Isu rasuah bukan baru malah sejak dahulu lagi ia sudah menjadi budaya dalam masyarakat. Bermula dari peringkat bawahan hingga atasan, menerima dan memberi rasuah bukan perkara baru malah ada yang hidup senang lenang. Lebih menjijik dan mengancam negara, ada pegawai bertugas mengawal sempadan melepaskan warga luar memasuki Malaysia dengan mudah hanya selepas menerima rasuah.
Dalam usaha negara memperbaiki reputasi dalam Indeks Persepsi Rasuah (CPI) 2019 tahun lalu menerusi Indeks global membabitkan 180 negara di seluruh dunia itu menyaksikan Malaysia melonjak ke tangga ke-51, tahun lalu, berbanding berada di kedudukan ke-61 pada 2018, selain mencatatkan peningkatan skor sebanyak enam mata kepada 53, berbanding 47.
Jelas Presiden Transparency International Malaysia (TI-M), Dr Muhammad Mohan, ‘pemulihan’ imej Malaysia itu didorong tindakan tuntas kerajaan dalam merungkai skandal seperti 1Malaysia Development Berhad (1MDB), SRC International Sdn Bhd (SRC), FELDA dan Tabung Haji, pasca keputusan Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) lalu.
Ternyata rasuah harus diperangi oleh semua pihak. Malah sejak berbulan lalu, akhbar terkemuka Sinar Harian melancarkan kempen #RasuahBusters dalam memerangi budaya rasuah di negara ini.
Malah mulai hari ini, 1 Mac 2021 menerusi #MakKataJangan, kempen di peringkat nasional bagi memerangi rasuah telah dilancarkan secara besar-besaran bagi memberi kesedaran kepada masyarakat, budaya rasuah ini harus dihapuskan.
Dalam satu kenyataan media, Pengerusi Lembaga Pengarah Kumpulan Media Karangkraf, Datuk Dr Hussamuddin Yaacub berkata, kempen #MakKataJangan adalah kempen di peringkat nasional yang pertama diinisiatifkan oleh #RASUAH BUSTERS dalam usaha membanteras rasuah di Malaysia.
Teras utama kempen ini ialah mengajak rakyat Malaysia yang prihatin dan mengambil peduli tentang pentingnya membanteras rasuah dan turut bersama-sama menyebarkan dan mempromosikan video dan apa saja bentuk material sokongan kepada seberapa ramai yang boleh demi mewujudkan sebuah rantaian yang akan memberikan impak kepada pembasmian rasuah di Negara ini.
Ads
Kenapa dinamakan #MakKataJangan?
Jelas Datuk Dr Hussamudin, ada dua sebab utama mengapa ia dinamakan sebegitu.
“Pertamanya, ibu adalah amat istimewa. Mereka sanggup mengorbankan segala kemahuan sendiri demi memenuhi kehendak kita. Kita tidak perlu bersusah payah mendapatkan kasih dan sayang seorang ibu. Seorang ibu mengasihi anaknya tidak kira siapa mereka, kaya atau miskin atau apa pun jua keadaannya. Walaupun mereka marah, kemarahan itu keluar dari kemurnian hati mereka dan atas dasar ambil berat terhadap kita. Ibu adalah insan terakhir yang kita ingin kecewakan.
Keduanya, kami ingin menjadikan ‘Mak Kata Jangan’ sebagai budaya dan rutin dalam kita mencegah diri dari mengambil atau memberi rasuah kebiasaan. Sebaik berdepan dengan peluang dan kemungkinan melakukan salah laku rasuah, ingatkan diri kita bahawa ‘Mak Kata Jangan’. Bukan sekadar itu, Mak Kata Jangan juga boleh menjadi peringatan kita kepada orang lain sekiranya mereka pula ditawarkan dengan rasuah.
Ads
Apa yang boleh kita lakukan ialah menviralkan video dan memes mengenai kempen #MakKataJangan ini di semua platform media sosial kita.
“Kita juga boleh hasilkan karya sendiri sama ada video, poster, memes dan apa saja mengikut kreativiti menggunakan “Mak Kata Jangan”. Dapatkan bahan-bahan tersebut di www.MakKataJangan.com atau www.rasuahbusters.com.
Ads
“Jangan lupa gunakan tanda pagar #RasuahBusters dan #MakKataJangan.
Dalam pada itu, beliau menyifatkan, pembasmian rasuah adalah sebuah perjalanan yang panjang.
“Matlamat utama kita adalah mewujudkan tabiat dan budaya nasional baharu melalui standard etika dan nilai-nilai moral tertinggi dengan menumpukan kepada punca berlakunya wabak rasuah. ‘Mak Kata Jangan’ merupakan kempen pertama kita bersama. Ianya tidak akan menjadi yang terakhir. Bersama kita bina Malaysia yang lebih baik!,”katanya yang merupakan Ketua Pasukan Ketua Pasukan, #RasuahBusters Central Team, Kuala Lumpur.
Saksikan video #MakKataJangan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Suami, isteri hias kubur anak tema Hello Kitty.’ Lebih baik tanam rumput, makruh bina kubur dengan simen.
Sebenarnya memang tak digalakkan untuk menghias kubur dengan membuat binaan daripada konkrit. Oleh sebab itu ramai orang lebih selesa menanam rumput dan meletakkan batu sungai sahaja.
Berbeza dengan pasangan suami isteri di Sumatera Barat, Indonesia. Mereka telah menghias kubur anak mereka dengan tema animasi popular, Hello Kitty, lapor portal berita Wolipop semalam.
Video berkenaan dimuat naik seorang wanita bernama Helsa dalam akaun TikTok @helsaseftini.
Suami Helsa dirakam mengecat kubur anak mereka dengan warna merah jambu, manakala batu nisan berbentuk Hello Kitty diletakkan di atasnya.
Setelah siap, Helsa menabur bunga di atas kubur yang sudah diletakkan batu-batu kerikil.
Kubur Anak Tema Hello Kitty
Video itu mendapat perhatian netizen di ruangan komen.
“Maaf, lagi baik kalau tanam rumput dan bunga-bunga kecil sebab kalau tak silap tanaman di atas kubur akan mendoakan si mati,” komen seorang netizen.
Wolipop kemudian menghubungi Helsa, 29, yang berasal dari kota Padang, Sumatera Barat.
Menurut Helsa, video itu dirakam pada 17 April lalu ketika majlis pengebumian keluarga besarnya yang kebetulan berdekatan dengan rumah.
Dia melawat kubur bayinya yang meninggal dunia selepas menjalani pembedahan.
“Motif batu nisan tema Hello Kitty adalah inisiatif saya untuk mencantikkan kubur anak perempuan kerana tidak berpeluang menjaganya. Kami fikir kubur ini boleh kami cantikkan sebagai rumah terakhir anak kami,” katanya sayu. – Agensi
Lebih Baik Tanam Rumput
Memetik Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, hukumnya makruh membina kubur sama ada di sebelah dalam atau di luarnya dengan bahan yang menyerap bahang panas seperti simen, batu kapur dan seumpamanya.
Hal ini berdasarkan hadith, daripada Jabir RA, katanya:
Maksudnya: “Rasulullah SAW melarang pembinaan kubur dengan batu kapur.”
Riwayat Muslim (970)
Walau bagaimanapun pembinaan kubur dengan batu marmar dan seumpamanya adalah haram. Ini kerana perbuatan tersebut sangat bertentangan dengan larangan Rasulullah SAW di samping terdapat unsur-unsur pembaziran yang ditegah oleh syarak serta unsur-unsur kemegahan dan kebanggaan yang dicela oleh agama.
Makruh tahrim meninggikan kubur dan membuat binaan di atasnya sebagaimana yang dibuat oleh kebanyakan orang hari ini. Menurut sunnah bahawa kubur tidak boleh ditinggikan melebihi sejengkal dari paras tanah. Hal ini berdasarkan hadith, daripada Ali bin Abu Talib RA, katanya, Abu al-Hayyaj al-Asadiy berkata:
“Aku menyampaikan pesanan Rasulullah SAW kepadaku bahawa jangan ditinggalkan patung-patung kecuali setelah engkau hancurkannya, begitu juga dengan kubur yang binaannya tinggi kecuali setelah engkau ratakannya.”
Riwayat Muslim (969)
Makruh Bina Kubur Dengan Simen
Larangan makruh ini dikuatkan dengan realiti bahawa kematian itu adalah pemutus bagi kemewahan dan kecantikan yang dibanggakan sewaktu hidup, sehingga jadilah kubur itu ingatan kepada kematian bukan kemewahan.
Apatah lagi tidak boleh menggunakan harta peninggalan si mati untuk tujuan binaan di atas kubur. Firman Allah Taala:
أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ (1) حَتَّىٰ زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ (2)
Maksudnya: Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak-pinak pangkat dan pengaruh). Sehingga kamu masuk kubur.
(Surah al-Takathur: 1-2)
Syeikh Ali al-Sobuni dalam Sofwah al-Tafasir menyebut tafsir:
“Maksudnya mereka itu yakni manusia terlalu sibuk dan berbangga dengan harta benda, anak-anak, dan para pengkut sehingga melupakan untu berbuat taat kepada Allah da meninggalkan persiapan akhirat…sehinggalah kematian tiba kepada mereka. Lalu mereka dikebumikan di dalam kubur-kubur.”
Berita luar biasa untuk warga Palestin menjelang Ramadan. Allah sentiasa bersama orang sabar. Sekian lama dibuli oleh Israel termasuk tanah diambil sewenangnya, bahkan warganya di penjara tanpa perbicaraan, semalam satu berita luar biasa diraikan warga Palestin.
Ini kerana Israel dilaporkan telah bersetuju untuk membayar pampasan bernilai dua juta shekel ($600.000) kepada seorang pemuda Palestin yang ditembak di matanya pada tahun 2015 oleh polis Israel.
Walau mengambil masa enam tahun memperjuangkan hal ini selepas dibawa ke mahkamah, akhirnya Kementerian Kehakiman Israel telah membuat keputusan untuk menutup kes ini dan membayar pampasan ke atas Ismail Khalil, 21 tahun selepas mendapati polis Israel telah melakukan pelanggaran hak awam ke atas pemuda itu dalam satu perbicaraan.
Dalam kejadian enam tahun lalu, Khalil yang ketika itu berusia 15 tahun telah ditembak di bahagian mata selepas pihak Israel menceroboh kampungnya selepas mendapat maklumat risikan dan mahu merobohkan sebuah rumah warga Palestin di kawasan terbabit.
Khalil yang ketika itu berusia 15 tahun menyaksikan kejadian itu kerana rumahnya berdekatan dengan rumah diroboh Israel. Malangnya peluru telah dilepaskan membabi buta dan sebutir peluru getah telah terkena matanya dalam usahanya menyelamatkan diri. Dirinya cedera parah. Ketika dibawa ke hospital, doktor berusaha menyelamatkan dirinya dengan mengambil mata kirinya bahkan telah menjalani beberapa pembedahan lain kerana tengkorak kepalanya rosak termasuk ada pendarahan di otak.
Selepas pulih, keluarganya membuat pengaduan ke polis Israel namun malangnya tidak berhasil. Dalam satu kenyataan dikeluarkan, pihak berkuasa Israel menyatakan mereka tidak bersalah bahkan tidak berminat untuk memperlanjutkan kes ini ke awam.
Bagaimana pun kes ini mendapat perhatian seorang peguam Shlomo Lecker yang membawa kes ini ke Mahamah Majistret di Haifa dengan alasan, penembakan itu adalah tidak sah dan bertentangan dengan aturan ditetapkan ketika melepaskan tembakan. Katanya lagi, jelas wujud kelalaian dan perilaku semberono dalam hal ini dalam kejadian tersebut.
Namun Isreal menolak tuduhan tersebut dan berkeras mengatakan Khalil yang harus dipersalahkan di atas kecederaan dialaminya. Namun baru-baru ini selepas berdiskusi panjang dan atas persetujuan kedua belah pihak, keluarga Khalil bersetuju menerima 1.92 shekel ($600.000) sebagai pampasan.
Menurut Lecker, ia adalah kes pampasan luar biasa kepada orang-orang yang alami kecederaan disebabkan oleh tinadakan semberono polis Israel di Juruselem Timur. Ia satu kemenangan buat umat Palestin menjelang Ramadan. Sumber :- Memo.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bab poligami memang sensitif bagi wanita, namun ia amat digemari lelaki. Isu ini melibatkan soal hati. Walaupun Islam mengenakan syarat ketat mengharuskan poligami, namun wanita tidak yakin akan jaminan yang suami mampu berlaku adil setelah berkahwin lain.
Tidak hairanlah jika ada bakal isteri meletakkan syarat tidak mahu suami berpoligami. Kita ikuti penjelasan panjang Mufti Wilayah Persekutuan akan hal ini.
Assalamualaikum. Apakah hukum jika seorang isteri meletakkan syarat dalam perkahwinan bahawa suaminya tidak boleh berpoligami?
Adakah syarat ini sah disisi syarak, dan perlukah suami mematuhinya?
Jawapan:
Waalaikumussalam. Alhamdulillah, segala puji dan syukur dipanjatkan kepada Allah SWT. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga Hari Kiamat.
Para ulama telah membahaskan isu ini dalam karangan-karangan mereka, dan kami bawakan sebahagian nukilan pandangan mereka:
Pertama: Mazhab Hanafi
Menurut Akmal al-Din al-Babarti, syarat seumpama ini adalah fasid, kerana ia berbentuk larangan ke atas perkara yang diharuskan syara’, namun ia tidak membatalkan nikah. Jika suami mematuhi syarat itu, maka isteri perlu diberikan mahar musamma, dan jika syarat itu tidak dipatuhi, isteri perlu diberikan mahar mitsil. Menurut Imam al-Sarakhsi pula, syarat sebegini tidak perlu dituruti oleh suami.
Kedua: Mazhab Maliki
Menurut Imam Malik, syarat seumpama ini adalah batil, namun nikah itu tetap sah. Beliau menukilkan pandangan Sa’id ibn Musayyib menyatakan perkahwinan seumpama ini adalah sah dan diharuskan.
Namun menurut satu atsar yang diriwayatkan oleh Al-Laith ibn Sa’ad dimana pada zaman Umar al-Khattab, seorang lelaki telah berkahwin dengan seorang wanita yang mensyaratkannya agar tidak membawanya keluar dari negeri asalnya. Umar apabila mendengar hal ini, telah mengangkat syarat itu dari lelaki tersebut, dan perkahwinan itu tidak dibatalkan.
Menurut Khalil ibn Ishaq al-Jundi, syarat-syarat yang dikenakan oleh isteri untuk bernikah seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh dibawa mengikuti peperangan dan tidak tidak boleh dibawa keluar daripada rumah dan seumpamanya adalah makruh, dan Imam Malik berkata beliau telah meminta para hakim untuk melarang orang ramai daripada terlibat dengan syarat-syarat seumpama itu.
Ketiga: Mazhab Syafie
Menurut para fuqaha’ mazhab Syafi’e iaitu Imam al-Nawawi, Ibn Hajar al-Haitami, Imam Khathib al-Syarbini dan Syeikh Zakariyya al-Ansari, syarat jenis ini dihukum sebagai fasid dan ia turut menyebabkan mahar menjadi fasid, namun ia tidak membatalkan akad nikah itu sendiri.
Dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji juga ada disebut bahawa syarat seumpama ini adalah bercanggah dengan tuntutan nikah itu sendiri, tapi ia tidak menafikan tujuan asasi nikah iaitu menghalalkan persetubuhan. Syarat seperti ini ialah fasid, namun nikah itu tetap sah.
Keempat: Mazhab Hanbali
Menurut Ibn Qudamah, syarat nikah terbahagi kepada tiga, salah satunya ialah yang wajib dipenuhi oleh suami, yang berkait dengan maslahah terhadap dirinya sendiri, seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh dibawa bermusafir dan tidak dibawa menemani ke peperangan.
Jika syarat ini tidak dipenuhi, isteri berhak untuk menuntut fasakh. Pendapat ini juga diriwayatkan daripada Umar Al-Khattab, Sa’ad bin Abi Waqqas, Mu’awiyah, Amru bin Al-‘Aas R.Anhum, Syuraih, Umar bin Abdul Aziz, Thawus dan Al-Auza’ie.
Menurut beliau lagi, ini merupakan pandangan para sahabat dan beliau tidak dapati sebarang sanggahan daripada para sahabat lain pada permasalahan ini, maka ia menjadi ijma’.
Selain itu, sabda Nabi SAW juga: الْمُسْلِمُونَ عَلَى شُرُوطِهِمْ
Maksudnya: Kaum Muslimin itu terikat dengan janji-janji mereka. Sunan Tirmidzi (1352) dan Sunan Abu Daud (3594)
Dakwaan bahawa syarat seperti ini mengharamkan yang halal juga tidak tepat, kerana syarat itu hanya berbentuk pilihan kepada isteri untuk menuntut fasakh daripada suami, jika syaratnya itu tidak dipatuhi.
Namun demikian, tidak diharuskan jika syarat itu menghendaki bakal suaminya untuk menceraikan isterinya yang sedia ada, kerana terdapat larangan yang jelas dalam hadith:
“Janganlah seorang wanita meminta bakal suaminya untuk menceraikan isterinya yang sedia ada dan merampas haknya. Berkahwinlah (walaupun tanpa menetapkan syarat demikian), sesungguhnya dia akan memperoleh apa yang Allah SWT telah tetapkan kepadanya” Sahih Muslim (1408)
Imam al-Mardawi pula menganggapnya sebagai satu syarat yang sah dan perlu dipatuhi, dan jika suami melanggar syarat ini, isteri berhak untuk memohon fasakh. Syeikhul Islam ibn Taimiyyah juga pernah ditanya soalan ini, dan beliau menyebut bahawa syarat tersebut adalah sah, dan suami perlu mematuhinya.
Antara dalil beliau ialah kata-kata Umar al-Khattab yang dihadapkan dengan satu kes melibatkan suami isteri yang telah bersetuju sewaktu akad supaya suami tidak berpoligami, beliau mengesahkan syarat tersebut dan berkata: Pemutus-pemutus hak itu bergantung kepada syarat-syarat yang ditetapkan.
Mengikut satu qaul Imam Ahmad yang diterima jumhur fuqaha’ mazhab Hanbali, mematuhi syarat ini hukumnya sunat, dan isteri berhak menuntut fasakh jika suami tidak mematuhinya.
Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah pula memilih pandangan yang mewajibkannya, dan ia adalah pendapat yang lebih sahih.
Namun demikian, jika isteri itu redha dengan pelanggaran syarat yang dilakukan oleh suami contohnya poligami ini, isteri tidak berhak lagi untuk menuntut fasakh.
Namun kedua-dua suami dan isteri tidak boleh mensyaratkan agar kedua-duanya tidak boleh berkahwin lagi setelah mereka bercerai atau salah seorang daripada mereka meninggal dunia.
Namun jika syarat seumpama ini ditetapkan setelah berlaku akad, maka syarat itu tidak lagi perlu dipatuhi. Namun kata Ibn Rajab, syarat itu tetap wajib dipatuhi meskipun ia ditetapkan setelah akad nikah, dan inilah pandangan yang azhar dalam mazhab Hanbali.
Perbahasan Pandangan Ulama dan Tarjih Imam Ibn Rusyd sewaktu memberi komentar tentang isu ini menulis: Para ulama’ berbeza pandangan pada hukum mematuhi syarat seumpama ini, seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh membawa isteri pergi berperang atau berpindah dari negerinya.
Manakala menurut al-Auza’ie dan Ibn Syubrumah, isteri berhak mengenakan syarat itu dan suami mestilah mematuhinya. Ibn Shihab juga menyatakan para ulama berpegang pada pendapat ini. Qaul mereka ini diriwayatkan daripada Ali dan Umar R.A. Adapun faktor perbezaan pandangan mereka ialah kerana percanggahan antara nas umum dan nas khusus. Nas umum ialah hadith daripada ‘Aisyah r.a:
Sesiapa yang mengenakan syarat yang tidak terdapat dalam al-Qur’an maka ia bathil, meskipun dia mengenakan seratus syarat sekalipun. Syarat Allah lebih benar dan dipercayai. Riwayat al-Bukhari (2155)
Manakala nas khusus pula ialah hadith daripada ‘Uqbah bin Amir: Sesungguhnya syarat yang lebih berhak untuk dipatuhi dan ditunaikan ialah syarat yang menghalalkan hubungan kelamin (syarat perkahwinan). Riwayat Muslim (1418)
Kedua-dua hadith ini adalah sahih, namun yang lebih masyhur dalam kalangan usuliyyun ialah mendahulukan nas khusus ke atas yang umum, dan dalam kes ini, wajib untuk mematuhi syarat yang telah dipersetujui bersama isteri.” (Rujuk Bidayah al-Mujtahid, 3/81-82)
Kesimpulan Tuntasnya, kami mentarjihkan pandangan yang mengharuskan syarat yang dikemukakan isteri sebelum akad agar suami tidak boleh berpoligami, dan para suami hendaklah mematuhi persetujuan yang telah ditetapkan bersama isteri, demi memelihara keutuhan rumah tangga yang harmoni.
Namun dalam masa yang sama, syarat-syarat yang diletakkan manusia bukanlah hukum Allah SWT yang tidak boleh dipinda dan diubah. Sikap toleransi dan berlapang dada mestilah diutamakan, dan dalam banyak keadaan, perbincangan hati ke hati pastinya akan menatijahkan hasil yang positif.
Maka, meskipun isteri memiliki hak untuk menuntut fasakh jika suami tidak mematuhi syarat yang ditetapkan, pertimbangan yang rasional dan pemikiran matang haruslah digunakan dalam membuat sebarang keputusan.
Kami akhiri dengan doa seperti yang diajar oleh Allah SWT:
“Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.” (Surah al-Furqan: 74)
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...