Negara diuji dengan musibah banjir. Boleh dikatakan kerugian dialami mencecah hingga billion ringgit berikutan kemusnahan besar dialami.
Jika di Selangor kecoh dengan isu kawasan tadahan banjir yang ditukar kepada projek perumahan, di belah Pantai Timur khususnya di negeri Pahang pula kecoh dengan isu pembalakan tidak terkawal.
Namun kenyataan dikeluarkan oleh pihak berkuasa tiada penerokaan dilakukan di kawasan Hutan Simpan negeri terbabit walau jelas sisa-sisa balak elok terpotong rapi.
Apa kebenarannya, biarlah ia dijawap di hadapan Allah azzawajalla di akhirat kelak. Di dunia kita mungkin boleh berbicara apa saja tapi di akhirat, mulut kita akan dikunci dan anggota tubuh lain yang akan menjawab di hadapan Allah kelak.
Sisa balak yang bukan sedikit sebaliknya umpama lautan hingga memusnahkan banyak rumah penduduk bukanlah satu isu terpencil hingga ia mendapat perhatian dari Mufti Negeri Perlis iaitu Prof Madya Dato Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin yang menulis di entrinya bahawa pekerjaan pembalak dilaknat dan direndam dalam api neraka.
Baca penjelasan dari Mufti ini.
1. Dalam hadis, Nabi s.a.w memberikan amaran kepada sesiapa yang menebang pokok bidara yang menjadi teduhan orangramai. Baginda memberitahu bahawa sesiapa yang melakukan hal itu maka Allah akan merendahkan atau merendam kepalanya ke dalam neraka. Daripada ‘Aishah r.ha, sabda baginda s.a.w:
“Sesiapa yang memotong pokok bidara maka Allah merendahkan (menekan) kepalanya dalam neraka” (Riwayat Abu Daud, al-Nasai dalam al-Kubra, al-Baihaqi dll. Hadis sahih).
2.Al-Imam Abu Daud al-Sijistani (meninggal 275H) empunya Sunan Abi Daud, ketika ditanya tentang maksud hadis ini, beliau berkata:
(Hadis ini diriwayatkan secara ringkas, ia bermaksud sesiapa dengan sia-sia (tiada alasan yang sah) dan zalim tanpa alasan yang benar memotong pokok bidara di tanah lapang yang mana pengembara dan binatang selalu berteduh di bawahnya, maka Allah merendahkan (menekan) kepalanya ke dalam neraka. (Abu Daud, Sunan Abi Daud, Bab Fi Qat’i al-Sidr).
3. Ertinya, hadis memberikan amaran sesiapa yang merosakkan tumbuh-tumbuhan yang dapat menjadi teduhan orangramai ataupun haiwan maka Allah akan merendahkan atau menekan atau merendamkan kepalanya dalam neraka. Hadis-hadis yang memberikan amaran yang dahsyat sebegini menunjuk perbuatan yang dilarang tersebut termasuk al-Kabair iaitu dosa-dosa besar.
4. Para ulama dahulu berbincang tentang maksud hadis ini. Ada yang kehairanan mengapa pula diharamkan memotong pokok bidara? Ada yang berpendapat ia khas untuk Mekah. Ada yang berpendapat hukum ini telah dimansuhkan. Namun, jawapan al-Imam Abu Daud itu memberikan makna yang dapat difahami tentang maksud hadis ini. Ia berkaitan mereka yang memusnah tempat berehat atau berteduh para musafir atau haiwan. Keadaan panas mendesak manusia dan haiwan mencari perlindungan. Pokok dan pohon yang rendang memayungi manusia dan haiwan dari kepanasan.
5. Pokok bidara dapat tumbuh di padang pasir. Ia mampu menghadapi cuaca kering dan panas. Maka di bawah pohonnya manusia berteduh. Buahnya pula boleh dimakan apabila memerlukan. Memelihara pohon bidara yang berfungsi dengan fungsi tersebut adalah menjaga keseimbangan dan peranan antara ciptaan Allah. Merosakkannya merosakkan anasir penting dalam keselamatan hidup manusia. (sila lihat: al-Qaradawi, Al-Sunnah masdaran li al-Ma’rifah wa al-Hadarah, 142. Kaherah: Dar al-Syuruq 1998).
6. Maka, sesiapa yang memusnahkan tempat perlindungan panas manusia dan haiwan ketika sangat memerlukan tanpa alasan yang benar pastilah termasuk dalam kalangan mereka yang sangat jahat. Tidak hairan jika kepalanya direndam ke dalam neraka.
Ads
7. Jika memusnah pokok tempat berteduh semasa manusia kepanasan ketika berada dalam perjalananan atau luar rumah, direndam atau direndahkan kepala dalam neraka, bagaimanakah bagi yang menebang pokok-pokok secara rakus sehingga berlaku bencana yang menyebabkan manusia kehilangan dan kemusnahan rumah dan tempat tinggal?!
Ia bukan sekadar manusia hilang tempat berteduh di luar rumah, ini menyebabkan manusia hilang rumah tempat menetap diri dan keluarga, sekolah, tempat kerja, masjid, rumah ibadah dan pelbagai. Bukan sekadar musafir yang melakukan perjalanan, bahkan manusia yang tinggal tetap di situ sejak sekian lama kehilangan segalanya. Apakah lagi kedajalan dan kejahatan yang lebih besar daripada itu?!
8. Jika memotong pokok bidara disembamkan kepala ke dalam neraka, bayangkan jika memotong balak sehingga ribuan manusia menderita dan berlaku kematian!! Potong pokok bidara yang menyebabkan musafir kehilangan tempat berteduh yang bukan milik peribadi sudah dihukum demikian rupa di akhirat. Apatahlagi jika menebang hutan dengan cara yang rakus yang menghilangkan harta peribadi manusia, bahkan membunuh nyawa dan kehidupan insan.
Ads
9. Golongan yang memotong pokok sehingga manusia musnah tempat tinggal layak menerima laknat manusia dan kelaknatan itu akan menimpa mereka. Ini seperti yang Nabi s.a.w sabda:
“Takutlah kamu kepada dua perkara yang menyebabkan dilaknat”. Sahabat bertanya: “Apakah dia dua perkara tersebut?”. Sabda baginda: “Orang yang membuang air besar di laluan orang ramai dan di tempat teduh mereka”. (Riwayat Muslim).
Hadis ini menyebut tentang kelaknatan yang bakal menimpa seseorang disebabkan tindakannya sehingga mengganggu laluan manusia atau mengotorkan tempat teduhan orangramai. Menebang hutan secara tidak bertanggungjawab jauh lebih buruk kesannya daripada itu.
“Sesiapa yang menyakiti kaum muslimin pada jalan-jalan mereka dia pasti mendapat laknat mereka” (Riwayat al-Tabarani dengan sanad yang hasan). Al-Imam al-Son’ani menyatakan bahawa hadis-hadis di atas menunjukkan bahawa pelaku perbuatan tersebut layak menerima laknat. (lihat: al-Son’ani, Subul al-Salam, 1/108. Beirut: Dar al-Hadith).
11. Jika membuang najis di laluan atau tempat teduh orangramai akan menyebabkan terkena laknat manusia, apatahlagi mereka yang melakukan perbuatan sehingga segala rumah, pejabat, tempat rehat, tempat permainan, sekolah, masjid, surau dan lain-lain dimasuki bukan sekadar najis manusia bahkan pelbagai kotoran yang lain. Mereka itu lebih layak menerima laknat.
Firman Allah:
وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا (maksudnya) “dan mereka yang menyakiti perasaan orang-orang lelaki yang beriman dan orang-orang perempuan yang beriman tanpa kesalahan yang mereka lakukan, maka sesungguhnya mereka (yang menyakiti itu) telah memikul kesalahan secara dusta, dan berbuat dosa ang amat nyata”. (Surah al-Ahzab: 58).
13. Maka, perbuatan menebang hutan sehingga membinasakan kehidupan rakyat merupakan jenayah dunia dan akhirat. Tanpa mengira siapa pun pelakunya, samada golongan bawahan atau bangsawan, ahli politik atau ahli peniagaan, ke atas mereka laknat rakyat. Amaran Nabi s.a.w bahawa laknat itu akan menimpa mereka nanti. Mereka akan menemui padah itu dalam kehidupan dunia dan akhirat.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Terdapat lima peristiwa penting di hari Jumaat, diciptakannya Adam dan diturunkannya ke bumi, pada hari Jumaat Adam dimatikan, di hari Jumaat juga terdapat waktu yang mana jika seseorang meminta kepada Allah maka akan dikabulkan selagi tidak memohon yang haram, dan di hari Jumaat juga akan berlakunya kiamat.
Tidaklah seseorang Malaikat yang dekat di sisi Allah SWT, di bumi dan di langit kecuali dia dikasihi pada hari Jumaat. (HR. Ahmad)
Banyak fadhilat hari Jumaat yang tersedia untuk dikutip. Amalan sunat pada hari jumaat sering diabaikan kerana kesibukan dalam melakukan tugasan dan aktiviti harian. Sedangkan terdapat banyak sekali kelebihan amalan sunat ini yang telah tercatit di dalam al-Quran dan hadis.
Berikut SEMBILAN amalan paling utama dan hebat keuntungannya bagi mereka yang mengamalkannya. Bergembira dan berbahagialah bagi mereka yang bersungguh-sungguh meraih keuntungan padanya dan amatlah ruginya mereka yang mengabaikannya.
MEMOTONG KOKO
Disunatkan mandi walaupun waktu solat telah hampir. Disunatkan juga mencukur kepala, memotong kuku, memendekkan misai, memakai wangi-wangian dan mengenakan pakaian yang sebaik-baiknya. Ibnu Masud berkata, “Sesiapa yang memotong kuku pada hari Jumaat, Allah akan menyembuhkannya daripada penyakit dan memberikannya keselamatan.”
MEMBACA SURAH ALI-IMRAN
Sabda Nabi s.a.w. yangb bermaksud: “Sesiapa yang membaca surah Ali Imran pada hari Jumaat, maka Allah dan malaikat mendo’akan kebaikan ke atasnya sehingga matahari terbenam pada hari itu.”
MEMBACA SURAH AL-KAHFI
Sabda Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Abi Said Al-Khudri yang bermaksud: “Sesiapa membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, Allah menerangi hidupnya antara dua Jumaat.”
MENGUCAPKAN SELAWAT KE ATAS NABI SAW
Berselawat sekali ke atas Nabi, Allah Taala memberi rahmat 10 kali ganda. Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang bermaksid: “Perbanyakkanlah membaca selawat padaku pada malam dan hari Jumaat, maka siapa yang membaca selawat untukku satu kali, Allah akan berselawat kepadanya 10 kali (Allah akan memberinya rahmat 10 kali)”.(HR.Al-Baihaqi) Allah Taala juga ada berfirman dalam Al-Quran yang bermaksud : “Sesungguhnya Allah Taala dan para malaikat telah berselawat ke atas Nabi. Wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sempurna ke atasnya (Nabi)”. (QS.Al-Ahzab:56)
MEMBACA YASSIN
Sesiapa membaca surah Yassin pada malam Jumaat, Allah mengampunkan dosa kecil yang dilakukan, demikian menurut hadis Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abi Hurairah
MANDI SUNAT JUMAAT
Sabda Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Abdullah Ibn Abi Khatadah, bermaksud: “Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat seolah-olah dirinya bersih hingga Jumaat akan datang.” Dan sebuah hadith daripada Ibnu Umar bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: Jika seseorang antara kalian mendatangi solat Jumaat, maka hendaklah mandi dulu. (Muttafaq alaih)
Manakala sebuah lagi hadis yang menerangkan tentang mandi sunat hari Jumaat adalah sebuah hadis daripada Samurah, diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. pernah bersabda: Sesiapa yang berwuduk pada Jumaat, maka dengan keringanan itu, bolehlah dilakukan tanpa mandi tetapi mandi itu adalah lebih utama. (HR.Imam Abu Daud dan Tarmidzi).
SOLAT JUMAAT
Mereka yang mendirikan solat Jumaat antara satu Jumaat ke satu Jumaat berikutnya, maka Allah mengkifaratkan atau mengelakkan dia daripada terbabit dosa besar. Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat pertama, dia umpama berkorban seekor unta. Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat kedua, dia seperti berkorban seekor lembu. Barang siapa yang menghadiri solat Jumaat pada saat yang ketiga, dia seperti berkorban seekor kibas. Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat keempat, dia seperti memberi hadiah seekor ibu ayam, dan sesiapa hadir solat pada saat kelima, dia seolah-olah memberi hadiah sebiji telur. Apabila imam naik ke mimbar, malaikat menutup buku catatannya dan ikut mendengar khutbah. Justeru, sesiapa yang datang untuk solat selepas itu seolah-olah dia hanya datang untuk solat semata-mata, tidak direkodkan dalam buku kehadiran malaikat.”
BERDOA BERSUNGGUH-SUNGGUH
Sebuah hadith daripada Abu Hurairah r.a. telah meriwayatkan : Rasulullah s.a.w telah bersabda: “Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. sedang membicarakan tentang hari Jumaat, dan baginda bersabda: Padanya (hari Jumaat) terdapat suatu saat yang tidak ditemui oleh seorang hamba (Allah) yang muslim dengan dia mendirikan solat sambil memohon kepada Allah akan sesuatu, melainkan apa yang dipohonkannya itu diberikannya kepadanya. Dia mengisyaratkan dengan tangannya yang diangkatkan”. (HR.Al-Bukhari dan Muslim)
BANYAK BERSEDEKAH
Sedekah pada hari Jumaat lebih utama jika dibandingkan sedekah pada hari-hari lainnya. Ibnu Qayyim berkata: Sedekah pada hari itu lebih utama dengan sedekah pada enam hari lainnya seumpama di sedekah pada bulan Ramadan dibandingkan bulan-bulan lainnya. Hadis dari Kaâab menjelaskan: Dan Sedekah pada hari itu lebih mulia dibanding hari-hari selainnya.
Sumber Kredit: Zainal Rashid
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Ada kotoran pada pakaian, cucilah dulu! jangan tibai terus bawa solat.’ Ini pesan buat wanita berpakaian labuh hingga mencecah lantai.
Tidak dinafikan, wanita digalakkan melabuhkan pakaian, tetapi jangan sampai pakaian yang kita bawa solat terkena najis, jadi tak sah solat nanti.
Namun begitu, bila kita berjalan jauh atau travel, mungkin perkara ini amat remeh jika kita terlalu mengambil berat. Oleh itu, ikuti penjelasan Daei Husna Ghani dan hadam baik-baik apa yang dia sampaikan.
Bila sebut saja perempuan, sebaiknya pakai labuh. Tak kiralah pakai jubah ke, skirt ke, labuhkan skirt daripada buku lali atau pun sebanyak sejengkal daripada tanah supaya tutup elok aurat kaki.
Tapi tak kotor ke? Persoalan ini pasti bermain di fikiran bukan? Mesti terfikir dan risaulah bila kain terkena lopak air atau terseret najis… Iyalah kain itu kan seret lantai…
Sebenarnya, suatu ketika dahulu ada seorang wanita ini dia pergi bertemu dengan Ummu Salamah iaitu isteri kepada Nabi Muhammad s.a.w.
Dia bertanya, “Aku perempuan yang biasa memanjangkan pakaian dan adakalanya aku berjalan di tempat yang kotor.’
Jangan Tibai Terus Bawa Solat
Maka jawab Ummu Salamah, sabda rasulullah s.a.w,
‘Tanah yang berikutnya, menjadi pembersih kepadanya.’ (Al-Muwaththa, No 24/65. Sunan Abu Dawud, No 383. Subab At-Tirmidzi, No 143)
Jadi di sini, dapat dihuraikan bahawa, sekiranya ada jalan kotor yang kita lalui, tanah seterusnya yang kita lalu akan bersihkan kotoran tadi. Tak kiralah najis ataupun kotoran yang kena pada pakaian itu kering ataupun basah.
Ini Pesan Buat Wanita Berpakaian Labuh
Sebab tulah kita ini tak digalakkan cari-cari sangat bahagian yang kotor pada bahagian pakaian bila kita hendak solat. Cukup sekadar pada pandangan umum. Memadai kita periksa pakaian yang dpakai suci dan bersih di mata, maka sudah boleh dibawa solat.
Cara ini juga hendak elakkan kita daripada terlalu was-was. Ada pun kalau memang nampak secara zahir ada najis pada pakaian itu sebelum nak solat, cucilah dulu. Jangan tibai bawa pergi solat pula, tak sah nanti. Begitulah mudahnya Islam.
Kashoorga : Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat untuk semua. Jangan pula disebabkan sikap was-was kita kita tertinggal solat. Minta dijauhkan.
Mati itu pasti sebagaimana janji Allah taala buat hamba-Nya. Tidak tercepat sesaat atau terlewat seminit.
Dalam doa kita selepas solat, kita sering memohon agar penghujung hidup kita di akhiri dengan baik, husnul khatimah dan bukan su’ul khatimah.
Perkongsian seorang bapa, Haji Afandi Abdul Samad mengenai perjalanan anak sulungnya, Iman Summayyah yang dijemput Illahi pada 4 Oktober lalu akibat kanser cukup meruntun hati. Indahnya pengakhiran anaknya itu, seindah nama dan akhlaknya.
Malah saat nyawa terpisah dari jasad, anaknya seorang hafizah ini pergi dalam keadaan mengukir senyuman saat dirinya bertanya “maya, lihat apa, syurga ya. Dan di saat itulah Malaikat menjalankan tugasnya. Melihat kepada senyuman terukir di wajahnya, barangkali anaknya sedang melihat syurga.
Jelas bapa ini, arwah Iman Summayyah diuji dengan kanser namun sepanjang sakit sedikit pun anaknya tidak pernah mengeluh dengan ujian diterima. Bahkan menerimanya dengan redha.
Memaklumkan anaknya itu menghentikan seketika pengajian di Universiti Al Azhar, Mesir kerana mendapatkan rawatan di KPJ pada Februari tahun lalu (beberapa hari sebelum Malaysia umumkan lock down). Saat dirinya anaknya itu kembali melanjutkan pendidikan di Universiti Sains Islam Malaysia di Nilai.
Bacalah perkongsian ini, agak panjang namun penuh pengajaran.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...