanggungjawab nafkah zahir dan ada antaranya yang menganiayai emosi dan fizikal isteri, apakah mereka ini layak menentukan syurga si isteri sedangkan syurga mereka sendiri belum pasti?
Paling penting untuk difahami oleh wanita dan lelaki, nusyuz itu bukan hanya pada isteri tetapi juga boleh ada pada suami.
Jadikan Agama
Ada dua nas Quran yang secara langsung menyebutkan nusyuz isteri dan suami.
Dalam surah an-Nisa’ ayat 34, Allah SWT berfirman yang bermaksud:
“Dan wanita-wanita yang kamu bimbang nusyuznya maka nasihatilah mereka dan pisahkanlah diri dari tempat tidur mereka dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka mentaatimu maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya.”
Dalam surah yang sama ayat 128 pula Allah SWT berfirman, maksudnya:
“Dan jika seorang wanita bimbang akan nusyuz atau sikap tidak acuh dari suaminya maka tidak mengapa bagi kedua-duanya mengadakan sulh yang sebenar-benarnya dan sulh itu lebih baik (bagi mereka)”
Ayat ini jelas membuktikan nusyuz bukan hanya kepada isteri tetapi juga kepada suami. Bezanya cuma alasan untuk mensabitkan nusyuz tersebut.
Sebagai Alasan
Seorang isteri boleh disabitkan sebagai nusyuz dengan dua alasan. Bagi Prof. Dr. Wahbah al-Zuhaili, nusyuz isteri ialah kederhakaan wanita terhadap suami dalam perkara yang diwajibkan ke atasnya, sikap saling membenci antara keduanya termasuklah keluar rumah tanpa izin suami. (al-Fiqh al-Islami Wa Adillatuhu) .
Isteri juga dianggap nusyuz jika meninggalkan rumah dengan tiada sebab syarie atau enggan mengikut suami berpindah ke rumah lain.
Di dalam kitab Nizam al-Usrah fil Islam menjelaskan perempuan nusyuz ialah perempuan yang meninggi diri daripada suaminya, meninggalkan perintahnya, menjauhkan diri daripadanya, mengelak diri dari suaminya atau menyebabkan suaminya marah.
Menutup Silap Sendiri
Bagi seorang suami pula, nusyuz bermaksud mengabaikan isteri dengan menghalang dirinya daripada isteri (tidak menggaulinya atau berkomunikasi dengannya).
Termasuklah tidak memberi nafkah, menyakitinya dengan maki hamun atau memukulnya termasuklah kurang bercakap dan bermesra dengan isteri disebabkan usianya yang telah tua, susuk tubuhnya yang tidak lagi menarik, buruk akhlak, jemu atau ingin mencari yang lain. (Said Hawa, Asas fi at-Tafsir)
Sebab itulah penting untuk setiap suami dan isteri melaksanakan peranan masing-masing. Kahwin adalah ibadah dan asbab untuk mengumpul pahala termasuk dalam hubungan kelamin.
Tapi kalau ada rasa marah atau tak suka kesan daripada tanggungjawab tersendiri yang tak dilaksana, wujudkah bahagia? Paling utama, adakah redha Allah bersama tatkala perintah Allah untuk laksanakan amanah kepada pasangan tidak ditunaikan???
Kashoorga : Sebaiknya ajaklah pasangan duduk berbincang empat mata, jangan luahkan di media sosial kerana mereka tidak berada dalam kasut kita serta memahami situasi sebenar yang dilalui.
Umat Islam wajib percaya pada syurga dan neraka. Ia perkara ghaib yang menjadi milik Allah. Namun ada beberapa doa yang harus umat Islam tahu untuk mengelak seska neraka selain mengerjakan amal kebaikan dan beramal soleh.
Salah satunya adalah berkaitan doa berbunyi “Allahumma ajirni minannar” yang perlu dibaca tujuh kali selepas solat Subuh dan Maghrib di mana sesiapa yang membacanya dan jika dia meninggal pada hari itu maka terlepas dari neraka.
Dalam satu soal jawab bersama Ustaz Azhar Idrus, beliau ditanya tentang doa tersebut oleh seorang pengguna adakah benar seorang akan terlepas seksa neraka jika meninggal pada hari tersebut.
Seorang penceramah menyebut siapa yang membaca ‘allahumma ajirni minannar’ 7 kali waktu Subuh dan Maghrib kalau dia mati hari itu dia terlepas dari neraka. Benarkah Ustaz? Adakah selepas selesai sembahyang lima waktu juga termasuk waktu mustajab doa dan boleh Ustaz terangkan apakah sebabnya? Apakah hukumnya kalau seorang yang berdoa tidak mengadap kiblat? Adakah boleh kita minta seorang yang lain berdoa kepada kita kerana kawan saya bagi tahu hadith Nabi minta sahabat doakan untuk Nabi masa pergi umrah itu dhaif tidak boleh dipakai?
JAWAPAN :-
TERLEPAS DARI NERAKA
Memang benar apa yang telah diberitahu olih penceramah tersebut bahawa barangsiapa yang membaca اللَّهُمَّ أجِرْنِي مِنَ النَّارِ sebanyak tujuh kali selepas sembahyang maghrib dan sembahyang subuh akan terlepas dari api neraka. .
Telah diriwayatkan daripada Muslim bin Al-Harith At-Tamimi r.a. daripada Nabi saw memberitahu kepadanya dengan sabdanya :
Artinya : “Apabila berpaling (selesai) kamu dari sembahyang maghrib maka kamu ucaplah : Ya Allah lepaskan aku dari neraka sebanyak tujuh kali. Maka sungguhnya kamu apabila kamu kamu mengucapkan yang demikian itu kemudian kamu mati pada malamnya akan ditulis bagi kamu kelepasan dari api neraka. Dan apabila kamu telah selesai dari sembahyang subuh maka ucaplah seperti demikian maka sungguhnya jika kamu mati pada siangnya nescaya ditulis bagi kamu kelepasan dari api neraka.” Hadith ini diriwayatkan olih Abu Daud dan At-Tabarani dan Al-Munziri dan Al-Hafiz Ibnu Hajar.
WAKTU MUSTAJAB DOA
Memang benar antara waktu yang mustajab doa maksudnya waktu yang lebih diharapkan Allah memperkenankan doa ialah selepas selesai dari sembahyang lima waktu. Telah diriwayatkan daripada Abu Umamah r.a. beliau berkata :
قيل لرسول الله -صلى الله عليه وسلم: أيّ الدعاء أسمعُ؟ قال: "جوفُ اللَّيْلِ الآخِر، ودبرُ الصلواتِ المَكْتوبات
Artinya : “Telah ditanya kepada Rasulullah saw : Manakah doa yang lebih didengari? Nabi saw bersabda : Pada waktu tengah malam dan pada setiap selesai dari sembahyang lima waktu.”
Hadith ini telah diriwayatkan olih Imam At-Tirmizi.
Berkata Syeikh Ibnu ‘Alan As-Syafie :
(ودبر) بضمتين أي: عقب (الصلوات المكتوبات) أي: الفرائض، وذلك لأن الصلاة مناجاة العبد لربه ومحل مسألته من فضله، وبعد تمام العمل يظهر الأمل
Artinya : “Maksud dibelakang sembahyang maktubah itu artinya sekelian sembahyang fardu. Bermula yang demikian itu dari kerana sungguhnya munajat seorang hamba akan Tuhannya dan tempat permintaannya daripada kurnia-Nya dan selepas sempurna amalan yang menzahirkan cita-cita.” (Kitab Dalil Al-Falihin)
Telah diriwayatkan daripada Ja’afar bin As-Sadiq beliau berkata :
Artinya : “Bermula berdoa kemudian daripada sembahyang lima waktu itu lebih afdhal daripada berdoa selepas sembahyang sunat seperti kelebihan sembayang fardu atas sembahyang yang sunat.” (Riwayat At Tabarani)
Imam Al-Ghazali manaqalkan perkataan Imam Mujahid :
أنَّ السبب في استجابة الدعاء بعد الصلوات هو أنَّ الله -تعالى- جعل الصلاة في أحسن وأفضل الأوقات، لذا فالدعاء بعدها مستجابٌ
Artinya : “Sungguhnya sebab pada diperkenankan doa selepas sembahyang lima waktu itu bahawasnya Allah Taala telah menjadikan sembahyang itu pada seelok-elok dan sebaik-baik waktu dari segala waktu. Kerana itulah maka berdoa selepasnya diperkenankan.” (Ihya’ ulumiddin)
BERDOA TIDAK MENGADAP KIBLAT
Bermula antara adab yang dilakukan ketika berdoa ialah mengadap arah kiblat jika mampu kerana kiblat yang ada padanya Ka’abah adalah sebaik-baik arah di bumi ini. Telah datang banyak hadith menceritakan Nabi saw mengadap arah kiblat ketika berdoa.
Antaranya hadith yang diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas’ud r.a. beliau berkata :
Artinya : “Nabi saw telah mengadap arah Ka’abah kemudian berdoa atas sekumpulan dari puak quraish yaitu ke atas Syaibah bin Rabi’ah dan ‘Utbah bin Rabi’ah dan Al-Walid bin ‘Utbah dan Abu Jahal bin Hisham.” (Hadith riwayat Bukhari)
Dan diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. :
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى الله عليه وسلم رَفَعَ يَدَيْهِ بَعْدَ مَا سَلَّمَ وَهُوَ مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ فَقَالَ اللَّهُمَّ خَلِّصِ الْوَلِيدَ بْنَ الْوَلِيدِ وَعَيَّاشَ بْنَ أَبِي رَبِيعَةَ وَسَلَمَةَ بْنَ هِشَامٍ وَضَعَفَةَ الْمُسْلِمِينَ الَّذِينَ لَا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلَا يهتدون سبيلا من أيدي الكفار Artinya : “Sungguhnya Rasulullah saw telah mengangkat akan dua tangannya selepas memberi salam dan baginda mengadap arah kiblat lalu berdoa …” (Riwayat Imam Ibnu Kathir di dalam Tafsirnya)
Dan pada riwayat Umar Al-Khattab r.a. pada persitiwa perang Badar :
Artinya : “Maka Nabi saw telah mengadap akan kiblat kemudian menghulur dua tangannya dan berdoa bagi Tuhannya…” (Hadith riwayat Muslim) Berkata Imam Nawawi :
Artinya : “Pada hadith ini dalil disunatkan mengadap akan kiblat pada ketika berdoa dan disunatkan mengankat akan dua tangan ketika berdoa.” (Kitab Syarah Muslim) Dan bermula mengadap kiblat ketika berdoa itu ialah sunat hukumnya dan jika seorang tidak mengadap kiblat ketika berdoa maka tidaklah menjadi kesalahan cuma lebih afdhal dia mengadap akan kiblat dan tidaklah dikatakan tidak diperkenankan doa yang tidak mengadap kiblat.
MINTA ORANG DOAKAN KITA
Hukum meminta orang lain mendoakan untuk diri kita adalah harus dan jika minta dia mendoakan untuk kebaikan orang ramai seperti doa untuk sekelian orang Islam maka ia adalah sangat elok.
Akan tetapi disyaratkan hendaklah doa yang diminta orang lain mendoakan untuknya itu ialah doa yang baik bukan doa yang dilarang syarak.
Artinya : “Sungguhnya Ibnu Umar meminta izin kepada Nabi saw pada mengerjakan umrah. Lalu Nabi saw bersabda : Wahai saudaraku. Sertakan sama kami di dalam doamu dan jangan lupakan akan kami.” (Hadith riwayat Tirmizi)
Dan pada satu riwayat yang lain daripada Umar r.a. Nabi saw bersabda :
لا تنسنا يا أخي من دعائك
Artinya : “Jangan kamu lupakan berdoa untuk kami wahai saudaraku.”
Berkata Syeikh Muhammad Ahmad Husain Mufti Palestin :
ويمكن له أن يطلب ممن ترجى إجابته أن يدعو له، بشرط ألا يتضمن ذلك محذورا
Artinya : “Dan mungkin baginya bahawa meminta kepada orang yang diharapkan akan makbulnya berdoa bagi dirinya dengan syarat tiada dalam doa itu perkara yang dilarang.” (Majlis Fatwa Palestin)
Berkenaan perkataan kawan bagi penyoal bahawa hadith kisah Ibnu Umar riwayat Imam Tirmizi ini dhaif tidak bolih dipakai itu tidak betul.
Tercatat pada Kitab Sunan Tirmizi selepas periwayatan hadith tersebut :
قال أبو عيسى هذا حديث حسن صحيح
Artinya : “Telah berkata Imam Abu Isa yaitu Imam Tirmizi : Hadith ini hadith hasan sahih.” Maka harus hukumnya umat Islam beramal dan berpegang dengan perkataan Imam Tirmizi itu kerana beliau adalah antara Imam-Imam terbesar dalam ilmu hadith. Meninggalkan perkataan imam yang disepakati olih sekelian umat Islam dari zaman salaf hingga zaman khalaf sebagai imam besar hadith kerana berpegang dengan perkataan orang awam adalah satu kebodohan yang melampau batas fitrah seorang manusia.
wallahua’lam ustaz azhar idrus
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...