![Untitled design (1)](https://cdn.kashoorga.com/2022/06/462323-696x350.jpeg)
Sejak dulu lagi, banyak syarikat pelancongan menawarkan harga RM1500 membuat badal haji. Mungkin tiadanya pendedahan mengenai isu ini, banyak syarikat pelancongan umrah mengaut untung begitu saja tanpa membuat badal haji seperti diamanahkan.
Isu badal haji dengan kos RM1500 ini pernah KASHOORGA tulis dalam temuramah bersama penasihat Tabung Haji dan juga pemilik bersama syarikat umrah Andalusia Travel & Tours iaitu Dato Ustaz Daud Che Ngah yang menyifatkan harga RM1500 adalah tidak logik pada 15 Jun lalu.
Jelas Ustaz Daud Che Ngah, syarikat pengendali umrah ini mengaut untung RM500,000 semusim begitu saja kerana ramai terpedaya. Modus operandi mereka membacakan 10 nama secara pukal sedangkan syarat badal haji ialah satu orang untuk satu nama. Jelasnya, cara terbaik mengenal pasti tidak ditipu ialah harga mesti melebihi RM3000 ke atas selain memastikan syarikat terlibat diberi lesen oleh Tabung Haji membawa jemaah haji.
BACA SINI :- PENIPUAN BADAL HAJI, KOS RM1500 HARGA TAK LOGIK – DATO USTAZ DAUD CHE NGAH
Dan isu ini mendapat perhatian dari Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (Motac) yang akan mengambil tindakan terhadap pengusaha pelancongan yang menawarkan pakej badal haji meragukan menerusi media sosial, sejak akhir-akhir ini.
Motac dalam kenyataan menyebut, pihaknya memandang serius tawaran pakej berkenaan memandangkan harganya jauh lebih rendah daripada caj pakej dan permit haji dikenakan kerajaan Arab Saudi.
“Motac akan mengambil tindakan sewajarnya bawah Akta Industri Pelancongan 1992 (Akta 482) yakni Seksyen 8(d) Akta 482 menyebut syarikat pengusaha pelancongan tidak boleh menjalankan perniagaan mengikut cara yang memudaratkan kepentingan orang awam, industri pelancongan atau ekonomi negara,” menurut kenyataan itu.
Menurut Motac, pengusaha pelancongan yang melanggar akta berkenaan boleh dikenakan penggantungan atau pembatalan lesen.
Sehubungan itu, Motac menasihatkan orang awam untuk membuat pengesahan terlebih dahulu terhadap apa saja pakej ditawarkan dan hanya mempertimbangkan syarikat berlesen demi memastikan hak mereka terpelihara.
Senarai syarikat pelancongan yang berlesen bawah Motac boleh dirujuk di laman web, www.motac.gov.my/semakan/umrah.
Sebelum ini, Pengarah Operasi Bimbingan Tengku Aziz Raja Abdullah dilaporkan berkata, lambakan iklan yang mempromosikan pakej badal haji pada harga tidak munasabah perlu diberi perhatian serius kerana ia seolah-olah tindakan sengaja mengaut keuntungan.
Katanya, Lembaga Tabung Haji yang memainkan peranan penting di Tanah Suci pun tidak melaksanakan badal haji tahun ini kerana menyedari pelbagai peraturan ditetapkan Arab Saudi. Sumber : FreeMalaysiatoday
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Wanita Datang Bulan Tak Perlu Berpuasa, Ini Hukum Ambil Pil Pencegah Haid
![](https://cdn.kashoorga.com/2023/04/514707.jpeg)
Isi Kandungan
ToggleWanita datang bulan tak perlu berpuasa, ini hukum ambil pil pencegah haid untuk berpuasa penuh sepanjang bulan Ramadan. Adakah perkara ini dibenarkan.
Sesetengah orang tak mahu meninggalkan puasa sepanjang bulan Ramadan hingga sanggup makan pil. Maklumlah Ramadan hanya setahun sekali.
Persoalan ini diutarakan kepada Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan dan ini jawapannya:
Artikel Berkaitan:
Wanita Dah Niat Puasa Sebulan, Tapi Datang Haid
Wanita Datang Bulan
Soalan:
Bolehkah saya mengambil pil pencegahan haid agar dapat puasa sebulan sepanjang bulan Ramadan? Mohon pencerahan.
Jawapan:
Hukum bagi wanita yang mengambil ubat tahan haid bagi tujuan berpuasa penuh di bulan Ramadan adalah harus.
Keharusan ini tertakluk dengan syarat mendapatkan nasihat daripada pakar perubatan dan pengesahan tiada implikasi mudarat terhadap tubuh badan seseorang wanita tersebut.
Walau bagaimanapun, lebih baik tidak mengambil ubat tersebut kerana yang paling afdal meraikan fitrah semula jadi yang telah ditentukan oleh Allah SWT untuk kaum wanita.
Definisi Haid:
Haid merupakan darah tabi’i (tabiat semulajadi yang normal) mengalir keluar daripada pangkal rahim perempuan setelah baligh ketika badannya sihat tanpa ada sebab (penyakit) dalam tempoh-tempoh tertentu.
Tak Perlu Berpuasa
Darah haid merupakan kejadian semulajadi yang ditentukan oleh Allah SWT kepada kaum hawa berdasarkan hadis yang diriwayatkan daripada Aisyah RA:
. قالَ: إنَّ هذا شيءٌ كتبَهُ اللَّهُ عزَّ وجلَّ على بَناتِ آدمَ
Maksudnya: “Rasulullah bersabda: Sesungguhnya, ini adalah perkara yang telah ditetapkan oleh Allah untuk anak cucu perempuan Adam.“- Riwayat Bukhari (294)
Wanita yang mengalami haid di bulan Ramadan tidak perlu berpuasa dan diperintahkan untuk menggantikan puasanya pada hari-hari yang ditinggalkan berdasarkan hadis berdasarkan daripada Mu’azah Al-‘Adawiyyah:
قالَتْ: كانَ يُصِيبُنَا ذلكَ، فَنُؤْمَرُ بقَضَاءِ الصَّوْمِ، ولَا نُؤْمَرُ بقَضَاءِ الصَّلَاةِ.
Maksudnya:
Aisyah RA berkata: Kami telah ditimpa haid, kemudian kami diperintahkan untuk menggantikan puasa (yang ditinggalkan kerana haid) tetapi tidak memerintahkan untuk menggantikan solat”.
Riwayat Muslim (335)
Hukum Ambil
Imam al-Nawawi menyebutkan bahawa antara syarat yang membolehkan seseorang berpuasa ialah suci daripada haid dan nifas:
وَالنَّقَاءُ عَنْ الْحَيْضِ وَالنِّفَاسِ جَمِيعَ النَّهَارِ
Maksudnya:
Terhenti daripada haid dan nifas sepanjang waktu siang. Seterusnya, tiada nas larangan dalam perbuatan makan pil tahan haid. Oleh itu harus makan ubat tahan haid bertepatan kaedah fiqh yang yang masyhur :
الأَصْلُ فِي الأَشْيَاءِ الإباحَة حَتَّى يَدُل الدَّلِيل عَلَى التَّحْرِيمِ
Maksudnya: Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada pengharaman (perkara tersebut).
(Lihat: al-Asybah wa al-Nazair , Imam Suyuthi .60)
Namun, sekiranya terbukti dari sudut perubatan oleh pihak yang beroautoriti bahawa memakan ubat menahan haid boleh mendatangkan mudarat jangka masa pendek atau panjang, maka penggunaannya tidak dibenarkan. Ini bertepatan dengan sabda Nabi SAW:
لاَ ضَرَرَ وَلاَ ضِرَارَ
Maksudnya: “Tidak boleh memberikan mudarat atau saling berbalas memberi mudarat.
Riwayat Ibn Majah (2341)
Oleh yang demikian, wanita yang ingin mengambil ubat menahan haid perlu mendapatkan nasihat daripada pakar perubatan agar dapat terhindar daripada sebarang implikasi kesihatan.
Pil Pencegah Haid
Berdasarkan pandangan ulama, memakan ubat untuk melambatkan kitaran haidnya adalah dibolehkan dengan syarat mendapatkan nasihat daripada pakar perubatan terlebih dahulu dan ubat tersebut tidak mendatangkan kemudaratan kepada penggunanya.
Walau bagaimanapun lebih baik tidak memakan pil kitaran haid agar dapat mengikut fitrah kejadian semula jadi yang telah ditetapkan oleh Allah SWT.
Kedatangan haid merupakan sesuatu tanda wanita itu dalam keadaan sihat. Oleh itu, wanita yang mengalami haid ketika bulan Ramadan, boleh meninggalkan puasa dan menggantikannya di bulan-bulan lain.
Baca Di Sini:
Khabar Gembira Buat Wanita Haid, Kejar Amalan Ini Di 10 Malam Terakhir Ramadan
Kashoorga: Allah sudah bagi kelebihan pada wanita, apa salahnya menghargai fitrah seseorang wanita.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Kenapa Agama Larang Keras Tampar Muka Musuh Apatah Lagi Anak Isteri – Mufti Perlis
![](https://cdn.kashoorga.com/2022/03/445065.jpeg)
Dalam keadaan marah, tindakan spontan pasti berlaku. Ini termasuklah perbuatan menampar seseorang yang cuba menjatuhkan maruah pasangan seperti yang terjadi di Oscar di mana pelakon Will Smith menampar muka Chris Rock yang dilihat menjatuhkan maruah isterinya berkaitan isu rambut botak.
Namun sebelum ramai meraikan atau meniru perbuatan menampar itu, Islam melarang keras menampar muka orang lain berdasarkan satu hadith dari Nabi Muhammad SAW ini.
Dikongsi dari Mufti Negeri Perlis, Prof Madya Dato Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin, fahami mengapa perbuatan menampar muka ini tidak dibenarkan hatta kepada musuh apatah lagi anak isteri.
1. Islam menghormati kedudukannya insan yang mana Allah telah tegaskan kemuliaannya dalam al-Quran pada Surah al-Isra ayat 70:-
۞وَلَقَدۡ كَرَّمۡنَا بَنِيٓ ءَادَمَ وَحَمَلۡنَٰهُمۡ فِي ٱلۡبَرِّ وَٱلۡبَحۡرِ وَرَزَقۡنَٰهُم مِّنَ ٱلطَّيِّبَٰتِ وَفَضَّلۡنَٰهُمۡ عَلَىٰ كَثِيرٖ مِّمَّنۡ خَلَقۡنَا تَفۡضِيلٗا ٧٠
(maksunya) “Dan sesungguhnya telah Kami muliakan anak-anak Adam, Kami angkut mereka di daratan dan di lautan, Kami beri mereka rezeki dari yang baik-baik dan Kami lebihkan mereka dengan kelebihan atas kebanyakan makhluk yang telah Kami ciptakan”.
2. Atas penghormatan kepada keturunan Adam, maka Nabi s.a.w melarang kita memukul, menampar ataupun mencederakan wajah ataupun muka sesama insan sekalipun di medan peperangan. Ini kerana muka merupakan tempat kemuliaan seseorang.
Nas Hadis
1. Dalam hadis yang sahih Nabi s.a.w bersabda:-
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: "إِذَا قَاتَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَجْتَنِبِ الوَجْهَ
Daripada Abu Hurairah RA, daripada Nabi SAW bersabda: “Apabila seseorang kamu berperang, jauhilah dari (mencederakan) muka”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Hadis Abu Hurairah di atas diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari dalam kitabnya Al-Adab al-Mufrad dengan lafaz.
إِذَا ضَرَبَ أَحَدُكُمْ خَادِمَهُ فَلْيَجْتَنِبِ الْوَجْهَ
“Apabila seseorang kamu memukul khadamnya, maka jauhilah dari (memukul) muka”
Sementara dalam riwayat lain daripada al-Imam Ahmad diriwayatkan dengan lafaz:-
إِذَا ضَرَبَ أَحَدُكُمْ فَلْيَجْتَنِبِ الْوَجْهَ
“Apabila seseorang kamu memukul maka jauhilah muka”.
Hormati Insan
4. Islam mengajar kita disiplin dalam segala tindakan sekalipun ketika marah. Justeru itu dalam Islam, sekalipun ketika berada di medan perang bertempur dengan musuh yang memerangi kita, namun kita tetap diperintahkan berdisiplin dalam tindakan.
Ini bertujuan menghormati nilai keinsanan yang ada dalam diri kita dan diri pihak yang kita bertembung dengannya. Pertempuran sesama manusia sudah pasti tidak sama dibandingkan pertempuran sesama binatang yang tiada nilai insani dan peradaban insaniah.
Nabi SAW menunjukkan untuk umat Islam pelbagai peraturan sekalipun dengan musuh bagi tujuan memelihara nilai kita sebagai manusia hamba Allah yang dijadikan khalifah atas muka bumi ini. Antaranya, sabda Nabi SAW.
لَا تَغْدِرُوا وَلَا تَغُلُّوا وَلَا تُمَثِّلُوا وَلَا تَقْتُلُوا الْوِلْدَانَ وَلَا أَصْحَابَ الصَّوَامِعِ
“Jangan kamu melanggar perjanjian, jangan kamu mengkhianati harta rampasan perang, jangan kamu rosakkan mayat, jangan kamu bunuh kanak-kanak dan ahli-ahli rumah ibadat”. (Riwayat Ahmad, kata Ahmad Muhammad Syakir ketika mentahqiqkan musnad Ahmad, hadith ke-2728: “Sanad hadith ini hasan”).
Kenapa Dilarang?
5. Al-Imam al-Nawawi (meninggal 676 Hijrah) ketika mensyarahkan Sahih Muslim meletakkan hadis perintah ‘jauhilah muka’ tersebut di bawah bab (بَاب النَّهْيِ عَنْ ضَرْبِ الْوَجْهِ) iaitu BAB TEGAHAN MEMUKUL MUKA. Al-Imam al-Nawawi menyebut dalam Sharah Sahih Muslim menyebut:-
وَفِي رِوَايَةٍ إِذَا ضَرَبَ أَحَدُكُمْ وَفِي رِوَايَةٍ لَا يَلْطِمَنَّ الْوَجْهَ…قَالَ الْعُلَمَاءُ هَذَا تَصْرِيحٌ بِالنَّهْيِ عَنْ ضَرْبِ الْوَجْهِ لِأَنَّهُ لَطِيفٌ يَجْمَعُ الْمَحَاسِنَ وَأَعْضَاؤُهُ نَفِيسَةٌ لَطِيفَةٌ وَأَكْثَرُ الْإِدْرَاكِ بِهَا فَقَدْ يُبْطِلُهَا ضَرْبُ الْوَجْهِ وَقَدْ يَنْقُصُهَا وقد يشوه الوجه والشين فيه فاحش لانه بَارِزٌ ظَاهِرٌ لَا يُمْكِنُ سَتْرُهُ وَمَتَى ضَرَبَهُ لَا يَسْلَمُ مِنْ شَيْنٍ غَالِبًا وَيَدْخُلُ فِي النَّهْيِ إِذَا ضَرَبَ زَوْجَتَهُ أَوْ وَلَدَهُ أَوْ عبده ضرب تأديب فليجتنب الوجه
Terjemahan: Dalam satu riwayat yang lain: “Apabila kamu memukul…” dan dalam riwayat yang lain pula “Jangan kamu menampar muka”…berkata para ulama: Hadis ini menyebut secara jelas mengenai larangan memukul muka. Ini kerana muka sesuatu yang lembut (gentle) yang menghimpunkan segala keelokan.
Anggota-anggota pada muka itu sangat berharga dan lembut juga sering terdedah. Memukul muka boleh merosakkannya atau boleh mencacatkannya atau boleh merosakkannya atau boleh menghodohkannya. Kecacatan pada wajah itu buruk kerana ia jelas lagi zahir yang tidak mungkin untuk ditutupi.
Apabila ia dipukul maka biasanya tidak selamat dari berlakunya kecacatan. Termasuklah dalam larangan ini memukul isteri atau anak atau hamba (sekalipun) untuk tujuan mendidik” (Al-Nawawi, Sharh Sahih Muslim, 16/165. Beirut: Dar Ihya al-Turath al-‘Arabi)
1. Kata al-Imam al-Son’ani dalam Subul al-Salam:-
وَهُوَ دَلِيلٌ عَلَى تَحْرِيمِ ضَرْبِ الْوَجْهِ وَأَنَّهُ يُتَّقَى فَلَا يُضْرَبُ وَلَا يُلْطَمُ وَلَوْ فِي حَدٍّ مِنْ الْحُدُودِ الشَّرْعِيَّةِ وَلَوْ فِي الْجِهَادِ
Terjemahan: “Hadis ini merupakan dalil haram memukul muka dan ia (muka) dielakkan, tidak dipukul, tidak ditampar sekalipun dalam hudud yang disyariatkan dan sekalipun dalam jihad”. (Al-Son’ani, Subul al-Salam, 2/667. Beirut: Dar al-Hadith)
7. Muka atau wajah merupakan anggota yang memberikan identiti seseorang insan dikenali. Kerinduan, kasih, suka, benci antara sesama insan juga sering berkaitan dengan wajah. Pada wajah seseorang juga dapat diselami perasaannya. Wajah juga merupakan perlambangan kasih-sayang, maruah, penghormatan dan pelbagai perkara yang membabitan keinsanan seseorang Maka, Islam mengajar agar wajah insan itu dihormati.
8. Wajah merupakan anggota mulia yang dengannya insan menghadap ke arah tempat ibadah. Ia lambang kesungguhan insan menyerahkan diri kepada Allah. Ini seperti disebut dalam banyak tempat dalam al-Quran:-
وَمِنۡ حَيۡثُ خَرَجۡتَ فَوَلِّ وَجۡهَكَ شَطۡرَ ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡحَرَامِۖ وَإِنَّهُۥ لَلۡحَقُّ مِن رَّبِّكَۗ وَمَا ٱللَّهُ بِغَٰفِلٍ عَمَّا تَعۡمَلُونَ ١٤٩ وَمِنۡ حَيۡثُ خَرَجۡتَ فَوَلِّ وَجۡهَكَ شَطۡرَ ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡحَرَامِۚ وَحَيۡثُ مَا كُنتُمۡ فَوَلُّواْ وُجُوهَكُمۡ شَطۡرَهُۥ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيۡكُمۡ حُجَّةٌ إِلَّا ٱلَّذِينَ ظَلَمُواْ مِنۡهُمۡ فَلَا تَخۡشَوۡهُمۡ وَٱخۡشَوۡنِي وَلِأُتِمَّ نِعۡمَتِي عَلَيۡكُمۡ وَلَعَلَّكُمۡ تَهۡتَدُونَ ١٥٠
(maksudnya) “Dan dari mana saja kamu keluar (datang), maka hadapkanlah wajahmu ke arah Masjidil Haram, sesungguhnya perintah itu benar-benar sesuatu dari Tuhanmu. Dan Allah sekali-kali tidak lalai mengenai apa yang kamu kerjakan. Dan dari mana saja kamu (keluar), maka hadapkanlah wajahmu ke arah Masjidil Haram. Dan dimana saja kamu (sekalian) berada, maka hadapkanlah wajah-wajah kamu ke arahnya, agar tiada hujah bagi manusia atas kamu, kecuali orang-orang yang zalim diantara mereka. Maka janganlah kamu takut kepada mereka dan takutlah kepadaKU (sahaja). Dan agar AKU sempurnakan nikmatKU atas kamu, dan supaya kamu mendapat petunjuk” (Surah al-Baqarah ayat 149-150)
Nabi Ibrahim menyebut:-
إِنِّي وَجَّهۡتُ وَجۡهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَ حَنِيفٗاۖ وَمَآ أَنَا۠ مِنَ ٱلۡمُشۡرِكِينَ ٧٩
“Sesungguhnya aku hadapkan wajahku kepada DIA yang menciptakan langit dan bumi dalam keadaan bertauhid dan aku bukan dari kalangan mereka yang musyrik” (Surah al-An’am ayat 79).
Anak Isteri Lebih Dilarang
9. Islam memerintahkan umatnya berdisiplin dalam tindakan sekalipun ketika marah. Jika musuh di medan peperangan disuruh untuk kita elakkan mencacatkan wajah ataupun muka mereka ketika bertempur, padahal keadaan di medan peperangan itu biasanya sukar untuk dikawal pergerakan. Maka apatah lagi mereka yang bukan musuh yang tidak bertarung dengan kita. Anak, isteri dan juga murid bukanlah musuh kita, maka lebih wajar untuk tidak memukul ataupun menampar muka mereka. Perintah larangan memukul atau menampar muka mereka tentu tentu lebih utama. Kata al-Hafiz Zain al-Din Abd al-Rahim al-‘Iraqi (meninggal 806H) dalam Tarh al-Tathrib (طرح التثريب):
أَنَّهُ إذَا حَصَلَتْ مُقَاتَلَةٌ مِنْ الْجَانِبَيْنِ وَلَوْ فِي دَفْعِ صَائِلٍ وَنَحْوِهِ يَتَّقِي وَجْهَهُ فَمَا ظَنُّك بِمَا إذَا لَمْ يَقَعْ مِنْ الْجَانِبِ الْآخَرِ ضَرْبٌ فَهُوَ أَوْلَى بِأَنْ يَتَّقِيَ الْوَجْهَ؛ لِأَنَّ صَاحِبَ الْمُدَافَعَةِ قَدْ تَضْطَرُّهُ الْحَالُ إلَى الضَّرْبِ فِي وَجْهِهِ، وَمَعَ ذَلِكَ فَنَهَى عَنْهُ فَاَلَّذِي لَا يُدَافِعُهُ الْمَضْرُوبُ أَوْلَى بِأَنْ يُؤْمَرَ بِاجْتِنَابِ الْوَجْهِ.. يَدْخُلُ فِي ذَلِكَ ضَرْبُ الْإِمَامِ أَوْ مَأْذُونِهِ فِي الْحُدُودِ وَالتَّعَازِيرِ، وَضَرْبُ الْإِنْسَانِ زَوْجَتَهُ أَوْ وَلَدَهُ أَوْ عَبْدَهُ عَلَى طَرِيقِ التَّأْدِيبِ
Terjemahan: “Apabila berlaku peperangan antara dua pihak, sekalipun untuk mempertahankan diri dari serangan penyerang atau seumpamanya maka dia (hendaklah) mengelakkan (menyerang) muka. Justeru, apatahlagi untuk kau fahami jika tidak berlaku pukulan (serangan) dari pihak yang lain, maka sudah pastilah lebih wajar untuk menjauhi muka. Ini kerana, pihak yang mempertahankan diri kadang-kala keadaan memaksanya untuk memukul muka, pun begitu perkara itu dilarang. Maka, orang tidak mempertahankan diri dari serangan lebih wajar untuk diperintahkan mengelakkan (memukul) muka…termasuk dalam perkara ini pukulan (hukuman) imam (pemerintah) atau pihak yang dibenarkan (melaksanakan hukuman) hudud dan ta’zir. (Begitu juga) pukulan seseorang pada isterinya atau anaknya atau hambanya yang bertujuan mendidik”.( sumber: al-‘Iraqi, Tarh al-Tathrib fi Syarh al-Taqrib, 8/16. Beirut: Dar al-Turath al-‘Arabi)
1. ِِAl-Imam Anwar Shah al-Kashmiri (meninggal 1353H) dalam Faidh al-Bari (فيض الباري) mengulas hadis ini dengan menyebut:-
والأَمْرُ بالاتقاء عن الوَجْه ليس مخصوصًا بالإِنسان، بل ينبغي أن لا يُضْرب وَجْهُ الفَرَس أيضًا
(Larangan mengelakkan memukul muka bukan hanya khusus tehadap insan, bahkan sepatutnya tidak dipukul muka kuda juga). (4/37. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah)
Pendapat al-Kashmiri ini selaras dengan bab yang telah diletakkan oleh al-Nawawi dalam Sharh Sahih Muslim iaitu بَابُ النَّهْيِ عَنْ ضَرْبِ الْحَيَوَانِ فِي وَجْهِهِ وَوَسْمِهِ فِيهِ (Bab Larangan Memukul Binatang dan Membuat Tanda Pada Mukanya).
Demikianlah, wajah binatang pun disuruh untuk kita elakkan dari mencederakannya. Apatahlagi wajah manusia. Betapa luasnya rahmat dan ihsan Islam ini untuk semua pihak.
11. Pendidikan dibina atas kasih sayang. Bagaimanakah mungkin untuk ibu bapa ataupun guru menampar muka orang yang mereka kasihi?! Mungkin kadang-kala atas perasaan marah, namun kemarahan dalam kehidupan ini hendaklah dikawal agar tidak melanggar batasannya. Sepertimana cinta, sedih, cemburu dan perasaan yang lain ada kawalannya, demikianlah kemarahan dalam diri seseorang. Memukul ataupun merotan anak dibolehkan dengan syarat-syaratnya tetapi bukan pada muka dan mana-mana anggota yang boleh mendatangkan kecacatan kekal ataupun serius.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Hargai Mak Ayah, Jangan Masa ‘Claim’ Harta Baru Nak Balik” Kisah Lelaki ini Bantu Ibu Tua Hidup Sendiri Undang Simpati
![](https://cdn.kashoorga.com/2020/01/131376-27_41_339260.jpeg)
Isi Kandungan
ToggleIbu adalah insan yang perlu kita sayangi hingga ke akhir hayat. Selagi dia hidup, selagi itulah sebagai anak kita perlu membahagiakan dirinya.
Bukan hanya beri wang ringgit, sebaliknya cukuplah sekadar mencurahkan kasih sayang sewajarnya. Memastikan dirinya mempunyai tempat tinggal yang selamat, sempurna dan boleh didiami hingga hujung nyawanya.
Namun ada segelintir masyarakat hari ini sewenang-wenangnya membiarkan ibu mereka ini tanpa kasih sayang dan penjagaan secukupnya. Dalam usia masih tua sanggup membiarkan mereka bekerja tanpa ada rasa kasihan.
Mungkin ada sebab anak-anaknya memperlakukan ibu mereka begitu dan salah satunya disebabkan taraf kehidupan atau sebab lain.
Seperti perkongsian lelaki ini yang dilaman sosial twitter menggunakan akaun nama @AizatAzroy menceritakan kisahnya yang menolong seorang warga emas untuk pulang ke rumahnya.
Dari cerita makcik itu, dia mempunyai seorang anak perempuan tetapi tidak mahu menyusahkan mereka sekeluarga. Lalu mengambil keputusan hidup sendiri dengan kudrat yang dia ada bekerja untuk menampung hidup.
Aku terjumpa makcik ni dia mintak tumpangkan dia balik rumah. Apa yang aku nak cerita bukan nak tunjuk aku baik tpi nak share biar jadi pengajaran untuk semua.
Aku jumpa makcik dekat jalan besar menghala johbase. Dri jauh nampak dia nak pitam. Terhuyung hayang berjalan sambil bawak barang barang rumah. Dlam plastik tu aku nampak biskut kering dgan teh serbuk. So aku follow slow blakang dia tkut jadi apa apa.
Dalam otak nak biarkan je makcik ni. Bukan masalah aku kan. Tpi hati ni tk sampai hati nak biar. So aku stop aku tanya makcik nak pegi mana. Dia cakap dia nak balik rumah dekat yap tau sah. Aku tak cakap banyak suruh dia naik lori aku.
Dalam perjalanan tu makcik ni cerita lah kenapa apa terjadi. Makcik tu ckap dia tk sihat dah 2 hari tapi terpaksa jugak kerja. Makcik ni kerja basuh pinggan je dekat bandar dekat dgan flat. Gaji pon rm20 sehari. Aku nk hantar dia pergi hospital dia cakap taknak.
So dia mintak aku belikan minyak cap kapak je. Time nk turun pegi kedai dia hulur aku duit rm20 sekeping duit gaji dia harini. Ya Allah sedih. Aku ckap tkpe la makcik. Dia seboleh boleh nk bg aku duit tu. Lepas beli aku bg dia. Dia tk berhenti ckap trima kasih.
Dia cakap cukup lah dengan minyak kapak ni makcik berubat. Esok elok la ni. Aku tanya la kt makcik tu. Anak tkde ke makcik. Dia ckap ada sorang. Tpi perempuan. Dia mcm berat nak cerita kat aku. Aku pon diam jela. Tapi lama jugak dia diam. Bru dia start cerita.
Anak perempuan dia ni dah berkahwin. Tpi tk pernah tgok dia kt rumah. So basically makcik ni hidup sorang. Makcik tu ckap rumah anak dia dkt kluang jugak. Tpi dia tknak dtang sana sebab tknak kacau anak dia dgan suami dia.
Dia cerita yang bil air rumah dia duduk sekarang baru kena potong . Sampai roundabout yap tau sah aku tanya mana rumah makcik. Dia ckap rumah dia dekat jalan sawi tpi dekat hujung sungai. Dalam hati aku. Mana ada rumah dekat situ
So dia tunjuk la jalan rumah dia. Memang hujung sungai eh rumah dia. Jalan boleh muat 1 lori aku je ni haa. Makcik tu cakap ni rumah pprt. Sampai dekat jambatan je boleh muat lori aku. Aku tk dapat hantar makcik ni sampai rumah dia.
Makcik tu cakap tkpe. Smpai sini pon dah ckup. Dia berterima kasih dgan aku sepanjang perjalanan tu. Aku nak hulur duit dekat makcik ni. Dia tolak. Dia yg nk bg duit kat aku ada laa. Haha semoga dipermudahkan urusan ye makcik. Aminn
This is first time aku sendiri jumpa orang mcmni. Selalu aku tgok dalam drama tv je hidup mcm makcik ni. Tpi Allah nk tunjuk dekat aku. Aku bersyukur sebab walaupun aku dah tkde mak ayah. Dapat bantu makcik tu pon dah lega.
So hargailah mak ayah korang ye. Jangan time claim harta bru korang sibuk nak balik rumah tgok mereka. Doakan jugak dkat arwah mama dan pap aku. Al fatihah untuk semua. Yang baik datang dari Allah. Yang buruk datang dari manusia tu sendiri. Wallahualam.
SubhanaAllah. I dont expect this thread will blow up. Tkde ape nak promote. Just doakan aku dapat tunaikan impian solat di semua masjid di Johor. Aminn
Ternyata perkongsian ini mengundang simpati warganet. Posting ini telah diretweet hingga lebih 10 ribu dan 13 ribu butang like. Masing-masing memuji sikap lelaki ini yang membantu makcik berkenaan.
Tahniah bro, semoga murah rezeki
Yang ada mak, ayah, sayang & hargailah mereka
Semoga kehidupan Tuan dirahmati Allah
Hanya mampu berdoa
Sumber :Twitter Aizat Azroy
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI