Menghilangkan wang yang diamanahkan untuk infak, wajib ganti semula jika cuai apatah lagi kita dilantik sebagai pemegang amanah seharusnya kita menjaga wang tersebut sebaik mungkin.
Seseorang yang amanah akan berusaha sebaik mungkin untuk menunaikan janji mereka, oleh sebab itu memang berat tugas serta tanggungjawab seorang pemegang amanah.
Ikuti kemusykilan tentang isu ini yang diutarakan kepada Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.
Soalan:
Seorang lelaki telah berhutang dengan arwah ayah saya dan melangsaikannya kepada kami sekeluarga sebagai ahli waris. Setelah itu, kami bersepakat untuk memberi bahagian harta pusaka masing-masing daripada jumlah bayaran hutang tersebut untuk disedekahkan bagi pihak ayah saya.
Wang tersebut diamanahkan kepada saya dan berada di dalam simpanan saya, akan tetapi saya telah lupa tentangnya. Setelah lebih setahun, saya dapati wang tersebut hilang dan mengesyaki ia telah dicuri oleh tukang membersih rumah.
Adakah saya wajib mengganti semula bahagian harta setiap adik-beradik saya? Mohon penjelasan?
Diamanahkan Untuk Infak
Jawapan:
Para ulama mendefinisikan harta pusaka sebagai semua yang ditinggalkan oleh si mati daripada jenis harta, hak dan manfaat. Jika seseorang berhutang dengan si mati, maka barangan atau wang yang dipinjam itu adalah termasuk dalam harta si mati walaupun berada di tangan peminjam.
Justeru ia wajib dikembalikan semula kepada ahli waris sebagai harta pusaka kerana pemilikan si mati sudah beralih kepada para waris.
Ads
Seterusnya, jika seseorang ahli waris ingin menyedekahkan harta peninggalan si mati yang merupakan bahagian ahli waris yang lain, dia wajib meminta izin ahli waris tersebut terlebih dahulu kerana harta peninggalan itu merupakan milik pewaris dan dia berhak untuk menyimpan bahagiannya.
Merujuk kepada persoalan di atas, ahli waris bersepakat ingin menyedekahkan bahagian harta pusaka mereka bagi pihak si mati, namun harta tersebut hilang di tangan orang yang diamanahkan sebelum sempat mengagihkannya.
Menurut Imam al-Nawawi, menjaga dan menyimpan harta milik pihak lain adalah merupakan satu amanah dan sekiranya ia rosak atau hilang, maka si penjaga atau penyimpan tidak perlu menggantinya semula kecuali jika ia berlaku atas kecuaian dirinya.
Wajib Ganti Semula
Selain itu, al-Buhuti berkata:
الوكيل أمين، لا ضمان عليه فيما تلف في يده، من ثمن ومثمن وغيرهما، بغير تفريط ولا تعدٍّ) لأنه نائب المالك في اليد والتصرُّف، فكان الهلاك في يده كالهلاك في يد المالك
Maksudnya:
“Tiada ganti rugi yang dikenakan bagi sesuatu yang rosak di tangan seorang wakil yang amanah dan tidak bersikap cuai. Ini kerana dia dikira mengambil tempat pemilik dalam urusan simpanan dan transaksi, sebarang kerosakan di tangannya adalah sama seperti kerosakan yang berlaku di tangan pemilik.”
Imam al-Nawawi juga menyatakan bahawa terdapat beberapa perbuatan yang dianggap kecuaian, antaranya termasuklah:
1. Meminta orang lain menjaga harta atau barang jagaan tanpa sebarang keperluan dan tanpa izin pemilik harta.
Ads
2. Bermusafir dengan membawanya tanpa keperluan.
3. Tidak memulangkan harta atau barang jagaan tersebut kepada pemilik ketika dia tidak mampu menjaganya.
4. Memindah-mindahkan harta atau barang jagaan yang diamanahkan.
5. Menggunakan dan mengambil manfaat daripada harta atau barangan yang dijaga.
6. Tidak menjaga harta atau barang jagaan seperti yang dinasihatkan oleh pemilik. Sebagai contoh, pemilik harta meminta supaya hartanya diletakkan di dalam bekas yang berkunci, namun si penjaga tidak melakukan sedemikian kemudian harta tersebut hilang. Justeru, wajib ke atas si penjaga untuk menggantinya semula.
Ads
7. Berlaku pengabaian yang menyebabkan kehilangan atau kerosakan.
Jika Cuai
Oleh itu dapat disimpulkan bahawa dalam kes ini, orang yang diamanahkan untuk menyimpan harta tersebut merupakan wakil bagi pihak pemberi sedekah yang lain dan bertanggungjawab melaksanakan apa yang diminta oleh pemilik harta, iaitu menginfakkan bahagian harta mereka bagi pihak ayah mereka yang sudah meninggal.
Namun si penjaga tidak menyegerakan infak tersebut dan kemudiannya lupa bahawa harta yang ingin diinfakkan berada dalam jagaannya dan didapati hilang.
Justeru, wajib ke atas si penjaga untuk menggantikan semula harta yang hilang walaupun ia dicuri melainkan jika pemilik-pemilik harta tersebut memaafkannya. Hal ini kerana jelas berlakunya kecuaian dan pengabaian daripada pihak yang diamanahkan.
Kashoorga: Semoga pemegang amanah ini menemui jalan terbaik untuk menyelesaikan masalahnya.
Jadi suami hargailah isteri. ‘Orang rumah tak kerja, bukan dia membuta dari pagi sampai petang.’
Kalau dia goyang kaki tak buat apa-apa, mengadap handphone 24jam mungkin dapur tak berasap, baju tak berbasuh. Rumah bersepah itu biasa sebab rumah kita bukan rumah contoh nak kena kemas selalu.
Dekat rumah bukan ada isteri seorang, ada anak-anak yang sedang membesar, tak reti diam, nakal membuatkan tugas isteri bertambah berganda-ganda. Suami penat bekerja, isteri pun penat di rumah.
Ikuti perkongsian lelaki ini da hadam baik-baik apa yang disampaikan:
Dalam rumah tangga, kalu kita nak lawan siapa yang lagi penat, siapa yang lagi banyak buat kerja, maka sampai bila-bila pun kita akan bergaduh dan bermasam muka…
Prinsip rumah tangga saya, buat setakat yang larat sahaja, tak boleh buat, tinggal. Jangan paksa diri, jangan hendak perfect…
Orang Rumah Tak Kerja
“Malam ni masak apa…?”
Wife jawab tak tahu lagi, tak decide lagi sebab tengah ajar anak buat kerja sekolah…
Terus saya reply, “Tak payah masak, saya tapau makan malam…”
Balik rumah, sampai saja rumah, tengok baju masih dekat ampaian. Panggil anak, minta dia ambil bakul…saya kutip. Bawa masuk dalam rumah. Lepas maghrib, sambil tengok berita, saya lipat.
Bukan Dia Membuta
Boleh saja saya balik rumah, lepas itu tanya, “Kenapa tak masak lagi, lepas tu kenapa baju tak kutip lagi, kenapa itu dan kenapa ini…” saya sudah penat kerja kot… Takkan balik rumah kena buat macam-macam lagi…
Tapi saya tak buat macam itu sebab isteri pun ada kerja dia sendiri. Isteri bukan membuta dari pagi sampai ke petang… Isteri bukannya goyang kaki, tak buat apa-apa. Jangan hanya kerana kita tak nampak apa yang dia buat, itu bermakna dia tak buat apa-apa…
Larat kemas, kemas… Tak larat, biar bersepah. Kemudian, larat masak, masak… Kalau tak larat kita tapau luar…larat lipat baju, lipat… Tak larat, esok kita buat…
Dari Pagi Sampai Petang
Ada yang jenis nak perfect, siapkan juga walaupun tak sempat… Boleh, teruskan dan buatlah… Tak ada paksaan pun cuma jangan merungut sajalah kalau pilih hendak buat macam tu…
Dalam rumah tangga ini, penat itu dua-dua kena rasa… Kalau salah seorang sahaja yang penat, maka rumah tangga itu TENAT..
SITUASI: Iqbal memerhatikan teman sebiliknya menunaikan solat Subuh pada satu pagi. Dia mendapati bahawa temannya itu tidak membaca doa Qunut semasa rakaat kedua dan tidak melakukan sujud sahwi di akhir solat.
Apabila ditanyakan, temannya hanya tersenyum dan menyatakan bahawa solat tidak batal walaupun meninggalkan doa Qunut dengan sengaja dan tidak melakukan sujud sahwi.
Ustaz Khairul Naim Mansor menghuraikan persoalan ini.
Perkara ini telah dibahaskan oleh para ulama sekian lamanya. Secara ringkas, saya ingin cuba menghuraikan padangan-pandangan ulama tentang perkara ini.
Pertama: Ada di antara mereka yang mengatakan bahawa ia terus-menerus menjadi sunnah pada solat subuh pada waktu ketika bencana atau tiada berlaku apa-apa. Pendapat ini adalah daripada Imam Malik, Imam Syafie, Ibnu Abi Laila, Hasan bin Solah, Abu Ishaq al-Ghazali dan al-Auza’ie serta ramai lagi. Termasuk juga daripada sahabat yang berpandangan sedemikian seperti Abu Bakar al-Siddiq,Umar al-Khatab, Uthman bin ‘Affan, Ali bin Abi Talib, Ibnu Abbas, Barra’ bin Azib.
Antara dalil yang paling kuat sebagai hujah bagi pandangan ini adalah “Terus-menerus Rasulullah s.a.w qunut pada solat subuh sehingga Baginda wafat.” (Abdul Razzaq dalam Musannaf 3:110 no 4964, Ahmad 3:162 dan banyak lagi).
Namun terdapat beberapa kritikan pada perawinya sehingga dianggap bahawa hadith ini lemah dan tidak boleh dijadikan hujah. Ini kerana ada juga yang mengatakan Qunut itu mempunyai lebih daripada 10 makna pengertian iaitu doa, khusyuk, ibadah, taat dan lain-lain sebagaimana yang diriwayatkan Ibnu Hajar dan Ibnu Arabi.
Manakala dalam hal waktu solat yang lain ada juga dinyatakan bahawa “tidak ada qunut dalam solat lima waktu kecuali solat subuh. Melainkan jika berlakunya bencana maka dibolehkan dalam semua solat sekiranya imam menyukai.” (al-Umm 1 : 205)
Kedua: Ada di antara mereka seperti Abu Hanifah, Sufian al-Thauri dan lain-lain daripada ulama Kufah yang berpendapat qunut pada solat subuh tidak disyariatkan kerana sudah ter’mansukh’.
Ketiga: Ulama yang berpendapat qunut hanya disyariatkan pada Qunut nazilah dan boleh dilakukan pada solat subuh dan solat-solat lain. Ini merupakan pandangan daripada Imam Ahmad, Al-Laith bin Sa’ad, Yahya bin Yahya al-Laithi dan ahli-ahli fiqh daripada para ulama hadith. Ada juga daripada mereka yang mengatakan tidak ada dalil sahih yang mengkhususkan solat subuh secara terus menerus dan ada riwayat yang menunjukkan qunut subuh disyariatkan daripada perlakuan sahabat yang sahih namun tidak boleh dijadikan pembuktian dalil daripada riwayat tersebut. Ada pun jika ada perlakuan yang jelas daripada mereka ianya pula lemah dan tidak boleh digunakan untuk berhujjah.
Selain itu, Ibnu Qayyim al-Jauziyah mengatakan bahawa di dalam Zaad al-Ma’ad Qunut tidak disyariatkan terus-menerus. Ini kerana andai ia dilakukan pastinya akan diriwayatkan dengan begitu banyak daripada para sahabat namun ternyata ia hanya diriwayatkan dalam hadith yang lemah. Maka meninggalkannya adalah tidak menjadi kesalahan.
Manakala jika kita mengikut pandangan Mazhab Syafie Qunut subuh dikira sebagai sunat ab’adh kerana selalu dilakukan oleh Nabi s.a.w dan apabila meninggalkannya atau terlupa, disunatkan untuk melakukan sujud sahwi dan tidak mengapa jika tidak melakukannya.
Ini adalah merujuk hadith yang menerangkan keadaan Nabi s.a.w yang melakukan sujud sahwi ketika meninggalkan tahiyat awal. Para ulama meng’qiyas’kan sujud sahwi yang disebabkan terlupa dan dengan meninggalkannya secara sengaja berdasarkan samanya illat (alasan) hukum iaitu terlupa atau lalai (khalal). Justeru itu, meninggalkan Qunut dan tahiyat awal dianggap sama.
Walau bagaimanapun, ada pendapat kecil yang mengatakan bahawa tidak sunat sujud sahwi jika meninggalkan dengan sengaja. Pendapat ini disanggah ulama kerana kelalaian dengan sengaja itu lebih utama untuk diganti dengan sujud sahwi dari sebab lalai atau terlupa.
Ustaz Khairul Naim Mansor merupakan penyunting Al-Quran di Jabatan Penerbitan Al-Quran Karangkraf dan pemegang Ijazah Sarjana Muda Bahasa Arab Dan Kesusasteraan, Universiti Yarmouk, Jordan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tidak dinafikan, semakin lama usia perkahwinan, semakin banyak dugaan yang perlu setiap pasangan itu dihadapi.
Bukan sahaja dari masalah kewangan, tetapi juga dek kerana kerenah pasangan. Maklumlah apabila usia perkahwinan semakin lama, macam-macam perkara lama yang mula diungkit.
Dalam hal ini biasanya kaum suami atau lelaki yang banyak mencari sebab musabab berlakunya pergaduhan.
Dan jika salah faham ini segera berakhir, tidak menjadi masalah. Tetapi bagaimana jika ia berlarutan dan hanya disebabkan perkara kecil atau soal remeh yang tidak wajar jadi bahan pergaduhan.
Salah satu punca yang menjadi prgaduhan dan keretakan hubungan suami adalah disebakan sikap curang pasangan itu sendiri.
Perkongsian Peguam ini di laman sosial Facebook Puan Nurul Izzah Zainol menceritakan kisah sebenar dalam kehidupan berumah tangga.
Menurutnya kebanyakan klien yang datang mengadu padanya mempunyai paras rupa menarik, cantik dan sempurna.
Tetapi tetap menjadi mangsa kecurangan suami sendiri. Dalam hal ini menurut beliau,kecurangan itu berlaku bukan disebabkan fizikal pasangan, tetapi sebaiknya kerana iman yang makin menipis.
Ayuh, ikuti perkongsiannya.
KALAU NAK CURANG
Biasanya, klien2 saya yang datang consult pasal suaminya curang memang cantik jelita. Berpendidikan dan bekerjaya pula tu. Kalau tengok pangkal IC macam tak percaya 40an dah. Ingatkan awal 30an.
Bila tengok pula ‘rupa’ lelakinya yang curang, memang benarlah wujud kisah beauty & the beast. Bila tengok pula ‘rupa’ wanita si skandalnya, memang benarlah orang kata pasangan kena ‘sekufu’. Belum dibandingkan lagi dengan tahap pendidikan dan kerjaya, macam langit dengan bumi berbanding si isteri .
Belum lagi cerita wanita usia warga emas yang menangisi nasib diri yang tidak lagi muda bergetah untuk melayan nafsu suami yang tak surut. Lalu tersiksalah jiwa raganya melihat si suami ‘makan luar’ demi memenuhi nafsu berahi. Sedangkan tubuh badan yang dikata longgar sana sini juga hasil ‘buatan’ si suami mahukan anak selori.
SOAL SETIA
Soal setia bukan isunya pada penampilan fizikal. Setia ertinya tidak khianat. Sinonimnya adalah jujur. Soal jujur itu adalah soal dalaman. Soal iman. Iman yang tinggi, yang takutkan Allah, tidak akan berani-berani justify dosanya dengan menyalahkan kekurangan orang lain.
Sekufu juga bukan pada luaran tetapi pada selera iman pasangan tersebut. Pasangan yang amalnya lebih banyak mendekati Allah tidak sekufu dengan pasangan yang semakin menjauh dari Allah. Maka selera iman yang rendah akan mencari yang sekufu dengannya juga. Sebab tu tak heran tengok pasangan skandal si lelaki, memang sekufu sangat.
PERMATA VS BANGKAI
Kerana yang mengikat tali perkahwinan sampai syurga adalah Allah. Maka survivorship sebuah perkahwinan adalah pada menjaga keberkatan rumah tangga yang dibina. Jika hanya 1 pasangan shj yang memelihara agama, sedangkan sorang lagi kerja buat maksiat, tak susah untuk Allah pisahkan pasangan sebegini.
Yang sebenarnya curang itu berlaku bukan sebab kekurangan fizikal pasangannya, tapi kerana iman yang makin menipis yang tidak layak lagi untuk terus didampingi pasangannya yang solehah.
Bagi mereka yang diuji dengan suami yang curang, berhentilah menyalahkan diri sendiri. Berhentilah mempersoalkan kenapa semua ini berlaku sedangkan kalian dah cukup ‘jaga’ suami supaya tak cari lain. Well, permata akan cari permata. Kalau dah bangkai akan tetap cari bangkai juga. I don’t think u wanna keep the bangkai beside u right?
Cara buat rayuan haji! Baru-baru ini Tabung Haji telahpun mengeluarkan surat haji kepada mereka yang terpilih untuk mengerjakan haji pada tahun 2025. Begitu pun...