Sahabat sejati adalah mereka yang sanggup bersusah payah dan bantu membantu antara satu sama lain.
Jika seorang dalam kesusahan sahabat yang lain akan cuba membantu apa yang boleh asalkan masalah dapat diatasi.
Sahabat sejati juga tidak akan berkira dalam apa jua hal berbangkit. Ada juga sesetengah mereka yang bersahabat ini tali ukhwah yang terjalin dibawa hingga ke akhir hayat.
Seperti perkongsian dalam laman sosial Instagram memberitahu tali persahabatan yang terjalin erat antara komposer muzik, Faizal Uzir atau dikenali Lok U yang meninggal dunia semalam selepas balik berjoging.
Menurut pemilik akaun menggunakan nama @cikpuanzee sebelum itu, dua orang sahabat kepada arwah Lok U telah dijemput illahi dan selang empat bulan kemudian arwah pula meninggalkan dunia yang fana ini.
Pemergian ketiga-tiga sahabat ini seperti sudah berjanji dan menanti satu sama lain. malah cara kematian juga hampir sama, iaitu dengan cara mengejut. Sesungguhnya segala yang terjadi itu takdirnya telah ditentukan oleh Allah SWT.
Menurut Harian Metro allahyarham Faizal meninggal dunia akibat mengalami sesak nafas dan rebah di rumahnya di Puncak Jalil, Seri Kembangan selepas pulang daripada melakukan aktiviti bersenam sekitar jam 11 pagi semalam.
Terdahulu jenazah Faizal menjalani proses bedah siasat di Hospital Sedang dan dimandi serta dikafan sebelum disembahyangkan di surau Al- Falah, Puncak Jalil selepas solat Maghrib.
Ads
Jenazah kemudian dibawa ke Tanah Perkuburan Islam USJ 22 untuk dikebumikan pada jam 9 malam.
Allahyarham Lok U, 46, meninggalkan isteri, Jamariah Yusof dan empat anak iaitu Adam Danial, 20, Faris Danial,18, Ahmad Firhan Danial, 15, dan Yasmin Damia, 13.
22.1.2020 Lok U – @faizaluzir.
إنا لله وإنا إليه راجعون اللهم اغفر له وارحمه وعافه وعف عنه
وسلم عليه يوم ولد ويوم يموت ويوم يبعث حيا – مريم ١٥ Dan (Kami limpahkan) kepadanya selamat sejahtera pada hari ia diperanakkan, dan pada hari ia mati, serta pada hari ia dibangkitkan hidup semula (pada hari kiamat). semoga arwah ditempatkan dikalangan para solihin.. Aamiin Yarabbal Al’aamiin
Ads
Ya Allah.. Menggeletar makcik waktu dapat perkhabaran pemergian Lok U atau nama sebenarnya Faizal Uzir pagi tadi. Arwah Lok U adalah sahabat baik kepada arwah Aji.. Arwah Lok U adalah seorang Music Director yang terkenal di dalam industri muzik Malaysia..
Hibanya hati ini.. Kesedihan yang belum reda.. Disambut dengan tangisan dan rasa terkejut.. Benar.. Allah itu Maha Mengetahui .. Segalanya telah diaturkan olehNYA..
Bersenggang 4 bulan dengan arwah Aji.. Kata² Lok U “…aku akan menyusul nanti..” Sewaktu membuat posting tentang pemergian Aji tempohari.. Lok U ada berkata pada makcik tentang jiwanya yang hiba selepas pemergian arwah Kelly dan arwah Aji.. Arwah Kelly – 4.5.2019
4 bulan selepas itu..
Arwah Aji – 5.9.2019
Ads
4 bulan selepas itu..
Arwah Lok U – 22.1.2020
Ketentuan Allah untuk 3 sahabat baik ini..
Melihatkan Lok U menangis dengan penuh syahdu semasa menunggu waktu jenazah Aji dimandikan tempohari.. Hati makcik benar² tersentuh.. Makcik sendiri tak kuat.. Inikan pula sahabatnya yang sama² bekerja dan sangat rapat..
Sebenarnya.. Baru je malam tadi makcik melihat gambar Kelly, Aji dan Lok U.. Tak sangka hari ini.. Perkhabaran duka yang diterima.. Mereka bagaikan berjanji.. Mereka bagaikan menanti di antara satu sama lain.. Cara pemergian juga hampir sama.. Semuanya mengejut.. Terlalu mengejut.. Allahuakbar..
Tenanglah di sana wahai adik² ku semua.. Sesungguhnya semua orang menyayangi kalian.. Semua orang akan terus mendoakan untuk kalian.. Walau berat untuk kami menerima.. Kami tetap redha..
Sebelum ini tular cerita mengenai pendakwah bebas ini, Ustaz Ebit Lew yang tidak putus-putus asa menghulurkan sumbangan kepada golongan memerlukan.
Biarpun menerima pelbagai dugaan dan rintangan, tetapi niat yang baik diteruskan dengan mencari pahala berganda.
Dalam posting terdahulu juga, Ustaz Ebit Lew memberitahu dia sangat bahagia jika dapat menghulurkan pertolongan kepada golongan susah.
Pohon doakan yer sahabatku semua. Doa semua sangat penting dalam usaha ini. Syukur 10 elewsMart dan DC kami sedang renovate.
Saya pergi mana semua tanya kenapa tiba-tiba nak buka 10 cawangan ElewsMart? Hari-hari saya kerja buat Training. 3 Restoren ParamountCoffeeHouse. Butik Elews. Kenapa tiba-tiba mart.
Saya sangat bahagia dapat membantu orang susah..Melihat senyuman mereka setelah tangisan. Saya fikir macam mana nak bantu mereka walau sedikit tapi berterusan. Saya teringin nak bantu semua tanpa mengira bangsa dan agama.
Kita sebuah keluarga. Saya nak buat food bank di setiap ElewsMart Dan teringin nak bantu jual dengan harga paling murah dan dapat bantu semua orang. Begitu juga peluang pekerjaan.
Masa PKP. 3 lori besar beli makanan agihkan 3hari jer dah habis. Disitu saya fikir nak bantu lebih ramai orang. Saya juga ada ambil tangungjawab untuk bayar sewa dan yuran anak sekolah ramai orang. Saya bahagia buat kerja ini.
Dari kecil saya bercita-cita nak jadi asbab kebaikan buat semua manusia. Nak Allah sayang. Nak Redha Allah. Nak lihat senyuman lebih ramai orang.
Dulu saya miskin susah. Alas tidur orang pernah bagi. Yuran pun begitu. Doakan yer semua.
Dan terbaru sekali lagi Ustaz Ebit Lew menghulurkan bantuan kepada rakyat Malaysia apabila dikatakan menawarkan 100 pekerjaan bagi mengisi kekosongan jawatan di 10 cawangan pasar raya miliknya Elews Mart di sekitar Lembah Klang.
Pasar raya yang akan dibuka pertengahan bulan depan itu menawarkan jawatan seperti pengurus, penolong pengurus, pegawai pemasaran, penyelia dan kakitangan peruncitan bagi setiap cawangan tersebut.
Perkara tersebut dikongsi melalui akaun Facebook dengan mengumumkan lokasi cawangan di Bandar Baru Bangi, Cyberjaya, Subang Perdana, Sungai Buloh, Shah Alam dan beberapa lagi lokasi terpilih.
Jadi kepada yang hilang pekerjaan ketika PKP lalu, bolehlah mengisi kekosongan jawatan ditawarkan ini dengan menghantar resumu ke hrelessmart@gmail.com untuk dilihat secara mendalam oleh pihak pengurusannya.
“Doakan yer…Elews Mart membuka peluang pekerjaan untuk 100 orang.
“Siapa berminat untuk bersama ElewsMart untuk jawatan Branch Manager, Assistant Manager, Marketing Officer, Supervisor dan Retail Staf untuk 10 tempat. Bandar Baru Bangi,Kajang, Cyberjaya,Subang Perdana, Sg Buloh, Prima Sri Gombak, Gombak Traders,Shah Alam, Damansara dan Balakong Cheras.
“Boleh email Resume ke hrelewsmart@gmail.com
ElewsMart Saudaraku, Murah
Sebaik muat naik posting ini, menerima pelbagai komen netizen dan rata-rata memberi cadangan supaya beliau membuka cawangan di negeri lain juga.
Ini kerana rata-rata mereka turut berhasrat ingin membeli-belah di pasar raya tersebut selain membuka peluang pekerjaan bagi golongan menganggur.
Semoga dipermudahkan urusan
Terus dimurahkan rezeki
Buka cawangan di tempat lain
Terus berkembang maju di serata dunia
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tidak dinafikan lambakan makanan hipster atau viral menjadikan nafsu makan tidak dapat dibendung. Asal saja makanan dijual viral, pasti kita mahu merasainya kerana dikatakan tidak mahu ketinggalan dan menjadi orang yang pertama di media sosial.
Walau bagaimanapun, dek kerana keinginan untuk merasainya lebih tinggi, jadi ada antara kitayang tidak peduli status makanan berkenaan adakah ia halal atau tidak.
Jika sebelum ini, isu air teh boba (satu jenama) yang diragui status halalnya dan terkini viral di media sosial status premis menjual Laksa Ah Cheng di Putrajaya.
Dikatakan premis laksa berkenaan yang sering dikunjungi orang Islam mengandungi campuran darah babi pada penyediaan kuahnya.
Sebaik isu ini menjadi tular pihak Laksa Ah Cheng menerusi laman Facebook juga turut membuat penjelasan berkenaan produk makanan keluaran mereka.
Kredit Foto: Facebook Ah Cheng Laksa
Menurut mereka makanan keluaran dari Central Kitchen Ah Cheng Laksa adalah disahkan HALAL oleh pihak JAKIM.
Malah semua bahan-bahan dan penyediaan makanan yang disediakan di semua cawangan Ah Cheng Laksa adalah dibekalkan dari Central Kitchen yang telah disahkan HALAL.
Sijil HALAL diperolehi
Sebelum ini Facebook Bahagian Hab Halal Jakim juga turut memberi respon berhubung isu viral ini.
Menurut mereka, Premis Makanan Ah Cheng Laksa tidak pernah mendapat sijil Halal cuma Central Kitchen yang berlokasi di Subang Jaya telah dipersijilkan HALAL.
Penjelasan Isu Status Halal Premis Makanan Ah Cheng Laksa
Media sosial halal Malaysia kini dihujani dengan pertanyaan awam berkenaan status halal premis makanan Ah Cheng Laksa. Ianya berpunca daripada tular yang mendakwa premis makanan tersebut menggunakan ramuan yang tidak halal dan tidak sesuai dikunjungi oleh pelanggan khususnya yang beragama Islam.
Untuk makluman, premis makanan Ah Cheng Laksa masih belum menjadi pemegang Sijil Pengesahan Halal Malaysia. Walau bagaimanapun, central kitchen bagi premis makanan berkenaan yang didaftar atas nama Ah Cheng Laksa Sdn Bhd di lokasi Taman Perindustrian USJ 1, Subang Jaya, Selangor telah dipersijilkan halal.
Pensijilan halal yang diperolehi oleh central kitchen tidak bermakna seluruh rangkaian outletnya telah dipersijilkan halal kerana bagi permohonan premis makanan berangkai, terdapat syarat-syarat khusus pensijilan halal yang perlu dipenuhi.
Justeru, JAKIM mengalu-alukan usaha murni pihak syarikat untuk memohon Sijil Pengesahan Halal Malaysia untuk seluruh rangkaian premisnya agar kekeliruan status halal dapat diatasi dengan berkesan.
Pihak kami menyarankan kepada para pengguna untuk mengutamakan produk atau premis makanan yang telah mempunyai Sijil Pengesahan Halal Malaysia.
Premis atau produk makanan yang mempunyai Sijil Pengesahan Halal Malaysia bukan sahaja dijamin halal malahan ianya toyyiban iaitu suci, bersih dan selamat serta mengikut garis panduan, standard, peraturan dan perundangan berkaitan halal yang telah ditetapkan di negara ini.
Pengguna juga dinasihatkan agar lebih berwaspada sebelum menyebarkan sesuatu tular berkaitan isu halal yang tidak diketahui status kebenarannya dengan merujuk pihak berautoriti agar tidak terjebak ke kancah fitnah dan salah faham sesama ummah yang akan menjejaskan keharmonian negara.
Untuk mengetahui produk dan premis makanan yang memiliki Sijil Pengesahan Halal Malaysia, sila layari Portal Halal Malaysia di www.halal.gov.my. Semakan juga boleh dilakukan melalui aplikasi telefon pintar Verify Halal.
Ikuti penjelasan berkenaan isu-isu halal yang tular di:-
KASHOORGA: Perlu diingat apa yang kita makan akan menjadi darah daging. Jadi fikirlah apa yang terbaik dan buat penilaian terutama bab makanan kerana kita tidak mahu mencampurkan apa yang syubhah menjadi darah daging. Jangan disebabkan viral kita meminggirkan soal kandungan sebenar apa yang kita makan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sebut sahaja poligami pastinya ia seperti ‘nightmare’ kepada wanita-wanita di luar sana. Bimbang dimadukan ada wanita yang meletakkan syarat agar bakal suami mereka tidak boleh berpoligami.
Namun apakah hukum jika seorang isteri meletakkan syarat dalam perkahwinan bahawa suaminya tidak boleh berpoligami? Adakah syarat ini sah disisi syarak, dan perlukah suami mematuhinya?
Berikut ulasan Mufti Wilayah Persekutuan.
Para ulama telah membahaskan isu ini dalam karangan-karangan mereka, dan kami bawakan sebahagian nukilan pandangan mereka:
Pertama: Mazhab Hanafi
Menurut Akmal al-Din al-Babarti, syarat seumpama ini adalah fasid, kerana ia berbentuk larangan ke atas perkara yang diharuskan syara’, namun ia tidak membatalkan nikah. Jika suami mematuhi syarat itu, maka isteri perlu diberikan mahar musamma, dan jika syarat itu tidak dipatuhi, isteri perlu diberikan mahar mitsil. (Rujuk Al-‘Inayah Syarh al-Hidayah, 3/350) Menurut Imam al-Sarakhsi pula, syarat sebegini tidak perlu dituruti oleh suami. (Rujuk Al-Mabsuth, 19/120)
Kedua: Mazhab Maliki
Menurut Imam Malik, syarat seumpama ini adalah batil, namun nikah itu tetap sah. Beliau menukilkan pandangan Sa’id ibn Musayyib menyatakan perkahwinan seumpama ini adalah sah dan diharuskan. Namun menurut satu atsar yang diriwayatkan oleh Al-Laith ibn Sa’ad dimana pada zaman Umar al-Khattab, seorang lelaki telah berkahwin dengan seorang wanita yang mensyaratkannya agar tidak membawanya keluar dari negeri asalnya. Umar apabila mendengar hal ini, telah mengangkat syarat itu dari lelaki tersebut, dan perkahwinan itu tidak dibatalkan. (Rujuk Al-Mudawwanah, 2/131)
Menurut Khalil ibn Ishaq al-Jundi, syarat-syarat yang dikenakakan oleh isteri untuk bernikah seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh dibawa mengikuti peperangan dan tidak tidak boleh dibawa keluar daripada rumah dan seumpamanya adalah makruh, dan Imam Malik berkata beliau telah meminta para hakim untuk melarang orang ramai daripada terlibat dengan syarat-syarat seumpama itu. (Rujuk Al-Taudhih fi Syarh Mukhtasar Ibn al-Hajib, 4/181)
Ketiga: Mazhab Syafie
Menurut para fuqaha’ mazhab Syafi’e iaitu Imam al-Nawawi, Ibn Hajar al-Haitami, Imam Khathib al-Syarbini dan Syeikh Zakariyya al-Ansari, syarat jenis ini dihukum sebagai fasid dan ia turut menyebabkan mahar menjadi fasid, namun ia tidak membatalkan akad nikah itu sendiri. (Rujuk Raudhah al-Talibin, 7/265; Tuhfah al-Muhtaj, 7/312 dan 387; Mughni al-Muhtaj, 4/377 dan Al-Ghurar al-Bahiyyah, 4/186)
Dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji juga ada disebut bahawa syarat seumpama ini adalah bercanggah dengan tuntutan nikah itu sendiri, tapi ia tidak menafikan tujuan asasi nikah iaitu menghalalkan persetubuhan. Syarat seperti ini ialah fasid, namun nikah itu tetap sah. (Rujuk Al-Fiqh al-Manhaji, 4/83-83)
Keempat: Mazhab Hanbali
Menurut Ibn Qudamah, syarat nikah terbahagi kepada tiga, salah satunya ialah yang wajib dipenuhi oleh suami, yang berkait dengan maslahah terhadap dirinya sendiri, seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh dibawa bermusafir dan tidak dibawa menemani ke peperangan. Jika syarat ini tidak dipenuhi, isteri berhak untuk menuntut fasakh. Pendapat ini juga diriwayatkan daripada Umar Al-Khattab, Sa’ad bin Abi Waqqas, Mu’awiyah, Amru bin Al-‘Aas R.Anhum, Syuraih, Umar bin Abdul Aziz, Thawus dan Al-Auza’ie. Menurut beliau lagi, ini merupakan pandangan para sahabat dan beliau tidak dapati sebarang sanggahan daripada para sahabat lain pada permasalahan ini, maka ia menjadi ijma’.
Selain itu, sabda Nabi SAW juga:
الْمُسْلِمُونَ عَلَى شُرُوطِهِمْ
Maksudnya: Kaum Muslimin itu terikat dengan janji-janji mereka. Sunan Tirmidzi (1352) dan Sunan Abu Daud (3594)
Dakwaan bahawa syarat seperti ini mengharamkan yang halal juga tidak tepat, kerana syarat itu hanya berbentuk pilihan kepada isteri untuk menuntut fasakh daripada suami, jika syaratnya itu tidak dipatuhi. Namun demikian, tidak diharuskan jika syarat itu menghendaki bakal suaminya untuk menceraikan isterinya yang sedia ada, kerana terdapat larangan yang jelas dalam hadis:
Maksudnya: Janganlah seorang wanita meminta bakal suaminya untuk menceraikan isterinya yang sedia ada dan merampas haknya. Berkahwinlah (walaupun tanpa menetapkan syarat demikian), sesungguhnya dia akan memperoleh apa yang Allah SWT telah tetapkan kepadanya. Sahih Muslim (1408)(Rujuk Al-Mughni, 7/93-94)
Imam al-Mardawi pula menganggapnya sebagai satu syarat yang sah dan perlu dipatuhi, dan jika suami melanggar syarat ini, isteri berhak untuk memohon fasakh.
Syeikhul Islam ibn Taimiyyah juga pernah ditanya soalan ini, dan beliau menyebut bahawa syarat tersebut adalah sah, dan suami perlu mematuhinya. Antara dalil beliau ialah kata-kata Umar al-Khattab yang dihadapkan dengan satu kes melibatkan suami isteri yang telah bersetuju sewaktu akad supaya suami tidak berpoligami, beliau mengesahkan syarat tersebut dan berkata:
مَقَاطِعُ الْحُقُوقِ عِنْدَ الشُّرُوطِ
Maksudnya: Pemutus-pemutus hak itu bergantung kepada syarat-syarat yang ditetapkan. (Rujuk Al-Fatawa al-Kubra, 3/90)
Mengikut satu qaul Imam Ahmad yang diterima jumhur fuqaha’ mazhab Hanbali, mematuhi syarat ini hukumnya sunat, dan isteri berhak menuntut fasakh jika suami tidak mematuhinya. Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah pula memilih pandangan yang mewajibkannya, dan ia adalah pendapat yang lebih sahih.
Namun demikian, jika isteri itu reda dengan pelanggaran syarat yang dilakukan oleh suami, isteri tidak berhak lagi untuk menuntut fasakh. Namun kedua-dua suami dan isteri tidak boleh mensyaratkan agar kedua-duanya tidak boleh berkahwin lagi setelah mereka bercerai atau salah seorang daripada mereka meninggal dunia.
Namun jika syarat seumpama ini ditetapkan setelah berlaku akad, maka syarat itu tidak lagi perlu dipatuhi. Namun kata Ibn Rajab, syarat itu tetap wajib dipatuhi meskipun ia ditetapkan setelah akad nikah, dan inilah pandangan yang azhar dalam mazhab Hanbali. (Rujuk Syarh Zad al-Mustaqni’, 20/60-62)
KESIMPULAN
Tuntasnya, kami mentarjihkan pandangan yang mengharuskan syarat yang dikemukakan isteri sebelum akad agar suami tidak boleh berpoligami, dan para suami hendaklah mematuhi persetujuan yang telah ditetapkan bersama isteri, demi memelihara keutuhan rumah tangga yang harmoni.
Namun dalam masa yang sama, syarat-syarat yang diletakkan manusia bukanlah hukum Allah SWT yang tidak boleh dipinda dan diubah. Sikap toleransi dan berlapang dada mestilah diutamakan, dan dalam banyak keadaan, perbincangan hati ke hati pastinya akan menatijahkan hasil yang positif. Maka, meskipun isteri memiliki hak untuk menuntut fasakh jika suami tidak mematuhi syarat yang ditetapkan, pertimbangan yang rasional dan pemikiran matang haruslah digunakan dalam membuat sebarang keputusan.
Kami akhiri dengan doa seperti yang diajar oleh Allah SWT:
Maksudnya: “Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.” (Surah al-Furqan: 74)
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...