Sejak semalam, kes buli melampau ditekap dengan seterika wap sebanyak 90 kali melibatkan 18 pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) mendapat perhatian ramai apabila Mahkamah Tinggi menjatuhkan hukuman penjara 18 tahun kepada enam bekas penuntut UPNM selepas didapati bersalah menyebabkan kecederaan tanpa niat membunuh terhadap Pegawai Kadet Laut UPNM, Zulfarhan Osman Zulkarnain.
Enam bekas penuntut berkenaan, Muhammad Akmal Zuhairi Azmal, Muhammad Azamuddin Mad Sofi, Muhammad Najib Mohd Razi, Muhammad Afif Najmudin Azahat, Mohamad Shobirin Sabri dan Abdoul Hakeem Mohd Ali bagaimana pun terlepas dari hukuman gantung. Manakala baki 12 darinya menjalani hukuman penjara 3 tahun. Isu buli ini mendapat perhatian dari bekas Mufti Wilayah, Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri pernah menulis isu ini suatu masa dulu dari sudut persepktif islam.
Perspektif Islam terhadap buli
Perkara penting yang perlu semua kita fahami, Islam adalah satu agama yang benar-benar menjaga dan memelihara karamah insaniah (kemuliaan insan). Sebab itu kita dapati bahawa di dalam Islam terdapatnya hukuman qisas yang mana antara takrifannya adalah: Hukuman yang ditentukan kadarnya dari sudut syarak sebagai hak kepada anak Adam.
Dalam menjelaskan hal ini, Allah S.W.T berfirman:
وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ
Maksudnya: Dan demi sesungguhnya Kami telah muliakan anak Adam. Surah al-Isra (70)
Ketika menafsirkan ayat ini, al-Hafiz Ibn Kathir rahimahullah berkata: Allah S.W.T mengkhabarkan bahawa Dia memuliakan anak Adam dengan cara Dia menciptakan mereka dengan sebaik-baik kejadian. Rujuk Tafsir al-Quran al-Azhim (5/97).
Manakala larangan dan balasan buat mereka yang memukul orang lain adalah tersangat banyak seperti yang disebutkan di dalam al-Quran dan hadis-hadis. Firman Allah S.W.T:
Maksudnya: Dan diletakkan kitab (buku amalan), maka kau dapat melihat golongan yang melakukan dosa-dosa berasa takut terhadap apa yang terdapat di dalamnya. Dan mereka berkata: “Alangkah celakanya kami ini, kitab apakah ini yang tidak terlepas dosa kecil dan dosa besar melainkan kesemuanya tercatat !”, mereka mendapati apa yang telah mereka kerjakan sebelum ini dan Tuhan kamu tidak pernah menzalimi seseorang pun. Surah al-Kahf (49)
Di dalam sebuah hadis sahih daripada Abu Hurairah R.anhu beliau meriwayatkan dari Nabi S.A.W baginda bersabda:
Maksudnya: Sesungguhnya orang muflis dari kalangan umatku adalah sesiapa yang datang pada hari kiamat dengan solat, puasa, dan zakat. Dia juga datang dalam keadaan pernah mencela orang ini, menuduh orang ini, memakan harta orang ini, menumpahkan darah orang ini, memukul orang ini. Maka diberikan kepada orang-orang tersebut kebaikan-kebaikan dirinya. Sekiranya kebaikannya sudah habis dalam keadaan perhitungan ke atasnya belum lagi habis, maka diambil kejahatan-kejahatan mereka itu tadi lalu dicampakkan kepadanya dan kemudiannya dia dicampak ke dalam neraka. Riwayat Muslim (2581)
Ads
Kata al-Imam al-Nawawi rahimahullah ketika mensyarahkan hadis ini: Sangat benarlah Nabi S.A.W. Kerana sesungguhnya inilah sebenar-benar muflis. Adapun seorang yang muflis di dunia, maka sesungguhnya dunia itu datang dan pergi.
Boleh jadi seseorang itu asalnya fakir, lalu dia berubah menjadi kaya ataupun sebaliknya. Akan tetapi, sebenar-benar muflis itu adalah ketika seorang itu muflis atas segala kebaikan yang dia telah berpenat lelah dalam mengerjakannya. Di hadapannya hari kiamat yang amalan kebaikannya akan menjadi saksi. Kemudian kebaikan tersebut diambil oleh si fulan dan si fulan. Pada hadis ini menunjukkan ancaman terhadap perbuatan melakukan kejahatan ke atas makhluk. Rujuk Riyadh al-Solihin, Al-Nawawi (1/251).
KENYATAAN MUFTI WILAYAH PERSEKUTUAN
Kami nyatakan bahawa sesuatu perkara itu apabila ia bertentangan dengan agama dan nilai kemanusiaan, maka ia adalah tertolak dan tidak boleh diterima sama sekali.
Allah S.W.T mengajar kita untuk menjadi seorang hamba yang taat kepada perintah-Nya, saling menghormati sesama manusia, berkasih sayang antara satu sama lain, serta menjaga hak-hak karamah insaniah. Ingatlah, apabila kita membuli orang lain boleh jadi kita juga bakal dibuli oleh orang lain dalam hari-hari yang mendatang. Boleh jadi anak-anak kita juga akan menjadi mangsa buli pada masa hadapan kelak.
Ads
Hendaklah setiap mereka yang terlibat dengan perbuatan buli ini merasa insaf, bahawa setiap tindakan dan amalan kita di atas bumi ini akan dinilai oleh Allah S.W.T. Dari sekecil-kecil perbuatan sehinggalah sebesar-besar perkara kesemuanya itu tidak terlepas dari catatan dan hitungan Malaikat. Tambahan pula perbuatan menzalimi manusia yang lain tanpa hak. Firman Allah S.W.T:
Maksudnya: Dan diletakkan kitab (buku amalan), maka kau dapat melihat golongan yang melakukan dosa-dosa berasa takut terhadap apa yang terdapat di dalamnya. Dan mereka berkata: “Alangkah celakanya kami ini, kitab apakah ini yang tidak terlepas dosa kecil dan dosa besar melainkan kesemuanya tercatat !”, mereka mendapati apa yang telah mereka kerjakan sebelum ini dan Tuhan kamu tidak pernah menzalimi seseorang pun. Surah al-Kahf (49)
Maksudnya: Pada hari ini kami kunci mati ke atas mulut-mulut mereka, dan Kami jadikan tangan-tangan mereka berbicara, dan kaki-kaki mereka menjadi saksi terhadap apa yang telah mereka kerjakan dahulu. Surah Yaasin (65)
Ketika mana kita menyedari hakikat ini, bahawa segala amalan kita akan dihitung dan dipertanggungjawabkan, maka sudah tentulah kita akan merasa insaf. Disuburkan pula dengan rasa hormat serta kasih sayang sesama manusia yang lain. Ingatlah bahawa kita semua akan kembali menemui Tuhan kita. Sekiranya baik segala amalan kita di dunia ini maka kita pasti akan mendapat kebaikan di akhirat sana. Sebaliknya, jika amal-amal buruk sahaja yang kita bawa sepanjang perjalanan di dunia ini, buruk jugalah balasan yang bakal kita terima.
Akhir kalam, sebagai seruan kepada diri sendiri, keluarga, sahabat handai, dan masyarakat, marilah kita sama-sama membulatkan tekad agar dapat kita hidup dalam keadaan tolong-menolong, saling berkasih sayang, serta hormat-menghormati antara sesama manusia. Jauhilah perbuatan buli-membuli dan mainkanlah peranan masing-masing sebagai ibubapa, guru-guru, tokoh-tokoh masyarakat dalam membasminya. Semoga Allah S.W.T merahmati kita semua serta menjadikan segala perbuatan dan tingkah laku kita ini bakal menjadi saham amal soleh buat kita di akhirat kelak. Ameen.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tidak dinafikan penularan wabak COVID-19 yang bukan saja melanda negara tetapi di seluruh dunia hingga memberi impak yang sangat besar.
Tanpa kita sedari ada hikmah musibah diturunkan oleh Tuhan dalam menguji iman setiap hambaNya.
Seperti perkongsian seorang gadis ini yan baru pulang dari Eropah salah satu benua yang terjejas teruk dan diisytihar sebagai zon merah bagi wabak yang membawa maut ini.
Perkongsian gadis ini, Nur’Rashima Murat, 27 tahun yang telah muat naik nota-nota niat serta surah dan bacaan lain di media sosial memberi maksud tesendiri.
Dia yang sudah 26 tahun tidak pernah solat mula terdetik untuk melakukan suruhan wajib ini semasa hubungannya bersama tunang mengalami masalah dan terputus pada Mac tahun lalu.
Menurutnya, dia mengakui sepanjang hidup 26 tahun tidak pernah sekali pun bersolat atau mengaji. Bukan ibu bapanya tidak mengajar tetapi diri sendiri yang belum mahu belajar Rukun islam kelima ini
“Sebenarnya foto nota-nota di sejadah adalah diambil adalah sekitar April 2019, tetapi baru ada keberanian untuk berkongsi kepada umum.
“Saya akui Pertama kali solat memang mengalami kesulitan, lebih-lebih lagi untuk menunaikan solat sebanyak lima kali sehari.
“Mula-mula itu agak susah juga, terkial-terkial. Saya cuma solat Isyak dan Subuh. Saya belajar pada waktu malam sebab semua orang dah tidur.
“Saya rasa malu nak solat dengan nota-nota itu, rasa tak yakin. Saya masih solat tapi tak ambil inisiatif untuk hafal setiap bacaan,” ujarnya yang menetap di Choa Chu Kang, Singapura.
Ternyata kepulangan ke Singapura selepas bercuti di Eropah pada awal bulan lalu yang memerlukan dia menjalani kuarantin di rumah bagi mengelak penularan COVID-19.
Jadi sepanjang tempoh dua minggu itu, dia telah mengambil peluang untuk belajar solat secara serius.
“Saya banyak tinggal solat dan inilah waktu untuk perbaiki solat saya. Saya hanya duduk rumah semasa kuarantin dan nekad untuk belajar solat betul-betul.
“Saya rasa jika tidak kerana wabak COVID ini dan self quarantine, saya tetap malas dan tak nak belajar solat betul-betul. Ia memang telah membuka mata saya.
“Alhamdulillah sekarang saya dapat solat dengan tenang. Saya tak pakai nota-nota itu lagi sebab dah hafal. Surprisingly, saya hanya mengambil masa sehari untuk hafal semuanya,” tambahnya lagi yang merupakan anak ketiga dari lima beradik dan berjaya menjalani kuarantin selama dua minggu tanpa alami sebarang gejala dan sihat sepenuhnya.
Malah dia juga turut gembira apabila dapat mempengaruhi kawan yang juga sebelum ini tidak pernah solat lima waktu, tetapi berjaya melakukan amlan ini didepan matanya sendiri.
Diakhir bicara, Shima berkata perkongsian ini sebagai ikhtibar untuk memberi kesedaran bahawa setiap manusia tidak lari dari membuat kesilapan dan tidak malu membaikinya.
“Saya tak nak mereka malu untuk belajar solat walaupun usia sudah meningkat. Belajar solat dengan cara atau susah macam mana sekalipun kerana saya percaya suatu hari nanti semua usaha ini berbaloi. Insya-Allah dosa kita diampunkan olehNya,” katanya lagi kepada Mstar.
Beberapa bulan lalu dirinya pernah diuji apabila tular dirinya bertongkat. Dalam satu temuramah bersama Dai’ Ahmed Ibrahim, Ustaz Kazim menjelaskan dirinya terlangkah abu gambarnya yang sudah terbakar separuh dan sejak itu kakinya membengkak hingga memaksanya memakai tongkat.
Baru saja pulih dari ujian perbuatan disihir, sekali lagi Ustaz Kazim diuji apabila tular wajahnya memakai bedak sejuk dalam satu temubual sekali lagi bersama Dai’ Ahmed yang dikongsikan di Tik Toknya @AhmadIbrahim.
Jelas Ustaz Kazim, dirinya sendiri tidak tahu apa yang berlaku pada mukanya dalam perkongsian itu. Ia berlaku secara tiba-tiba.
“Saya sendiri tak tahu apa yang berlaku pada muka saya. Kalau nak kata alahan, berhari-hari dah. Yang peliknya, kalau alahan seluruh badan. Ini hanya berlaku di muka sahaja. Tak berlaku di tempat lain.
“Kalau alahan di muka selalunya berlaku kesukaran bernafas tapi sekarang saya boleh bernafas. Boleh bercakap, cuma pedih sajalah. Sebab dia luka-luka macam lepuh Ustaz Ahmed,” kongsinya.
Tambah Ustaz Kazim, untuk mengelak mukanya terus berasa pedih terkena air, dirinya memakai bedak sejuk dan bedak geliga di muka yang lepuh-lepuh itu. Jadi tak adalah rasa panas muka nie, rasa sejuk sikit.
“Bibir saya dulu warna pink, ke merah ke tapi sekarang dah bertukar jadi hitam. Dia pecah-pecah. Untuk elak keadaan bertambah teruk, saya pakai vaselin di bibir selain gunakan minyak kelapa dara untuk lembapkan bahagian bibir ini.
“Tapi sekarang luka lepuh ini kalau kita tarik dia akan luka-luka pulak. Jadi biarlah. Insya Allah, mudah-mudahan biarlah cepat sembuhnya,”katanya lagi.
Dalam temuramah itu juga di sebalik tidak tahu bagaimana mukanya boleh lepuh-lepuh dan luka, Ustaz Kazim turut menyatakan “sesuatu”.
“Saya tahu tahu kenapa ini terjadi. Dah jumpa doktor pun, dah buat ujian darah tapi doktor pun pelik sebab darah saya normal semuanya.
“Adalahlah. Tak bagi keluar tv ke, tak bagi keluar kerap di media sosial ke,” katanya yang seakan menyimpan “maksud” di sebalik kejadian menimpanya. Mungkin barangkali berkaitan sihir kerana dirinya pernah diuji sesebelum ini.
Bagi yang pertama kali bergelar ibu mungkin berlegar-legar persoalan mandi wiladah dan mandi wajib dalam fikiran.
Selepas habis nifas kena mandi dua kali ke, mandi wiladah dan mandi wajib? Ataupun hanya mandi wiladah. Ada juga yang dah beberapa kali bersalin berasa risau kerana hanya buat mandi wajib?
Bagi merungkai kekeliruan tentang perkara ini, penjelasan daripada Mufti Wilayah Persekutuan boleh dijadikan panduan buat kaum ibu.
Makna wiladah
“Al-Wiladah bererti bersalin. Kadang-kadang bersalin anak itu tidak diikuti dengan keluarnya darah (nifas), namun hukum bagi wanita pada keadaan itu sama dengan hukum janabah.
Ini kerana anak yang lahir itu ialah hasil gabungan air mani wanita dan air mani lelaki. Hukumnya tetap sama walaupun berbeza (bentuk) kandungan yang dilahirkan atau cara melahirkannya.
Apabila kelahiran anak diikuti dengan keluarnya darah seperti kebiasaan perempuan yang melahirkan anak, darah tersebut dinamakan nifas yang mempunyai beberapa hukum tertentu.”
Daripada keterangan di atas, terdapat beberapa perkara yang boleh difahami:
-Kebiasaan bagi wanita bersalin akan keluar darah nifas yang mewajibkan wanita itu mandi wajib.
-Jika wanita itu bersalin tanpa darah apa pun, pandangan dalam mazhab Syafie, wanita itu tetap dikira berhadas besar dan wajib mandi.
“Hukumnya tetap sama walaupun berbeza (bentuk) kandungan yang dilahirkan atau cara melahirkannya” bererti jika kandungan yang dilahirkan itu berbentuk alaqah (gumpalan darah), atau mudghah (gumpalan daging) seperti dalam kes keguguran, tetap dikira wiladah dan wajib mandi.
Begitu juga kelahiran Cesarean, yakni kandungan keluar bukan daripada faraj wanita tetapi melalui pembedahan di kawasan abdomen, tetap mewajibkan mandi.
Tak perlu mandi dua kali, cukup sekali
Jika ditanya, apabila seseorang wanita itu bersalin dan bernifas, adakah dia perlu mandi dua kali; pertama akibat wiladah dan kedua akibat nifas?
Jawapannya ialah tidak perlu kerana memadai mandi dengan sekali sahaja. Berkata Syeikh Muhammad al-Zuhaili dalam al-Mu’tamad (1/137) :
“Jikalau terhimpun ke atas seorang wanita kewajipan mandi hadas haid dan janabah (seperti jimak dan keluar mani), memadailah baginya dengan niat (mandi mengangkat hadas) salah satu daripada keduanya.
Begitu juga seorang yang berjunub kemudian mati, dan orang yang berjunub kemudia haid, maka memadai bagi dua keadaan itu terangkat hadas dengan satu kali mandi. Begitu juga jika seseorang itu berjunub, kemudia berhaid, kemudia dia mati, cukup bagi wanita itu satu kali mandi untuk kesemua keadaan (hadas besar) itu.”
Bila waktu untuk mandi wajib akibat wiladah dan nifas?
Jawapannya ialah selepas bersalin dan apabila berhenti keluarnya darah nifas dalam keadaan naqa’, yakni jika dimasukkan kapas ke dalam faraj lalu dikeluarkan tidak ada kesan-kesan darah, kekeruhan atau kekuningan.
Jika darah sudah berhenti tetapi jika dimasukkan kapas masih dilihat kesan darah, warna keruh atau kekuningan, maka itu adalah keadaan fatrah yang menunjukkan masih dalam keadaan bernifas.
Cara mandi wajib selepas melahirkan anak atau keguguran
Cara mandi wajib selepas melahirkan anak atau keguguran adalah sama seperti mandi wajib / mandi junub yang biasa kita lakukan akibat datangnya haid, keluar air mani atau selepas melakukan hubungan intim.
Rukun mandi wajib
Ringkasnya, hanya ada 3 rukun mandi wajib yang perlu dilakukan agar sahnya mandi tersebut iaitu:
1. Berniat
Terdapat beberapa cara niat mandi wajib / nifas / wiladah seperti berikut:
i. Meniatkan setiap hadas besar yang dialami dan dimaksudkannya.
Contoh, jika dia mengalami dua hadas besar iaitu nifas dan junub maka diniatkan kedua-duanya sekali.
“Sahaja aku mengangkat hadas nifas dan junub”
ii. Memadai niat hanya satu niat sahaja atau satu niat yang umum merangkumi kesemua hadas.
“Sahaja aku mengangkat hadas akbar (besar)”
atau
“Sahaja aku sahaja aku menunaikan fardhu mandi atau seumpama dengannya”.
2. Menghilangkan najis
Iaitu menghilangkan sebarang najis yang terlekat pada badan.
3. Meratakan air ke seluruh badan
Meratakan air ke seluruh anggota badan luaran serta membersihkan semua najis yang terdapat padanya.
Langkah mandi wajib secara ringkas
i. Membaca ‘Bismillah’ ketika akan mandi.
ii. Mengambil wudhuk sebelumnya sebagaimana amalan Nabi s.a.w.
iii. Melalukan tangan di atas seluruh badan (menggosok-gosok) bagi menghilangkan kotoran yang melekat.
iv. Mendahulukan membasuh yang sebelah kanan dari sebelah kiri.
Solat jamak dan qasar adalah kemudahan yang dikurniakan untuk mereka yang bermusafir menunaikan solat. Namun jarak perjalanan tersebut hendaklah melebihi dua marhalah atau 81...