Pandemik COVID-19 yang melanda seluruh dunia sememangnya agak menggerunkan. Begitu ramai orang kehilangan ahli keluarga akibat wabak ini termasuk perginya ulama-ulama disegani akibat dijangkiti wabak ini.
Hari ini negara menerima berita sedih apabila dimaklumkan, Mufti Perak, Tan Sri Dr Harussani Zakaria, 82, disahkan meninggal dunia di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) akibat jangkitan COVID-19.
Berita pemergian ulama disegani ini disahkan oleh Timbalan Mufti Perak, Datuk Zamri Hashim yang mengesahkan perkara itu memaklumkan Allahyarham disahkan meninggal dunia pada jam 2.45 petang pada Ahad.
Menurutnya, seluruh warga kerja Jabatan Mufti Negeri Perak mengucapkan takziah kepada keluarga Harussani.
Allahyarham yang disahkan positif Covid-19 pada 11 Mei lalu dan dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) HRPB berikutan memerlukan bantuan oksigen untuk bernafas.
Harussani dilantik sebagai Mufti Perak bermula tahun 1985 sehingga kini dan memegang pelbagai jawatan di peringkat negeri mahupun Pusat.
Antara jawatan disandang termasuk Pengerusi Jawatankuasa Penapisan Bahan-Bahan Terbitan Berunsur Islam, Timbalan Pengerusi Lembaga Pengarah Lembaga Teks al-Quran, Ahli Majlis Fatwa Kebangsaan dan Pengerusi Jawatankuasa Syariah Negeri Perak. Sumber : Sinar Harian
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hukum Guna ‘Hand Sanitizer’ Beralkohol Untuk Solat, Ini Penjelasan Lanjut Supaya Tak Keliru
Isi Kandungan
ToggleSoalan
Assalamualaikum Dato’ Mufti.
Terdapat masjid yang meletakkan pencuci tangan pada pintu masjid. Jadi, bolehkah menggunakan hand sanitizer ketika melakukan solat, adalakah ia dikira najis disebabkan ada alkohol di dalamnya. Mohon pencerahan Dato’ Mufti. Terima kasih.
Jawapan
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga Baginda SAW, sahabat Baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW.
Dalam melakukan ibadah solat, di antara syarat sah solat yang wajib dipatuhi adalah menghilangkan najis yang terdapat pada badan dan pakaian. Persoalan pada kali ini adalah untuk menjelaskan penggunaan hand sanitizer (pencuci tangan) ketika hendak melakukan solat. Justeru sebaiknya kita membahaskan tentang apa yang terdapat pada kandungan dan bahan yang digunakan di dalam hand sanitizer (pencuci tangan) itu sendiri.
Hand Sanitizer (Pencuci Tangan)
Penggunaan sanitizer adalah bertujuan untuk membunuh bakteria yang terdapat pada permukaan kulit. Ia juga merupakan bahan yang efektif dalam membunuh kuman dan bakteria berbanding mencuci tangan menggunakan air dan sabun.
Menurut garis panduan daripada Food and Drug Administration (FDA) setiap kandungan produk hand sanitizer yang dipasarkan mestilah mengandungi ethyl alcohol (ethanol), isopropyl alcohol (isopropanol) atau benzalkonium klorida sebagai bahan utama.[1]
Selain itu, terdapat juga hand sanitizer yang menggunakan bahan selain daripada alkohol untuk membunuh mikroorganisma dan bakteria seperti povidone-iodine atau triclosan.
Sukatan yang digunakan mengikut jenis bahan yang diletakkan di dalam hand sanitize (pencuci tangan). Mengikut World Health Organization (WHO) menetapkan garis panduan dengan menyatakan bahan kimia yang digunakan di dalam 10 liter hand sanitizer mestilah mengandungi 8333 ml daripada 96% ethanol, 417 daripada 3% hydrogen peroxide dan145 daripada 98% glycerol atau 7515 ml daripada 99.8% isopropyl alcohol, 417 ml daripada 3% hydrogen peroxide dan 145% daripada 98% glycerol. [2]
Hukum Penggunaan Alkohol
Menuru jumhur ulama, alkohol merupakan najis kerana ia termasuk di dalam cecair yang memabukkan. (Lihat al-Fiqh al-Manhaji, 1/183-184). Ini seperti hadis yang diriwayat oleh Ibnu Umar RA, sabda Nabi SAW:
كُلَّ مُسْكِرٍ خَمْرٌ وَأَنَّ كُلَّ خَمْرٍ حَرَامٌ
Maksudnya: “Setiap yang memabukkan adalah arak dan setiap arak adalah haram.”
Riwayat Muslim (2003)
Selain itu, Prof. Dr Basri bin Ibrahim al-Hasani al-Azhari menyebut di dalam kitabnya menyatakan para ulama berselisih pandangan tentang sama ada arak najis atau tidak. Pada dasarnya, ulama bersepakat tentang arak adalah najis, tetapi mereka berselisih tentang sifat kenajisannya. Segolongan ulama berpendapat arak merupakan najis dari segi ainnya. Manakala menurut pendapat yang lain arak tidak najis dari segi ainnya. Sebaliknya najis dari segi maknawi iaitu tidak boleh diminum kerana ia merupakan sesuatu yang kotor sperti dadah dan seumpamanya. (Lihat Isu-isu Fiqh Halal & Haram Semasa, hlm. 598)
Fatwa Mufti Kerajaan Negara Brunei Darussalam Tahun 2005 (ms. 74) juga menyatakan: “Alkohol sintetik atau tiruan daripada campuran bahan kimia adalah haram meminumnya kerana sifatnya yang memudharatkan seperti mana racun.
Adapun barangan kosmetik yang mengandungi alkohol yang dihasilkan melalui sintetik atau tiruan daripada campuran bahan kimia adalah harus menggunakannya, kerana ia bukan najis. Dengan ini juga, sah sembahyang seseorang yang memakai baju yang telah disembut dengan minyak wangi yang mengandungi alkohol yang dihasilkan melalui sintetik atau tiruan daripada campuran bahan kimia kerana ia bukan najis.”
Selain itu, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-7 yang bersidang pada 11-12 April 1984 telah membincangkan Alkohol Menurut Pandangan Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawa:
Setiap minuman arak mengandungi alkohol. Bukan semua alkohol itu mengandungi arak. Alkohol dari proses pembuatan arak hukumnya haram dan najis, tetapi alkohol yang dibuat bukan melalui proses pembuatan arak hukumnya tidak najis tetapi haram diminum.
Minuman ringan yang dibuat sama caranya dengan membuat arak sama ada mengandungi sedikit alkohol atau alkoholnya disuling adalah haram diminum.
Minuman ringan yang dibuat bukan dijadikan arak atau bahan yang mabuk dan tidak sama caranya dengan proses arak adalah halal. Tapai halal dimakan.
Alkohol yang terjadi sampingan dalam proses pembuatan makanan tidak najis dan boleh dimakan.
Ubat-ubatan dan pewangi yang ada kandungan alkohol adalah harus dan dimaafkan.
Begitu juga boleh rujuk artikel di laman web PMWP yang bertajuk IRSYAD AL-FATWA SIRI KE-185: MENGGUNAKAN ALKOHOL SWAB DAN MINYAK WANGI BERALKOHOL untuk maklumat lebih lanjut.
Kesimpulan
Kemunculan penularan virus Covid-19 telah melanda negara kita, oleh itu perlaksanaan menjaga kebersihan merupakan faktor utama bagi mengurangkan risiko dalam jangkitan virus ini. Justeru, timbul persoalan berkenaan dengan penggunaan hand sanitizer (pencuci tangan) semasa melakukan solat. Adakah ia dikira sebagai najis kerana kandungan alkohol di dalamnya?
Berbalik kepada persoalan yang diajukan dan pendapat ulama yang diberikan, dapat disimpulkan bahawa hand sanitizer (pencuci tangan) adalah tidak najis dan boleh digunakannya ketika hendak melakukan sembahyang serta tidak dikira menanggung najis. Ini jelas seperti yang diputuskan oleh Muzakarah Jawatankuasa fatwa Majlis Kebangsaan iaitu ubat-ubatan dan pewangi yang ada kandungan alkohol adalah harus dan dimaafkan.
Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang sahih terhadap agamaNya serta taufiq dan hidayah untuk mengamalkan syari’atNya dengan sebaiknya.
Wallahua’lam
S.S. Dato’ Seri Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri
Mufti Wilayah Persekutuan
Diterbitkan : 1 Mac 2020
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Balik Beraya, Nak Jumpa Orang Tua. ‘Bila Kita Buat Baik Dengan Ibu, Insyallah Ada Rezeki Datang.’
Isi Kandungan
ToggleBalik beraya, nak jumpa orang tua. ‘Bila kita buat baik dengan ibu, insyallah ada rezeki datang tanpa disangka-sangka. Balik kampung bukan selalu, jadi ambillah kesempatan untuk ziarah ibu bapa.
Tidak dinafikan, tidak semua bernasib baik dapat membeli pakaian baru, biskut raya dan balik kampung ke kampung tanpa sebarang bebanan.
Artikel Berkaitan:
Balik Beraya
Ada yang amat kritikal untuk teruskan hidup kerana keadaan ekonomi yang menekan. Apa lagi memikirkan hari raya dan pulang ke kampung.
Kredit : Fedtri Yahya.
Ikuti perkongsian Dzuriasikim Dzulkefli dan hadam baik-baik apa yang disampaikan.
Nak Jumpa Orang Tua
Tidak punya wang untuk balik kampung. Duit betul-betul cukup untuk isi minyak kereta pergi balik dan makan tengah jalan serta belanja di kampung.
Dalam RM700 macam itu (kampung saya di Kelantan). Itupun duit “advance” gaji bulan depan yang saya pinjam dari tempat kerja.
Tapi saya balik juga. Orang tak tahu saya sedang sangat susah. Raya macam biasa. Cuma tak ada baju raya untuk saya.
Hanya sepasang seorang baju yang saya mampu beli untuk anak-anak. Tak ada duit raya. Tak ada biskut raya. Betul-betul tak ada…
Bila Kita Buat Baik
Saya selalu set dalam kepala, balik dulu sebab tahun depan mungkin ada ahli keluarga yang kurang. Atau nanti tahun depan kita sudah tidak ada nanti.
Balik juga sebab nak berikan suasana raya kepada anak-anak. Saya tak mahu mereka terbiasa dari kecil beraya di rumah sendiri sahaja tanpa saya menziarahi orang tua dan sanak saudara di kampung.
Pagi pergi masjid, balik rumah makan apa yang ada, lepas tu terbaring depan TV tonton program raya. Anak-anak masih kecil waktu itu. Saya takut mereka jadi terfikir yang itulah cara beraya…
Dengan Ibu
Saya pernah hanya dapat beri RM50.00 sahaja untuk arwah ibu saya. Kita buat sehabis baik walau kita tak ada.
Bila pulang ke KL, saya gadaikan barang kemas saya. Cara saya mungkin tidak ekonomikal atau kurang praktikal.
Tetapi saya suka fikirkan satu perkara pada satu masa. Jadi kurang tekanan.
Waktu hari raya kita beraya dulu. Nanti kita fikir yang lepas raya pula. Tapi belanja kena beringat. Kena ikut kemampuan diri.
Saya lihat banyak orang berhabis wang untuk berbelanja di hari raya. Tidak mahu kalah membeli. Padahal itu tidak perlu.
Insyallah Ada Rezeki Datang
Kita balik kampung untuk jumpa orang tua di kampung. Bila kita buat baik dengan ibu, ada je rezeki kita. Teringin nak makan pengat pisang, tiba-tiba jiran hantar.
Nak bayar yuran anak, tiba-tiba dapat wang yang tidak kita sangka. Kereta rosak, tahu-tahu ada jualan lebih dan dapatlah duit dari berniaga.
Rezeki ini luas. Kadang-kadang, rezeki tidak datang dengan cara kita berfikir…. Rezeki juga tidak habis dengan cara kita berfikir. Allah memberi tidak sama dengan apa yang kita jangka.
Baca Di Sini:
Taja 10 Bas Balik Beraya, Ramai Doakan Hafiz Mahamad Sentiasa Murah Rezeki
Kashoorga: Rezeki Allah Luas, semoga Dia permudahkan urusan kita semua.
Sumber: Dzuriasikim Dzulkefli
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Rasa Malas Baca Quran, Praktik 5 Cara Nak Naikkan Semangat & Terus Beramal Dengan Kitab Suci Ini
Isi Kandungan
ToggleSebagai manusia yang lemah, tidak dinafikan ada kalanya kita dipenuhi rasa malas untuk membaca kitab suci al-Quran ini. Padahal kita boleh kumpul pahala berganda dengan membacanya walaupun hanya satu ayat saja.
Namun, bagaimana caranya untuk terus bersemangat membaca Al-Quran? Ini 5 cara yang anda boleh lakukan:
#1 Niatkan Dalam Hati
Perbetulkan niat anda. Niatkan baca anda dengan harapan Allah akan memberi petunjuk dan panduan dalam kehidupan seharian.
#2 Beli Al-Quran Berwarna
Jika anda bosan melihat Al-Quran yang hanya bersifat dua warna yakni hitam dan putih sahaja, dapatkan Al-Quran yang berwarna-warni. Telah banyak dan pelbagai corak Al-Quran yang anda boleh dapatkan di pasaran sekarang.
#3 Fahamkan Isinya
Jika kita faham akan sesuatu pasti perasaan ingin mengetahui akan lebih melonjak-lonjak. Jadi, setiap kali membaca Al-Quran cuba anda fahamkan apa yang sedang disampaikan oleh ayat tersebut. Dengan cara ini ia dapat merangsang minat anda untuk terus membaca Al-Quran
#4 Tandakan Isi-isi Penting Dalam Al-Quran
Ayat Al-Quran boleh dijadikan sebagai doa dan zikir harian. Jadi, sekiranya anda terjupa ayat yang boleh dijadikan doa maka tandakan ayat tersebut dan hafal.
#5 Jadikan Al-Quran Sebagai Peti Aduan
Tak kisah lah walau apa pun perasaan kita, sama ada gembira, sedih, kecewa dan lain-lain rasa, jadikan Al-Quran sebagai alat untuk menghiburkan diri anda.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI