Keluar berdua-duaan dengan lelaki bukan mahram sudah terang adalah haram.
Namun malangnya hari ini ramai ibu bapa dengan mudah membenarkan anak mereka terutama perempuan keluar berdua-duaan bersama teman lelaki mereka tanpa rasa bersalah sedangkan ia adalah satu dosa besar.
Demikian situasi yang dikongsi oleh Ustaz Hafiz Afandi yang turut dikenali sebagai Ustaz Kembar.
“Mak ayah yang benarkan anak perempuan keluar dengan lelaki bukan mahram walaupun tunang anaknya sendiri adalah berdosa besar kalau tanpa keperluan yang munasabah.
Ads
“Ada mak ayah sekarang ini yang reda anak buat maksiat dengan benarkan anak-anak perempuan keluar dengan boyfriend dia berdating maka mak ayah itu adalah dayus kerana mereka telah redha dengan dosa dan maksiat. Hukumnya adalah berdosa besar.
“Malah ada ulamak yang ‘mengkafirkan’ mak ayah yang sebegini yang redha dengan perbuatan dosa dan maksiat yang telah Allah Taala haramkan. Ini kerana mereka redha dengan perbuatan tersebut sebab anak-anak mereka buat,”ujarnya.
Ads
Bertaubatlah jika pernah buat
Dalam pada itu kata Ustaz Hafiz ada juga kalangan ibu bapa yang membenarkan anak keluar dengan alasan sebagai proses mengenali pasangan sebelum berkahwin.
“Ada mak ayah yang cakap, tak apelah mereka keluar berdua sebab nak kenal kenal sebelum kahwin. Tapi dia tak tahu apa anak-anak buat Ketika berdua itu. Ada yang berzina, bersentuhan, berpelukan, berciuman dan sebagainya,” tegasnya dalam satu perkongsian di TikTok.
Ads
Nasihat Ustaz Hafiz juga sekiranya ibu bapa sayangkan anak-anak dan mahu ke syurga bersama mereka, jangan buat sebegini.
“Bertaubatlah sekiranya pernah melakukannya,”nasihatnya lagi.
Perhiasan diri atau barang kemas terutamanya emas memang susah nak dipisahkan daripada wanita. Mujurlah harganya mahal. Jika murah pasti saban masa kedai emas sentiasa sendat dan padat dengan pelanggan.
Bagi menarik perhatian, kedai emas menawarkan pelbagai reka bentuk terkini selain tawaran diskaun upah serta hadiah sampingan lain. Tarikan seperti ini memang berkesan terutama buat bakal pengantin yang mahukan sekurang-kurangnya sebentuk cincin emas atau seutas gelang tangan reka bentuk terkini dalam hantaran.
Tapi ingat, jangan lah disebabkan terlalu mencari yang murah, kita terlupa pula nak pertimbangkan satu perkara yang amat penting, iaitu emas yang dibeli itu sepatutnya juga berbaloi untuk dijual apabila keadaan ekonomi diri atau keluarga sesak nanti.
Maksudnya di sini ialah membeli dengan dua motif; sebagai aksesori hiasan diri dan aset. Bak kata pepatah, “Melontar seketul batu, terkena dua ekor burung”
Kita ikuti panduan yang diberikan oleh pakar pelaburan emas iaitu Mohd Zulkifli Shafie dalam blognya berkenaan hal ini agar para Muslimah yang ‘gila’ emas dapat membuat pembelian bijak.
Memulakan coretan, Zulkifli memberi contoh seorang sahabatnya yang berhajat melabur emas tetapi terbeli barang kemas.
“Nasihat saya, kalau nak beli, jangan sekadar untuk perhiasan, tapi jadikan ia sebagai aset (harta). Maksudnya, bila nak pakai duit, barang kemas tu boleh ditukar kepada duit dengan nilai yang tinggi”
Bukan semua perhiasan emas boleh jadi aset bernilai tinggi. Ada yang akan terus susut nilai 25% – 50% lepas kita beli.
Jadi, untuk pastikan barang kemas itu bernilai tinggi, ini panduan yang boleh diguna pakai dan ia relevan mengikut kadar emas semasa:
Tip #1: Beli barang emas 999 (24k) atau 916 (22k) sahaja
Kedua-dua jenis ketulenan emas ini mempunyai nilai tinggi untuk jangka panjang. Emas 999 (kandungan emas 99.9%) jarang dibuat barang kemas sebab ia telalu lembut dan mudah lekuk.
Untuk kenal emas 999 dan 916 ialah periksa pada bahagian belakangnya kerana biasanya ia akan ditempa dengan cop “999” dan “916”. Sekiranya dibakar, ia tidak tinggalkan kesan kehitaman.
Perkembangan terkini, ada beberapa Ar-Rahnu tak terima pajakan barang kemas 999. Jadi, untuk pastikan barang kemas tu nanti boleh dipajak in case terdesak nak pakai duit, belilah barang kemas 916 sahaja.
Tip #2: Beli barang kemas padu sahaja
Elakkan mmebeli barang kemas yang berlubang, berongga atau kosong di dalam. Ini penting untung memudahkan proses penilaian ketulenan menggunakan densimeter bila hendak dijual balik ataupun dipajak di Ar-Rahnu nanti. Densimeter tidak dapat buat bacaan tepat bagi barang kemas yang berlubang ataupun mempunyai batu permata.
Selain daripada tu, barang kemas padu lebih kukuh, tahan lasak dan payah patah, putus, bengkok, rosak dan sebagainya. Apabila barang kemas itu rosak, terpaksalah trade-in sebagai ‘used gold’ dengan harga diskaun 25%. Banyak kerugian di situ. Kalau simpan sahaja, nanti kena keluarkan zakat sebagai emas yang tidak dipakai yang nisabnya lebih tinggi emas yang dipakai.
Tip #3: Elakkan membeli barang kemas berbatu permata
Barang kemas berbatu permata rendah nilai ‘2nd hand value’nya. Nilainya sangat rendah bila hendak jual balik dan tidak diterima untuk gadaian. Emas 916 biasanya jarang ada batu permata sebab ia tak cukup kuat untuk pegang permata.
Kalau emas 916 tapi ada permata, awas! Mungkin barang kemas tu bukan 100% emas 916. Mungkin pada bahagian permata tu ialah emas 750, tetapi dijual semuanya pada harga 916!
Tip #4: Simpan resit belian
Resit belian original akan memberi kesan kepada nilai emas itu apabila kita ingin menjual semula kepada pengeluar. Dan sesetengah Ar-Rahnu akan minta resit belian apabila hendak buat pajakan nanti. Saya pernah survey di sebuah kedai emas terkenal; jika ada resit mereka akan beli balik dengan harga diskaun 20% (spread), kalau tidak ada resit asal, mereka akan beli dengan diskuan 25% dari harga semasa. Banyak juga perbezaan di situ. Namun begitu, perlu dapatkan kepastian daripada kedai yang anda kunjungi kerana polisi mungkin berbeza.
Tip #5: Jangan beli emas putih
Emas putih dijual pada harga platinum (logam paling mahal, lebih mahal daripada emas 999), tapi tidak ada secondhand value. Emas putih mengandungi samada 75% atau 37.5% emas, selebihnya dicampur dengan logam lain.
Rupa emas putih sama dengan silver. Bezanya cuma terdapat cop “750” atau “375” sahaja. Berdasarkan kaji selidik saya, ada juga kedai emas yang jual emas putih sanggup beli balik pada harga diskuan 30% kalau ada resit, dan 50% kalau tak ada resit. Tapi umumnya, bukan mudah nak jual balik emas putih itu. Pokoknya, memang ianya rugi dari sudut pelaburan.
Tip #6: Cari kos upah paling rendah
Jangan tertipu kalau nampak harga emas rendah sebab biasanya harga yang dipaparkan pekedai emas ialah harga tanpa kos upah. Kos upah berbeza-beza antara satu kedai dengan kedai yang lain walaupun designnya sama. Kos upah itu anda boleh negotiate supaya murah. Kalau tak ada kos upah lagi bagus. Ada kes pelanggan dapat kos upah dari RM200 kepada RM50. Banyak juga penjimatannya.
Tip #7: Cari kedai yang jual emas bawah harga FGJAM (Persatuan Pekedai Emas)
Harga ‘standard’ pekedai emas boleh rujuk di www.fgjam.org.my atau boleh juga rujuk di http://www.hargaemas.com.my/harga. Tapi harga sebenar setiap pekedai emas adalah berbeza-beza sebab emas bukan barang kawalan. Ia tertakluk kepada kos pengeluaran dan kadar keuntungan yang ditetapkan oleh pekedai emas tu sendiri.
Tip #8: Cari kedai yang terima belian balik (trade-in) dengan harga yang tinggi
Secara puratanya, mereka beli balik dengan harga diskaun 20% – 25%, tetapi ada juga kedai yang sanggup beli balik dengan harga diskaun 15% untuk barang kemas yang dibeli di kedainya, dengan syarat mesti simpan resit asal.
Itulah tip membeli barang kemas yang sesuai dijadikan harta bernilai tinggi.Semoga perkongsian tip ini sedikit sebanyak dapat dijadikan panduan kepada anda yang berhasrat nak beli barang kemas dalam masa terdekat.
Beli lah barang kemas yang bukan sahaja sesuai sebagai perhiasan tetapi juga mempunyai nilai tinggi untuk pelaburan sewaktu dijual semula nanti, terutama dalam waktu sesak. InsyaAllah.
Wallahu a’lam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kebelakangan ini satu persatu kes kehilangan dan berakhir dengan tragedi kematian menjadi tajuk utama berita sekaligus menimbulkan kerisauan di hati.
Apa yang berlaku kepada Nidza Afham Mokhtar, Cikgu Istiqomah, dan terbaru adik Nuraina Humaira yang baru berusia 10 tahun ini boleh juga terjadi kepada ahli keluarga kita malah diri kita sendiri.
Bimbang dengan kejadian seperti ini, pendakwah Ustaz Jafri Abu Bakar Al Mahmoodi berkongsi sepotong doa yang diajarkan Rasulullah SAW untuk kita amalkan setiap kali keluar daripada rumah.
Menurut Ustaz Jafri , doa yang diajar Baginda SAW adalah seperti berikut:
“Dengan nama ALLAH, aku bertawakal kepada ALLAH, tidak ada daya dan kekuatan kecuali dengan-NYA.”
Doa tersebut diambil daripada sepotong hadis Rasulullah SAW:
“Jika seseorang keluar rumah, lalu dia mengucapkan ‘Bismillahi tawakkaltu ‘alallah, laa hawla walaa quwwata illa billah’, maka dikatakan ketika itu, ‘Kamu akan diberi petunjuk, dicukupkan dan dilindungi’. Malah syaitan juga akan menjauh daripada kamu. Syaitan yang lain akan berkata: ‘Bagaimana kamu ingin mengganggu seseorang yang telah mendapatkan petunjuk, dicukupkan dan diberikan perlindungan ALLAH SWT?” (Hadis Riwayat At-Tirmizi)
Dalam satu hantaran video di akaun TikTok milik beliau, Ustaz Jafri mengajak semua untuk mengajar diri dan seluruh ahli keluarga agar beramal dengan doa ini supaya berada dalam penjagaan ALLAH SWT apabila keluar dari rumah dan dijauhkan daripada perkara-perkara tidak diingini.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan tidak diingat.
Ini kerana mengikat rambut ketika solat hukumnya adalah makruh.
Hal ini adalah sebagaimana dinyatakan dalam al-Mausu‘ah al-Fiqhiyyah bahawa para fuqaha telah bersepakat akan kemakruhan mendirikan solat dalam keadaan rambut terikat bagi lelaki.
Mengikat rambut di sini maksudnya menjalinkan rambut di sekitar kepala sebagaimana yang dilakukan oleh para wanita atau mengumpulkan rambut dan mengikatkannya di belakang kepala.
Solat dalam keadaan ini dihukumkan sebagai makruh tanzih. Namun, jika dia tetap juga solat dalam keadaan demikian, solatnya adalah sah. (Lihat al-Mausu‘ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 26/109).
Para ulama berhujah mengenai kemakruhan tersebut berdasarkan kepada riwayat daripada Ibn Abbas R.Anhuma bahawa:
Maksudnya: “Beliau melihat Abdullah bin al-Harith solat dalam keadaan rambutnya diikat di belakang. Beliau (Ibn Abbas) lantas bangkit dan melepaskan ikatan tersebut. Apabila dia selesai (solat), lantas dia menghadap Ibn Abbas dan bertanya: ‘Mengapa kamu lakukan pada rambutku demikian?’ Lalu Ibn Abbas menjawab: ‘Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: Perumpamaan orang ini (yang solat dengan mengikat rambutnya) seperti orang yang solat sedangkan kedua tangannya diikat ke belakang.’” Riwayat Muslim (1129)
Namun demikian larangan ini hanya dikhususkan kepada kaum lelaki dan tidak kepada kaum perempuan.
Dalam pada itu perkara yang perlu diberi perhatian juga dalam permasalahan lelaki mengikat rambut adalah hendaklah dipastikan pengikatan rambut itu jauh daripada sifat/tahap tasyabbuh (penyerupaan) kepada wanita.
Ini kerana terdapat larangan yang keras bagi lelaki untuk menyerupai perempuan dan begitulah juga sebaliknya. Jika dikhuatiri ia ada unsur penyerupaan dengan perempuan, maka seeloknya hendaklah ditinggalkan.
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...