Lisa Surihani takut dengan pujian manusia, segala yang berlaku sebenarnya datang dari Allah. Oleh sebab itu selebriti ini bimbang bila dipuji manusia.
Dirinya cuma cuba berusaha untuk menjadi insan yang lebih baik dengan menjaga tingkah laku dan pertuturan. Tetapi apa yang berlaku pada dirinya adalah dengan izin Allah SWT.
Tatkala pelakon jelita Lisa Surihani memilih untuk berhijab kira-kira empat tahun lalu, perkara yang paling ditakuti adalah bagaimana dirinya dapat terus kekal istiqamah.
Sudah tentu bukan suatu perkara yang mudah dalam melayari kehidupan yang serba mencabar ini. Lisa mengaku pernah berdepan fasa ‘tergelincir’ tetapi Lisa pantas bangkit agar tidak berputus asa dalam memastikan dirinya menjadi insan terbaik disisi-Nya.
“Kita ini manusia biasa, hati sangat rapuh. Walau apa jua keadaan sekali pun, saya cuba pertahankan sesetengah prinsip.
Ads
“Ya. Ini satu pengorbanan yang berat terutama sekali untuk terus kekal istiqamah. Tapi saya harus mencuba sebaiknya, ada waktunya tersungkur tetapi perlahan-lahan saya bangkit supaya tidak berputus asa dalam perjalanan ini,” katanya.
Dengan Pujian Manusia
Selain itu tambah Lisa, sejak mengenakan hijab satu hal lain yang ditakuti juga adalah hanyut dalam pujian.
“Macam mana sekali pun, semua ini datangnya dari Allah. Sejujurnya saya cukup takut dengan puji-pujian kerana bimbang terlahirnya perasaan suka.
“Saya hanya cuba menjaga tingkah laku dan pertuturan tetapi semua itu datangnya dari Allah,” katanya.
Segala Yang Berlaku
Menyentuh mengenai karier seni lakonan, Lisa tidak menafikan sejak mengenakan hijab, tawaran lakonannya semakin kurang.
Ads
Kata Lisa, dia juga bersyukur apabila suaminya yang juga pengarah terkenal, Datuk Yusry Halim tidak pernah menghalang sekiranya dia ingin terus berlakon.
“Tahun lalu memang ada tawaran tetapi dianjakkan ke tahun ini, tapi sampai saat ini belum ada sebarang ‘update’.
“Memang sejak tampil berhijab, secara semula jadi tawaran lakonan juga menjadi berkurangan. Mungkin sudah tertulis begitu tetapi saya tidak terlalu kisahkan sangat.
Sebenarnya Datang Dari Allah
“Pada peringkat sekarang, minat saya lebih berat ke arah pengacaraan dan saya ingin belajar untuk perbaiki lagi diri dalam bidang itu.
Ads
“Bagi kerjaya lakonan pula, sekiranya ada tawaran menarik yang boleh membantu perjalanan kerohanian saya, insya Allah saya pertimbangkan,” katanya.
Apa yang harus dilakukan oleh seorang suami jika mengetahui bahawa isteri tidak lagi perawan ketika sesudah dinikahi? Dan di malam pertama itu, sang isteri mengaku pernah melakukan dosa zina. Adakah suami berhak berhak memutuskan ikatan nikah itu kerana di akad nikah pasangan menulis dirinya perawan tetapi ternyata tidak.
Pertamanya, islam mengajarkan kepada umatnya yang tidak terlepas melakukan dosa yang terkait dengan Allah agar merahsiakan dosa itu dan harus diselesaikan antara dirinya dengan Allah. Pendosa hanya perlu bertaubat menyesali perbuatannya tanpa harus menceritakan dosanya kepada sesiapapun termasuk kepada orang terdekat dengannya.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menasihatkan,
“Siapa yang tertimpa musibah maksiat dengan melakukan perbuatan semacam ini (perbuatan zina), hendaknya dia menyembunyikannya, dengan kerahsiaan yang Allah berikan.” (HR. Malik dalam Al-Muwatha’, 3048 dan al-Baihaqi dalam Sunan as-Sughra, 2719).
Kerana dalam isu dosa ini apa yang paling penting ialah segera bertaubat, memperbaiki diri tanpa harus memalukan dirinya di hadapan orang lain.
Imam Ibnu Baz rahimahullah pernah ditanya tentang suami yang menikahi gadis. Di malam pertama, ternyata suami merasa isterinya tidak perawan. Antara penjelasannya adalah ini.
فإذا ادَّعت أنَّها زالت البكارة في أمر غير الفاحشة : فلا حرج عليه ، أو بالفاحشة ولكنها ذكرت له أنها مغصوبة ومكرهة : فإن هذا لا يضره أيضاً ، إذا كانت قد مضى عليها حيضة بعد الحادث ، أو ذكرت أنها تابت وندمت ، وأن هذا فعلته في حال سفهها وجهلها ثم تابت وندمت : فإنه لا يضره ، ولا ينبغي أن يشيع ذلك ، بل ينبغي أن يستر عليها ، فإن غلب على ظنه صدقها واستقامتها : أبقاها ، وإلا طلقها مع الستر ، وعدم إظهار ما يسبب الفتنة والشرّ .
Jika isteri mengaku bahawa keperawanannya hilang bukan kerana hubungan badan, maka suami tiada masalah mempertahankan isterinya. Atau kerana hubungan badan, namun sang isteri mengaku dia diperkosa atau dipaksa, maka suami tidak masalah mempertahankan isterinya, jika isteri sudah mengalami haid sekali setelah kejadian itu sebelum dia menikah.
Atau dia mengaku telah bertaubat dan menyesali perbuatannya dan dia pernah melakukan zina ini kerana terkesima pada dunia dan sekarang sudah bertaubat, tidak masalah bagi suami untuk mempertahankannya. Dan pengakuan isteri itu tidak sewajarnya disebarkan kepada orang lain hatta keluarga kerana suami harus merahsiakannya.
Jika suami benar-benar yakin sang isteri berlaku jujur dalam hal ini dan isterinya juga baik, boleh untuk suami mempertahankan perkahwinan itu. Namun masa yang sama, suami ada hak untuk menceraikan isteri tetap perlu merahsiakan perihal itu agar emosi isteri terjaga. Paling penting tidak menyebarkan rahsia itu yang boleh mengakibatkan terjadinya fitnah dan keburukan.
Kedua, apabila sebelum menikah suami mempersyaratkan isterinya harus masih perawan tetapi selepas bernikah ternyata isterinya sudah tiada dara, maka pihak suami berhak untuk membatalkan pernikahan tersebut.
Syaikhul Islam menjelaskan,
لو شرط أحد الزوجين في الآخر صفةً مقصودة ، كالمال ، والجمال ، والبكارة ، ونحو ذلك : صح ذلك ، وملك المشترِط الفسخ عند فواته في أصح الروايتين عن أحمد ، وأصح وجهي الشافعي ، وظاهر مذهب مالك
Apabila salah seorang meletakkan syarat tertentu kepada pasangannya seperti suami berharta, kecantikan atau masih ada dara dan lain lagi, maka syarat ini sah. Dan pihak yang mengajukan syarat berhak membatalkan pernikahan jika syarat itu tidak dipenuhi. Menurut riwayat yang lebih kuat dari Imam Ahmad dan pendapat yang kuat dalam Madzhab Syafii, serta itulah yang kuat dari pendapat Imam Malik. (Majmu’ Fatawa, 29/175).
Bagaimana dengan Mahar?
Jika pembatalan nikah ini berlaku sebelum terjadinya hubungan badan, maka mahar dikembalikan. Namun jika telah terjadi hubungan, ada syaratnya.
Jika yang menipu pihak wanita, dia mengaku masih perawan pada hal tidak perawan, maka dia wajib mengembalikan maharnya.
Jika yang menipu pihak wali, atau orang lain yang menjadi perantara baginya, maka dia yang bertanggung jawab mengembalikan maharnya.
Ibnul Qoyim menjelaskan,
إذا اشترط السلامة ، أو شرط الجمال : فبانت شوهاء ، أو شرطها شابة حديثة السن : فبانت عجوزاً شمطاء ، أو شرطها بيضاء : فبانت سوداء ، أو بكراً : فبانت ثيِّباً : فله الفسخ في ذلك كله .
فإن كان قبل الدخول : فلا مهر لها ، وإن كان بعده : فلها المهر ، وهو غُرم على وليِّها إن كان غرَّه ، وإن كانت هي الغارَّة سقط مهرها
Jika pihak suami mengajukan syarat, sebagai contoh pasangan perlu sihat dan tidak cacat, harus cantik tapi hodoh, harus muda tapi ternyata sudah tua, harus anak dara tapi janda, harus putih tapi ternyata hitam maka pihak suami berhak membatalkan pernikahan itu.
Jika nikah itu dibatalkan sebelum hubungan intim dilakukan, maka isteri tidak berhak mendapat mahar. Jika selepas hubungan intim, isteri berhak dapat mahar. Dan ia harus dikembalikan oleh walinya jika dia yang menipu suami. Namun jika isteri yang menipu, gugur hak mahar untuknya (Zadul Ma’ad, 5/163).
Ketiga, jika sebelum nikah, suami tidak meletakkan apa-apa syarat (dalam soal perawan) maka suami tiada hak untuk membatalkan akad itu.
Imam Ibnu Utsaimin menjelaskan,
المعروف عند الفقهاء : أن الإنسان إذا تزوج امرأة على أنها بكر ، ولم يشترط أن تكون بكراً : فإنه لا خيار له ؛ وذلك لأن البكارة قد تزول بعبث المرأة بنفسها ، أو بقفزة قوية تُمَزِّق البكارة ، أو بإكراه على زنا ، فما دام هذا الاحتمال وارداً : فإنه لا فسخ للرجل إذا وجدها غير بكر. أما إذا اشترط أن تكون بكراً : فإن وجدها غير بكر : فله الخيار
Yang makruf di kalangan ulama, bahawa ketika seorang lelaki menikahi wanita yang dia anggap masih gadis, sementara dia tidak mempersyaratkan harus gadis, maka pihak suami tidak memiliki hak untuk membatalkan pernikahan. Kerana dara boleh “hilang” kerana aktiviti sukan atau diperkosa. Jadi dengan semua kemungkinan itu, pihak suami tidak berhak membatalkan pernikahan jika di malam pertama itu, baru dia ketahui isterinya tidak dara lagi.
Sebaiknya, suami harus mempertahankan isteri dan merahsiakan apa yang pernah dialami jika isteri telah benar-benar bertaubat dan istiqomah menjadi isteri solehah. Dan harus diingat, jangan sesekali mengungkit hal itu jika terjadi pergaduhan atau pertengkaran dalam rumahtangga. Dalam satu hadis menyatakan,
التَّائِبُ مِنَ الذَّنْبِ، كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ
“Orang yang telah bertaubat dari perbuatan dosa, layaknya orang yang tidak memiliki dosa.” (HR. Ibnu Majah 4250, al-Baihaqi dalam al-Kubro 20561, dan dihasankan al-Albani).
Jika dirinya sudah bertaubat sebenar-benar taubat, maka dianggap seperti orang yang tidak pernah melakukan dosa itu. Jangan pernah ada rasa menyesal dengan perjodohan itu kerana ia ujian Allah buat kita. Sumber : Konsultasi Syariah / Gambar : sekadar hiasan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Ada kotoran pada pakaian, cucilah dulu! jangan tibai terus bawa solat.’ Ini pesan buat wanita berpakaian labuh hingga mencecah lantai.
Tidak dinafikan, wanita digalakkan melabuhkan pakaian, tetapi jangan sampai pakaian yang kita bawa solat terkena najis, jadi tak sah solat nanti.
Namun begitu, bila kita berjalan jauh atau travel, mungkin perkara ini amat remeh jika kita terlalu mengambil berat. Oleh itu, ikuti penjelasan Daei Husna Ghani dan hadam baik-baik apa yang dia sampaikan.
Bila sebut saja perempuan, sebaiknya pakai labuh. Tak kiralah pakai jubah ke, skirt ke, labuhkan skirt daripada buku lali atau pun sebanyak sejengkal daripada tanah supaya tutup elok aurat kaki.
Tapi tak kotor ke? Persoalan ini pasti bermain di fikiran bukan? Mesti terfikir dan risaulah bila kain terkena lopak air atau terseret najis… Iyalah kain itu kan seret lantai…
Sebenarnya, suatu ketika dahulu ada seorang wanita ini dia pergi bertemu dengan Ummu Salamah iaitu isteri kepada Nabi Muhammad s.a.w.
Dia bertanya, “Aku perempuan yang biasa memanjangkan pakaian dan adakalanya aku berjalan di tempat yang kotor.’
Jangan Tibai Terus Bawa Solat
Maka jawab Ummu Salamah, sabda rasulullah s.a.w,
‘Tanah yang berikutnya, menjadi pembersih kepadanya.’ (Al-Muwaththa, No 24/65. Sunan Abu Dawud, No 383. Subab At-Tirmidzi, No 143)
Jadi di sini, dapat dihuraikan bahawa, sekiranya ada jalan kotor yang kita lalui, tanah seterusnya yang kita lalu akan bersihkan kotoran tadi. Tak kiralah najis ataupun kotoran yang kena pada pakaian itu kering ataupun basah.
Ini Pesan Buat Wanita Berpakaian Labuh
Sebab tulah kita ini tak digalakkan cari-cari sangat bahagian yang kotor pada bahagian pakaian bila kita hendak solat. Cukup sekadar pada pandangan umum. Memadai kita periksa pakaian yang dpakai suci dan bersih di mata, maka sudah boleh dibawa solat.
Cara ini juga hendak elakkan kita daripada terlalu was-was. Ada pun kalau memang nampak secara zahir ada najis pada pakaian itu sebelum nak solat, cucilah dulu. Jangan tibai bawa pergi solat pula, tak sah nanti. Begitulah mudahnya Islam.
Kashoorga : Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat untuk semua. Jangan pula disebabkan sikap was-was kita kita tertinggal solat. Minta dijauhkan.
Betul ke kalau potong kuku ketika haid, kena simpan dan bawa sekali masa mandi wajib? Sesetengah orang dia rela simpan kuku ketika haid dan nifas kerana keliru boleh potong atau tidak.
Sebaiknya potong atau biarkan kuku panjang ketika haid atau nifas, ikuti perkongsian Husna Ghani bagi menjelaskan isu ini:
Sebenarnya kalau bahagian daripada diri kita contoh potong kuku atau rambut, sunatnya ditanam. Tapi kalau rasa susah, buanglah di tempat yang sepatutnya.
Risau juga orang buat benda tak baik kan. Maklumlah kuku dan rambut ini sensitif, risau dijumpai orang yang bertujuan tak baik ke atas kita.
Ketika Haid
“Betul ke kita tak boleh potong kuku, rambut ketika haid atau nifas. Kalau potong kena bawa sekali kuku dengan rambut tu masa mandi wajib?
‘Tiada dalil jelas yang melarang seseorang wanita untuk potong kuku atau rambut melainkan ketika mereka menunaikan ibadah korban. Itupun hanyalah makruh tanzih bukannya haram,’ kongsinya.
Kena Simpan
Semua daripada kita sedia maklum bahawa sunatnya bila masuk saja 1 Zulhijjah, bagi mereka yang tunaikan ibadat korban, kita tak potong kuku, rambut ataupun bulu yang ada dekat badan sampailah selesai ibadah korban.
Maksudnya:
Sesiapa yang mempunyai haiwan korban untuk disembelih, maka apabila terlihatnya anak bulan Zuljhijjah, janganlah dia mengambil satu apa pun (yakni memotong) daripada rambutnya, mahupun daripada kukunya sehingga dia selesai melakukan korban.’
Bawa Sekali
Tambah Husna Ghani, jadi boleh ke tak sebenarnya nak potong kuku ataupun rambut ketika haid atau nifas?
‘Boleh tak ada masalah pun. Hukumnya harus, buat tak dosa, tak buat tak apa. Cuma lepas potong itu, buanglah pada tempat yang sepatutnya sebab itu sebahagian daripada diri kita.
Masa Mandi Wajib?
‘Yang wajib bawa mandi sekali itu contohnya kita mandikan mayat, kuku dia tercabut… Kuku yang ini wajib mandikan dan kafankan sekali dengan mayat.
‘Adapun ketika haid ataupun nifas, tak ada masalah pun. Kita dibenarkan potong kuku macam biasa dan tak perlu bawa mandi wajib sekali.’ terangnya panjang lebar.
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...