Dalam kemeriahan kita menyambut Syawal, ada juga ali keluarga yang dalam saat berduka.
Ini apabila kisah tragis meyaksikan tiga beradik yang meninggal dunia disebabkan lemas di Sungai Terengganu, Kampung Kuala Telemong Hulu Terengganu 5 Syawal lalu menarik perhatian ramai.
Malah ketiga-tiga jenazah juga selamat dikebumikan dalam satu liang lahad di Tanah Perkuburan Islam, kampung Alor Limbat, Bukit Payung, Marang.
Tenyata kisah sedih ketika bulan Syawal ini mengundang simpati ramai pihak termasuk pendakwah selebriti, PU Azman.
Malah beliau turut menitipkan doa buat tiga anak muda yang telahpun pergi mengadap Illahi.
Sambil memetik sepotong hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari Muslim yang dikongsikan di laman Instagramnya.
Pilu. Doakan mereka dan keluarganya semoga tabah.
Kejadian tiga beradik mati lemas di Sungai Terengganu Kampung Kuala Telemong.
Mereka ialah Khalif Naim, pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Imtiaz, Kuala Berang dan dilaporkan baru sahaja menghafaz 30 juzuk al-Quran pada 10 Mac lepas. Khairil Firdaus pula ialah pelajar tingkatan lima Sekolah Agama Mahmudiah, Kuala Berang manakala Umar Iskandar adalah pelajar Universiti Malaya.
Semoga arwah ketiga-tiga mereka diampuni dan dirahmati Allah.
Takziah buat ibu dan ayah serta seluruh ahli keluarga.
Semoga mereka mendapat syahid.
الشُّهَداءُ خَمْسَةٌ: المَطْعُونُ، والمَبْطُونُ، والغَرِيقُ، وصاحِبُ الهَدْمِ، والشَّهِيدُ في سَبيلِ اللَّهِ.
Maksudnya : “Orang yang mati syahid 5 golongan, iaitu mati kerana taun (wabak), mati kerana penyakit perut, mati lemas, mati dtimpa runtuhan dan mati syahid di jalan Allah”.
(Bukhari Muslim).
Dikhabarkan juga tiga adik beradik ini baru sahaja selesai afaz 30 juzuk Al-Quran pada Mac lalu sebelum ketiga-tiganya ditemui lemas di sungai berkenaan.
Terdahulu Sinar Harian melaporkan tiga beradik berusa dalam 16 hingga 21 tahun dikhuatiri lemas selepas dihanyutkan arus di muera Sungai Terengganu dekat Kampung Kuala Telemong, Hulu Terengganu.
Kejadian yang dioercayai berlaku pada 6,30 petang apabila ketiga-tiga remaja ini Khalif Naim, 16, Khairil Firdaus, 17 dan Umar Iskandar 21 tahun dipercayai mandi di lokasi berkenaan.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Berkat Doa Dipohon Norman Hakim Dalam Hujan, Abby Selamat Walaupun Kritikal Kerana Tumpah Darah
Isi Kandungan
ToggleWalaupun keduanya sudah berpisah dan memilih pasangan masing-masing, tetapi hubungan keduanya tetap baik. Ukhwah yang terjalin erat sementelah keduanya masih menjadi ibu bapa kepada tiga anak hasil perkongsian hidup sebelumnya.
Inilah uniknya hubungan silaturrahim anara Norman Hakim dan bekas isterinya Abbby Abadi.
Hubungan mereka cukup akrab dan sering dilihat bersama-sama menjalin ukhwah bersama dengan keluarga masing-masing.
Terbaru, Norman Hakim dalam perkongsiannya di laman Instagram baru-baru ini ketika meraikan ulang tahun kelahiran Abby Abadi ke 42 tahun, dia mendedahkan detik cemas yang dilalui wanita yang juga ibu kepada anak-anaknya ini, dan juga bayi pramatangnya, Danie Firman Faizal bertarung nyawa di hospotal.
Menurut Norman dia bersyukur sebab Abby masih lagi survive untuk meneruskan kehidupan biarpun berdepan saat kritikal kerana mengalami tumpah darah untuk menyelamatkan bayinya.
Dan ternyata sehingga hari ini dengan izin Allah keduanya masih hidup derta boleh terus bernafas di muka bumi Allah SWT.
Norman berkata dia teringat saat dalam perjalanan ke hospital dirinya sempat berdoa sambil menangis dan mendongak ke langit yang ketika itu tengah hujan agar Abby dan anaknya selamat.
Tambah Norman lagi dia tahu salah satu waktu doa paling mustajab adalah ketika hujan turun
Sanah Helwah Selamat Ulangtahun Kelahiran Yang Ke-42 Mama kepada cahayamata2ku @abby_abadi112 .
Ntah la bok..tp birthday awak kali ni saya rasa hiba sangat.Hiba tanda syukur sbb awak masih lagi ‘survived’ dalam hidup duniawi ni.Allah s.w.t & kita2 je ( @jaiezzany & @memeysuhaiza ) yg tahu betapa kritikalnya keadaan awak masa awak tumpah darah nak selamatkan Baby Daniel Firman Faizal hari tu
Saya tak pernah cerita kat awak part ni.Bila Jai bgtau pada saya & memey yg awak tumpah darah dan nak kena selamatkan SALAH SEORANG,masa tu saya terasa dunia berhenti sekejap.Saya tgk memey,memey tgk saya dan terus kitaorang nangis2Spontaneously memey suruh saya pergi dulu bawak motor ke hospital,buat apa2 yg sepatutnya & bagi support kat Jai
Masa tu hujan lebat bok,saya bawak motor full throttle sampai terangkat2 tayar depan pergi hospital.Saya nangis dongak ke langit mohon pada Allah s.w.t tolong selamatkan kedua2 awak & Baby Daniel sbb kan salah satu doa yg in shaa Allah mustajab adalah masa tgh hujan.Org takkan perasan sy menangis masa tu sbb dah tak boleh nak bezakan antara air hujan & air mata
Masa insiden tu Bok,baru kitaorang sedar yg kitaorang sangat menyayangi awak Lillahita’ala.Hanya Allah s.w.t,saya, @memeysuhaiza , @jaiezzany yg tahu kasih sayang kita ni.Long story short,alhamdulillah Allah s.w.t perkenankan doa saya & beribu2 yg lain yg berterusan doakan awak & Baby Daniel sampai ke hari ni alhamdulillah syukur
Dan hari ni Allah s.w.t bagi izin utk awak bernafas utk ulangtahun kelahiran yg ke sekian kali bersama Baby Daniel & yang tersayang.Kitaorang sayang awak sangat2 Bok.Awak insan hebat yg mempunyai hati & aura yg luar biasa.Dan saya personally berterima kasih banyak2 kat awak & jugak @memeysuhaiza yg sentiasa berusaha menjadi Mama & Mummy terbaik buat anak6 saya dengan izin dariNya
We u Bok.Semoga awak sentiasa didalam lindungan,rahmat & kasih sayang Allah s.w.t Aamiin Ya Rabb
Perkongsian Norman turut mendapat respon postif dari warganet. Masing-masing sangat gembira dengan ukhwah yang terjalin antara keduanya dan mengharapkan berkekalan hingga ke akhir hayat.
rafidah_mohd_arifin Terbuktilah jodoh, rezeki dan ajal tu milik Allah. Dia yg aturkan ketiga2 ni utk keluarga besar ini dgn penuh dugaan. Sesungguhnya, setiap kesulitan ada kebahagiaan.
gee_girlz Allahu..menitik airmata sy baca ni..betapa mulianya nikmat kasih syg sesama keluarga ni…Selamat Hari jadi kak @abby_abadi112 Moga sentiasa dalam Lindungan Allah SWT..Amin
saziyanisaearani. Happy birthday @abby_abadi112.. Semoga ukhwah diantara kalian sentiasa utuh dan berbahagia selalu hingga jannah.. Aamiin
mama_izz_ Allahhuu sedih nyaa baca … Semoga kalian semua sentiasa dalam berkasih syg hingga ke Syurga Nya… Aminnnnn
azmahrazak allah sy pun sebak baca coretan Norman buat Abby Abadi alangkah bagusnye family ini dijadikan contoh buat semua baik artis @ bukan artis yg mana ibu bapa berpisah,buang ego demi anak²..semoga keluarga ini sentiasa dlm lindunganNYA selalu..doakan sy jg semoga terus kuat utk membesarkan anak² tanpa insan bergelar suami..
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hukum Dirikan Solat Jumaat Secara Live Streaming
Isi Kandungan
ToggleSepanjang tempoh kawalan pergerakan semasa pandemik, kerajaan telah mengetatkan syarat untuk solat Jumaat berjemaah kepada jumlah yang terhad sahaja. Hanya beberapa jemaah berdaftar sahaja dibenarkan untuk solat Jumaat berjemaah. Keadaan ini menyebabkan rasa hampa sebahagian jemaah yang ingin tunaikan solat Jumaat di masjid.
Justeru adakah dibenarkan dalam situasi sekarang, kaum lelaki mendirikan solat Jumaat atas niat berjemaah menerusi Live Streaming di rumah? Kita ikuti penjelasan dari SS Mufti Wilayah Persekutuan akan hal solat secara live streaming ini.
Artikel berkaitan: Bertuahnya Pemuda Ini, Dijemput Allah Ketika Laung Azan Kedua Solat Jumaat
Artikel berkaitan:Erdogan Alun Bacaan Al-Fatihah Di Masjid Hagia Sophia, Lakukan Solat Jumaat Pertama Lepas 86 Tahun Jadi Muzum
Soalan :
Assalamualaikum w.b.t
Saya ada satu persoalan. Bolehkah kita menunaikan solat Jumaat secara live streaming? Harap dapat pencerahan mengenai perkara ini.
Jawapan :
Waalaikumussalam w.b.t.
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga baginda, para sahabat baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga Hari Kiamat.
Kami mulakan dengan firman Allah SWT :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّـهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang Jumaat) dan tinggalkanlah berjual-beli (pada saat itu), yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya).”
(Surah al-Jumu‘ah : 9)
Ayat di atas adalah merupakan antara dalil pensyariatan dan kewajipan solat Jumaat. Selain itu, solat Jumaat juga adalah antara beberapa kelebihan yang dikurniakan khusus kepada umat Nabi Muhammad SAW supaya mereka mendapat kemuliaan hari Jumaat tersebut.
Solat Jumaat wajib ditunaikan secara berjemaah
Kami ingin menegaskan bahawa kewajipan solat Jumaat hendaklah ditunaikan secara berjemaah. Perkara ini adalah sebagaimana sabda Rasulullah SAW :
الْجُمُعَةُ حَقٌّ وَاجِبٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ فِي جَمَاعَةٍ إِلاَّ أَرْبَعَةً عَبْدٌ مَمْلُوكٌ أَوِ امْرَأَةٌ أَوْ صَبِيٌّ أَوْ مَرِيضٌ
Maksudnya : “Solat Jumaat merupakan satu hak kewajipan ke atas setiap orang muslim untuk mendirikannya secara berjemaah, kecuali hamba yang dimiliki oleh tuannya, perempuan, kanak-kanak dan orang yang sakit.” Riwayat Abu Daud (1067)
Malah, Dr. Wahbah al-Zuhaili telah menyatakan di dalam kitabnya bahawa telah berlaku Ijma’ ulama mengenai kewajipan menunaikan solat Jumaat secara berjemaah.
Syarat-Syarat Mengikut Imam Bagi Solat Berjemaah
Sepertimana yang telah kami sebutkan, solat Jumaat wajib ditunaikan secara berjemaah. Oleh itu, solat Jumaat tertakluk kepada syarat-syarat sah solat berjemaah. Antara syarat-syarat sahnya solat berjemaah ialah makmum mesti mengetahui pergerakan imam.
Mengenai perkara ini, Imam al-Nawawi ada menyebutkan bahawa :
يُشْتَرَطُ لِصِحَّةِ الِاقْتِدَاءِ عِلْمُ الْمَأْمُومِ بِانْتِقَالَاتِ الْإِمَامِ سَوَاءٌ صَلَّيَا فِي الْمَسْجِدِ أَوْ فِي غَيْرِهِ أَوْ أَحَدُهُمَا فِيهِ وَالْآخَرُ فِي غَيْرِهِ وَهَذَا مُجْمَعٌ عَلَيْهِ قَالَ أَصْحَابُنَا وَيَحْصُلُ لَهُ الْعِلْمُ بِذَلِكَ بِسَمَاعِ الْإِمَامِ أَوْ مَنْ خَلْفَهُ أَوْ مُشَاهَدَةِ فِعْلِهِ أَوْ فِعْلِ مَنْ خَلْفَهُ وَنَقَلُوا الْإِجْمَاعَ فِي جَوَازِ اعْتِمَادِ كُلِّ وَاحِدٍ مِنْ هَذِهِ الْأُمُورِ
Maksudnya : “Disyaratkan untuk sahnya ikutan (dalam solat berjemaah) ialah makmum mengetahui segala perpindahan (pergerakan dalam solat) orang yang menjadi imam, sama ada kedua-duanya (Imam dan makmum) menunaikan solat di dalam masjid atau selain masjid (luar masjid) atau salah seorangnya di dalam masjid dan seorang lagi berada di luar masjid. Inilah perkara yang telah disepakati (oleh para ulama).
“Ulama mazhab Syafie mengatakan bahawa hasil pengetahuan makmum itu ialah dengan mendengar imam atau mendengar orang yang dibelakang imam atau melihat pergerakkan imam atau pergerakkan orang yang di belakang imam. Dan mereka telah menukilkan ijma’ mengenai keharusan berpegang pada tiap-tiap satu daripada perkara tersebut.”
Begitu juga, al-Khatib al-Syirbini menyatakan bahawa disyaratkan makmum mengetahui segala pergerakan imam (di dalam solat), supaya (makmum itu) dapat mengikut sama ada dengan imam atau melihat sebahagian daripada saf (makmum yang lain) atau mendengarnya (suara imam) atau pun mendengar suara muballigh.
Selain itu, Al-Sayyid Ahmad al-Syatiri ada menyebutkan antara syaratnya juga ialah :
أن يكون اجتماع الإمام والمأموم… إما في مسجد، أو في مكان سواه لا يزيد ما بينهما منه على ثلاث مئة ذراع تقريبا…
“Hendaklah berhimpun (pada satu tempat) Imam dan makmum… sama ada di dalam masjid, atau tempat selainnya (luar masjid) yang mana jarak antara keduanya tidak melebihi kira-kira 300 hasta (lebih kurang).”
Apabila kita melihat kepada syarat ini, sebenarnya ia kembali semula kepada syarat sebelumnya iaitu dengan berhimpunnya kedua-duanya dalam satu tempat membolehkan makmum melihat dan mengetahui pergerakkan imam.
Oleh itu, di dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji ada disebutkan bahawa sekiranya imam dan makmum sama-sama berada di dalam masjid maka mengikut imam adalah sah walau sejauh mana sekalipun jarak antara kedua-duanya ataupun terlindung oleh dinding-dinding yang boleh dilalui
Namun, apabila kedua-dua imam dan makmum berada di luar masjid atau imam di dalam masjid dan makmum di luarnya, ketika ini disyaratkan jarak antara kedua-duanya tidak terlalu jauh.
Dalam hal ini, para ulama ada meletakkan tiga syarat tambahan iaitu :
- Hendaklah tiada penghadang (halangan) yang menghalang makmum daripada melihat imam atau melihat makmum lain yang melihat imam.
- Makmum boleh sampai kepada imam tanpa perlu menyimpang dan membelok (daripada arah kiblat).
- Jarak antara kedua-duanya (imam dan makmum) tidak melebihi 300 hasta.
Sekiranya salah seorang berada di dalam masjid, manakala sebahagian lagi berada di luar masjid, kiraan jarak 300 hasta (150 meter) tersebut bermula daripada bahagian akhir masjid dan bukannya dari saf yang terakhir dalam masjid iaitu jarak di antara tepi dinding luar masjid dengan tempat berdiri makmum yang terdekat di luar masjid tidak melebih 300 hasta. (Lihat al-Taqrirat al-Sadidah, hlm. 297 dan al-Fiqh al-Manhaji, 1/182)
Imam Kamaluddin al-Damiri pula berpendapat bahawa dengan makmum melihat imam atau melihat sebahagian daripada saf atau mendengar suara imam atau mendengar suara muballigh, adalah merupakan antara sebab-sebab yang boleh membawa kepada pengetahuan makmum mengenai pergerakkan imam di dalam solat.
Walau bagaimanapun, di sisi kami dan jumhur ulama sekadar (mensyaratkan) perkara tersebut sahaja tidak cukup, bahkan mesti bersamanya diletakkan syarat supaya berhimpunnya imam dan makmum (dalam satu tempat) kerana kalaulah sudah cukup dengan hanya pengetahuan (mengenai pergerakkan imam), sudah tentu terbatalnya (tidak perlu lagi) perintah untuk pergi ke masjid bagi menunaikan solat Jumaat.
Begitu juga, seruan untuk menunaikan solat berjemaah (di masjid). Dan setiap orang akan menunaikan solat di rumah masing-masing atau di pasar dengan berimamkan (mengikuti) solat imam di masjid, sekiranya mereka mengetahuinya (pergerakkan imam). Ini jelas menyalahi al-Quran dan Sunnah. (Lihat al-Najm al-Wahhaj fi Syarh al-Minhaj, 2/375)
Hukum Menunaikan Solat Jumaat Secara Live Streaming
Berbalik kepada soalan yang ditanyakan, menunaikan solat Jumaat melalui perantaraan live streaming adalah tidak sah dan solatnya terbatal kerana tidak memenuhi syarat-syarat sah mengikuti imam dalam solat berjemaah sebagaimana yang telah disebutkan oleh para ulama.
Begitu juga, solat berjemaah ini sebenarnya bertujuan untuk menghimpunkan orang-orang Islam (secara hakiki). Oleh itu, ia berhajat kepada satu tempat dan bersambungnya saf antara satu sama lain.
Oleh sebab itu, tidak boleh menunaikan solat berjemaah melalui siaran langsung di televisyen atau radio (atau live streaming) kerana ia tidak mencapai maksud sebagaimana yang dikehendaki oleh syarak.
Kalaulah dibenarkan perkara ini, sudah tentu setiap orang boleh menunaikan solat lima waktu dan solat Jumaat di rumah masing-masing.
Sudah tentu, perkara seperti ini menafikan (tujuan) pensyariatan solat Jumaat dan solat berjemaah (iaitu menghimpunkan manusia). (Lihat Majmu’ al-Fatawa wa Rasail Syeikh Ibn al-Uthaimin, 15/213)
Kesimpulannya
Berdasarkan kepada perbahasan dan perbincangan di atas, kami menyimpulkan bahawa menunaikan solat Jumaat melalui perantaraan live streaming adalah tidak sah dan solatnya terbatal kerana tidak memenuhi syarat-syarat sah mengikuti imam dalam solat berjemaah sebagaimana yang telah digariskan oleh para ulama.
Oleh itu, apabila terdapatnya keuzuran atau halangan daripada menunaikan solat Jumaat seperti perintah kawalan pergerakan ini, maka hendaklah kembali kepada rukhsah yang diberikan oleh syarak iaitu menggantikannya dengan menunaikan solat zohor di rumah masing-masing.
Akhir kalam kami berdoa kepada Allah SWT agar memberikan kefahaman yang tepat kepada kita semua dalam beragama. Amin.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Nak Cantik Untuk Suami.’ Wanita Kena Tahu Hukum Mencukur, Mencabut Bulu Kening Sebelum Penuhi Permintaan Pasangan
Isi Kandungan
Toggle‘Nak cantik untuk suami.’ Wanita kena tahu hukum mencukur, mencabut bulu kening sebelum penuhi permintaan pasangan.
Sebenarnya sebelum nak melawa untuk suami tercinta, kena ambil bab hukum, jangan sampai jatuh haram. Sememangnya menjadi impian setiap isteri untuk kelihatan sempurna dan cantik di mata suami.
Namun bab hukum jangan ambil mudah. Ikuti perkongsian Daei Husna Ghani ini dan hadam baik-baik penjelasannya:
Artikel Berkaitan: ‘Alhamdulillah, Cantiknya Bertudung.’ Harris Aliff Kongsi Foto Isteri Berhijab, Ramai Teruja Doakan Intan Ladyana Istiqamah
Nak Cantik Untuk Suami
Sebenarnya perempuan ini boleh ke tidak cukur bulu betis, kaki, tangan semua tu.
Dalam irsyad fatwa ada sebut apa saja yang tidak ada perintah ataupun larangan tentang sesuatu perkara itu. Maka ia kekal pada hukum asal iaitu harus kita boleh tengok ada hadis yang perintahkan untuk buang bulu kemaluan.
Wanita Kena Tahu
Maksudnya:
Fitrah itu ada lima atau lima perkara yan g menjadi fitrah adalah berkhatan, memotong bulu kemaluan, mencabut bulu ketiak, memotong kuku dan memotong misai. – (Riwayat Al-Bukhari, 5889)
Jadi mencabut bulu ketiak, memotong kuku dan memotong misai hukumnya sunat. Baru ini saya ada belajar dalam kitab mukadimah hadramiah (ustaz sebut),
Hukum Mencukur
‘Sebenarnya yang paling baik bagi perempuan yang adalah mencukur bulu ketiak. Manakala bagi bulu kemaluan pula, kita cabut atau pun zaman sekaran g ini kita boleh saja guna wax untuk buang. Ada pun hadis lain kita dilarang untuk cukur ataupun nipiskan bulu kening kerana hukumnya haram.
Maksudnya:
Allah SWT melaknat para pembuat tatu dan mereka yan g meminta untuk dibuatkan tatu untuknya.
Para wanita yang mencukur bulu kening serta wanita yang meminta untuk dibuang bulu keningnya dan orang yang menjarangkan gigi mereka yang mengubah ciptaan Allah.
Mencabut Bulu Kening
Jadi kalau wanita hendak cukur licin bulu kaki, bulu roma di lengan, betis ataupun dia nak buang bulu-bulu dekat hidung ini boleh saja, tidak ada masalah sebab hukumnya harus, tak ada dalil syarak pun yang larang.
Di samping itu, kalau lelaki pula macam mana? Kalaulah dia cukur licin bulu betis itu bagi masyarakat setempat ia tak sampai menyerupai perempuan, maka boleh saja. Tak ada masalah tapi kalau orang anggap licin mulus kaki itu macam perempuan. Jika be gitu, yang tu tak boleh, jelas kan…
Sebelum Penuhi Permintaan Pasangan
Bagi perempuan, menghilangkan bulu kening adalah haram sekalipun dengan permintaan suami kerana larangan keras oleh Rasulullah SAW dalam hadis baginda.
Bagi lelaki pula dilarang mencukur janggut, berikutan hadis berikut ;
Daripada Abdullah Ibn Umar R.anhuma bahawa Nabi S.A.W bersabda:
أَحْفُوا الشَّوَارِبَ وَأَعْفُوا اللِّحَى
Maksudnya: Cukurlah misai-misai, dan biarkanlah jangut-janggut. [Riwayat Muslim (259)]
Masa belajar kitab mukadimah hadramiah ustaz ada sebut juga, bagi lelaki adalah lebih baik untuk cabut bulu ketiak dan cukur bulu kemaluan.
Baca Di Sini:
Jodoh Adalah Ketentuan Allah. “Jika Mampu Dipilih, Tiada Isteri Mahukan Suami Berperangai Buruk.’
Jual Barang Mekap Tak Salah. ‘Yang Haramnya Bila Wanita Buat Tutorial Mekap Untuk Tatapan Umum.’
Kashoorga : Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat untuk semua. Insyallah.
Sumber: Husna Ghani
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI