Hukum asal menghadiri majlis perkahwinan sekiranya dijemput secara khusus adalah wajib menurut majoriti ulama dalam mazhab Maliki, Syafie dan Hanbali. Ia berdalilkan dengan sebuah hadis daripada Ibn Umar R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
Maksudnya: Apabila salah seorang kamu dijemput ke majlis perkahwinan (walimah), maka hadirlah ia. (Riwayat Muslim 1053)
Hukum wajib tersebut diambil daripada perkataan Nabi S.A.W فَلْيَأْتِهَا yang merupakan kata perintah yang membawa hukum wajib secara asasnya di sisi kaedah fekah.
Berikut merupakan ringkasan perbincangan ulama mengenai hukum asal menghadiri majlis perkahwinan. Mazhab Hanafi dan juga satu pendapat dalam mazhab Syafie dan Maliki mengatakan bahawa hukumnya sunat. Manakala terdapat pendapat lain dalam mazhab Hanbali dan Syafie yang mengatakan ia fardhu kifayah dan memadai jika dihadiri oleh sebahagian daripada masyarakat.
HUKUM MENERIMA JEMPUTAN MAJLIS YANG DIISI DENGAN PERKARA MUNGKAR
Para ulama bersepakat bahawa sesiapa yang dijemput ke majlis perkahwinan dalam keadaan dia mengetahui bahawa di dalam majlis tersebut terdapat perkara yang haram seperti hidangan arak sedangkan dia tidak mampu memungkirinya, maka gugur kewajipannya menghadiri majlis tersebut.
Maksudnya: Dan sungguh Allah telah menurunkan kekuatan kepada kamu di dalam Al Quran bahwa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. (Surah Al-Nisa’ (140)
Berdasarkan kepada mafhum ayat di atas, perbuatan duduk di dalam sesebuah majlis yang terdapat di dalamnya pengingkaran dan penghinaan kepada ayat-ayat Allah adalah ditegah dan dilarang. Ini jelas ditunjukkan oleh frasa بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ yang datang dengan ‘La al-Naahiyah’ yang membawa hukum haram.
Imam Abu Ja’far al-Thabari Rahimahullah dalam tafsiran beliau ke atas ayat ini berkata:
وفي هذه الآية، الدلالة الواضحة على النهي عن مجالسة أهل الباطل من كل نوع، من المبتدعة والفسَقة، عند خوضهم في باطلهم
Ads
Maksudnya: Ayat ini menunjukkan kepada dalalah yang jelas ke atas larangan duduk bermajlis bersama ahli kebatilan dari segenap jenis lapisan. Dari kalangan ahli bid’ah dan juga golongan yang fasiq, semasa mereka melakukan kebatilan tersebut. Lihat Al-Jaami’ al-Bayan, al-Thabari.
Selain itu, terdapat juga sebuah riwayat yang jelas dari Nabi S.A.W akan larangan duduk di dalam majlis yang dihidangkan padanya arak. Ini berdasarkan sebuah riwayat daripada Ibn Abbas R.Anhuma bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
من كان يؤمنُ باللهِ واليومِ الآخرِ فلا يشربِ الخمرَ من كان يؤمنُ باللهِ واليومِ الآخرِ فلا يجلسْ على مائدةٍ يشربُ عليها الخمرَ
Maksudnya: Sesiapa yang beriman dengan Allah dan juga hari akhirat, janganlah dia meminum arak. Dan sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka janganlah dia duduk pada hidangan yang diminum padanya arak. (Riwayat al-Haithami)
Siyaq ataupun konteks hadis di atas jelas menunjukkan kepada pengharaman duduk di majlis yang dihidangkan padanya arak. Ini kerana, lafaz sebelum itu menunjukkan bahawa sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat hendaklah dia jangan meminum arak.
Larangan meminum arak tidak menunjukkan kepada kemakruhan bahkan kepada keharamannya. Justeru, larangan seterusnya ke atas perbuatan duduk di hidangan yang terdapat padanya arak juga menunjukkan kepada hukum yang sama.
FATWA BADAN-BADAN BERAUTORITI
Ads
Pertama: Dar al-Ifta’ al-Misriyyah
Dalam fatwa yang dikeluarkan oleh Syeikh al-Allamah Jaad al-Haq Ali Jaad al-Haq pada tahun 1979M, beliau menyatakan berkaitan dengan majlis yang berlangsung padanya pemberian dan penerimaan dadah dengan katanya: Allah memuji hamba-hamba-Nya yang menjauhi majlis-majlis yang melalaikan lagi lagha. Maka Dia berfirman:
وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ
Maksudnya: (Ciri orang beriman) adalah mereka yang memalingkan diri dari perkara yang lagha. Surah al-Mu’minun (3)
Dan Abu Daud meriwayatkan di dalam sunannya dari Ibn Umar R.Anh tentang katanya:
نَهَى رسُولُ الله صلَّى الله عليه وسَلَّم عَنِ الجُلُوسِ عَلَى مَائِدَةٍ يُشربُ عَلَيهَا الخَمْرُ
Maksudnya: Rasulullah S.A.W melarang duduk pada hidangan yang diminum arak di dalamnya.
Ads
Kata Syeikh Rahimahullah: Yang diambil faedah dari beberapa nas ini adalah keharaman bermajlis dengan mereka yang melakukan maksiat dalam apa sahaja bentuknya. Ini kerana dalam bermajlis dengan mereka akan berlaku kerosakan terhadap perkara yang Allah haramkan. Dan sesiapa yang bermajlis bersama dengan pelaku maksiat yang melakukan kemungkaran pastilah akan berakhlak dengan akhlak mereka yang buruk (mengikut peribadi mereka). Dan akan mengikut kebiasaan apa yang mereka lakukan daripada dosa seperti minum sesuatu yang memabukkan serta mengkhayalkan.
Kedua: Para ulama khilaf mengenai hukum menghadiri majlis sedemikian.Pendapat yang azhar dan sahih dalam mazhab Syafie dan mazhab Hanbali adalah haram berdasarkan hadis Jabir bin Abdullah bahawa Rasulullah S.A.W melarang duduk dalam majlis yang terdapat hidangan arak. Ini kerana, pemergiannya ke majlis tersebut dalam keadaan dia mengetahui kemaksiatan di dalamnya seolah-olah dia pergi untuk tujuan mendengar atau melihat kemaksiatan.
Dalam mazhab Hanafi secara jelas menyatakan sesiapa yang dijemput menghadiri majlis perkahwinan sedangkan dia mengetahui terdapat kemaksiatan di dalamnya sebelum ia hadir, maka tidak perlu dihadiri jemputan tersebut.
Namun terdapat satu pendapat dalam mazhab Syafie kalangan ulama Iraq yang mengharuskan, dengan syarat memungkiri kemungkaran tersebut di dalam hatinya. Keharusan itu dengan alasan kehadiran mereka mungkin akan menyebabkan penganjur majlis merasa malu lalu menghentikan atau mengurangkan kemungkaran yang dilakukan dalam majlis tersebut.
Dihikayatkan bagaimana Imam al-Hasan al-Basri dan Muhammad bin Ka’ab telah dijemput menghadiri satu majlis perkahwinan. Dalam majlis tersebut mereka terdengar konsert nyanyian, lalu Muhammad bangun untuk meninggalkan majlis, namun ditarik oleh al-Hasan sambil berkata: “Duduklah, kemaksiatan mereka tidak menghalang ketaatanmu.”
KESIMPULANNYA
Hukum menghadiri majlis perkahwinan atau keraian yang terdapat di dalamnya maksiat dan kemungkaran perlulah diperincikan dari dua sudut yang berikut:
Pertama: Bagi masyarakat awam, yang mana kehadirannya ke majlis tersebut tidak memberi sebarang kesan dan perubahan kepada acara majlis, maka adalah tidak perlu untuk dia menghadirinya bahkan tidak wajib untuk hadir ke majlis itu sekiranya dia mengetahui ada maksiat di dalamnya.
Kedua: Bagi tokoh-tokoh ulama seperti para agamawan, sekiranya kehadiran mereka ke majlis tersebut akan menyebabkan pihak penganjur berasa malu dan segan serta boleh jadi memberhentikan acara maksiat atau paling tidak mengurangkannya, maka kehadiran mereka pada majlis sebegitu adalah dibolehkan.
Dalam suasana masyarakat Islam di Malaysia dan juga keadaan pihak kerajaan yang menjunjung tinggi nilai-nilai mulia dan adab yang murni, maka sebarang bentuk sambutan keraian di majlis perpisahan dan selainnya, hendaklah dielakkan sebarang unsur maksiat di dalamnya. Inilah yang sepatutnya.
Sumber kredit: Mufti Wilayah Persekutuan. Sahibus Samahah Dato’ Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
VIDEO:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Banyak persoalan tentang keadaan yang menyebabkan seseorang itu tidak perlu berpuasa. Untuk tidak menimbulkan kekeliruan, ini penjelasannya.
Soalan: Seseorang yang boleh berbuka kerana musafir, bolehkah dia teruskan makan apabila sudah sampai ke tempat yang dituju ataupun kena tahan diri sehingga waktu berbuka. Macam itu juga bagi yang sakit pada awal hari tapi sembuh sebelum waktu berbuka, bolehkah dia terus makan atau kena tunggu sehingga masuk waktu berbuka?
Jawapan:
1. Para ulama berbeza pendapat mengenai seseorang musafir yang berbuka puasa; apakah dia wajib menahan diri dari makan dan minum apabila sudah sampai ke negeri atau tempat tujunya, sedangkan orang ramai berpuasa. Pendapat yang terpilih; dia tidak wajib menahan diri dari makan dan minum kerana dia tidak berpuasa dan perbuatan itu tidak memberi apa-apa makna kepadanya. Ia bukan puasa yang sah kerana dia telah pun berbuka. Tiada dalil syarak yang mewajibkannya berbuat demikian.
Kata Abdullah bin Masud r.a:
مَنْ أَكَلَ أَوَّلَ النَّهَارِ فَلْيَأْكُلْ آخِرَهُ “Sesiapa yang makan pada awal hari, maka dia boleh makan pada akhir hari” (Riwayat Ibn Abi Syaibah dalam al-Musannaf dan al-Baihaqi dalam al-Sunan al-Kubra).
Demikian juga bagi wanita haid, nifas dan sakit. Mereka boleh makan tanpa perlu menahan diri pada siang hari pada bulan Ramadan.
2. Namun hendaklah mereka menyembunyikan perbuatan makan di siang hari tersebut. Sekalipun syarak mengizinkan mereka, namun orang ramai tidak mengetahuinya, maka itu akan menjadi tohmahan dan fitnah. Begitu juga ia boleh menggalakkan perbuatan tidak berpuasa bagi mereka yang tidak layak berbuka pada bulan Ramadan. Islam agama yang berusaha mengelakkan fitnah dan salah sangka dalam kalangan manusia.
3. Maka seseorang yang mempunyai alasan yang diizinkan syarak untuk berbuka puasa pada bulan Ramadan seperti faktor musafir ini –seperti perbahasan di atas-, maka dia boleh berbuka dan diganti pada hari-hari yang lain.
Sumber: Dr Maza.com
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sememangnya telah wujud pelbagai persoalan melibatkan kematian dan perkuburan. Amalan ‘biasa’ seperti adab menziarahi kubur, membacakan ayat-ayat suci al-quran, solat jenazah di tanah perkuburan, amalan menabur bunga, tahlil, menyiram air, dan binaan kubur terus menerus menjadi tanda tanya bagi mereka yang dahagakan ilmu.
Bagi menghuraikan kekusutan, Ustaz Mohd Fikri Che Hussain, seorang pendakwah bebas dan juga penulis buku Karya Bestari berkongsi ilmu seterusnya merungkai persoalan-persoalan tersebut.
1. Bolehkah membina kubur di dalam masjid?
Sebagai umat Islam kita berpegang bahawa tidak boleh membina masjid di atas kuburan kerana ia adalah kesesatan yang membuka jalan menuju syirik serta menyerupai perbuatan anutan agama lain terutamanya Ahli Kitab. Perbuatan membina kuburan dengan kubah di atasnya, ditinggikan pagar dan dibuat segala hiasan yang indah adalah perbuatan haram dan tercela.
Dari Aisyah r.a bahawa Ummu Habibah dan Ummu Salamah menceritakan kepada Rasulullah s.a.w tentang gereja yang dilihatnya di Habsyah (Ethiopia). Maka, Baginda s.a.w bersabda: “Mereka itu adalah suatu kaum, apabila ada seorang hamba yang soleh atau seorang yang soleh meninggal di antara mereka, mereka akan bina di atas kuburannya tempat ibadah dan mereka buat di dalam tempat itu patung-patung. Mereka itulah makhluk yang paling hina di hadapan Allah pada hari Kiamat kelak.” [Riwayat al-Bukhari & Muslim]
Malahan dalam sebuah hadis yang lain Rasulullah s.a.w bersabda, “Laknat Allah ke atas kaum Yahudi dan Kristian disebabkan mereka telah menjadikan kubur-kubur Nabi mereka sebagai tempat ibadah.” [Riwayat al-Bukhari & Muslim]
Para ulama bersepakat bahawa membina masjid di atas kuburan maka hukumnya adalah haram dan termasuk dosa besar menurut empat mazhab. Namun ada juga segelintir manusia yang berhujahkan tentang makam Rasulullah s.a.w yang berada di tengah masjid Nabawi. Bagaimana kita perlu menjawabnya?
Jawapannya makam Rasulullah s.a.w ketika wafatnya disemadikan di dalam bilik Aisyah yang terletak di rumahnya sebelah masjid, dipisahkan dengan tembok dan ada pintu yang Baginda s.a.w biasa keluar menuju ke masjid. Hal ini adalah perkara yang sudah disepakati para ulama dan tiada perselisihan di antara mereka. Sesungguhnya para sahabat yang mengebumikan jasad Nabi s.a.w di dalam biliknya. Mereka melakukannya agar tidak ada seorang pun sesudah mereka yang menjadikan kuburan Baginda s.a.w sebagai tempat ibadah, sebagaimana hadis dari Aisyah r.a dan yang selainnya.
2. Wasiatkan harta / barang berharga agar dikuburkan bersama. Komen ustaz?
Perbuatan mewasiatkan harta atau barangan berharga agar dikuburkan bersama si mati adalah perbuatan jahiliyah dan ia merupakan kesesatan. Islam melarang perbuatan ini dan harta si mati hanya boleh dijadikan dalam dua bentuk iaitu [1] harta pusaka yang diwariskan kepada keluarga si mati yang berhak dan [2] jika tiada orang yang berhak menerima harta pusaka tersebut, maka ia perlu diserahkan kepada Baitul Mal kaum muslimin untuk diagihkan kepada mereka yang memerlukan.
3. Bolehkah kita melakukan solat jenazah di kawasan perkuburan?
Dalam hal ini ulama khilaf kerana ada dalil yang bercanggahan antara larangan dan perbuatan Nabi s.a.w sendiri. Namun apa yang jelasnya sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a, dia berkata : “Sesungguhnya wanita berkulit hitam yang biasa membersihkan masjid (meninggal dunia). . ., maka Nabi berkata : tunjukkanlah kepadaku kubur dia, maka para sahabat menunjukkan kepada Baginda kuburan wanita tadi kemudian Nabi solat jenazah untuknya.” [Riwayat Bukhari & Muslim]
Hadis ini menjadi dalil dibolehkan melakukan solat jenazah di kuburan, berdasarkan perbuatan Baginda s.a.w. Maka ia diikuti oleh para sahabat selepas Baginda s.a.w sebagaimana riwayat dari Nafi’, dia berkata: “Kami telah melaksanakan solat jenazah Aisyah dan Ummu Salamah di tengah-tengah Baqi’ di antara kuburan dan yang menjadi imam kami pada waktu itu adalah Abu Hurairah dan Ibnu Umar turut hadir ketika itu.”
Atsar ini menjadi dalil dibolehkan melakukan solat jenazah di kuburan kerana jika dilarang pasti salah seorang di kalangan sahabat yang bangkit untuk melarang perbuatan tersebut.
4. Apakah benar pohon yang ditanam itu akan berselawat dan mendoakan untuk jenazah?
Perkara ini juga adalah khilaf, namun bersandarkan kepada hadis daripada Ibn Abbas katanya, “Rasulullah s.a.w melalui kuburan lalu Baginda terdengar suara dua orang yang diseksa di dalam kubur mereka. Rasulullah s.a.w bersabda: “Mereka berdua itu diseksa. Tidaklah mereka berdua itu diseksa kerana perkara yang besar… lalu Rasulullah s.a.w meminta dibawakan pelepah tamar dan Baginda membelahnya menjadi dua lantas meletakkannya pada kedua kubur itu. Baginda ditanya: “Wahai Rasulullah! Mengapa tuan berbuat demikian?” Baginda menjawab: “Semoga itu akan meringankan (azab) mereka selagi ia tidak kering atau sehinggalah ia kering.” [Riwayat al-Bukhari]
Hadis ini dikhususkan dengan sebuah hadis panjang yang diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Jabir r.a, “Rasulullah bersabda, “Aku melintasi dua buah kubur yang penghuninya diseksa, maka aku mahu ia diberikankan syafaatku agar dihindarkan daripada kedua-duanya selagi dua ranting itu tidak kering.” [Riwayat Muslim]
Hadis ini jelas menunjukkan sebab Nabi s.a.w meletakkan ranting di atas kubur itu sebagai syafaat dan doanya, malah ia bukanlah menghadiahkan pahala kepada si mati yang berada di dalamnya. Perbuatan sahabat yang bertanya menunjukkan bahawa hal ini tidak pernah dilakukan sebelum itu dan tidak pula diperintahkan oleh Nabi s.a.w agar diikuti oleh para sahabat. Ini menunjukkan bahawa perbuatan ini khusus kepada Baginda sebagai doa dan syafaat untuk umatnya.
5. Benarkah keadaan pokok yang hidup subur atau tidak itu sebenarnya menggambarkan keadaan jenazah di dalam kubur?
Tidak benar sama sekali sebenarnya pokok yang hidup atau sebaliknya itu menggambarkan keadaan jenazah di dalam kuburnya. Perbuatan sebegitu sebaiknya dihindari kerana ia tidak mempunyai sebarang dalil yang menyokong kesahihannya, malah ia boleh membawa perseteruan di kalangan masyarakat dengan sangkaan buruk sebegitu.
6. Hukum kubur yang digali semula?
Kubur yang digali semula untuk tujuan pemindahan dan atas sebab siasatan dan sebagainya adalah dibolehkan kerana keperluan. Jika sengaja digali semula tanpa sebarang sebab dan hanya untuk melakukan perkara khurafat dan menyimpang dari ajaran agama, maka ia adalah haram dan ditegah dari melaksanakannya.
7. Wanita yang haid boleh ke jejakkan kaki ke tanah perkuburan?
Tiada larangan bagi wanita yang sedang haid untuk menjejakkan kaki di tanah perkuburan kerana tiadanya sebarang dalil yang melarang perbuatan tersebut. Kekeliruan ini disebabkan adanya dalil larangan bagi wanita haid yang melintasi kawasan masjid dan tegahan kepada mereka yang ingin menziarahi ke kuburan dalam beberapa fatwa ulama. Lantas mereka mengqiyaskan hal ini dengan perkara tersebut secara tidak langsung.
8. Apakah amalan bidaah yang popular sekitar kematian dan perkuburan.
Antara perkara bidaah yang sering dilakukan oleh masyarakat kita sewaktu kematian dan pengkebumian antaranya ialah amalan sesetengah tempat yang menyediakan makanan untuk orang menziarahi keluarga si mati dan menyediakan bayaran tertentu untuk solat jenazah dan upah membaca al-Quran untuk disedekahkan pahalanya kepada si mati. Budaya mengadakan kenduri arwah bersempena kematian pada malam pertama, malam Jumaat, malam ketujuh, malam ke-40 dan malam ke-100 juga tidak mempunyai asas sama sekali dalam Islam.
Amalan ini sudah pasti menyusahkan keluarga si mati yang masih lagi bersedih dengan kehilangan orang tersayang dan ia merupakan pembaziran jika membabitkan penggunaan harta si mati tanpa jalan yang betul dan membabitkan penganiayaan harta anak yatim. Tidak kurang juga kepercayaan sesat sesetengah pihak mengatakan roh si mati akan pulang pada setiap malam Jumaat, setiap malam raya atau pada hari tertentu untuk mengharapkan sedekah amalan daripada keluarganya. Perlu diketahui persoalan roh adalah antara rahsia Allah yang tidak boleh disandarkan kepada logik akal.
Amalan lain pula seperti menabur bunga, menyiram air yang dibaca dengan bacaan surah tertentu, membina kuburan dengan harga yang mahal, membuat pagar yang dihiasi indah dan segalanya. Sepatutnya diketahui bahawa tanah perkuburan adalah tanah wakaf hak milik kaum muslimin, perbuatan membina batu kepok, pagar, kerusi duduk dan sebagainya akan menyempitkan kawasan tanah perkuburan dan bilangan kubur akan menjadi terhad disebabkan wujud ‘banglo kecil’ yang dibina oleh waris si mati. Sebaiknya pembaziran ini perlu dihentikan kerana ia tidak dianjurkan oleh Islam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai yang tertanya-tanya, mestikah lafaz akad nikah itu dijawab dengan satu nafas. Ikuti pencerahannya daripada mufti Wilayah Persekutuan.
SOALAN:
Ada setengah jurunikah mahukan pengantin lelaki jawab dengan satu nafas. Pengantin tak boleh jawab dengan satu nafas, lalu disuruh ulang-ulang hingga banyak kali. Apa pandangan ustaz tentang hal ini?
JAWAPAN:
Tidak disyaratkan satu nafas dalam menjawab lafaz nikah. Syaratnya ialah mestiberturutan. Pengarang kitab al-Fiqh al-Manhaji menyebut:
Antara syarat lafaz nikah adalah dengan ijab oleh wali dan qabul oleh pengantin lelaki secara berturutan.
Jika wali berkata: “Aku kahwinkan kamu dengan anak perempuanku,” dan selepas tempoh yang lama, pengantin lelaki menjawab: “Aku terima nikahnya,” maka aqad nikah itu tidak sah. Hal ini adalah kerana pemisahan yang lama antara ijab dan qabul tersebut. Dalam tempoh yang lama ini, ada kemungkinan wali menarik lafaz ijabnya semula.
Diam yang sekejap antara ijab dan qabul, seperti bernafas atau bersin, tidaklah merosakkan aqad nikah tersebut. Lihat al-Fiqh al-Manhaji (1/551-552)
Jadi kami mengesyorkan kepada para imam atau jurunikah agar memudahkan proses lafaz nikah ini dan tidak memberatkannya apabila telah cukup syarat. Ini mengambil kira keadaan pangantin pada ketika itu mungkin dalam keadaan gugup, berdarah gemuruh dan sebagainya.
Semoga Allah memberi kefahaman kepada kita dalam mengamalkan syariat-Nya serta memudahkan kita dalam setiap urusan. Amin.
Mengikut Mazhab Hanafi dan Hanbali: Tidak mengapa berlaku pemisahan yang lama antara ijab dan qabul jika sekiranya masih dalam majlis dan tidak disibukkan dengan perkara yang lain.
Sumber kredit: muftiwp.gov.my
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kuku hiasan dengan pelbagai warna dan corak, biasa dipakai oleh wanita bila mahu ke satu-satu acara atau majlis agar tampil lebih menarik.Malah Muslimah sendiri...