Masjid dikunci selepas waktu solat, susahkan orang musafir singgah sembahyang dan melepaskan lelah. Masjid adalah rumah Allah, bukankah masjid sepatutnya menjadi hak orang yang ramai.
Sepatutnya masjid perlu menjadi tempat yang mudah diakses, namun jika dikunci selepas waktu solat memang menutup ruang untuk musafir singgah.
Tetapi seharusnya kita tahu bahawa tindakan pihak masjid melakukan perkara ini adalah bersebab dan bukan sewenang-wenangnya mengunci pagar dan pintu masjid.
Masjid Dikunci
Ikuti kemusykilan berkaitan isu ini dan fahami penjelasan yang Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan sampaikan :
Soalan:
Assalamualaikum, bolehkah pihak masjid menutup masjid pada bukan waktu solat kerana ia akan menyukarkan bagi orang musafir untuk menunaikan solat. Bukankah masjid tu hak orang ramai?
Selepas Waktu Solat
Ringkasan Jawapan:
Hukum mengunci masjid pada bukan waktu solat adalah harus jika ada keperluan tertentu seperti untuk menjaga peralatan masjid dari dicuri.
Namun jika tidak ada keperluan sebaiknya masjid tidak dikunci sebagaimana masjid di zaman Nabi SAW dan ini lebih memberi kemudahan kepada orang ramai.
Pihak masjid boleh menyediakan ruangan khusus seperti beranda masjid yang lengkap dengan kemudahan seperti kipas, lampu dan sejadah untuk memudahkan kegunaan orang ramai, dan mengunci bahagian masjid yang dirasakan perlu seperti dewan solat yang utama.
Ads
Pernikahan Yang Diharamkan Allah SWT
Susahkan Orang Musafir
Huraian Jawapan:
Menjadi kebiasaan orang ramai akan berhenti di mana-mana perhentian atau masjid untuk menunaikan solat. Setengah pihak pengurusan masjid akan mengunci masjid bagi mengelakkan berlaku kecurian atau lainnya ketika tidak ada sesiapa di Masjid.
Meskipun pihak masjid mengunci bahagian dalam masjid namun masih ada kawasan luar masjid yang boleh untuk didirikan solat.
Imam al-Nawawi menjelaskan berkenaan hukum mengunci masjid pada bukan waktu solat dengan katanya:
Maksudnya: “al-Soimari dan selainnya dalam kalangan ulama mazhab Syafi’i; berkata tidak mengapa mengunci masjid pada bukan waktu solat untuk menjaga masjid atau memelihara peralatan yang ada dalam masjid.
Singgah Sembahyang
Namun begitu ia hanya jika dikhuatiri masjid akan dicemari atau kehilangan peralatan masjid serta tidak ada keperluan (untuk membuka masjid pada bukan waktu solat).
Adapun jika tidak dikhuatiri apa-apa kerosakan atau mencari kehormatan masjid di samping membukanya akan lebih memudahkan orang ramai maka sunnahnya pintu masjid perlu dibuka sebagaimana masjid Nabi SAW pada zaman Baginda dan selepasnya.”
Daripada keterangan Imam al-Nawawi ini dapat disimpulkan bahawa hukum mengunci masjid pada bukan waktu solat adalah harus jika ada keperluan.
Namun jika tidak ada keperluan sebaiknya masjid tidak dikunci sebagaimana masjid di zaman Nabi SAW dan ini lebih memberi kemudahan kepada orang ramai. Memudahkan urusan orang lain adalah suatu yang dituntut dalam agama. Nabi SAW bersabda dalam sebuah hadis:
Ads
ومن يسَّرَ على مُعسرٍ في الدُّنيا يسَّرَ اللَّهُ عليهِ في الدُّنيا والآخرةِ
Maksudnya: “Siapa yang memudahkan urusan orang yang dalam kesusahan maka Allah akan memudahkan urusannya di dunia dan di akhirat.”- (Riwayat al-Tirmizi)
Kashoorga : Selain masjid, orang musafir sekarang juga boleh singgah di RNR (Rehat dan Rawat) di lebuhraya atau surau di stesen minyak. Semoga Allah permudahkan urusan kita semua.
Dari Allah kita datang dan kepadaNya jua kita kembali.
Kematian merupakan satu kepastian bagi setiap insan yang bernyawa. Allah SWT telah menyatakannya di dalam al-Quran secara jelas bahawa kematian akan datang kepada manusia dan ia tidak akan cepat atau lambat sesaat pun:
Maksudnya: “Dan bagi tiap-tiap umat ada tempoh (yang telah ditetapkan). Mak apabila datang tempohnya, tidak dapat mereka kemudiankan dan tidak pula dapat mereka dahulukan walau sesaat pun.”( Al-A’raf: 34).
Tiada daya upaya kita untuk menolak hak yang satu ini kerana semuanya adalah ketentuan Allah taala.
Pemergian secara mengejut pengantin baru, Allahyarham Andika bin Jamal yang baru mendirikan rumahtangga pada 14 Januari lalu cukup meruntun jiwa seluruh ahli keluarganya.
Dari satu perkongsian Tik Tok, @nia mieka dari keluarga sebelah pengantin perempuan memaklumkan, pasangan ini baru mendirkan rumahtangga pada 14 Januari lalu dan tanggal 20 Januari, arwah disahkan meninggal secara mengejut.
Tidak menyatakan secara jelas punca kematian ini, namun segala-galanya masih baru buat pasangan pengantin ini.
Dalam pada itu, @nia mieka memaklumkan, sebelum meningggal itu, arwah sempat jadi imam solat Maghrib sebelum rebah.
“Doktor mengesahkan tiada sakit apa-apa, punca kematian mengejut,”katanya sambil memaklumkan agar semua pihak mendoakan kesejahteraan arwah.
Dari ucapan takziah dari individu yang mengenali arwah selepas video ini dikongsi, dimaklumkan arwah sangat baik orangnya.
“Kenal dah dua tahun dengan arwah. Baik sangat orangnya, sopan dengan orang tua. Selalu berbagi rezeki, semua rakan-rakan seakan tak percaya mendengar berita dirinya sudah tiada.
Dalam pada itu, dari satu perkongsian di fb atas nama Zhifa Putri Astofina turut memaklumkan berita sedih ini.
Baru kelmarin kami merasakan khabar bahagiamu dan kini kamu memberi khabar dukamu.
Kelmarin kami mengucapkan selamat menempuh hidup baru dan kini kami mengucapkan semoga engkau tenang di pangkuan-Nya.
Kami semua menyayangimu tapi Allah lebih sayang padamu. Semoga engkau di tempatkan bersama orang-orang yang beriman. Semoga husnul khatimah. Aamiin.
Jika banyak hutang dan kita tak selesaikan semasa masih hidup memang akan menyusahkan waris. Lebih utama orang yang berhutang juga akan tak lepas di walau sudah di alam sana.
Nabi SAW bersabda yang bermaksud : “Jiwa (atau roh) orang beriman itu akan tergantung sehinggalah seseorang menyelesaikan bagi pihaknya.”
Antara perkara awal yang akan dihitungkan oleh malaikat adalah hutang-hutang kita yang belum lunas. Namun seandai seseorang itu mati tapi tak sempat selesaikannya siapakah yang wajib menguruskannya hingga selesai, supaya arwah damailah di sana.
Ikuti nasihat daripada Ustaz Azhar Idrus ini.
SOALAN:
Jika seseorang itu meninggal dunia dan dia ada banyak hutang dengan seseorang siapakah yang wajib bayar hutangnya?
JAWAPAN:
Apabila ada bagi mayat itu hutang maka hendaklah dibayar hutang tersebut dari harta yang ditinggalkannya sekali pun waris tidak bersetuju kerana waris tidak ada hak ke atas harta melainkan setelah dijelaskan segala hutang mayat.
Ertinya: “Masalah. Telah mati seseorang dan atasnya ada berhutang dan meningggalkan akan harta kadar membayar hutang atau lebih banyak tiadalah terlepas dari tanggungannya sampailah dibayar daripadanya.” (Kitab Ghayatul Talkhis)
Yakni apabila digunakan harta peninggalannya itu buat membayarkan hutang tersebut maka terlepas mayat itu dari hutangnya.
Dan berkata Dr Wahbah Az-Zuhaili : إنقسمةالمواريثكلهابينالورثةمقدمعليهأولاإيفاءالديونالمتعلقةبالتركة،وتنفيذالوصايا التفسيرالمنيرللزحيلي (4/ 276)
“Sesungguhnya pembahagian segala harta pusaka sekaliannya antara segala waris didahulukan atasnya pada permulaan dengan menunaikan segala hutang yang bergantung dengan harta peninggalan dan diluluskan segala wasiatnya.” (Kitab Tafsir Al-Munir)
Maksudnya hendaklah diselesaikan dulu hutang mayat dan segala wasiat jika ada sebelum dibahagikan antara segala warisnya.
Ertinya: “Dan dengan ijmak jikalau mati seseorang dan atasnya ada hutang nescaya tidak wajib atas walinya menunaikannya dari hartanya.
Maka jika sukarela membayar oleh wali dengan demikian itu nescaya telah terbayar hutang itu daripada mayat.” (Jami’ Li Ahkam Al-Quran)
Walhasil bila mayat ada meninggalkan hutang dan harta maka wajib dibayar hutang tersebut menggunakan harta mayat bukan harta waris atau orang lain.
Waris disunatkan membayar hutang mayat andainya mayat tidak meninggalkan harta yang cukup buat membayar hutang supaya lepaslah mayat itu dari berhutang.
Salah satu keistimewaan wanita adalah dikurniakan tempoh ‘pembersihan dalaman’ atau haid, datang kotor atau datang bulan. Kebiasaannya, wanita akan didatangi haid sebulan sekali dan tempoh standard adalah selama 5-7 hari, namun ada juga yang lebih daripada itu.
Setelah dirasakan tiada lagi darah haid pada penghujung tempoh tersebut, maka diWAJIBkan melakukan mandi wajib.
Mandi wajib ini bukan sahaja wajib kepada perempuan yang baru habis haid tetapi juga kepada semua yang dalam keadaan hadas besar.
Allah SWT memerintahkan hambaNya melaksanakan mandi wajib bagi sesiapa yang berhadas besar sebelum melakukan beberapa ibadah seperti mendirikan solat, tawaf, memegang mushaf al-Quran, beriktikaf di masjid dan seumpamanya.
Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu hampiri sembahyang (mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan. Dan janganlah pula (hampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan junub (berhadas besar) – kecuali kamu hendak melintas sahaja – hingga kamu mandi bersuci. (Surah al-Nisa’: 43)
Kita wajib mandi wajib sekiranya melakukan persetubuhan, keluar air mani secara sengaja atau tidak, mati selain daripada mati syahid, datang haid bagi perempuan, nifas (darah yang mengiringi selepas bersalin) dan wiladah (bersalin)
Namun untuk perkongsian kali ini, berikut adalah tatacara mandi wajib untuk perempuan selepas haid. Haid adalah salah satu najis yg menghalangi kita (wanita) untuk melaksanakan ibadah solat dan puasa, maka setelah selesai haid kita harus bersuci dengan cara yang betul mengikut sunnah Rasulullah SAW.
1. Menghadap kiblat :
Hadapkan badan ke arah kiblat, basuh kedua-dua tangan sebanyak tiga (3) kali, berinstinjak dengan membasuh kemaluan, buang najis atau membersihkan apa sahaja yang akan menghalang air mandi terkena permukaan kulit.
2. Wuduk (dilakukan sebelum mandi):
Niat : Sahaja aku berwuduk bagi melakukan mandi wajib, sunat kerana Allah Ta’ala
3. Niat:
Segala amal itu tergantung pada niatnya, maka jangan lupa niat. Niat boleh diucapkan boleh juga di dalam hati. Mulakan dengan bacaan Basmallah (Bismillahi Rahmani Rahim) kemudian diikuti dengan niat mandi wajib iaitu:
Bacaan niat :
“Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Ta’ala”
4. Meratakan air:
Siram air dan diratakan ke seluruh tubuh badan dari kepala hingga hujung kaki. Pastikan air sampai sampai ke semua anggota badan. Mulakan dengan sebelah kanan kepala, kiri dan tengah.
5. Siram ke seluruh badan:
Siram dari epala keseluruhan lalu jangan lupa seluruh tubuhnya wajib terkena air semuanya. Jangan ada bahagian yang tidak terkena air.
Perkara Wajib & Sunat Semasa Mandi Wajib
Perkara Wajib:
Niat
Membasuh seluruh badan yang zahir dengan air termasuk kulit atau rambut. Air hendaklah disampaikan ke bahagian dalam rambut dan pangkalnya.
Perkara Sunat:
Membasuh kedua-dua tangan di luar daripada bekas air
Membasuh kemaluan dengan tangan kiri dan juga segala kekotoran yang ada pada badan.
Berwuduk
Menyelati rambut kepala dengan air kemudian membasuh kepala tiga kali
Membasuh bahagian kanan dulu kemudian kiri.
Menggosok tubuh dan berturut-turut dalam membasuh anggota.
Mengambil air dan membasuh ke semua tubuh yang berlipat seperti kedua-dua telinga lipatan perut, di dalam pusat dan ketiak.
Membasuh sebanyak tiga kali sebagai kias kepada wuduk
Walaupun nampak ringkas, tetapi ia sangat penting kerana tanpa mandi wajib, segala ibadat kita tidak diterima Allah.
Kashoorga: Ibu-ibu boleh kongsikan kepada anak-anak perempuan sebagai persediaan dan boleh juga kongsikan artikel ini kepada yang lain kerana ia amat mustahak untuk diketahui, fahami dan amalkan.
Cara buat rayuan haji! Baru-baru ini Tabung Haji telahpun mengeluarkan surat haji kepada mereka yang terpilih untuk mengerjakan haji pada tahun 2025. Begitu pun...