Ajal maut jodoh pertemuan ditentukan oleh Allah SWT. Tidak tercepat mahu pun terlambat. Dari sebuah acara bertemu rakan-rakan lama, untuk bersapa dan menjalinkan silaturahim namun diuji dengan berita pemergian di hadapan mata.
Inilah kejadian menimpa bekas Pegawai Perhubungan Awam (Pro) BMG Muzik, Rohani Ismail yang diberitakan meninggal dunia selepas mengadu letih selepas menghadiri majlis hi tea bertemu sahabat lama serta turut dihadiri oleh penyanyi Ziana Zain yang juga pernah menaungi syarikat rakaman BMG suatu ketika dahulu di Hotel Pearl, Kuala Lumpur.
Dalam satu perkongsian di fb, Ritta Ramli yang juga bekas Pro syarikat rakaman itu memaklumkan berita menyedihkan ini.
Innalillahi wainnaillahi rojiun buat sahabat, adik dan PRO BMG yang cukup disenangi semua wartawan hiburan pada era akhir 1980an-akhir 1990an, Rohani Ismail atau lebih dikenali “Ani…Mak letih” telah meninggal dunia selepas hi-tea bersama kawan-kawan PRO di Hotel Pearl, Kuala Lumpur selepas Maghrib tadi.
Menurut bekas PRO BMG, Ritta Ramli mereka berjumpa atas undangan Samirah Hambali dan dalam perjalanan untuk balik dari tempat berjumpa khabarnya Ani tiba-tiba mengadu tidak sihat dan setelah sapu minyak angin beliau senyap.
Menurut Rita, semasa high tea Allahyarham happy sangat sebab rindu lama tak jumpa kawan-kawan semua. Masa nak jalan balik, Allahyarham berjalan dengan Ritta.
“Tiba-tiba Ani beritahu dia rasa tidak sihat, ketika itu sebelum Maghrib. Ritta nasihatkan Arwah (Ani) tenang dan ingat Allah. Selepas beberapa kali sebut Allah dan Ani mengucap.
“Kemudian Ani tenang dan kami baringkan Ani di sofa sementara menunggu ambulan sampai. Apabila pihak ambulan sampai dan lakukan CPR tiada apa-apa perubahan dan kemudian datang team kedua dan membuat CPR sekali lagi dan mereka akhirnya proclaim Ani telah meninggal dunia,” kata Ritta ketika dihubungi sebentar tadi.
Menurut Rita, Danial, anak Allahyarham yang hadir menemani ibunya menghubungi ayahnya, Bakhtiar (suami Allahyarham).
Semoga Allahyarham Ani ditempatkan bersama para solihin.
Keterangan gambar: Allahyarham Ani (tiga dari kiri berbaju hitam belang putih) bersama rakan-rakan PRO.
Dari kiri: Danker, Ritta Ramli, Allahyarham Ruhani Ismail, Ziana Zain, Samirah Hambali. C&P FB
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Lupa Bilangan Hari Yang Ditinggalkan.’ Ini Kaedah Penentuan Bilangan Hari Qada Puasa
Isi Kandungan
Toggle‘Lupa bilangan hari yang ditinggalkan.’ Ini kaedah penentuan bilangan hari qada puasa. Kadang-kadang akibat terlalu lama atau disebabkan masalah tertentu, wanita lupa bilangan hari yang tepat untuk mengganti puasa.
Apa lagi tempoh tinggal puasa agak panjang seperti ketika mengandung atau dalam proses berpantang. Oleh itu, bagaimana cara terbaik untuk menghitung bilangan hari yang perlu diqada kerana terlupa.
Ikuti perkongsian Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkaitan isu ini.
Artikel Berkaitan:
Lupa Bilangan Hari
Soalan:
Saya perlu pencerahan tentang bayar fidyah tapi tidak pasti tentang bilangan puasa yang ditinggalkan itu. Kalau nak dikira rasanya jumlah bayaran tu mesti agak besar dan saya tak mampu nk lunaskan semua bayaran fidyah tu.
Bolehkah saya bayar sekadar yang termampu ustaz? Maafkan atas kejahilan saya tentang pekara ni.
Yang Ditinggalkan
Jawapan:
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
Jika seseorang itu meninggalkan puasa Ramadhan atas sebab-sebab tertentu, maka dia wajib mengqadakan puasanya itu mengikut bilangan hari yang dia tinggalkan. Firman Allah SWT:
وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ
Maksudnya: Dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, Kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain.
Surah al-Baqarah, 2:185
Jika dia merupakan seorang yang memiliki uzur syarie, seperti sakit, lalu dia meninggalkan puasa Ramadhan dalam keadaan dia mampu untuk menggantikannya pada bila-bila waktu selepas Ramadhan, kemudian dia mati. Maka ke atas wali atau warisnya untuk menunaikan puasa bagi pihak dia. Daripada Aisyah R.A bahawa Rasulullah SAW bersabda:
مَنْ مَاتَ وَعَلَيْهِ صِيَامٌ صَامَ عَنْهُ وَلِيُّهُ
Maksudnya: Barangsiapa yang mati sedangkan ke atasnya ada puasa (yang perlu diqadakan) maka walinya berpuasa bagi pihaknya.
Hadis riwayat Bukhari dan Muslim
Ini Kaedah Penentuan
Daripada Ibn Abbas RA, beliau menceritakan:
جاء رجلٌ إلى النبيِّ صلى الله عليه وسلم فقال: يا رسولَ اللهِ إن أمي ماتتْ وعليها صومُ شهرٍ، أفأقضِيه عنها ؟ قال: نعم ، قال: فديْنُ اللهِ أحقُّ أن يُقْضَى
Maksudnya:
Telah datang seorang lelaki kepada Nabi SAW dan berkata:
Wahai Rasulullah, sesungguhnya sudah wafat dan ke atasnya ada sebulan puasa yang perlu diqada, bolehkah aku menunaikannya bagi pihak beliau? Berkata Baginda SAW: Boleh. Adalah hutang kepada Allah itu lebih berhak untuk dilangsaikan.
Hadis riwayat Bukhari dan Muslim
Wali bererti kaum kerabat dan keluarga. Perlu diperhatikan bahawa fidyah hanya dibayar jika seseorang yang meninggal sebelum sempat mengqadakan puasanya sedangkan dia mampu untuk berbuat sedemikian ketika hidup.
Bilangan Hari
Para ulama membahagikan kaedah penentuan bilangan hari untuk puasa qada kepada dua; tahdidi dan taqribi.
Tahdidi bererti menentukan dengan tepat bilangan hari yang ditinggalkan, manakala taqribi ialah menggunakan anggaran berapa hari yang ditinggalkan kerana seseorang itu lupa berapa hari puasa yang telah dia tinggalkan.
Guru kami, Syeikh Muhammad bin Muhammad al-Mukhtar al-Shinqiti menjelaskan kaedah penentuan secara taqribi ini ialah dengan bertanya kepada seseorang itu seperti ini:
Qada Puasa
“Adakah telah tinggalkan 50 hari?”
“Terlalu sedikit”
“90 hari?”
“Terlalu banyak”
Maka jumlah taqribinya ialah 75 hari.
Berkenaan dengan fidyah, hendaklah seseorang itu berusaha mengqadakan puasanya setiap hari yang mungkin terlebih dahulu. Ini lebih bersifat ihtiyati (berhati-hati) dalam urusan agama berbanding terus membenarkan membayar fidyah sehingga mengabaikan tuntutan qada’.
Semoga usaha kita untuk mengqada puasa-puasa yang lalu menjadi muhabasah kita untuk meraih kebaikan yang lebih besar daripada Allah SWT pada masa akan datang.
Baca Di Sini:
Ponteng Puasa Waktu Kecil Perlukah Qada
Kashoorga: Sebaiknya jika kita terlupa, kita agak-agak bilangan tersebut dan lebihkan jumlahnya sedikit jika tak pasti. Semoga perkongsian ini memberi manfaat buat kita semua.
Sumber : Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Raya 2 Atau 3 hb Mei? Ini Penjelasan Dari Ahli Falak
Semakin ramai bertanya kita meraikan sambutan aidilfitri bila? 2 hb atau 3 hb Mei 2022? Ini kerana sudah banyak negara mengumumkan meraikan aidilfitri seperti Makkah, Indonesai dan lain lagi pada Isnin bersamaan 2 hb Mei.
Bagi yang masih keliru tentang bagaimana kiraan ahli falak, perkongsian dari fb Akmal Irfan Ikmal Hisham yang juga seorang ahli falak berautoriti boleh membantu kita memahami bagaimana perkiraan keadah anak bulan ini dibuat.
Baca penjelasannya. Moga tiada yang terkeliru kelak.
Walaupun JAKIM, Dato’ Dr Azhari dan ramai lagi tok guru dan malim sarjana falak telah memberi ulasan, saya sedikit gusar kerana ada lagi orang awam dalam lingkaran sosial media saya yang bersungguh-sungguh mempertahankan untuk beraya pada 2 Mei 2022 hari Isnin. Bahkan mereka telah berazam untuk tidak berpuasa pada hari Isnin walau apa jua berlaku.
Ini merupakan tulisan ringkas saya yang diterbitkan dalam BH hari ini. Artikel ini ditulis pada awal minggu. Isinya umum sahaja. Dalam ruang ini, khas buat rakan-rakan terdekat, saya ingin membuat sedikit ulasan tambahan berdasarkan pemerhatian peribadi.
1. Umat Islam di Malaysia sejak bertahun lamanya telah selesa dengan takwim tahunan yang disediakan oleh pihak berkuasa agama. Mereka mengandaikan takwim itu tepat. Hakikatnya, ketepatan takwim itu, khasnya untuk bulan Ramadan, Syawal dan Zulhijjah, masih tertakluk kepada hasil rukyah yang akan diisytiharkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-raja (PMBRR). Ini lebih muktamad.
2. Praktis di Malaysia adalah berdasarkan rukyah dan hisab imkanur rukyah, berasaskan panduan wahyu. Sama ada bilangan hari dalam sebulan 29 atau 30 hari, penentuannya adalah berasaskan rukyah dan hisab imkanur rukyah.
3. Walaupun disebut dalam nas, ulamak khilaf dalam memperincikan persoalan hisab, antaranya daripada skop penerimaan, sehinggalah kepada kriteria hitungan. Waima khilafnya, hisab ada disebut dalam nas.
4. Pada awal pemakaian imkanur rukyah di Malaysia, kriteria yang digunakan ialah 2-3-8 (iaitu ketika waktu Maghrib, syaratnya sama ada bulan berada pada ketinggian melebihi 2 darjah dan jarang lengkung 3 darjah ATAU umurnya antara ijtima’ dan maghrib melebihi 8 jam). Sejak bertahun-tahun, kriteria ini dinilai, dan didapati perlu ada ruang penambahbaikan.
5. Maka mulai tahun 2021, atau spesifiknya Muharam 1443, kerajaan Malaysia menerusi MKI telah menerima pakai kriteria baru yang dikenali sebagai 3-6-4. Umur jam tidak lagi menjadi kriteria, sebaliknya dinilai sekiranya bulan pada waktu maghrib melebihi ketinggian 3 darjah, dan jarak lengkung melebihi 6.4 darjah. Sekiranya sama atau lebih, esok diisytiharkan bulan baru. Sekiranya tidak, maka istikmal kepada 30 hari.
6. Maka tahun 2022 menyaksikan, buat kali pertama, kita boleh membuat perbandingan antara kriteria lama 2-3-8 dan kriteria baru 3-6-4. Prof Susiknan melaporkan hisab Muslim Hussein, bahawa antara tahun 1443-1488, akan berlaku 31 perbezaan hitungan kalendar antara kriteria lama dan baru, di mana Ramadan berbeza sebanyak 6 kali, dan Syawal sebanyak 11 kali, sementara Syawal 14 kali. Maka pada Syawal 1443, perbezaan ini dapat disaksikan, apabila kriteria jarak lengkung tidak ditepati pada nilai yang rendah (sekitar 6 darjah berbanding kriteria 6.4 darjah di Malaysia). Hisab menggunakan kriteria lama akan mencadangkan Raya pada 2 Mei 2022, sementara dengan kriteria baru akan mencadangkan Raya pada 3 Mei 2022.
7. Walaupun menimbulkan sedikit kegusaran termasuk dalam pengamal falak, tetapi hakikatnya perbezaan ini membawa kita kepada hukum asal dan polisi isbat hilal Malaysia, iaitu rukyah dan hisab imkanur rukyah.
8. Kehangatan turut disumbang apabila ada pihak yang, di saat menerima kriteria baru yang diterima kerajaan Malaysia, tetapi dalam membuat hitungan, mengambil sumber astronomi daripada pihak luar, dengan cara yang tidak transparen, kurang beritegriti, dan kaedah yang menimbulkan tanda tanya. Sepatutnya, semua pihak perlu menggunakan data daripada almanak falak syarie yang diiktiraf ulil amri, iaitu yang disediakan oleh JUPEM dan diiktiraf setelah semakan berulang kali oleh pakar teknikal JAKIM. Data ini transparen, dan telah diuji bagi tujuan cerapan hilal. Bahkan banyak kali hitungan dibuat dengan data ini dan juga perbandingan data luar lain, tetapi tiada yang menghasilkan perbezaan sudut jarang lengkung seperti yang didakwa.
9. Faktor kehangatan yang lain, ialah viral video hitungan yang masih lagi menggunakan kriteria lama. Sedangkan kita telah menggunakan kriteria baru.
10. Selain itu, ada juga yang suka dan senantiasa berbeza pandangan dengan ulil amri. Mungkin demi populariti (خالف تعرف). Ada yang sudah bertekad tidak mahu berpuasa pada hari Isnin 2 Mei waima apa jua hasil rukyah. Ada yang berbahas menggunakan imej bulan sabit tua. Aduhai, bersabarlah dan tunggu dahulu rukyah dan perisytiharan PMBRR.
11. Ada juga yang sengaja menghangatkan keadaan, dengan menyatakan mengapa kita tidak berhari raya pada hari Isnin 2 Mei, seperti di Makkah. Logik mereka, tarikh hari raya mesti sama dengan Makkah. Sebenarnya, orang yang sama (yang saya kesan), menggunakan logik akal bahawa kita solat Jumaat pada hari Khamis, kerana mengapa kita solat Jumaat dulu berbanding Arab Saudi – sepatutnya kita hanya boleh solat Jumaat selepas Makkah solat Jumaat, ujar logik mereka. Ini contoh pemikiran songsang. Demi kepentingan, tidak konsisten dalam berhujah.
12. Memang benar matahari terbit dari arah timur. Tetapi dalam bab penampakan hilal, negara di belah barat adalah lebih berpeluang untuk nampak lebih awal. Ini asas ilmu falak. Jangan terperangkap dengan peta dunia yang didatarkan (mercator projection). Ini disebabkan faktor pergerakan dan umur anak bulan yang semakin tinggi dan tua ke belah barat. Maka menjadi suatu perkara yang normal sekiranya Arab Saudi sudah beraya, tetapi Malaysia masih berpuasa pada tarikh yang sama. Normal juga sekiranya beraya pada tarikh yang sama. Tetapi agak tidak logik sekiranya Malaysia beraya lebih awal berbanding Arab Saudi.
13. Kehangatan topik ini turut disumbangkan dengan sikap suka membandingkan dengan negara lain. Contohnya, membandingkan dengan Australia (yang tidak diketahui manhaj isbat hilal yang jelas), dan Indonesia. Kemungkinan besar, Indonesia akan beraya pada 2 Mei, sehari awal berbanding kita, kerana berdasarkan kriteria baru 3-6-4 itu, wilayah barat Indonesia khasnya di belah Sumatera, mungkin akan nampak anak bulan. Demi wilayatul hukmi tempatan Indonesia, maka disyorkan mereka beraya pada 2 Mei. Sedangkan di Malaysia, setelah berkali-kali dibuat hitungan dengan kriteria baru, tiada kawasan di Malaysia yang mungkin nampak anak bulan. Soal saya kepada mereka ini, anda berada di mana? Di Indonesiakah? Di Arab Saudikah? Di Australiakah? Atau di Malaysia? Kalau di Malaysia, ikutlah hasil rukyah dan hisab serta data Malaysia.
14. Maka cerapan Syawal 1443 akan menjadi cerapan yang amat dinantikan. Doakan pasukan pencerap dapat menjalankan tugas mereka dengan dedikasi, tanpa tekanan.
15. Sementara orang awam, yakinlah bahawa praktis isbat hilal di Malaysia dilakukan tanpa sebarang kepentingan, hasil perkembangan dan data bertahun-tahun usianya. Prosesnya dikawal oleh ramai pemerhati, penyelidik dan pakar falak. Dokumentasi juga boleh diperolehi secara terbuka tanpa sembunyi.
16. Maka bersabarlah pada hari mencerap nanti, Ahad 1 Mei. Dengar dan taatlah apa jua yang diisytiharkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-raja. Aidilfitri tetap jatuh pada 1 Syawal J.
Moga lerai segala kekusutan. Moga kita fokus kepada ibadah akhir Ramadan. Moga makin kurang kita ber’mira’, berbeza pandangan dan bertelagah dalam isu ini.
Irfan
AJK Falak Negeri Pahang
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Beri Talak 3 Di Siaran Langsung FB, Kenali Dua Jenis Lafaz Cerai Iaitu Soreh & Kinayah
Pasti perit menerima lafaz talak yang diucapkan secara langsung di hadapan orang dalam alam rumahtangga. Apatah lagi ia dilakukan secara terbuka platfrom facebook. Bukan satu atau dua sebaliknya tiga terus.
Inilah yang terjadi dalam rumahtangga Dj Wong atau nama sebenarnya Noor Aziz Johari, 53 yang melafazkan talak tiga terhadap isterinya, DJ Sal selepas menghilang seminggu lamanya.
Dalam meminta maaf dan melafazkan sumpah di hadapan Al-Quran, lelaki yang dilaporkan hilang sebelum ini dan pencarian dilakukan terhadapnya bersama pihak polis akhirnya muncul di fb miliknya bersiaran selama 15 minit.
DJ Wong memaklumkan, dirinya masih sihat, selamat dan meminta semua pihak menghentikan pencarian namun masa yang sama tidak memaklumkan lokasinya berada.
Dilihat sesekali menangis, dirinya memaklumkan keluar rumah atas kerelaan sendiri, berbekalkan RM2.70 dan mengakui ada masalah peribadi dengan isterinya. Bahkan dia mengumumkan tidak akan muncul lagi di fb selepas ini selepas melafazkan talak tiga tersebut.
Dalam pada itu, selepas siaran berkenaa, Dj Sal yang turut membuat siaran langsung di FB, menyifatkan suaminya sebagai lelaki dayus berikutan tindakannya menghilangkan diri dan melafaz cerai terhadap dirinya secara langsung di FB.
DJ Sal juga berulang kali menyatakan yang dia enggan mengaibkan lelaki terbabit dan hanya meminta DJ Wong menunggu di mahkamah.
Kenali jenis talak dalam Islam.
Dikongsi dari fb Kes Syariah, ada dua jenis lafaz talak / cerai yang isteri kena tahu agar hubungan tidak menjadi zina.
Lafaz cerai terbahagi kepada dua (2) bahagian iaitu:-
(i) Lafaz Soreh; dan
(ii) Lafaz Kinayah
Lafaz soreh ialah lafaz yang digunakan jelas menunjukkan kepada makna talak/cerai dan tidak boleh ditafsirkan kepada makna lain selain talak/cerai. Lafaz soreh ada tiga (3) iaitu talak/cerai, bebas/lepas dan pisah. Contohnya seorang suami berkata kepada isterinya “Aku ceraikan engkau” atau “Aku berpisah dengan engkau”.
Hukum lafaz soreh ini ialah jatuh talak sama ada suami berniat menceraikan isteri atau tidak. Ini kerana lafaz soreh tidak perlu kepada niat ketika diucapkan.
Lafaz Kinayah pula ialah lafaz yang boleh ditafsirkan sebagai cerai atau selain cerai.
Ada banyak lafaz kinayah di antaranya ialah seorang suami berkata kepada isterinya “Engkau bebas dari aku”, “Engkau terputus hubungan dengan aku”, “Kembalilah kepada keluarga engkau”, “Jauhkan diri engkau dari aku”, “Engkau haram ke atasku” dan lain-lain lagi.
Kesemua lafaz ini dianggap kinayah kerana ia boleh ditafsirkan sebagai talak/cerai atau selain talak/cerai.
Hukum lafaz kinayah ialah talak tidak jatuh melainkan suami mempunyai niat menjatuhkan talak kepada isteri. Dengan erti kata lain, Lafaz kinayah memerlukan niat suami untuk menceraikan isteri.
Jika suami ada melafazkan cerai di luar dan tanpa kebenaran mahkamah, maka segeralah bertindak dalam masa tujuh (7) hari untuk melaporkan lafaz cerai di Mahkamah Syariah bagi tujuan pengesahan lafaz cerai.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI