Meninggal dunia akibat kebakaran, jenazah harus dimandikan atau memadai tayamum. Allahuakbar takziah buat semua ahli keluarga mangsa.
Semua penumpang dan kru sebuah pesawat yang terhempas berhampiran kawasan perumahan di Elmina di Seksyen U16, di Shah Alam disahkan terkorban.
Menurut Ketua Polis Selangor, Datuk Hussien Omar Khan, mangsa terdiri daripada lapan penumpang dan kru pesawat, selain dua orang awam iaitu penunggang motosikal dan pemandu kereta yang kebetulan berada di tempat ia terhempas.
Katanya, pesawat jenis jet peribadi tersebut mendapat kebenaran untuk mendarat Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, namun dua minit sebelum mendarat, ia terhempas.
Maksudnya:
“Orang-orang yang mati syahid yang selain terbunuh di jalan Allah 7 orang, iaitu korban wabak adalah syahid; mati tenggelam (ketika melakukan safar dalam rangka ketaatan) adalah syahid; yang punya luka pada lambung lalu mati, matinya adalah syahid; mati kerana penyakit perut adalah syahid; korban kebakaran adalah syahid; yang mati tertimpa runtuhan adalah syahid; dan seorang wanita yang meninggal ketika melahirkan anak adalah syahid.” (HR. Abu Daud, no. 3111 dan al-Nasaie)
Jenazah Harus Dimandikan
Hukum asal atau hak bagi jenazah adalah wajib dimandikan, samada ianya terbakar ataupun tidak.
Sekiranya terdapat keuzuran seperti tahap kebakaran yang amat parah iaitu tahap ketiga (deep burn), tidak diperlukan air kerana dikhuatiri kulit yang melepuh akan tertanggal dan menyukarkan lagi keadaan.
Ads
Maka, digantikan dengan tayammum. Ini adalah pandangan dalam mazhab Syafie. Dalil bagi para fuqaha’ adalah qias kepada keadaan orang yang hidup.
Sekiranya seseorang yang sihat berubah daripada wudhu’ dengan air kepada tayammum disebabkan keuzuran tertentu, begitu juga bolehnya ditayammumkan jenazah kerana keuzuran pada jenazah itu sendiri.
Atau Memadai Tayamum
Kepada masyarakat, elakkan daripada menyebarkan gambar yang tidak baik. Ini adalah akhlak Muslim dan ia bercanggah dengan peraturan undang-undang Seksyen 211 atau 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 yang menyebut,
“Jika didapati bersalah, hukumannya adalah denda melebihi RM 50,000 atau tidak lebih 1 tahun penjara.” Justeru, raikanlah kepada jenazah dan keluarga mereka.
Akhir kalam, marilah sama-sama kita berdoa untuk mereka dan semoga mereka ditempatkan bersama para syuhada’.
Maksudnya: “Ya Allah ampunlah mereka, rahmati, afiat dan terimalah keampunan mereka, muliakan tempat mereka, luaskanlah tempat masuk mereka, basuhlah mereka dengan air salji dan air sejuk, sucikanlah mereka dari sebarang kesalahan sebagaimana Kamu sucikan baju putih dari sebarang kotoran.
Gantilah mereka tempat tinggal yang lebih baik dari tempat tinggal mereka, keluarga yang lebih baik daripada keluarga mereka, isteri yang lebih baik daripada isteri mereka dan masuklah mereka ke dalam syurga dan jauhlah mereka daripada azab kubur dan azab neraka.
Tidak dinafikan dalam badan kita juga mempunyai toksik yang jika tidak diatasi boleh menyebabkan masalah kesihatan.
Pelbagai cara untuk menghilangkan toksik ini dan salah satunya menggunakan cara rawatan tradisional.
Dalam satu perkongsian oleh Personaliti TV Ahmad Fedtri Yahya memberitahu cara terbaik untuk membuang toksik dalam badan. Menurutunya kaedah rawatan tradisional ini boleh dilakukan waktu malam sebelum tidur.
Tambahnya cara ini sesuai dilakukan oleh mereka yang mengalami strok dan sebagainya. Hanya menggunakan bahan dapur iaitu garam kasar yang dicampur dengan lada hitam dan tidak perlu diletakkan air atau bahan lain.
Kemudian masukkan dalam bekas yang sesuai dan kemudian pijak selama 5 hingga 15 minit.
Diingatkan juga untuk mencuci kaki terlebih dahulu sebelum masuk tidur. Dan garam berkenaan juga jangan dibuang sebaliknya boleh digunakan untuk beberapa kali rawatan.
Jadi sesiapa yang ingin membuang toksik dalam bada ndengan cara mudah, cepat dan selamat ini boleh gunakan kaedah rawatan yang sangat tradisional. Insya-Allah dengan izin Allah masalah ini akan dapat diatasi segera.
Malam ini sebelum tidur anda boleh mencuba ‘rawatan ini’. Katanya baik untuk membuang toksik dalam badan dan bagus untuk yang alami strok dan sebagainya. 2kg garam kasar dicampur dengan 100g lada hitam. Tak perlu letak air atau apa-apa yang lain. Masuk dalam bekas yang sesuai dan pijak-pijak selama kira-kira 5-15 minit. Cuci kaki dan tidur… Garam tu jangan buang lagi. Boleh guna beberapa kali. . Terima kasih @abbyfana berkongsi tip ini
Rupanya ada juga dalam kalangan warganet yang sudah mencuba cara ini dan ternyata berkesan dan memberi sedikit kelegaan.
noorazlinawati.abdullah mak ngan ayah sya pn bt jgk sekarang,dan sy prnh cuba sekali bgun pg rasa lega ckit lenguh2 badan..
honey_abang2 kg Garam Kasar. 100gm lada hitam. Campurkan dlm besin Rendamkan kaki Tanpa setitik air pun. Sambil Tu, Berzikir atau berselawat. Insyaallah.. khasiat Garam Dan lada hitam Mampu tarik toksik keluar Dari tapak Kaki. Badan Rasa Ringan. Baik utk Persakit strok juga. Boleh guna Tanpa had masa, ikut suka nak buat berapa Kali. @fedtriyahya sy dpt ni dr perkongsian Ilmu Dari Ustaz Hanafi..
zailyma Saya dah cuba. Alhamdulillah. Ada kurang sakit pada tapak kaki walaupun tak sembuh sepenuhnya lagi.
‘Alami contraction hingga tak mampu bergerak.’ Orang sakit yang sukar solat dibenarkan jamak kerana keuzuran yang dialaminya. Wanita mengandung yang mengalami kontraksi sememangnya tak mampu menahan kesakitan.
Begitu juga dengan beberapa sakit berat yang lain dibenarkan untuk jamak solat jika keadaan diri seseorang itu tidak mengizinkan. Ikuti kemusykilan berkaitan isu ini dan keadaan yang bagaimanakah membenarkan seseorang itu dapat jamak solat ketika sakit.
Assalamualaikum ust dr. Saya ada kemusykilan tentang solat jamak bagi orang yang sakit. Bolehkah kita jamak ketika sakit? Kalau boleh sakit yang macam mana kita dibolehkan jamak?
Jawapan:
Hingga Tak Mampu Bergerak
Menurut pandangan mazhab Syafi’i bahawa sakit bukan keuzuran yang membenarkan seseorang untuk menjamakkan dua solat. Oleh yang demikian, orang yang sakit walaupun tenat sekalipun tidak boleh menjamakkan antara dua solat menurut pendapat yang muktamad.
Namun menurut pendapat kedua Imam Syafi’i (menurut kenyataan al-Azra’i dan al-Isnawi) dan pandangan peribadi Imam Nawawi mengharuskan orang yang sakit menjamakkan dua solat sama ada takhir atau takdim. Perkara ini dinyatakan oleh Sheikh Shato al-Bakri di dalam karyanya, Iʿānat al-Ṭālibīn:
ولا يجوز الجمع بنحو وحل ومرض على المشهور في المذهب، لكن المختار من حيث كأن كان يحم مثلا وقت الثانية قدمها بشروط جمع التقديم، أو وقت الاولى أخرها بنية الجمع في وقت الاولى.
Maksudnya: “Tidak boleh (haram) menjamakkan solat disebabkan lumpur (di jalanan disebabkan hujan) dan sakit menurut pendapat yang masyhur(rajih) menurut mazhab Syafi’i.
Tetapi pendapat yang terpilih (di sisi al-Nawawi) seperti mana seseorang yang demam panas (kuat) misalnya (dijangka berlarutan dan bertambah) pada waktu yang kedua, lalu melakukan jamak takdim dengan syarat²-syarat jamak takdim, atau sakit itu bermula pada waktu solat yang pertama lalu ditakhirkan dengan niat jamak pada waktu solat yang pertama.”
Orang Sakit
Walau bagaimanapun, majoriti ulama mutakhir Syafi’iyyah menyokong pandangan Imam al-Nawawi dan qaul kedua Imam Syafi’i yang mengharuskan jamak solat bagi orang yang sakit kerana kekuatan dalilnya.
Ia dinyatakan sendiri oleh Sheikh Zainuddin al-Malibari di dalam karyanya, Fatḥ al-Muʿīn:
يجوز الجمع بالمرض تقديما وتأخيرا على المختار
Maksudnya: “Harus menjamakkan solat secara takdim dan takhir disebabkan sakit menurut pandangan yang dipilih (oleh Imam al-Nawawi).”
Boleh Solat Jamak
Ulama mutakhir mazhab Syafi’I telah menetapkan piawaian sakit yang membenarkan si pesakit menjamakkan dua solat sepertimana yang dijelaskan di dalam kitab Iʿānat al-Ṭālibīn:
وضبط جمع متأخرون المرض هنا بأنه ما يشق معه فعل كل فرض في وقته، كمشقة المشي في المطر، بحيث تبتل ثيابه .وقال آخرون: لا بد من مشقة ظاهرة زيادة على ذلك، بحيث تبيح الجلوس في الفرض.
Maksudkan:
“Sejumlah ulama mutakhir (mazhab Syafi’i) menetapkan piawaian sakit di sini ialah sakit yang menyukarkan pesakit untuk melaksanakan setiap solat fardu pada waktunya seperti kesukaran berjalan ketika hujan yang membasahkan pakaiannya.
Menurut sebahagian ulama yang lain, kepayahan itu mestilah terzahir dengan jelas yang lebih dari kadar itu, iaitu sakit yang mengharuskan solat fardu dalam keadaan duduk.”
Kesimpulan:
i. Menurut pandangan Imam al-Nawawi dan ulama mutakhir mazhab Syafi’i, Orang yang ditimpa sakit harus menjamakkan antara dua solat sama ada jamak takdim atau takhir. Oleh yang demikian, masyarakat awam boleh beramal dengan pandangan ini.
ii. Sakit yang mengharuskan solat mestilah sakit yang kuat atau teruk sehingga pesakit itu sukar untuk mendirikan solat pada setiap waktu akibat sakit tenat yang dialaminya, seperti sakit yang susah untuk berwuduk dengan sendiri, sakit yang tidak boleh bangun dan sakit ketika hendak bersalin.
iii. Manakala sakit ringan seperti pening kepala dan demam ringan tidak dibenarkan solat jamak sepertimana yang dinyatakan oleh Sheikh Shato al-Bakri di dalam Iʿānat al-Ṭālibīn.
iv. Solat jamak dalam perbahasan ini hanya melibatkan jamak sahaja, iaitu tidak diharuskan mengqasarkan solat dalam keadaan sakit. Melainkan si pesakit berada dalam keadaan musafir.
Tiada apa lebih memilukan apabila diuji dengan kehilangan serentak kesemua ahli keluarga. Apatah lagi, ibu dan ayah yang menjadi tempat bergantung selama ini.
Tangisan dua beradik iaitu Mohd Hazman Rahim, 20 bersama kakaknya Nor Fatini Rahim, 22 yang kehilangan kesemua ahli keluarga semalam mengundang sebak orang ramai yang menyaksikannya di perkarangan Jabatan Forensik Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) dan saat dikebumikan di Permatang Pauh malam tadi.
Dalam kemalangan petang semalam di Kilometer (km) 277.1 Plus dekat Ipoh, empat beranak yang dalam perjalanan ke Kuala Lumpur bagi menghantar anak sulung mereka yang mendapat kerja di ibu kota maut dirempuh sebuah trelar. Kemalangan ngeri ini membabitkan enam kereta dan sebuah trelar.
Pelanggaran itu mengakibatkan bekas pesara polis, Rahim Ramli, 60 isterinya, Siti Petimah Omar, 59, serta dua anak pasangan ini, Nor Hadirah Rahim, 28, dan Nor Hamizah Rahim, 27 meninggal di lokasi kejadian.
Ketika kejadian sekitar jam 3 petang itu, semua mereka yang menaiki kereta jenis Proton Persona dalam perjalanan dari Sungai Petani, Kedah ke Kuala Lumpur untuk menghantar Nor Nadirah ke Kuala Lumpur.
Anak saudara kepada Siti Petimah yang mahu dikenali sebagai Atie, 43, berkata, pasangan suami isteri itu dalam perjalanan untuk menghantar seorang anak perempuan mereka yang baru mendapat kerja di ibu kota.
Menurutnya, keluarga berkenaan bertolak awal pada sebelah pagi dan kali terakhir dapat dihubungi sekitar jam 12 tengah hari ketika mereka berada berhampiran Alor Pongsu.
"Saya last berhubung dengan mak su itu rasa pukul 12 macam itu. Bila call dia, dia cakap ada dekat Alor Pongsu. Selalunya kami kalau balik, dia akan cakap kat sayalah, ‘hati-hati bawa kereta’.
"Tapi hari ini memang tak bagi pesanan pun, untuk dia nak balik. Kami kat belakang (menyusul) lepas Zohor kami keluar dari Pulau Pinang. Sampai dekat Bukit Gantang, saya call mereka, tapi semua tak jawab dah.
"Empat-empat orang itu, handset semua tak jawab. Dalam pukul 4 lebih, 5 macam itu kot, dapat berita daripada mak cik di Melaka kata mereka kemalangan, semua meninggal," katanya. Foto : Bernama
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi kebiasaan bila tiba perayaan tahun baru Cina, kaum Melayu turut meraikannya. Terutama bila ada ramai kalangan sahabat berbangsa Cina.Bukan sekadar ada makan-makan tapi...