Wabak Covid-19 yang melanda dunia sejak dua tahun lalu sudah menjangkiti 219 juta manusia dengan kadar kematian dicatatkan sebanyak 4.55 juta di seluruh dunia. Di Malaysia sendiri, setakat semalam 14,545 kes dengan 250 kematian dilaporkan semalam.
Sesungguhnya dalam urusan ajal, manusia tidak mampu menolak takdir. Ia sudah tertulis sejak di luh mahfuz lagi.
Dari satu perkongsian dari doktor perubatan Dr Arisman di fbnya, pegawai perubatan ini memaklumkan kematian seorang pesakit Covid-19 Affendy bin Mohd Yusof.
Pernah tular sebelum ini di media sosial kerana pesakit enggan ditidurkan dan kes ini mendapat perhatian dari pihak Kementerian Kesihatan Malaysia Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang yang telah mengeluarkan satu kenyataan rasmi mengenainya pada 13 September 2021 selepas ia viral di media sosial sehari sebelumnya.
Dalam kenyataan media itu, pihak Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang berkata, Affendy telah dimasukkan ke wad rawatan rapi (ICU) selepas disahkan mengidap Covid-19 tahap empat dan pemeriksaan awal menunjukkan tahap oksigen dalam darah sangat membimbangkan. Sehubungan itu, rawatan terapi oksigen telah dimulakan. Namun begitu pemeriksaan lanjut mendapati keadaan pesakit semakin kritikal sehingga kadar oksigen dalam darah pesakit hanya dapat distabillan dengan menggunakan mesin bantuan pernafasan iaitu ventilator.
Pegawai Perubatan Pakar Rawatan Rapi dan ICU telah memaklumkan tentang keadaan kritikal ini kepada pesakit dan ahli keluarganya. Pihak hospital juga telah menjelaskan berulang kali kepada ahli keluarga dan pesakit sendiri tentang risiko yang boleh membahayakan kepada tubuh dan nyawa pesakit sekiranya tidak membenarkan pihak hospital memberi rawatan tersebut. Walau bagaimanapun pesakit masih tidak bersetuju dengan rawatan disyorkan dan telah memohon agar dibenarkan pulang atas risiko sendiri.
Pihak hospital masih menempatkan pesakit di ICU untuk pemantauan walau pun pesakit enggan menerima rawatan terapi oksigen dan alat bantuan pernafasan ventilator memandangkan keadaan pesakit yang masih kritikal dan berisiko menyebarkan penyakit Covid-19 kepada individu lain sekiranya dibenarkan pulang.
Dalam situasi ini, didakwa peguam yang mewakili pesakit telah menasihatkan pesakit agar tidak keluar dari hospital dan arwah kemudiannya dipindahkan ke wad biasa.
Namun ajal yang sudah tertulis buatnya kerana diberitakan semalam arwah disahkan meninggal dunia selepas lebih 10 hari menjalani rawatan.
Sesungguhnya, setiap yang terjadi itu ada hikmahnya. Kita mungkin bukan pakar dalam bidang orang lain dan begitulah sebaliknya. Kita mampu memberikan sudut pandang dari kepakaran kita tetapi selebihnya adalah kuasa Allah taala.
Dalam pada itu, seorang pengguna fb mengucapkan terima kasih di atas layanan pihak perubatan KKM yang merawat saudaranya dan mengucapkan takziah di atas kejadian menimpa arwah.
Salam takziah. Very sad indeed. Saudara rapat saya warded in ICU selama 40 hari. Berada di wad biasa 20 hari lagi. Total warded is more than 60 days, kami biarkan saja dr dan pakar perubatan menjalankan tugas mereka. Sekarang dia sudah balik ke rumah. Masih lemah dan dalam therapy. Dr dan petugas kesihatan menyambung tugas mereka dengan merawat dia di rumah dan dipantau selang beberapa hari. Saya ingin mengucapkan terimah kasih kepada petugas petugas Hospital Raja Permaisuri Bainun kerana tidak berputus asa dan berusaha sedaya upaya untuk menyelamatkan nyawanya. This people are the walking angels among us. Jangan memperlekehkan mereka. Semasa dia di masukkan ke ICU tahap oksigennya hanya 85% saja. Peluang untuk dia hidup pun 50 % saja. Mereka tidak berputus asa. Kita harus memberikan mereka ruang untuk mereka bekerja tanpa gangguan.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ambil Air Sembahyang Tanpa Tanggalkan Mekap, Sah Atau Tidak Wuduk?
Ambil air sembahyang tanpa tanggalkan mekap, sah atau tidak wuduk? Iyalah tujuan ambil air sembahyang adalah untuk mendirikan solat.
Adakah sah wuduk sekiranya seseorang itu tidak menanggalkan krim atau pelembap muka terlebih dahulu sebelum mengambil wuduk, tetapi hanya menanggalkan krim,pelembap tersebut ketika sedang berwuduk?
Artikel Berkaitan:
Ambil Air Sembahyang
Ikuti penerangan Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang berkaitan sah atau tidak bila kita ambil wuduk tanpa tanggalkan mekap.
Kewajipan Menyempurnakan Wuduk
Diriwayatkan daripada Abdullah bin `Amr RA, beliau berkata:
رَجَعْنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ مَكَّةَ إِلَى الْمَدِينَةِ حَتَّى إِذَا كُنَّا بِمَاءٍ بِالطَّرِيقِ تَعَجَّلَ قَوْمٌ عِنْدَ الْعَصْرِ فَتَوَضَّئُوا وَهُمْ عِجَالٌ فَانْتَهَيْنَا إِلَيْهِمْ وَأَعْقَابُهُمْ تَلُوحُ لَمْ يَمَسَّهَا الْمَاءُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم: وَيْلٌ لِلأَعْقَابِ مِنَ النَّارِ أَسْبِغُوا الْوُضُوءَ
Maksudnya:
“Kami pulang bersama-sama Rasulullah SAW dari Makkah ke Madinah. Apabila kami sampai ke kawasan air di pertengahan jalan, sekumpulan orang bergegas untuk bersolat Asar. Lalu mereka berwuduk secara tergesa-gesa. Kami pun menghampiri mereka dan dapati buku lali mereka tidak dibasahi air.
Lantas Rasulullah SAW bersabda: Celakalah buku lali mereka daripada api neraka (penyebab mereka masuk ke neraka)! Oleh itu, berwuduklah kamu dengan sempurna.”
(Sahih Muslim: 241)
Syeikh Ali al-Qari menyebut:
وفيه دليل على وجوب غسل الرجلين على وجه الاستيعاب وهو المنقول من فعله – صلى الله عليه وسلم – ومن فعل الصحابة رضي الله تعالى عنهم أجمعين
Maksudnya:
“Pada hadis ini terdapat dalil kewajipan membasuh kedua-dua kaki secara meliputi (menyampaikan air kepada keseluruhan bahagian kaki yang wajib dibasuh), dan perkara ini diambil daripada perbuatan Nabi SAW dan perbuatan para sahabat RA.” (Rujuk Mirqat al-Mafatih Syarh Misykat al-Masobih, jil. 2 hlm.110)
Wajib Hilangkan Perkara Yang Menghalang Air Mengenai Kulit
Para fuqaha’ telah bersepakat bahawa kewujudan sesuatu benda pada anggota wuduk atau anggota mandi wajib yang menghalang sampainya air kepada kulit, menghalang sahnya wuduk dan mandi wajib tersebut.
Oleh sebab itu, antara syarat wuduk ialah menghilangkan perkara yang menghalang air mengenai kulit, sama ada minyak tepu, lilin dan seumpamanya.
Syarat ini disepakati oleh 4 Mazhab yang muktabar. (Rujuk; al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, jilid 2 halaman 282 dan Mausu’ah Ahkam al-Thahahrah, halaman 71)
Imam al-Nawawi menyebut dalam kitab al-Majmu’:
إذا كان على بعض أعضائه شمع أو عجين أو حناء وأشباه ذلك، فمَنَعَ وصولَ الماء إلى شيء من العضو؛ لم تصحَّ طهارته، سواء كثر ذلك أم قلَّ، ولو بقي على اليد وغيرها أثر الحناء ولونه دون عينه أو أثر دهن مائع بحيث يمس الماء بشرة العضو ويجري عليها لكن لا يثبت؛ صحَّت طهارته
Maksudnya:
“Jika sekiranya di atas sebahagian anggota badannya terdapat lilin, tepung atau inai dan seumpamanya, yang mana ia menghalang air daripada sampai kepada anggota tersebut, maka tidak sah taharahnya, sama ada benda itu sedikit ataupun banyak. Namun, jika di atas tangannya atau pada anggota badan yang lain masih tersisa kesan inai dan warnanya tanpa zatnya, atau kesan minyak yang cair yang mana air akan menyentuhi kulit anggota badan tersebut, dengan mengalir dan tidak melekat, maka sah taharahnya itu.” (Rujuk; al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, jilid 1 halaman 464)
Tanpa Tanggalkan Mekap
Perkara ini dijelaskan dalam kitab Taqrirat al-Sadidah, bahawa yang dimaksudkan dengan bebas daripada perkara yang menghalang sampainya air ke anggota wuduk ialah tidak terdapat jirim pada anggota wuduk yang menghalang sampainya air.
Maksudnya, tidak terdapat sesuatu zat atau benda asing pada anggota wuduk yang kalis atau tidak telap air, adapun kesan yang ditinggalkan daripada zat tersebut, seperti kesan minyak yang cair dan warna inai pada jari seperti yang disebutkan oleh Imam al-Nawawi, maka ia tidak menghalang sampainya air.
Begitu juga keadaannya dengan dakwat pen, kerana ia tidak menghalang sampainya air kepada kulit. (Rujuk; Taqrirat al-Sadidah Qism al-Ibadah, hlm. 95)
Kadar Basuhan atau Sapuan Wajib
Setiap perbuatan rukun yang telah disebutkan, bilangan yang dituntut hanyalah sekali sahaja, namun dengan syarat ia melakukan dengan sempurna, iaitu dapat meliputi seluruh bahagian anggota wuduk dengan sekali basuhan atau sapuan.
Sekiranya dengan satu kali perbuatan (basuhan atau sapuan) tidak berjaya meliputi keseluruhan anggota yang wajib dikenakan air, maka wajib melakukannya untuk kali kedua hingga kesemua bahagian anggota berjaya diliputi air.
Namun yang dituntut adalah melakukannya sebanyak tiga kali, iaitu perbuatan pertama sebagai perbuatan wajib, dan perbuatan kedua hingga ketiga adalah perbuatan sunat.
Basuhan atau sapuan pertama diukur apabila berjaya meliputi keseluruhan anggota, sekiranya seseorang memerlukan sehingga dua kali untuk berjaya meliputi, maka dua kali perbuatan itu dianggap sebagai satu perbuatan.
Adapun melakukan kurang daripada tiga kali (iaitu sebanyak dua kali, dalam keadaan perbuatan pertama sudah berjaya meliputi keseluruhan anggota), atau lebih daripada tiga kali (dalam keadaan keseluruhan anggota telah berjaya diliputi), maka hukumnya makruh, dan sah wuduknya. (Rujuk; al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, jilid 1 halaman 441-443)
Sah Atau Tidak Wuduk?
Berkaitan dengan soalan yang diajukan, perkara utama yang perlu diperhatikan ialah; adakah air sampai kepada keseluruhan anggota wuduk?
Bagi memastikan perkara ini berjaya dilakukan, ia boleh dilakukan dengan apa sahaja cara sekalipun asalkan tujuan tercapai, iaitu menyampaikan air ke anggota wuduk.
Justeru, sekiranya menanggalkan krim atau pelembap muka terlebih dahulu, sehingga air dapat disampaikan kepada keseluruhan anggota wuduk, maka telah terlaksana kewajipan berwuduk.
Adapun sekiranya membasuh tanpa menanggalkan krim/pelembap muka terlebih dahulu, sekiranya basuhan pertama hanya menghilangkan krim/pelembap muka tetapi tidak menyampaikan air kepada kulit, wajib membasuh lagi hingga air berjaya sampai ke kulit.
Jika Was-Was Bersihkan Dulu
Setelah air berjaya sampai ke kulit baru dianggap telah melakukan basuhan atau sapuan wajib (walaupun sebenarnya melakukan dua kali atau lebih perbuatan) dan wuduknya sah. Jika krim/pelembap muka tetap ada dan menghalang air sampai ke kulit, maka tidak sah wuduk itu.
Oleh itu, kami mencadangkan agar dihilangkan terlebih dahulu krim/pelembap muka kerana ia lebih berkemungkinan dan diyakini dapat memastikan kita melaksanakan wuduk dengan sempurna.
Apatah lagi telah jelas dalam hadis-hadis berkenaan orang yang tidak menyempurnakan wuduk dengan ancamannya, maka sangat wajar untuk berhati-hati dan berusaha agar kita tidak tertinggal kawasan yang sepatutnya dikenakan atau disampaikan air.
Semoga Allah SWT mengurniakan ilmu dan kefahaman kepada kita dalam melaksanakan segala titah perintah-Nya.
Baca Di Sini:
Titisan Air Wuduk Tolak Kita Daripada Api Neraka, Ini Hukum Lap Air Sembahyang
Kashoorga: Sebaiknya cuci mekap terlebih dahulu, barulah tidak timbul rasa was-was.
Sumber: Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Boleh Atau Tidak Belajar Al-Quran Melalui Online, Ini Hukumnya Patut Kita Tahu
SOALAN:
Apakah boleh mempelajari bacaan al-Quran hanya menerusi online atau cakera video digital (DVD).
JAWAPAN:
Mempelajari teknik bacaan al-Quran melalui perisian komputer adalah harus dan dibolehkan jika orang itu sudah mahir dan fasih terhadap teknik pembacaan al-Quran. Namun, adalah lebih baik dia mempelajari segala teknik bacaan al-Quran secara musyafahah (membacanya) di hadapan guru al-Quran yang mursyid.
Golongan yang jahil terhadap bacaan al-Quran tidak boleh mempelajarinya melalui perisian komputer semata-mata. Bahkan dia perlu membacanya di hadapan seorang guru supaya tidak berlaku sebarang kesalahan dalam mendalami teknik bacaan yang dimaksudkan itu.
Bacaan al-Quran ini sangat unik. Pembacanya akan mendapat pahala, manakala pendengar juga turut mendapat pahala. Selain itu, al-Quran amat sukar dipelajari teknik pembacaannya hanya melalui perisian komputer dan sebagainya.
Membaca al-Quran memerlukan kepada praktikal dan pembetulan terhadap bacaan secara berulang kali oleh guru yang mahir dalam bidang al-Quran.
Tidakkah ia akan merugikan hidupnya yang tidak pandai membaca al-Quran? Jika hal seperti ini berlaku dalam kehidupan umat Islam, bagaimanakah seseorang yang jahil mengenai al-Quran ingin mengetahui tahap bacaannya sama ada salah atau betul.
Nabi SAW bersabda: “Sebaik-baik kamu adalah golongan yang mempelajari al-Quran dan mengajarnya kembali.” (Riwayat al-Bukhari)
Galakan seperti itu yang menyebabkan sahabat mempelajari al-Quran dan membacanya di hadapan Baginda SAW tanpa rasa malu serta jemu. Diriwayatkan Ibn Abi Shaybah dan Ibn Jarir al-Tabari bahawa Abdullah al-Salami pernah berkata:
“Sahabat yang telah membaca dan mempelajari al-Quran daripada Rasulullah pernah menasihati kami dengan berkata: Sesungguhnya kami mengambil ayat al-Quran daripada Rasulullah SAW sebanyak sepuluh ayat pada setiap pertemuan. Kami tidak akan berpindah kepada ayat lain sehinggalah bacaan kami diperbetulkan oleh Nabi SAW. Tidak cukup sekadar itu sahaja, kami juga turut memahami ayat itu dan seterusnya beramal dengannya.”
SUMBER: Dr Mohd Izhar Ariff Mohd Kashim Via BERITA HARIAN
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Boleh Bahagia Ke Kahwin Tanpa ‘Couple’? Rupanya Nikmat Lebih Indah & Patuh Syarak Yang Ramai Tak Tahu!
Kebiasaannya, sebelum berkahwin setiap pasangan itu menjalani proses mengenali hati budi seseorang atau bahasa mudahnya ber’couple’.
Ada yang mengambil masa bertahun-tahun, ada yang tidak sampai sebulan terus menyatakan keinginan untuk berkahwin dengan pasangan masing-masing.
Namun bagaimana pula jika berkahwin tanpa melalui proses ‘couple’ ini. Adakah jodoh yang datang padanya itu nanti, seseorang yang tinggi ilmu agamanya atau seseorang yang boleh menjadi teman hidup hingga ke jannah.
Dalam satu perkongsian di laman sosial twitter menggunakan akaun @shukery_azizan menulis thread tentang berkahwin tanpa melalui fasa couple ini.
Bismillah..
1) Kalau kamu tidak atau belum couple lagi, maka BERTAQWALAH pada Allah. Apakah maksud taqwa?
Taqwa adalah ikut perintah Allah dan jauhi larangan Allah dengan SUNGGUH-SUNGGUH!
Bukan taqwa sambil lewa atau buat acuh tak acuh saja.
2) Kalau kamu SEDANG bercouple, ada beberapa pilihan.
Tapi sebelum itu, RASALAH bersalah dan berdosa serta bertaubatlah pada Allah. Istighfar banyak2, dan sekurangnya rasalah berdosa.
Dosa ini adalah perkara yg buat kita gelisah dan kita rasa benci kalau orang tahu kita buat.
3) Pilihan pertama, kahwinlah secepat mungkin. Paling baik, tahun ini. Jangan bertangguh sampai 5,6 tahun. Memang biasanya akan ke laut or clash.
Ini tiada nas daripada al Quran atau hadis, tetapi berdasarkan pengalaman yang panjang.
Semakin lama couple, semakin banyak kita akan terlibat dengan dosa. Hati pun semakin tak tenang, amal soleh pun semakin kurang.
Dan paling sedih, kita semakin jauh dengan Allah. Dan akhirnya, kita pun rasa Allah tak sayang pada kita lagi.
Itu paling sedih.
4) Pilihan kedua, USAHALAH utk putuskanlah hubungan couple tu kalau kamu dan pasangan pun MASIH teragak2 dan TAK RANCANG bila nak kahwin. Apatah lagi kalau masih sekolah lagi!
Biasanya yang teragak2 untuk kahwin, mereka akan kata,
“Aku nak kahwinlah nanti..”
Tetapi apabila tanya bila nak kahwin, jawapan paling cliché adalah,
“Nantilah fikir..”
Ini tanda langsung tak serius. Kamu hanya nak puaskan nafsu & main2. Bukan nak kahwin sangat pun.
Korang couple utk apa? Kahwin kan? Ke sebab nak enjoy dan puaskan nafsu?
Taubatlah kawan.
5) Kalau pelajar lagi, tak kisah sekolah, kolej atau universiti sekalipun, belajarlah sungguh2.
Dapatkan straight A’s atau 4 flat. Jangan pening2 fikir tentang cinta, couple bagai dulu. Kalau SEKALI dah terjebak bab cinta ni, percayalah, mesti akan KETAGIH & susah nak tinggal.
Sebab apa susah?
Sebab masa belajar pun, nak chat dgn pasangan, kalau boleh nak study sama2. Kalau dah study sama2, konon alasan nak fokus dan bagi semangat.
Jangan tipu diri sendiri. Memang takkan fokus punya. Percayalah cakap saya.
Kalau kata nak bagi semangat, adakah keluarga tak cukup bagi semangat? Adakah kawan2 tiada untuk bagi semangat? Atau adakah Al Quran dan hadis tak cukup untuk memberikan semangat?
Kita banyak lagi ruang alternatif halal yang ada. Usahakanlah yang itu.
6) “Tetapi kami bercinta kerana Allah? Kami tak buat apa2 maksiat. Kami tak pegang tangan pun.”
Kamu bukan bercinta kerana Allah, tetapi kamu bercinta sbb NAFSU syahwat ! Kalau kamu cintakan Allah dan Rasul-Nya, kamu tahu ikhtilat itu salah. Menghampiri zina itu juga DOSA.
Kalau kamu dah bercinta, kamu mesti lupakan Allah. Buktinya?
Solat pun lambat sebab nak reply chat dulu,
Tidur pun lambat sebab call / chat sampai pukul 3,4 pagi. Bangun solat subuh lambat.
Solat pun tak khusyuk sebab teringat2.
Dan macam-macam lagi. Ini bercinta kerana Allah?
Jangan tipu diri sendiri kawan.
“Sesiapa mengaku dapat menggabungkan dua cinta dalam hatinya,
cinta dunia sekaligus cinta Allah,
maka dia telah BERDUSTA.
Kau bermaksiat, lalu mengaku mencintai-Nya?
Ini sungguh mustahil terjadi…
Andaikan cintamu itu sejati,
kau pasti mentaati-Nya.
Tanda cinta adalah Taat!”
(Imam Syafi’i – Mawa’idh Imam Syafi’i)
7) Kalau kamu dah masuk universiti dan BERSUNGGUH nak kahwin, pastikan kamu yakin bahawa kamu memang dah MAMPU dan BERSEDIA nak kahwin.
BUKAN sekadar ikut atau dgr ceramah tentang kahwin awal, terus rasa nak kahwin. Atau sebab kawan ramai kahwin awal, kamu pun nak kahwin awal.
Kahwin ni kita ikut sunnah, bukan ikut orang ramai.
Sebab ikutkan pengalaman, fasa umur sekitar 18 hingga 24 tahun adalah fasa umur semangat berkobar nak kahwin awal.
Bersedia atau mampu saya maksudkan adalah dgn erti kata ;
A) Kamu ada sebab kukuh kenapa nak kahwin. Berikan sekurangnya 5 sebab utama pada diri dan mak ayah kenapa nak kahwin.
B) Dah tahu secara asas hukum hakam Islam terutama dalam fiqh munakahat termasuk tunang, nikah, cerai, dan sebagainya sebelum pergi kursus kahwin.
C) Sudah yakinkan mak ayah sendiri,
D) Kamu dah ada kewangan yang boleh MENAMPUNG,
E) Kamu dah bersedia mental di tahap paling tinggi sebab berkahwin bukan hanya sampai pelamin, tapi sampai ke lampin.
F) Kamu boleh berkahwin dalam MASA TERDEKAT (paling terbaik kurang daripada setahun bertunang),
Dan paling penting..
G) Kamu kena ada SEBAB yang kukuh kenapa kamu nak kawin masa belajar. Sebab itu saya sebut, kahwin jangan ikut orang. JANGAN…
Sebab nikah akan melibatkan keluarga dua pihak, keturunan, zuriat, masa depan dakwah tarbiah, bahkan lebih jauh dari itu, ia juga boleh menentukan Syurga Neraka kamu. Kalau tak bersedia betul-betul, korang akan menyesal nanti.
Kahwin ikut sunnah, bukan ikut orang.
Ada orang kata nak kahwin sbb nak elak daripada maksiat, jaga pandangan dan sebagainya. Saya nak terus terang pada kamu.
Kahwin BUKANNYA solusi UTAMA untuk selesaikan masalah dan maksiat kamu seperti tak tunduk pandangan, nak elak maksiat, dan sebagainya.
Nak tahu sebab apa?
Kenapa selepas kahwin, ramai saja suami yang curang, isteri yang jalang, suami asyik kacau perempuan lain serta main kayu tiga, isteri asyik kacau dan keluar dengan lelaki lain dan sebagainya sehingga akhirnya bercerai.
Kenapa semua ni berlaku?
Sebab perkahwinan BUKANNYA solusi UTAMA untuk tinggalkan maksiat. Perkahwinan hanyalah solusi sebahagian sahaja.
Habis itu solusi utamanya apa?
Solusi utama adalah dengan TAQWA. Iaitu dengan diri kamu sendiri.
Kalau sebelum kahwin selalu buat maksiat, tengok video lucah, etc tetapi TIDAK atau BERTANGGUH taubat, sampai lepas kahwin pun kamu akan buat maksiat yang sama.
Serius. Perkahwinan bukan magik.
Sebab itu, nyatakan pada diri sendiri 5 hingga 10 sebab kenapa nak kahwin.
Kahwin bukan boleh main-main. Ia melibatkan hal amanah, tanggungjawab, maruah, harta, kehormatan, hubungan kekeluargaan dan hal dunia-akhirat.
Ia bukan hanya hubungan cinta semata2. Jangan tergesa dan jangan bertunda!
Rasulullah sebut,
Wahai para pemuda, sesiapa di antara kamu telah MAMPU utk menikah, maka hendaknya ia menikah. Kerana menikah dapat lebih menundukkan pandangan, dan lebih menjaga kehormatan. Sesiapa yang belum mampu menikah maka hendaklah ia berpuasa, kerana puasa adalah penjaga baginya.”
8) Apa maksud “kewangan yang mampu menampung?”
Kewangan yang mampu menampung ni bukan bermaksud kena ada RM10,000, atau kena ada RM50,000 etc.
Ia subjektif. Saya hanya letak 3 kriteria ASAS untuk membuktikan seseorang itu ada kewangan yang mampu menampung.
Kalau kamu melepasi 3 kriteria asas ini, insyaAllah saya yakin kamu ada kewangan yang menampung. Sekali lagi saya sebut, ini bukan dari nas hadis dan al Quran.
Tetapi ini adalah pengalaman sendiri. Nak terima boleh, nak tolak pun tiada masalah. Apa kriterianya?
Ok begini ;
A) Mesti boleh BERIKAN duit pada mak ayah sekurangnya SETIAP bulan. Kalau tiada mak ayah lagi, berilah pada adik beradik yang belajar. Kalau tiada juga, infaq pada rumah anak yatim. Beri lebih dlm sedekah tu.
Ini TAK TERMASUK sedekah tabung masjid, tabung Palestin, etc.
Kenapa kena berikan duit/sedekah pada mereka?
Sebab nak mendidik (khususnya lelaki) untuk bersedia memberikan nafkah kewangan pada isteri lepas kahwin. Supaya tak culture shock lepas kahwin nanti.
Kalau sebelum kahwin dah kedekut, lepas kahwin macam mana agaknya?
B) TIDAK meminta duit pada mak ayah untuk perbelanjaan makanan harian.
Sebaiknya, bukan sekadar perbelanjaan makanan, bahkan sampai tahap belanja buku, yuran etc.
Saya tahu, duit biasiswa/pinjaman tak pernah cukup. Kalau terlebih cukup tu memang bonus.
Kenapa kena buat ini?
Sebab nak melatih diri supaya tak meminta2 dengan orang yang luar daripada keluarga kita kalau ada apa2 masalah kewangan.
Suami isteri akan kerjasama usaha sungguh2 untuk selesaikan sendiri masalah kewangan keluarga tanpa bergantung org luar.
C) Kamu mampu BERDIKARI cari duit sendiri TANPA bergantung pada pinjaman/biasiswa apatah lagi duit mak ayah beri. Carilah duit sendiri sama ada kerja part-time petronas ke, kedai roti, tanam cili dan jual, berniaga online, berniaga pasar malam etc.
Kalau ada 3 kriteria ini, insyaAllah ada kewangan yang menampung. Seperti saya kata, jumlah kewangan itu adalah subjektif. Tetapi asasnya mesti ada.
9) Macam Mana Yakinkan Mak Ayah? Ini soalan famous yang selalu kami dapat. Antara tips untuk yakinkan mak ayah adalah ; A)Beritahu dengan penuh kesungguhan bahawa kamu nak kahwin pada mak ayah.
Hampir 95% orang yang beritahu pada mak ayah untuk kali pertama, semua mak ayah TIDAK AKAN bagi kamu kahwin.
Ini normal. Jadi apa kena buat adalah, TERUSKAN memujuk. Sampai bila? Sampai mereka bagi izin kamu kahwin. Pujuk je walaupun terpaksa pujuk sampai berjuta kali.
Tunjukkan kamu serius, bukan sembang saja. B) Buktikan dengan TINDAKAN. Maksudnya, kalau balik cuti jgn kerjanya tidur je, malas nak tolong mak ayah, menyusahkan mak ayah, tak nak dengar kata mereka, suruh tolong pun tak nak, kemas rumah pun malas, etc.
Itu belum lagi kalau solat lambat, baca al Quran tak pandai dan malas belajar, etc. Macam mana mereka nak yakin, kalau diri sendiri pun tak terurus?
C) Tunjukkan dengan kewangan yang mampu menampung.
D) Jangan pernah derhaka pada mak ayah. Kalau terkasar bahasa, CEPAT-CEPAT minta maaf. Jangan lupa, di sebalik kamu nak kahwin, ada keberkatan dari mak ayah yang datang membantu sekiranya kita taati mereka.
10) Perempuan pula macam mana? Perempuan pun boleh buat perkara sama. Boleh je melamar lelaki yang dia rasakan sesuai dengan menggunakan orang tengah.
Selain tu, ada ciri kepimpinan yang diyakini, bukan sembang.
Perkara ini semua kena berbincang dan belajar semasa taaruf. Taaruf dibuat SEBELUM bertunang. Tujuannya supaya menjaga keselamatan, hala tuju rumahtangga, nafkah etc,
Nanti poin ke-13 saya cerita pasal TAARUF.
Lepas tu, boleh mendidik isteri dan zuriat syariat agama, WALAUPUN BUKAN ustaz.
Sekurang-kurangnya boleh ajar perkara asas dalam Islam. Kalau tak mampu, paling kurang sekali rajin bawa isteri dan zuriat pergi kelas atau kuliah agama.
Ini penting weh.
11) Kalau nak cari calon sendiri boleh ke?
Boleh je nak cari sendiri. TETAPI dengan syarat. MESTI jaga ikhtilat, jaga pandangan (tunduk pandangan), jaga kata-kata, jaga batas-batas agama (syariat), dan paling penting ADA ORANG TENGAH.
Ya, orang tengah macam saya sebut tadi.
Orang tengah ini MESTI dah kahwin dan FAHAM dan AMALKAN AGAMA. Tak semestinya ustaz atau ustazah. Sebaiknya mak ayah la.
Dan yang penting bukannya jenis kaki couple juga. Memang tak jalanlah jawabnya.
Kalau takda orang tengah tak boleh ke?
Kalau kamu tanya saya, jujur saya memang tak bagi. Tetapi ikut pada kamu lah. Nak ikut, ikutlah. Tak nak ikut, saya tak paksa.
Saya hanya berkongsi apa yang terbaik untuk saya dan kamu semua.
Kalau kamu rasa tanpa guna orang tengah ini boleh buat kamu dapat redha Allah dan Syurga, teruskan.
Saya bagi tips ini adalah cara yang saya analisa dan YAKINI bahawa inilah jalan terbaik.
Kalau kamu rasa ini jalan terburuk atau ada jalan lain, dipersilakan.
Kita semua akan disoal di Akhirat nanti, inilah usaha saya yang saya ajar pada kamu untuk kita sama-sama jaga syariat Allah. Kita usaha semampu mungkin walaupun di sana ada lompong sana sini.
Sekurangnya kita berusaha.
12) Lepas orang tengah dah jumpa calon yang sesuai, susun masa yang sesuai untuk aturkan satu pertemuan. Pertemuan ini kita sebut sebagai TAARUF.
Semasa sesi taaruf ini, pastikan ada kamu, bakal pasangan kamu, dan mahram kamu. Dan TAK PERLU libatkan keluarga kedua2 belah pihak.
Sebab ini masih proses permulaan.
Selepas taaruf, boleh saja kamu tolak awal2 sebelum bertunang. Nanti tak adalah jadi ribut semacam selepas itu. Proses taaruf boleh buat di rumah, ataupun di tempat awam.
Semasa sesi taaruf ini, biasanya hubungan emosi belum wujud lagi.
Sesi taaruf ini sangat penting supaya kamu tak melaburkan emosi pada tempat yang salah.
Apa nak buat semasa sesi taaruf ini?
Ceritakanlah tentang diri masing2 secara terperinci.
Kalau ada kelemahan yang bukan aib memalukan, ceritalah seperti ada saka, tak ada kenderaan, tak ada tanah, dan sebagainya.
Kalau wanita pakai purdah, mesti BUKA purdah. Sebab semasa sesi taaruf ini, sunat untuk melihat wajah dan tapak tangan.
13)Selepas tamat sesi taaruf, masing2 boleh pulang ke rumah, dan mulakan proses BERISTIKHARAH pula. Iaitu solat istikharah minta panduan daripada Allah.
Pastikan sewaktu istikharah, kamu belum ada pilihan pasangan lagi supaya kamu akan lebih tenang.
Dan lepas beristikharah beberapa kali, BINCANG dengan ahli keluarga dan sahabat handai yg dipercayai tentang bakal calon. Berbincanglah dengan mereka.
Ingat, tidak akan menyesal orang yang beristikharah, dan tidak akan rugi orang yang beristisyarah (mesyuarat).
14) Lepas masing2 dah bersetuju, barulah berbincang tarikh untuk bertunang, dan mulakan perjumpaan keluarga masing-masing untuk menetapkan tarikh.
Selepas bertunang, jaga adab-adab bertunang termasuklah menjaga ikhtilat.
Sebolehnya, bertunang paling cepat 6 bulan, dan paling lama setahun. Jangan terlalu cepat, atau jangan terlalu lambat.
Fasa bertunang adalah fasa berkenalan. Jika terlalu cepat, nanti takut menyesal kelak. Atau jika terlalu lambat, nanti takut terlajak banyak perkara maksiat.
15)Selepas habis sesi bertunang, maka bernikahlah. Dan mulakanlah hidup bahagia. Moga rumahtangga yang dibina dilimpahi sakinah, mawaddah dan rahmah.
Saya rasa okaylah sampai di sini. Ini solusi yang saya boleh cadangkan pada kamu, dan insyaAllah patuh syarak.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI