Anak sudah bertemu insan yang dianggap pasangan hidupnya malah sudah merancang membina masjid. Namun malang insan yang mahu dinikahi tidak mendapat restu orang tua.
Kisah ini bukan berlaku dalam drama saja, hakikatnya ia memang berlaku dalam kehidupan hari ini. Malah ramai yang sanggup meneruskan perkahwinan, membelakangkan ibu dan bapa.
Akan tetapi apa kesudahan perkahwinan ini, adakah mereka akan bahagia dengan pernikahan tak dapat restu ibu bapa. Ustaz Abu Basyer dalam program Tanyalah Ustaz menjawab persoalan ini.
Katanya Islam melarang seorang anak derhaka kepada kedua ibu bapa dan Islam juga melarang memutuskan silaturahim kepada keluarga. Berkahwin dengan lelaki atau wanita pilihan hati bukan wajib, dan bukanlah berdosa jika tak berkahwin dengannya. Akan tetapi menghampakan dan melukakan hati ibu bapa satu dosa besar.
Hukumnya wajib mentaati ibu bapa dalam perkara harus dan sunat. Perkahwinan yang tak dapat restu ibu bapa tak akan mendapat keberkatan dan redha Allah SWT.
Ujar Ustaz Basyer terdapat beberapa hadis menjelaskan betapa pentingnya mendapat persetujuan dan redha ibu bapa .
1. Sabda Rasulullah SAW yang maksudnya, “Redha Allah bergantung pada redha kedua-dua ibu bapa dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa”. (Hadis Riwayat Hakim)
2. Sabda Nabi SAW maksudnya, “Sesiapa yang membuat ibu dan bapanya gembira (memberi keredhaan), maka sesungguhnya ia mendapat redha Allah s.w.t”. (Hadis Riwayat Bukhari)
Ads
3. Abdullah bin Masud pernah bertanya kepada Rasullullah SAW, “Apakah amalan yang paling Allah SWT sukai?”. Baginda menjawab, “Solat tepat pada waktunya”. Abdullah bin Masud bertanya lagi, “Kemudian apa?”. Baginda menjawab, “Melakukan kebaikan kepada kedua-dua ibu bapa”. Abdullah bertanya lagi, “Kemudian apa?”. Rasullullah SAW menjawab, “Jihad kerana agama Allah SWT”. (Hadis Riwayat Bukhari & Muslim)
4. Nabi SAW bersabda maksudnya, “Kembalilah kepada kedua ibu bapamu dan buatlah keduanya tertawa sebagaimana engkau telah membuat keduanya menangis”. (Hadis Riwayat Abu Daud & Baihaqi)
Jangan putuskan silaturahim dengan ibu bapa kerana hendak berkahwin dengan wanita pilihan hati :-
1. Hadis riwayat Abu Hurairah ra. dia berkata: Rasulullah SAW. bersabda: “Sesungguhnya Allah menciptakan makhluk sehingga setelah selesai menciptakan mereka, bangkitlah rahim (hubungan kekeluargaan) berkata: Ini adalah tempat bagi orang berlindung (kepada-Mu) dengan tidak memutuskan tali silaturahmi.
Allah menjawab: “Ya. Apakah kamu senang kalau Aku menyambung orang yang menyambungmu, dan memutuskan orang yang memutuskanmu?”
Ads
Ia berkata: “Tentu saja”.
Allah berfirman: “Itulah milikmu”.
Kemudian Rasulullah SAW. bersabda: Bacalah ayat berikut ini kalau kalian mau: “Maka apakah kiranya jika kamu berkuasa kamu akan membuat kerusakan di muka bumi dan memutuskan hubungan kekeluargaan? Mereka itulah orang-orang yang dilaknati Allah dan ditulikan telinganya dan dibutakan matanya. Maka apakah mereka tidak memperhatikan Al-Qur’an ataukah hati mereka terkunci. ” (Hadis Shahih Riwayat Muslim)
2. Hadis riwayat Aisyah r.a., ia berkata: Rasulullah SAW. bersabda: Rahim (tali persaudaraan) itu digantungkan pada Arsy, ia berkata: “Barang siapa yang menyambungku (berbuat baik kepada kerabat), maka Allah akan menyambungnya dan barang siapa yang memutuskan aku, maka Allah pun akan memutuskannya.” (Hadis Shahih Riwayat Muslim)
Ads
3. Hadis riwayat Jubair bin Muth`im ra.: Dari Nabi SAW. bahwa beliau bersabda: “Tidak akan masuk Syurga orang yang memutuskan hubungan kekeluargaan.”
(Hadis Shahih Riwayat Muslim )
4. Hadis riwayat Anas bin Malik ra., ia berkata:-
Aku pernah mendengar Rasulullah SAW. bersabda: “Barang siapa yang merasa senang bila dimudahkan rezekinya dan dipanjangkan usianya, maka hendaklah dia menyambung hubungan kekeluargaan (silaturahmi).” (Hadis Shahih Riwayat Muslim)
Jika wanita pilihan hati tersebut terbukti baik akhlaknya, menutup aurat dan bersifat lemah lembut maka pujuklah ibu bapa dengan cara hikmah dan bijaksana. Ambil masa sedikit untuk solat hajat dan berdoa kepada Allah SWT supaya melembutkan hati mereka berdua.
Ibu bapa yang bersifat penyayang tidak akan menolak bulat-bulat permintaan anak lelakinya. Cara mendapat restu adalah cara terbaik dan inilah yang dianjurkan oleh Islam. Jangan terburu-buru mengikut nafsu kerana sifat terburu-buru adalah sifat syaitan, sifat tenang dan bersabar adalah sifat orang mukmin.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi lumrah setiap kali hari raya, amalan ziarah-menziarahi menjadi satu perkara ‘WAJIB’ dalam masyarakat kita. Malah amalan ini sememangnya dituntut oleh agama. Tujuan kunjung mengunjung adalah untuk merapatkan silaturahim dan saling bermaafan.
Islam memperincikan beberapa syarat atau adab yang perlu diamalkan ketika seseorang Muslim berhasrat untuk menziarah jiran atau sanak saudara, bukan sahaja pada hari raya malah ketika hari-hari biasa.
Adab-adab tersebut diperincikan bermula daripada sebelum berziarah, semasa menziarah, selepas menziarah dan perkara-perkara yang perlu dihindarkan ketika berziarah.
ADAB-ADAB SEBELUM DATANG MENZIARAH
*Memilih masa yang sesuai. Masa yang sesuai dikira berdasarkan keselesaan pihak yang anda kunjungi, bukan keselesaan pihak anda. Sebagai contoh, kunjungan ke rumah seseorang tanpa memberi tahu terlebih dahulu. Datang lewat malam melebihi pukul 10 malam. Waktu begini memang tidak sesuai untuk datang berziarah kerana pada waktu beginilah tuan rumah ingin berehat. Jalan terbaik, khabarkan terlebih dahulu kepada tuan rumah mengenai kunjungan anda.
*Memakai pakaian yang sopan dan menutup aurat. Jangan sesekali memakai pakaian yang menjolok mata sehingga tuan rumah serta tetamu yang ada di rumah tuan rumah berasa tidak selesa.
*Berniat pertemuan dan perpisahan adalah kerana Allah. Niatkan kunjungan itu hanya kerana Allah di samping ingin memperkukuhkan hubungan silaturahim.
ADAB SEMASA MENZIARAH
*Memberi salam dan bersalaman. Ini perkara pertama yang perlu dilakukan semasa anda dating menziarah.
*Meminta izin untuk masuk. Selagi tuan rumah belum mempelawa anda masuk ke rumahnya, ada baiknya anda tunggu. Jangan memandai-mandai masuk ke rumah tuan rumah tanpa dipelawa.
*Memendekkan tempoh ziarah. Tidak berlama-lama di rumah tuan rumah sehingga menimbulkan ketidakselesaan kepada tuan rumah.
*Mengawal pandangan. Mengawal pandangan pula termasuklah mata anda tidak meliar atau merayau-rayau ke segenap ceruk rumah meneliti setiap hiasan atau susun atur kelengkapan rumah yang anda kunjungi.
*Merendahkan suara. Kawal suara ketika berbual. Elakkan sama sekali ketawa yang berdekah-dekah dan kuat sehingga menganggu tuan rumah dan keluarga.
ADAB SELEPAS MENZIARAH
*Meminta izin apabila hendak beredar. Jangan terus beredar sahaja tanpa sebarang kata.
*Memberi salam dan bersalaman sebelum beredar. Ia sebagai tanda yang anda dan tuan rumah akan ‘berpisah’ buat sementara waktu. Panjang umur, boleh jumpa lagi.
PERKARA YANG PERLU DIHINDARI SEMASA MENZIARAH
*Enggan memberi salam
*Masa yang tidak bersesuaian
*Mengaibkan tuan rumah
*Mengumpat
Mungkin nampak mudah dan agak remeh namun jika tidak diberi perhatian, kunjungan anda mungkin boleh menimbulkan kebencian dan permusuhan. Ziarahlah dengan hati yang suci.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Islam mengharuskan umatnya berniaga tapi mestilah mematuhi etika jual beli dan berlaku jujur. Namun begitu tak dinafikan kerana mahu meraih keuntungan ada yang sanggup melakukan perkara yang bercanggah dengan agama.
Antaranya menggunakan ilmu ‘pelaris’. Meski kita sudah berada di tahun 2024 hakikatnya ada yang menggunakan azimat, tangkal mahupun jin untuk memastikan perniagaan terutama restoren dikunjungi ramai.
Dalam hal ini Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri yang juga bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri menegaskan meletakkan benda-benda fizikal sebagai pelaris contoh menabur beras, syiling, garam dan sebagainya bagi menarik pelanggan serta melariskan perniagaan adalah bertentangan dengan ajaran Islam.
Hal ini kerana pergantungan seseorang akan beralih kepada pelaris, bukannya kepada Allah SWT, ia adalah satu amalan khurafat yang boleh membawa kepada mensyirikkan dan menyekutukan Allah.
Ia termasuk juga penggunaan tangkal. Sesungguhnya Islam melarang sebarang penggunaan tangkal. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Ibn Mas’ud R.A., Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: Sesungguhnya jampi-jampi, tangkal-tangkal dan ‘tiwalah’ itu adalah syirik.
Dalam hadis lain yang diriwayatkan oleh ‘Uqbah bin ‘Amir, beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: Siapa yang menggantungkan tangkal, nescaya Allah SWT tidak akan selamatkannya dari tangkal itu. Dan siapa yang memakai azimat, nescaya Allah SWT tidak sempurnakan azimat itu.
Tanda kedai makan guna ilmu pelaris
Akan tetapi tak mustahil juga kita sendiri mungkin pernah berkunjung ke restoren ini. Supaya tidak ‘termakan’ di kedai atau restoren seperti ini seorang ustaz dari Pusat Rawatan Al Idrus berkongsi tanda-tanda sesebuah kedai menggunakan ilmu pelaris.
Kesan makan makanan ‘berpelaris’
Hari ini ustaz Shafiq nak share tanda-tanda kedai ada pelaris. Hal ini sangat penting terutama bagi mereka yang suka makan di luar. Ini kerana kesan dari memakan makanan yang berpelaris akan menyebabkan kesihatan dan ibadah kita akan terganggu.
Kenapa begini? Kerana selalunya jin pelaris akan meludah dan menjilat makanan kita. Sudah pastilah makanan itu kotor. Dari pandangan mata zahir kita tak nampak. Namun bagi yang boleh melihat, sudah pasti sangat jijik
Kenapa pakai pelaris?
Itulah kepercayaan mereka untuk mengaut keuntungan dan memastikan pelanggan berselera tanpa mengira batas keimanan demi dunia yang sementara ini.
Dari mana mereka dapat pelaris? Selalunya mengikut pengalaman pesakit ustaz, kebanyakan dari negara jiran. Mereka menyediakan lagi bahan-bahan dan kaedah untuk buat pelaris.
Selalu bahan apa digunakan? Ada pelbagai bahan yang mereka gunakan. Antaranya tangkal di gantung, dimasukkan serbuk khusus dalam makanan, dan yang paling jijik ada yang gunakan seluar dalam dan baju dalam dimasukan dalam sup atau gulai.
Bagaimana nak terhindar dari jin pelaris?
Ada cara sebenarnya, ustaz share kaedah dan petuanya;
1. Melangkah kedalam kedai dengan memberi salam dan membaca bismillah 5. Jika ada pelaris kamu pasti akan merasakan makanan tak sedap sehingga melihat pun nampak jijik. Padahal orang lain makan berselera( inilah ilmu rasa yang Allah kurniakan bagi mereka yang beriman )
2. Membaca bismillah 5 sebelum makan dan tiup dalam makanan atau minuman. Selalunya jika ada pelaris makanan atau gelas itu akan tunjukkan hal pelik. Salah satunya berasap dalam gelas.
Doa merupakan salah satu ibadah yang hebat kerana ia berhubung terus kepada Allah SWT. Di samping itu di dalam bab berdoa terdapat keluasan yang mana kita tidak semestinya perlu berdoa dengan doa yang diajar oleh Allah SWT di dalam al-Quran dan juga yang diajar oleh Nabi SAW di dalam hadith sahaja.
Walau bagaimana pun sebaik-baik doa atau lafaz doa adalah yang daripada Allah SWT dan Nabi SAW. Kita boleh berdoa dengan apa jua doa sekalipun selagi mana makna atau maksud doa tersebut adalah baik dan tidak bercanggah dengan agama.
Selain itu juga, kita juga perlu meraikan beberapa adab-adab, syarat-syarat dan garis panduan di dalam berdoa agar doa yang dipanjatkan itu merupakan satu doa yang berkualiti tinggi.
Terdapat satu doa yang disarankan oleh Nabi SAW sebagaimana yang dinukilkan oleh al-Imam al-Nawawi dalam kitabnya al-Azkar.
Maksudnya: “Ya Allah, sesungguhnya aku memohon pada-Mu keampunan dan keselamatan (‘afiah) di dunia dan akhirat. Ya Allah, sesungguhnya aku memohon pada-Mu keampunan dan keselamatan (‘afiah) dalam agamaku, dunia, keluarga dan hartaku. Ya Allah, tutupilah aibku dan berilah ketenteraman di hatiku. Ya Allah, jagalah aku; dari depan, belakang, kanan, kiri, dan atasku, serta aku memohon perlindungan dengan keagungan-Mu agar tidak disambar dari bawahku.”
Kata Imam al-Nawawi (676 H): “Terlalu banyak hadis-hadis disarankan agar berdoa memohon ‘afiyah (kepada Allah SWT) dan ia (lafaz ‘afiyah) adalah satu lafaz-lafaz yang umum dan terkandung di dalamnya menolak segala perkara yang tidak baik pada badan dan batin pada agama sama ada di dunia dan juga di akhirat.”
Kata Syeikh al-Munawi (1031 H), al-‘Afiyah adalah keselamatan (kesejahteraan) daripada penyakit-penyakit dan bala. Ia juga menghimpunkan di antara dua kesejahteraan iaitu di dunia dan agama. Selain itu, ‘Afiyah akan menolak penyakit-penyakit dunia yang ada di hati dan juga yang berada di badan.
Menurut Syeikh al-Mubarakfuri (1353 H) makna al-‘Afiyah adalah benteng Allah kepada hambaNya. Maka orang yang memohonnya adalah seseorang yang sedang memohon pemeliharaan daripada Tuhannya di atas setiap yang diniatkan itu.
Al-‘Afiyah adalah keselamatan atau kesejahteraan pada agama daripada segala fitnah, pada badan daripada segala penyakit-penyakit sama ada penyakit hati atau sebagainya dan kepada pada ahli keluarga dan harta daripada segala bala dan musibah.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Selain melakukan perubatan moden untuk menyembuhkan sesuatu penyakit, terdapat juga pelbagai kaedah yang diamalkan sebagai alternatif dan ikhtiar untuk merawat penyakit.Antaranya adalah dengan perawatan...