Tidak dinafikan, sepanjang waktu PKP detik paling tidak dapat diupakan apabila tidak berpeluang untuk bertemu dengan keluarga di kampung.
Namun sebaik kerjaaan membenarkan perjalanan rentas negeri, insan paling kita mahu temui adalah mereka.
Lebih mengharukan apabila orang tua kita yang sanggup datang dari kampung ke rumah sambil membawa hasil tanaman diusahakan. Begitulah kasih kedua orang tua kita yang sanggup bersusah payah demi anak-anaknya.
“Hari paling indah setelah sekian lama dapat bertemu ayah tercinta. Ayah bawa nenas dan pisang dari kebunnya. Umur dah lebih 80 tahun tapi masih sibuk berkebun. Rajin memang tak ingat. Suka berniaga dari muda. Saya minta doa beliau untuk elewsmart yang akan dibuka nanti.
“Ya Allah inilah nikmat paling indah dapat jumpa ayah. Rajin dan jaga masa. Dua itulah saya belajar betul-betul darinya. Tak boleh duduk diam.
Ads
“Dari kecil teringat ayah bila balik kerja atau dari mana-mana mesti ada buah tangan. Sampai sekarang pun macam tu. Dapat peluk dan cium ayah tadi rasa bahagia sangat. Rindu nak bawa ayah berjalan-jalan.
“Mak kalau ada mesti best. Mereka sentiasa bercinta jer. Ayah dengan mak sentiasa berjalan berdua. Makan mesti berdua. Mak tiada,ayah saya tak makan. Berbual 24 jam non stop agaknya. Tak pernah gaduh. Rasa 24 jam berdua. Kasih sayang mereka berdua menjadi contoh untuk kami adik beradik supaya sayang pasangan. .
“Dulu mak banyak cakap. Ayah diam sangat dengan anak-anak. Selepas mak pergi ayah kuat bercakap macam mak. Dan selalu bagi semangat dalam dakwah dan berniaga. Saya tanya kenapa ayah kuat semangat sampai sekarang.
“Katanya hidup ini amanah sehingga kita berjumpa Allah nanti. Tugas saya sebagai ayah terus beri semangat pada anak-anak selagi hidup. Itulah seorang ayah. Rindu mak. Syukur sangat dapat semangat dan doa dari ayah-ebitlew
Wajah yang kelihatan awet muda sememangnya menjadi impian ramai orang. Kecantikan bukan hanya boleh dipelihara melalui teknologi kecantikan sahaja. Melalui amalan harian yang dianjurkan oleh Islam juga, kita mampu menjadikan wajah kelihatan awet muda.
Gabungan penjagaan wajah serta amalan yang dianjurkan dalam agama Islam menjadikan rutin penjagaan kecantikan jadi sempurna. Berikut amalan-amalan yang membantu wajah kelihatan awet muda.
Petua 1 : Sebelum mandi dan memberus gigi, amalkan petua ini. Urut wajah dengan air dari bawah dagu hingga ke atas dahi diiringi selawat Nabi tiga kali. Amalkan setiap hari urutan ini.
Petua 2 : Amalkan memotong kuku atau rambut pada hari-hari yang baik iaitu Isnin, Khamis dan Jumaat. Selain itu amalkan menanam kuku/rambut yang dipotong atau gugur.
Petua 3 : Semasa berdandan di waktu pagi, baca selawat Nabi di kedua tapak tangan dan raupkan ke bahagian wajah berserta niat dalam hati supaya di indahkan wajah seperti Nabi Yusuf. Amalkan setiap pagi.
Petua 4 : Agar wajah tampak muda daripada usia yang sebenar, amalkanlah petua ini dengan jujur dan ikhlas. Setiap kali selepas solat subuh, bacalah surah Yusuff, kemudian minum air suam sebanyak tiga teguk sahaja.
Petua 5 : Hafal ayat 35-38 surah Al-Waqiah. Bacalah dalam hati setiap kali mandi untuk curahan pertama, mulakan dari kepala.
Melalui amalan-amalan ini In Shaa Allah, aura wajah akan terserlah. Perlu diingatkan juga bahawa kecantikan bukan sahaja tertumpu pada segi luaran sahaja tetapi juga dalaman. Hati yang bersih dan ikhlas akan memancarkan seri wajah seseorang secara semula jadi.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kematian itu pasti sebagaimana janji Allah di luh mahfuz lagi bagi setiap hambaNya, ia tidak cepat sesaat malah tidak lewat seminit. Namun saat diuji dengan kematian, ahli keluarga perlu mempunyai “ilmu” agar tidak mudah termakan kata-kata pihak yang cuba mengambil kesempatan di atas kesedihan orang lain.
Dari satu perkongsian dari fb Mr Wan Cai Official yang mengendalikan skuad Unit Khas Van Jenazah (UKVJ) secara percuma bagi golongan tidak berkemampuan, ada berkongsi ilmu yang perlu diketahui oleh ramai pihak di mana ada “cubaan memperdaya” atau membuat duit tepi kakitangan hospital sedangkan memandikan dan mengkafankan jenazah bukan syarat wajib bila berlaku kematian di hospital.
Bacalah perkongsian ini, sekurangnya kita ada ilmu.
Saya terpanggil untuk kongsikan tentang kisah jenazah yang kami bantu hantar ke Kelantan semalam. Jujurnya saya sedikit terkilan dengan apa yang dilakukan oleh seorang staff forensik di sebuah hospital. Rasa marah juga membuak buak.
Ceritanya begini.
Kami dihubungi oleh waris si mati yang meminta bantuan menghantar jenazah ke Ketereh Kelantan. Lalu seperti biasa kami meminta pihak waris simati menghantar gambar permit kematian. Mengikut sop yang ditetapkan kami hanya boleh keluar bertugas apabila gambar permit kematian dihantar oleh waris.
Gambar permit kematian tersebut perlu dihantar menggunakan aplikasi whats app ke nombor talian hotline UKVJ. Apabila gambar permit diterima barulah sukarelawan yang bertugas akan bergerak ke lokasi yang diberitahu untuk mengambil jenazah.
Ok kita kembali semula kepada cerita jenazah yang hendak dihantar ke Kelantan. Setibanya rakan sukarelawan dibilik mayat waris memaklumkan jenazah tersebut tidak boleh dituntut.
Jadi rakan sukarelawan agak pelik kenapa jenazah ahli keluarga sendiri tidak boleh dituntut.. Sedangkan permit kematian sudah diterima oleh waris simati. Jadi seorang rakan yang bertugas bertanya kepada waris simati untuk mendapatkan kepastian.
Waris simati memberitahu jenazah hanya boleh dituntut selepas proses mandi dan kafan dilakukan oleh pihak hospital. Kata staff tersebut itu adalah prosedur yang ditetapkan oleh pihak hospital sebelum jenazah boleh dituntut.
Persoalannya sejak bila pihak hospital ada menyediakan perkhidmatan mandi dan kafankan jenazah?
Dan sejak bila pula jenazah hanya boleh dituntut oleh waris simati selepas dimandi dan dikafankan?
Bagi saya staff forensik yang bertugas dikaunter pada hari kejadian agak melampau. Jelas staff tersebut cuba memperdayakan dan memperbodohkan waris simati. Mengapa pula pengurusan mandi dan kafan jenazah ditetapkan oleh seseorang yang berkerja sebagai staff forensik?
Bab pengurusan mandi dan kafan jenazah bukan dibawah bidang kuasa pihak hospital. Cumanya pihak hospital ada melantik jurumandi jenazah lelaki dan perempuan. Individu individu yang dilantik boleh menguruskan mayat orang islam@bukan islam dibilik pengurusan jenazah milik hospital.
Erti kata mereka adalah jurumandi lantikan dari hospital. Atau lebih tepat mereka adalah badan pengurusan jenazah swasta@berbayar.
Waris simati boleh mendapatkan khidmat jurumandi lantikan hospital sekiranya tidak mempunyai jurumandi untuk menguruskan jenazah ahli keluarga. Tetapi khidmat untuk menggunakan jurumandi jenazah MESTILAH ATAS PERSETUJUAN WARIS SIMATI.
Bermaksud tiada paksaan sekiranya waris simati mahu menggunakan khidmat jurumandi luar@khairat kematian@ngo.
Dalam perkongsian saya ini. Waris kepada jenazah yang hendak kami bantu urus itu dimomokkan dengan prosuder yang ditetapkan sendiri oleh staff forensik tersebut. Sedangkan proses mandi kafan tiada kaitan dengan tugas beliau sebagai seorang staff forensik.
Anda tahu mengapa staff forensik tersebut menetapkan syarat sebegitu?
Jawapannya mudah.
Staff forensik itu mahu mengejar duit tips dari jurumandi lantikan hospital. Nak cari duit poket tepi
Apa yang saya katakan berfakta.
Jika tidak mengapa staff tersebut menetap syarat yang bukannya dikeluarkan oleh pihak hospital kepada waris simati? Staff forensik tersebut tidak layak mencampuri urusan mandi dan kafankan jenazah. Tetapi setiap staff forensik yang bertugas boleh membantu waris simati. Dengan cara menyalurkan maklumat perkhidmatan mandi dan kafan jenazah yang dilantik oleh pihak hospital. Itu sekiranya waris simati tidak mempunyai jurumandi jenazah sendiri.
Di dalam isu yang saya bangkitkan pada malam ini jelas staff forensik yang bertugas cuba mengugut waris simati.
Alasan yang diberi sememangnya langsung tidak masuk akal. Mujur Allah bantu permudahkan urusan waris dan jenazah. Selang beberapa minit staff forensik yang bertugas telah membenarkan jenazah dituntut.
Itupun setelah beliau mengetahui pihak UKVJ yang mahu menuntut jenazah tersebut. Mungkin juga selepas beliau terlihat van jenazah milik UKVJ tiba dibilik forensik. Tanpa berlengah jenazah terus kami angkat untuk dibawa masuk kedalam van.
Kemudian jenazah telah kami bawa ke bilik wakaf jannatul firdaus dan disempurnakan oleh rakan dari unit bilal muslimin. Apapun terima kasihlah kepada staff forensik tersebut kerana akhirnya membenarkan kami menuntut jenazah.
Jika berkeras juga saya tak tahu apa yang akan berlaku. Mungkin itu adalah hari paling malang untuk beliau sepanjang dalam hidupnya. Memang saya akan ajar cukup cukup.
Biar manusia bertopengkan syaitan itu sedar. Jangan jadikan kematian sebagai tiket untuk membuat duit. Gaji yang diterima sebagai staff forensik itu walaupun sedikit sekurang kurangnya berkat.
Nilai rm20 rm30 dan rm50 untuk komisen 1 jenazah itu tak kemana pun. Bukan boleh kaya cari makan dengan cara sebegitu. Tidak akan jatuh miskin kalau tak ambil duit dari kematian orang lain.
Bertaubatlah. Hari ini kita penaya jenazah orang lain. Esok lusa bila mati orang penaya pula pada jenazah kita. Belum terlambat untuk bertaubat.
Sekadar peringatan.
Apa yang saya tulis ini adalah benar. Saya sanggup dilaknat sekiranya mengadakan cerita. Saya juga tidak menyatakan semua yang berkerja dibahagian unit forensik terlibat. Hanya segelintir mempunyai sifat tidak berperikemanusiaan.
Isu diatas kerap berlaku kepada kami. Sudah beberapa kali juga kami bertekak dengan segilintir staff forensik yang tidak beramanah sewaktu bertugas.
Saya sendiri telah melaluinya 2 tahun yang lalu. Ketika itu melibatkan pengurusan jenazah ibu muda yang telah mewasiatkan kematiannya kepada saya dan UKVJ.
Ibu muda tersebut meninggal dunia sehari selepas melahirkan anaknya. Anaknya itu turut sama meninggal dunia. Si suami ditakutkan dengan cerita darah selepas jasad isterinya dibedah siasat.
Mungkin ada yang ingat lagi dengan kisah kematian melibatkan isteri dan anak kepada individu bernama"WAN JENGKA". Beliau menjadi saksi dengan apa yang telah berlaku terhadap kematian isterinya.
Dimomok dan diperbodohkan oleh seorang staff forensik. Hanya kerana mahukan komisen dari jurumandi yang hendak menguruskan jenazah isterinya. Staff tersebut sanggup memperdayakan seorang suami yang sedang kesedihan.
Perkara ini sudah berkali kali terjadi. Semalam perkara sama berlaku sekali lagi. Laknatlah kepada mereka yang terlibat.
Mohon share posting ini sebanyak yang mungkin. Biar mereka yang terlibat hadam
PERINGATAN-JIKA ADA PIHAK YANG MENAWARKAN KHIDMAT MANDI KAFAN YANG DILAKUKAN OLEH HOSPITAL ITU ADALAH TEKTIK UNTUK MENIPU WARIS SIMATI.BEGITU JUGA DENGAN VAN JENAZAH.VAN JENAZAH MILIK HOSPITAL MEMPUNYAI LOGO BULAN SABIT DIBAHAGIAN KENDERAAN.JIKA TIADA LOGO TERSEBUT BERMAKNA ITU ADALAH VAN JENAZAH SWASTA ATAU MILIK ULAT VAN JENAZAH.
Gambar hiasan sumber : FB Mr Wan Cai Official
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Kebersihan sebahagian daripada iman.’ Tiada larangan dalam islam menyapu sampah pada waktu malam seperti yang dimomokkan oleh kebanyakan orang.
Ramai yang percaya bahawa menyapu sampah pada waktu malam akan membawa kesusahan dan kesempitan dalam hidup. Ternyata ia hanya sekadar kepercayaan bukannya larangan dalam agama Islam.
Ikuti penerangan Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri tentang isu menyapu sampah di malam hari akan membawa kepada kemiskinan.
Benarkah menyapu rumah pada malam hari membawa kepada kemiskinan? Sebabnya saya pada waktu siang, saya bekerja, jadinya waktu malam sahaja masa yang ada untuk mengemas rumah. Mohon pencerahan. Terima kasih.
Jawapan:
Secara umumnya tidak ada larangan dalam Islam untuk menyapu dan membersihkan rumah pada waktu malam.
Bahkan sebaliknya kita dituntut untuk menjaga kebersihan rumah dan tempat tinggal kita pada bila-bila masa.
Hal ini kerana Islam sangat prihatin terhadap soal menjaga kebersihan dan bersuci. Ini kerana kebersihan merupakan sebahagian daripada ciri-ciri orang beriman.
Tiada Larangan Dalam Islam
Hal ini adalah sebagaimana riwayat daripada Abu Malik al-Asy‘ari bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda:
الطُّهُورُ شَطْرُ الإِيمَانِ
Maksudnya: “Bersuci itu adalah sebahagian daripada ciri-ciri keimanan.”
Riwayat Muslim (223)
Begitu juga terdapat hadith lain yang menggalakkan atau menggesa untuk membersihkan rumah-rumah, dan ia jelas disebut sebagai salah satu ciri orang Mukmin dan meninggalkannya pula adalah salah satu ciri orang Yahudi.
Terdapat riwayat daripada Sa‘ad bin Abu Waqqas RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya:
“Sesungguhnya Allah itu baik dan mencintai kebaikan, bersih dan menyukai kebersihan, mulia dan mencintai kemuliaan, pemurah dan menyukai kedermawanan. Oleh itu, bersihkanlah halaman rumahmu dan janganlah menyerupai orang Yahudi.”
Riwayat al-Tirmizi (2799) dan beliau menilainya sebagai gharib kerana di dalamnya terdapat perawi bernama Khalid bin Ilyas dan dia dinilai sebagai dha’if.
Syu‘aib al-Arna’ut pula menyatakan dalam Takhrij Zad al-Ma‘ad (4/256), di dalamnya terdapat perawi bernama Khalid bin Ilyas dan dinyatakan dalam al-Taqrib, matruk al-hadith (orang yang ditinggalkan hadithnya).
Bahkan Dr. Muhammad ‘Abd al-Sami‘, Mudir Idarah al-Furu‘ al-Fiqhiyyah dan Ahli Jawatankuasa Fatwa di Dar al-Ifta’ ketika ditanya mengenai adakah menyapu rumah pada waktu malam membawa kepada kefakiran?
Beliau menyebutkan bahawa dibolehkan untuk membersihkan rumah pada waktu malam dan tidak ada apa-apa akibat dalam melakukan hal tersebut, serta hukumnya tidak haram sebagaimana yang disangkakan oleh sebahagian orang.
Beliau menambah lagi dalam jawapannya itu, begitulah juga halnya membersihkan kawasan perniagaan pada waktu malam. Hal ini kerana tidak ada dalam agama apa-apa yang melarang daripada melakukannya dalam apa jua keadaan.
Menyapu Sampah Pada Waktu Malam
Kami berpendapat selama mana ia kotor dan ada kemampuan oleh tuan rumah atau amah, maka boleh dibersihkan siang ataupun malam.
Kami melihat Masjid Nabawi dan Masjidil Haram dibersihkan siang dan malam begitu juga hotel-hotel. Tiada nas yang sahih lagi sarih yang melarang untuk menyapu rumah sama ada malam, siang, pagi dan petang.
Pepatah Arab menyebut:
النَّظَافَةُ مِنَ الَايْمَانِ
Maksudnya: “Kebersihan sebahagian daripada iman.”
Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua dalam beragama. Amin.
Kashoorga: Umum mengetahui bahawa orang-orang tua dahulu banyak kiasan, jadi barangkali mungkin mereka hanya berpesan agar anak-anak mengemas rumah di siang hari melakukan pekerjaan lain.
Bila melihat seseorang dengan tanda hitam pada dahi ada kalangan kita menganggap individu tersebut rajin beribadah, selalu bersujud. Anggapan itu boleh jadi betul atau...