Isi Kandungan
ToggleLewat atau cepat jodoh seseorang itu ia bergantung pada ketentuan Allah SAW. Menurut pendakwah bebas, Datok Hassan Mahmood al Hafiz, mereka yang belum diketemukan jodoh tidak bermakna mereka tidak bahagia dan gembira.
Bahagia atau tidak seseorang itu bukan bergantung kepada statusnya. Sebaliknya ia datang daripada diri sendiri.
Tambah beliau lagi, soal kegembiraan seseorang itu bukan ditentukan oleh perkahwinan.
BUKAN PERKARA WAJIB
“Ia (perkahwinan) itu satu daripada naluri, kehendak dan kehidupan. Perkahwinan bukan perkara wajib.
“Ada orang diberi kesempatan untuk berkahwin dan begitu jugalah sebaliknya. Contoh terdekat ialah Nabi Isa, Imam Nawawi Al-Azhar dan alim ulama yang lain. Tetapi mereka tetap hidup bahagia.”
Ukuran bahagia itu bukan terletak pada jodoh itu cepat atau lambat tetapi ia terletak kepada diri sendiri bagaimana untuk mengawal dan mengendalikan nafsu. Oleh itu janganlah bersedih dan rasa terpencil daripada masyarakat.
“Ingat wanita yang masih bujang sebenarnya Allah beri peluang kepada mereka untuk mencari ilmu dan membuat lebih amalan.
CARI ILMU DAN TAMBAH AMALAN
“Ketika bujang ini, carilah ilmu dan buatlah sepenuh amal kebaikan sebagai bekalan untuk akhirat kelak. Inilah hikmahnya bila Allah belum menemukan jodoh buat mereka.”
Tambahnya lagi jika kedudukan kewangan kukuh, boleh ambil anak yatim dan pelihara seperti anak sendiri. Dengan cara itu dapat menghilangkan rasa sunyi dan dapat berkongsi kasih sayang dengan mereka.
Jika ditakdirkan bertemu jodoh tatkala usia sudah bertambah jangan sesekali tolak sebaliknya terima dengan hati yang terbuka.
VIDEO KASHOORGA:
Sumber Kredit: Sinar Harian
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Check List Do’s & Don’ts 16 Cara Rasulullah Makan
Isi Kandungan
ToggleBagaimana Rasulullah makan? Jika bercerita bab makan, rakyat Malaysia ramai yang ‘hantu makan’. Mereka sangat appreciate keenakan makanan; mahal tak apa janji sedap. Namun semasa menikmati makanan tu berapa ramai je yang ikut cara makan Rasulullah sebelum dan selepas?
Cuba baca senarai cara makan Rasulullah di bawah ini, dari 16 points ini, berapa yang kita selalu, jarang, sekali sekala dan tak pernah langsung amalkan? Jom check it out!
Artikel berkaitan:Ini Sebab Mengapa Kita Dilarang Lukis Gambar Rasulullah
Artikel berkaitan: 16 Amalan Harian Simple Rasulullah, Rugi Hidup Kita Kalau Tak Buat
Makan secukupnya dan tidak membazir
Rasulullah SAW menganjurkan kita untuk makan sekadar mencukupi jangan berlebihan kerana itu satu pembaziran. Perut kita pun bukan lah besar sangat. Sebagaimana yang disebut Rasulullah, perut terbahagi kepada tiga bahagian; untuk udara, makanan dan minuman.
Sesungguhnya termasuk pembaziran bila kamu makan apa saja yang kamu bernafsu memakannya (HR Ibnu Maajah)
Hakikatnya, apabila kenyang, kita akan kurang cergas, mengeraskan hati, peratmbahan berat badan dan cepat mengantuk seterusnya menjejaskan produktiviti dan juga ibadah.
Berwuduk sebelum dan sesudah makan
Bukan hanya ambil wuduk untuk solat, tetapi Rasulullah turut berwuduk sebelum makan bagi menghindari gangguan syaitan dan menghilangkan kefakiran.
Makan dengan tangan kanan
Rasulullah SAW sentiasa makan dengan tangan kanan dan menurut para ilmuwan hal ini bermanfaat bagi kesihatan terutama untuk melatih saraf sensorik pada tangan. Sebagaimana disebutkan dalam hadis berikut;
“Hendaklah kamu sekalian makan dengan tangan kanan. Sebab syaitan makan dan minum dengan tangan kirinya” (HR Muslim)
Membaca Basmalah
Memulakan menyuap makanan dengan membaca Basmalah dapat menghindari gangguan syaitan yang dapat melemahkan iman dan ibadah seseorang.
Bagaimanapun, jika lupa membaca Basmalah sebelum makan maka bacalah kalimah “Bismillahi Awwa-lahu wa Akhirahu” seperti yang disebutkan dalam hadis;
Jika lupa membaca Bismillah, bacalah “Bismillahi Awwa-lahu wa Akhirahu” (Dengan nama Allah dari mula hingga akhir) (HR Abu Dawud dan at-Tirmidzi)
Duduk semasa makan dan minum serta jangan bersandar
Jangan makan atau minum sambil berdiri mahupun menyandar. Makan dan minumlah sambil duduk dan sebaiknya makan lah dengan duduk secara bersila di lantai bagi menjaga kerendahan diri. Sebagaimana sabda Rasulullah SAW
“Aku tidak makan sambil bersandar. Aku adalah seorang hamba, maka aku minum seperti minumnya hamba dan makan pun seperti makannya seorang hamba. Janganlah ada seorang di antara kalian minum sambil berdiri” (HR Muslim)
Tidak mencela makanan
Bagaimana pun rupa dan rasa makanan dan minuman itu, jangan sesekali mencela atau mengkeji walaupun kita tidak menyukainya. Sebagaimana yang disebutkan dalam hadis Rasulullah SAW
Rasulullah SAW tidak pernah mencela makanan; Jika ia suka dimakannya, jika tidak suka ditinggalkannya (HR Al Bukhari dan Muslim)
Makan beramai-ramai
Rasulullah jarang makan sendirian, Baginda SAW selalu mengajak orang lain untuk makan bersamanya oleh kerana itulah seorang muslim hendaklah mengajak orang lain untuk makan misalnya ahli keluarganya.
Makanan yang baik dalam Islam adalah makanan yang banyak orang memakannya sebagaimana yang disebutkan dalam hadis berikut
Rasulullah SAW tidak pernah makan sendirian (HR Anas RA)
Makanan dua orang cukup untuk tiga orang, makanan untuk tiga orang cukup untuk empat orang (HR Al Bukhari dan Muslim)
Bersabar untuk mengambil makanan saat makan bersama
Jika makan bersama dengan orang lain atau ramai orang maka Rasul menganjurkan untuk bersabar hingga orang tua atau pemimpin mengambil makanan terlebih dahulu dan orang yang menyajikan makanan akan makan setelah orang lain makan.
Rasulullah SAW bersabda: Yang melayani minuman suatu kaum, hendaknya dialah yang terakhir orang yang minum (HR at-Tirmidzi)
Jangan tiup makanan
Kita suka meniup makanan yang panas. Sebenarnya cara ini harus dihindari kerana Rasulullah melarang kita untuk meniup makanan tatkala masih panas. Hal ini juga telah dibuktikan oleh para ahli kesihatan masa kini bahawa meniup makanan tidak baik untuk kesihatan.
Sebagaimana hadis berikut ini
Rasulullah SAW melarang orang untuk meniup-niup minuman atau makanan (HR Abu Dawud)
Makan dari tepian pinggan menghala ke tengah pinggan
Jika menikmati makanan, mulakan makan dari tepi pinggan. Makan hingga ke tengahnya seperti yang diamalkan Rasulullah SAW
Berkat itu turun di tengah-tengah makanan, maka makanlah dari tepi-tepinya dan jangan makan dari tengah-tengahnya (HR Abu Dawud, at-Tirmidzi)
Mengunyah secara perlahan dan mengecilkan suapan
Rasulullah selalu menyuap makanan dalam suapan yang kecil lalu mengunyahnya beberapa kali. Selain itu Baginda tidak menyuapkan makanan sebelum suapan yang sebelumnya selesai ditelan. Sebagaimana sabda Rasulullah SAW
“Kecilkan suapan dan baguskan mengunyahnya. Janganlah mengulurkan tangan pada suapan yang lain sebelum menelan suapan pertama”
Tidak guna perkakas makan daripada emas dan perak
Makan dengan perkakas emas dan perak adalah kebiasaan kaum kafir, oleh kerana itu Rasulullah melarang umatnya untuk tidak menggunakan perkakas yang terbuat dari logam tersebut.
Rasulullah SAW melarang kami minum dan makan dengan perkakas makan dan minum daripada emas dan perak (Mutafaq ‘alaih)
Minum dari gelas dan tidak minum sekali teguk
Selain makan dengan perlahan Rasulullah tidak minum air sekali teguk dan bagunda menggunakan gelas untuk minum bukannya dari teko.
Jangan minum sekaligus, ambillah jeda (ambil nafas) dua sampai tiga kali . Rasulullah jika minum bernafas sampai tiga kali (HR Al Bukhari dan Muslim)
Rasulullah SAW melarang orang yang minum dengan membalik mulut kendi langsung ke mulutnya (HR Al Bukhari dan Muslim)
Menghabiskan makanan yang diambil
Rasulullah SAW menganjurkan kita untuk makan secukupnya dan senantiasa menghabiskan makanan yang diambil untuk menghindari pembaziran serta untuk mendapatkan berkat dari makanan.
Rasulullah SAW bersabda; “Kamu tidak mengetahui di bahagian yang manakah makananmu yang berkat” (HR Muslim)
Membaca Alhamdulillah selepas makan
Makanan yang kita dapatkan dan makan setiap hari adalah pemberian dan rezeki daripada Allah SWT, oleh sebab itu setelah makan Rasulullah senantiasa mengucapkan syukur dengan membaca Alhamdulillah. Sebagaimana disebutkan dalam hadis berikut ini
Rasulullah SAW jika selesai makan dan mengangkat hidangannya lalu membaca: Alhamdulillahi hamdan katsiran thoyyiban mubaarokan fihi, ghoiro makfiyin wala mustaghnan ‘anhu rabbana (segala puji bagi Allah, pujian yang sebaik-baiknya, yang baik dan berkat. Tiada terbalas, dan tidak dapat tidak, tentu kami memerlukan kepadanya, wahai Tuhan kami) (HR Al Bukhari)
Memberikan makanan yang digemarinya kepada orang lain
Rasulullah gemar berkongsi makanan dengan orang lain dan makanan yang dikongsikan adalah makanan yang digemarinya.
Janganlah kamu memberi makanan yang kamu sendiri tidak suka memakannya (HR Ahmad)
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Puasa Ganti Tapi Sengaja Batalkan, Berdosa Besar Hukumnya
Isi Kandungan
TogglePuasa ganti tapi awal pagi ada pula kawan nak belanja makan-makan, terus tak jadi puasa.
Situasi ini mungkin pernah kita lakukan kerana tidak tahu hukumnya.
Sebenarnya adalah tidak boleh untuk kita memutuskan atau membatalkan puasa ganti ini secara sengaja malah berdosa besar sekiranya melakukannya.
Tidak boleh batalkan puasa ganti dengan sengaja
Perkara ini dijelaskan dalam Al-Kafi #1802: Apakah Hukum Membatalkan Puasa Ganti Ramadan yang dipetik melalui laman web Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.
Ini kerana hukum menggantikan puasa yang ditinggalkan pada bulan Ramadan adalah wajib. Oleh itu, tidak boleh untuk membatalkannya dengan sengaja tanpa uzur yang disyariatkan oleh syarak.
Ini seperti hadis yang diriwayatkan oleh Ummu Hani’ RA, katanya:
يَا رَسُولَ اللَّهِ، لَقَدْ أَفْطَرْتُ، وَكُنْتُ صَائِمَةً، فَقَالَ لَهَا: «أَكُنْتِ تَقْضِينَ شَيْئًا؟»، قَالَتْ: لَا، قَالَ: «فَلَا يَضُرُّكِ إِنْ كَانَ تَطَوُّعًا»
Maksudnya: Wahai Rasullullah, sesungguhnya aku telah berbuka sedangkan aku berpuasa”. Maka Rasulullah SAW berkata kepadanya: “Adakah kamu sedang mengqadhakan sesuatu (puasa)”. Beliau berkata: “Tidak”. Sabda Rasulullah SAW: “Maka tidak memudaratkan kamu (tidak berdosa) sekiranya ia puasa sunat.” Riwayat Abu Daud (2456)
Dalam hadis ini Rasulullah meminta penjelasan dari Ummu Hani’ sama ada beliau berpuasa qadha tertentu dan setelah dijelaskan ianya adalah berpuasa sunat maka Rasulullah SAW menjawab bahawa tidak berdosa untuk sengaja berbuka bagi puasa sunat. Ini bererti jika puasa qadha maka adalah tidak dibenarkan untuk berbuka dengan sengaja .
Puasa ganti Ramadan wajib
Puasa ganti Ramadan merupakan fardu ain yang diwajibkan ke atas mereka yang meninggalkannya. Oleh itu memutuskannya atau membatalkannya dengan sengaja adalah haram bahkan ia menyebabkan dosa yang besar. Syeikh Jamal menyebut di dalam hasyiahnya bahawa:
(قَوْلُهُ: وَحَرُمَ قَطْعُ فَرْضٍ عَيْنِيٍّ) وَهُوَ مِنْ الْكَبَائِرِ كَمَا ذَكَرَهُ أَئِمَّةُ الْأُصُولِ
Maksudnya: (Menurut Imam Zakarian al-Ansari: haram membatalkan fardhu ain) sebahagian dari dosa besar sepertimana yang disebut oleh para ulama usul fiqh.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Nilai Wang Hantaran, Usah Terikut Trend Hantaran Tinggi Sampai Sulitkan Urusan Perkahwinan
Ada yang berpendapat wang dan belanja dulang hantaran sebenarnya adalah hadiah kepada pasangan, tapi ada juga yang berpendapat ianya terpulang kepada keikhlasan pihak bakal suami untuk membantu mengurangkan belanja majlis perkahwinan di pihak perempuan. Tak kurang juga yang berpendapat ia penting utnuk menjaga status terutamanya jika calon isteri datangnya daripada golongan berada dan berpendidikan tinggit atau bakal suami pula berkedudukan tinggi dan berduit.
Begitu pentingkah status hingga ia boleh mempengaruhi sesuatu hubungan, mengubah pandangan, mengeruh keadaan dan meyakinan keyakinan seseorang? Persoalan ini sering dibangkitkan ketika ingin berkahwin. Islam sendiri menggalakkan penganutnya berkahwin sekufu yang membawa maksud setaraf. Bukannya apa, perkahwinan yang sama taraf atau status akan dapat mengelakkan perkara-perkara yang tidak diingin berlaku dalam sesebuah rumahtangga.
Hari ini status selalu dikaitkan dengan kaum wanita, seiring dengan peningkatan jumlah wanita yang berpendidikan tinggi, berjawatan besar dan kadang-kala berpendapatan yang lebih lumayan dari lelaki. Ini boleh membuatkan lelaki yang tidak setaraf takut untuk mendekati mereka apatah lagi memperisterikan wanita yang lebih tinggi darjat mereka.
Tapi kenapa masih ramai pasangan yang kahwin tak sekufu? Tak terfikirkah mereka apa yang bakal terjadi di masa depan? Mungkin di awal perkahwinan, suami atau isteri tak kisah kerana perasaan cinta mengusai segalanya.
Sebenarnya tak salah meletakkan jumlah hantaran yang tinggi kalau lelaki tu mampu dan tak membebankan baginya. Tak perlu ikut status, kerana ianya akan membebankan pengantin lelaki dan seterusnya mebuatkan proses perkahwinan itu sendiri menjadi susah. Ramai anak muda menanggunhkan majlis kerana tak cukup wang hantaran. Belum lagi dikira belanja kenduri, pelamin dan sebagainya.
TAK JADI KAHWIN
Macam mana nak galakkan pasangan berkahwin muda kalau wang hantaran ditetapkan begitu tinggi hingga di luar batas kemampuan? Akhirnya perkara yang baik dan digalakkan Islam ditangguhkan semata-mata kerana tak mampu menyediakan belanja untuk sesuatu yang tak perlu. Sedangkan semua orang tahu yang nak kahwin tu anak-anak, bukan ibu bapa.
Ada anak lelaki yang sanggup menarik diri daripada sebuah perkahwinan semata-mata kerana tak mampu menyediakan jumlah hantaran yang diminta. Daripada maruah tercemar, rasa terhina kerana tak mampu menyediakan wang hantaran, maka undur diri adalah lebih baik. Jika sudah sedar yang diri tak mampu, dan tak mampu terbeban hutang selepas berkahwin, apa lagi yang mampu dibuat?
Seharusnya orang tua gembira dan lega kerana anak mereka akan disunting menjadi isteri dan dapat mengelakkan berlaku perkara-perkara tidak baik seperti maksiat.
Perkahwinan adalah benteng untuk memelihara maruah dan harga diri. Rumahtangga yang didiami bukan sekadar tempat berlindung, bahkan tempat berehat, membina kasih sayang dan mencari keredaan Allah.
MANGSA KEADAAN
Yang selalunya jadi mangsa, anak gadis. Tak kahwin kerana terpaksa menurut kehendak ibu bapa. Sedangkan dalam hati dah bersedia nak jadi isteri dan ibu. Kesian anak yang tersepit dalam keadaan ini.
Anak-anak gadis perlulah berbincang dari hati ke hati dengan ibu bapa. Luahkan apa yang tersirat di hati. Berterus teranglah dengan ibu bapa mengenai semua yang terbuku di hati kerana mungkin ada benda yang ibu bapa kurang fahami. Lakukan dengan berhemah dan bukan bertujuan untuk melawan. Kalau risau ibu bapa tersinggung, minta bantuan datuk atau nenek untuk menasihatkan ibu bapa dalam hal ini.
Carilah masa yang sesuai untuk berbincang perkara ini dengan lebih mendalam dengan ibu bapa.
KONON IKUT TREND SEMASA
Jangan kita wujudkan peraturan yang tak wujud dalam Islam, apatah lagi jika ia menimbulkan pelbagai masalah. Seperkara lagi, jangan mudah buruk sangka terhadap ibu bapa. Mungkin mereka tersilap dalam hal ni, tapi niat mereka baik iaitu ingin melihat anak mereka bahagia selepas kahwin. Tiada ibu bapa yang ingin menghancurkan hati anak-anak sendiri. Dalam hal ini, kadangkala mereka cuma nak pastikan calon suami mampu, rajin dan bertanggungjawab.
Sekiranya permintaan mereka tidak munasabah, sebagai anak, jalan terbaik adalah dengan berbincang secara lembut dan berhemah. Berilah masa untuk mereka fikirkan kembali keputusan mereka agar dapat memuaskan hati semua orang.
Akhir sekali, jangan lupa berdoa dan solat hajat, mohon agar Allah SWT lembutkan hati ibu bapa. InshaAllah, niat yang baik pasti akan direstuiNya.
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI