Kita sering mendengar orang tua-tua berpesan begini. Apa pun permulaan kehidupan kita, seteruk mana pun kita tapi paling penting adalah pengakhiran kehidupan kita kerana Allah sentiasa mengampunkan dosa umat yang bertaubat.
Inilah yang berjaya dilakukan oleh pelakon Ammar Alfian yang berjaya khatam al-Quran tiga kali bagi menutup penghujung tahun ini dengan ucapan seribu kesyukuran.
Dalam perkongsian di instagramnya, Ammar menulis “Ingatlah dengan mendirikan solat, kita berkomunikasi dengan Allah dan dengan membaca Al-Quran, Allah sedang berbicara dengan kamu. Saya doakan semua orang menemui ketenangan hidup tidak kira di dunia dan akhirat,”.
Bagi yang pernah mengenali pelakon ini, pelbagai kontroversi pernah memalit dirinya termasuklah perkahwinan dibina berakhir dengan perceraian. Namun dia tidak pernah patah semangat sebaliknya sebagai penutup tahun 2020, pelakon Ammar Alfian meluahkan rasa syukur berjaya khatam Al-Quran buat kali ketiga tahun ini.
Menurut Ammar, membaca kita suci Al-Quran itu merupakan satu cara untuk dia mendekatkan diri dengan Islam serta memperoleh ketenangan diri.
“Cara terbaik untuk mengakhiri tahun 2020 adalah dengan berkongsikan gambar diri sendiri bersama senaskah Al-Quran. Alhamdullilah saya akhirnya berjaya khatam Al-Quran untuk kali ketiga pada tahun ini. Kali pertama adalah ketika saya berumur 10 tahun dan kali keduanya ketika berusia 15 tahun.
“Sejujurnya bagi saya tidak sukar jika ingin cuba mendekatkan diri dengan Islam. Hanya melakukan perkara yang sederhana seperti berdoa dan membaca Al-Quran,” katanya.
Dalam pada itu, Ammar berkata kehidupannya lebih tenang dan damai apabila bercakap dengan Tuhan melalui doa serta mendoakan agar pengikutnya turut menemui cara sama dalam mencari keberkatan hidup. Sumber : Gempak
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Betul Ke Pahala Berganda Kalau Sendiri Cari Masalah”, Prof Dr Ridhuan Tee Minta Hentikan Budaya Mencari Publisiti
Hari demi hari menyaksikan golongan ternama menjadi sasaran netizen kerana isu double standard. Ia semakin panas kerana sudah ramai anak perantau tidak dapat balik menemui ibu bapa jauh di kampung tetapi masa yang sama, ada golongan yang begitu mudah dapat balik serta mengadakan pelbagai majlis tanpa mempedulikan SOP dan kemudian memuat naik di media sosial masing-masing
Hal ini mendapat perhatian dari Prof Dr Ustaz Ridhuan Tee yang menulis di fbnya berkaitan isu pahala berganda melibatkan seorang selebriti untuk kefahaman kita bersama.
Betul ker dapat kumpul pahala berganda-ganda 10 malam terakhir kerana masalah yang dicipta sendiri?
Teruja berita pandangan seorang artis mengenai majlis yang dicipta sendiri, apabila menjadi viral dan menimbulkan masalah, sedap dia berkata, pahala dapat berganda-ganda disebabkan dugaan majlis tersebut.
Ustaz mana yang artis ini rujuk pahala berganda-ganda ini? Nak juga saya tahu nama ustaz itu untuk saya bertanya lanjut.
Sendiri yang buat hal, sendiri pula mengaku dapat meraut pahala berganda-ganda, menggunakan nama ustaz.
Budaya seperti ini perlu dihentikan. Memetik nama agamawan untuk cover diri ini tidak berapa molek.
Konteks dan teks berbeza.
Dugaan yang dicipta sendiri, berbeza dengan dugaan sebenar. Hanya Tuhan yang tahu. Orang beranak juga, tetapi tidak seriuh ini.
Saya bersependapat dengan Mufti Perlis, yang dalam kiasnya, soal keutamaan, antara menziarahi ibu bapa atau memenuhi undangan artis.
Dalam Islam, kena fahami fiqh awlawiyyat atau fiqh memahami keutamaan, sebelum mengeluarkan sesuatu kenyataan.
Contohnya, antara perkara sunat dengan perkara wajib. Mana perlu diutamakan. Begitu juga antara majlis sunat dengan majlis sunat. Sunat mana yang perlu diutamakan.
Contoh lain, antara majlis aqiqah artis dengan jemputan ibu bapa sendiri. Kedua-dua perlu diberikan perhatian, mana perlu diutamakan, sudah tentu majlis ibu bapa sendiri lebih diutamakan, berbanding jemputan lain.
Sama juga isu nak menghadiri majlis undangan ketika PKP, antara memenuhi jemputan atau tidak. Jika banyak yang memudaratkan maka, boleh sahaja tidak hadir.
Bayangkan dengan kehadiran sedemikian boleh memberikan mudarat kepada orang lain. Siapa yang akan dipersalahkan nanti? Sudah takdirkan?
Ingatan saya, hentikan budaya mencari publisiti ini. Tidak semua perkara perlu diberitahu kepada khalayak. Bila timbul masalah, jawapan simplistik, dugaan, pahala berganda-ganda dapat. Siapa yang kata? Siapa yang dirujuk?
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Betapa Allah Jaga Aib Wanita, Rambut Yang Dipotong Tetap Dianggap Aurat
Semua sedia maklum, aurat wanita baligh perlu sentiasa dijaga rapi daripada pandangan ajnabi atau lelaki bukan mahramnya.
Memelihara aurat kecuali wajah dan telapak tangan wanita merupakan arahan Allah. Enggan menutup aurat bermakna wanita itu ingkar mendengar perintah Allah.
Bertambah malang apabila wanita itu rajin melaksanakan ibadah wajib lain seperti solat dan berpuasa Ramadhan, namun tidak pula mahu menutup aurat.
Jika ada kalangan saudara atau rakan terdekat anda begitu, nasihatilah dia segera. Sekurang-kurangnya kita sudah laksanakan tanggungjawab.
Artikel berkaitan:Haram Hukum Warnakan Rambut & Kuku. Tapi Bagaimana Nak Uruskan Jenazah Bila Meninggal Dunia, Ini Penjelasan Ustaz!
Artikel berkaitan:Rambut Terkeluar Ketika Solat, Hukumnya Kena Ulang Semula Atau Tak? Ini Penjelasan Ustaz Azhar Idrus!
Bagi yang menutup aurat, ada satu perkara yang mungkin sebahagian muslimah juga tertanya, jika rambut itu sudah dipotong atau gugur sendiri, adakah ia masih dianggap aurat?
Menurut para ulama, rambut perempuan yang dipotong atau gugur hukumnya tetap dinilai sebagai aurat. Disebabkan itu, maka rambut tersebut harus disimpan dengan baik atau ditanam ke dalam tanah agar tidak terlihat oleh lelaki bukan mahram.
Dalam kitab-kitab terdapat sebuah kaedah yang berkaitan dengan masalah ini, iaitu setiap sesuatu yang haram dilihat ketika masih menyatu dalam tubuh, maka ia juga haram dilihat ketika sudah terpisah.
Awal lagi kita sudah maklum, rambut muslimah termasuk aurat yang haram dilihat ketika masih menyatu dengan orangnya, maka ia juga haram dilihat ketika sudah terpisah, baik kerana dipotong, gugur atau lainnya.
Hal ini sebagaimana disebutkan oleh Syaikh Abu Bakar Syatha dalam kitab I’anatut Thalibin berikut;
وكل جزء حرم نظره حال كون ذلك الجزء المنظور إليه متصلا حرم النظر إليه حال كونه منفصلا
Setiap bahagian yang haram dilihat ketika bahagian tersebut masih menyatu, maka haram dilihat juga ketika bahagian tersebut sudah terpisah.
Dalam kitab Hasyiah Al-Bujairimi ‘ala Al-Khatib disebutkan bahawa suami yang sudah bercerai dengan isterinya, diharamkan melihat rambut yang telah digunting atau terpisah dari isterinya walaupun rambut itu dipotong sebelum mereka bercerai.
Hal ini terpakai kerana perempuan tersebut sudah menjadi orang lain lagi. Ini menunjukkan bahwa menurut para ulama, rambut perempuan yang terpisah tetap dihukumi sebagai aurat sehingga tidak boleh dilihat atau terlihat oleh lawan jenis, meskipun itu bekas suaminya.
Kashoorga: Betapa Allah menjaga kehormatan muslimah sehingga rambut yang sudah terpisah dari kepala tuannya pun masih perlu dijaga dan diurus dengan baik agar tidak dapat dilihat lelaki bukan mahram.
Kalau ke salun rambut, bawalah pulang rambut yang telah diptong dan uruskan sebagaimana layaknya.
Kredit:bincangsyariah
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Mulakan Doa Dengan Pujian, Letakkan Sepenuh Harapan, Adab Setiap Kali Berdoa Supaya Makbul
Setiap kali solat tak pernah lupa untuk berdoa, tapi dek kerana mengejar waktu doa dibuat dalam tergesa-gesa. Hanya lafaz di mulut tapi tidak menghayatinya.
Mungkin juga kerana perkara ini doa kita belum makbul. Hakikatnya ketika berdoa itu ada adabnya.
Daripada Abu Hurairah, Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Berdoalah kepada Allah dalam keadaan yakin akan dikabulkan dan ketahuilah bahawa Allah tidak mengabulkan doa daripada hati yang lalai.” (Hadis Riwayat at-Tirmizi)
Berikut adalah adab-adab yang perlu dititik beratkan ketika berdoa, moga doa kita dimakbulkan satu hari nanti.
1. Berdoa dengan penuh harapan dan yakin
Antara adab berdoa, seseorang itu perlulah meminta kepada Allah SWT dalam keadaan dirinya bersangka baik dengan-Nya agar permintaan itu dimustajabkan. Demikian juga, seseorang itu perlulah berdoa dalam keadaan penuh harap (agar doa dimustajabkan) dan juga perasaan takut (dari doa tertolak). Ini berdasarkan firman Allah SWT:
إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا
Maksudnya: Sesungguhnya mereka itu (para Nabi) sentiasa bersegera dalam melakukan perkara kebaikan. Dan mereka berdoa kepada Kami dalam keadaan penuh harap dan rasa takut. (Surah al-Anbiya’: 90)
Ayat di atas ini sebelumnya menceritakan berkenaan beberapa orang para Nabi dan juga permintaan yang mereka lakukan. Nabi Ayyub AS berdoa kepada Allah SWT untuk memberikan kesembuhan kepada penyakit yang menimpanya, lalu Allah mustajabkan.
Nabi Yunus AS berdoa supaya diselamatkan dari musibah yang menimpa dirinya saat berada di dalam perut ikan Nun, kemudian Allah mustajabkan doanya. Berikutnya, Nabi Zakaria AS juga berdoa supaya dikurniakan zuriat, lalu Allah SWT memustajabkannya dengan mengurniakan Nabi Yahya sebagai anak.
Ketiga-tiga para Nabi ini dimustajabkan doa mereka kerana berdoa dalam keadaan penuh harap dan takut kepada Allah SWT.
Begitu juga berdasarkan sebuah hadis daripada Abu Hurairah R.A bahawa Rasulullah SAW bersabda:
ادْعُوا اللَّهَ وَأَنْتُمْ مُوقِنُونَ بِالإِجَابَةِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ لاَ يَسْتَجِيبُ دُعَاءً مِنْ قَلْبٍ غَافِلٍ لاَهٍ
Maksudnya: Berdoalah kepada Allah dalam keadaan kamu yakin bahawa ianya akan dimustajabkan. Dan ketahuilah kamu bahawa Allah SWT tidak akan memustajabkan doa yang datang daripada hati yang lalai lagi alpa.
Riwayat al-Tirmizi (3479)
2. Mulakan dengan puji-pujian kepada Allah SWT
Antara adab dalam berdoa adalah dengan memuji Allah SWT sebelum meminta sebarang hajat. Sebagai contoh mudah adalah dengan melihat kepada bacaan surah al-fatihah yang dibacakan oleh seseorang.
Ia berdasarkan sebuah riwayat yang panjang daripada Abu Hurairah R.A beliau berkata bahawa Rasulullah SAW menceritakan berkenaan bacaan al-Fatihah di dalam solat. Lalu Allah SWT membahagikan solat kepada dua bahagian, untuk diri-Nya dan untuk para hamba-Nya.
Jelas dalam surah al-Fatihah, terdapat 5 pujian daripada ayat pertama hinggalah ke ayat yang ke lima kepada Allah SWT. Kemudian pada ayat yang keenam, ia diikuti dengan permintaan atau doa yang pertama iaitu:
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ
Maksudnya: Berilah kami hidayah kepada jalan yang lurus. (Surah al-Fatihah: 6)
Demikian juga seperti yang difirmankan oleh Allah SWT di dalam al-Quran yang menceritakan berkenaan doa Nabi Ibrahim A.S, baginda memulakan dengan katanya:
الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ (78) وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِ (79) وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ (80) وَالَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ (81) وَالَّذِي أَطْمَعُ أَن يَغْفِرَ لِي خَطِيئَتِي يَوْمَ الدِّينِ
Maksudnya: Dialah Tuhan yang telah menciptakan aku maka Dia jugalah yang memberikan petunjuk. Dialah Tuhan yang memberi makan dan minum kepadaku. Dan apabila aku sakit, maka Dialah yang memberikan kesembuhan. Dan Dialah Tuhan yang mematikan aku kemudian menghidupan semula (diriku). Dan Dia jugalah Tuhan yang sangat aku harapkan supaya Dia mengampunkan kesalahan-kesalahanku pada hari akhirat. (Surah al-Syu’ara: 78 – 82)
Kesemua ungkapan di atas ini, jika diteliti ia adalah suatu puji-pujian seorang hamba kepada Tuhannya. Maka Nabi Ibrahim AS tidak terhenti sekadar lima pujian ini, bahkan baginda menyambungnya dengan lima buah permintaan kepada Allah SWT melalui firman-Nya:
رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ (83) وَاجْعَل لِّي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ (84) وَاجْعَلْنِي مِن وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ (85) وَاغْفِرْ لِأَبِي إِنَّهُ كَانَ مِنَ الضَّالِّينَ (86) وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ
Maksudnya: Tuhanku, berilah hikmah kepadaku dan golongkanlah diriku bersama dengan orang-orang yang soleh. Berilah kepadaku lisan yang benar buat orang-orang yang terkemudian. Dan jadikanlah aku di antara mereka yang mewarisi syurga al-na’im. Dan ampunkanlah bapaku, sesungguhnya dia tergolong dalam kalangan mereka yang tersesat. Dan janganlah Kau hinakan aku pada hari kebangkitan. Surah al-Syu’ara’ (83-87)
Justeru, dapat kita fahami bahawa petunjuk qurani di dalam berdoa adalah dengan memulakannya dengan ucapan pujian-pujian kepada Allah SWT.
Sebagai tambahan, cukuplah kami nyatakan di sini dua hadis untuk melengkapkan jawapan di atas.
Daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَسْتَجِيبَ اللَّهُ لَهُ عِنْدَ الشَّدَائِدِ وَالْكُرَبِ، فَلْيُكْثِرِ الدُّعَاءَ فِي الرَّخَاءِ
Maksudnya: “Siapa yang suka Allah terima doanya ketika kesukaran dan kepayahan, maka hendaklah dia membanyakkan doa pada masa kemewahan dan kesenangan.” Riwayat al-Tirmizi (3382) dan Abu Ya’la
Daripada Abi Hurairah R.A katanya, Rasulullah SAW bersabda:
ادْعُوا اللَّهَ وَأَنْتُمْ مُوقِنُونَ بِالإِجَابَةِ ، وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ لاَ يَسْتَجِيبُ دُعَاءً مِنْ قَلْبٍ غَافِلٍ لاَهٍ
Maksudnya: Berdoalah kamu kepada Allah dalam hal keadaan kamu yakin dengan penerimaan Tuhan. Ketahuilah bahawa Allah SWT tidak menerima doa daripada hati orang yang lalai.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI