Muharam datang dan pergi. Dan saban tahun umat Islam menanti kan kehadiran bulan agung ini. Kita telah dibiasakan dengan penganjuran pesta menjelang Tahun Baru pada setiap 1 Januari.
Berbeza kali ini, kita tukar mindset dengan lebih utamakan 1 Muharam bagi permulaan tahun baharu melonjak martabat kita di sisi Allah!
12 Bulan Terkandung 4 Bulan Haram
Sebagaimana tahun Masehi, tahun Islam juga mengandungi 12 bulan yang dikenali sebagai Muharram, Safar, Rabi’ul Awal, Rabi’ul Akhir, Jamadil Awal, Jamadil Akhir, Rejab, Sya’ban, Ramadhan, Syawal, Zulkaedah, dan Zulhijjah.
Jumlah bulan demikian ada dijelaskan di dalam Al-Quran, bahwa Allah membahagikan setahun kepada 12 bulan. Di dalam Al-Quran surah At-Taubah ayat 36 disebutkan, “Sesungguhnya bilangan bulan di sisi Allah adalah 12 bulan dalam ketetapan Allah.”
Dari 12 bulan tersebut, Allah juga menjadikan sebahagian bulan lebih utama daripada sebahagian yang lain. Sebagaimana firmannya, “Di antaranya ada empat bulan yang haram, itulah ketetapan agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan empat itu.” (At-Taubah:36).
Kalender Hijah ini diawali dengan bulan Muharam sebagai bulan pertama. Dengan bulan ini, Allah membuka setiap tahun sesuai sabda Rasulullah SAW, “Sesungguhnya Allah membuka tahun dengan bulan haram (bulan Muharam) dan mengakhirinya pula dengan bulan Haram (bulan Zulhijjah). Maka tiada bulan dalam satu tahun lebih agung di sisi Allah setelah bulan Ramadhan daripada bulan Muharam.”
Dengan demikian, bulan Muharam memiliki keutamaan luar biasa bagi kaum Muslimin karena termasuk dari Arba’atun hurum (empat bulan yang diharamkan) dan bulan yang dimuliakan Allah. Dalam bahasa Arab, kata ‘Muharam’ memiliki makna ‘yang diharamkan’. Sebab, di bulan ini dahulu bangsa Arab sepakat untuk mengharamkan peperangan.
Ads
Amalan Rasulullah Dalam Muharam
Kerana keutamaannya itulah, ada beberapa amalan yang dianjurkan untuk dilakukan di bulan Muharam. Berikut beberapa amalan yang disunnahkan di bulan Muharam, seperti diambil dari buku berjudul “Menggapai Berkah di Bulan-bulan Hijriyah” karya Siti Zamratus Sa’adah:
Berpuasa Puasa memiliki keutamaan yang sangat istimewa di sisi Allah. Namun di bulan Muharam ini, terdapat beberapa pendapat mengenai cara yang boleh dipilih kaum Muslim untuk berpuasa.
Sunnah berpuasa di bulan Muharam boleh dilakukan selama sebulan penuh. Hal demikian mengacu pada sejumlah hadits, salah satunya yang diriwayatkan Abu Hurairah.
“Puasa yang paling utama setelah puasa di bulan Ramadhan adalah puasa di bulan Allah yang kalian sebut dengan Muharam.”(Al-Baihaqi)
Dalam hadis lain yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan At-Tirmidzi dari Ali RA, berkata, “Seorang laki-laki datang kepada Rasulullah SAW dan berkata, “Wahai Rasulullah, bulan apakah yang layak untuk aku berpuasa setelah bulan Ramadhan?”
Rasulullah menjawab, “Jika kamu ingin berpuasa selama sebulan selain di bulan Ramadhan, maka berpuasalah di bulan Allah Muharam. Sesungguhnya itu adalah bulan Allah, di sana terdapat suatu hari yang Allah memberi pengampunan kepada sebuah kaum dan juga memberikan pengampunan bagi kaum yang lain.” (HR. Al-Baihaqi)
Hari pertama di bulan Muharam adalah awal tahun. Kerana itu, dianjurkan untuk berpuasa di hari pertama bulan Muharam dan juga berpuasa sehari sebelumnya (akhir tahun).
Hal ini menunjukkan bahwa seorang Mukmin mengawali sesuatu dan mengakhirinya dengan kebaikan.
Ads
Al-Hafizh Ibnu Hajar menyebutkan, bahwa Hafshah meriwayatkan suatu hadis dari Rasulullah SAW, beliau bersabda,
“Barangsiapa berpuasa di hari terakhir dari bulan ZulhijJah dan juga hari pertama dari bulan Muharam, maka Allah akan menjadikannya sebagai penghapus atas dosa selama lima puluh tahun, dan puasa sehari di bulan Muharam sebagai penghapus atas dosa selama tiga puluh hari.”
Selanjutnya, pendapat mengatakan dianjurkan untuk berpuasa selama tiga hari di bulan Muharam. Dalam kitab Ihya’ Ulumuddin, Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa berpuasa tiga hari di bulan Haram, yakni hari Khamis, Jumaat, dan Sabtu, maka Allah akan mencatat untuknya sebagai ibadah selama tujuh ratus tahun.” Namun, hadis ini masuk dalam kategori hadis lemah.
Sebahagian ulama mengatakan, bahwa bulan Muharam yang paling utama adalah sepuluh hari pertama dari bulan itu. Di bulan Muharam ini, hari yang sangat dianjurkan untuk berpuasa ialah pada hari Asyura (hari kesepuluh dari bulan Muharam).
Hari Asyura memiliki keutamaan yang sangat besar dan kedudukan yang sangat tinggi di sisi Allah. Sebab, di dalamnya terjadi berbagai kejadian bersejarah yang sangat penting dalam Islam. Salah satu hadis yang menyebutkan keutamaannya ialah hadis dari Ibnu Abbas.
Ia berkata, “Aku tidak pernah melihat Rasulullah SAW sangat bersemangat untuk berpuasa di suatu hari, kecuali di hari ini (hari Asyura) dan di bulan Ramadhan.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)
Rasulullah SAW juga bersabda,“Berpuasalah kalian di hari Asyura dan bezakanlah dengan Yahudi dengan berpuasa sehari sebelumnya atau sesudahnya.” (Al-Baihaqi)
Ads
Bersedekah atau menyenangkan keluarga
Selain berpuasa, umat Muslim juga disunnahkan untuk memperbanyak sedekah dan menyenangkan atau memuliakan keluarga. Dalam sebuah hadis dari Abi Sa’id al-Khudri, Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa menyenangkan keluarganya di hari Asyura, maka Allah akan memberikan kesenangan kepadanya (meluaskan rizkinya) di tahun-tahun berikutnya.” (HR. Al-Baihaqi dan Ath-Thabarani)
Dalam hadis lain dari Abdullah bin Amru bin Al-Ash, Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa berpuasa di hari Asyura, maka seakan-akan berpuasa selama setahun, dan barangsiapa bersedekah di hari ini, maka seakan-akan bersedekah selama satu tahun.”
Dalam hadis lain, Jabir bin Abdullah ra, mengatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa melapangkan keperluan orang lain pada hari Asyura, Allah akan melapangkan untuknya sepanjang tahun itu.”
Bertaubat kepada Allah dan memperbanyak amal soleh
Di hari Asyura, dianjurkan untuk memperbaharui taubat serta kembali kepada Allah. Meskipun, umat Islam sebenarnya dapat bertaubat bila-bila pun. Sebab di hari Asyura, seperti yang telah disebutkan dalam sebuah hadis, terdapat hari di mana Allah memberikan pengampunan kepada sebuah kaum di bulan Muharam.
Aswad bin Yazid berkata, “Aku bertanya kepada Abin bin Amr tentang puasa Asyura. Dia barkata: Pada bulan Muharam ada hari ketika Adam diberi keampunan. Bila engkau mampu, berpuasalah pada hari itu.” Hal senada dikuatkan oleh Abu Ishaq, yang mengatakan bahawa jika suatu kaum berbuat dosa, lalu mereka bertaubat pada hari itu, maka taubat mereka diterima.
Selepas 45 tahun berkhidmat dengan gereja di Australia, seorang paderi yang terkenal di negeri Kanggaru itu Gould David dikhabarkan memeluk Islam baru-baru ini.
Beliau yang sebelum ini selalu menjadi rujukan generasi baharu mendalami Kristian , menurut laporan portal Muslim Telegraph, kini menggunakan nama Islamnya Dave Abdur Rahman Gould. David memilih nama Abdur Rahman yang membawa maksud Hamba Allah Pemurah.
“Berita ini telah menarik perhatian dan mencetuskan perbualan meluas dalam kalangan agama kerana orang ramai tidak sabar-sabar untuk mengetahui motivasi di sebalik keputusannya (kembali kepada fitrah Islam),” memetik muslimtelegraph.com baru-baru ini.
Dalam pada itu berita pengislaman beliau juga membuatkan ramai tidak sabar untuk mendengar motivasi dan inspirasi yang membuatkan dirinya tertarik untuk memeluk Islam.
Difahamkan, sehingga ke hari ini, masih belum dikenal pasti tarikh sebenar Abdur Rahman memeluk agama suci Islam.
Pun begitu dalam catatan ringkasnya di laman sosial Facebook miliknya, Abdur Rahman mencoretkan: “Seumur hidup mencari kedamaian Tuhan dan al-Quran telah menunjukkan kepada saya bahawa keamanan dan kebenaran terletak dalam Islam.”
Jarang kita tidak mengeluh hal-hal dunia. Ramai mengeluh penat, ramai mengadu tiada wang, ramai mengeluh tidak kahwin lagi, ramai memikirkan bagaimana nak kaya raya, dijuji sakit serta macam-macam lagi.
Namun sebelum terus mengeluh kisah Rasulullah menasihati anaknya, Fatimah R.A mungkin boleh memberikan kita panduan agar tidak mengeluh dengan hal keduniaan.
Ramai yang tahu tentang keperibadian hebat Ali bin Abi Thalib serta isterinya, Fatimah binti Muhammad SAW.
“Telah bercerita kepada kami (Badal bin Al Muhabbar) telah mengabarkan kepada kami (Syu’bah) berkata telah mengabarkan kepadaku (Al Hakam) berkata aku mendengar (Ibnu Abi Laila) telah bercerita kepada kami Ali bahwa Fatimah AS pernah mengeluh tentang apa yang dialaminya kerana penat menguli tepung.
Saat dia mendapat tahu bahawa ayahnya ada menahan tawanan perang, Fatimah mendatangi ayahandanya dan meminta agar diberi seorang pembantu. Namun Rasulullah menolak permintaan anaknya.
Fatimah kemudian mendatangi Aisyah R.A dan menceritakan kisah dialaminya. Ketika Rasulullah SAW mahu berehat di sisi Aisyah pada sebelah malamnya, kelihatan sikap Rasulullah agak berbeza. Agak dingin selepas mendengar akan berita Aisyah sampaikan. Ketika mahu memujuk Rasulullah, Rasulullah telah kisahkan perkara ini.
“Mahukah aku tunjukkan kalian berdua sesuatu yang lebih baik dari apa yang kalian minta. Apabila sudah berada di tempat tidur, bacalah takbir (Allahuakbar) 34 kali, diikuti Alhamdulillah 33 kali dan tasbih (SubhanAllah) 33 kali kerana sesunggguhnya bacaan-bacaan ini lebih baik dari apa yang kali berdua memintanya (HR Bukhari).
Menurut Ibnu Hajar, nasihat Nabi ini memiliki maksud bahawa apa saja perkara yang disertai mengingati Allah SWT akan diberikan kekuatan yang lebih besar daripada kekuatan yang dikerjakan atau dibantu seorang hamba. Segala hal atau urusan akan dimudahkan bagi seseorang jika sering mengingati Allah daripada dibantu hamba.
Jika meletakkan Allah di hati, ia akan menjadi bekalan kita di akhirat. Sedangkan sesuatu yang disertai pembantu itu khusus untuk dunia. Padahal akhirat lebih baik dan lebih kekal.
Ibnu Hubayrah berkata, “Dan di dalam zikir itu ada yang lebih baik dari seorang hamba kerana Dia menggabungkan keagungan Allah 33 kali, pujian KepadaNya 33 kali dan takbirnya 34, melengkapkan dengan seratus, jadi Allah menulis dengannya seribu kebaikan.”
Di antara manfaat dari nasihat Nabi ini adalah bahawa siapa pun yang rajin membaca zikir ini tidak akan menderita keluh kesah kerana di saat Fatimah RA mengeluh kelelahan, Nabi SAW memberinya zikir ini. Salah satu manfaatnya adalah menguatkan badan sebagaimana menguatkan hati, menurut Ibnu Taimiyah.
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
Fitrah wanita yang gemarkan kecantikan terutama dalam soal penampilan diri. Bersolek adalah salah satu cara untuk wanita tampil lebih yakin. Walau bagaimanapun dalam berhias jangan sampai melanggar batas-batas syariat.
Tapi apakah hukum bersolek sebenarnya? Apa pula pandangan Islam terhadap wanita yang gemar bersolek. Amat berat sebenarnya isu solekan dan perhiasan wanita ini. Bukan wanita tidak boleh bersolek langsung tetapi bersoleklah secara sederhana, tidak berlebih-lebihan sehingga menaikkan rasa nafsu bagi kaum lelaki yang memandang sehingga ia boleh mendatangkan fitnah.
TIGA TIP UNTUK MUSLIMAH BERSOLEK:
1. Gunakan warna-warna yang natural
Elakkan lipstik yang berwarna garang dan kelihatan terlalu menarik perhatian seperti warna merah, purple, pink terang, maroon gelap dan sebagainya. Pilih warna-warna yang SESUAI dengan warna kulit dan HAMPIR dengan warna semulajadi bibir kita. Elakkan warna-warna yang terang seperti eye shadow hijau, biru, ungu dan sebagainya. Jika perlu, pilih yang berwarna natural seperti coklat dan perang (bronze). Konsep mekap hanyalah untuk menyerikan dan meningkatkan keterampilan bukannya sehingga menjadi topeng di muka.
2. Jangan gunakan bulu mata palsu
Bulu mata palsu adalah sama hukumnya seperti menyambung rambut dan ianya adalah HARAM. Jika mahu, boleh gunakan sedikit maskara. Pastikan dibersihkan sempurna jika mahu ambil wuduk. Kedua-dua pihak yang terlibat dalam memakai dan memakaikan bulu mata palsu mendapat dosa.
3. Kening tidak dicukur/ dicabut
Antara perkara yang menjadi kelaziman adalah mencukur kening. Tahukah anda bahawa ianya adalah HARAM dan BERDOSA?
“Allah melaknat wanita-wanita yang mencabut bulu kening atau bulu muka (al Namisah) atau meminta orang lain mencukur atau mencabut bulu keningnya (Al Mutanammisah), wanita yang mengasah gigi supaya kelihatan cantik. Perbuatan itu telah mengubah ciptaan Allah”
(Riwayat (Al Bukhari, Muslim, Abu Daud)
Dalam Surah An-Nur; Ayat 31 menerangkan dengan terperinci tentang batas aurat dan penampilan wanita. Ayat ini memang panjang tetapi teramat penting untuk kita benar-benar baca dan faham,
“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.”
Di dalam Islam, solekan atau memperlihatkan perhiasan berlebihan itu digelar Tabarruj.
Tabarruj menurut bahasa adalah wanita yang mempamerkan keindahan dan perhiasannya berlebihan kepada lelaki bukan mahram (tafsiran Ibnu Manzhur di Lisanul Arab).
Tabarrajatil mar’ah maksudnya wanita yang menampakkan kecantikannya, lehernya, dan wajahnya. Ada yang mengatakan, maksudnya adalah wanita yang menampakkan perhiasannya, wajahnya, kecantikannya kepada lelaki bukan mahram dengan niat untuk membangkitkan nafsu syahwatnya.
Dan Rasulullah SAW sendiri pernah bersabda,
“Aku telah melihat di dalam neraka, aku melihat kebanyakan penghuninya wanita. Sebabnya mereka sedikit yang patuh pada Islam dan Rasulnya, kurang taat kepada suaminya dan kuat bersolek.”
Tanya diri, apabila kita berniat bersolek untuk cantik, maka untuk siapakah kecantikan kita itu ditunjukkan? Bagi wanita yang sudah berkahwin, solekan itu buat si suami, mungkin dengan solekan nipis pada wajah, dapat membuatkan pandangan orang lain terhadap suami itu lebih baik.
Jadi cukuplah jika seorang wanita itu berhias secara sederhana demi menjaga nama suami, keluarga dan anak-anak. Kecantikan sebenar seorang wanita itu adalah pada akhlaknya. Jadi bersederhanalah dalam berhias.
Sumber kredit: Elle Zada
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?