‘Mangsa gempa bumi ada yang patah kaki, pendarahan otak, tak bernyawa.’ Dedah doktor warga Malaysia di Turkiye yang kita sedang menetap di sana.
Tidak dapat bayangkan keadaan di sana, dalam bencana, hilang tempat tinggal membuatkan semuanya kacau bilau. Semoga Allah permudahkan urusan mereka di sana.
“Ramai mangsa yang datang ke hospital selepas dibawa keluar daripada timbunan bangunan dalam keadaan patah kaki, ada yang mengalami pendarahan otak dan ada juga yang sampai dalam keadaan tidak bernyawa.”
Itu situasi yang diceritakan seorang doktor warga Malaysia Syazwan Abu Bakar,34, yang bertugas di sebuah hospital di bandar Gaziantep, antara kawasan paling teruk terjejas akibat gempa bumi bermagnitud 7.8 yang melanda selatan Turkiye awal pagi Isnin.
Doktor am berkenaan memberitahu Bernama bahawa dia dan petugas lain terpaksa berlari keluar dari hospital untuk menyelamatkan diri setiap kali gempa susulan berlaku yang turut menyebabkan bangunan berkenaan mengalami keretakan.
Ads
Ada Yang Patah Kaki, Pendarahan Otak
“Ketika gempa pertama berlaku kira-kira pukul 4.30 pagi saya on-call dan sedang berehat. Saya lari keluar dan kemudian saya naik semula untuk tengok pesakit.
Manakala ketika gempa kedua berlaku iaitu di waktu tengah hari, Dr Syazwan terpaksa lari keluar bangunan sekali lagi dan selepas itu kembali bertugas di unit kecemasan.
Di samping itu, kongsi Dr Syazwan, 34, dia mengenali lima lagi rakyat Malaysia yang menetap di Gaziantep dengan dua daripada mereka turut bertugas sebagai doktor.
Tak Bernyawa
Namun begitu, sehingga kini dirinya tidak mengetahui mengenai keadaan mereka berikutan kesibukan merawat mangsa gempa bumi yang cedera.
“Pagi tadi (Isnin) ada orang kedutaan telefon saya tetapi ketika itu saya agak sibuk, saya cuma beri nombor telefon dua lagi rakyat Malaysia di sini,” katanya.
Terang Dr Syazwan yang tinggal seorang diri di Gaziantep, dia tidak dapat pulang ke rumah berikutan bangunan berkenaan juga mengalami keretakan dan berkemungkinan akan dipindahkan ke kawasan yang lebih selamat.
Dedah Doktor Warga Malaysia Di Turkiye
Manakala, keluarganya pula menetap di daerah lain sejauh tiga jam perjalanan dari Gaziantep.
Ads
“Rumah keluarga saya di sana juga retak jadi mereka akan berpindah ke kawasan di sebelah barat yang lebih selamat,” katanya.
Sekurang-kurangnya 2,379 orang terbunuh dan 14,483 lagi cedera selepas gempa bumi kuat menggegarkan selatan Turkiye pada awal pagi Isnin.
Gempa bumi berukuran 7.8 magnitud yang berpusat di daerah Pazarcik itu menggegarkan wilayah Kahramanmaras dan menjejaskan beberapa wilayah lain, termasuk Gaziantep, Sanliurfa, Diyarbakir, Adana, Adıyaman, Malatya, Osmaniye, Hatay, dan Kilis.
Ia diikuti dengan gempa bumi bermagnitud 7.6 pada 13.24 tengah hari yang turut berpusat di Kahramanmaras.
Kita sering mendengar ucapan Alhamdulillah yang bermaksud segala puji bagi Allah yang mana kita menzahirkan rasa syukur pada Allah. Masa yang sama, perkataan Alhamdulillah termasuk dalam ayat dari surah Al-Fatihah yang menjadi rukun dalam solat kita.
Jika Alhamdulillah bermaksud segala puji bagi Allah, apa pula maksud Alhamdulillah ‘Ala Kulli Haal?
Alhamdulillah ‘Ala Kulli Haal bermaksud SEGALA PUJI BAGI ALLAH DALAM SEGALA SITUASI.
Erti kata-kata di atas sangat luar biasa. Islam mengajarkan kita bahawa rasa syukur dan terima kasih itu harus ucapkan dalam apa juga keadaan kita lalui. Malah saat terlepas dari beban atau kesakitan itu juga, adalah atas izin-Nya. Ia puncak tertinggi kita mengucapkan rasa syukur pada Allah.
Bila masa kita perlu mengucapkan Alhamdulillah Allah Kulli Haal?
1) Saat diuji dengan kecelakaan Tidak ada manusia terlepas dari musibah atau kecelakaan sama ada besar atau kecil. Kesakitan atau kecelakaan adalah ujian dari Allah untuk hambanya. Ia bukan saja untuk menguji keimanan tetapi juga menghapuskan dosa-dosa kecil. Daripada Abu Sa'id Al Khudri dan Abu Hurairah RA daripada Nabi SAW bersabda: "Tidaklah seorang Muslim yang ditimpa suatu penyakit dan keletihan, kegusaran dan kesedihan, gangguan dan kesusahan, bahkan duri yang melukainya melainkan Allah SWT akan menghapus kesalahan-kesalahannya."Hadith riwayat al-Bukhari no 5641). Namun saat diuji ini, sebutlah Alhamdulillah ‘ala kulli haal di mana kita mungkin tidak menyukai bencana yang berlaku itu.
2) Mendapat berita buruk
Selain bencana, ketika menerima berita buruk, disarankan untuk mengucapkan kata-kata “Alhamdulillah” ‘ala kulli haal. Semua orang menyukai perkara baik tetapi kadang kala dalam kehidupan sehari-hari kita juga mungkin mendapat khabar buruk. Misalnya, diuji dengan kehilangan motosikal tempatnya mencari rezeki. Dalam situasi seperti di atas, Islam melarang kita untuk mengeluh, apalagi mengutuk keadaan yang terjadi. Tetapi kita digalakkan untuk terus bersabar dengan ujian yang berlaku ini. Ucapkanlah perkataan Alhamdulillah ‘ala kulli haal (segala puji bagi Allah dalam segala situasi). Lihatlah perkara ini yang berlaku ke atas dua beradik yatim di mana mereka kehilangan motor sehari selepas ibu mereka meninggal. Di sebalik ujian itu, timbul rezeki lain apabila Ustaz Ebit Lew menghadiahkan adik ini sebuah motosikal baru sebagai ganti. Nah! Lihatlah keajaiban yang berlaku atas musibah menimpa kita.
3) Bersin
Alhamdulillah ‘ala kulli haal juga diucapkan saat bersin. Menurut Th Reading dan Bukhari dalam hadits mereka, yang berbunyi: “Jika seorang di antara kalian bersin hendaklah membaca “Alhamdulillah ‘ala kulli haal dan hendaklah orang di sekitarnya menyebut “Yahdikumullah wa yuslih baalakum” (HR Tharani dan Bukhari).
4) Dalam kesakitan, kesedihan atau kesedihan
Dalam keadaan diuji dengan sakit, kesedihan atau kesusahan, ucapkanlah Alhamdulillah ‘ala kulli haal. Menzahirkan rasa syukur ini tidak hanya untuk saat rasa bahagia sebaliknya saat diuji dengan semua situasi.
Dalam satu hadis diriwayatkan oleh Imam Tarmidzi “ Sesungghnya balasan terbesar ada;ah dari ujian terberat. Jika Allah mencintai satu kaum, maka Alkah akan memberikan cubaan kepada mereka. Barang siapa redha, maka Allah pun redha. Dan barang siapa murka, maka baginya murka Allah” (HR Tirmidzi)
Amalkanlah ucapan “Alhamdulillah ‘ala kulli haal, Allah akan menggantikan semua kesakitan, keperitan dengan kesenangan.
KISAH SEEKOR BURUNG SAKIT
KASHOORGA kongsikan kisah seekor burung yang sakit dan diberitakan tak akan sembuh namun selepas mengucapkan perkataan “Alhamdulillah ‘ala kulli haal dalam apa jua keadaannya, burung ini terlepas dari semua kesakitannya seperti dikongsikan oleh Ustazah Nur Afifah Syahab. Ia penuh dengan hikmah dan menjadi pengajaran buat kita semua. Teringat pesanan salah sorang ustaz kursus Haji di Masjid Besi Putrajaya..ucapkan ALHAMDULILLAH in every situation we faced in life..
Ada seekor burung yang hidup di padang pasir, sedang sangat sakit, tidak ada bulu, tidak ada makan dan minum, tidak ada tempat tinggal.
Suatu hari seekor burung merpati lewat (lalu), jadi burung yang tidak bahagia itu menghentikan burung merpati dan bertanya " Mau pergi kemana?"
Merpati itu menjawab "Aku akan pergi ke syurga".
Maka burung yang sakit itu berkata, "Tolong cari tahu, bila penderitaanku akan berakhir?"
Burung merpati itu berkata, "Tentu, aku akan melakukannya." Dengan mengucapkan selamat tinggal kepada burung yang sakit. Burung merpati melanjutkan perjalanannya mencapai syurga dan menyampaikan pesan burung yang sakit itu kepada malaikat di pintu syurga. Malaikat itu berkata, "Selama tujuh tahun ke depan hidup burung tersebut harus menderita seperti itu, tidak ada kebahagiaan sampai saat itu."
Burung merpati berkata, "Ketika burung yang sakit mendengar ini, dia pasti berkecil hati. Bisakah kamu menyarankan solusi apa pun untuk ini."
Sang Malaikat menjawab, “Katakan padanya untuk selalu mendoakan ini, "Alhamdulillah alla kulli haal"
Burung merpati itu bertemu dengan burung yang sakit lagi & menyampaikan pesan malaikat itu kepadanya.
Saat tujuh hari merpati itu lewat(lalu) lagi, dia melihat burung yang sakit itu sangat senang, bulunya tumbuh di tubuhnya, tanaman kecil tumbuh di daerah gurun, kolam kecil air juga ada di sana, burung itu bernyanyi dan menari riang. Merpati itu tercengang. Malaikat telah mengatakan bahwa tidak akan ada kebahagiaan bagi burung itu selama tujuh tahun ke depan.
Melihat keadaan ini, burung merpati pergi mengunjungi malaikat di gerbang syurga. Burung merpati itu mengajukan pertanyaannya kepada Malaikat.
Sang Malaikat menjawab, "Ya memang benar tidak ada kebahagiaan untuk burung itu selama tujuh tahun, tetapi kerana burung itu selalu mengucapkan, "ALHAMDULILLAH ALLA KULLI HAAL" dalam setiap situasi, hidupnya berubah.
Ketika burung itu jatuh di atas pasir panas dia berkata, "ALHAMDULILLAH ALLA KULLI HAAL"
Ketika tidak bisa terbang dia berkata, "ALHAMDULILLAH ALLA KULLI HAAL."
Ketika haus dan tidak ada air di sekitar, dia berkata, "ALHAMDULILLAH ALLA KULLI HAAL"
Apapun situasinya, burung itu terus mengulang, "ALHAMDULILLAH ALLA KULLI HAAL" dan kerana itu tujuh tahun dibubarkan dalam tujuh hari.
Ketika saya mendengar cerita ini, saya merasakan perubahan besar dalam cara saya merasakan, berfikir, menerima & melihat kehidupan.
Saya amalkan kalimat ini dalam hidup saya. APA pun situasi yang saya hadapi, saya mulai mengucapkan ini "ALHAMDULILLAH ALLA KULLI HAAL"
Ini membantu saya mengubah pandangan saya dari apa yang saya tidak punyai, apa yang saya miliki dalam hidup saya.
Contohnya: jika sakit kepala, saya ucapkan "ALHAMDULILLAH ALLA KULLI HAAL" TERIMA KASIH atas tubuh saya lain yang baik-baik saja, yang sihat; dan saya perhatikan bahawa sakit kepala itu tidak mengganggu saya sama sekali.
Dengan cara yang sama saya mulai gunakan kalimat ini dalam hubungan saya (baik keluarga, teman, tetangga) kewangan, kehidupan sosial, perniagaan dan semua hal yang dapat saya ceritakan. Saya berbagi cerita ini dengan semua orang yang saya hubungi, dan itu membawa perubahan besar dalam perilaku mereka juga.
Kalimat sederhana ini benar-benar memiliki impak yg mendalam pada hidup saya, saya mulai merasakan betapa beruntungnya saya, betapa bahagianya saya, betapa hidup adalah baik.
Mari kita ulangi kalimat ini secara terus menerus untuk mengalami pergeseran dalam hidup kita.
Jadi bersyukurlah dalam segala hal dan lihatlah perubahan mulai terjadi dalam diri Anda. Ada KUASA dlm bersyukur.
INGAT! ALHAMDULILLAH ALLA KULLI HAAL
Terimakasih Ya Allah atas segalanya. _Perkongsian dari Guru tercinta Ustazah Nur Afifah Syahab.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Terdapat banyak surah dalam kitab suci Al-Quran, ada yang panjang dan pendek sangat baik untuk diamalkan.
Setiap surah ini mempunyai manfaatnya yang tersendiri. Misalnya kelebihan membaca surah 3 Qul sebelum tidur.
Digalakkan untuk amalkan membaca ketiga-tiga surah tersebut sebanyak tiga kali sebelum tidur kerana mempunyai beberapa kelebihan yang sangat luar biasa.
Sangat merugikan jika kita tidak amalkan benda semudah ini. Kebanyakan orang Islam tahu apa yang dimaksudkan membaca 3 Qul. Ianya bermaksud membaca surah Al-Ikhlas, Al-Falaq dan An-Naas.
Amalkan membaca ketiga-tiga surah tersebut sebanyak 3 kali sebelum tidur kerana amalan ini mampu:
1.Menolak gangguan jin
2.Menolak gangguan syaitan
3.Menghindarkan dari terkena sihir
4.Menghindarkan penyakit was-was
5.Menghindar dari segala kejahatan
6.Menghindar dari perkara-perkara buruk
“Nabi SAW ketika berada di tempat tidur pada setiap malam, Baginda mengumpulkan kedua telapak tangannya lalu ditiup dan dibacakan ’Qul huwallahu ahad’ (surah Al-Ikhlas), ’Qul a’udzu birobbil falaq’ (surah Al-Falaq) dan ’Qul a’udzu birobbin naas’ (surah An-Naas).
Kemudian Baginda mengusapkan kedua telapak tangan tadi pada anggota tubuh yang mampu dijangkau dimulai dari kepala, wajah, dan tubuh bahagian depan. Baginda melakukan yang demikian sebanyak tiga kali.
Jika anak-anak anda masih kecil, Ibu atau bapa boleh sahaja membaca surah tersebut, hembus pada tapak tangan dan kemudian sapukan pada keseluruh badan anak.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
“Kalau mati mengejut, tak sempat solat macam mana.’ Jangan suka tangguh solat sampai ke penghujung waktu bimbang jika sesuatu tidak diingini berlaku.
Manusia hanya mampu merancang, Allah jua yang menentukan. Kadang-kadang kita merancang untuk solat sekian-sekian waktu, namun ada aral yang menghalang hingga membuatkan kita meninggalkan solat.
Oleh sebab itu, kita digalakkan untuk solat di awal waktu. Ikuti perkongsian Dr Syed Syahridzan Ben–Aqil dan hadam baik-baik apa yang cuba disampaikan:
Soalan:Assalamu’alaikum doktor. Izinkan saya bertanyakan soalan. Apa hukum orang yang suka tangguh-tangguh solat? Contoh seseorang tak solat awal waktu sampai delay solat sampai penghujung waktu.
Macam mana pula kalau tangguh solat kemudian dia meninggal dunia dan tak sempat mendirikan solat adakah dia dikira mati dalam keadaan berdosa?
Tak Sempat Solat Macam Mana
Jawapan:
1) Allah SWT telah mewajibkan setiap hamba-Nya yang mukalaf untuk mendirikan solat 5 waktu. Solat-solat fardu lima waktu telah ditetapkan waktu-waktunya. Perkara ini dijelaskan oleh Allah SWT di dalam surah al-Nisa’, ayat 103:
إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَّوْقُوتًا
Maksudnya: “Sesungguhnya solat itu adalah kewajiban yang ditentukan waktunya atas orang-orang yang beriman.”
2) Waktu-waktu solat secara terperinci telah ditetapkan oleh Rasulullah ﷺ dalam beberapa hadis yang sahih. Antara tujuan ketetapan waktu-waktu tersebut untuk memberi pilihan yang fleksibel kepada para mukalaf untuk mendirikan solat antara mula masuk waktu solat sehingga sebelum keluar waktu. Selain itu memberi kemudahan keluasan waktu untuk umat mendirikan solat berdasarkan keperluan masing-masing.
Jangan Suka Tangguh Solat
3) Berbalik kepada soalan, hukum menangguh-nangguh atau melambat-lambatkan solat pada asasnya diharuskan oleh para ulama. Hukum harus ini berdasarkan sepotong hadis:
Maksudnya: Abu Musa al-Asy’ari R.A meriwayatkan daripada Rasulullah ﷺ bahawa seorang lelaki datang menemui Baginda dan bertanya tentang waktu-waktu solat, namun Baginda tidak menjawab sama sekali. Abu Musa berkata:
“Kemudian Baginda memerintahkan Bilal melaungkan iqamah Subuh ketika mula terbit fajar dalam keadaan para Sahabat hampir tidak mengenali antara satu sama lain (masih gelap). Kemudian Baginda memerintahkan Bilal melaungkan iqamah Zohor semasa matahari tergelincir, ketika ada yang berkata:
‘Bukankah sekarang masih lagi tengahari (belum Zohor)?’ Sedangkan Baginda lebih tahu daripada mereka. Kemudian Baginda memerintahkan Bilal melaungkan iqamah Asar ketika matahari masih lagi tinggi. Kemudian Baginda memerintahkan Bilal melaungkan iqamah Maghrib ketika matahari terbenam. Tidak lama setelah itu Baginda memerintahkan Bilal melaungkan iqamah Isya ketika ufuk merah telah hilang.
Keesokan harinya, Baginda melewatkan solat Subuh, sehinggakan sesudah Baginda selesai solat, ada yang berkata: ‘Matahari telah terbit atau hampir terbit.’
Setelah itu Baginda melewatkan solat Zohor hingga hampir masuk waktu Asar seperti waktu Asar semalam. Kemudian Baginda melewatkan solat Asar, sehinggakan sesudah Baginda selesai solat, ada yang berkata:
‘Matahari telah kemerahan.’ Kemudian Baginda melewatkan solat Maghrib sehingga ufuk merah hampir menghilang. Setelah itu Baginda melewatkan solat Isyak sehingga sepertiga pertama malam berlalu. Pada keesokkan hari, Baginda memanggil lelaki yang bertanya itu dan bersabda: ‘Waktu-waktu solat adalah di antara dua waktu ini’.” (Riwayat Muslim)
4) Berdasarkan hadis di atas para fuqaha meletakkan hukum harus menangguhkan solat selagimana waktu itu masih ada. Ini berdasarkan amalan Nabi ﷺ menangguhkan solat sehingga pada penghujung waktu solat atas tujuan pendidikan.
Tangguh Solat Yang DiHaruskan
5) Walaubagaimana pun ulama mazhab Syafi’i memperincikan tahap penangguhan solat yang diharuskan. Ada juga kategori penangguhan yang membawa kepada hukum:
i. makruh (kecuali zohor), iaitu jika seseorang menangguhkan tanpa uzur syarie sehingga tempoh waktu solat yang berbaki cukup-cukup untuk solat didirikan dalam waktunya. (أن يبقى من الوقت قدر ما يسع الصلاة)
ii. haram, iaitu menangguhkan solat tanpa uzur syarie sehingga tempoh waktu solat yang berbaki tidak mencukupi untuk solat didirikan sehingga sebahagian rakaat didirikan luar dari waktu solat. (وقوع جزء منها خارج الصلاة)
6) Jika penangguhan selain dari kedua-dua keadaan di atas, maka hukum menangguhkan solat hukumnya harus, bahkan tidak makruh dan tidak haram. Perkara ini dijelaskan secara terperinci oleh Imam al-Baijuri al-Syafi’i di dalam karangannya “Ḥāsyiat al-Baijūriy ʿAla Ibn Qāsim”, kata beliau:
لا يجب الصلاة بأول الوقت على الفور بل يجوز تأخيرها إلى أن يبقى من الوقت ما يسعها لكن إن لم يفعلها في أول وقتها عليه العزم على فعلها قبل خروج الوقت فيجب عليه بدخول الوقت أحد أمرين: أما الفعل أو العزم عليه في الوقت، لم يفعل ولم يعزم أثم فإذا عزم على الفعل فيه ولم يفعل ومات مع اتساع الوقت لا يموت عاصياً لأن لها وقتاً محدوداً.
Maksudnya: “Tidak wajib mendirikan solat pada awal waktu serta merta, bahkan harus melewatkannya kepada tempoh waktu yang mencukupi untuk sesuatu solat didirikan. Akan tetapi jika seseorang tidak mendirikannya pada awal waktunya hendaklah dia berazam untuk melakukannya sebelum keluar waktunya.
Oleh yang demikian, dengan masuknya waktu dia wajib melaksanakan salah satu dari dua perkara: sama ada melaksanakan solat itu, atau keazaman untuk melaksanakan dalam waktunya. Jika dia tidak melaksanakannya dan tidak berazam maka dia berdosa. Jika dia berazam untuk melaksanakan (solat itu), tetapi dia belum melaksanakannya, kemudian dia mati sedangkan masih ada ruang waktu yang masih luas (untuk solat), maka dia tidak dikira mati dalam keadaan maksiat kerana baginya waktu (solat) yang telah dihadkan.”
Lewat Solat Bergantung Pada Niat
7) Berdasarkan kenyataan ulama mazhab Syafi’i di atas, keharuskan melewatkan solat bergantung kepada niat seseorang seperti berikut:
i. Jika seseorang ingin melewatkan solat dia perlu berazam untuk mendirikan solat di dalam waktu. Jika penangguhan ini beserta dengan keazaman mendirikan dalam waktunya dan ditakdirkan dia meninggal dunia sebelum sempat solat dirikan, maka dia tidak dikira meninggal dalam keadaan berdosa.
ii. Jika seseorang melewatkan solat, namun dia tiada keazaman untuk mendirikan solat di dalam waktu, mungkin kerana kebiasaanya dia jenis individu yang sering meninggalkan. Jika penangguhan ini tidak disertakan dengan keazaman tersebut dan ditakdirkan dia meninggal dunia maka dia dikira meninggal dalam keadaan berdosa.
8)) Walaubagaimana pun, umat Islam amat digalakkan agar mendirikan solat pada awal waktu kerana amalan ini menjanjikan ganjaran pahala yang tinggi dan antara amalan yang paling dicintai oleh Allah SWT. Perkara ini disabdakan oleh Baginda Rasulullah ﷺ dalam sepotong hadis:
عن أم فروة رضي الله قالت: (سئل النبي صلى الله عليه وسلم: أي الأعمال أفضل؟ قال: الصلاة لأول وقتها). رواه أبو داود
Maksudnya: Ummu Farwah R.A berkata bahawa Nabi ﷺ ditanya apakah amalan² yang paling afdal? Baginda ﷺ bersabda: “Solat pada awal waktunya.” (Riwayat Abu Daud)
Wallahu A’lam
Dr. Syed Shahridzan Ben-Agil
Kashoorga : Solatlah di awal waktu, insyallah kita lebih tenang dan segala urusan akan lebih teratur pabila kita mengutamakan solat.
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...