Banjir yang melanda beberapa daerah di Pahang mencetuskan simpati ramai. Paras air mencecah bumbung yang banyak dikongsikan di media sosial menunjukkan bencana banjir kali ini agak teruk berbanding pasca banjir yang berlaku di Kelantan pada tahun 2014.
Banyak penempatan sementara dibuka bagi menyelamatkan nyawa penduduk yang terperangkap. Jika minggu lalu hujan turun begitu lebat, pastinya dalam minggu ini keadaan cuaca agak baik dan banjir mulai surut di beberapa buah daerah.
Ads
Namun Kashoorga yakin, dan bagi penduduk yang dilanda musibah ini mungkin patah hati ialah saat kembali ke rumah masing-masing kerana banyak barangan keperluan termasuk barangan elektronik rosak akibat banjir kerana tidak sempat diselamatkan berikutan air naik mendadak dalam masa singkat dan memaksa penduduk menyelamatkan nyawa masing-masing, bukan barangan keperluan.
Ads
Dalam perkongsian di media sosial di kawasan Gali, Dong, Benta dan beberapa kawasan lain, dapat dilihat rumah terjejas ini dipenuhi lumpur serta selut. Malah banyak sampah sarap termasuk kayu-kayu balak kecil hanyut tersadai di depan rumah di kawasan terlibat.
Ads
Allah, nak membersihkannya pasti sukar. Kerugian harta benda juga pastinya banyak. Bagi yang dilanda musibah banjir ini, semoga anda semua dikuatkan semangat untuk menempuh ujian. Bagi kita yang mungkin kelapangan masa dan waktu, boleh mengikut Ngo-ngo bagi membersihkan rumah mangsa terlibat. Gambar sumber :Lipan Bara
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
SOALAN: Bolehkah ustaz senaraikan perkara yang dibenarkan bagi wanita haid lakukan untuk tujuan ibadah?
JAWAPAN: Perkara yang dibenarkan untuk wanita yang haid dan nifas lakukan adalah mereka dibenarkan melakukan semua rukun serta kewajipan haji atau umrah kecuali tawaf mengelilingi Kaabah.
Mereka dibenarkan untuk berlalu (melintasi) kawasan dalam masjid dengan syarat memastikan kebersihan kawasan berkenaan terpelihara.
Mereka yang menghafal dan mengajar al-Quran adalah dibenarkan untuk memegang serta membaca al-Quran bagi memelihara hafalan daripada terlupa sementara yang lain boleh membaca serta memegang tafsir al-Quran.
Wanita haid juga digalakkan berzikir dengan ayat tertentu yang dipetik daripada sebahagian ayat al-Quran atau hadis. Mereka boleh mendengar bacaan ayat suci al-Quran yang dikumandangkan oleh orang lain sama ada di televisyen, radio dan sebagainya.
Mereka boleh melakukan semua perkara dengan suami kecuali jimak. Ini berdasarkan sabda Nabi SAW: “Lakukan apa sahaja (dalam pergaulan rumah tangga) kecuali persetubuhan.”
Mereka yang biasa melakukan qiamullail di pertengahan malam boleh memperbanyakkan doa sebagai gantian kepada solat yang diharamkan ke atas wanita haid.
Solat itu tiang agama. Tidak kira di mana berada atau apa jua situasi suruhan yang satu ini wajib kita tunaikan.
Sebagai manusia normal yang sempurna, alangkah bertuahnya kalau kita dapat menyempurnakan solat dengan sempurna tanpa ada halangan.
Tetapi bagaimana jika fizikal kita tidak sempurna. Adakah tidak perlu menyempurnakan rukun Islam ini atau menangguhkan disebabkan masalh itu. Solat itu perlu dilakukan bila masuk waktunya tanpa ada alasan ‘nanti lah’ atau ‘kejap lagi’.
Satu perkongsian di laman sosial meceritakan kisah di mana seorang pemuda yang terkenang saat terakhir dia dapat merasa sujud seperti orang lain dua tahun lalu dan selepas itu dia mengalami kecacatan kekal.
Situasi ini di mana, dia tidak boleh bengkokkan lutut kanan buat selama-lamanya. Dan sejak itu dia hanya mempu sembahyang baring dan akhirnya duduk di atas kerusi.
Menurutnya dia bukan mahu mengeluh mengenang kesukaran untuknya bersolat tetapi sekadar berkongsi kepada semua betapa sukarnya untuk bersolat apabila Tuhan sudah tarik nikmat kesihatan.
Apa yang lebih menyedihkan apabila dia teringin untuk bersujud, menyembah Allah meletakkan kepala di atas lantai untuk beritahu kita sayang padaNya dan takut padaNya. Dalam pada itu dia dapat merasa betapa menyesalnya tidak sembahyang banyak-banyak ketika sihat dulu.
Justeru dia menasihati teman-teman lain agar bersolatlah bila ada peluang. Sujudlah sementara boleh.
Pengalamannya duduk di wad memberi keinsafan bila orang lain melihat dia bersolat dan teringin untuk bersolat, tetapi bila sudah sakit, baru nak mula sembahyang memang payah.
Pesannya masih belum terlambat untuk bersolat dan janganlah menunggu hari tua barulah nak mula bersolat.
Kali terakhir saya dapat merasa sujud seperti orang ramai adalah pada 10th Feb 2017 di Masjid Dato Haji Kamaruddin Seksyen 51A Petaling Jaya. Tiga jam selepas itu saya kemalangan dilanggar kereta dan saya sudah cacat kekal dan tak boleh bengkok kan lutut kanan buat selamanya.
Sejak dari itu saya hanya sembahyang sambil baring, mengiring dan akhirnya duduk di atas kerusi. Pernah bila tak ada kerusi di satu-satu tempat saya duduk jugak lah kat atas apa pun. Saya pernah duduk atas tangga, atas pasu bunga dan pernah duduk atas tingkap (Masjid Tokyo Camii di Jepun).
Pernah jugak lansung tak ada benda nak duduk saya hanya bersandar sambil mencangkung macam leg day punya training tu. Bukan saya nak mengeluh, tapi saya cuma nak berkongsi kepada anda bagaimana susahnya nak solat bila Tuhan dah tarik nikmat kesihatan. Yang lebih menyedihkan, bila dah tak boleh nak sujud ni, kita teringin rasa nak sujud.
Teringin nak sembah Allah, nak letak kepala kita di lantai. Nak bagitahu Dia kita sayang kat Dia, kita takut kat Dia. Menyesal dulu tak sembahyang banyak-banyak. Saya harap kawan-kawan tak jadi macam saya. Solat lah sementara ada peluang. Sujud lah sementara boleh ni. Saya dah merasa hidup dalam wad lama, dan bila saya sembahyang, orang yang tengok saya sembahyang dia pun teringin nak sembahyang jugak.
Bila kita baca Quran dia cakap sedap. Padahal saya baca tak sedap pun. Saya tahu mereka rindu nak baca Quran tapi tak reti. Nak sembahyang tapi dah terlambat. Kalau dah sakit baru nak start sembahyang memang susah.
Dah terlambat sangat. Kami semua yang dah merasai kesakitan ini sekarang dah tahu erti penyesalan. Tapi kami masih belum terlambat kerana Tuhan dah bagi kami peluang kedua walaupun bukan semua yang dapat. Harapan kami agar anda tidak perlu lah menunggu hari tua baru nak mula sembahyang. #IndahDihati
Kredit Joe Bundle
Perkongsian ini juga di laman Instagram Zayan ini juga turut mendapat perhatian warganet. Malah ada yang turut berkongsi kisah mereka yang turut mengalami masalah yang sama.
izzizacx Allahu.. kita serupa. kaki kanan x dapat lipat ketika sujud dan duduk antara dua sujud.. masa menunaikan umrah bulan lepas…. alhamdulillah d madinah dan mekah ada kerusi yg disediakan.memudahkan ibadah d sana… syukur…
jamilahomd Terima kasih di atas peringatan ini. Sungguh menyentuh hati. Sesungguhnya Nikmat Allah tidak terhitung.
chekmonek Yup.. bila tak dapat sujud sedih sgt. 2016 mujur tak lumpuh time tu.. Alhamdulillah Allah telah kurniakan kesembuhan semula
maimunah_arshad Maa shaa Allah… Hebatnya tuan… tetap taat dlm kepayahan.. Moga Allah kurniakn SyurgaNya buat tuan..aminn.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bilangan individu yang meninggal akibat Covid-19 adakalanya mencecah ratusan kes setiap hari. Dengan bilangan tenaga kerja di pihak kerajaan agak terhad, banyak pihak-pihak luar dilantik untuk menguruskan jenazah ini di seluruh negara.
Namun timbul isu bila mana ada keluarga yang diuji dengan kepedihan ini perlu mengeluarkan biaya yang mungkin di luar kemampuan mereka dan masa yang sama sumber kewangan terhad berikutan perlaksaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang menghadkan jumlah pergerakan di seluruh negara.
Dikongsi dari fb Mr Wan Cai Official yang bertindak sebagai badan pengurusan jenazah islam percuma bagi keluarga kurang berkemampuan melalui Unit Khas Van Jenazah (UKVJ) ini mendedahkan ada pihak swasta meminta bayaran tidak masuk akal walau hanya untuk menguruskan bayi belum lahir. Malah di page ni turut berkongsi “pertikaian” harga charge sebanyak RM700 diminta oleh pihak swasta dan ia dianggap kos tinggi bagi keluarga kurang berkemampuan.
Baca perkongsian di sini.
Waris hubungi saya minta uruskan 1 jenazah bayi positif covid-19 yang meninggal 7 bulan dalam kandungan. Pihak yang diberi tanggungjawab meminta kami mendapatkan kebenaran dari seorang ustaz.
Ustaz yang dimaksudkan itu adalah pegawai kepada pengurusan jenazah swasta. Saya tanya semula kepada pihak berkenaan. Mengapa saya perlu dapatkan kebenaran dari ustaz tersebut?
UKVJ adalah sebuah ngo yang berdiri di atas kaki sendiri. Kami tidak duduk di bawah seliaan ustaz tersebut. Dan waris menghubungi kami atas sebab tidak berkemampuan. Jadi mengapa kami tidak boleh menguruskan jenazah anak syurga tersebut.
Kenapa kami disekat dari membantu waris yang sedang susah? Saya katakan juga kepada pihak berkenaan dan cuba berlembut. Jika ustaz tersebut boleh menguruskan jenazah anak syurga itu tanpa mengambil duit.
Saya dengan rela hati membenarkan jenazah anak syurga itu diuruskan oleh mereka. Waris sedang bersedih. Waris sedang susah. Mengapa hendak disulitkan pengurusan anak syurga tersebut. Bertimbang rasalah sikit.
Takkan pengurusan bayi berusia 7 bulan yang meninggal dunia kerana Covid-19 pun nak dibuat duit. Penghuni syurga tu
Bukan semua mampu dan adakala diuji dengan masalah kewangan..
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...