Sejuk mata memandang. Itulah yang boleh dikatakan tentang penampilan berhijab, Lisa Surihani. Sekembalinya daripada mengerjakan umrah, Lisa Surihani tampil berhijab. Ramai peminat berharap dia mengekalkan imej itu.
Sedar mengenai perkara itu, ibu kepada dua anak ini bagaimanapun menganggap keputusan sama ada mahu kekal bertudung atau sebaliknya, terlalu peribadi.
“Jauh di sudut hati kecil saya, hal ini (bertudung) memberikan banyak terjemahan dan kesimpulan.
“Saya agak bimbang apabila ada yang membuat andaian perubahan ini (bertudung) sebagai imej baharu.
“Bimbang kalau saya terus muat naik foto memakai tudung, seolah-olah mahu meraih pujian sesama insan.
“Ia sangat peribadi…Sebab itu saya ambil masa yang agak lama untuk memuat naik gambar ini. Saya harap terus istiqomah dalam hal ini dan melakukannya kerana Allah. Jauh sekali atas tekanan atau kehendak sesiapa,” katanya.
FASA BAHARU DALAM KEHIDUPAN
Akur dengan fitrah manusia yang sering diuji, isteri kepada Yusry Abdul Halim ini mahu menikmati fasa baharu ini perlahan-lahan.
“Dalam hidup ini, kita tak pernah lari daripada melakukan kesilapan. Setiap hari juga kita cuba mengubah diri menjadi lebih baik daripada sebelumnya.
“Pengalaman mengerjakan umrah bersama suami, anak dan keluarga baru-baru ini, saya sifatkan begitu indah.
“Moga lembaran baharu ini dapat saya nikmati sebaik mungkin,” katanya yang hangat diperkatakan selepas foto menghadiri majlis anjuran Snap Inc, viral.
Ibu kepada Yahaira Leanne dan Yusof Leonne ini nampak manis bertudung. Kita doakan moga-moga Lisa Surihani terus istiqomah berhijab.
Sumber kredit: Berita Harian dan Instagram Lisa Surihani
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Carilah Reda Suami Wahai Wanita
Perkahwinan itu suatu perkara yang serius dan tidak boleh diambil mudah tidak seperti masa bercinta dan bukan masanya untuk bersuai kenal. Ia melibatkan soal masa depan, teman hidup, dan juga bapa kepada anak-anak yang bakal dilahirkan. Maka sudah semestinya seseorang itu perlu memilih dan mencari calon suami yang memenuhi kriteria penting sebagai ‘imam’ dalam rumah tangga.
Walau bagaimanapun rumah tangga yang dibina tidak selalunya aman, di pertengahan jalan mungkin akan ada gelora dan badai yang datang melanda. Jangan cepat berputus asa dan kecewa, hakikatnya dugaan yang datang itu adalah ujian dari Allah SWT untuk menguji sekuat mana iman seseorang itu.
Ingatlah setiap kejadian itu bersebab. Jangan cepat menyalahkan pasangan sebaliknya cubalah untuk membetulkan keadaan. Andai suami berkecil hati dan tertekan dengan sikap anda, pujuk dan raihlah cintanya kembali. Belajarlah untuk memahami keagungan hak-hak suami yang menjadi kewajipan terhadap isteri.
Berikut adalah hak-hak suami yang menjadi kewajiban isteri:
1. Seorang isteri juga perlu menjaga kehormatan, memelihara kemuliaannya serta bijak menguruskan harta, anak-anak dan segala hal yang berhubungan dengan tanggung jawab sebagai isteri di rumah, sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud:
“Sebab itu, maka wanita yang soleh, ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada, oleh kerana Allah telah memelihara (mereka).”[An-Nisaa’: 34]
2. Buat para suri rumah, janganlah keluar rumah meskipun untuk ke masjid kecuali dengan izin suamimu. Seperti mana firman Allah dalam surah al Ahzaab ayat 33, yang bermaksud,
“Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu.”
Walau bagaimanapun bagi wanita yang berkerjaya, ajukanlah soalan ini kepada suamimu… ‘Apakah abang reda dan rela saya keluar bekerja?’. Jika jawapannya TIDAK, dapatkanlah keredaannya kerana dengan redanya itu akan memberikan keberkatan kepada gaji yang anda peroleh.
3. Berkhidmat kepada suami dan anak-anaknya. Semestinya seorang isteri itu peneman dan pembantu yang setia bagi seorang suami. Hal ini telah diperlihatkan oleh isteri-isteri solehah daripada kalangan shahabiyah seperti yang dilakukan oleh Asma` bintu Abi Bakar Ash-Shiddiq ra yang berkhidmat kepada suaminya, Az-Zubair ibnul ‘Awwam ra. Ia menguruskan haiwan tunggangan suaminya, memberi makan dan minum kudanya, menjahit dan mengadun tepung untuk membuat makanan. Dia juga turut memikul biji-bijian dari tanah milik suaminya sementara jarak tempat tinggalnya dengan tanah tersebut sekitar 2/3 farsakh.” (Riwayat Bukhari no. 5224 dan Muslim no. 2182)
Demikian juga kisah Fatimah binti Rasulullah s.a.w di rumah suaminya, Ali bin Abi Thalib ra. Sehingga kedua tangannya melecet kerana menggiling gandum. (Riwayat Bukhari no. 5361 dan Muslim no. 2182)
4. Jangan mengungkit pemberian yang diinfakkan kepada suami dan anak-anak.
Allah SWT telah berfirman, “Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menghilangkan (pahala) sedekahmu dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti (perasaan si penerima)” (al Baqarah: 264).
5. Reda dengan yang sedikit, memiliki sifat qona’ah (merasa cukup) dan tidak membebani suami lebih daripada kemampuannya. Allah SWT berfirman,
“Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya. Dan orang yang disempitkan rezekinya hendaklah memberi nafkah dari harta yang diberikan Allah kepadanya. Allah tidak memikulkan beban kepada seseorang melainkan sekadar apa yang Allah berikan kepadanya. Allah kelak akan memberikan kelapangan sesudah kesempitan.” (. Ath Tholaq: 7)
6. Tidak menyakiti hati suami dan tidak membuatnya marah. Nabi Muhammad s.a.w bersabda, “Tidaklah seorang isteri menyakiti suaminya di dunia melainkan isterinya dari kalangan bidadari akan berkata, “Janganlah engkau menyakitinya. Semoga Allah memusuhimu. Dia (sang suami) hanyalah tamu di sisimu; hampir saja ia akan meninggalkanmu menuju kepada kami”. (Riwayat Tirmidzi no. 1174 dan Ahmad 5: 242. Syaikh Al Albani mengatakan bahawa hadis ini sahih)
7. Terus ingin hidup bersama suami dan tidak meminta untuk diceraikan kecuali jika ada alasan yang kukuh. Nabi s.a.w bersabda,“Setiap wanita yang meminta talak kepada suaminya tanpa ada alasan (yang dibenarkan oleh syar’i), maka haram baginya mencium wangi syurga.” (HR. Tirmidzi no. 1199, Abu Daud no. 2209, Ibnu Majah no. 2055. Syaikh Al Albani mengatakan bahawa hadis ini shahih.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Mengemas Rumah Tugas Suami Atau Isteri?
Adakah tugas mengemas rumah dan memasak itu menjadi tanggungjawab suami atau isteri? Dalam membina rumah tangga, kesepaduan antara dua belah pihak. yakni suami dan isteri, adalah amat penting. Perkara yang pertama perlu diwujudkan adalah melaksanakan tanggungjawab, kewajipan dan hak masing-masing. Dalam masa yang sama, perkara yang tidak kurang pentingnya bahkan itulah yang menjadikan rumahtangga sebagai baiti jannati adalah pengorbanan.
Para suami berkorban untuk isterinya dan para isteri berkorban untuk suaminya. Dengan sebab itu, akan lahirlah kasih sayang seperti yang termaktub dalam Surah al-Rum. Natijah daripada perkahwinan adalah mendapat ketenangan, mahabbah (kasih sayang) dan juga rahmah yang melahirkan cinta dan kebahagiaan.
Al-Qur’an sendiri telah mengajar suami supaya bergaul dengan isteri dengan cara yang baik samada daripada sudut adat dan yang lebih penting lagi berlandaskan syariat. Firman Allah SWT:
وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ
Maksudnya: “Dan bergaullah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang baik.”
(Surah al-Nisa’: 19)
Jumhur ulama’ berpendapat wajib atas suami berkhidmat kepada isterinya yang tidak mampu dan tidak layak untuk dia menguruskan dirinya sendiri. Ini kerana ia seolah-olah sebahagian daripada nafkah isteri ke atas suami dan ulama sepakat jika sekiranya isterinya sakit atau ditimpa keuzuran sehingga tidak mampu menguruskan diri sendiri untuk suami berkhidmat kepada isterinya.
Walaupun begitu, dalam mazhab Maliki wajib bagi suami menolong isterinya dalam berkhidmat jika suaminya kaya dan isterinya mempunyai kedudukan yang tidak sesuai melaksanakan tugas tersebut kerana dengan pelaksanaan tersebut akan mengurangkan darjat kedudukan isterinya itu. Lihat al-Syarh al-Kabir dan Hasyiah al-Dusuki (2/510).
Sedangkan mazhab Hanafi pula berpendapat jika isteri enggan mengisar tepung atau menguli roti di mana beliau tidak sesuai untuk tugasan itu atau kerana sakit, maka hendaklah suami menyediakan makanan yang sudah siap. Sebaliknya jika mampu, maka hendaklah isteri melaksanakan tugas tersebut dan tidak wajib atas suaminya. Hujahnya adalah Rasulullah SAW membahagikan tugasan Ali dan Fatimah di mana Ali bertugas di luar rumah sedangkan dalam rumah di tugaskan kepada Fatimah. Lihat Fath al-Bari (9/507).
Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam Fatawa Mu’asirah (terj.) 3/144 menyebut, “Perkhidmatan khadam merupakan salah satu bentuk pergaulan yang baik (kepada isteri). Tidak wajib mendapatkan khadam lebih daripada satu kerana haknya adalah khidmat dirinya sendiri.”
Berdasarkan kepada banyak nas dan juga nasihat salafussoleh, jelas menunjukkan para isteri amat perlu berkorban dalam ruang lingkup rumah tangga sehingga dialah yang mentadbir dan mengasuh serta menguruskan rumah. Isteri digelar dalam Bahasa Arab sebagai rabbatul bayt memberi maksud tuan atau pengurus rumah.
Saidina Umar RA ketika menasihatkan Aqil RA berkenaan kedudukan isteri telah mengalasankan dengan banyaknya tugas isteri di rumah seperti mengasuh, memasak dan seumpamanya. Inilah juga yang dilakukan Asma’ binti Abu Bakr dalam membantu suami, al-Zubair Ibn al-Awwam. Hal ini tidak pelik dalam tradisi semua bangsa termasuklah sejarah Fatimah al-Zahra’ yang membantu suaminya Ali bin Abi Talib RA dengan mengisar gandum dan sebagainya. Begitu juga apa yang dilakukan oleh nenek moyang kita yang berkorban untuk para suami dan keluarga mereka.
Dalam Raudhah al-Nadiyyah oleh Sayyid Siddiq Hasan Khan menyebut: “Ia berbeza mengikut tempat dan masa, keadaan seseorang individu. Nafkah di masa mewah dengan cara baik dan di waktu ekonomi meleset dengan cara yang sepatutnya.”
Walaupun begitu, suami yang berkemampuan sebaiknya hendaklah meringankan bebanan isteri seperti mengupah orang gaji atau membeli beberapa peralatan bagi memudahkan urusan isteri masing-masing seperti mesin basuh, alat memasak yang moden seperti periuk nasi dan lain-lain yang sudah barang tentu akan meringankan dan menyenangkan isteri.
Walau bagaimanapun dengan memahami tugas dan tanggungjawab serta realiti sebuah kehidupan dalam mengasuh, mendidik anak bangsa generasi seterusnya, persefahaman dan pelaksanaan tugas serta sikap toleransi, bantu-membantu antara suami isteri boleh menatijahkan kebahagiaan sehingga terjadilah baiti jannati. Isteri dan anak-anak menjadi qurratul ain kepada suami masing-masing.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Jelas Dengar Sebutannya Walaupun Tak Lancar” – Gigih Anak Autisme Ini Baca Al-Fatihah Dalam ‘Bahasa’ Sendiri
Setiap ibu bapa yang dikurniakan anak, mengharapkan agar zuriat dilahirkan sempurna dari segi fizikal dan mental. Namun kita hanya merancang dan hanya Dia yang menentukan segala-galanya.
Namun yang tidak sempurna itu tidak bermakna mereka tidak tahu segala-galanya. Malah ada yang dikurniakan kelebihan oleh Allah dengan diterangkan hati mereka untuk menghafal ayat Al-Quran biarpun diri serba kekurangan.
Seperti perkongsian wanita ini yang juga seorang ibu, Mastura Mohd Seni, 32 tahun yang mana viral kisah anaknya penghidap Autisme mengalunkan surah Al-Fatihah hingga membuatkan warganet kagum dengan kehebatannya.
Dalam video yang berdurasi 30 minit dikongsi oleh ibunya menerusi laman sosial Facebook, Mas Mawar, anak istimewa, Muhammad Ammar Mursyid Mohd Azwa minat membaca surah dalam al-Quran.
Mastura ketika di hubungi Sinar Harian berkata, anaknya, Muhammad Ammar, mula menunjukkan minat membaca ayat-ayat al-Quran.
Mastura berkata, dia bukan sahaja kagum dengan anaknya malah terharu dengan perkembangannya yang bersungguh-sungguh mengenal kitab ALLAH.
“Selain surah al-Fatihah, anak saya juga boleh membaca surah An-Nas dan Asma ul Husna serta boleh mengalunkan azan tapi dalam ‘bahasa’ dia namun kadang-kadang ada yang betul ayat-ayat yang dibaca olehnya.
“Dia tidak dapat membaca namun dia suka mendengar surah-surah yang saya pasang. Saya dan suami memang dah nampak kelebihan dia,” katanya.
Suri rumah itu berkata, walaupun anak merupakan seorang anak istimewa namun dia tetap memberi pendidikan awal seperti kanak-kanak lain.
“Dia sekolah juga di taska tapi dia tak macam budak normal yang boleh duduk dan fokus, dia akan mendengar sahaja namun dia akan mengambil buku muqadam apabila berseorangan.
“Anak saya juga akan mencari balik surah-surah atau azan yang dia dengar untuk dia membacanya semula. Dia akan baca mengikut ‘bahasa’ dia tetapi kadang-kadang ada yang betul ayat-ayatnya,” katanya.
Perkongsian anak istimewa ini dimuat naik oleh Facebook Kumpulan Autisme Malaysia dengan kapsyen memberitahu
“Doakan anak saya boleh berkomunikasi. Berminat sangat dengan ayat-ayat al-Quran, anak autisme masuk lima tahun,”
https://www.facebook.com/mas.mawar.7/videos/2739410486121332/?t=15
Ternyata perkongsian ini mendapat reaksi positif dari warganet. Masing-masing kagum dengan semangat Muhammad Ammar yang bersungguh-sungguh menyebut membaca dan mempelajari ayat al-Quran walaupun dirinya berstatus Orang Kurang Upaya (OKU).
Rata-rata memberi komen di Sinar Harian sangat membina dan boleh dijadikan teladan dengan sikap anak istimewa ini.
Ni Mur Alhamdulillah bagus . Setiap individu adalah unik, ada keistimewaan nya
Azizi Rahim Semoga Adik menjadi Hafiz Al Quran 30 Juzuk…..
Rukman Salleh Che Awang Jadi teladan utk semua
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI