Jika mahu bernikah perlu ada wali. Salah satu persiapan penting majlis nikah ialah kehadiran wali. Ia merupakan salah satu rukun nikah dan wajib dipenuhi.
Bagi yang sudah mengikuti kursus kahwin, tentunya sedia maklum akan syarat-syarat layak menjadi wali kepada pengantin perempuan.
Sebagaimana yang dinyatakan dalam kitab Al Fiqh Al Manhaji Ala Madzhab Al Imam Al Syafii, terdapat tujuh syarat melayakkan seseorang itu bertindak sebagai wali nikah.
Makanya kepada bakal-bakal pengantin, sila baca sehingga habis supaya betul-betul faham apakah syarat-syarat untuk jadi wali nikah.
Ads
Seorang Islam
Wali bukan Islam, tidak boleh menjadi wali bagi bakal pengantin.
Berdasarkan firman Allah swt.: وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا
Dan Allah sekali-kali tidak akan memberi jalan kepada orang-orang kafir untuk memusnahkan orang-orang yang beriman. (Q.S. Annisa’:141)
Keperluan wali beragama Islam, adalah kerana perbezaan agama akan menjadi penghalang untuk mewariskan harta. Buat pengetahuan, muslim dan bukan muslim tidak boleh saling mewariskan harta.
Adil
Syarat ini bermaksud wali tersebut tidak pernah melakukan salah satu dosa-dosa besar, bukan orang yang selalu melakukan dosa kecil serta bukan orang yang melakukan sesuatu yang dapat merosak harga diri, seperti kencing sembarang di jalanan, berjalan dengan telanjang dan lain-lain.
Oleh kerana itu, tidak boleh orang yang fasik (dengan ciri-ciri tersebut) menikahkan pengantin muslimah, tetapi hendaknya hak perwaliannya itu diserahkan kepada pihak yang boleh menjadi wali lainnya yang lebih adil.
Ads
Perkara ini berdasarkan pada atsar sahabat Ibnu Abbas r.a. yang mengatakan: لا نكاح إلا بولي مرشد وشاهدي عدل
Tidak ada nikah kecuali dengan wali yang mursyid (adil) dan adanya dua orang saksi yang adil. (Musnad Asy Syafii)
Baligh
Wali adalah seorang lelaki yang telah baligh. Kanak-kanak tidak boleh menjadi wali nikah, karena tidak adanya sifat kewalian pada dirinya, maka ia pun tidak boleh menjadi wali untuk selain dirinya.
Orang gila tidak boleh menjadi wali, kerana dia tidak memiliki sifat kewalian, iaitu menjadi wali untuk dirinya sendiri saja pun tidak boleh apatah lagi menjadi wali orang lain.
Mengalami masalah penglihatan
Wali yang ada masalah penglihatan (pandangan kabur) tidak layak menjadi wali sama ada disebabkan faktor usia atau mabuk. Orang yang alami masalah penglihatan hanya akan menyulitkan proses pernikahan berjalan lancar kerana tidak mempunyai penglihatan berkualiti.
Namun, jika dia hanya sakit sementara seperti pengsan, pitam atau alami epilepsi masih boleh menjadi wali setelah dia sedar atau pulih setelah mendapat rehat yang cukup.
Tiada masalah mental
Wali tidak alami masalah mental. Orang waras dapat berfikir dengan baik dan tahu membezakan perkara baik dan buruk.
Bagi orang yang sedang berihram, dia tidak boleh menikahkan orang lain. Hal ini berdasarkan hadis
Ads
عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عَفَّانَ يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم:لاَ يَنْكِحُ الْمُحْرِمُ وَلاَ يُنْكَحُ وَلاَ يَخْطُبُ Dari Usman bin Affan r.a. ia berkata, Rasulullah SAW. bersabda: “Orang yang sedang ihram tidak boleh menikahkan dan dinikahkan serta tidak boleh meminang.” (HR. Muslim).
Sekiranya bakal wali memiliki salah satu ciri-ciri di atas, maka bakal pengantin perlu cari wali lain yang mempunyai ‘rekod bersih’ bagi memastikan mereka sesuai memainkan peranan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kita dituntut bersikap ihsan kepada semua termasuk termasuk manusia dan binatang. Jika menganiaya manusia itu berdosa, melakukan penganiayaan kepada binatang juga perbuatan zalim dan berdosa besar.
Bersikap ihsan ini sangat dituntut biarpun ada sebahagian binatang menjadi makanan kita. Malah saat ingin menyembelihnya disarankan bersikap menggunakan pisau tajam, makruh mengasah pisau di depan binatang dan binatang lain di depannya.
Ini dinyatakan dalam satu hadis,
Allah SWT telah menetapkan prinsip ihsan dalam setiap perkara. Sabda Nabi SAW:
Maksudnya: Sesungguhnya Allah SWT telah menetapkan ‘al-Ihsan’ ke atas setiap perkata, maka apabila kamu membunuh, bunuhlah dengan sebaik-baiknya, dan apabila kamu menyembelih, sembelihlah dengan sebaik-baiknya. Hendaklah kalian tajamkan pisau supaya binatang disembelih mati dengan lebih cepat dan mudah. Sahih Muslim (1955)
Hal yang sama turut dinyatakan dalam satu hadis Rasulullah SAW bersabda, seorang wanita di azab di neraka lantaran tidak memiliki sikap belas ihsan terhadap seekor kucing: دَخَلَتِ امْرَأَةٌ النَّارَ فِي هِرَّةٍ رَبَطَتْهَا، فَلَمْ تُطْعِمْهَا، وَلَمْ تَدَعْهَا تَأْكُلُ مِنْ خَشَاشِ الأَرْضِ
Maksudnya: “Seorang wanita masuk ke dalam neraka kerana seekor kucing yang ditambatnya tanpa diberikan makan, dan dia tidak melepaskan kucing tersebut untuk makan sendiri binatang yang berkeliaran di atas muka bumi.” (Riwayat al-Bukhari (3318) dan Muslim (2619)
Nyawa setiap binatang juga perlu dipelihara dan tidak boleh dibunuh sesuka hati secara sewenang-wenangnya. Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: Barangsiapa yang membunuh burung kecil tanpa sebab, ia akan mengadu kepada Allah SWT pada hari kiamat dan berkata: Wahai Tuhan, sesungguhnya si fulan telah membunuhku dnegan sia-sia tanpa sebab dan tidak membunuhku kerana sebarang manfaat. (Sunan an-Nasa’ie (4446) (sumber Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan). Perbuatan menyeksa atau menganiaya binatang adalah jelas haramnya. Al-Imam Ibnu Hajar al-Haitami Rahimahullah mengkategorikan menyeksa binatang itu termasuk dalam dosa-dosa besar. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
Maksudnya:
“Sesiapa yang menyeksa sesuatu yang bernyawa, lalu tidak bertaubat, nescaya Allah menyeksanya pada Hari Kiamat.” (Hadits riwayat Ahmad)
Hal menganiayai binatang ini turut pernah diulas oleh Mufti Negeri Sembilan, Datuk Mohd Yusof Ahmad menjelaskan bahawa berdosa menganiaya haiwan sama ada binatang haram atau yang halal dimakan atau disentuh bagi orang Islam di dalam akhbar Sinar Harian.
Menurutnya, semua haiwan perlu dikasihani melainkan yang membahayakan nyawa maka dibolehkan untuk membunuhnya.
“Tidak kira haiwan itu halal atau haram bagi umat Islam, asalkan ia tidak mengancam kita maka tidak boleh diseksa atau dicederakan.
“Hukum jika melakukan perkara tidak perikemanusiaan itu adalah berdosa kerana menganiaya binatang. Jika binatang berbahaya yang mengganas sehingga mengancam nyawa, lebih baik terus dibunuh tanpa mencederakan sehingga boleh menyiksanya,”
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Jika di dunia kita dianugerahkan akal fikiran untuk membuat keputusan dan bertindak. Di akhirat nanti, segala perbuatan kita akan dipersoalkan dan dijawab oleh anggota tubuh yang melaksanakannya.
Tiada lagi akal fikiran memberi arahan dan tiada lagi lidah untuk berbicara. Cukup-cukup lah akal memberikan arahan dan lidah berbicara dusta dan kotor.
Sebagaimana yang dinyatakan oleh Dr. Zakir Naik, dalam kuliahnya, kita berbeza dengan malaikat yang dijadikan selalu patuh kepada Allah.
Manakala Allah menciptakan manusia dengan keadaan bebas berfikir. Tujuannya adalah sebagai menguji keimanan. Apabila seorang manusia taat, maka mereka lebih mulia daripada malaikat.
Dan apabila manusia itu mungkar, maka sesungguhnya dia lebih rendah daripada malaikat. Menyembah Allah dalam penuh kesedaran dan merupakan nikmat ikhlas yang diberikan kepada manusia sebagai makhuk ciptaanNya.
Susulan itu, Allah menuntut setiap perbuatan manusia di dunia dipersoalkan di akhirat dan semuanya akan dijawab dan disaksikan oleh setiap anggota tubuh kita!
“Pada hari ini Kami tutup mulut mereka; dan berkatalah kepada kami tangan mereka dan memberi kesaksianlah kaki mereka terhadap apa yang dahulu mereka usahakan,” (Qs. Yasin : 65).
Allah akan mengunci mulut kita, lalu sebagai gantinya bahagian tubuh yang lain akan berbicara. Lantas bahagian tubuh yang mana nanti akan bersaksi atas segala perbuatan kita di dunia? Berikut antara anggota yang terlibat:
1. Kedua Kaki
Kaki merupakan salah satu bahagian tubuh yang kelak akan menjadi musuh kita. Kerana dengan kaki inilah kita berjalan dan dengan kaki ini pula kita tiba di suatu tempat.
Tidak ada manusia terlepas dari setiap tempat-tempat yang dikunjunginya dan untuk bertemu siapa kaki kita melangkah.
Kaki tidak akan berbohong saat kelak Allah bertanya ke mana kita pergi dan untuk urusan apa kita pergi kesana. Jika kita sering menggunakan kaki kita untuk mengunjungi tempat-tempat maksiat, maka setiap dosa yang kita lakukan akan dijelaskan oleh kedua kaki kita.
Dari‘Uqbahn bin ‘Aamir’ beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda :
“Sesungguhnya anggota tubuh manusia yang pertama kali berbicara pada waktu mulut dikunci adalah paha kaki kirinya.”
2. Kedua Tangan
Selain kaki, tangan juga akan turut menjelaskan setiap perbuatan yang berhubungan dengan tangan kita di dunia. Tangan merupakan bagian tubuh yang penting bagi setiap manusia; tangan inilah yang bantu kita menyentuh dan memegang sesuatu. Setiap dosa perbuatan kebanyakan akan melibatkan tangan. Allah berfirman;
وَمَآ أَصَٰبَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُوا۟ عَن كَثِيرٍ “Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu).”(QS. Asy-Syura 30)
Oleh yang demikina itu, hati-hatilah kita di saat menggunakan tangan.
3. Kedua Mata Dan Telinga
Mata juga akan bersaksi atas apa saja yang kita lihat. Apakah kita menghabiskan waktu di dunia untuk melihat sesuatu hal yang haram dan buruk, atau sesuatu yang baik dan bermanfaat.
Begitu juga telinga; adakah kita meggunakan telinga untuk mendengar perkara maksiat atau kebaikan?
Kedua pancaindera ini berfungsi sebagai video dan audio visual yang akan masuk ke setiap otak manusia, maka datangnya zinapun boleh dianggap secara jelas berasal dari kedua bahagian tubuh ini.
”Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka) jahanam kebanyakan dari jin dan manusia. Mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah), mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka seperti binatang, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.”(Qs. Al A’raf ayat 179)
4. Kulit, Lidah Dan Setiap Bagian Tubuh Yang Lain
Anggota tubuh yang akan berbicara di akhirat berikutnya adalah anggota tubuh lainnya. Tidak akan ada yang berbohong dan terlepas dari pengadilan Allah.
Disebutkan bahawa, saat para manusia (yang munafik itu) dikhianati oleh setiap bahagian tubuh mereka, mereka akan bertanya kepada bagian tubuh tersebut.
Imam Thobari menjelaskan kenapa manusia pasca masa itu tiba lalu bertanya kepada kulit mereka masing-masing;
Allah SWT menyebutkan bahawa mereka (para musuh Allah), pada waktu dikumpulkan di neraka bertanya kepada kulit mereka, ketika menjadi saksi atas perbuatan mereka di dunia:
“Mengapa engkau menjadi saksi atas kami, terhadap apa yang telah kami lakukan di dunia?” tanya manusia.
Maka kulit mereka menjawab : “Allah yang menjadikan segala sesuatu pandai berkata telah menjadikan kami pandai (pula) berkata”.
Allah menyebutkan bahwa anggota tubuh ini (kulit) menjadi saksi atas pemiliknya ketika diminta persaksian oleh Allah tentang pemiliknya, yang mana ia menafikan telah melakukan sesuatu yang menyebabkan kemurkaan Allah di dunia.
Kesimpulannya, amatlah penting kita menjaga pandangan, pendengaran, lisan dan perbuatan, kerana setiap apapun yang kita lakukan, pasti akan dipertanggungjawabkan menjawab. Maka ingatlah akan situasi perbicaraan kita nanti.
Allah SWT memerintahkan kita berbuat banyak kebaikan di dunia ini sebagai bekalan di akhirat. Dan sebagai hambanya, kita berusaha melakukan untuk memperoleh redha dan kasih sayang Allah. Bahkan kita berebut-rebut melakukan perbuatan baik untuk memperoleh rahmat dan kasih sayang dari Allah.
Tapi ketahuilah bahawa perbuatan baik itu adakalanya menerima kecaman dari Allah. Bolehkah begitu? Ini senarai empat kebaikan kita lakukan tapi Allah tak beri pun pahala sebaliknya mengecam perbuatan kita lakukan.
1. Perbuatan Baik yang Disertai dengan Niat Buruk
Perbuatan baik pertama yang dikecam oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala adalah hal-hal baik yang dilakukan namun disertai dengan niat yang buruk, seperti riak atau ujub. Dengan demikian meski niat kita nampak seperti ingin berbuat baik tapi kerana dilandas dengan niat yang buruk makan maka amalan baik tersebut menjadi sesuatu yang sia-sia di mata Allah. Hal ini disebutkan dalam Al-Quran pada surat Al-Maun ayat 4-7, “Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang solat, (iaitu) orang-orang yang lalai dari solatnya. Orang-orang yang berbuat riak.”
2. Perbuatan Baik yang Disertai Perbuatan Buruk
Perbuatan baik kedua yang juga dikecam oleh Allah SWT adalah melakukan hal-hal baik, yang diiringi dengan hal-hal buruk. Misalnya ketika telah bersedekah, namun sesaat kemudian menyebut-nyebut tentang sedekah tersebut.
Hal ini bahkan disebut dalam Al-Quran, bahawa Allah berfirman, “Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menghilangkan (pahala) sedekahmu dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti (perasaan si penerima), seperti orang yang menafkahkan hartanya kerana riak kepada manusia dan dia tidak beriman kepada Allah dan hari kemudian. Maka perumpamaan orang itu seperti batu licin yang di atasnya ada tanah, kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, lalu menjadilah dia bersih (tidak bertanah). Mereka tidak menguasai sesuatu pun dari apa yang mereka usahakan; dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir,” (QS. Al Baqarah: 264).
3. Perbuatan Baik yang Dilakukan dengan Cara yang Salah
Perbuatan baik seterusnya yang dibenci oleh Allah SWT adalah berbuat baik namun dengan cara yang salah. Misalnya ketika seseorang berjihad, namun dilakukan pada bulan-bulan haram. Pada hal pada bulan-bulan tersebut diharamkan untuk berjihad atau berperang di jalan Allah. Sebagaimana disebutkan dalam surat At-Taubah ayat 37. Atau misalnya bersedekah dengan menggunakan wang haram. Sehingga bukannya pahala yang akan diperoleh, melainkan dosa besar yang menanti pelakunya di akhirat kelak.
4. Perbuatan yang Berakibat Buruk, Namun Si Pelaku Merasa Telah Berbuat Baik
Perbuatan baik terakhir yang dibenci oleh Allah SWT adalah melakukan hal-hal baik yang berakibat buruk, namun si pelaku merasa telah berbuat baik. Hinggakan hal ini menjadi sia-sia yang tidak membawa erti apa-apa terhadap perlakukan dilakukan. Malah di dalam Al-Quran juga menyatakan perbuatan begini dikecam. Sebagaimana disebutkan bahwa, “Iaitu orang-orang yang telah sia-sia perbuatannya dalam kehidupan dunia ini, sedangkan mereka menyangka bahwa mereka berbuat sebaik-baiknya,” (QS. Al Kahfi: 104).
Inilah empat perbuatan baik yang dikecam oleh Allah SWT. Meski pada dasarnya nampak seperti kita telah berbuat kebaikan namun ternyata hal-hal ini tidak baik yang tersembunyi di balik kebaikan amalan tersebut.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bagi yang terlibat dalam banjir agak sukar untuk memastikan keadaan sekitar sentiasa bersih. Pakaian sudah tentunya sentiasa basah dek air banjir dan juga selut.Dalam...