“Mandikan jenazah ibu bapa, khidmat terakhir seorang anak kepada orang tua mereka.” Disebabkan kata-kata ini ada tukang mandi jenazah yang mengajak anak perempuan memandikan jenazah ayah atau anak lelaki memandikan jenazah ibu.
Si anak, yang dengan emosi nak memberi khidmat terakhir, ditambah dengan ketiadaan ilmu, akan mudah tenggelam dengan emosi, apatah lagi dikatakan ia adalah khidmat terakhir kepada ibu bapa sebelum ibu bapa dikebumikan.
“Hakikatnya perkara tidak ada asal dalam agama. Ia tidak termasuk khidmat kepada ibu bapa. Hatta jika ibu bapa berwasiat begitu pun ia tidak boleh ditunaikan.”
Demikian menurut pendakwah bebas dan juga pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Ustaz Masri Ramli.
Dalam huraian beliau memetik perkongsian dari laman web Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan yang mengatakan secara asasnya, apabila seseorang lelaki itu meninggal dunia maka dia akan dimandikan oleh ahli keluarga terdekat dari kalangan lelaki juga mengikut keutamaannya.
Ini seperti yang dinyatakan oleh Imam Al-Nawawi:
فان كان الميت رجلا لا زوجة له فأولى الناس بغسله الْأَبُ ثُمَّ الْجَدُّ ثُمَّ الِابْنُ ثُمَّ ابْنُ الِابْنِ ثُمَّ الْأَخُ ثُمَّ ابْنُ الْأَخِ ثُمَّ العم ثم ابن العم لانهم احق بالصلاة عليه فكانوا احق بغسله
Maksudnya: Sekiranya yang meninggal dunia itu adalah seorang lelaki yang tidak mempunyai isteri maka orang yang paling utama memandikan jenazahnya adalah bapanya, kemudian datuknya, kemudian anak lelakinya, kemudian cucu lelakinya, kemudian saudara lelakinya, kemudian anak saudaranya yang lelaki, kemudian bapa saudara, kemudian sepupu lelaki. Ini kerana mereka merupakan golongan yang paling berhak untuk menunaikan solat jenazah ke atasnya maka demikian mereka juga paling berhak untuk memandikan jenazahnya. Rujuk Al-Majmu’ Syarah al-Muhazzab, Al-Nawawi (5/129).
Ads
Jenazah perempuan dimandikan orang perempuan
Berkaitan dengan jenazah orang perempuan pula kami nukilkan kenyataan dari Imam al-Shirazi Rahimahullah yang menyebut:
فان ماتت امرأة ولم يكن لها زوج غسلها النساء وأولاهن ذات رحم محرم ثم ذات رحم غير محرم ثم الاجنبية فان لم يكن نساء غسلها الاقرب فالاقرب من الرجال
Maksudnya: Sekiranya seorang perempuan itu meninggal dunia dan dia tidak mempunyai suami maka yang memandikan jenazahnya adalah orang-orang perempuan. Yang paling utamanya adalah golongan wanita yang mempunyai hubungan kekeluargaan dari kalangan mahram kemudian yang wanita yang mempunyai hubungan kekeluargaan selain dari kalangan mahram, kemudian wanita ajnabiyyah (bukan keluarga). Sekiranya tidak ada golongan perempuan, maka jenazah wanita itu dimandikan oleh kaum kerabat yang paling hampir dari kalangan orang lelaki.
Rujuk Al-Muhazzab Fi Al-Fiqh al-Syafi’e, Al-Shirazi (1/238).
Imam Al-Nawawi dalam syarahan beliau ke atas kenyataan Al-Shirazi di atas memperincikan lagi perbahasan tersebut dengan katanya:
إذَا مَاتَتْ امْرَأَةٌ لَيْسَ لَهَا زَوْجٌ غَسَّلَهَا النِّسَاءُ ذَوَاتُ الْأَرْحَامِ الْمَحَارِمِ كَالْأُمِّ وَالْبِنْتِ وَبِنْتِ الِابْنِ وَبِنْتِ الْبِنْتِ وَالْأُخْتِ وَالْعَمَّةِ وَالْخَالَةِ
Maksudnya: Apabila seorang perempuan itu meninggal dunia dan dia tidak mempunyai suami maka dia dimandikan oleh golongan perempuan yang mempunyai hubungan kekeluargaan dari kalangan mahram seperti ibu, anak perempuan, cucu perempuan daripada anak lelaki dan anak perempuan, saudara perempuan, ibu saudara dari sebelah bapa serta ibu saudara dari sebelah ibu.
Perlu diketahui prinsip asal dalam pemandian jenazah ini adalah jenazah lelaki dimandikan oleh orang lelaki dan jenazah perempuan dimandikan oleh orang perempuan.
Ads
Sekiranya si mati adalah lelaki maka yang lebih utama untuk memandikannya adalah mereka yang paling utama menunaikan solat ke atas jenazahnya dan juga isterinya. Namun jika dia tidak mempunyai isteri maka individu yang utama memandikan jenazahnya adalah sebagaimana turutan yang telah disebutkan oleh Imam Al-Nawawi di atas.
Kesimpulan
Sebagai penutup, kami menyatakan bahawa sekiranya anak lelaki memandikan jenazah bapanya maka ini adalah dibolehkan. Demikian juga dibolehkan untuk anak perempuan memandikan jenazah ibunya.
Adapun anak lelaki memandikan jenazah ibunya dan anak perempuan memandikan jenazah bapanya, hal ini hanyalah dibolehkan apabila tidak terdapatnya turutan-turutan awal golongan yang diberi keutamaan dari kalangan orang-orang lelaki dan juga perempuan.
Ads
Dalam situasi ini, tatacaranya adalah dengan memandikan jenazah dari sebalik pakaian yang menutup jenazah dan mengelap badan jenazah dengan menggunakan perca kain dan bukannya dengan tangan sendiri.
Sekiranya golongan-golongan yang utama memandikan jenazah itu ada, maka tidak boleh untuk anak perempuan memandikan jenazah bapa dan tidak boleh anak lelaki memandikan jenazah ibunya.
Jika seseorang itu pernah melakukan dosa besar dan menyesalinya, apakah yang perlu dilakukan bagi menghapuskan dosa tersebut termasuk juga dengan dosa kecil?
Orang yang pernah melakukan dosa besar hendaklah bertaubat dengan taubat nasuha. Antara cara atau syarat bagi mereka yang benar-benar bertaubat kepada Allah ialah:
1. Bertaubat hanya kerana Allah SWT bukan kerana manusia.
2. Betul-betul menyesali dan benci akan perbuatan dosa yang pernah dilakukan.
3. Berazam tidak akan mengulangi lagi perbuatan dosa.
4. Sekiranya melakukan kesalahan terhadap manusia, hendaklah memohon maaf kepada orang tersebut.
5. Dirikan solat sunat taubat untuk menyempurnakan lagi taubat kepada Allah.
Sesungguhnya Allah mengasihi orang yang banyak bertaubat dan DIA Maha Pengampun. Pintu taubat sentiasa terbuka luas kepada manusia sebelum berlakunya hari kiamat. Sekiranya orang kafir tertarik dan kembali kepada Islam maka segala dosa yang pernah dilakukannya diampunkan sama sekali.
Allah SWT berfirman, “Sesungguhnya Allah mengasihi orang yang banyak taubat dan mengasihi orang yang sentiasa menyucikan diri.” (al-Baqarah: 222)
Rasulullah s.a.w bersabda, “Sesiapa yang bertaubat kepada Allah sebelum matahari terbit dari arah barat, nescaya Allah akan menerima taubatnya.” (Riwayat Muslim)
Manakala dosa kecil pula boleh diampunkan dengan memperbanyak istighfar, menyempurnakan wuduk untuk mendirikan solat, berjalan menuju ke masjid untuk solat dan amalan-amalan yang lain. Wallahua’lam
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kes dua wanita yang dikenakan hukuman sebat di Mahkamah Tinggi Syariah Terengganu atas percubaan melakukan hubungan sejenis (musahaqah) mendapat liputan yang cukup meluas. Pasangan yang berusia 32 dan 22 tahun itu dihukum enam sebatan di hadapan lebih 150 orang awam dalam Dewan Bicara 2, mahkamah berkenaan selain turut didenda sebanyak RM3,300 setiap seorang.
Berikut beberapa perkara yang perlu diketahui tentang hukuman sebat terbabit:
1. Hukuman sebat yang dikenakan adalah berlandaskan undang-undang negeri Terengganu
Kedua tertuduh didakwa mengikut Seksyen 30 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001 yang dibaca bersama Seksyen 59 (1) enakmen yang sama kerana musahaqah.
2. Pesalah diminta untuk membuat rayuan terlebih dahulu sebelum dikenakan hukuman
Kedua tertuduh diberi peluang untuk membuat rayuan ke atas hukuman sebat itu dalam tempoh 14 hari namun tidak berbuat demikian sehinggalah tempoh tamat.
3. Kaedah sebatan adalah mengikut kaedah Islam yang tidak menyakitkan
Di bawah adalah ringkasan dalam bentuk grafik hukuman sebat yang dikenakan ke atas ke dua-dua tertuduh:
Di samping itu, pegawai perubatan turut berada dalam kawasan mahkamah untuk mengesahkan tahap kesihatan tertuduh sekiranya berlaku sebarang kecederaan terhadap tertuduh.
4. Hukuman tersebut telah disaksikan oleh 100 orang awam
Turut hadir bagi menyaksikan hukuman adalah ahli keluarga pesalah, wakil badan peguam, badan bukan kerajaan (NGO) dan wakil media. Selain itu, turut menyaksikan hukuman itu adalah Yang Dipertuan Dewan Undangan Negeri, Yahaya Ali Pengerusi Pelaksanaan Syariah, Pendidikan dan Pengajian Tinggi, Satiful Bahri Mamat; dan Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Amzad Hashim.
5. Hukuman itu bukan untuk menyakitkan pesalah tetapi untuk mendidik dan memberi pengajaran. Sebelum perbicaraan, hakim telah menyatakan bahawa hukuman itu bukan untuk menyakitkan pesalah tetapi ia lebih kepada untuk mendidik dan memberi pengajaran kepada pesalah dan masyarakat awam supaya tidak melakukan kesalahan jenayah berkenaan.
Hakim menasihatkan orang awam supaya tidak memandang hina terhadap pesalah dan menasihatkan mereka yang terbabit insaf dan tidak mengulangi perbuatan itu lagi.
Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa, setiap individu akan diadili mengikut proses dan saluran yang sama sebaik sahaja sesuatu tangkapan itu dilakukan, sama ada individu terbabit adalah dari golongan lesbian, gay atau sebagainya.
“Kepada masyarakat, semua ini tentu dibuat untuk kebaikan. Orang Islam khususnya, sudah tahu mana-mana perkara yang dilarang dan sepatutnya mengambil hal ini sebagai pengajaran. Hukuman dalam Islam bukan untuk menyakitkan tetapi lebih kepada pengajaran kepada yang lain-lain supaya kembali kepada fitrah.”
Sumber: Sinar Harian, Berita Harian, Harian Metro, Malaysiakini dan Bernama.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kebelakangan ini ramai yang merungut dengan kenaikan harga barang, ditambah pula bermula 1 Mac akan berlaku kenaikan kadar cukai jualan dan perkhidmatan. Sudah tentu peningkatan ini bakal memberi kesan dalam banyak aspek.
Bagi yang tidak mengetahui, situasi kenaikan harga barang ini turut juga berlaku pada zaman sahabat Nabi iaitu sewaktu pemerintahan Saidina Umar AS. Perkara ini dikongsi oleh Prof Madya Dr Ahmad Sanusi Azmi dari Fakulti Pengajian Quran Sunnah, Universiti Sains Islam Malaysia.
Namun begitu apa yang menarik dalam perkongsian ini, beliau turut menceritakan bagaimana pihak pemerintah ketika itu bersikap selain tindakan Rasulullah ketika rakyat berdepan zaman kesusahan.
Beberapa kenaikan pada tahun ini
Beberapa pengumuman kenaikan barang diwar-warkan baru-baru ini. Sebagai rakyat kita hendaklah bersedia menghadapinya manakala sebagai pemimpin, mereka seharusnya membantu meringankan beban rakyat.
Menurut Saidina Anas bin Malik, ketika zaman pemerintahan Saidina Umar, harga barangan telah naik mendadak sehingga Umar sendiri membeli roti yang biasa dibeli oleh rakyat bagi menghayati kesusahan mereka.
Kata Anas:
غلا الطعام على عهد عمرَ بنِ الخطاب، فأكل عمر خبز الشعير، وكان قبل ذلك لا يأكله، فاستنكره بطنُه فصوَّت، فضربه بيده وقال: هو والله كما ترى؛ يوسع الله على المسلمين
“Harga barang telah menjadi mahal ketika zaman pemerintahan Umar bin al-Khattab. Lalu Umar hanya memakan roti yang diperbuat dari gandum gred rendah.
“Sebelum itu beliau tidak pernah makan makanan sedemikian sehingga menyebabkan perutnya sendiri berbunyi, lalu dia memukul perutnya dengan tangannya dan berkata: Demi Allah, ini semua adalah seperti yang kamu lihat, mudah-mudahan Allah melapangkan urusan kaum muslimin. (al-Tartushi, Siraj al-Muluk).
Sikap Rasulullah dan para pemimpin terdahulu
Perhatikan bagaimana sikap Rasulullah dan para pemimpin Muslim terdahulu menghayati kesusahan rakyat. Mereka tahu harga barangan naik lalu mereka sendiri mengubah aspek kehidupan mereka. Mereka tidak bermewahan bahkan mengurangkan perbelanjaan yang boleh membantu rakyat.
Mereka sendiri membantu rakyat yang memerlukan. Saidina Umar dikatakan akan pergi ke persisiran luar (perkampungan luar) dan memerhatikan andai ada golongan pekerja yang melakukan kerja yang berat agar beliau boleh memudahkan kerja tersebut.
Perkara ini direkodkan oleh al-Imam Malik yang menyebutkan:
أَنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ كَانَ يَذْهَبُ إِلَى الْعَوَالِي كُلَّ يَوْمِ سَبْتٍ. فَإِذَا وَجَدَ عَبْداً فِي عَمَلٍ لاَ يُطِيقُهُ، وَضَعَ عَنْهُ مِنْهُ
“Sesungguhnya Umar bin al-Khattab akan pergi ke perkampungan luar Madinah pada setiap hari Sabtu. Beliau akan memerhatikan sekiranya ada hamba yang bekerja lebih dari kemampuannya, maka Umar akan mengurangkan bebanan kerja tersebut.” (al-Muwatta, no: 3594)
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...