Kita sering dihidangkan dengan kisah mereka mengejar kekayaan namun jelas melakukan perbuatan maksiat. Saat diberi rezeki, mereka mengatakan itu usaha mereka tanpa menyedari ianya istidraj. Bahkan sentiasa berterusan melakukan dosa dan hati bergelak ketawa seolah-olah tiada apa dirisaukan. Adakah benar orang bergelumang dosa ini hati mereka gembira atau berpura-pura di hadapan orang lain untuk menutup kekurangan yang ada.
Assalamualaikum SS Dato’ Seri Mufti. Saya pernah terbaca satu kenyataan tentang dosa itu adalah apa yang menjadikan jiwa gelisah. Namun, saya dapati ada sesetengah orang, mereka melakukan dosa tetapi hidup mereka kelihatan tenteram. Apa pandangan SS Mufti dalam hal ini? Terima kasih.
Jawapan:-
Alhamdulillah, pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.
Kenyataan yang saudara baca itu adalah benar. Ia merujuk kepada satu hadis yang diriwayatkan daripada Nawwas bin Sam’an R.A, Nabi SAW bersabda:-
Maksudnya: “Kebaikan adalah dengan berakhlak yang mulia. Sedangkan dosa adalah sesuatu yang menggelisahkan hatimu. (Ketika dosa tersebut dilakukan), tentu engkau tidak suka hal itu nampak di tengah-tengah manusia.”Riwayat Muslim (2553).
Imam al-Nawawi dalam menjelaskan hadis di atas berkata: Maksud “حَاكَ فِي صَدْرك” ialah menggelisahkan hati, berasa ragu-ragu, tidak membukakan hati, terhasil perasaan syak di dalam hati, serta takut dan khuatir bahawa keadaan dirinya berdosa. (Lihat Syarh al-Nawawi ‘ala Sahih Muslim, 8/343)
Maksudnya: Kebaikan ialah apa yang membuatkan jiwa tenang. Manakala dosa adalah yang membuat jiwamu gelisah dan ragu-ragu di hatimu.
Riwayat Ahmad (18006)
Dalam menjawab persoalan di atas, kami mulakan dengan hadis daripada Abi Hurairah R.A, Rasulullah SAW bersabda:-
Maksudnya: Sesungguhnya hamba, apabila melakukan satu kesalahan atau dosa, akan ditulis pada hatinya satu titik hitam. Apabila dia meninggalkan dosa, beristighfar dan bertaubat, nescaya digilap hatinya.
Sebaliknya, apabila mengulangi dosa, akan ditambah padanya titik hitam sehingga memenuhi hatinya, maka itulah dipanggil al-raan (الرَّانُ) yang Allah nyatakan: {كَلاَّ بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ} Sebenarnya! (Ayat-ayat Kami itu tidak ada cacatnya) bahkan mata hati mereka telah diselaputi kekotoran (dosa), dengan sebab (perbuatan kufur dan maksiat) yang mereka kerjakan. Riwayat al-Nasa’ie (11594)
Ini bermakna, hati mereka kelam dan bertambah gelapnya dengan sebab dosa yang berterusan sehingga jadilah sukar untuk mendapat cahaya dan petunjuk Ilahi. Akhirnya menjadi sebati dengan maksiat.
Maksudnya: Sebenarnya! (Ayat-ayat Kami itu tidak ada cacatnya) bahkan mata hati mereka telah diselaputi kekotoran (dosa), dengan sebab (perbuatan kufur dan maksiat) yang mereka kerjakan. Surah al-Mutaffifin (14)
Ads
Ibn Kathir berkata: Bukanlah perkara seperti sangkaan mereka sehingga mereka berkata, Quran ini sebagai dongeng purbakala tetapi ia kalam Allah, wahyu yang diturunkannya kepada Rasulullah SAW.
Sesungguhnya Allah menghijabkan mereka daripada iman dek kerana hati mereka dipenuhi dengan rain. Yang mana telah bercampur pada hati mereka dengan sebab dosa dan kesalahan yang banyak. Kerana itulah firman Allah SWT: (Sebenarnya! (Ayat-ayat Kami itu tidak ada cacatnya) bahkan mata hati mereka telah diselaputi kekotoran (dosa), dengan sebab (perbuatan kufur dan maksiat) yang mereka kerjakan.)
Perkataan rain di mana hati-hati orang kafir dipenuhi dengan dosa sedangkan ghaim pula kepada orang yang baik-baik, dan ghain pula bagi orang yang hampir dengan Tuhan. (Lihat Tafsir al-Qur’an al-‘Azim, 4/587)
Ibn al-Qayyim menyebut: “Jika hati sudah semakin gelap, maka amat sulit untuk mengenal petunjuk kebenaran.” (Lihat Madarij al-Salikin, 2/292)
Seorang yang tidak taat kepada Allah SWT dan hati mereka telah menjadi keras, maka mereka tidak akan peduli, atau malah berbangga diri ketika melakukan kemungkaran dan dosa. Pembicaraan di sini tidak bersifat umum yang berlaku bagi setiap orang, tetapi khusus bagi mereka yang memiliki hati yang sihat dan bersih. (Lihat Syarh al-Arba’in al-Nawawiyyah, hlm. 294-295).
Imam al-Qurtubi berkata, “Dosaialah perbuatan yang menyebabkan pelakunya layak mendapat celaan.”( Lihat Tafsîr al-Qurthubi 2/20)
Sepatutnya bagi seorang Mukmin itu, apabila dia melihat sesuatu perbuatan dosa, maka harus bersungguh-sungguh menjauhinya.
Maksudnya: “Seorang Mukmin melihat dosa-dosanya seperti dia berada di bawah gunung, dia takut gunung itu akan menghempapnya. Sedangkan orang fajir (derhaka), dia melihat dosa-dosanya seperti melihat lalat hinggap di hidungnya.” Riwayat al-Tirmizi (2497)
Kami katakan, sebenarnya apa yang kita lihat bahawa mereka gembira, suka dan kadang-kadang berpesta dalam maksiat sebenarnya itu lahiriah yang dibuat-buat, tetapi hati mereka sentiasa dalam kesempitan. Inilah hakikat yang sebenar. Kami asaskan kenyataan ini berdasarkan firman Allah SWT:
Maksudnya: “Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit, dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta”. Surah Taha (124)
Ibn Kathir berkata: Siapa yang berpaling dari perintah Allah dan melupai-Nya, maka kehidupannya penuh kesempitan di dunia, tiada ketenangan dan tiada kelapangan pada dadanya. Bahkan dadanya sentiasa merasa sempit dek kerana kesesatannya sekalipun nampak diberi nikmat pada zahir dengan pakaian, makanan, tempat tinggal, tetapi hatinya tetap gundah gelana. (Lihat Mukhtasar Ibn Kathir, 2/497)
Al-Sobuni berkata: Siapa yang berpaling dari perintah-Ku dan apa yang Aku turunkan kepada rasul-rasul-Ku dari Syariat dan hukum, maka balasannya hidup di dunia penuh dengan kekerasan sekalipun nampak diberi nikmat pada zahirnya. (Lihat Sofwah al-Tafasir, 2/229)
Semoga Allah kurniakan kepada kita kelapangan dalam hidup dan ketenangan. Kami akhiri dengan doa:
Maksudnya: “Wahai Tuhan Kami, kurniakanlah kepada kami di dunia dengan kebaikan dan di akhirat dengan kebaikan. Dan selamatkanlah kami dari azab Neraka.”
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kita sering dilarang mandi air hujan. Alasannya air hujan sudah bercampur dengan segala karbon dan asid kesan pelepasan asap kilang dan pencemaran asap kenderaan.
Bahkan ibu bapa melarang anak-anak mandi air hujan dengan alasan, takut anak jatuh sakit. Kita yang dewasa kita akan mencari tempat teduh dan mengeluh kepala sakit kalau terkena air hujan.
Tiada yang terjadi atas kemudaratan dan Allah juga tidak menurunkan hujan kalau ia penyebab penyakit. Dikongsi dari fb Pusat Rawatan Islam Terapi Al Mujahid, ini kelebihan mandi air hujan.
Kalau hujan turun jangan masuk rumah tapi mandilah dengannya kerana ini adalah terapi semulajadi Allah berikan untuk makhluknya. Tapi selalu org tua kita melarang kita mandi hujan sebab takut sakit dan larangan itu kita wariskan pula ke anak-anak kita. Ini pemahaman yang salah.
Kalau sakit lepas mandi hujan tu bukan sebab air hujan tapi sebab dalam badan banyak benda kotor dan air hujan tu sebagai bahan cuci untuk membuang semua kekotoran terutamanya gangguan syaitan.
Kadang-kadang, Allah tunjuk tanda badan kita ada sesuatu melalui kesakitan itu. Kalau kita sakit teruk lepas mandi hujan itu perlu rawatan susulan dengan Ruqyah Syar’iyyah.
Salah satu cara SCAN diri tu adalah dengan mandi air hujan. Ada juga orang mandi hujan tak jatuh sakit sebab badannya bebas jin. Alhamdulillah. Tapi mandi bukan sembarangan mandi. Ada cara dan kaedahnya.
Ini keadah mandi hutan untuk bersihkan diri dari gangguan jin
Niat – Niatlah dalam hati sekuatnya & mohon pertolongan Allah untuk apa kita mandi hujan.
Contoh 1:- Menghancurkan jin yang zalim ke atas jasad kita (niatkan dan mohon pada Allah jadikan air hujan sebagai api dan asid yang membakar badan jin dalam badan kita.
Contoh 2:- Anak degil @ hyperaktif umur (5 tahun ke atas). Niatkan lembutkan hatinya agar dengar kata orang tua dan dihilangkan gangguan syaitan dari tubuhnya ( orang tuanya tak perlu mandi hujan, cukup memerhatikan sambil baca ayat-ayat di bawah sehingga didengari anknya. Dan apa sahaja niat bergantung penyakit dan keluhan masing-masing.
Biarkan hujan berlalu selama sekurangnya 10 minit barulah kita mandi air hujan.
Air hujan yang digunakan untuk terapi ini mesti yang turun terus dari langit. Tidak terkena pokok atau bumbung atau disambut dengan baldi. Air hujan yang turun sebaiknya hujan yang lebat bukan gerimis.
Tadah air hujan dari langit ke bekas kecil untuk dibuat minum. Insya Allah ini juga adalah penawar.
Mulakan mandi sambil membacakan sekurangnya Al Fatihah atau lebih baik lagi dengan ayat-ayat lain seperti ayat Kursi dan surah Al Ikhlas, Al Falak dan akhir sekali An Nas. Bonus jika tahu ayat ruqyah yang lain mengikut jenis penyakit.
Baca terus sehingga sekurangnya 15minit-30 minit sambil mandi air hujan.
Jika terasa sakit di bahagian badan tertentu tepuk-tepuk di bahagian itu dan jika ada rasa mual mahu muntah, keluarkan jangan ditahan kerana ini tanda ada penyakit/jin yang mau keluar melalui cara ini (cara yang normal dan tidak menyakitkan).
Sental-sental badan seperti menggosok daki di badan. Jika ada penyakit kulit cara ini pun bagus.
Selesai mandi badan jangan dilap kecuali rambut. Biar kering sendiri.
Lakukanlah terapi ini selama sekurangnya 3 hari. Aau 7 hari berturut. Kalau hujan tak turun hari berikutnya, perlu tunggu hari lain yang hujan turun.
Dinasihatkan agar lain kali bila hujan turun, jangan mengeluh. Ada manfaatnya bagi orang lain. Bagi orang yang berakal dengan pemberian Allah akan sentiasa memanfaatkan rezeki Allah.
Wallahu’alam bissawab Biidznillah Selamat Mandi Air Hujan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Di saat kesedihan masih bersisa pemergian adik Rayan yang tidak mampu bertahan selepas lima hari terperangkap selepas terjatuh dalam perigi di Maghribi, hari ini hal yang sama berlaku pada adik Haider, 9 tahun juga sudah menemui Pencipta-Nya sebentar tadi.
Di saat dunia berdoa agar dirinya dapat diselamatkan selepas terjatuh dua hari lalu pada kedalaman perigi 10 meter ( 33 kaki) di Wilayah Zabul, Selatan Afghanistan, anak kecil ini masih sempat berbual dengan ayahnya pada awal kejadian mengatakan keadaannya okay. Dan Allah lebih sayang, di hari Jumaat yang mulia ini, Allah menjemputnya pergi dalam keadaan suci.
Sebelum ini tular di media sosial rakaman videonya berbual dengan bapanya di mana dirinya berjanji akan terus “berbual” dengan bapanya.
“Adakah kamu okey, anakku?
“Berbual dengan ayah dan jangan menangis. Kami akan membawa kamu keluar,” kata bapanya.
“Baiklah, saya akan terus bercakap,” jawab Haider dengan tenang dari bahagian dalam telaga.
.Sama seperti kes Rayan, di mana penggalian dilakukan untuk mengelak tanah runtuh, hal sama dilakukan pada kes adik Haider dan pasukan penyelamat turut membekalkannya makanan, minuman serta oksigen.
Usaha menyelamatkannya dilakukan oleh pihak berkuasa tempatan sejak jatuh pada Selasa lalu.
Dalam pada itu, sebentar tadi, Setiausaha Timbalan Perdana Menteri, Abdullah Azzam, Haidar dalam tweetnya memaklumkan anak kecil itu sudah meninggal dunia selepas berjaya dikeluarkan daripada perigi tersebut.
Menurut laporan lalu, mangsa terperangkap sedalam 10 meter (33 kaki) di dalam perigi di Wilayah Zabul, Selatan Afganistan. Anak kecil ini tersangkut ke bawah batu dan usaha mengeluarkan dijalankan sehingga berjaya keluarkan kanak-kanak tersebut hari ini.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Di dalam al-Quran, Allah S.W.T telah menceritakan hakikat kehidupan manusia yang tidak dapat lari dari ujian. Ia datang dari segenap aspek dan penjuru. Sebahagian orang diuji dengan kehilangan harta benda. Sebahagian lain pula diuji dengan kehilangan insan-insan yang tersayang, kelaparan dan dahaga yang bersangatan dan sebagainya.
Maksudnya: Dan nescaya Kami akan menguji kalian dengan sedikit daripada perasaan takut, rasa lapar, kekurangan harta benda, kehilangan nyawa (kematian) serta tumbuh-tumbuhan dan berikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang bersabar. Surah al-Baqarah (155)
Di saat usia bumi semakin tua, sudah semakin banyak tanda-tanda jelas kiamat kecil kelihatan. Antaranya banyak bangunan tinggi didirikan, terjadinya banyak pembunuhan, waktu yang berlalu semakin singkat, sering terjadi bencana alam seperti gempa bumi, tanah gelongsor selain munculnya gaya hidup mewah di kalangan umat islam.
Antara lain kiamat kecil lain ialah orang baik semakin kurang (meninggal) dan orang jahat bertambah ramai, manusia mewarnakan rambut di kepala dengan hitam untuk kelihatan muda, lelaki menyerupai perempuan dan perempuan menyerupai lelaki, bulan sabit kelihatan besar dan terakhir negara Arab menjadi padang rumput menghijau selain sungai.
Dikatakan juga, apabila mengampiri dunia akhir zaman, beberapa tahun sebelum keluarnya Dajjal, manusia akan diuji dengan kebuluran.
dalam satu hadith dari Ibn Najah, tiga tahun sebelum munculnya Dajjal, umat manusia akan melalui kehidupan paling sukar dengan kemarau panjang sehingga menjadikan bumi kering kontang.
“Sesungguhnya sebelum keluar Dajjal akan berlaku tiga tahun yang sangat dahsyat. Manusia akan dilanda kelaparan yang teruk. Allah akan memerintahkan langit menghentikan satu per tiga hujan dan memerintahkan bumi menahan satu per tiga tumbuhan.
“Pada tahun kedua, Allah akan memerintahkan langit menghentikan dua per tiga hujan, dan memerintahkan bumi menahan dua per tiga tumbuhan.
“Pada tahun ketiga, Allah akan memerintahkan langit menghentikan keseluruhan hujan dan bumi menahan keseluruhan tumbuhan.
“Kesemua tanah akan kering kontang dan tandus. Sahabat bertanya apakah makanan manusia pada waktu itu? Baginda menjawab, tahlil takbir dan tahmid. Perkara tersebut akan dapat menggantikan makanan.” – [HR Ibn Majah].
Jika kita melihat di media sosial, sudah ada sekumpulan individu yang membuat penyimpanan makanan (prep) dan ia dikongsikan kepada orang ramai konon untuk menghadapi dunia akhir zaman dan juga persediaan menghadapi musim kemarau seperti disebut dalam hadith.
Tapi adakah perlunya kita lakukan begitu (menyimpan stok makanan yang banyak?) atau apa yang perlu kita sebagai umat islam lakukan bagi menghadapi dunia akhir zaman ini?
Dikongsi dari Tik Tok @ibnuramli, Ustaz ini membuat kupasan mengenai persediaan makanan yang mungkin diambil serius oleh sesetengah individu sedangkan ada persoalan lebih besar perlu dihadapi oleh umat akhir zaman.
Dalam ceramahnya, diperjelaskan hari ini bermacam-macam cerita keluar.
“Ada orang kumpul beras, siap seal dah beras. Takut akhir zaman. Konon dah dekat dengan akhir zaman. Tapi tahukah akhir zaman ni bukan berlaku hari ni saja tapi sejak dari zaman Nabi lagi. Dekatnya kiamat tu hanya sejengkal jari saja. Zaman kita mungkin rapat lagi.
“Lepas tu ada kelompok orang yang berkempen suruh simpan beras siap-siap. Simpan air dalam tangki banyak-banyak, nanti takut air tak ada. Siap buat buku log lagi. Benda apa yang perlu disimpan untuk hadapi akhir zaman.
“Saya bukan nak tergelak tapi dah tergelak dah. Yang itu (simpan barang-barang ini) tidak disuruh oleh Nabi SAW pun. Kalau ada pun, Nabi suruh simpan air banyak-banyak.
“Dalam satu kejadian, ketika Nabi Isa dengan tentera-tenteranya dikepung oleh Yakjuj dan Makjuj di Palestin. Apa yang ada pada waktu tersebut? Kepala lembu lebih mahal daripada emas pada waktu itu (maknanya apa, tak ada makanan).
“Kalau hal makanan jadi keutamaan, lebih baik makanan disimpan awal-awal oleh mereka. Tapi bila hal ini berlaku, apa yang ada pada waktu itu (paling penting) ialah zikrullah. Itulah makanan umat Islam. Yang disebut oleh tenteranya Saidina Isa A.S dalam menghadapi keadaan ketika itu ialah Allah, Allah, Allah, Allah iaitu zikir.
“Jadi apa yang kita cari sekarang ini ialah ilmu, wirid dan zikir yang sepatutnya kita amalkan. Bukan apa yang kita buat sekarang.
“Kita tak nafikan boleh nak simpan makanan tapi itu bukan tujuan utamanya. Dan menyebarkan ketakutan demi ketakutan kepada umat Nabi Muhammad SAW tentang hal ini tanpa berikan kepada mereka harapan untuk menjadi orang yang boleh berhadapan dengan cabaran dan seumpamanya.
“Dajjal nanti datang, dia akan datang dengan kesenangan. Dia akan turunkan kesenangan. Beras yang kita simpan dia akan beri lagi dan lagi.
“Sebab tu apa yang penting amal. Amal yang penting. Yang disuruh kita cari guru untuk belajar, duduk menuntut ilmu. Dalam Quran dah sebut hal ini.
“Tapi orang kita terbalik. Waktu zaman susah tu nanti tak ada murabbi, tak ada pembimbing. Dia nak duduk seorang-seorang dalam hutan. Siapa nak bimbing kita kalau kita bukan alim. Dan tak ada proses pengajian, siapa nak bimbing? Lebih berat syaitan datang menggoda, nauzubillah.
“Sebab tu jangan obses dengan benda-benda tu. Sepatutnya yang kita lakukan sekarang ialah amal. Duduk dalam majlis ilmu. Itu sepatutnya.
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...