Rutin tiap kali Jumaat yang lelaki wajib solat Jumaat, manakala kaum wanita pula solat Zohor seperti biasa. Tapi adakah benar bahawa bahawa wanita kena menunggu selesai khutbah Jumaat barulah dibenarkan solat Zohor?
Sebenarnya tidaklah begitu, masuk sahaja waktu zohor, kaum wanita sudah dibolehkan untuk mendirikan solat seperti biasa seperti kelazimannya.
Tak perlu pun kena menunggu kaum lelaki selesai solat Jumaat dulu. Ini kerana wanita adalah golongan yang tidak diwajibkan untuk mendirikan solat Jumaat seperti golongan lelaki.
Habis Solat Jumaat Dulu
Hanya golongan yang wajib solat Jumaat sahaja wajib berbuat demikian. Kalaulah kaum lelaki solat Zohor sebelum habis imam memberi salam solat Jumaat, maka solat itu tidak sah.
“Sebab solat Jumaat ini dia tidak boleh senang-senang sahaja, kita hendak ganti dengan solat zohor melainkan ada beberapa keuzuran yang dibenarkan syarak.”
“Perlu diingat, lelaki tidak dibenarkan dengan sengaja tidak mahu menunaikan solat Jumaat tapi memilih untuk solat Zohor di hari Jumaat.
“Sebaliknya, kita yang perempuan ini memang secara umumnya tidak terikat pun dengan hukum ini dan kita boleh solat macam biasa.”
Baru Boleh Solat Zohor
Masuk saja waktu zohor di hari Jumaat, wanita terus boleh solat. Solat Jumaat merupakan solat fardu 2 rakaat pada hari Jumaat bagi menggantikan solat zuhur yang diiringi dengan khutbah Jumaat.
Orang yang wajib melaksanakan solat Jumaat sahaja yang tidak boleh sewenangnya menggantikannya dengan solat Zohor. Alasannya ialah solat Jumaat ialah fardhu ke atasnya pada hari Jumaat pada waktu ia dilaksanakan.
Namun apabila seseorang itu sengaja meninggalkan solat Jumaat, kemudian waktu pelaksanaan solat Jumaat telah luput apabila imam memberi salam di suatu tempat, maka orang yang meninggalkan solat Jumaat tadi berdosa kerana cuai dan diwajibkan ke atasnya untuk solat Zohor.
HUKUM MENINGGALKAN SOLAT JUMAAT DISEBABKAN TUGASAN
- Solat Jumaat wajib ditunaikan oleh setiap mukalaf yang memenuhi syarat-syarat wajib solat Jumaat. Maka seseorang mukalaf tidak boleh meninggalkan Jumaat tanpa keuzuran yang dibenarkan oleh syarak.
- Termasuk dalam keuzuran meninggalkan Jumaat ialah tugasan kritikal seperti pengawal keselamatan, petugas kesihatan, petugas trafik udara dan darat, anggota tentera, polis, bomba dan penyelamat, dan seumpamanya yang terpaksa bertugas di waktu Jumaat dan tiada pengganti lain yang tidak diwajibkan Jumaat seperti orang bukan muslim, wanita atau orang yang bermusafir.
- Seseorang yang tidak menunaikan Jumaat disebabkan keuzuran hendaklah menggantikannya dengan solat Zohor.
- Seorang mukalaf hendaklah berusaha sedaya mungkin untuk menghadiri solat Jumaat. Jika sekiranya dia terpaksa meninggalkan Jumaat disebabkan keuzuran.
(Petikan Pejabat Mufti Negeri Perlis)
Syarat Wajib Solat Jumaat
Solat ini diwajibkan ke atas setiap individu lelaki yang telah mencapai syarat-syarat berikut:
1. Islam
2. Baligh
3. Merdeka
4. Berakal
5. Lelaki
6. Sihat
7. Bermukim
Niat solat Jumaat
Baca Di Sini:
Hukum Dirikan Solat Jumaat Secara Live Streaming
Kashoorga: Jadilah lelaki yang bertanggungjawab dan jangan culas dalam menunaikan solat Jumaat yang seminggu hanya sekali.
Sumber: Husna Ghani, Pejabat Mufti Negeri Perlis
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Gabungkan Niat Puasa Enam & Qada Serentak, Mufti Jelaskan Mana Satu Lebih Afdal
Hari ini hari ke tiga umat Islam meraikan Syawal dan ketika ini ada yang sudah memulakan puasa enam di bulan Syawal. Dalam menjalani ibadah ini kerap kali ditanya bolehkah digabungkan niat puasa enam digabungkan sekali dengan puasa qada. Semoga penjelasan dari Mufti Wilayah Persekutuan ini menjawab persoalan ramai.
Firman Allah SWT:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa. (Surah al-Baqarah:183)
Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Tanpa Ada Sebarang Keuzuran
Sesiapa yang berbuka puasa pada bulan Ramadhan tanpa sebarang keuzuran wajib ke atasnya menqadhakannya serta merta selepas tamatnya Ramadhan dan selepas selesai hari raya yang pertama. Seseorang itu tidak boleh mendahulukan puasa sunat enam pada bulan Syawal kemudian diekori dengan puasa qadha.
Adapun sekiranya dia tidak berpuasa pada bulan Ramadhan kerana ada keuzuran (yang dibenarkan syarak) maka harus baginya mendahulukan puasa enam pada bulan Syawal daripada puasa qadha kerana qada waktu puasa qadha adalah muwassa` (luas).
Imam as-Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani Rahimahullahu Taala menyebut: “ (Dan demikian lagi) orang yang tiada puasa dengan uzur sunat dia berpuasa enam hari sunat syawwal melainkan orang yang berbuka puasa Ramadhan dengan tiada uzur maka wajib ke atasnya menyegerakan menqada Ramadhan kerana makruh mengerjakan sunat orang yang ada padanya qada Ramadhan dengan tiada uzur maka wajib menyegerakan qada dahulu.” (Rujuk Kitab Bughyah at- Tullab, hlm. 128)
Isu Menggabungkan Dua Ibadat Dengan Satu Niat
Masalah ini dikenali di sisi para ulama sebagai masalah tasyrik (mengabungkan dua ibadat dengan menggunakan satu niat) hukumnya :
- Sekiranya ia adalah termasuk dalam wasilah atau perkara yang bercampur maka hukumnya sah. Terhasil apa yang dihajatinya daripada kedua ibadat tersebut. Misalnya, jika seseorang itu mandi junub pada Hari Jumaat untuk melakukan Jumaat dan juga mengangkat junub. Sesungguhnya junubnya terangkat dan pahala mandi jumaat tersebut pun terhasil. Walaupun salah satu daripada dua ibadat tersebut tidak diniatkan manakala yang lain pula diniatkan dengan zatnya maka sah himpunan atau gabungan tersebut dan tidak mencederakan ibadat tersebut misalnya solat tahiyyah masjid dilakukan berserta solat fardhu atau solat sunat yang lain.
- Adapun menghimpunkan atau gabung di antara dua ibadat yang diniatkan dengan zatnya seperti puasa qadha atau kaffarah, atau nazar berserta puasa sunat seperti puasa sunat 6 hari pada Bulan Syawal maka tidak sah tasyrik tersebut mengikut pendapat yang muktamad kerana setiap ibadat itu berasingan daripada ibadat lain yang diniatkan dengan zatnya dan tidak pula berada di bawah ibadah yang lain.
Persoalannya, adakah berpuasa dengan niat qadha Bulan Ramadhan dan niat puasa 6 pada bulan syawal yang digabungkan sah keduanya? Atau salah satu sahaja sah? Jika dibuat secara ithlaq (Umum) berhasil keduanya atau salah satu sahaja?
Gabung Niat Puasa Qadha Ramadhan Dan Puasa 6 Syawal
Fuqaha dalam Mazhab Syafie berselisih pendapat tentang isu menggabungkan niat di antara puasa qadha Ramadhan dan puasa sunat enam hari pada bulan Syawal.
Syaikul Islam Zakaria al-Ansari Rahimahullahu Taala: “Jika seseorang berpuasa pada Bulan Syawal untuk qadha bagi puasa Ramadhan, atau selainnya sama ada puasa nazar atau puasa sunat lain maka terhasil pahala sunatnya. Kerana topik perbincangannya adalah tentang puasa pada 6 hari daripada bulan Syawal…tetapi dia tidak akan memperolehi pahala yang sempurna sebagaimana yang diinginkannya melainkan dengan hanya dia berniat puasa khusus untuk 6 hari pada bulan Syawal sahaja.
Terutamanya orang yang telah luput daripadanya puasa Ramadhan kerana tidak sesuai dia berpuasa Ramadhan dan seterusnya berpuasa 6 hari di bulan syawal” (Rujuk Kitab Syarqawi ‘ala al-Tahrir)
Imam Ramli Rahimahullahu Taala menyebut bahawa dia pernah ditanya tentang puasa Ramadhan dan qadha di bulan Syawal, adakah berhasil qadha puasa Ramadhan dan pahala puasa 6 hari pada bulan Syawal, ada ke tidak dalam masalah ini sebarang nukilan?
Imam Ramli Rahimahullahu Taala menjawab: “Bahawa berhasil puasa qadha Ramadhannya walaupun dia gabung niat puasa qadha Ramadhannya dengan puasa yang lain. Dan berhasil pahala puasa 6 hari pada bulan Syawal. Masalah ini disebut oleh ramai ulama terkemudian (mutaakhirin).” (Rujuk Fatawa Imam Ramli, 2/339)
Imam Ibnu Hajar Al-Haitami Rahimahullahu Taala dalam mengenai orang yang berniat puasa sunat bersama puasa wajib: “Jika diniatkan keduanya (puasa sunat dan pusat wajib), dia mendapat ganjaran bagi kedua-duanya atau diniatkan salah satu maka gugur tuntutan yang satu lagi dan tidak mendapat ganjarannya.” (Rujuk Kitab Al-Fatwa Al-Kubra, 2/75)
Sebahagian ulama menyebut sah seseorang itu melakukan qadha puasa bulan Ramadhan bersama puasa sunat enam Syawal dan terhasil pahala puasa sunat yang dilakukan di dalam bulan Syawal tersebut. Hal ini kerana diqiyaskan dengan seseorang yang memasuki masjid kemudian solat 2 rakaat fardu atau solat sunat rawatib (mengiringi solat fardu) maka terhasil sekali baginya pahala solat sunat Tahiyyatul Masjid kerana ia melakukan solat berkenaan sebelum ia duduk.
Imam Sulaiman al-Bujairimi Rahimahullahu Taala berkata: “Terhasil pahala solat sunat Tahiyyatul Masjid dengan melakukan solat fardhu atau sunat yang lainnya, sama ada diniatkan atau tidak solat sunat Tahiyyatul Masjid tersebut. Hal ini berdasarkan hadith yang telah diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim : “Apabila masuk salah seorang dari kamu ke dalam masjid hendaklah ia solat dua rakaat sebelum ia duduk” dan kerana itu juga maksud solat sebelum duduk yang disebutkan dalam hadis telah terhasil dengan melakukan solat Fardhu atau solat sunat yang lain. (Rujuk Kitab Hasyiah al-Bujairimi 1/280)
Begitu juga nas yang hampir serupa dikatakan Syeikh Islam Zakaria Al-Ansori Rahimahullahu Taala: Terhasilnya solat sunat dua rakaat atau lebih (yang dimaksudkan dengan adalah hasilnya pahala solat walaupun bersama dengannya solat fardhu atau solat sunat yang lain) sama ada diniatkan sekali ataupun tidak. Ia berdasarkan hadis Riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim Rahimahumahullahu Taala “ Apabila masuk seseorang daripada kamu ke dalam masjid maka janganlah ia duduk sehingga ia solat dua rakaat”. ” dan kerana itu juga maksud solat sebelum duduk yang disebutkan dalam hadis telah terhasil dengan melakukan solat Fardhu atau solat sunat yang lain (Rujuk Kitab Fathul Wahab Syarah Manhajul Tullab 1/67)
Imam ar-Ramli Rahimahullahu Taala telah berkata: “Dan sekiranya berpuasa pada bulan syawal, puasa qadha, nazar atau selain daripada keduanya atau seumpama dengannya, seperti berpuasa pada hari A^syura maka telah dapat pahala puasa sunat itu baginya, seperti yang telah difatwakan oleh bapanya (bapa kepada Imam ar-Ramli), begitu juga oleh al-Barizi, al-Asfahuni, A—Nasyizi, al-Faqih Ali Soleh al-Hadrami dan selainnya tetapi ia tidaklah mendapat pahala yang sempurna ke atas yang dituntut.” Begitulah sama hukumnya puasa Ramadhan dengan puasa sunat enam Syawal. (Rujuk kitab Nihayah al-Muhtaaj, 3/208-209)
Imam as-Suyuti Rahimahullahu Taala berkata : “Sekiranya seseorang berpuasa sunat misalnya pada hari Arafah, qadha atau nazar atau kafarah, dan diniatkan puasa-puasa tersebut bersama dengan niat puasa sunat hari Arafah, maka al-Barizi telah memberi fatwa bahawa sah puasa dan terhasil pahala untuk kedua-duanya. Begitu juga halnya jika dia ithlaqkan (sahaja aku berpuasa) maka masalah tersebut mengikut masalah solat tahiyyah Masjid. ” (Rujuk kitab Ashbah Wan Nazoir, hlm. 61)
Dalam Syarah al-Tanbih karangan al-Hafiz al-Suyuti Rahimahullahu Taala, daripada fatawa al-Baarizi Rahimahullahu Taala, beliau mengatakan : Sekiranya seseorang berpuasa sunat misalnya pada hari Arafah, qadha atau nazar atau kafarah, dan diniatkan puasa-puasa tersebut bersama dengan niat puasa sunat hari Arafah terhasih keduanya (sah keduanya), begitu juga jika dia ithlaqkan (sahaja aku berpuasa). Tetapi al-Isnawi menyebut perkara ini tertolak dan qiyas yang dilakukan tidak sah dalam menggambarkan perkongsian satu daripada keduanya. Disisinya apa yang terhasil adalah yang fardhu sahaja dalam gambaran ithlaq”
Walupun begitu, perlulah diambil perhatian, maksud terhasilnya pahala puasa sunat enam Syawal apabila dimasukkan sekali dengan puasa fardhu adalah pahala semata-mata pahala sunat bukannya pahala yang sempurna
Kesimpulan
Kesimpulannya, mengikut pendapat yang muktamad, afdhal seseorang itu menjadikan puasa qadha berasingan dengan puasa 6 pada bulan syawal. Namun begitu, menyatukan puasa qadha dengan puasa enam itu tetap diharuskan dan mendapat ganjaran pahala kedua-duanya mengikut pendapat yang dhaif. Namun begitu, menyegerakan qadha puasa itu adalah sikap yang terpuji dan dituntut oleh syarak terutama kepada sesiapa yang meninggalkan puasa tanpa uzur yang dibenarkan syarak. Semoga kita termasuk bersama-sama dengan orang bertaqwa.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ada Ke Sihir Di Bulan Puasa Kalau Syaitan Dah Kena Ikat? Ini Penjelasan Mufti
Ramadan bulan penuh kerahmatan dan juga keampunan. Kita digalakkan memperbanyakkan memohon keampunan dari Allah SWT di atas dosa-dosa sama ada disengajakan atau tidak.
Di sebalik bulan rahmat, Ramadan juga adalah ujian buat semua hambaNya yang diuji tatkala mencari rezeki bagi menambah pendapatan di bulan Ramadan.
Namun ujian ditempuhi oleh peniaga ayam madu panggang yang juga nasi arab di Kuala Selangor, Fazliana Mohammad Nor, 32 tahun sudah cukup membuatnya menangis sendiri. Ibu kepada lima anak berusia di antara 11-18 tahun dan menjaga dua anak adiknya yang masih kecil serta suami yang tak mampu membuat kerja keras berikutan tapak tangan patah (sudah jalani pembedahan dan pembedahan kedua akan menyusul beberapa bulan lagi) berkongsi nasibnya diuji pada bulan mulia ini.
KASHOORGA menghubungi dirinya untuk berkongsi cerita lebih lanjut mengenai nasib menimpa dirinya.
Dikongsi dari akaun Tik Toknya @Mawar_Frogie, dia menanggung kerugian bila mana 30 ekor ayam panggang yang sudah dioles madu terpaksa dibuang kerana berbau busuk.
Fazliana berkata, dia menempah 30 ekor ayam dari pekedai dan bila dapat, dia membersihkannya, diperap dan kemudian disimpan di dalam peti sejuk.
“Tak ada apa berlaku. Pada olesan madu pertama, baunya harum. Tapi bila masuk olesan kedua ayam sudah masak, baunya sangat busuk. Kebetulan tak puasa, saya cuba makan. Isinya elok tapi baunya cukup busuk, macam bau bangkai,”katanya beranggapan bukan rezekinya hari itu.
Selepas videonya tersiar, ada bertanya mengapa dia membuangnya begitu saja dan tak disedekahkan kepada pada orang lain.
Menjawap di satu video lainnya, dirinya memaklumkan tidak sanggup memberi orang lain makan ayam yang baunya busuk . “Kalau nak beri sedekah pada orang, berilah yang masih elok,” katanya memaklumkan kesemua 30 ekor ayam itu sudah diberi pada binatang di jalanan.
Kena lagi keesokkan harinya, ayam bau bangkai lagi
Jika dua hari lalu bukan rezekinya, Fazliana mencuba lagi berniaga semalam. Kali ini jumlah ayam tidak banyak iaitu sekitar 20 ekor sahaja. Dan dia membelinya sendiri, bukan dari supplier biasa menghantar ayam kepadanya bagi mengelak kejadian sama berulang.
Jangan terkejut kerana ayam yang asalnya tiada bau semasa membeli dan selepas siap dimasak, sekali lagi nasibnya sama. Ayamnya berbau bangkai.
Menjawap persoalan KASHOORGA adakah wujudnya unsur misteri di sini, kata Fazliana dia bukan mahu memburukkan keadaan tapi dua hari sebelum Ramadan, dirinya bermimpi nampak wajah sangat marah pada dirinya.
“Tak tahulah ada kaitan ke tak dengan mimpi tu. Tapi berniaga ni saja rezeki saya menyara 7 anak. Dengan suami yang tak boleh buat kerja berat selepas tapak tangannya patah dan hancur ketika jatuh kami mencari rezeki jual burger. Hanya mampu tolong orang untuk cari rezeki untuk beri makan pada anak-anak,” katanya yang redha dengan ujian hidup menimpanya seisi keluarga. Bahkan keluarga mereka tergolong dalam lapan golongan asnaf yang menerima bantuan zakat.
Ujian hidup seseorang berbeza. Kalau korang ada rezeki lebih untuk disyerkan dengan keluarga ini bolehlah hulurkan bantuan ke akaun Maybank 162553110750 atas namanya Norfazliana binti Mohammad Nor. Moga kita dapat ringankan beban orang dilanda ujian begini. Dirinya sudah berusaha, tapi ada saja ujian hidupnya.
https://www.tiktok.com/@mawar_nasi_arab_k.s/video/7086492601540447514?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=6973624686812366338 Bulan puasa betul ke semua syaitan kena ikat? Ini penjelasan Mufti.
Alhamdulillah, segala puji dan syukur dipanjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Pertanyaan ini mungkin berpunca daripada dua buah hadith daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:-
إِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ، وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ جَهَنَّمَ، وَسُلْسِلَتِ الشَّيَاطِينُ
Maksudnya: “Apabila datangnya Ramadhan maka dibuka pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu neraka dan dibelenggu syaitan-syaitan.”
(Riwayat al-Bukhari, no. 1899)
Dalam riwayat Muslim, no. 1079, disebutkan (وَصُفِّدَتِ الشَّيَاطِينُ)
Menurut al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani: “…Berdasarkan sebahagian pandangan, yang dimaksudkan syaitan dalam hadith ini merujuk kepada sebahagiannya, iaitu mereka yang ganas lagi menentang (bukan semua syaitan). Sebab itulah Ibnu Khuzaimah membuat judul bab dalam kitab Sahihnya untuk hadis berkaitan, lalu beliau menyebutkan hadis diriwayatkannya sendiri dan juga diriwayatkan oleh at-Tirmidzi, an-Nasaa’i, Ibnu Majah, dan al-Hakim… (sebagaimana di atas).” (Lihat Fath al-Bari, 4/114)
Jika diteliti, terdapat satu bab dalam Sahih Ibn Khuzaimah yang dinamakan:-
بَابُ ذِكْرِ الْبَيَانِ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّمَا أَرَادَ بِقَوْلِهِ: «وَصُفِّدَتِ الشَّيَاطِينُ» مَرَدَةُ الْجِنِّ مِنْهُمْ، لَا جَمِيعَ الشَّيَاطِينِ «إِذِ اسْمُ الشَّيَاطِينِ قَدْ يَقَعُ عَلَى بَعْضِهِمْ
Maksudnya: “Bab penjelasan terhadap apa yang dimaksudkan dengan Sabda Nabi SAW: ‘Dan dibelenggulah syaitan-syaitan yang ganas (atau besar).” Bukan merujuk kepada seluruh syaitan kerana sebutan (atau istilah) syaitan-syaitan adakalanya digunakan untuk sebahagian dari mereka.” (Lihat Sahih Ibn Khuzaimah, 1/188)
Syeikh Anwar al-Kashmiri menyebut: “(Dibelenggu syaitan-syaitan) di sisi riwayat Tirmidzi: Jin yang ganas. Justeru, tidak lazim bahawa dirantai keseluruhannya.” (Lihat Faidh al-Bari ‘ala Sahih al-Bukhari, 3/327)
Menurut Imam al-Qurtubi sebagaimana yang dinukilkan oleh Imam Ibn Hajar al-‘Asqalani,
“Sesungguhnya gangguan syaitan hanya berkurang terhadap orang-orang berpuasa yang memelihara syarat-syarat puasa dan adab-adabnya. Atau yang dibelenggu hanya sebahagian syaitan sahaja, iaitu yang ganas dari kalangan mereka, bukan semuanya sebagaimana dinyatakan dalam sebahagian riwayat. Atau yang dimaksudkan adalah berkurangnya kejahatan dalam bulan Ramadhan, dan ini merupakan perkara yang dapat dirasakan, di mana kejahatan ketika bulan Ramadhan lebih sedikit jika dibandingkan dengan bulan-bulan selainnya…” (Lihat Fath Al-Bari 4/114).
Kesimpulan :-
Berdasarkan apa yang telah dinyatakan di atas, kami cenderung bahawa maksud syaitan yang dibelenggu itu adalah:
- Hanya sebahagian syaitan sahaja yang dibelenggu iaitu yang besar atau ganas (مَرَدَةُ الْجِنِّ) manakala selebihnya masih ada.
- Ia juga membawa maksud syaitan tidak bebas menggoda orang-orang yang beriman berbanding bulan-bulan yang lain.
Gangguan boleh dielakkan dengan memperbanyakkan ibadah dalam bulan Ramadhan seperti amalan puasa itu sendiri, membaca al-Qur’an, berzikir dan sebagainya. Ibn Hajar al-‘Asqalani menukilkan dari al-Hulaimi yang menyatakan maksud dibelenggu itu mengandungi makna para syaitan tidak dapat sampai memberi ujian/godaan kepada umat Islam sepertimana di luar bulan Ramadhan disebabkan umat Islam menyibukkan diri dengan berpuasa yang berperanan melemahkan syahwat, demikian juga mereka sibuk dengan membaca al-Quran dan berzikir. (Lihat Fath al-Bari, 4/114)
Dalam masa yang sama, kami juga mencadangkan kepada mereka yang berhadapan dengan individu yang mengalami gangguan sebegini untuk merujuk juga kepada pakar perubatan kerana kemungkinan ia berkait rapat dengan masalah psikiatri dan bukannya gangguan makhluk halus semata-mata.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Jangan Gaduh, Tenang Sajalah! Ini Nasihat Ustaz Amin Pada Individu Yang Baru Nak Belajar Beri Bantuan Ke Gaza
Sehari dua ini kecoh hal Carprise atau nama sebenarnya Aris Ramli yang cuba membuat pendedahan mengenai “beberapa masalah” dicetuskan oleh Ustaz Ebit Lew dan teamnya ketika memberi bantuan ke Gaza yang didakwa tidak disenangi oleh beberapa pihak di Palestin.
Ramai bertindak tidak menyokong caranya sementelah dia kini dilihat keseorangan di Mesir dan masih belum berjaya memasuki Gaza seperti dirancangnya. Dakwaannya dilihat “melawan arus” di mana ramai yang menyayangi Ustaz Ebit yang dilihat tidak pernah berkira memberi bantuan wang, makanan, peralatan dan lain-lain lagi bukan saja pada rakyat Malaysia tapi negara luar seperti Afrika dan terbaru Palestin. Sehingga semalam, Ustaz Ebit dalam penjelasannya mengakui agak sedih kerana niatnya hanyalah mahu menyebarkan kasih sayang tanpa mengira apa agama dan kedudukan tapi masih ada yang kurang senang.
Malah semalam juga, hal ini mendapat perhatian dari Ustaz Muhammad bin Abdullah yang sudah biasa mengikut misi memberi bantuan ke Palestin sejak dari tahun 2016 lagi. Bacalah perkongsian dari Ustaz Amin. Seperti katanya, tak perlu gaduh-gaduh, tenang-tenang sajalah. Soal nama kita disebut di dunia tidak penting, asalkan ia disebut di langit. Deepkan, ya itu yang kita harapkan, bukan disebut di dunia tapi di akhirat. Apa guna nama disebut di dunia tapi di langit, nama kita tidak disebut dan didoakan oleh para malaikat.
Baca perkongsiannya :-
Janganlah gaduh-gaduh, tenang-tenang sajalah
Saya ingin mengulas mengenai bantuan ke tanah barakah. Kerana ia bukan sahaja tanah yang unik, tetapi strategi untuk ke sana juga sangat unik.
Tahukah anda bahawa tempat ini adalah tempat yang paling banyak berlaku peperangan sejak beribu tahun dahulu.
Bermaksud, telah berlaku juga penghantaran bantuan sejak beribu tahun dahulu. Zaman Nabi Ibrahim dengan Namrud (1800 s.m) Perang Samsum al-Ghazi (1400 s.m) zaman Nabi Musa (1300s.m) Nabi Daud 1050 (s.m) Perang Nabuchadneezar (586 s.m) Perang Titos (70 m), Saidina Umar (637m) perang Salib (1187m) dan beribu lagi peperangan di tanah barakah ini. Sebab itu ia di sebut sebagai bumi syuhada’ sehingga hari kiamat.
Apakah anda rasa ketika Nabi Isa mengalahkan Dajjal di kawasan sini, tidak berlaku operasi penghantaran bantuan dan sokongan dari umat Islam satu dunia.
Dalam operasi bantuan ke tanah barakah ini, saya suka berpegang dengan hadith Nabi SAW, “hendaklah kamu sungguh-sungguh membantu dengan cara senyap-senyap”kenapa? Jika dihebohkan, musuh akan dapat tahu cara kita dan di kalangan orang Islam pun akan banyak salah sangka.
Cara bantuan secara makro dan mikro juga berbeza. Bantuan melalui Mesir atau dari Jerusalem pun berbeza. Bantuan ketika musim panas pun tak sama ketika musim sejuk. Dan kita pun tak akan dapat bantu semua orang, sesetengah tempat di bantu, di tempat satu lagi akan terasa kenapa tidak sampai kepada kami.
Untuk Solidariti tanah barakah ini, semua orang ada caranya tersendiri, dan ingat, tidak ada gading yang tidak retak,tidak ada misi yang tidak ada kelemahan.
Nasihat saya pada yang baru nak terlibat dengan bantuan ke sini, ia sangat unik dan tidak akan sama ke mana-mana tempat lain di dunia. Belajarlah dan rujuklah juga pada orang lama untuk kematangan di dalam bantuan ke sana. Belajar untuk sama-sama bekerjasama untuk matlamat yang satu. Soal nama kita disebut di dunia tidak penting, asalkan ia disebut di langit.
Dan ingatlah, setiap kali Ramadhan, setiap kali akan berlaku ketegangan di sini, jadi, jika tidak sempat tahun ini, bersedialah untuk tahun hadapan. Hanya lagi 10 bulan akan berlaku lagi ketegangan.
Tenang-tenang sajalah.
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-jodoh-suami-kiriman-ilahi/
Untuk bimbingan awal secara PERCUMA dari Coach Zuhri pula, jom sertai sesi Live CurHat Jodoh bersama Coach jam 9.00 malam – 10.00 malam di:
https://www.instagram.com/kashoorga/ dan
https://www.facebook.com/Kashoorga
.
.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI