‘Mas kahwin tak cukup RM199.’ Lelaki ini reda batalkan perkahwinan sehari sebelum majlis pernikahannya. Sebenarnya tindakan ini diambil setelah pihak keluarganya kecewa dengan sikap sebenar bakal isterinya.
Seorang lelaki di Palembang, Wilayah Sumatera Selatan, Indonesia terpaksa membatalkan pernikahannya sehari sebelum majlis berlangsung gara-gara gagal menyerahkan baki mas kahwin berjumlah 700,000 rupiah (RM199).
Menerusi video yang dimuat naik oleh di Instagram, kakak kepada lelaki berkenaan, Elsa menyatakan bahawa majlis pernikahan adiknya itu sepatutnya berlangsung pada 18 Disember lalu.
@elsawd7795Yang kuat yeeh dek , Ayuk yakin ini rencana Allah yang baik buat adek kedepan nyo insyallah adek bakal temuin betino yang tulus sygg Samo adek , biarlah apo yng Dio perbuat Samo adek bakalan setimpat dpt balesan nyo , sampeh dstulah rejeki Dio amiiinnn kuat yeeh dek , kami sayang adeek 😘😭😭😭😭😭💪💪
Namun begitu, setelah membuat pertimbangan yang terbaik, keluarga mereka membuat keputusan untuk membatalkan perkahwinan selepas dimarahi pihak perempuan gara-gara tidak melunaskan baki mas kahwin yang dinaikkan secara tiba-tiba.
‘Padahal ketika meminang, kedua-dua keluarga setuju untuk tetapkan mas kahwin sebanyak 35 juta rupiah (9,939) barang kemas serta duit untuk ibu pengantin perempuan sebanyak 5 juta rupiah (RM1,419) dan beberapa hantaran.
Ads
Tak Cukup RM199
‘Tapi keluarga kami serahkan mas kahwin seperti yang ditetapkan, keluarga pihak perempuan jelaskan yang mereka sebenarnya belum mendaftar pernikahan kepada jabatan agama Islam kerana belum cukup 5 juta rupiah (RM1,419) untuk diserahkan kepada bakal ibu mentua,’ katanya.
Oleh yang demikian, keluarga pihak perempuan meminta pihak lelaki untuk menyerahkan wang belanja tambahan untuk membeli ayam serta menguruskan surat nikah berjumlah 3.4 juta rupiah (RM965.50).
Lelaki Ini Reda
Ketika menjelang hari pernikahan, bakal pengantin perempuan meminta baki wang berkenaan yang belum sempat diserahkan.
Pihak lelaki berikan semua wang itu kecuali 700,000 rupiah (RM199) yang masih tidak cukup dan beritahu baki tersebut akan diserahkan kemudian tapi pihak wanita memarahi mereka seolah-olah memungkari janji.
Ads
Batalkan Perkahwinan Sehari Sebelum Majlis
Tidak mahu menerima alasan terbabit, bakal pengantin perempuan bertindak menghempas pintu di hadapan ibu bapa tunangnya serta memarahi mereka.
‘Apa yang buat kami terkilan adalah tunang adik saya menghempas pintu di hadapan ibu bapa kami sambil mulutnya tidak henti memaki hamun hanya kerana wang tak cukup itu.
‘Kami sekeluarga akhirnya buat keputusan untuk batalkan perkahwinan sebab dilayan seperti itu oleh keluarga pengantin perempuan,’ jelas Elsa panjang lebar.
Miliki dua anak istimewa dan masing-masing berdepan dengan masalah kesihatan, pasangan ini anggap mereka tiket ke syurga.
Di peringkat permulaan, memang agak payah untuk menerima takdir. Namun, lama-kelamaan pasangan pasrah dan redha dengan Kententuan Tuhan dan menganggap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya.
Miliki Dua Anak Istimewa
“Walau macam mana pun, mereka istimewa dan ‘tiket syurga’ buat saya dan suami,” kata Nurhani Amirah Idris, 33.
Wanita itu dan suaminya, Norhazim Izzat Md Azman, 36, antara insan terpilih yang ditakdirkan memiliki dua anak istimewa dan mempunyai masalah kesihatan.
Anak sulung mereka, Nur Alisya Humaira, 7, yang disahkan autisme ringan, turut menghidap enam penyakit lain berkaitan jantung, manakala adiknya Muhammad Adam Huzair, 4, perlu menjalani terapi di Hospital Kuala Lumpur (HKL) selepas dimaklum menghidap autisme.
Nur Alisya Humaira sudah menjalani pelbagai rawatan dan kini diletakkan di bawah penjagaan paliatif serta bergantung ubat jantung dan antibiotik seumur hidupnya.
Menurut Nurhani Amirah, anak sulungnya itu pernah menjalani prosedur kateterisasi jantung di Institut Jantung Negara (IJN) pada 14 Mac 2017 yang hampir meragut nyawanya.
Pasangan Ini Anggap Mereka
“Pada 17 November tahun sama, Alisya (nama panggilan Nur Alisya Humaira) menjalani pembedahan jantung lagi dan ia berjaya tanpa sebarang komplikasi.
“Sebagai ibu, saya akui bukan mudah untuk menerima kenyataan mengenai keadaan anak. Mulanya, saya terkejut apabila dapat tahu keadaan Alisya (nama panggilan) kerana pemeriksaan sewaktu kehamilan dapati bayi normal.
“Waktu itu, saya agak patah semangat, mempersoalkan takdir dan hampir nak meroyan kerana Alisya anak sulung jadi saya teruja untuk sambut kelahirannya,” katanya lagi.
Tiket Ke Syurga
Meskipun begitu, Nurhani Amirah dan suami, Norhazim Izzat cuba berlapang dada dan tidak serik untuk menimang cahaya mata lagi, bahkan gembira apabila disahkan hamil buat kali kedua beberapa tahun selepas itu.
“Bagaimanapun, ditakdirkan anak kedua saya, Adam juga Orang Kurang Upaya (OKU) kerana menghidap autisme tahap ringan. Berat juga hati nak terima sebenarnya.
“Cuma disebabkan tahu lebih awal, maka kurang sedikit kesedihan, tidak seperti selepas dapat tahu keadaan Alisya dulu,” katanya.
Redha Dengan Ketentuan
Ibarat sudah berdamai dengan takdir, Nurhani Amirah dan suaminya kini hanya mahu membesarkan kedua anak mereka dengan penuh kasih sayang dan memastikan keperluan mereka mencukupi termasuk menerima pendidikan.
“Alisya kuat dan Adam pula berdikari. Disebabkan mereka, saya jadi kuat. Lagipun, tiada manusia terlepas daripada ujian, malah ada yang jauh lebih berat dugaannya jadi mengapa saya perlu terus bersedih,” katanya.
Nurhani Amirah dan suami juga banyak melakukan aktiviti bersama anak mereka termasuk berbasikal dan menyertai program larian yang bersesuaian pada hujung minggu.
Ketika ini katanya, dia enggan berenggang dengan anak, dan menyerahkan kepada Allah SWT untuk urusan takdir hidup mereka.
Ibarat pokok yang memerlukan baja untuk terus hidup begitu jugalah dengan alam rumah tangga. Perlu dijaga agar terus hidup dan ‘berkembang.’
Kata pepatah, sedangkan lidah lagi terigigit, inikan pula suami isteri. Pepatah ini ada benarnya kerana tiada hubungan yang sentiasa sempurna. Tak dapat tidak, pasti ada gelora yang melanda.
Isteri pilihan hati adalah penyejuk hati suami walaupun apa jua masalah yang mendatang. Biarpun didatangi onak dan duri namun kebahagiaan tetap menjadi keutamaan.
Seorang isteri itu menjadi ‘nadi’ kebahagiaan sesebuah rumah tangga maka sebab itulah amat penting seorang isteri itu membahagiakan seorang suami.
15 TIP BAHAGIAKAN HATI SUAMI
1. Jangan terlalu mengongkong suami
2. Berilah perhatian pada suami walaupun anda sibuk
3. Jangan sesekali abaikan makan, minum dan pakai suami
4. Sekali sekali, izinkan suami keluar dengan teman-temannya
5. Percayalah pada suami
6. Jangan kedekut memuji suami
7. Kalau anda nampak suami keletihan dan kepenatan , urutlah dia dengan rela hati tanpa disuruh
8. Kalau suami tidak suka mengikut anda keluar membeli-belah, jangan paksa,minta izinnya untuk keluar seorang diri, bersama anak-anak atau rakan-rakan
9. Sentiasalah hadiahkan suami senyuman yang paling manis setiap masa
10. Jagalah penampilan anda khas untuk suami
11. Sentiasa beritahu suami dia seorang yang hebat
12. Jangan melarang suami melakukan apa yang diminatinya selagi tidak memudaratkan anda sekeluarga
13. Elakkan daripada menjadi pegawai penyiasat yang sentiasa ingin tahu apa yg suami buat dan ke mana dia pergi. Berikan dia sedikit ruang untuk dirinya sendiri
14. Selalulah ucapkan terima kasih pada suami
15. Beritahu suami betapa anda sayang dan cintakan dia dengan sepenuh hati
Sama-samalah membahagiakan hati suami/isteri kita… Semoga kita semua akan beroleh keluarga yang bahagia…
Sumber Kredit: Dr Suhana Abd Wahab
VIDEO KASHOORGA:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramadan telah pun berlalu. Selepas puas berhari raya ramai yang mengambil peluang menambah pahala dengan melakukan puasa enam.
Tak kurang juga yang mula menqadhakan puasa (ganti) disebabkan uzur syarie. Persoalannya bolehkan niat puasa qadha dilakukan ecara serentak dengan puasa serentak.
SOALAN:
Bolehkah saya berniat puasa qada (ganti) dan puasa enam dibulan Syawal secara serentak (dua dalam satu (puasa ganti dan puasa enam).
JAWAPAN:
Firman Allah SWT: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.
(Surah al-Baqarah:183)
BERBUKA PUASA DI BULAN RAMADAN TANPA ADA SEBARANG KEUZURAN
Sesiapa yang berbuka puasa pada bulan Ramadan tanpa sebarang keuzuran wajib ke atasnya menqadhakannya serta merta selepas tamatnya Ramadan dan selepas selesai hari raya yang pertama. Seseorang itu tidak boleh mendahulukan puasa sunat enam pada bulan Syawal kemudian diekori dengan puasa qadha.
Adapun sekiranya dia tidak berpuasa pada bulan Ramadan kerana ada keuzuran (yang dibenarkan syarak) maka harus baginya mendahulukan puasa enam pada bulan Syawal daripada puasa qadha kerana qada waktu puasa qadha adalah muwassa` (luas).
Imam as-Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani Rahimahullahu Taala menyebut: “ (Dan demikian lagi) orang yang tiada puasa dengan uzur sunat dia berpuasa enam hari sunat Syawal melainkan orang yang berbuka puasa Ramadan dengan tiada uzur maka wajib ke atasnya menyegerakan menqada Ramadan kerana makruh mengerjakan sunat orang yang ada padanya qada Ramadan dengan tiada uzur maka wajib menyegerakan qada dahulu.” (Rujuk Kitab Bughyah at- Tullab, hlm. 128)
ISU MENGGABUNGKAN DUA IBADAT DENGAN SATU NIAT
Masalah ini dikenali di sisi para ulama sebagai masalah tasyrik (mengabungkan dua ibadat dengan menggunakan satu niat) hukumnya :
Sekiranya ia adalah termasuk dalam wasilah atau perkara yang bercampur maka hukumnya sah. Terhasil apa yang dihajatinya daripada kedua ibadat tersebut. Misalnya, jika seseorang itu mandi junub pada Hari Jumaat untuk melakukan Jumaat dan juga mengangkat junub, sesungguhnya junubnya terangkat dan pahala mandi Jumaat tersebut pun terhasil.
Walaupun salah satu daripada dua ibadat tersebut tidak diniatkan manakala yang lain pula diniatkan dengan zatnya maka sah himpunan atau gabungan tersebut dan tidak mencederakan ibadat tersebut misalnya solat tahiyyah masjid dilakukan berserta solat fardhu atau solat sunat yang lain.

Adapun menghimpunkan atau gabung di antara dua ibadat yang diniatkan dengan zatnya seperti puasa qadha atau kaffarah, atau nazar berserta puasa sunat seperti puasa sunat 6 hari pada bulan Syawal maka tidak sah tasyrik tersebut mengikut pendapat yang muktamad kerana setiap ibadat itu berasingan daripada ibadat lain yang diniatkan dengan zatnya dan tidak pula berada di bawah ibadah yang lain.
Persoalannya, adakah berpuasa dengan niat qadha bulan Ramadan dan niat puasa 6 pada bulan Syawal yang digabungkan sah keduanya? Atau salah satu sahaja sah? Jika dibuat secara ithlaq (Umum) berhasil keduanya atau salah satu sahaja?
GABUNG NIAT PUASA QADHA RAMADAN DAN PUASA ENAM SYAWAL
Fuqaha dalam Mazhab Syafie berselisih pendapat tentang isu menggabungkan niat di antara puasa qadha Ramadan dan puasa sunat enam hari pada bulan Syawal.
Syaikul Islam Zakaria al-Ansari Rahimahullahu Taala:
“Jika seseorang berpuasa pada Bulan Syawal untuk qadha bagi puasa Ramadan, atau selainnya sama ada puasa nazar atau puasa sunat lain maka terhasil pahala sunatnya. Kerana topik perbincangannya adalah tentang puasa pada 6 hari daripada bulan Syawal…tetapi dia tidak akan memperolehi pahala yang sempurna sebagaimana yang diinginkannya melainkan dengan hanya dia berniat puasa khusus untuk 6 hari pada bulan Syawal sahaja.
Terutamanya orang yang telah luput daripadanya puasa Ramadan kerana tidak sesuai dia berpuasa Ramadan dan seterusnya berpuasa 6 hari di bulan syawal” (Rujuk Kitab Syarqawi ‘ala al-Tahrir)
Imam Ramli Rahimahullahu Taala menyebut bahawa dia pernah ditanya tentang puasa Ramadan dan qadha di bulan Syawal, adakah berhasil qadha puasa Ramadan dan pahala puasa 6 hari pada bulan Syawal, ada ke tidak dalam masalah ini sebarang nukilan?
Imam Ramli Rahimahullahu Taala menjawab: “Bahawa berhasil puasa qadha Ramadannya walaupun dia gabung niat puasa qadha Ramadannya dengan puasa yang lain. Dan berhasil pahala puasa 6 hari pada bulan Syawal. Masalah ini disebut oleh ramai ulama terkemudian (mutaakhirin).” (Rujuk Fatawa Imam Ramli, 2/339)
Imam Ibnu Hajar Al-Haitami Rahimahullahu Taala dalam mengenai orang yang berniat puasa sunat bersama puasa wajib: “Jika diniatkan keduanya (puasa sunat dan pusat wajib), dia mendapat ganjaran bagi kedua-duanya atau diniatkan salah satu maka gugur tuntutan yang satu lagi dan tidak mendapat ganjarannya.” (Rujuk Kitab Al-Fatwa Al-Kubra, 2/75)
Sebahagian ulama menyebut sah seseorang itu melakukan qadha puasa bulan Ramadan bersama puasa sunat enam Syawal dan terhasil pahala puasa sunat yang dilakukan di dalam bulan Syawal tersebut.
Hal ini kerana diqiyaskan dengan seseorang yang memasuki masjid kemudian solat 2 rakaat fardu atau solat sunat rawatib (mengiringi solat fardu) maka terhasil sekali baginya pahala solat sunat Tahiyyatul Masjid kerana ia melakukan solat berkenaan sebelum ia duduk.
Imam Sulaiman al-Bujairimi Rahimahullahu Taala berkata: “Terhasil pahala solat sunat Tahiyyatul Masjid dengan melakukan solat fardhu atau sunat yang lainnya, sama ada diniatkan atau tidak solat sunat Tahiyyatul Masjid tersebut. Hal ini berdasarkan hadis yang telah diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim:
“Apabila masuk salah seorang dari kamu ke dalam masjid hendaklah ia solat dua rakaat sebelum ia duduk” dan kerana itu juga maksud solat sebelum duduk yang disebutkan dalam hadis telah terhasil dengan melakukan solat Fardhu atau solat sunat yang lain. (Rujuk Kitab Hasyiah al-Bujairimi 1/280)
Begitu juga nas yang hampir serupa dikatakan Syeikh Islam Zakaria Al-Ansori Rahimahullahu Taala: Terhasilnya solat sunat dua rakaat atau lebih (yang dimaksudkan dengan adalah hasilnya pahala solat walaupun bersama dengannya solat fardhu atau solat sunat yang lain) sama ada diniatkan sekali ataupun tidak.
Ia berdasarkan hadis Riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim Rahimahumahullahu Taala “ Apabila masuk seseorang daripada kamu ke dalam masjid maka janganlah ia duduk sehingga ia solat dua rakaat”. ” dan kerana itu juga maksud solat sebelum duduk yang disebutkan dalam hadis telah terhasil dengan melakukan solat Fardhu atau solat sunat yang lain (Rujuk Kitab Fathul Wahab Syarah Manhajul Tullab 1/67)
Imam ar-Ramli Rahimahullahu Taala telah berkata: “Dan sekiranya berpuasa pada bulan Syawal, puasa qadha, nazar atau selain daripada keduanya atau seumpama dengannya, seperti berpuasa pada hari Asyura maka telah dapat pahala puasa sunat itu baginya, seperti yang telah difatwakan oleh bapanya (bapa kepada Imam ar-Ramli), begitu juga oleh al-Barizi, al-Asfahuni, A-Nasyizi, al-Faqih Ali Soleh al-Hadrami dan selainnya tetapi ia tidaklah mendapat pahala yang sempurna ke atas yang dituntut.
” Begitulah sama hukumnya puasa Ramadhan dengan puasa sunat enam Syawal. (Rujuk kitab Nihayah al-Muhtaaj, 3/208-209)
Imam as-Suyuti Rahimahullahu Taala berkata : “Sekiranya seseorang berpuasa sunat misalnya pada hari Arafah, qadha atau nazar atau kafarah, dan diniatkan puasa-puasa tersebut bersama dengan niat puasa sunat hari Arafah, maka al-Barizi telah memberi fatwa bahawa sah puasa dan terhasil pahala untuk kedua-duanya.
Begitu juga halnya jika dia ithlaqkan (sahaja aku berpuasa) maka masalah tersebut mengikut masalah solat tahiyyah Masjid. ” (Rujuk kitab Ashbah Wan Nazoir, hlm. 61)
Dalam Syarah al-Tanbih karangan al-Hafiz al-Suyuti Rahimahullahu Taala, daripada fatawa al-Baarizi Rahimahullahu Taala, beliau mengatakan : Sekiranya seseorang berpuasa sunat misalnya pada hari Arafah, qadha atau nazar atau kafarah, dan diniatkan puasa-puasa tersebut bersama dengan niat puasa sunat hari Arafah terhasih keduanya (sah keduanya), begitu juga jika dia ithlaqkan (sahaja aku berpuasa).
Tetapi al-Isnawi menyebut perkara ini tertolak dan qiyas yang dilakukan tidak sah dalam menggambarkan perkongsian satu daripada keduanya. Disisinya apa yang terhasil adalah yang fardhu sahaja dalam gambaran ithlaq”
Walaupun begitu, perlulah diambil perhatian, maksud terhasilnya pahala puasa sunat enam Syawal apabila dimasukkan sekali dengan puasa fardhu adalah pahala semata-mata pahala sunat bukannya pahala yang sempurna.
KESIMPULAN
Kesimpulannya, mengikut pendapat yang muktamad, afdhal seseorang itu menjadikan puasa qadha berasingan dengan puasa 6 pada bulan syawal. Namun begitu, menyatukan puasa qadha dengan puasa enam itu tetap diharuskan dan mendapat ganjaran pahala kedua-duanya mengikut pendapat yang dhaif.
Namun begitu, menyegerakan qadha puasa itu adalah sikap yang terpuji dan dituntut oleh syarak terutama kepada sesiapa yang meninggalkan puasa tanpa uzur yang dibenarkan syarak. Semoga kita termasuk bersama-sama dengan orang bertaqwa.
Sumber Kredit: Mufti Wilayah Persekutuan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?