Tidak dinafikan ada banyak surah yang boleh kita jadikan amalan seharian untuk dibaca ataupun dihafal. Antaranya untuk bertemu jodoh yang sesuai, elak gangguan makhluk halus, diterangkan hati sewaktu dalam peperiksaan dan juga ayat pembuka rezeki.

Salah satu yang biasa diamalkan adalah dengan membaca Surah Al-Waqiah kerana banyak kelebihannya berkaitan soal rezeki.

Seperti kisah yang dikongsi warganet melalui laman web IIUM Confession. Menurut lelaki ini dia yang merupakan seorang Orang Kelainan Upaya (OKU) tetapi berkat mengamalkan bacaan Surah Al-Waqiah dan amalan surah lain, rezekinya mengalir laju dan kehidupannya sangat barakah serta diberkati Allah.

Ayuh, ikuti perkongsiannya yang sangat bermanfaat untuk kita semua.

Percaya rezeki itu Allah bagi & kena sentiasa bergantung

Aku pun terpanggil nak buat confession bila ramai yang cerita versi masing2 berkenaan surah Al-Waqiah. So aku pun nak cerita versi aku pulak.

Dalam Islam kita di ajar berlumba-lumba beribadat. So amalan aku ni banyak sikit. Sebab aku percaya rezeki tu Allah bagi dan aku kena sentiasa bergantung harap padaNya sahaja.

Aku ni OKU penglihatan so aku bergerak ke mana sahaja dengan bergantung harap padaNya semata-mata.

Ni confession aku, alhamdulillah tempat kerja aku dan rumah hanya 5 minit berjalan kaki, sedangkan orang lain ditakdirkan Allah kena menempuh jam setiap bari). Malah dalam pada dekat tu pun, sentiasa ada orang yang sudi pelawa aku tumpeng kereta mereka. Selalunya aku tak tolak sebab bagiku tu kenderaan yang Alah sediakan untukku.

Masa sekolah dulu aku jadi best student UPSR, PMR dan SPM. Semua kejayaan ni bila aku fikirkan balik bukan atas kudrat aku yang tak seberapa ini. Semuanya Allah beri.

Paling best, Allah datangkan padaku isteri yang cantik, memahami dan sentiasa menghulurkan bantuan. Bila aku muhasabah diri, aku tegok isteri aku ni terlalu baik untukku- cukup sempurna dipandang dan amat taat pada ku- tak macam rumah tangga orang lain yang kacau bilau dan messy.

Lagi best, aku diberikan Allah pembantu rumah Indonesia yang cukup rajin bekerja, amat saying pada anak2ku dan tak buat kerenah macam pembantu rumah orang lain. Beliau dah hamper 10 tahun berkhidmat denganku.

Kereta aku ada duabijik jer kereta biasa2 jer. Yang bestnyer dua2 berkeadaan tip top cukup sempurna. Tidak ada sebarang kecacatan pada kereta ku itu dan aku selalu puji kedua2nya sebab berkhidmat dengan ku dengan cemerlang sekali.

Di pejabat pulak, selaku OKU aku dilayan cukup baik. Semua orang sedia menghulurkan bantuan membantuku. Kekadang aku rasa macam bos pulak hehehe.

Lagi lagibest aku tiada musuh dan dihormati. Malah big bos taukeh aku bergelar Tan Sri pun cukup menghormatiku.

Pernah satu haritukereta aku dilanggar seorang ketua kongsi gelap. Bila dia tengok aku terus aku salam dia. Yang peliknya dia mengaku kecuaiannya dan dia terus arahkan semua anak buahnya settlekan baiki kereta aku dari A to Z. Semua konco-2 dia turut padang bantu aku.

Rumah aku pulak rumah orang kenanyakan sahaja landed hanya 18 minit ke KLCC, tapi Alhamdulillah cukup murah aku beli suatu ketika dulu. Jiran semua baik baik belaka dan amat menghormatiku.

Kiri kanan depan belakang rumah jiran2ku pernah dimasuki pencuri, tapi anehnya rumahku Allah selamatkan dan dilindungi.

Gaji aku kecik jer, tapi bilaaku tengok rumahtangga aku nampak macam tenang, kaya dan harmni. Walhal, gaji aku ciput jer.

Dalam setiap masa, Allah sentiasa luaskan rezeki aku. Aku adalah antara online marketer terawal di Malaysia (sebelum Gmail dan social mediawujud) dan rezekinya amat lumayan. Sekarang pun aku ada business baru yang juga cukup lumayan, Alhamdulillah. Bila difikir balik, semua businesses tu aku terjebak secara tak sengaja. Tu la nama diaperancangan Allah.

Gambar sekadar hiasan.

Banyak lagi lah nikmat yang Allah bagi padaku sampai tak larat nak tulis di sini.

Aku selalu terfikir apa yang istimewanya aku nie. Dari dulu Allah mudahkan segala urusan, Allah kirimkan pembantu dalam semua urusan, Allah mudahkan perjalananku berserta kenderaan + dilipat waktu perjalanan. Kenapa yer?

Bukan maksud riak, tapi aku nak share supaya semua orang dapat amalkan apa yang aku amal ni. InsyaAllah no regret tak rugi dam amat berbaloi dan Allah sentiasa bersama kita. Kalau tak mampu buat semua insyaAllah mulakan sikit2 dulu asalkan istiqamah.

Amalan harian aku ialah :

1. Pepagi baca Yassin (kelebihannya pencuri tak masuk rumah, dihormati kawan dan lawan).

2. Baca doa2 terpilih dalam al-mathurat.

3. Habis solat baca ayat seribu dinar.

4. Pagi baca surah Al-Rahman.

5. Malam baca surah Al-waqiah, al-mulk dan sajadah.

6. Sentiasa beratkan solat di surau/masjid (kelebihannya dicukupkan rezeki, rumah tangga harmoni dan sentiasa dapat nusrah Allah, isteri dan anak senang dibentuk).

7. Setiap kali jumpa orang sentiasa doakan kebaikannya dan doakan rezekinya melimpah ruah (kelebihannya maklaikat akan doaka yang sama untuk kita pula).

8. Setiap masa sentiasa berzikir.

9. Ringankan lidah bersembang buka perbualan berkaitan Islam sama ada dengan muslim dan non-muslim.

10. Bila beli barang, dapat baki syiling sedekahkan semula pada penjual tersebut.

Nota sikit: Semua kelebihan yang aku dapat nie aku percaya buka sebab amalan aku tapi dengan rahmat Allah. Aku sentiasa berserah harap pada Allah sahaja.

Selamat beramal yer. Sekian.

– Badar