Selain penyakit kritikal, mati pucuk juga antara masalah kesihatan yang ditakuti golongan lelaki. Lagi digeruni jika dihadapi oleh lelaki yang masih muda dan dalam masa yang sama mempunyai perancangan untuk berkahwin.
Dalam hal ini apakah hukum seorang lelaki yang jelas menghadapi masalah mati pucuk ingin menikahi wanita yang dicintai. Ini kerana sudah tentu lelaki tersebut tidak dapat memenuhi nafkah batin yang sepatutnya wajib ditunaikan.
Termasuk dalam aib nikah
Memetik dari laman Maktabah Al Bakri isu ini termasuk dalam aib nikah. Apabila seorang suami mampu memberi nafkah zahir, namun mempunyai kelemahan fizikal (nafkah batin), maka makruh hukumnya. Penjelasan lanjut adalah seperti di bawah
Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas’ud R.A, Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Wahai para pemuda! Sesiapa di antara kamu telah mampu (pembiayaan) berkahwin, maka bernikahlah. Kerana nikah itu dapat menundukkan mata dan memelihara faraj (kelamin). Dan sesiapa yang belum mampu, maka hendaklah berpuasa kerana puasa itu dapat menjadi perisai baginya (dalam membendung syahwat)”
Riwayat al-Bukhari (5065) dan Muslim (3466)
Ads
Imam Nawawi menjelaskan, adapun pengertian al-ba’ah (الْبَاءَةَ) sendiri adalah jima’ (hubungan intim), inilah makna al-ba’ah (الْبَاءَةَ) pada bahasa. Namun yang dimaksudkan adalah mampu untuk berjima’ disertai dengan kemampuan memberi nafkah terlebih dahulu.
Sesiapa yang tidak mampu berjima’ lantaran belum mampu dari segi nafkah, maka hendaklah dia rajin berpuasa untuk mengekang syahwatnya yang menggelora. Gejolak maninya dapat ditahan dengan rajin berpuasa sunat seperti itu. Itulah maksud hadis yang dikemukakan di atas. Hadis tersebut ditujukan kepada para pemuda yang syahwatnya sudah menggelora namun belum mampu untuk memberi nafkah. (Lihat Syarh al-Nawawi ‘ala Sahih Muslim, 9/154)
Imam al-San’ani pula menyebut: Para ulama’ berselisih pendapat pada maksud al-Ba’ah (الباءة). Pendapat yang paling sahih (qaul al-asah), maksud al-Ba’ah ialah jima’ atau mampu bersetubuh.
Maka hadis tersebut dibaca dengan: Barangsiapa yang mampu daripada kalangan kamu bersetubuh kerana kemampuannya untuk menanggung perkahwinan, maka berkahwinlah. Sesiapa yang tidak mampu bersetubuh kerana lemah untuk menanggung perkahwinan, maka dia hendaklah berpuasa untuk mengekang syahwatnya. (Lihat Subul al-Salam Syarh Bulugh al-Maram oleh al-San’ani, 2/159)
Ads
Walaubagaimanapun, bagi mereka yang sudah mempunyai kemampuan sama ada secara fizikal atau ekonomi, maka hendaklah segera bernikah. Ini kerana terdapat padanya banyak faedah dan kebaikan.
Disebut dalam kitab Syarh Bulugh al-Maram: Ramai dari kalangan ulama’ yang menyebut bahawa seseorang yang sudah mampu (secara fizikal dan ekonomi) untuk berkahwin, maka wajib baginya untuk berkahwin. Ini kerana pada dasarnya, perintah tersebut (فَلْيَتَزَوَّجْ) menunjukkan kewajiban, dan di dalam pernikahan itu terdapat maslahat yang agung. (Lihat Syarh Bulugh al-Maram, 3/179)
Menjawab persoalan di atas, kami nyatakan bahawa isu ini termasuk dalam aib nikah. Aib-aib dalam pernikahan itu ada tujuh, yakni gila, kusta, sopak, zakar tidak boleh membesar, hasyafah terpotong, faraj tersumbat dengan daging dan faraj terhalang dengan tulang (Lihat al-Mu’tamad, 4/96).
Ads
Begitu juga, aib ini boleh dibahagi kepada dua:
– Aib menghalang persetubuhan seperti zakar terputus, mati pucuk, faraj tersumbat oleh tulang atau daging.
– Aib yang tidak menghalang persetubuhan seperti penyakit yang menjijikkan atau mengundang bahaya seperti sopak, kusta dan gila.
Oleh itu, aib di atas jelas menunjukkan menghalang tujuan perkahwinan. Namun, sekiranya aib yang dialami suami boleh dirawat, maka sebab yang boleh mengfasakhkan telah digugurkan (Lihat al-Fiqh al-Manhaji, 2/ 109).
Kesimpulan
Justeru itu, dalam isu ini ia termasuk dalam aib nikah. Apabila seorang suami mampu memberi nafkah zahir, namun mempunyai kelemahan fizikal (nafkah batin), maka makruh hukumnya.
Walau bagaimanapun, apabila bakal isteri redha dengan keadaan bakal suaminya yakni mati pucuk, maka tidak menjadi masalah untuk mereka berkahwin. Meskipun isteri redha dengan kekurangan suami (mati pucuk), namun si suami perlu ikthtiar untuk merawat masalah tersebut, kerana memberi nafkah zahir dan batin kepada isteri adalah wajib.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Selain menunaikan solat yang wajib iaitu solat fardhu lima waktu, kita juga sangat digalakkan untuk melakukan solat sunat.
Antaranya solat sunat Istikharah, sunat Hajat, solat Dhuha ataupun solat Tahajud. Selalunya solat sunat ini dilakukan untuk meminta pertolongan pada Allah sebagai pembuka jalan kepada permasalahan yang sedang dihadapi.
Ada solat yang perlu dilakukan pada waktu tengah malah, seperti solat tahajud. Solat ini dilakukan pada waktu sepertiga malam dan biasanya dilakukan pada jam 3 pagi ketika individu lain sedang tidur.
Ini kerana pada waktu seperti ini kita lebih kusyuk solatnya dan boleh memohon apa juga pertolongan kepada Allah SWT.
Walaupun solat tahajud ini sukar untuk dilakukan kerana perlu bangun tengah malam, namun jika dapat dilakukan sekurang-kurangnya seminggu sekali, insya-Allah kita akan dapar lihat perubahannya.
Ayuh kita lhat manfaat yang akan kita dapat, jika melakukan solat tahajud ini yang dikongsi di laman sosial twitter.
1. Penghapus dosa dan mencegah berbuat dosa
“Lakukanlah qiyamulai kerana itu kebiasaan orang soleh sebelum kalian, bentuk taqarub, penghapus dosa dan penghalang berbuat salah,” (HR At-Tirmidzi)
2. Tanda taqwanya terlihat di wajah
Ulama berkarisma Kota Basrah, Al Hasan Al Basri pernah ditanya, “Kenapa orang-orang yang membiasakan diri solat tahajud di malam hari mukanya bertambah cerah, berseri-seri dan berwibawa?”
Beliau menjawab, “Kerana mereka selalu bercengkerama dengan Tuhan yang Maha Penyayang dikegelapan malam, maka Dia pun memberikan kepada mereka cahaya dari cahayaNya.”
3. Melancarkan aliran darah pada tubuh
Solat tahajud biasanya dilakukan pada jam 3 pagi dan ketika itu udara di atmosfera sangat segar untuk dihirup oleh paru-paru. Tubuh kita akan menggerakkan seluruh otot yang membuatkan badan rasa segar seketika dan seluruh aliran darah terasa lancar.
4. Membesarkan rongga paru-paru
Gerakan takbiratul ihram yang diikuti dengan bersedekap sebenarnya membuka rongga paru-paru lebih lebar. Hal tersebut diketahui mampu melancarkan aliran udara menuju paru-paru.
5. Jaminan masuk syurga
“Wahai manusia, sebarkanlah salam, berilah makan, sambung tali kasih, SOLAT MALAM saat orang terlelap, maka masuklah syurga dengan selamat,” (HR Al-Hakim, Ibnu Majah, At-Tirmizy)
6. Fikiran jauh lebih segar
Tidur adalah istirahat yang sangat baik buat tubuh badan. Tidur dapat membantu seluruh organ berehat daripada setiap tugas berat, menambah kekuatan dan otak pun kembali bekerja dengan baik.
Alasan tersebut menjadikan solat tahajud dilaksanakan setelah bangun dari tidur. Fikiran akan lebih segar dan membuatkan gerakan solat kita juga jadi lebih khusyuk.
7. Mendapat keringanan ketika dihisab di akhirat
Rasulullah SAW bersabda, “Barang siapa mengerjakan solat tahajud dengan sebaik-baiknya dan dengan tata tertib yang rapi, maka Allah SWT akan memberikan 9 macam kemuliaan: 5 macam di dunia dan 4 macam di akhirat,”
4 macam di kemuliaan diakhirat adalah wajahnya berseri ketika bangkit dari kubur di hari pembalasan nanti, akan mendapat keringanan ketika dihisab, menyeberangi titian siratul mustaqim dengan sangat cepat seperti halilintar menyambar dan catatan amalnya diberikan ditangan kanan.
8. Meningkatkan sistem kekebalan tubuh
Secara bio-teknologi, penemuan baru menyebut bahawa solat tahajud mampu meningkatkan daya tahan tubuh seseorang.
9. Solat yang paling afdal selepas 5 waktu
“Tak ada tempat berbagi ataupun mengadu yang lebih baik selain kepada Allah SWT. Solat tahajud menjadi salah satu ibadah yang paling afdal setelah solat 5 waktu sebagaimana sabda Rasulullah, “Seutama-utama solat sesudah solat fardu adalah solat sunat di waktu malam,” (HR Muslim)
Selamat beramal!
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Apa hukumnya mewarnakan janggut dengan inai, apakah betul pendapat mengatakan mewarnakan janggut ini mengikut sunnah Nabi SAW. Adakah ada hadis mengatakan begitu?
“Sesungguhnya bahan terbaik yang digunakan untuk mengubah warna uban adalah inai dan katm (sejenis tumbuhan yang dicampur dengan inai untuk dilumur pada rambut).”(Riwayat al-Tirmizi).
Telah diriwayatkan daripada Abu Rimthah, dia berkata, “Aku bersama ayahku menemui Nabi sollallahu ‘alaihi wasallam padahal baginda sedang melumur janggutnya dengan inai.”(Riwayat Abu Daud dan al-Nasaei).
Disebutkan dalam Fath al-Mu’in;
يسن لكل أحد…وخضب شيب رأسه ولحيته بحمرة أو صفرة
“Disunatkan bagi setiap orang…dan menginaikan uban kepalanya dan janggutnya dengan warna merah atau kuning.” اليسع Wallahu a’lam.
Kita sedia maklum kemelut pembahagian faraid ke atas harta pusaka antara keluarga Allahyarham Abam Bocey dan balunya telah berlarutan lama dan tular di media sosial.
Lebih menyedihkan, media sosial menjadi medan kedua belah pihak mempertahankan hak masing-masing.
Keadaan dihangatkan pula baru-baru ini apabila berlaku tuduhan daripada adik Allahyarham iaitu Ali Puteh tentang usaha balu mengeluarkan wang RM10,000 dari akaun arwah untuk kegunaan peribadinya.
Dan tuduhan tersebut dinafikan yang mana wang dikeluarkan adalah untuk kegunaan anak Allahyarham dan dia tidak menggunakan sesen pun untuk kegunaan peribadi. Tidak kurang juga dengan tuduhan yang mengatakan kereta mewah milik arwah ditarik namun ia dinafik oleh Hidayah.
Namun, Alhamdulillah, akhirnya kemelut pembahagian faraid ini menemui titik noktah. Mahkamah Rendah Syariah Shah Alam telah putuskan pada hari ini, 10 September 2020 pembahagian harta pusaka mengikut faraid. Sebagai rekod, tuntutan faraid ini telah difailkan oleh Nor Hidayah pada 15 Julai lalu,
Memetik sumber berita arus perdana, balu Allahyarham, Nor Hidayah, 28, memaklumkan bahawa pembahagan faraid merangkumi rumah, kereta, wang tunai, jam tangan, kamera, telefon bimbit dan barang peribadi lain peninggalan Allahyarham suaminya. Namun untuk penjagaan anak, ia belum diputuskan lagi.
Mengulas lanjut, Hidayah bersyukur kes ini dapat diselesaikan dan berpuas hati dengan keputusan mahkamah.
Dan beliau juga tidak kisah apabila prosiding mahkamah yang diadakan secara tertutup hari ini tidak dihadiri oleh keluarga arwah suaminya kerana pembahagian faraid telah ditetapkan secara adil.
Memandangkan ibu mentua tidak hadir dalam prosiding pembahagian faraid, pihak mahkamah juga telah menetapkan tarikh baharu pada Oktober nanti bagi membolehkan ibu mentuanya, Sabariah Arshad mendengar prosiding hadanah (hak penjagaan anak) pula.
Bagi Nor Hdayah, beliau snagat mengharap agar ibu mentuanya dapat hadir bagi memastikan semua proses tuntutan diselesaikan dengan baik.
Kashoorga: Semoga kisah yang melanda keluarga Allahyarham Abam Bocey ini menjadi pengajaran buat kita.
Ia sesuatu yang menyedihkan apabila banyak keaiban keluarga timbul sehingga menjadi fitnah besar dan mengheret netizen ke kancah kemelut yang tidak sepatutnya mereka tahu dan libatkan diri dengan pelbagai komen dan kata nista.
Sebagaimana hadis yang diriwayatkan dari Ibn ‘Abbas r.a, dari Rasulullah SAW, Baginda bersabda,
”Bahagi-bahagikanlah harta warisan itu kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), sedangkan sisanya adalah untuk laki-laki yang terdekat dengan orang yang meninggal. (5:59- Sahih Muslim)
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...