Selalunya ungkapan ‘ugutan’ menggunakan nama Padang Mahsyar ini menggambarkan betapa tidak redhanya kita terhadap kesalahan atau perbuatan seseorang terhadap kita. Kita gunakannya untuk menakut-nakutkannya.
Benar, tiba masa nanti kita semua dikumpulkan di Padang Mahsyar. Tempat semua amalan baik dan buruk dihisab secara adil oleh Allah SWT sebelum kita dibawa ke syurga atau neraka.
Sudah tentu kita ,mahu segera dihisab. Tiada siapa mahu berlama-lama di Padang Mahsyar yang matahari hanya sejengkal dari kepala? Namun, rupa-rupanya hanya kerana kita tidak meredhai kesalahan orang lain, kita terkandas lama di sana hanya kerana ungkapan kita di atas. Rugi kan? Kita baca jawapan ustaz Mohd Ibrahim apabila diajukan soalan tentang redha.
Ads
SOALAN:
Ustaz, apa jadi kalau kita TAK REDHA atas kesalahan orang lain yang telah buat ke atas kita?
JAWAPAN:
Jika dua ekor kambing bergaduh sekalipun, di akhirat kelak, kambing-kambing itu akan ditanya oleh Allah. Jika kita tak redha lantas tak mahu memaafkan orang lain, maka akibatnya kita akan LEWAT MENITI TITIAN SIRAT.
“Nak ke?”,
Sikap kita yang berpegang kepada prinsip ini hanya akan melewatkan amalan kita dihisab.
“Nak ke ?”,
Proses hisab akan lambat kerana Allah nak kita selesaikan dulu kes kita ini dengan orang-orang yang kita tak redha itu. Bayangkan jika ramai orang yang kita tidak redha? Yang mana, setiap seorang akan datang menghadap kita minta maaf.
Ads
Nak ke ?
Sedangkan semua orang sepatutnya berlumba-lumba mahu segera ke syurga, kita masih lagi berkira dan fikir-fikir lagi tentang nak meredhai ke tidak, nak mengampunkan ke tidak”
Berbanggakah kita dengan prinsip, “Merangkaklah korang cari
aku kat padang mahsyar nanti!” Sebenarnya, bukan dia sahaja tertangguh masuk ke syurga, malahan kita juga akan terlewat masuk syurga Allah SWT.
Yakinkah kita yang kita tak perlu merangkak cari orang lain? Lagi terseksa apabila kita juga kena merangkak cari orang yang kita sudah berbuat salah di dunia padanya.
Ads
Urusan kesalahan dia itu, biar Allah selayaknya membalasnya, biar Allah menghakimi, biar dia ditanya di hadapan Allah kelak.
Memaafkan orang tak boleh baiki masa silam, tapi akan memperbaiki masa hadapan kita. Kita akan lebih tenang, InsyaAllah.
Hidup ini terlalu singkat untuk membenci. Dengan memaafkan, hidup kita akan jadi tenang setenangnya. Hidup ini kan namanya persinggahan. Tak payah nak kalut nak hakim semua orang. Allah kan ada.
Kepada yang telah buat pelbagai kesalahan mahupun kesilapan dengan seseorang yang tertentu, cukuplah, hentikanlah, berubahlah, bertaubatlah. Mintalah maaf dengan sekesal-kesalnya atas perbuatan lampau.
Bebaskan lah jiwa-jiwa yang sakit dan yang terluka itu dari kekusutan.
Semoga Allah ampunkan dosa kita semua dan memilihnya kita penghuni SyurgaNya
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Hari ini untuk ke Makkah menunaikan ibadah umrah dan haji tidak sesusah mana. Malah kemudahan pengangkutan secara terus ke Madinah dan Makkah juga sudah tersedia. Sebagai tempat paling agung dan tenang, setiap umat islam yang pernah menjejakkan kaki ke bumi barakah ini pasti merindui suasana beribadah di Tanah Suci Makkah ini.
Namun berbeza dengan apa dilalui oleh nenek moyang kita dahulu yang perlu bersusah payah mengharungi cabaran termasuk terdedah pada bahaya rompakan sebelum sampai ke Makkah dan Madinah. Bacalah pengalaman dikongsikan oleh Haji Abdul Majid, pegawai haji Tanah Melayu yang ditulis semula oleh Hasanuddin Yusof, Maktab Penyelidikan Tamadun Alam Melayu dan Islam. Dikongsikan di fb Ali Russia, untuk tatapan kita semua.
Kapal Haji 1924
Cerita
Haji Abdul Majid bin Zainuddin, Pegawai Haji Tanah Melayu yang pertama telah mencatatkan pengalamannya menunaikan haji pada tahun 1924. Antara catatan beliau yang menarik adalah seperti berikut:-
• Kos menunaikan haji sekitar 500 hingga 600 Ringgit Malaya.
• Jemaah haji akan bertolak / mula belayar pada bulan Rejab iaitu lima bulan sebelum bulan Haji (Zulhijjah)
• Sebelum berangkat menunaikan haji, kenduri doa selamat akan diadakan oleh orang yang ingin menunaikan haji.
• Ada dua pelabuhan untuk berangkat ke Mekah iaitu Singapura dan Pulau Pinang
• Pelayaran dari Tanah Melayu ke Mekah mengambil masa antara 13 hingga 17 hari.
• Sebelum kapal sampai ke pelabuhan Jeddah, kapal akan singgah di Pulau Camaran yang terletak sekitar 500 batu dari pelabuhan Jeddah terlebih dahulu untuk dikuarantinkan. Semua jemaah mesti mandi dengan air garam dan mereka mesti mencuci pakaian mereka dengan wap pembasmi kuman.
• Kapal laut hanya akan berlabuh sekitar 5 batu dari pelabuhan kerana pelabuhan Jeddah banyak batu karang.
• Dari kapal laut, jemaah haji akan menaiki perahu Arab yang dinamakan sebagai Dhow bersama semua barangan mereka menuju ke pelantar pelabuhan Jeddah.
• Jemaah haji akan dipimpin oleh seseorang yang dinamakan sebagai Syeikh Haji yang mana bertindak sebagai mutawif dan pembimbing.
• Sampai di pelabuhan, barangan mereka akan diperiksa oleh kastam dan seterusnya mereka akan membawa barang mereka ke atas kereta keldai lalu di bawa ke rumah tumpangan yang telah disediakan.
• Kota Jeddah kotor, berdebu dan sempit serta banyak nyamuk dan lalat.
• Di situ ada telaga besar sebagai sumber air dan air di Jeddah tidak sebaik air di kampung-kampung Melayu.
• Jemaah haji tidak boleh tinggal di Jeddah lebih dari dua hari.
• Sebelum bertolak ke Mekah, jemah haji telah siap memakai ihram. Perjalanan dari Jeddah ke Mekah mengambil masa dua hari dengan menaiki unta. Seekor unta dinaiki oleh dua orang jemaah.
• Jemaah haji Tanah Melayu akan singgah bermalam di sebuah tempat yang bernama Bahra. Di sini terdapat orang-orang Arab Badwi yang menjual kayu api. Setiap jemaah akan memasak sendiri nasi dan lauk yang mereka bawa dari tanah air
• Masalah besar yang dihadapi oleh jemaah haji Tanah Melayu ialah bekalan air mereka sering dicuri oleh orang Arab ketika mereka bermalam. Ini menyebabkan mereka kehausan dalam perjalanan ke Mekah.
• Apabila sampai di Mekah, mereka akan menunaikan umrah terlebih dahulu yang dinamakan di kalangan orang Melayu sebagai ‘haji kecil’.
• Sumber air di Mekah jauh lebih bersih dari Jeddah kerana terdapat air yang dialirkan dari pergunungan Taif ke Mekah melalui terusan Zubaidah.
• Di sekeliling Kaabah, terdapat empat buah pondok iaitu tempat imam-imam bagi keempat-empat mazhab iaitu Hanafi, Maliki, Syafie dan Hanbali.
• Pada satu dan dua Ramadan, jemaah haji Tanah Melayu akan berangkat ke Madinah bagi menziarahi masjid dan makam Nabi SAW.
• Selepas menunaikan tawaf wida’, jemaah haji Tanah Melayu akan menaiki unta untuk menuju ke Madinah.
Perjalanan ke Madinah mengambil masa 13 malam.
• Jalan dari Mekah ke Madinah ada dua yang pertama dinamakan sebagai Jalan Sultan dan yang kedua dinamakan sebagai Jalan Ghir.
• Jika jemaah haji melalui Jalan Sultan, maka mereka akan singgah di 11 buah perhentian untuk berehat iaitu Wadi Fatimah, Asfan, Dof, Qadimah, Rabigh, Mastura, Bir Syaikh, Bir Hassan, Bir Khalas, Bir Abbas dan Bir Darwish.
• Jemaah haji hanya akan melakukan perjalanan pada waktu malam kerana mengelak cuaca yang panas. Perjalanan setiap hari bermula sekitar pukul 4 petang dan singgah berhenti pada pukul 4 pagi.
• Sepanjang dalam perjalanan, jemaah haji tidak dibenarkan mengambil air telaga kerana telaga-telaga adalah milik puak-puak Arab Badwi. Maka mereka terpaksa membeli air-air yang dijual oleh Arab Badwi yang mana air-air itu dibawa dengan bekas kulit kambing.
• Walau bagaimanapun, di Wadi Fatimah terdapat saluran air semulajadi. Maka di sinilah rombongan jemaah haji berpeluang untuk mandi dan membasuh baju dengan percuma.
• Disebabkan perjalanan dilakukan pada waktu malam, rombongan jemaah haji terdedah dengan bahaya rompakan dan peras ugut dari puak-puak Badwi. Ramai jemah haji yang dirompak dan diperas ugut. Ada yang ditahan selama beberapa hari yang menyebabkan mereka tiba di Madinah lebih dari 13 malam. Malah ada yang dibunuh.
• Jemaah haji penulis sendiri ditahan di Bir Abbas selama 9 hari.
• Semasa zaman pemerintahan Khalifah Uthmaniyah, perkara ini tidak berlaku kerana setiap rombongan jemaah haji akan diiringi oleh tentera-tentera Uthmaniyah.
Nota Kaki
Ada banyak lagi catatan yang menarik yang dikongsikan oleh Haji Abdul Majid terutamanya tentang peristiwa haji.
Setakat ini dulu perkongsian saya buat kali ini. Jika ada waktu, saya akan kongsikan lanjutan catatan kisah mengerjakan haji oleh Haji Abdul Majid ini.
Betapa mujahadahnya nenek moyang kita dulu mengerjakan haji. Itu belum lagi diceritakan tentang kesusahan semasa dalam pelayaran sehingga menyebabkan ramai yang meninggal dunia.
Hasanuddin Yusof Maktab Penyelidikan Tamadun Alam Melayu dan Islam. Psst : Semuga Allah Taala memilih kita untuk datang ke rumah NYA….amin
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
Setiap dari kita pastinya mahu rumahtangga dibina akan kekal hingga ke akhir hayat. Lebih-lebih lagi jika ia adalah cinta pertama. Namun kita hanya merancang tapi Tuhan jua yang menentukan.
Setelah bertahun menyulam cinta dan dikurniakan seorang anak, siapa sangka rumahtangga dibina mengalami berantakan.
Begitulah yang terjadi pasangan pelakon Sharnaaz Ahmad, 34 tahun dan isterinya Noor Nabila Mohd Noor, 34 tahun, mengalami masalah rumahtangga hingga memaksa Noor Nabila menuntut untuk dilepaskan secara baik.
Noor Nabila dalam tuntutannya juga memberitahu, langkah sudah diambil untuk mencapai perdamaian termasuk sudah berbincang namun tidak menemui jalan penyelesaian dan defendan berterusan dengan sikapnya.
Namun bagi Sharnaz dia belum bersedia untuk menceraikan isteri dan ibu kepada anak tunggal mereka, Jebat Jaydan Ahmad yang kini berusia setahun.
Terdahulu dalam prosiding itu, Sharnaaz yang diwakili peguam Datuk Akberdin Abdul Kader ketika ditanya hakim adakah sudah melihat tuntutan yang diterimanya daripada Noor Nabila pada 29 Ogos lalu, menjawab ” Ya” namun tidak bersetuju dengan tuntutan cerai berkenaan.
Namun begitu, dalam kes ini bagaimana penyelesaian kepada masalah ini. Jika isteri mahu bercerai tetapi tidak dipersetujui oleh lelaki.
Apakah jalan terbaik untuk menyelamatkan rumahtangga dibina daripada terus runtuh.
Menurut Pendakwah Bebas Ustaz Riza Kamaruddin, bagi kes seperti ini jalan terbaik kedua-dua pihak adalah dengan mengadakanMajlis Thuluh atau Majlis Tahkim.
“Kedua-dua pihak perlu lantik wakil untuk berbincang bagi pihak mereka dalam mencari jalan untuk perdamaian.
“Biasanya hal ini akan dijalankan oleh pihak pejabat agama atau pihak-pihak lain, pihak pejabat agama atau mahkamah boleh mengaturkan Majlis Thuluh ini,” ujarnya ketika ditanya mengenai persoalan itu.
Tambahnya lagi tiada jalan lain boleh dibuat jika salah seorang sudah mengambil keputusan untuk berpisah.
“Tidak ada caranya (untuk berdamai) melainkan kedua-dua pihak ikhlas mencari jalan penyelesaiannya. Kalau masih boleh berbaik-baik berbincanglah demi masa depan anak yang masih kecik,” tambahnya lagi ketika dihubungi.
KREDIT FOTO: INSTAGRAM NOOR NABILA & SHARNAAZ
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Isteri tak perlu taat membuta tuli demi syurga.’ Sepatutnya dalam perkahwinan, wanita patut dimuliakan bukan dipijak maruahnya dek kerana dia seorang isteri kepada lelaki.
Ketaatan isteri terhadap suami adalah dalam batasan ketaatan kepada Allah bukan ketaatan membuta tuli hingga mentaati apa saja arahan suami walaupun terpaksa derhaka kepada Allah.
Begitu juga isteri tak perlu taat kepada suami yang sentiasa merendahkan isteri seperti hamba. Ikuti perkongsian Pengamal Undang-undang, Nurul Izzah Zainol ini dan ketahui mengapa wanita tidak peru dilayan sebegitu setelah berkahwin.
Isteri Tak Perlu Taat
Mantera Asiah Firaun
Kalau kita dicederakan orang luar yang bukan suami kita, kita confirm terus ke balai untuk buat report. Kalau boleh hendak humban dalam penjara time itu juga.
Begitu juga, kalau kita ditipu duit ringgit sampai rugi beratus ribu, kita confirm pergi balai buat report kata kena scam. Kita hendak balik duit kita yang hilang.
Membuta Tuli Demi Syurga
Kalau orang luar hina, maki dan aibkan kita, kita bukan main hendak ambil tindakan undang-undang dekat dia. Nak saman fitnah 5 juta kalau boleh!
Sebab apa kita terus nak ambil tindakan undang-undang?
Sebab kita rasa teraniaya dan kita adalah mangsa dan kita mahu hak kita dibela!
Tapi bila pelakunya adalah suami kita.
Yang sepak terajang kita, yang setiap hari men‘sial bodoh’kan kita, yang buat kita muflis, bankrap berhutang keliling pinggang, kita fikir sejuta kali hendak ambil tindakan undang-undang.
Sepatutnya Dalam Perkahwinan
Kita lebih pilih untuk sabar, teruskan bersabar dan bersabar lagi sampai abang jamil mampus. Sebab apa?
Sebab bagi kita itu adalah ujian Allah hendak bagi pahala dekat kita untuk masuk syurga dari mana-mana pintu.
Maruah kena pijak, aib dijaja, badan berbirat tidak apa, sebab yang pelaku itu adalah suami kita, kita tinggal taat sahaja. Suami tu perantara untuk kita terus taat kepada Allah! Jangan lawan, jangan rebel, jangan bermusuh!
Tudia sampai kena pasrah dilayan teruk macam ini demi syurga punya pasal. Tell me. Kenapa ya seburuk ini wanita Islam dilayan dalam rumah tangga?
Kalau masa bujang tak bersuami, dia bebas hendak tuntut hak dia kalau dia dizalimi.
Tiada siapa hendak suruh dia sabar dan galakkan dia ambil tindakan kepada pelaku.
Wanita Patut Dimuliakan
Tapi bila dia berkahwin, kedudukan sebagai wanita yang patut dihormati dan dilindungi jatuh di bawah telapak kaki laki dia.
Hilang hak bersuara, hilang hak untuk dihormati, hilang hak untuk dijaga aib dan maruahnya. Terus jadi powerless.
Kita seolah-olah bagi lesen pula dekat seorang manusia layanlah kita macam apa pun tak apa sebab kita bini dia.
Bukankah sepatutnya dengan perkahwinan kedudukan wanita lebih dimuliakan? Haknya akan lebih terbela kerana ada suami.
Maruahnya akan lebih terjaga kerana ada suami sebagai pelindung. Jika disakiti akan ada sang suami yg akan menuntut bela bagi pihaknya.
Bukan Dipijak
Apatah lagi apabila suaminya adalah pemangsa, yg bertanggungjawab melindungi isterinya, patutnya lagi kena segera dihukum dan diadili. Sebab suami dia sudah ‘abuse the power’.
Again, why in marriage we allow this kind of power abuse? Even this people justify this abuse dengan hujah apa tahu?
“Kita ini isteri contohilah Asiah yang still taat pada firaun suami yang zalim tu. Suami kamu tak tahap firaun lagi kamu sudah minta cerai. Sabarlah!”
Inilah mantera paling toksik yang menyebabkan ramai isteri yang sebenarnya ‘mangsa’ kezaliman suaminya terus stay dalam violence cycle just to be Asiah. No one go and tell the husband stop being the Firaun to Asiah.
Am I right?
Kashoorga: Berlaku sesuatu tak normal, jangan diamkan sebaiknya cuba cari jalan keluar sebelum melarat.
Kita mungkin biasa melihat di kawasan perkuburan ada yang meletakkan atau memacakkan payung di atas pusara terutama sekali untuk kubur baru.Ia menjadi sebahagian adat...