
Tiroid ialah kelenjar di bahagian depan leher dan menjaga beberapa fungsi utama badan. Penyakit tiroid boleh mempengaruhi hampir semua bahagian badan dan mendatangkan bahaya kepada kesihatan apatahlagi kepada wanita hamil.
Penyakit tiroid lebih kerap berlaku dalam kalangan wanita berbanding lelaki dan ia juga boleh berlaku semasa dan selepas kehamilan. Apabila penyakit tiroid dihidapi ketika hamil, bolehkah ia menjejaskan kehamilan.
Sebenarnya masalah kelenjar tiroid yang tidak dirawat dengan baik sudah pasti akan menjejaskan proses kehamilan dan mungkin akan mendatangkan kemudaratan pada bayi dalam rahim.
Oleh itu sangat penting bagi wanita yang merancang untuk hamil agar melakukan pemeriksaan dan mendapatkan rawatan.
Ini kerana beberapa faktor berikut:
1. Rawatan semasa hamil lebih sukar berbandingkan rawatan sebelum hamil.
2. Masalah kelenjar tiroid ini (sama ada kekurangan hormon atau berlebihan hormon) akan menjejaskan kehamilan. Ini bermakna kesihatan ibu dan kesihatan bayi akan terganggu. Malah mereka mungkin mengalami masalah yang serius sehingga menyebabkan kematian.
Kelenjar tiroid adalah kelenjar yang berada pada leher kita yang berfungsi mengeluarkan hormon yang bertanggungjawab mengawal metabolisme kita dan beberapa organ dalam tubuh kita.
Masalah tiroid berlaku apabila daya tahan kita melakukan kesilapan menyerang sel-sel dalam kelenjar tiroid. Dan banyak lagi punca yang menyebabkan kelenjar thyroid tidak berfungsi dengan baik.
Akhirnya kelenjar akan mengeluarkan hormon tiroid berlebihan (hyperthyroidism) atau tidak mengeluarkan hormon tiroid yang mencukupi (hypothyroidism).
Sesetengah wanita mengalami masalah ini sebelum mereka hamil. Ada yang mendapatkan rawatan dan ada yang tidak mendapatkan rawatan. Tetapi mereka sedar bahawa mereka mengalami masalah tiroid.
Yang malang ialah ada sebahagian wanita yang tidak menyedari bahawa mereka mengalami masalah ini. Keadaan ini dinamakan ‘subclinical hyper/hypo thyroidism”
Mereka mengalami masalah ini tetapi tiada tanda yang menunjukkan masalah ini, kecuali pemeriksaan darah menunjukkan sama ada kekurangan atau berlebihan hormon dalam darah. Tubuh mereka bekerja keras untuk mengatasi masalah ini agar tubuh kekal sihat.
Kehamilan adalah proses semula jadi pada wanita tetapi ia menyebabkan tekanan emosi dan fizikal. Apabila mereka hamil, tubuh tidak mampu lagi bertahan, maka timbullah tanda-tanda masalah kelenjar tiroid. Ramai wanita yang mengalami masalah ini ketika sejak kehamilan pertama.
Jika seorang wanita hamil mengalami masalah hypothyroidism, bayi juga akan berisiko mendapat kecacatan otak atau sekurang-kuranganya mempunyai tahap IQ yang rendah. Ini kerana hormon tiroid sangat penting bagi perkembangan otak dan saraf sejak dari dalam alam rahim lagi.
Jika penghidap tiroid mengalami masalah hyperthyroidism, mereka lebih mudah untuk mendapat masalah seperti tekanan darah tinggi ketika hamil dan preeclampsia. Kebanyakan ubat-ubatan yang diberikan oleh doktor adalah selamat. Namun pemeriksaan berjadual dengan pihak doktor amat penting untuk tujuan rawatan yang sepatutnya.
Sumber: Dr Zubaidi Hj Ahmad
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Aurat Pesakit Muslimah: Antara Maruah Dan Darurat, Mana Yang Patut Didahulukan

“Bukan sakit bersalin yang saya takutkan. Tapi saya serik dengan keadaan dan situasi sepanjang proses kelahiran. Tambah lagi jika datang doktor bersama pelajar-pelajar perubatan lelaki. Seorang demi seorang melihat dan pegang bahagian ####### saya… kata mereka nak tahu ‘bukaan’ rahim berapa…”
Luahan di atas adalah antara suara pesakit yang selalu dilontar ke blog penulis. Pengalaman penulis di hospital juga sedikit sebanyak membenarkan kegusaran sedemikian. Ditambah lagi dengan kesedaran beragama yang semakin baik di kalangan Muslim Malaysia, maka isu aurat wanita semasa mendapatkan rawatan menjadi sensitiviti dan hak yang semakin perlu diberi perhatian sama ada oleh pesakit, perawat mahupun pihak pemerintah.
Hukum Aurat Pesakit
Sebagaimana Muslim keseluruhannya wajib menutup aurat di hadapan bukan mahram, tidak boleh memandang, bersentuhan apatah lagi berkhalwat dengan insan berlawanan jantina maka hukum yang sama juga ditaklifkan kepada perawat dan pesakit berlainan jantina.
Hukum ini jelas di dalam Surah An-Nur (30-31) agar kedua-dua Mukmin dan Mukminat menundukkan pandangan, menjaga kemaluan dan tidak mendedahkan badan mereka kecuali kepada yang berhak.
Dalam hal ini juga, kebanyakan fatwa ulamak tidak mengharuskan pesakit dirawat perawat berlainan jantina sedari awal lagi atas alasan menutup ruang maksiat, mengelak fitnah di samping menjaga maruah dan sifat malu wanita,. Mereka juga menggesa perawat agar mahir dalam merawat pesakit sama jantina semata-mata. Justeru, hukum asal melihat aurat pesakit berlainan jantina adalah haram sama sekali.
Darurat Melihat Aurat Pesakit
Bagaimanapun hukum asal di atas tertakluk kepada keadaan biasa sahaja. Apabila berlaku keperluan luar biasa iaitu darurat, maka hukum asal itu akan terangkat mengikut satu Kaedah Fiqh “ad-Dharurah Tubihu al-Mahzurat” atau ‘Darurat Mengharuskan yang Terlarang’.
Antara darurat utama adalah untuk memelihara nyawa, seperti digariskan dalam prinsip Maqasid Syariyyah. Dalam kes kecemasan nyawa seperti kebakaran, lemas, kemalangan, serangan jantung, tercekik, sawan, nazak, proses kelahiran luar biasa seperti pembedahan, shoulder dystocia, tumpah darah dan lain-lain seerti dengannya, maka soal Ihtilat dan aurat tidak wujud. Malah menjadi kewajipan doktor yang layak yang berada berdekatan tanpa mengira beza jantina untuk merawat. Dan pesakit yang menolak rawatan sehingga dia mati dianggap berdosa seperti membunuh diri.
Kadar Darurat
Walaupun begitu, keharusan perawat melihat atau pesakit mendedahkan aurat seperti telah dinyatakan tertakluk pula kepada satu Kaedah Fiqh seterusnya iaitu “ad-Dharurah Tuqaddar bi Qadariha” atau ‘Darurat itu Mengikut Kadar Keperluannya’. Jika ada bahagian aurat yang perlu didedahkan, maka cukuplah setakat yang perlu untuk prosedur itu tanpa melampaui bahagian badan lain. Justeru kadar darurat ini akan berubah mengikut keberadaan (availability), capaian (accessibility) dan had (limitation) bentuk perawatan, kepakaran, logistik dan bilangan doktor Muslim yang ada.
Dari segi perawatan, ada prosedur yang bersifat pemeriksaan, penyiasatan, penyelidikan mahupun terapeutik (penyembuhan). Contohnya ujian Pap Smear adalah penyiasatan rutin semata-mata, bukannya langkah terapeutik untuk menyelamatkan nyawa ketika terdesak. Dalam hal ini, pesakit masih mempunyai ruang untuk meminta doktor wanita atau mencari klinik lain bagi mengelak diperiksa doktor lelaki.
Namun begitu, ada perkara yang memerlukan doktor pakar tertentu untuk memeriksanya. Contoh mudah adalah apabila penyakit telinga yang memerlukan pakar ENT memeriksa dengan rapi. Begitu juga pembendahan barah payudara yang memerlukan pakar bedah. Umum mengetahui tidak semua tempat mempunyai doktor pakar perempuan. Maka mendapatkan rawatan di bawah doktor pakar lelaki dikira darurat akibat kurangnya Muslimah yang pakar dan masalah logistik untuk ke tempat yang lebih jauh.
Hal ini bukanlah suatu yang pelik dan telah berlaku sejak zaman Nabi s.a.w lagi di mana Sahabiyah wanita seperti Umm `Atiyah, Umm Sulaym dan ar-Rabi’ binti Muawwath r.a. menjadi jururawat merawat Sahabat berlainan jantina yang cedera semasa perang, lantaran kebanyakan Sahabat lelaki memenuhi tanggungjawab jihad di barisan depan medan tempur.
Situasi semasa juga menyumbang kepada keadaan darurat apabila tidak ramai doktor wanita dihasilkan dalam bidang tertentu. Contoh jelas ialah apabila pakar sakit puan dilihat ramai lelaki. Perlu dimaklumi bahawa hal ini berlaku akibat peluang Muslimah melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan sekitar lebih 20 tahun dahulu amat terhad dan fakulti perubatan tempatan masa itu hanya ada tiga buah.
Namun masalah ini semakin baik seiring dengan bertambahnya peluang buat Muslimah hari ini. Dalam darurat sebegini, Majma’ Fiqh Islami telah memberi panduan untuk pesakit wanita dalam memilih perawat; yang utamanya mencari perawat Muslimah, dan jika tidak ada diikuti perawat wanita non-Muslim, seterusnya perawat lelaki Muslim, dan akhir sekali perawat lelaki non-Muslim.
Tanggungjawab Pesakit
Selain yang disebutkan di atas, pesakit juga perlu maklum hak autonomi mereka ketika mendapatkan rawatan, iaitu mereka berhak memilih atau menolak bentuk rawatan dan perawat tertentu dengan syarat mereka telah diberi informasi selengkapnya. Namun dalam kes kecemasan dan terhad perawat yang layak, mereka harus terima seadanya. Di samping meminta hak mereka agar dihormati, mereka juga harus faham limitasi sistem kesihatan yang ada buat masa ini.
Mereka harus memainkan peranan agar hak dan sensitiviti mereka berkenaan aurat ini sentiasa dimaklumi pihak perawat dan juga autoriti yang bertanggungjawab menyediakan khidmat perubatan. Mereka boleh bertindak sebagai pendesak (public pressure group) agar aurat mereka terjaga semasa mendapatkan rawatan melalui advokasi di saluran media, NGO atau Lembaga Pelawat Hospital. Hasilnya dapat dilihat dengan bertambahnya jumlah perawat Muslim yang prihatin di peringkat kementerian dan hospital. Ada antara mereka yang menubuhkan Hospital Islam atau hospital khusus wanita yang menerapkan amalan perubatan menepati Syariah. Ini semua wujud akibat kesedaran dan permintaan (demand) dari komuniti Muslim yang semakin peka di negara ini.
Namun pesakit juga harus faham bahawa keadaan ideal yang mereka idamkan tidak mampu wujud sekelip mata. Maka mereka harus berkorban buat masa ini untuk kesenangan masa depan. Sebagai contoh, mereka perlu beri kerjasama kepada pelajar perubatan Muslim yang ingin mempraktikkan kemahiran temubual, memeriksa dan melakukan prosedur ke atas mereka.
Masyarakat awam juga perlu realistik terhadap desakan mereka. Contohnya, seorang suami yang kuat pegangan agama bertegas mahukan hanya doktor atau bidan perempuan mengurus isterinya yang bersalin tengah malam, namun dalam masa sama dia pula menghalang isteri atau anak perempuannya dari menceburi bidang perubatan atas alasan agama berpendapat perempuan lebih baik di rumah. Pendirian yang kontradik ini tidak membantu menyumbang kepada sistem perkhidmatan kesihatan yang lebih baik kepada pesakit Muslimah.
Tanggungjawab Perawat
Walaupun diakui bahawa kod etika perubatan global menetapkan perbezaan jantina tidak harus menjadi halangan untuk doktor menjalankan tugasnya kepada pesakit, namun menjadi tanggungjawab doktor Muslim mengamalkan tuntutan agamanya demi kemaslahatan pesakit. Sebagai contoh, pesakit perempuan yang koma tiada tanggungjawab dan tidak mampu menutup aurat sendirinya, justeru doktor atau jururawat yang peka boleh melindungi auratnya dengan sesuatu dan menutup dengan tabir atau langsir penghadang dari orang yang lalu lalang.
Begitu juga apabila terpaksa memeriksa bahagian sulit pesakit lain jantina, hendaklah dibawa pengiring ketiga (chaperon) dari ahli keluarga atau staf. Jika ia pemeriksaan rutin tanpa dibuka aurat, harus juga dibawa chaperon atau berada di tempat terbuka demi mengelakkan suasana syak, khalwat dan fitnah. Maruah (modesty) pesakit dan rahsia (confidentiality) mereka juga harus dijaga dengan tidak mendedahkan bahagian tubuh melebihi keperluan. Saranan-saranan ini sebenarnya telah sedia termaktub di dalam Kod Etika Professional seorang doktor.
Sebagai kesimpulan hukum asal melihat aurat pesakit lain jantina adalah tidak dibenarkan melainkan terdapat darurat mendesak. Perawat dan pesakit mestilah menunjukkan perasaan tidak reda di dalam hati terhadap situasi tersebut, ia hanya terpaksa direlakan akibat darurat. Darurat pula harus ditangani seadanya bergantung kepada faktor-faktor keselamatan nyawa, logistik, kemahiran dan bilangan perawat. Kedua-dua pihak pesakit dan perawat bertanggungjawab untuk menjaga aurat dan kehormatan pesakit serta berusaha mewujudkan biah sistem perkhidmatan perubatan yang lebih mesra Muslimah.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Kurus Bukan Nak Cantik Dan Sihat Je Tapi Nak Mudahkan Amal Ibadah, Ini 18 Mitos Diet Kena Tahu

Hendak turunkan berat badan bukan semata-mata sebab kita hendak sihat dan kekal fit. Islam sendiri pun menggalakkan kita menjaga kesihatan termasuklah dalam soal mengawal berat badan. Sebenarnya apabila berat badan terkawal, kesihatan jadi lebih baik. Badan jadi lebih ‘ringan’ dan secara tidak langsung memudahkan kita untuk melakukan amal ibadat.
Tidak dapat dinafikan bahawa memang banyak pantang larang atau petua untuk menurunkan berat badan. Ada sesetengah mendakwa minuman berais dan nasi putih adalah punca utama kegemukan. Namun sebenarnya dakwaan itu hanyalah mitos semata-mata
Di Facebook, coach kesihatan Sha Rini berkongsi 18 mitos diet yang masih dipercayai ramai orang. Jom semak!
Masih banyak mitos diet yang masih ada orang percaya sehingga sekarang. Hopefully by 2019 kita semua dah lebih berilmu dan boleh bezakan yang mana mitos dan yang mana benar.
1. Air ais tidak bekukan lemak. Air panas tak cairkan lemak. Air limau/lemon tak potong lemak. Kandungan lemak tetap sama walau kau minum air sejuk beku atau air mendidih terbakar tekak.
2. Buah warna kuning tidak “lebih jahat” dari buah warna hijau, merah, purple, kalerful. Kandungan gula dalam buah BUKAN bergantung pada warna buah. Asalkan dimakan ikut portion yang betul dan awak bukan diabetic, buah warna kuning bukan penyebab awak tak kurus.
3. Air detox, air greentea, chia seed tidak buat awak kurus, kalau awak tak jaga makan.
4. Air ais TIDAK MEMBUNCITKAN. Yang buat buncit tu lemak kawasan abdomen terutamanya visceral fat.
5. Walaupun sayuran dan buahan itu makanan yang sihat, makan secara berlebihan jugak boleh memudaratkan. Bersederhana.
6. Nasik BUKAN penyebab gemuk utama.
USUS TAK PERLU DETOKS
7. Makanan/minuman TANPA LEMAK TIDAK SEMESTINYA BAIK untuk ada.
8. Usus TIDAK PERLU di detox atau dicuci. Makan dengan sihat dan workout secara regular membantu kesihatan usus anda.
9. Teh detox tidak elok untuk usus. Ia memaksa usus anda bergerak, dan akhirnya nanti usus anda akan jadi malas dan tidak ada nature sendiri.
10. Epal, hijau atau merah boleh saja dimakan masa diet. Darjatnya sama walaupun rasa tak sama ? tidak semestinya yang masam itu lebih baik dari yang manis, kecuali muka yg masam memang tak elok utk semua org. Haha.
11. Rambutan, nangka, ciku, langsat boleh saja dijadikan snacking, tak semestinya epal, jambu, blueberry, stroberi, avocado. Keypoint adalah “portion”.
12. Untuk lose weight, tak semestinya kena makan salmon, avocado, berries, oat, pasta, dada ayam sahaja. Boleh aje mkn ikan kembung, nasik putih, buah rambutan, mee, bihun asalkan tau had masing2.
13. Kita hanya perlu minum air secukupnya mengikut keperluan badan masing2. Tak perlu buat kolam utk pelihara ikan dlm perut ? anggaran 30ml utk setiap kg berat bdn atau tgk warna urin jernih atau light yellow sudah memadai. Pengambilan air yang berlebihan juga boleh menggangu keseimbangan elektrolit dalam badan.
HATI-HATI DENGAN MINUMAN MANIS
14. Minuman yang berlabel “Kurang Gula” bukan bermaksud kurang manis. Gulanya masih banyak cuma kurang dari amaun sebelumnya.
15. Makanan berlabel “Tiada Gula Tambahan” atau “No Added Sugar” bermaksud tiada gula putih “ditambah” kepada produk tersebut. Bermaksud, produk tersebut mungkin masih ada amaun gula yg sama seperti yang asal atau dia tak guna gula putih tapi ada gula tiruan seperti maltodextrine, dextrose, maltitol, xylitol, aspartame dsb.
16. Berpeluh dengan banyak semasa workout BUKAN bermaksud awak burn banyak kalori. Berpeluh atau tidak, bukan benchmark utk calories burn. Some people sweat a lot. Some dont. Kelenjar peluh kita tak sama.
17. Workout tutup kipas/aircond supaya byk peluh is so yester-year. MOVE ON.
18. Pakai baju hujan masa jogging supaya banyak peluh is also so yester-year. Please. Its almost 2020 now. MOVE ON.
Banyak dah ni. Ada nak tambah? Bleh tambah kat bawah ye hehe
Ada yang terkena tak sedas dua?
Sumber kredit: FB: Sha Rini
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Pemuda Ini Kongsi Pengalaman Jaga Ibu Hidap Kanser, Ini 8 Peranan Penjaga Pesakit

Dalam mendepani dan menyantuni pesakit, peranan penjaga pesakit (caretaker) adalah sangat penting. Boleh dikatakan penjaga pesakit adalah orang ketiga terpenting selepas doktor pakar, dan jururawat yang ditugaskan merawat pesakit. Penjaga pesakit akan berada di sisi pesakit hampir setiap masa, siang dan malam.
Perbezaan yang ketara antara pesakit dan penjaga pesakit adalah, pesakit akan dicucuk badan mereka dengan segala ubatan manakala penjaga pesakit tidak melalui prosedur perubatan tersebut. Penjaga pesakit akan mengalami dan merasai sendiri first-hand experience apabila melihat prosedur perubatan yang dijalankan ke atas pesakit.
Perkongsian saya kali ini adalah mengenai peranan penjaga pesakit (caretaker), apa yang perlu anda tahu? Berpeluang untuk menjaga pesakit kanser iaitu emak saya sendiri sepanjang tempoh rawatan dan chemotherapy selama 6 bulan di Hospital Pulau Pinang, sedikit sebanyak membuatkan saya ingin berkongsi apa yang saya lalui sepanjang tempoh tersebut.
Berikut merupakan beberapa perkara yang perlu anda ketahui sebagai penjaga pesakit:
1) Terima ujian dengan hati yang terbuka dan ikhlas
– Saat diuji, kita akan merasakan beratnya ujian ini. Serabut, sedih, dan tertekan. Kita menangis semahunya. Bengkak mata, bengak emosi. Ada masa kita akan bertanya, kenapa aku Ya Allah, kenapa Kau uji emak/ayah/isteri/suami aku. Apa salah mereka? Allah Maha Mengetahui. Selagi mana kita bernyawa, kita akan sentiasa diuji. Berhenti menyoalkan aturan Allah. Sesuatu perkara yang Allah aturkan itu adalah yang terbaik, cari hikmah disebalik ujian yang diberikan. Terima dengan hati yang terbuka dan ikhlas. Antara ayat Quran yang sentiasa saya baca saat menerima ujian, “Innarabbillatifun limayasha’, innahu huwal ‘alimulhakim (Surah Yusuf, ayat 100) yang bermaksud Sesungguhnya Tuhanku Maha Lembut terhadap apa yang Dia kehendaki. Sesungguhnya, Dia Yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
2) Sokongan spiritual dan moral
– Dalam menjaga pesakit, sokongan spiritual dan moral kepada pesakit sangat penting. Pesakit akan merasakan mereka ini sebagai “bebanan” kepada orang disekeliling. Adalah menjadi tanggungjawab penjaga pesakit untuk memberi sokongan moral kepada pesakit. Berikan mereka kata-kata yang positif. Kata-kata penguat semangat ini akan membantu membina kekuatan dalaman pesakit. Kekuatan dalaman ini akan menjadi semangat untuk pesakit melawan dan berjuang dengan kesakitan yang sedang dihidapi.
– Pada masa yang sama, sebagai peneman pesakit, bantu pesakit untuk terus berkomunikasi dengan Tuhan. Ajarkan pesakit cara bersolat dalam keadaan uzur, galakkan pesakit untuk sentiasa berzikir mengingati Tuhan yang Esa, dengarkan bacaan Al-Quran kepada pesakit. Sampaikan kepada pesakit bahawa ujian yang diterima ini adalah hadiah dari Allah yang sayang kepada hamba-Nya. Walau terbaring di atas katil, tidak dapat bergerak, jangan jadikan alasan untuk memberhentikan komunikasi pesakit dengan Pencipta-Nya. Bantulah pesakit untuk berkomunikasi dengan Allah SWT.

3) Kekuatan mental dan fizikal
– Penting untuk penjaga pesakit untuk mempunyai ketahanan mental dan fizikal yang tinggi. Uruskan keperluan pesakit, kurang waktu tidur, waktu makan tak menentu, badan yang letih, ulang-alik antara rumah dan hospital adalah perkara yang perlu dihadapi oleh penjaga pesakit. Perkara ini akan membuatkan penjaga pesakit berada dalam keadaan tertekan, emosi tak stabil, cepat meradang dan sebagainya. Andai kata letih, cari jalan dan ambil masa untuk dapatkan rehat secukupnya. Kalau penjaga pesakit jatuh sakit, ini akan membuatkan pesakit lebih tertekan kerana mereka seolah hilang tempat bergantung.
4) Sumber kewangan
– Sumber kewangan ketika menjaga pesakit antara perkara yang tidak boleh diambil mudah. Ini kerana, kita memerlukan peruntukan untuk berulang-alik ke hospital, kos makanan dan minuman kita sepanjang menemani pesakit, kos untuk membeli barang keperluan pesakit seperti lampin pakai buang dan lain-lain lagi. Pastikan kita mempunyai sumber kewangan yang mencukupi. Dalam keadaan ini, cuba elakkan yang kita sedang menghadapi masalah kewangan di hadapan pesakit. Kalau pesakit tahu, ini akan buatkan pesakit menjadi lebih tertekan dan semangatnya untuk pulih akan terbantut.
5) Sokongan ahli keluarga
– Ketika menghadapi situasi yang getir ini, sokongan dari ahli keluarga teramatlah penting. Komunikasi dan interaksi sesama ahli keluarga adalah perlu. Bincangkan strategi bagaimana untuk menjaga pesakit, bergilir-gilir menjaga pesakit, rebut peluang untuk menjaga dan berbakti kepada pesakit. Tolong, tolong, dan tolong jangan bergaduh sesama ahli keluarga dalam situasi ini. Jangan menyalahkan antara satu sama lain, jangan mengungkit apa yang telah dibuat/ diberikan, jangan merendahkan adik beradik. Sebaliknya, dalam keadaan ini, ahli keluarga bersatu, bekerjasama, dan bincang dengan elok apa langkahan yang patut dibuat. Setkan priority. Buang ego jauh jauh. Selagi mana ada perkataan “ego” dalam diri, selagi tu lah masalah tidak selesai.
6) Kemahiran sosial dan komunikasi
– Apabila anda menjaga pesakit, anda akan berada dalam suasana yang memerlukan kemahiran sosial dan komunikasi. Ini kerana, anda akan berjumpa dengan pelbagai jenis ragam dan perangai manusia di hospital. Berlapang dada apabila berhadapan dengan situasi yang mungkin anda tidak pernah alaminya sebelum ini. Ringankan mulut untuk bertanya khabar kepada doktor, jururawat, pembantu doktor, pembantu jururawat, pesakit sebelah katil, hatta tukang cuci sekalipun. Ini kerana akan ada masa kita akan meminta pertolongan daripada mereka. Tak salah untuk kita berbuat baik sesama insan. Biasakan diri untuk ucapkan perkataan “terima kasih” kerana dua perkataan ini nampak mudah, tapi…susah untuk diucapkan. Jangan berlagak sombong ya. Orang sombong ni selalunya rugi.
7) Pengurusan stress dan emosi
– Sebagai penjaga pesakit, kita tak dapat lari daripada stress dan emosi tak stabil. Nasihat saya, carilah cara untuk mengurusankan stress dan emosi. Sembang dengan orang sekeliling dan sembang dengan Tuhan dapat membantu mengurangkan stress dan meredakan tekanan emosi yang dihadapi. Selain itu, lakukan aktiviti seperti senaman ringan, regangan, dan berjalan sekitar kawasan hospital. Ini juga dapat membantu menangani stress tersebut.
– Selain itu, kongsi masalah dan tekanan yang dihadapi dengan orang yang anda percayai seperti kawan baik, pasangan, dan lain-lain. Believe me, Allah will send some of His angle to you at the right time for you to cry on.
8)Keceriaan dalam kesulitan
– Walau sedang bertarung dengan kesakitan, itu tidak menjadi penghalang kepada pesakit dan penjaga pesakit untuk terus senyum dan bergelak-ketawa. Masa ini adalah momen yang bermakna untuk bergurau, ceriakan pesakit. Cuba untuk bersembang dengan pesakit apa yang pesakit suka, throwback peristiwa dulu yang lawak / boleh buatkan pesakit ketawa, selfie, wefie, video dan apa juga yang boleh dibuat untuk menceriakan pesakit. Ini penting kerana dapat buatkan pesakit melupakan seketika kesakitan yang dihadapi.
Semoga perkongsian ini bermanfaat dan sekiranya ada kebaikan, mohon untuk kongsikan (share), saya niatkan pahala kebaikan tersebut kepada emak dan ayah saya, Hasnah binti Taib dan Mohd Noor bin Wahab. Semoga kedua mereka dipanjangkan umur, sihat tubuh badan dan berada dalam rahmat Allah SWT.
Annuar Aswan Mohd Noor
15 Mac 2019
Kedah
Sumber kredit: Annuar Aswan
VIDEO:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI