Malahan, akui Hannah Delisha mengakui bukan mudah untuk kekal istiqamah selepas mengambil keputusan untuk berhijab tiga tahun lalu.
Hannah atau nama sebenarnya Hannah Adlina Blackburne Birch mengambil keputusan untuk tidak menghakimi selebriti wanita yang membuka tudung atau tidak lagi berhijab.
Iman Sentiasa Turun Naik
“Bukan tempat saya untuk menghakimi mereka yang membuat keputusan tidak lagi bertudung kerana kita hanya manusia biasa yang mana iman turun dan naik.
Ads
“Sudah lumrah sebagai manusia, adakalanya iman kita turun dan berkurang yang mana saya pun pernah mengalaminya.
“Contohnya ketika penggambaran di luar, nampak orang pakai ‘dress’ dan rambut mengerbang, terkenang sebelum bertudung dulu. Rasa seperti seronoknya kerana tidak panas.
“Jadi apabila berdepan dengan momen sebegitu, saya pilih untuk tidak berfikir mengenainya. Ini keputusan yang telah dibuat dan harus diteruskan,” kata Hannah.
Hannah Delisha Akui
Disamping itu, tambahnya lagi, dia juga pernah terlintas mengenai maksud komen “semoga istiqamah” yang sering ditinggalkan di akaun selebriti wanita yang sudah berhijrah.
“Sebelum berhijab dan nampak komen sebegitu, saya kurang memahami maksudnya. Apabila diri sendiri yang melaluinya, baru saya mendalami komen itu.
“Mudah diungkapkan namun bukan mudah untuk dilakukan. Jadi apabila saya sudah bertudung, baru saya memahami maksud komen itu. Istiqamah itu ternyata bukan mudah,” kata Hannah.
Sukar Istiqamah
Sekitar September 2020, pelakon berasal dari Singapura itu berkongsi mengenai sebab dia bertudung menerusi video yang dimuat naik di saluran YouTube.
Ads
Hannah menerusi perkongsian yang sama, berharap video yang dimuat naik itu akan menjadi inspirasi kepada wanita Islam lain yang berdepan keraguan sama.
Terdahulu, Hannah dan suaminya yang juga pelakon di Singapura, Imam Shah mengejutkan ramai apabila keduanya mendedahkan mengenai perkahwinan mereka di laman media sosial masing-masing pada 18 Februari 2021.
Dahulu saya sering download filem antaranya animasi dan anime jepun secara haram akan tetapi ia untuk tontonan sendiri sahaja. Soalan saya adakah tindakan download filem atau anime secara haram walaupun untuk tontonan sndiri dikira salah? Agak sukar dan mustahil untuk berhubung dengan pengarah dan produksi, jadi bagaimana ingin bertaubat dari kesalahan ini?
Jawapan Mufti Selangor
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
Merujuk kepada persoalan puan, Islam menjaga hak milik manusia termasuklah hak milik penulisan, rekaan/ ciptaan dan hak milik kreativiti.
Kita tidak boleh mengambil atau mencuri hak milik orang lain tanpa keizinan/ kerelaannya. Nabi SAW bersabda: لا يَحِلُّ مالُ امرِئٍ مُسلِمٍ إلَّا بطِيبَةٍ مِن نَفْسِه.
Maksudnya : “Tidak halal harta seseorang Muslim melainkan dengan kerelaan hatinya”. (Riwayat Ahmad) Hak-hak tersebut adalah dikategorikan sebagai harta yang dilihat kepada nilai dan manfaatnya.
Ia dinamakan sebagai harta intelek. Maka filem dan Animasi yang terdapat di laman web yang terbuka tanpa perlu dibeli adalah halal.
Akan tetapi jika dimuat turun melalui ‘hacker’ dengan jalan yang tidak sah, maka haram kerana mengambil hak orang lain tanpa kebenaran. Hendaklah bertaubat dengan tidak mengulangi perbuatan tersebut.
والله أعلم بالصواب Sekian, terima kasih.
Tidak dinafikan, perebutan harta pusaka membabitkan waris kepada mereka yang sudah meninggal dunia sering jadi pertikaian dalam kalangan ahli keluarga.
Lebih-lebih lagi jika si mati tidak meninggalkan sebarang wasiat kepada mereka yang masih hidup.
Malah ada yang sanggup putus keluarga semata-mata bagi memastikan harta yag ada jatuh ke tangan mereka. Lebih teruk ada yang menggunakan ilmu sihir dalam memastikan segala keinginan mereka tercapai.
Dalam satu perkongsian oleh seorang Peguam, Nor Zabetha Muhamad Nor di laman sosial Facebook memberitahu pengalamannya berdepan kes perebutan harta pusaka oleh waris si mati.
Menurutnya kebiasaan individu yang tidak pernah ambil tahu perihal si mati yang paling banyak mempersoalkan soal harta yang ditingalkan si mati.
Ayuh ikuti perkongsiannya yang boleh dijadikan ingatan buat kita yang masih hidup.
Kalau terbaca isu berebut harta si mati, memang saya tak boleh lepas merasakan perasaan ‘tak patut’.
Firma kami selalu juga dirujuk dengan berkaitan harta pusaka. Isu ini selalunya sangat sensitif. Kubur masih merah, sudah adik-beradik berebut berharta.
Kadangkala bila tidak kena gaya sehingga berparang-parang, bergaduh tak tentu hala, sentiasa bermasam muka, sehingga tidak bertegur sapa. Harta si mati punya pasal.
Soalan selalu saya tanya kepada isteri atau suami yang mendapatkan pandangan, biasanya: “Adik-beradik si mati, waktu hidup ada bertanya khabar? Ada melawat?”
“Tidak”
“Kalau minta tolong bila waktu susah, ada membantu?”
“Tidak”
Saja. Saya ingin tahu. Apa tidaknya, bila berlaku kematian, yang tidak bertanya khabar sewaktu hidup dahulu tetapi yang inilah yang selalu terpaling awal mempertikaikan tentang harta pusaka.
Yang apabila waktu hidup si mati, tidak langsung membantu namun terpaling awal juga selalu menuntut. Kalau waktu hidup itu bukan main payah hendak kita harapkan tetapi bab menuntut harta, dia dibarisan paling hadapan mempertikaikan hak.
Terpaling awal mempertikaikan harta si mati, lebih awal berbanding si isteri atau suami yang sama-sama berkongsi hidup, bersama merasa susah dan senang, bersama-sama tahu pahit menjerih bekerja mengumpul harta membela anak-anak dan membayar tanggungan itu dan ini tanpa bantuan adik-beradik.
Tetapi yang terpaling awal menuntut harta si mati itu selalunya yang sama-sama tidak merasa susah dan payah sewaktu hidup. Yang tidak menghulur bantuan. Yang tidak bertanyakan khabar dan berita.
Tetapi apabila berlaku kematian, yang terpaling awal menuntut ini biasanya yang akan kata “Ini Faraid, kita ikut undang-undang Islam. Ini hak kami”. Yang bab ini mereka tahu hak. Mereka taat dan ingin tuntut perintah Allah.
Tetapi mereka pandai memilih. Mereka pilih untuk taat tentang isu pembahagian faraid tetapi memilih tidak taat pada bahagian menyelesaikan hutang si mati, zakat si mati atau menjalankan tanggungjawab terhadap anak-anak atau pasangan si mati.
Tetapi setelah dapat harta, hilang begitu sahaja. Sekali lagi lupa hendak bertanya hak balu atau duda yang kematian pasangannya yang tercinta. Yang kalau hendak dikira, merekalah paling bersedih, sudahlah kehilangan diasak pula dengan isu harta oleh adik-beradik yang tak reti sabar menunggu harta diagih-agihkan.
Setelah dapat harta, langsung yang terpaling awal ini tidak bertanya tentang hal anak-anak si mati. Cukup makan ke tidak? Perbelanjaan semua bagaimana? Tidak peduli langsung. Kerana dia hanya taat pada perintah Islam faraid sahaja, tidak yang lain.
Kalaulah pasangan atau anak-anak si mati tidak cukup perbelanjaan selepas kematian si mati, manalah tahu atas dasar kemanusiaan ingin didermakan sedikit bahagian faraid yang diperolehi dari si mati secara percuma itu. Tetapi tidaklah perkara ini berlaku.
Sebenarnya selepas memperolehi harta, nafkah anak-anak si mati perlu diambil tahu dan kalau anak-anak masih belum baligh, waris si mati yang mewarisi harta perlu menanggung nafkah anak-anak si mati.
Kadangkala harta faraid ini, saya lihat sebagai ujian juga kepada yang hidup ini. Adakah kita cukup kuat menahan ujian harta? Setelah menerima harta ini, adakah kita cukup kuat untuk menahan dugaan supaya amanah dan tidak lepas tanggungjawab kita?
Adakah kita ini bermulia hati dan cukup kuat setelah menerima harta, menjaga hal ehwal dan kebajikan anak dan isteri si mati?
Kita sebagai orang Islam tahu tentang hukum faraid. Benar sebagai orang Islam, wajib kita ikut. Tetapi, betapa mulia sekiranya, yang tidak bertanya khabar, yang tidak peduli tentang hal rumah tangga si mati, susah senang si mati bermulia hati mendermakan bahagian mereka kepada anak-anak atau pasangan yang lebih memerlukan.
Pernah dahulu saya berkongsi tentang kisah bagaimana seorang anak, yang terlibat dalam kemalangan sehingga dipotong kaki. Dia koma dan ayahnya menggunakan wang pampasan yang patut dia dapat.
Sedikit pun tidak diberikan kepada anaknya, habis dibelanjakan oleh ayahnya untuk diri sendiri. Yang kehilangan kaki, si anak. Yang masa depan berubah selama-lamanya, si anak. Tetapi yang menikmati harta dan yang mendapat kesenangan dari derita si anak adalah ayah.
Begitulah ujian duit dan harta ini sampai manusia jadi alpa dan lupa pada tanggungjawab, sampai tidak rasa ihsan dan belas, sampai lupa hubungan anak-beranak.
Malahan ada jenis yang duit bukan menjadi haknya juga sanggup dirampas, selagi mana ada peluang. Kes begini selalunya apabila melibatkan ahli keluarga yang diamanahkan sebagai pemegang amanah bagi harta anak-anak si mati yang belum mencapai usia. Disalah tadbir dan disalah urus.
Ingatlah, kehidupan ini sementara. Harta dan dunia juga sementara. Kalau bukan hak kita jangan ambil.
Kalau hak kita sekalipun, kita merasakan lebih mulia sekiranya menderma demi menjaga hak dan kebajikan anak-anak dan pasangan si mati. Maka dermalah. Besar balasannya.
‘Alhamdulillah, cantiknya bertudung.’ Harris Aliff kongsi foto isteri berhijab, ramai teruja dan doakan Intan Ladyana istiqamah.
Pelakon cantik manis ini bertambah cantik dengan hijab yang digayakan di samping suami dan anak tercinta.
Biarpun foto ini hadir dengan kapsyen yang ringkas namun ramai warganet mendoakan yang baik-baik buat Intan Ladyana agar terus kekal berhijab dan istiqamah sampai bila-bila.
Pelakon jelita Intan Ladyana menarik perhatian netizen apabila tampil dengan mengenakan hijab dalam beberapa foto terbaru yang dimuat naik oleh suaminya, Harris Alif bersama anak perempuan mereka, Eviee Khadeeja.
Penampilan ibu kepada Eviee Khadeeja itu menuai komen positif netizen yang rata-rata memuji penampilan manis Intan. Antaranya ialah:
Harris Aliff Kongsi Foto Isteri Berhijab
Zzuria 85 Intan memang dh cntik,dh jd ibu makin berseri..pakai tudung masya Allah cantikk sungguh..
Yatialias63 “Alhamdulillah, cantik sungguh Intan Ladyana bertudung. Anak pun comel sangat.
Gee1965 Alhamdulillah syukur, semoga istiqamah berhijab Alhamdulillah syukur, semoga Allah pelihara jodoh mereka hingga ke akhir hayat jannah Amin.