Menyimpan rambut panjang dan lelaki bertocang bukanlah sesuatu yang pelik. Cuba lihat sekeliling kita. Di tempat kerja, restoran, di pasaraya, pusat beli belah, taman atau di mana sahaja, pasti akan nampak lelaki yang menyimpan rambut panjang.
Tiada kesalahan atas perbuatan itu. Walaubagaimanapun, sebagai orang Islam, kita terikat dengan hukum syariah dan ia harus dipatuhi.
Rasulullah SAW juga memiliki rambut panjang tetapi bukanlah panjang mengurai sehingga melepasi bahu seperti ahli-ahli kumpulan rock kapak yang popular suatu ketika dahulu. Rambut panjang di kalangan lelaki akan menjadi isu apabila tiba waktu hendak mendirikan solat.
Kepada kaum lelaki sila baca persoalan berkaitan lelaki berambut panjang yang mengikat atau menocang rambut. Mungkin jawapan ini dapat menjawab persoalan apa hukumnya lelaki bertocang dalam Islam.
Soalan : Saya berambut panjang paras bahu. Baru-baru ini saya mengerjakan umrah. Saya mengikat rambut supaya ia kelihatan lebih kemas. Ketika berjalan bersama rakan di Masjid Nabawi, saya dimarahi oleh pegawai yang bertugas kerana mengikat rambut dan mengarahkan saya melepaskan ikatan. Bolehkah ustaz jelaskan kenapa saya disuruh berbuat demikian.
Jawapan : Dalam Kitab Mukhtasar Shamail Tirmizi ada membincangkan tentang rambut Rasullullah SAW. Dalam kitab tersebut ada menyebutkan bahawa Rasullullah biasanya berambut panjang dan adalah haram bagi orang lelaki untuk memakai tocang (mengikat rambut) seperti orang perempuan.
Rasullullah SAW telah melaknat orang lelaki yang melakukannya iaitu cuba menyerupai wanita. Jadi, tidak dibenarkan bagi orang lelaki untuk memakai tocang (mengikat rambut) seperti orang perempuan.
Maka, di sini jelas bahawa pegawai di Masjid Nabawi itu melarang anda melakukan perbuatan haram tersebut. Moga di sini sidang pembaca dapat memahami dengan jelas tentang persoalan ini.
Soalan : Berapa panjang kesesuaian rambut lelaki yang dibolehkan ?
Ads
Jawapan: Daripada Anas yang menceritakan : “Rambut Rasullulah mencecah dua bahunya” (Sahih al Bukhari)
Tetapi, hendaklah dipastikan gaya rambut tidak menyerupai orang kafir atau orang-orang fasik.
Nabi SAW bersabda ; “Sesiapa menyerupai suatu kaum, ia dari kalangan mereka” (Riwayat Imam Abu Daud)
Soalan : Bolehkah lelaki mengikat rambut atau tocang atau menyanggul rambut ketika solat ?
Jawapan: Daripada Ibnu ‘Abbas bahawasanya sabda Rasullulah SAW :
“Aku telah diperintahkan(oleh Allah) untuk sujud tujuh anggota tubuh yang utama termasuk dahi. Dan beliau pada masa yang sama menunjukkan ke arah hidung, tapak tangan, kaki dan jari jemari kaki. Serta (diperintahkan) untuk tidak mengikat rambut serta tidak mengumpulkannya (menggulung atau melipat) pakaian.” (Riwayat Muslim)
Ads
Soalan : Kenapa tidak boleh tocang atau menyanggul atau mengikat rambut?
Jawapan: Rasullulah bersabda : “Itu (ikatan rambut) adalah tempat syaitan.” (Hadis riwayat Abu Dawud)
Imam Tirmidzi berkata : “Inilah yang berlaku di kalangan ahli ilmu, mereka membenci kalau lelaki bersolat dengan rambut terikat”.
Sesiapa yang solat dengan rambut terurai ke lantai ketika sujud, ia akan dapat pahala sujud dengan rambut terurai ke lantai. Ini disebabkan dia merendahkan kedudukan rambutnya dalam beribadah kepada Allah.
Soalan :Bolehkah kalau saya tolong bukakan ikatan lelaki yang bertocang semasa dia sedang solat ?
Jawapan: Diriwayatkan dari Abdullah bin Abbas r.a bahawasanya dia melihat ‘Abdullah bin al-Harits sedang mengerjakan solat sementara rambutnya terikat kebelakang. Segera Ibnu Abbas bangkit dan menguraikan ikatan rambutnya.
Ads
Lepas solat Abdullah pergi ke Ibnu Abbas dan berkata; “Ada apa dengan rambutku ?” Ibnu Abbas berkata sesungguhnya aku mendengar Rasullulah bersabda, ” Sesungguhnya perumpamaanya adalah seperti orang yang solat dengan tangan terikat”. (Riwayat Muslim, Abu Daud, an Nasai’e) hukumnya makruh bagi lelaki mengikat rambut ketika solat.
Soalan : Sah atau tidak solat lelaki yang berambut panjang melepasi bahu ke pinggang ?
Jawapan: Solat tetap sah, tetapi haram penampilan menyerupai wanita.
Soalan : Apakah hukum mengikut rambut ketika solat dan di luar solat.
Jawapan: Disebutkan dalam kitab-kitab fekah, sunat untuk melepaskan rambut di dalam dan di luar solat.
Ketika sujud, rambut-rambut tersebut akan turut sama bersujud. Jika rambut terikat, rambut tersebut tidak sujud. Menyalahi melebihi utama jika ikat rambut.
Kepanjangan rambut lelaki setakat bahu sahaja dan jangan merupai perempuan.
Wallahua’lam
Kashoorga : Ini merupakan kompilasi beberapa soalan berkaitan lelaki bertocang. Semoga bermanfaat dan sebarkanlah ilmu ini.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kita semua tidak sempurna. Ada melakukan aib dan kesalahan namun Allah masih menutupnya hingga hari ini.
Bahkan Allah mencampakkan rasa malu dalam diri manusia untuk tidak menceritakan kepada orang lain. Hanya di antara kita dan Allah sahaja.
Malah, Allah melarang kita menceritakan aib kita sendiri. Baginda Rasulullah sendiri telah mengingatkan manusia supaya jangan berbangga dengan dosa yang dilakukan.
Sabda Baginda Rasulullah: Setiap daripada umatku diampunkan melainkan golongan mujahirin. Antara perbuatan mujaharah ialah di mana seorang lelaki melakukan satu amalan pada waktu malam kemudian dia bangun pada waktu pagi dalam keadaan Allah telah menutup apa yang dilakukannya pada waktu malam. Lalu dia berkata: Wahai fulan, semalam aku telah melakukan perbuatan ini dan perbuatan itu. Sesungguhnya dia tidur dalam keadaan Allah menutup aib yang telah dia lakukan lalu dia bangun pagi dan mendedahkan apa yang Allah tutup darinya. – [HR Bukhari 6069].
Namun hari ini media sosial menjadi “mahkamah dunia” kerana segala isi laku kesalahan dipaparkan walau bukan dengan kerelaan orang dimalukan. Walau bukan semua menyukai tindakan begini, namun tidak semua bersetuju dengan apa yang berlaku.
Semalam, mahkamah menjatuhkan hukuman penjara 10 hari dan denda RM4000 kepada remaja berusia 19 tahun, Daniel Iskandar, selepas tertuduh mengaku bersalah atas pertuduhan yang disabitkan ke atasnya iaitu mencuri tabung masjid di Masjid Al Islahiah, Kuang, Rawang dan kemudian menyorokkannya di bilik mandi jenazah.
Mahkamah turut memerintahkan hukuman penjara itu bermula dari tarikh tertuduh ditangkap pada 9 Januari lalu dan sekiranya tertuduh gagal membayar jumlah denda tersebut dia boleh dipenjara selama lima bulan.
Memetik laporan Bernama, peguam pro bono (tanpa bayaran dan sukarela), Azman Abdullah telah tampil memohon hukuman berbentuk pengajaran kepadanya dengan alasan kesalahan berkenaan adalah kali pertama dilakukan dan anak guamnya yang juga sudah insaf.
Dia memaklumkan “anak guam saya memohon maaf kepada mahkamah dan pihak masjid. Alasan dia (cuba mencuri) kerana dia perlukan duit untuk membeli ubat datuknya yang menghidap penyakit kencing manis. Dia cuba meminta kepada orang tetapi mereka tidak boleh tolong.”
“Anak guam saya merupakan anak sulung daripada tiga adik-beradik dan ibu bapanya telah bercerai sejak dia berusia lapan tahun. Dia tinggal bersama datuknya berusia 70-an dan kehidupan mereka bukan senang. Makan dan minum juga daripada sedekah jiran-jiran,” katanya.
Pengguna twitter lancar tabung bantu remaja
Di sebalik menyedari remaja ini wajar diberi peluang kedua dan bersimpati dengan keadaan dilalui oleh remaja ini, seorang pengguna twitter Tashny Sukumaran @tashny bertindak pantas melancarkan tabung kutipan bagi membayar denda mahkamah tersebut.
Dan ternyata dalam beberapa jam selepas ia dilancarkan jumlah RM4000 berjaya diperoleh tepat jam 12.27 am untuk diserahkan kepada peguam remaja berkenaan. Bahkan menurutnya, lebihan wang dari kutipan ini akan diberikan terus kepada remaja berkenaan selepas dirinya dibebaskan kelak untuk meneruskan kehidupan.
Semoga peluang kedua diberi buat remaja ini terus istiqomah dengan kehidupannya yang masih panjang. Dan jangan sesekali kita menyebarkan aib orang kerana kita nampak baik sebab Allah tutup aib kita.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Dalam banyak-banyak surah, Surah Al-Ikhlas mempunyai manfaat tersendiri terutama kepada yang membacanya.
Surah pendek mempunyai empat ayat ini seperti halnya surat-surat yang lain juga memiliki banyak rahsia yang terkandung di dalamnya.
Dinamakan surat Al Ikhlas, kerana dia menyelamatkan orang yang membacanya dari kesulitan dunia akhirat, dari kesulitan sakaratul maut, dari kesulitan kegelapan malam dan dari segala kesulitan semasa di hari kiamat.Walau bagaimanapun terdapat waktu tertentu yang dianjurkan membaca surat Al-Ikhlas. Berikut sembilan waktu yang dianjurkan untuk kita mengamalkan surat Al-Ikhlas:
Pertama: waktu pagi dan petang
Pada malam hujan lagi gelap gelita kami keluar mencari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam untuk shalat bersama kami, lalu kami menemukannya. Beliau bersabda, “Apakah kalian telah shalat?” Namun sedikitpun aku tidak berkata-kata. Beliau bersabda, “Katakanlah“.
Namun sedikit pun aku tidak berkata-kata. Beliau bersabda, “Katakanlah“. Namun sedikit pun aku tidak berkata-kata. Kemudian beliau bersabda, “Katakanlah“. Hingga aku berkata, “Wahai Rasulullah, apa yang harus aku katakan?” Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Katakanlah (bacalah surat) QUL HUWALLAHU AHAD DAN QUL A’UDZU BIRABBINNAAS DAN QUL A’UDZU BIRABBIL FALAQ ketika petang dan pagi sebanyak tiga kali, maka dengan ayat-ayat ini akan mencukupkanmu (menjagamu) dari segala keburukan.” (HR. Abu Daud no. 5082 dan An Nasai no. 5428. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini hasan)
Kedua: sebelum tidur
“Nabi shallallahu ’alaihi wa sallam ketika berada di tempat tidur di setiap malam, beliau mengumpulkan kedua telapak tangannya lalu kedua telapak tangan tersebut ditiup dan dibacakan ’Qul huwallahu ahad’ (surat Al Ikhlash), ’Qul a’udzu birobbil falaq’ (surat Al Falaq) dan ’Qul a’udzu birobbin naas’ (surat An Naas). Kemudian beliau mengusapkan kedua telapak tangan tadi pada anggota tubuh yang mampu dijangkau dimulai dari kepala, wajah, dan tubuh bagian depan. Beliau melakukan yang demikian sebanyak tiga kali.” (HR. Bukhari no. 5017)
Ketiga: ketika ingin meruqyah (membaca do’a dan wirid untuk penyembuhan ketika sakit)
Dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha, dia berkata, “Apabila Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam hendak tidur, beliau akan meniupkan ke telapak tangannya sambil membaca QUL HUWALLAHU AHAD (surat Al Ikhlas) dan Mu’awidzatain (Surat An Naas dan Al Falaq), kemudian beliau mengusapkan ke wajahnya dan seluruh tubuhnya. Aisyah berkata, “Ketika beliau sakit, beliau menyuruhku melakukan hal itu (sama seperti ketika beliau hendak tidur, -pen).” (HR. Bukhari )
Keempat: wirid seusai solat (sesudah salam)
“Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam memerintahkan padaku untuk membaca mu’awwidzaat di akhir shalat (sesudah salam).” (HR. An Nasai no. 1336 dan Abu Daud no. 1523. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini shahih). Yang dimaksud mu’awwidzaat adalah surat Al Ikhlas, Al Falaq dan An Naas sebagaimana dikatakan oleh Ibnu Hajar Al Asqolani. (Fathul Bari, 9/62)
Kelima: dibaca ketika mengerjakan solat sunnah fajar (qobliyah shubuh)
“Sebaik-baik surat yang dibaca ketika dua raka’at qobliyah shubuh adalah Qul huwallahu ahad (surat Al Ikhlash) dan Qul yaa ayyuhal kaafirun (surat Al Kafirun).” (HR. Ibnu Khuzaimah 4/273. Syaikh Al Albani mengatakan dalam Silsilah Ash Shohihah bahwa hadits ini shahih. Lihat As Silsilah Ash Shohihah no. 646). Hal ini juga dikuatkan dengan hadits Ibnu Mas’ud yang akan disebutkan pada point berikut.
Keenam: dibaca ketika mengerjakan solat sunnah ba’diyah Maghrib
“Aku tidak dapat menghitung kerana sangat sering aku mendengar bacaan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam membaca surat pada shalat dua raka’at ba’diyah maghrib dan pada shalat dua raka’at qobliyah shubuh yaitu Qul yaa ayyuhal kafirun (surat Al Kafirun) dan qul huwallahu ahad (surat Al Ikhlash).” (HR. Tirmidzi no. 431. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini hasan shahih)
Ketujuh: dibaca ketika mengerjakan solat witir tiga raka’at
“Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam membaca pada raka’at pertama: Sabbihisma robbikal a’la (surat Al A’laa), pada raka’at kedua: Qul yaa ayyuhal kafiruun (surat Al Kafirun), dan pada raka’at ketiga: Qul huwallahu ahad (surat Al Ikhlash) dan mu’awwidzatain (surat Al Falaq dan An Naas).” (HR. An Nasai no. 1699, Tirmidzi no. 463, Ahmad 6/227)
Kelapan: dibaca ketika mengerjakan solat Maghrib pada malam Jumaat
“Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam biasa ketika shalat maghrib pada malam Jum’at membaca Qul yaa ayyuhal kafirun’ dan ‘Qul ‘ huwallahu ahad’. ” (Syaikh Al Albani dalam Takhrij Misykatul Mashobih (812) mengatakan bahwa sanad hadits ini shahih)
Kesembilan: ketika solat dua rak’at di belakang maqam Ibrahim setelah tawaf
“Lantas Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam menjadikan maqom Ibrahim antara dirinya dan Ka’bah, lalu beliau laksanakan shalat dua raka’at. Dalam dua raka’at tersebut, beliau membaca Qulhuwallahu ahad (surat Al Ikhlas) dan Qul yaa-ayyuhal kaafirun (surat Al Kafirun).
Dalam riwayat yang lain dikatakan, beliau membaca Qul yaa-ayyuhal kaafirun (surat Al Kafirun) dan Qulhuwallahu ahad (surat Al Ikhlas).” (Disebutkan oleh Syaikh Al Albani dalam Hajjatun Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, hal. 56)
Lelaki bujang mengaku bujang, memang tidak menjadi isu. Tetapi apabila suami mengaku bujang, ia akan menjadi isu besar. Ini kerana ada isteri yang berasa bimbang takut-takut kata-kata suami itu telah jatuh talak.
Saya ingin bertanya soalan, seorang rakan memberitahu ketika suami menghantarnya pulang ke kampung suami telah memakai pakaian yang cantik. Bila ditanya si suami membalas dengan berkata. “Nak keluar lah sekejap lagi, kan bujang hari ini”. Tapi hakikatnya hanyalah dengan niat gurauan tanpa ada maksud begitu.
Adakah kata-katanya itu sebenarnya telah terjatuh talak kepada isteri kerana ada rakan isterinya memberitahu walaupun dengan gurauan, talak boleh jatuh. Sangat berharap tuan mufti boleh memberi penjelasan tentang perkara ini.
JAWAPAN:
Satu rukun daripada rukun-rukun talak ialah sighah, yakni bentuk ucapan talak itu. Jika tiada sighah talak maka tidak jatuhlah suatu talak. Sighah itu terbahagi kepada dua:
Pertama: Sighah Sarih
Sighah sarih bermaksud bentuk ucapan talak yang jelas dan tidak menanggung maksud lain selain talak. Ini seperti perkataan talak, cerai, berpisah. Kalimah-kalimah ini jika disebut tidak memerlukan kepada niat untuk menjatuhkan talak. Sekalipun jika seseorang menafikan selepas itu: “Aku tidak berniat talak.” Maka tetap tidak diterima penafian itu.
Kedua: Sighah Kinayah
Kinayah bermaksud kiasan. Kalimah kiasan memiliki banyak maksud dalam suatu masa. Justeru, ia memerlukan niat cerai sewaktu dilafazkan perkataan kinayah itu.
Jika tidak wujud niat talak sepanjang lafaz kinayah itu disebutkan, maka tidak jatuh talak. Contohnya seperti si suami berkata kepada isterinya: “Engkau telah kosong,” “Engkau bebas,” “Baliklah ke rumah ibu bapamu,” dan “Engkau telah halal.”
Dalam kes di atas tentang sahabat yang mengaku bujang kami berpendapat tidak termasuk dalam lafaz talak. Dan jika dimasukkan sekalipun termasuk dalam lafaz kinayah yang sangat lemah.
Ini kerana perkataan bujang membawa banyak maksudnya: • Boleh jadi maksudnya ialah bujang tiga bererti lelaki yang sudah berkahwin satu boleh berkahwin lagi tiga.
• Boleh jadi juga membawa maksud dia ingin menceraikan isterinya.
• Boleh jadi juga bermaksud dia menipu menyatakan dia tidak pernah berkahwin, kerana mengaku bujang tidak sama jika mengaku duda.
• Mungkin juga maksudnya ialah dia berasa seperti seorang bujang yang memiliki masa lebih lapang untuk urusan peribadi. Begitulah seterusnya.
Justeru kami berpendapat tidak jatuh talak jika seorang lelaki mengaku bujang kerana perkataan itu tidak termasuk dalam lafaz sarih atau kinayah bagi talak.
Jika termasuk sekalipun ia termasuk dalam makna yang paling ganjil dan lemah kerana bujang bermaksud tidak pernah berkahwin dan berbeza dengan duda.
Kami mengambil kesempatan di sini untuk menasihatkan orang ramai agar sentiasa berhati-hati dalam memilih ucapan supaya selamat daripada sebarang kekeliruan. Wallahua’lam.
Selain melakukan perubatan moden untuk menyembuhkan sesuatu penyakit, terdapat juga pelbagai kaedah yang diamalkan sebagai alternatif dan ikhtiar untuk merawat penyakit.Antaranya adalah dengan perawatan...