Sesi persekolahan di seluruh negara telah bermuda sejak semalam di beberapa buah negeri. Dan pastinya paling teruja untuk ke sekolah adalah anak-anak dengan ditemani ibu bapa masing-masing.

Dan biasanya ibu bapa insan paling sibuk melayan kerenah dan menyediakan kelengkapan mereka terutama pada murid tahun satu di sekolah.

Gambar sekadar hiasan.

Namun lain pula situasinya di salah sebuah sekolah. Bukan ibu bapa yang sibuk melayan kerenah anak-anak, sebaliknya si anak pula yang sibuk melayan kedua ibu bapanya.

Dalam satu perkongsian di laman sosial pengguna Facebook yang juga seorang guru, Nadwa Nassir memberitahu kisah seorang anak muridnya tahun 1 yang memimpin tangan kedua orang tua bagi menyertai sesi orientasi di sekolah memandangkan mereka cacat penglihatan.

Ternyata perkongsian ini mengundang sebak netizen yang terkesan dengan sikap adik ini yang begitu menyentuh hati.

Sentap di akhir tahun 2019

Sentap hari terakhir tahun 2019…
Hari ni terima murid Tahun 1…
Maka bertemu la aku 30 orang anak tahun 1 2020..

Pimpin tangan mak ayahnya pada hari pertama ke sekolah

Jatuh air mata aku melihat seorang anak kecil.. Memimpin mak ayahnya… yang tidak dapat melihat.. ke orientasi tahun 1..hari pertama dia sendiri ke sekolah..

Tulis nombor telefon mak ayah, walaupun nombor terbalik

Dia sendiri menulis nombor hp mak ayah.. Walau baru bertatih menulis.. Walau nombornya terbalik..
Kuatnya kamu wahai anak… Berdikarinya kamu pada usia terlalu muda ini… 

Siap tunjuk kelas, kantin, padang walaupun tahu kedua ibu bapanya tak boleh melihat

Selesai orientasi.. Dia pimpin mak ayah dia.. Tunjuk kelas dia kat mana.. Padang kat mana.. Kantin kat mana.. Mcm la mak ayah dia boleh melihat

“mak, sini la kantin.. Mak, ni padang sekolah…”

Mak dia tanya dia.. “mana pondok mak nak tunggu kamu nanti…?”
Dia jawab… “sini la mak… Kat sini…” (padahal depan dia je pondok tu.. Tp si anak explain mcm nampak2 je) 

Cikgu doakan berjaya dunia akhirat

Teacher doakan kamu berjaya dunia akhirat..
Kamu yang paling kuat..
Buat teacher rasa teacher perlu kuat lebih dari kamu bagi menempuhi 2020..

Ternyata posting yang ditulis ini mendapat respon baik daripada warganet. Rata-rata terharu dengan sikap dan kegigihan adik ini yang begitu tertib melayan kedua orang tuanya yang cacat penglihatan.

Masing-masing mengharapkan adik ini akan berjaya dunia dan akhirat serta menjadi anak yang solehah kepada kedua ibu bapanya.

Putri Hunny Tengku Kamariah Masyallah Sedihnya, klu ada selitkan nombor acc mak ayah dia, boleh kita sama2 hulurkan bantuan.. Tak banyak pon sikit, jadilah.. Seikhlas hati
Badrul Naim Adzizan Semoga berjaya didunia dan akhirat..
Singa Dan Matahari Subahnallah… Apekah mampu kita pimpin tgn ibu dan ayah kita ke syurga Allah…
Kamilah Zulkefli Smg ank ini menjadi ank solehah berjaya dunia akhirat aamiin yra
Cahaya Haty semoga kekal menjadi anak.solehah dan membanggakan ibu bapamu..
Rahimi Abdullah YA Allah permudahkan lah segala urusan anak ni semoga ia berjaya didunia dan akhirat