Innalillahiwainailahirojiun..
Jika seminggu lalu, negara menerima khabar duka pemergian Tok Al-Quran dan Taranum negara, Ustaz Nik Azizan Nik Jaafar yang aktiv menyampaikan ilmu al-Quran melalui pelbagai saluran sebagai pembimbing rancangan Jom Taranum di TV9 dan rancangan Tartil di Radio Institut Kefahaman Islam Malaysia (Ikim) kini ayahandanya, Tuan Guru Dato' Hj. Nik Jaafar bin Nik Ismail menyusul pula pada 23 Mac lalu. Berselang seminggu selepas pemergiannya.
Berita duka ini dikongsikan oleh bekas Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Zulkifli Al Bakri di fbnya.
Tulisnya, salam takziah kepada keluarga Allahyarham Tuan Guru Dato' Hj. Nik Jaafar bin Nik Ismail yang telah kembali ke rahmatullah pada 23 Mac 2022. Pemergiannya menyusuli anakanda beliau, Allahyarham Ustaz Nik Azizan bin Dato' Nik Jaafar yang kembali ke rahmatullah pada 16 Mac 2022.
Saya mengenali Allahyarham sebagai seorang tokoh al-Quran dan guru tarannum yang disegani bukan sahaja di peringkat kebangsaan, bahkan juga antarabangsa.
Atas sumbangannya yang besar dalam bidang al-Qur’an, beliau dinobatkan sebagai Tokoh Anugerah Perdana Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan Tahun 1440H/2018M.
Semoga Allah SWT melimpahkan rahmat-Nya ke atas beliau dan anakandanya serta ditempatkan bersama dengan orang-orang yang beriman.
Dalam pada itu, pemergian bekas tokoh anugerah perdana ini, turut dikongsi oleh anak-anak muridnya yang memaklumkan arwah dijemput Illahi pada jam 5.30 petang 23 Mac lalu.
Kehilangan ini antara yang paling besar buat semua kerana perginya seorang tokoh yang sangat terkemuka dan berjasa terhadap dunia Majlis Tilawah Al-Quran di Malaysia selama ini.
Semoga jasa dan bakti beliau semasa hayatnya menjadi timbangan amalan kebaikan buatnya di alam seterusnya. Semoga Allah mengampuni beliau dan menempatkan beliau bersama roh-roh para solihin dan ahlul Quran.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Suami Isteri Adalah Rakan Kongsi, Jadi Tak Payahlah Asingkan Baju Kecuali Ada Sebab Tertentu…” – PU Azman
Viral baru-baru ini di laman sosial apabila dikatakan bahawa isteri perlu asingkan baju atau pakaian suami dan anak-anak sebagai tanda memuliakan ketika dalam proses membasuh.
Namun lain pula pandangan yang dikongsi oleh PU Azman, pendakwah selebriti yang sering menjawab persoalan dikemukakan padanya melalui media sosial.
Menurut PU Azman mengasingkan pakaian suami dan anak-anak tanpa sebab kukuh seperti disebabkan baju luntur atau najis pada pakaian anak-anak dilihat secara berlebih-lebihan.
Ayuh, dengarkan penjelasannya.
“Bila keluar kenyataan “asingkan pakaian suami sebagai tanda memuliakan suami”, akan berlaku tempias kepada isteri-isteri lain yang campurkan pakaian suami dengan pakaian anak-anak di mana mereka merasakan diri mereka tak memuliakan suami.
Artikel Berkaitan: “Ada Sebab Dia Memperlihatkan Sedekahnya. Untuk Motivasi Orang Lain” – PU Azman Minta Netizen Bersangka Baik Dengan Ustaz Ebit Lew
“Kalau kena asingkan pakaian suami tanpa sebab kukuh seperti kelunturan warna baju atau najis pada pakaian anak-anak, maka kelihatan ia berlebih-lebihan.
“Kalau korang buat sistem atau undang-undang pengurusan di rumah yang korang selesa dan mampu untuk lakukan, jangan bersifat “memaksa” orang lain buat atas nama agama.
“Menimbulkan kesukaran untuk mengasingkan. Bukan semua situasi suri rumah itu sama. Islam bukan agama yang menyusahkan. Ini dinamakan takalluf (memberatkan) dalam agama.
“Jangan buat orang lain rasa bersalah dalam agama.
“Ada unsur melampau dalam memuliakan suami. Bila dah kata pakaian suci, maka ini adalah pengiktirafan syariat. Maka tiada faedah untuk pengasingan atas alasan adab. Sama macam kita cakap, kalau susun baju suami jangan campurkan dgn baju anak-anak. (Yang dimaksudkan ialah asing atas dasar memuliakan, tapi kalau atas dasar supaya senang nak pilih, takda masalah) Ini tak masuk akal.
“Kita bersetuju bahawa isteri berhak mohon pertolongan suami untuk buat kerja-kerja rumah. Dan hal ini jauh lebih berat dari sekadar mencampurkan pakaian suami. Tetapi kita tak cakap pula isteri yang mintak suami bantu kerja rumah sebagai isteri yang tak memuliakan suami. Jadi, takkan sekadar campurkan pakaian tu dikatakan tak memuliakan suami.
“Suami dan isteri adalah rakan kongsi rumahtangga. Maka mereka saling memudahkan, bukan menyusahkan.
“Apa guna ASINGkan baju suami, tapi kata-kata tajam isteri pun buat suami rasa terASING.
Artikel Berkaitan: Nak Kekalkan Kemesraan Dengan Suami Serta Nak Pastikan Rumah Tangga Bahagia? Ini 10 Tip Yang Boleh Diamalkan!
Kredit Foto: Instagram PU Azman
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Ini Cara Daftar Nikah Perkahwinan Senyap-senyap, Jika Lambat Akan Didenda”-Peguam
Sengaja atau tidak untuk nikah senyap-senyap di negara jiran itu adalah urusan peribadi masing-masing. Cuma paling utama ialah daftar nikah. Pernikahan itu perlu didaftarkan sesegera mungkin.
Jika gagal akan dikenakan tindakan undang-undang. Tak kiralah di negara mana sekalipun dinikahkan, ia tetap perlu didaftar mengikut perundangan Malaysia.
Walaupun mengikut hukum syarak perkahwinan itu sah, namun isu besar akan timbul dalam tuntutan hak atau menghadapi banyak implikasi undang-undang Malaysia.
Jangan terkejut pula apabila isteri baharu tiada hak penggiliran, tiada hak pusaka, sulit untuk daftar persekolahan anak-anak dan lain-lain. Boleh perang dunia ketiga jadinya jika tiada dokumen hitam putih mengikut lunas undang-undang yang telah ditetapkan.
Artikel berkaitan: Hukum Merahsiakan Pernikahan; Undang Dosa atau Pahala?
Artikel berkaitan: Mahu Dihormati Isteri? Sebelum Nikah Ilmu Agama Kena Habis Gali
Bagi pasangan yang telah berkahwin senyap-senyap tetapi masih kabur tentang cara pendaftaran pernikahan mengikut lunas undang-undang, maka disarankan membaca catatan ringkas peguam Suriati Ab Ghani untuk kebaikan bersama.
Ada 2 cara yang boleh diambil oleh pasangan ‘pengantin baru’ ini, tapi kedua-dua cara tersebut ada kesan yang berlainan dari segi rekod bermulanya tarikh pernikahan serta kesan kepada pendaftaran kelahiran anak yang lahir.
CARA 1:
Memfailkan Kes Pengesahan Nikah Di Mahkamah Syariah Di Malaysia
- Pernikahan sah jika wali pada ketika akad nikah dijalankan berada lebih dari 2 marhalah (92 kilometer) dari tempat akad nikah, dengan menggunakan jurunikah yang bertauliah di Thailand.
- Pernikahan juga sah jika cukup rukun nikah yang lain iaitu ada suami, ada isteri, ada 2 orang saksi lelaki dan ada sighah (ijab qabul).
- Jika Mahkamah Syariah di Malaysia telah memutuskan pernikahan tersebut sah, rekod pernikahan adalah bermula pada tarikh akad nikah yang berlaku di Thailand.
- Jika permikahan tersebut telah disahkan, anak yang lahir juga boleh terus didaftarkan sebagai anak sahtaraf.
CARA 2:
Melakukan Akad Nikah Semula Di Malaysia
- Rekod tarikh pernikahan yang tertera dalam sijil nikah adalah bermula pada hari akad nikah yang baru dilakukan tersebut.
- Kesan kepada pendaftaran kelahiran anak, tidak boleh dibinkan kepada bapa kerana dikira anak tak sahtaraf, samada anak lahir dulu sebelum tarikh akad nikah semula di Malaysia atau tarikh kelahiran anak menunjukkan persetubuhan berlaku sebelum akad nikah berlangsung.
- Jalan penyelesaian untuk menjadikan anak tersebut adalah anak sahtaraf, ibu bapa boleh memfailkan tuntutan pengesahan nasab anak di Mahkamah Syariah, kemukakan fakta, bukti serta saksi bahawa pernikahan sebenarnya berlaku lebih awal di Thailand tetapi pasangan bertindak melakukan akad nikah semula di Malaysia.
Pandangan dan nasihat saya, adalah lebih baik buat pengesahan pernikahan di Malaysia, bukannya akad nikah semula. Daftar nikah lebih mustahak. Mengapa? Kerana kesannya bukan sahaja kepada anak, malah turut memberi kesan kepada isteri.
Jika berlaku perceraian, tuntutan mut’ah turut mengambil kira tempoh perkahwinan, tuntutan nafkah tertunggak isteri juga jika ada tidak boleh diambilkira dari tarikh pernikahan sebenar di Thailand.
Jika ada harta yang dibeli dalam tempoh perkahwinan iaitu dibeli selepas tarikh pernikahan di Thailand, tidak dikira harta sepencarian jika pasangan melakukan akad nikah semula di Malaysia.
Kashoorga: Komplikasi sangat besar terutama sekali buat isteri baharu. Oleh itu, pastikan ikut saranan peguam atau pejabat agama bagi mengelakkan masalah lebih rumit.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Surah Al-Furqan Menyebut Bab Nasab, Ia Bukan Isu Main-Main. Peguam Syarie Tegur Skrip Drama Suamiku Lelaki Pendosa
Perkahwinan adalah suatu tuntutan agama dalam meraikan fitrah semula jadi penciptaan manusia. Bertujuan untuk menjaga keturunan, memelihara kesucian diri, melaksanakan tuntutan syariat, memperoleh ketenangan hidup, kasih sayang dan ketenteraman.
Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.” (Surah al-Rum, ayat 21)
Namun ada juga terjebak dengan dosa zina yang hingga melahirkan anak luar nikah. Sedangkan kita dituntut menjaga nasab keturunan sebagaimana disebut dalam surah Al-Furqan ayat 54 yang berbunyi.
وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَرًا فَجَعَلَهُ نَسَبًا وَصِهْرًا ۗ وَكَانَ رَبُّكَ قَدِيرًا
Dan Dia (pula) yang menciptakan manusia dari air lalu dia jadikan manusia itu (punya) keturunan dan mushaharah dan adalah Tuhanmu Maha Kuasa.
Dalam pada itu, peguam syarie, Fahmi Ramli yang juga Konsultan Perundangan Islam membuat teguran secara terbuka di media sosialnya berkaitan isu nasab dalam Suamiku Lelaki Pendosa yang dianggap mampu mengelirukan masyarakat yang menonton drama ini.
Baca perkongsiannya, semoga kita juga mendapat ilmu berkaitan nasab ini.
TV3 dan Penulis Novel, Tolong semak betul-betul isu Nasab Dalam Islam sebelum pamerkan pada orang awam.
Hari ini saya terpanggil sekali lagi untuk ulas isu yang hampir sama dengan artikel yang saya ulas daripada drama Suamiku Lelaki Pendosa. Tangan saya bergetar kerana terlalu marah bila baru sahaja menonton Episod 19 di Disney Hotstar.
Buat yang tak tonton, saya beritahu apa sebabnya saya marah.
Dalam episod tersebut, Dato Afnan (Edika Yusof) telah datang ke rumah Firdaus Bapa Cahaya Malaika (Fauzi Nawawi) untuk melihat dan berjumpa dengan Cahaya Malaika (Sophia Barakbah) lantas memberitahu yang dia adalah ‘Bapa Kandung’.
Yang tak boleh saya terima, Firdaus ni pun siap cakap ‘Ini adalah bapa kandung Cahaya’. What the fish!!!!
Apa hubungan sepatutnya Cahaya dengan Dato’ Afnan?
Walaupun diketahui Dato’ Afnan itu telah meniduri isteri Firdaus, Wahidah (Aleza Shadan), TAPI dalam Islam, dia tak boleh dikatakan sebagai Bapa Kandung. Istilah bapa kandung digunakan untuk Anak Sah Taraf yang dinasabkan kepada seorang bapa yang sah dalam tempoh perkahwinan mengikut Hukum Syarak.
Seandainya, katakanlah Wahidah diceraikan, dan kemudian berkahwin dengan Dato’ Afnan, ia tak akan menjadikan Cahaya Malaika itu sebagai Bapa Kandungnya. Hubungan Cahaya dan Dato’ Afnan tu hanya seperti Bapa Tiri yang haram berkahwin dengan anak tiri disebabkan perkahwinan dengan ibunya.
Betul ke Cahaya Anak Tak Sah Taraf?
Seperti yang saya pernah ulas, Cahaya tetap dikira Anak Sah Taraf kepada Firdaus dan Wahidah sebab dia dilahirkan dalam tempoh perkahwinan mereka.
Meskipun, DNA dan pengakuan Wahidah yang terlanjur dengan Dato’ Afnan ketika dia bergelar isteri orang membuktikan Cahaya datang dari benih Dato’ Afnan (mungkin), TAPI disebabkan Firdaus tidak membuat Permohonan Cerai Lian, maka, Cahaya tetap dikira Anak Sah Taraf kepada Firdaus.
Bukan ke DNA terbukti kuat?
DNA adalah satu kaedah saintifik. Islam tidak menolak pembuktian tersebut. Tetapi, dalam Undang-undang dan Syarak, hanya ada satu cara untuk seorang lelaki menafikan nasab anaknya iaitu dengan Cerai Lian setelah dia menuduh isterinya berzina dengan lelaki lain.
Saya dah ulas perkara ini berdasarkan satu rujukan kes Jurnal Hukum yang diputuskan di Mahkamah Rayuan Syariah (boleh rujuk artikel sebelum ini), Mahkamah memutuskan, DNA hanya digunakan untuk membuktikan nasab seseorang anak sahaja, bukan CARA untuk menafikan nasab.
Walaupun Firdaus mungkin tahu perbuatan isterinya di belakang?
Ya, walaupun Firdaus tahu Wahidah telah terlanjur dengan lelaki lain. Untuk menjawab kepada persoalan ini, saya merujuk kepada satu Hadis Nabi s.a.w yang mafhumnya
“ Anak itu dinisbahkan kepada katil, sedangkan untuk orang yang berzina terlarang daripada apa-apa” (Bukhari & Muslim).
Maksudnya, katil itu dinisbahkan kepada isteri. Pemilik kepada katil tersebut adalah suami yang sah. Anak itu dinisbahkan kepada suaminya. Meskipun, isteri tersebut menafikan itu anaknya, tetapi suami itu menyatakan itu anaknya, maka anak itu tetap boleh dinasabkan kepada suaminya.
Kalau Firdaus menafikan itu nasabnya?
Jika Firdaus atau suami tersebut, menafikan bahawa itu anaknya, dan menuduh isterinya berzina dengan lelaki lain, isteri pulak menafikan, maka ia akan menjurus kepada Cerai/Sumpah Lian jika suami tidak mampu membawa bukti syarak tuduhan zina iaitu 4 orang saksi lelaki. Selepas itu, barulah anak itu dinafikan nasab daripada suami tersebut.
Manakala, orang yang berzina, iaitu tidak ada pertalian nikah yang sah, dan melahirkan anak, maka anak itu tak boleh dinasabkan kepada lelaki tersebut, sebaliknya nasab kepada ibunya sahaja.
Jadi, ini bermaksud, anak itu masih wajar dinasabkan kepada suami yang sah, meskipun isteri tersebut mengakui yang itu bukan benih suaminya. Syaratnya, suami tersebut menafikan dakwaan isterinya dan mengakui itu adalah anaknya.
Bukan ke masa belajar dulu anak tak sah taraf tak boleh dinasabkan kepada lelaki yang berzina?
Memang betul. Tapi di dalam kes ini, Wahidah itu berzina dengan lelaki lain dalam tempoh perkahwinannya dengan Firdaus.
Lainlah kalau Wahidah, berzina dengan Dato’ Afnan SEBELUM kahwin dengan Firdaus.
Memang haram la hukumnya dinasabkan kepada Firdaus tu. Itu kita panggil istilahnya Pak Sanggup. Hukumnya Haram dalam Islam. Bezakan antara situasi zina sebelum nikah dengan zina selepas nikah.
Kesimpulan,
Saya mohon secara tegas, isu sebegini jangan diambil mudah. Bayangkan berapa ramai yang menonton Drama ini akan mendapat info yang salah disebabkan kesalahan skrip atau penulisan drama yang tak dikaji.
Saya tersangat bimbang, jika selepas ini akan ada lebih ramai orang macam Dato’ Afnan yang sepatutnya tak ada pertalian nasab, tetapi hanya Bapa Biologikal sahaja datang ke rumah dan mengaku dia adalah Bapa Kandung. Allahu. Salah besar ni.
Saya pun tak faham, bagaimana drama ini katanya telah disemak oleh JAKIM boleh terlepas pandang isu sebegini. Kalau saya salah buktikan secara sah ikut undang-undang dan syarak.
Sebab saya menyampaikan pandangan ini berdasarkan kepada keputusan kes yang pernah diputuskan Mahkamah Syariah serta bersandarkan kepada Undang-undang dan Syarak.
Bukan ikut sedap tangan saya yang menulis. Saya mohon, buat pembaca artikel ini, panjangkan hingga sampai ke pihak penyiaran untuk ambil tindakan selanjutnya. Bimbang ini akan memesongkan pemahaman masyarakat yang tak semua faham. Saya gesa tindakan tegas diambil.
Wallahualam
Fahmi Ramli
Peguam Syarie & Konsultan Perundangan Islam
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI