Dari kecil lagi kita biasa dengar orang kata kalau mimpi dipatuk ular maknanya kita bakal dipinang. Mungkin tafsiran ini sekadar untuk menyedapkan hati. Manakan tidak, ular adalah haiwan berbisa yang ditakuti, jika secara logik sepatutnya tafsiran itu adalah negatif. Wallahu ‘Alam.
Untuk kupasan lanjut berkenan tafsiran mimpi ular ini, penjelasan ustaz Syarhan Syafie dalam slot rancangan TV9 telah dapat merungkai persoalan.
Menurutnya, mimpi ular boleh jadi sama ada dipatuk, dibelit atau sedang bermain dengannya.Dalam kitab Fi Tafsirrul ahlam oleh Ibnu Sirrin ada menerangkan secara mendalam tentang hal ini.
Sekiranya kita bermimpi dipatuk ular bererti sihir telah meresap masuk ke dalam tubuh kita. Sekiranya kita bermimpi dibelit ular atau bermain dengan ular bererti sihir telah memberi masalah kepada kita.
Ads
Secara keseluruhannya, ular adalah haiwan yang ditakuti oleh manusia. Tidak hairanlah Allah akan hadirkan seekor ular besar lagi berbisa bernama Sakhar untuk melilit dan mematahkan tulang-temulang orang yang tidak bersolat.
Oleh itu, jika anda bermimpi ular, maka segeralah dirawat jiwa itu. Hanya manusia yang tenang jiwanya dan sentiasa amalkan bacaan ayat suci al-Quran sahaja akan mendapat mimpi yang baik.
Apa pun juga mimpi kita, eloklah kita sentiasa memperbaiki kualiti ibadat kita. Ia dapat membantu memberi ketenangan jiwa.
Jangan lah taksub atau percayakan dengan ramalan-ramalan yang tidak tahu dari mana datangnya maklumat itu. Takut-takut kerana percayakan mainan tidur, akidah kita pula terjejas. Kena hentikan serta merta kepercayaan kepada tafsiran ini.
Ads
Tafsiran Islam:
Imam Ibnu Sirin, dalam bukunya Tafsir Mimpi Menurut Islam, berkata:
Tidak semuanya dapat ditafsirkan makna yang terkandung di dalamnya. Ada kalanya ia bagaikan angin lalu namun ada yang benar-benar menjadi kenyataan.
Mimpi insan yang bertakwa merupakan perkhabaran yang akan berlaku, kerana Rasulullah tidak bermimpi melainkan ia baginda menjadi kenyataan.
Sedangkan mimpi insan yang tidak beriman merupakan berita yang disebarkan oleh syaitan.
Ads
Dalam suatu riwayat dikisahkan, seorang wanita bertanya, “Wahai Rasulullah, sesungguhnya saya bermimpi melihat sebahagian tubuh baginda berada di rumahku.” Baginda menjawab, “Sesungguhnya Fatimah akan melahirkan seorang anak lelaki, kemudian engkau yang akan menyusukannya.” Tidak lama kemudian Fatimah melahirkan Hussein dan disusukan oleh wanita tersebut.
Mimpi diakui adanya dalam syariat Islam. Sedangkan ilmu untuk mentakwilkan, mentaqbirkan atau mentafsirkannya diiktiraf oleh ramai ulama.
Ramai ulama yang ingin mendalami masalah takwil atau tafsirannya tetapi tidak ramai yang mengetahuinya kerana mentafsir bukan lah senang.
Kashoorga: Apa pun juga, jika ia mimpi yang indah, bersyukur lah kerana ia datang daripada Allah dan jika ia buruk, itu adalah mainan syaitan, dan kita perlu bersegera bangun mengucapkan taa’awuz dan solat sunat.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Isteri itu amanah Allah kepada seorang suami. Ini menunjukkan bahawa suami wajib menjaga amanah yang telah diberikan oleh Allah kepadanya. Si suami juga hendaklah memberi nafkah zahir dan batin kepada isterinya mengikut kemampuannya. Namun apabila seorang suami culas menjalankan tanggungjawabnya kepada isterinya maka akan goyahlah sesebuah rumah tangga.
SOALAN:
Seorang wanita berkahwin dengan seorang lelaki. Kemudian rumahtangga menjadi kacau bilau sehingga si isteri yang terpaksa menjaga suami tersebut dengan menanggung nafkah keluarga. Tidak berapa lama kemudian, suami tersebut mula menjalankan perniagaan. Akhirnya dia berjaya dalam perniagaan tersebut dan menjadi kaya. Namun isteri masih tetap menanggung nafkah keluarga tanpa suami berusaha mengubah sistem tersebut.
JAWAPAN:
Jawapan
Firman Allah SWT:
وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ
Maksudnya: Dan bergaullah dengan mereka (golongan wanita) dengan cara yang makruf. Surah al-Nisa’ (19)
Imam al-Qurtubi ketika menafsirkan ayat ini berkata: (Iaitu) dengan cara yang Allah perintahkan daripada pergaulan yang baik. Dan seruan ini adalah kepada semua, kerana setiap seorang itu mempunyai pergaulan sama ada seorang suami atau seorang wali. Akan tetapi yang dimaksudkan dengan perintah ini secara kebiasaannya adalah para suami. (Lihat al-Jami’ li Ahkam al-Quran, 5/84)
Syeikh al-Maraghi berkata: “Para suami diwajibkan bergaul dengan isteri-isterinya secara baik. Oleh itu, bergaullah dengan mereka secara yang dapat menyenangkan tabiat mereka. Tetapi tidak pula bertentangan dengan syariat dan adat. Janganlah kamu bersikap bakhil dalam menafkahi mereka dan jangan pula kamu sakiti mereka dengan ucapan dan perbuatan atau kamu menghadapi mereka dengan wajah muram dan kening berkerut.
Kalimah mu’asyarah (bergaul) di sini menunjukkan pengertian kebersamaan dan perkongsian iaitu layanilah mereka dengan cara yang baik dan para isteri perlu melayani kamu seperti itu juga. Jadi, suami dan isteri diseru agar saling memberikan kebahagiaan serta menjadi sumber ketenangan dan kebahagiaan dalam melayari rumahtangga. (Lihat Tafsir al-Maraghi, 2/1128)
NAFKAH BAPA KEPADA KELUARGA
Pengarang kitab al-Fiqh al-Manhaji (4/170-179) menyebut: Bapa dan datuk ke atas, wajib memberi nafkah anaknya, cucu dan ke bawah. Oleh itu, bapa bertanggungjawab memberi semua jenis nafkah kepada anak-anaknya sama ada lelaki atau perempuan. Jika mereka tidak mempunyai bapa, maka datuk wajib mengambil alih tanggungjawab tersebut dan begitulah seterusnya. Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
فَإِنْ أَرْضَعْنَ لَكُمْ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ
Maksudnya: …jika mereka menyusukan anak untuk kamu, maka berikanlah kepada mereka upahnya; Surah al-Talaq (6)
Ayat ini menjelaskan bahawa perempuan yang menyusukan anak orang lain wajib diberi upah oleh bapa kepada anak tersebut. Ini bermakna kewajipan memberi nafkah kepada anak lebih utama dilaksanakan oleh bapa.
Maksudnya: “Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu; dan kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara yang sepatutnya.” Surah al-Baqarah (233)
Dalam ayat ini, menisbahkan anak kepada bapanya yang menggunakan huruf lam ikhtisas membawa makna bapa dikhususkan bertanggungjawab memberi nafkah kepada anak-anaknya. Oleh itu, kewajipan bapa memberi nafkah kepada ibu yang menyusukan anaknya menunjukkan bahawa kewajipannya memberi nafkah kepada anak-anak adalah lebih utama. (Lihat al-Fiqh al-Manhaji, 4/170-179)
Imam Ibn Kathir berkata ketika menafsirkan ayat di atas bahawa wajib ke atas ayah untuk memberi nafkah dari sudut pakaiannya dengan cara yang sepatutnya iaitu apa-apa pakaian yang diterima oleh adat atau seumpama dengannya di negara tersebut tanpa berlaku pembaziran dan tidak menyusahkan. Ia sekadar apa yang termampu ketika dia (ayah atau suami) dalam keadaan senang dan bersederhana serta apa yang melaziminya. (Lihat Tafsir al-Quran al-‘Azim, 1/479)
Para ulama menetapkan bahawa nafkah yang wajib diberikan kepada sesiapa yang berada di bawah tanggungannya itu ialah seperti:
Makanan Barang-barang dapur Pakaian Tempat tinggal Alat-alat untuk membersihkan diri Pembantu bagi isteri jika sekiranya kebiasaan isteri mempunyai pembantu (bagi suami yang mampu sahaja).
Imam al-Syaukani menyebut: Rasulullah SAW memberi nafkah dan keperluan secukupnya kepada ahli keluarganya mengikut kemampuan Baginda SAW. Rasulullah SAW menyediakan untuk isteri-isteri Baginda SAW tempat tinggal, makanan, pakaian dan semua keperluan dengan mencukupi dengan tidak berlebihan. Ini bersesuaian dengan kehidupan Rasulullah SAW yang memilih zuhud dan tidak bermewah-mewah. Dalam pemberian nafkah, Rasulullah SAW memberikan 20 wasaq gandum dan 80 wasaq kurma kepada isteri-isterinya pada setiap tahun. (Lihat Nail al-Autar, 5/221)
UNDANG-UNDANG KELUARGA ISLAM
Undang-undang keluarga adalah termaktub di bawah undang-undang negeri. Jika di Wilayah Persekutuan, Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 pada Seksyen 72 memperuntukkan:
“…adalah menjadi kewajipan seseorang lelaki menanggung nafkah anaknya, sama ada anak itu berada dalam jagaannya atau dalam jagaan seseorang lain, sama ada dengan mengadakan bagi mereka tempat tinggal, pakaian, makanan, perubatan, dan pelajaran sebagaimana yang munasabah memandang kepada kemampuan dan taraf kehidupannya atau dengan membayar kosnya.”[1]
Begitu juga pada Seksyen 73 antara lain menyebut:
Mahkamah boleh pada bila-bila masa memerintahkan seorang lelaki membayar nafkah untuk faedah mana-mana anaknya—
(a) jika dia telah enggan atau cuai mengadakan peruntukan dengan munasabah bagi anaknya itu;
(b) jika dia telah meninggalkan langsung isterinya dan anaknya itu adalah dalam jagaan isterinya;[2]
KESIMPULAN:
Sebagai kesimpulan, kami nyatakan seperti berikut:
*Menurut kitab-kitab fiqh, semua tanggungan nafkah adalah di bawah tanggungjawab suami. Walaupun berlaku keredhaan dari pihak isteri, tetapi untuk menenangkan hati, berilah ganjaran yang setimpal kepada isteri yang telah memulakan rumahtangga dengan berjaya.
*Alangkah baik sekiranya suami tersebut memberikan kredit dan penghargaan di atas pengorbanan isteri yang besar selama ini. Sifat isteri yang sentiasa membantu suami adalah sangat terpuji. Berilah hadiah kepada isteri tersebut.
*Suami janganlah mengambil kesempatan sehingga tugas hakiki beralih kepada si isteri sedangkan ia pada hakikatnya adalah berada pada tangan suami.
*Tanggungjawab yang sebenarnya tidak berpindah kepada isteri. Isteri hanya bersifat menolong dan membantu. Jika isteri tidak mahu membantu pun tidak mengapa.
*Suami wajib mengambil alih tanggungjawab tersebut daripada isteri dan inilah yang sebenarnya.
Semoga rumahtangga kita menjadi seperti apa yang disebut Baiti Jannati dan marilah sama-sama kita berdoa kepada Allah SWT agar kehidupan kita diberkati dan dikurniakan kebahagiaan.
Maksudnya: “Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.” Surah al-Furqan (74)
Adanya aplikasi al Quran di dalam telefon pintar ia memberi banyak kemudahan untuk umat Islam membacanya pada bila-bila masa dan di mana saja tanpa perlu membawa mushaf.
Namun timbul pula persoalan adalah pahala membaca al Quran melalui telefon bimbit ini sama dengan membaca menggunakan mushaf?
Menurut pendakwah terkenal Ustaz Azhar Idrus, sama ada kita baca al Quran itu pada telefon bimbit, pada skrin komputer atau pada mushaf, pahalanya adalah sama.
Namun membaca al-Quran menggunakan mushaf itu adalah lebih afdal.
“Fatwa ulamak mengatakan pahalanya adalah sama cuma hukumnya berbeza.
“Ulamak sepakat dalam empat mazhab kita tidak boleh menyentuh mushaf sekiranya berhadas. Bagaimanapun jika menggunakan aplikasi al Quran dalam telefon bimbit terdapat khilaf ulamak. Sesetengah ulamak mengatakan boleh menyentuh ayat Quran di dalam aplikasi dan sesetengah ulamak menyatakan tidak boleh.
“Namun begitu jika ada mushaf dan ada handphone, dan kita membaca al-Quran dengan handhphone hukumnya harus. Jika kita memilih membaca mushaf sedangkan ada handphone hukumnya lebih afdal,” demikian penerangan beliau satu sesi kuliah.
Dalam pada itu menurut Datuk Dr Zulkifli Muhammad Al Bakri, mantan Menteri Hal Ehwal Agama dalam membaca al-Quran yang lebih utama adalah dengan melakukannya dengan kekhusyukan dan tadabbur.
“Jika seseorang itu boleh menambah kekhusukan dengan membaca al Quran melalui hafazan, maka inilah yang lebih utama. Jika seseorang itu boleh menambah kekhusukannya adalah dengan membaca al-Quran melalui mushaf atau dengan smartphone maka itulah yang lebih utama,” jelasnya
Sebagai kesimpulan katanya jika membaca al-Qur’an melalui smartphone lebih mendatangkan kekhusyukan dan tadabbur, maka ia tidak akan mengurangi pahala seseorang itu daripada membaca dengan melihat mushaf. Yang paling utama adalah dengan menghadirkan hati dan merasakan manfaatnya daripada al-Qur’an.
Tidak dapat dinafikan tempoh bertunang ialah fasa yang paling kuat dugaannya. Ianya datang mencabar rasa dan emosi seseorang.
Lantas ada yang buat keputusan untuk putus tunang. Mungkin ada yang berkata alahai suami isteri pun bercerai inilan pula orang bertunang.
Sebenarnya walaupun putus tunang bukanlah seteruk perceraian namun ianya ialah sesuatu yang sepatutnya dielakkan. Pertunangan ialah ikatan perjanjian untuk berkahwin.
Malah wanita yang sudah bertunang sebenarnya haram jika dipinang oleh orang lain. Nampak tak betapa besarnya perjanjian perkahwinan ini? Jadi, jangan main-main dengan status tunang orang.
INI ENAM PERKARA YANG MENJADI DUGAAN KETIKA DI ALAM PERTUNANGAN
1) Nampak Orang Lain Lebih Hebat Daripada Tunang
Apabila jari tersarung cincin tunang, mulalah ternampak-nampak orang lain lebih hebat daripada tunang sendiri. Yang perempuan nampak lelaki lain lebih kaya dan tampan. Yang lelaki nampak perempuan lain lebih cantik dan bergaya.
2) Rasa Tunang Tidak menyeronokkan Lagi
Ketika bercinta, nampak si dia sangat membahagiakan. Semuanya elok dan menyenangkan. Apabila sudah bertunang, mula nampak perangai sebenar. Mungkin cakap sudah tidak berlapik lagi. Maklumlah, sudah ada komitmen untuk menuju ke arah perkahwinan. Sudah kena simpan duit untuk kahwin. Sudah tidak boleh enjoy sangat.
3) Cemburu Tak Bertempat
Tiba-tiba perasaan sayang menjadi meluap-luap. Lantas mudah pula rasa cemburu apabila melihat tunang berbual dengan orang lain.
4) Tunang Dihimpit Orang Lain
Ketika inilah tiba-tiba tunang anda cuba digoda orang lain. Bagi tunang yang setia, hal ini selalunya akan dimaklumkan. Jika tunang yang jenis suka digoda, pasti hal ini didiamkan sahaja dan dilayan. Maka boleh mendatangkan sesuatu yang buruk.
5) Tekanan Keluarga
Anda akan mulai rasa tertekan apabila keluarga bertanya bila mahu melangsungkan pernikahan. Padahal anda sendiri agak bimbang kerana belum betul-betul cukup dari segi kewangan, sibuk dengan kerja sehingga susah hendak menetapkan tarikh pernikahan dan juga belum selesai urusan persediaan dokumen kebenaran bernikah.
6) Takut Salah Pilihan
Tatkala ini, ada individu yang mulai ragu-ragu dengan pilihannya. Mungkin dia mempunyai dua pilihan iaitu si A dan si B. Tatkala dia memilih si A jadi tunangnya, tiba-tiba dia rasakan si B lebih sesuai dengan jiwanya. Jangan cari pasal dik!
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...