Hidup itu pasti. Tidak mengira usia, tua atau muda, setiap manusia pasti akan melalui alam kematian yang memutuskan semua perhubungan dengan orang-orang dikasihinya di dunia ini.
Bahkan selepas melalui kematian, manusia akan melalui alam kubur yang disebut juga sebagai alam barzakh yang sangat panjang masanya sehingga tibanya hari kiamat di mana manusia akan dibangkitkan semula.
Namun di alam barzakh ada tujuh golongan yang terselamat dari di soal oleh Malaikat Munkar dan Nakir. Doakan agar kita termasuk dalam tujuh golongan ini.
1) Golongan pertama yang beroleh kelebihan itu ialah mereka yang berjaga-jaga terhadap musuh.
Riwayat daripada Salman, Rasulullah SAW bersabda: “Orang yang hidupnya berjaga-jaga terhadap musuh di barisan hadapan (perbatasan) iaitu mereka yang berjuang di jalan Allah (askar-askar). Mereka yang berjaga sepanjang malam itu, orang ini lebih baik daripada dia berpuasa sebulan”.
Pekerjaan sebagai polis, pegawai keselamatan, tentera dan lain-lain yang menjaga keselamatan orang lain daripada pihak musuh atau bahaya dengan niat kerana Allah, amat beruntung kerana berpeluang untuk beroleh keistimewaan ini. Rasulullah juga berkata, jika mereka ini meninggal dunia, segala amalan-amalan dan pahalanya akan datang padanya, dan Allah akan memberinya rezeki terselamat daripada fitnah kubur.
2) Mati syahid di jalan Allah.
Menurut Rasulullah mereka yang mati syahid ini ada enam keistimewaan yang dikurniakan Allah kepadanya iaitu dosanya diampuni bermula daripada saat darahnya menitis ke bumi. Orang yang mati syahid ketika berjuang di jalan Allah ialah syahid dunia dan akhirat.
Kini kita berpeluang untuk beroleh syahid akhirat iaitu bagi mereka yang mati di dalam perjalanan untuk menuntut ilmu, ibu-ibu yang mati ketika dalam proses melahirkan, mereka yang mati lemas di dalam air atau mereka yang mati ketika sedang mencari rezeki yang halal.
Ads
Keistimewaan kedua yang dikurniakan kepada mereka yang mati syahid ialah diperlihatkan kepadanya tempatnya disyurga. Seterusnya mereka akan diselamatkan daripada azab kubur, terselamat daripada gelombang yang dahsyat ketika tiba hari kiamat, diberi mahkota kehormatan daripada batu yang paling baik di dunia serta isinya dan dikahwinkan dengan 72 bidadari serta dapat memberi syafaat kepada 70 orang di kalangan ahli keluarganya yang berada di dalam neraka untuk dimasukkan ke dalam syurga.
3) Meninggal sakit tenat.
Kata Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani lagi berdasarkan hadis dari Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda: “Siapa sahaja yang meninggal dunia di dalam keadaan sakit tenat, bererti dia meninggal di dalam keadaan mati syahid.
Dia akan terselamat daripada fitnah kubur serta dibawakan rezeki daripada syurga pada pagi dan petang.” Imam Qurtubi menyifatkan hadis ini bersifat umum, tetapi ia kemudian dikhususkan kepada mereka meninggal dunia akibat sakit tenat yang di akibat penyakit di dalam perut (seperti kanser) (Riwayat Ibn Majah & Al-Baihaqi).
4) Sudah membaca Al-Mulk.
Ads
Ibn Abbas RA menceritakan ada seorang sahabat Rasulullah SAW yang sedang berjalan, tiba-tiba dia melihat tanah yang lapang dan mendirikan khemah di situ. Rupa-rupanya khemahnya itu terletak di atas tanah kubur. Ketika berada di situ, dia terdengar seseorang sedang membaca surah Al-Mulk sehingga khatam.
Lalu dia bertanya kepada Rasulullah tentang peristiwa yang telah dialaminya. Baginda menjawab: “Itulah surah yang menghalang dan menyelamatkan dia daripada azab kubur”. Barang siapa yang membaca surah Al-Mulk setiap malam, maka ia akan membela orang yang membacanya daripada siksa kubur (Riwayat Imam Tarmizi).
Ada riwayat yang menyatakan bukan hanya surah Al-Mulk yang wajar dijadikan amalan, begitu juga dengan surah Al-Kahfi dan surah Al-Baqarah.
5) Rajin amalkan surah As-Sajdah.
Melalui riwayat Siwar Ibn Saad, Abu Ishaq yang diterima daripada al-Barraq, sesiapa yang membaca alif lam mim dan taba rakallazi biya dihil mulk di dalam surah as-Sajdah sebelum tidur, dia akan terselamat daripada azab kubur dan terlindung daripada dua penguji kubur (Mungkar & Nakir).
Ads
6) Meninggal dunia pada malam Jumaat atau hari Jumaat.
Ibn Umar menuturkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Tidak ada seorang muslim yang meninggal pada hari Jumaat ataupun malam Jumaat, melainkan Allah akan melindunginya daripada fitnah kubur padanya”.
Secara lebih lanjut, Al Hakim juga menuturkan, sesiapa sahaja yang meninggal pada hari Jumaat akan tersingkap tabir yang menutupi apa yang menjadi miliknya di sisi Allah, kerana pada hari Jumaat neraka Jahannam tidak dinyalakan untuk orang mukmin.
Semua pintu neraka ditutup kepada orang muslim dan para penguasa di neraka tidak bekerja sebagaimana pada hari-hari lain. Jika Allah mencabut nyawa seorang hamba yang taat mengabdikan diri pada hari Jumaat, yang demikian itu merupakan tanda kebahagiaan dan kebaikan tempat kembali pada dirinya.
7) Para siddiqun atau siddiqin iaitu para sahabat Rasulullah dan mereka yang benar-benar beriman kepada ajaran agama walaupun tidak pernah bertemu dengan Baginda.
Al-Hakim menegaskan bahawa para siddiqin tidak akan disoal di dalam kubur kerana di dalam doa yang dijadikan amalan membuktikan orang yang telah diberi nikmat oleh Allah dikalangan nabi, para siddiqin, para syuhada dan mereka yang salih.
Mudah-mudahan kita tergolong di antara ketujuh-tujuh kalangan mereka yang terselamat di alam kubur kelak.
Sumber : Ustaz Ahmad Dusuki/ IKIM
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Baca dengan tenang, jangan kelam-kabut.’ Bacaan rukuk dan sujud, wajibkah buat tiga kali? Bacaan-bacaan tasbih atau zikir dalam rukuk dan sujud ini merupakan sunnah-sunnah yang bacaannya dituntut dalam solat fardhu lima waktu.
Sekiranya kita tidak melakukannya atau tidak cukup tiga kali, adakah solat kita sah? Ikuti penerangan Ustaz Mohd Riza dan semoga perkongsian ini memberi manfaat buat kita semua.
Baca Dengan Tenang
Ustaz Riza yakin semua di antara kita tahu dan praktis bacaan tasbih dalam sujud dan rukuk setiap kali menunaikan solat fardhu lima waktu. Tetapi permasalahan yang ingin dirungkai kali ini adalah berapa kali perlu dibaca bacaan-bacaan tasbih ini.
Sama ada, sekali, dua kali atau tiga kali atau berapa yang paling tepat. Pertama sekali bacaan tasbih dalam rukuk ini merupakan Sunnah-sunnah qauli dalam solat, yang bacaan ini dituntut.
Tetapi jika seseorang itu tidak melakukannya solat tetap sah menurut pendapat Mazhab Imam Syafie kerana hukumnya sunat dibaca, setiap kali kita menunaikan solat.
Namun begitu, bacaan tasbih ini harus diingat perlu dibaca dengan jelas dan tenang. Persoalannya di sini, mengapa kita digalakkan untuk membaca tiga kali.
Sebenarnya, setiap bacaan tasbih yang dibaca tiga kali adalah bagi menyempurnakan rukun solat iaitu iktidal.
Bacaan Rukuk & Sujud
Di samping itu, jelas Ustaz Riza, bacaan-bacaan dalam solat perlu dibaca dengan tenang kerana ketika kita mendirikan solat adalah umpamanya kita berhadapan dengan Allah.
Maka oleh hal demikian, bacalah dengan tenang supaya kita dapat menjiwai solat. Cara terbaik untuk menjiwai solat, Ustaz Riza sarankan ambil sedikit masa google dan cari makna bacaan-bacaan dalam solat.
Ambil masa baca terjemahan bacaan dalam solat, insyallah dengan sedikit usaha ini, sedikit sebanyak membantu kita menjiwai solat.
Sekali lagi ingat bahawa solat adalah saatnya kita berbicara dengan Allah SWT. Di akhir video, Ustaz Riza ingatkan sekali lagi bahawa sama ada baca sekali atau tiga kali bacaan rukuk dan sujud perlulah dilakukan dengan tenang dan jangan kelam kabut.
Kashoorga : Semoga solat kita sempurna dan tidak menjadi perbuatan yang sia-sia.
Beberapa bulan lalu dirinya pernah diuji apabila tular dirinya bertongkat. Dalam satu temuramah bersama Dai’ Ahmed Ibrahim, Ustaz Kazim menjelaskan dirinya terlangkah abu gambarnya yang sudah terbakar separuh dan sejak itu kakinya membengkak hingga memaksanya memakai tongkat.
Baru saja pulih dari ujian perbuatan disihir, sekali lagi Ustaz Kazim diuji apabila tular wajahnya memakai bedak sejuk dalam satu temubual sekali lagi bersama Dai’ Ahmed yang dikongsikan di Tik Toknya @AhmadIbrahim.
Jelas Ustaz Kazim, dirinya sendiri tidak tahu apa yang berlaku pada mukanya dalam perkongsian itu. Ia berlaku secara tiba-tiba.
“Saya sendiri tak tahu apa yang berlaku pada muka saya. Kalau nak kata alahan, berhari-hari dah. Yang peliknya, kalau alahan seluruh badan. Ini hanya berlaku di muka sahaja. Tak berlaku di tempat lain.
“Kalau alahan di muka selalunya berlaku kesukaran bernafas tapi sekarang saya boleh bernafas. Boleh bercakap, cuma pedih sajalah. Sebab dia luka-luka macam lepuh Ustaz Ahmed,” kongsinya.
Tambah Ustaz Kazim, untuk mengelak mukanya terus berasa pedih terkena air, dirinya memakai bedak sejuk dan bedak geliga di muka yang lepuh-lepuh itu. Jadi tak adalah rasa panas muka nie, rasa sejuk sikit.
“Bibir saya dulu warna pink, ke merah ke tapi sekarang dah bertukar jadi hitam. Dia pecah-pecah. Untuk elak keadaan bertambah teruk, saya pakai vaselin di bibir selain gunakan minyak kelapa dara untuk lembapkan bahagian bibir ini.
“Tapi sekarang luka lepuh ini kalau kita tarik dia akan luka-luka pulak. Jadi biarlah. Insya Allah, mudah-mudahan biarlah cepat sembuhnya,”katanya lagi.
Dalam temuramah itu juga di sebalik tidak tahu bagaimana mukanya boleh lepuh-lepuh dan luka, Ustaz Kazim turut menyatakan “sesuatu”.
“Saya tahu tahu kenapa ini terjadi. Dah jumpa doktor pun, dah buat ujian darah tapi doktor pun pelik sebab darah saya normal semuanya.
“Adalahlah. Tak bagi keluar tv ke, tak bagi keluar kerap di media sosial ke,” katanya yang seakan menyimpan “maksud” di sebalik kejadian menimpanya. Mungkin barangkali berkaitan sihir kerana dirinya pernah diuji sesebelum ini.
Memberi nama anak yang elok kepada anak adalah sangat dituntut dalam Islam. Oleh itu ramai juga yang memberi nama untuk anak dengan nama-nama nabi. Tapi apa pula hukumnya jika kita menamakan anak dengam nama para malaikat contohnya Jibril, Mikail dan sebagainya. Adakah ia dibolehkan?
Mungkin ramai tidak tahu bahawa terdapat ulamak yang memakruhkan penggunaan nama Jibril, perkara ini diterangkan oleh Mufti Wilayah Persekutuan. Berikut adalah penjelasan tentang perkara tersebut.
Imam Malik memakruhkan penggunaaan nama Jibril
Menurut Imam al-Nawawi, mazhab Syafi’e dan jumhur ulama mengharuskan memberi nama anak dengan nama-nama para anbiya’ dan malaikat, dan tiada larangan yang tsabit daripada Nabi SAW berkenaan perkara ini. Imam al-Buhuti daripada mazhab Hanbali juga sependapat dengan mazhab Syafi’e yang menafikan kemakruhan menamakan anak dengan nama malaikat.
Namun terdapat juga para ulama yang memakruhkannya, antaranya ialah Imam Malik yang memakruhkan penggunaan nama Jibril. Imam Ibn al-Qayyim pula memakruhkan penggunaan semua nama malaikat, dengan berdalilkan hadith yang diriwayatkan oleh Abdullah ibn Jarrad R.A:
صحبني رجل من مزينة فَأتى النَّبِي صلى الله عَلَيْهِ وَسلم وَأَنا مَعَه فَقَالَ يَا رَسُول الله ولد لي مَوْلُود فَمَا خير الْأَسْمَاء قَالَ إِن خير الْأَسْمَاء لكم الْحَارِث وَهَمَّام وَنعم الِاسْم عبد الله وَعبد الرَّحْمَن وتسموا بأسماء الْأَنْبِيَاء وَلَا تسموا بأسماء الْمَلَائِكَة قَالَ وباسمك قَالَ وباسمي وَلَا تكنوا بكنيتي
Maksudnya: Seorang lelaki dari Mazinah bersamaku, dan Nabi SAW datang sedang aku bersama rakanku itu, lalu dia bertanya kepada Rasulullah SAW “apakah sebaik-baik nama?” Nabi SAW menjawab “sebaik-baik nama bagi kalian ialah al-Harith dan Hammam, dan dan seelok-elok nama ialah Abdullah dan Abdurrahman. Namakanlah anak-anak dengan nama para anbiyaa’, dan jangan namakan mereka dengan nama para malaikat. Kawanku bertanya lagi “bolehkah kami menggunakan nama kamu (wahai Rasulullah)? Nabi SAW menjawab “ya, kalian boleh menggunakan namaku, namun jangan kamu menggunakan kuniyah aku.”
Harus menamakan dengan nama malaikat kecuali 4 nama ini
Mengambil kira larangan bersifat makruh oleh sebahagian ulama daripada menggunakan nama-nama khusus bagi malaikat seperti Jibril dan Mikail, maka kami juga berpandangan bahawa nama-nama tersebut adalah khusus bagi malaikat dan makruh untuk kita menggunakannya. Lebih-lebih lagi kita dapati tiada dalam kalangan para sahabat R.Anhum yang menggunakan nama tersebut.
Kesimpulan menamakan anak dengan nama para malaikat hukumnya adalah harus, kecuali nama-nama yang sinonim dengan nama Malaikat, iaitu Jibril, Mikail, Izra’il dan Israfil.
Adapun nama-nama lain bagi malaikat yang turut biasa digunakan oleh orang ramai seperti Malik dan Ridhwan, maka tiada kemakruhan padanya.
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...