Siapa tidak mengenali pendakwah bebas, Ustaz Ebit Lew. Auranya begitu kuat setiap kali menyampaikan ceramah yang sangat menyentuh jiwa.
Perkongsiannya berjaya menarik ramai penonton untuk sama-sama mendengar ceramah yang disampaikan.
Bukan sahaja orang dewasa, golongan tua, muda serta kanak-kanak juga turut kusyuk mendengar ilmu disampaikan Ustaz Ebit Lew ini.
Dalam satu perkongsian di laman sosial Facebook beliau baru-baru ini memuat naik sebuah video pertemuan dengan si cilik yang diuji kudung kakinya sejak lahir.
Dan yang membuatkan pendakwah tersebut kusyuk untuk mendekati kanak-kanak disapa Dhiya ini kerana kusyuk mendengar serta rajin mencatat isi penting sepanjang ceramah anjurannya tempoh hari.
Menurut Ustaz Ebit Lew kanak-kanak istimewa ini tidak memiliki sebarang kekurangan dan begitucantik dan sempurna di sisi Allah.
Ads
Malah tambah beliau ujian yang kuat malah diharapkan agar boleh menjadi asbab untuk menjadikannya lebih kuat di masa akan datang.
Pendakwah bebas yang cukup popular di media sosial ini juga turut mendoakan agar kasih sayang antara Dhiya bersama kakaknya yang turut hadir berkekalan hingga ke syurga.
Beliau juga turut menganggap Dhiya seperti anaknya sendiri dan mengingatkan Ustaz Ebit Lew pada anaknya yang berada di rumah. Malah dia turut memberitahu sayang pada Dhiya.
Ads
Ustaz juga turut memberitahu, dia melihat ramai orang yang tiada kaki dan tangan tetapi dia boleh mengislamkan ramai manusia dalam dunia.
Sebak menangis rasa. Adik Dhiya cantik comel ni tiada kedua belah kaki semenjak lahir. Ya Allah. Dari mula sampai akhir duduk depan sekali. Khusyuk mendengar. Sepanjang ceramah menangis dan tekun mencatat semua isi ceramah saya. Periksa dapat A jer. Ya Allah betapa baiknya anak ini.
Ads
Berilah kekuatan padanya. Jagakanlah Dhiya ini terus kuat dan panjangkan umur berkat rezeki umur menjadi matahari hidayah.
Tersebarnya Islam ke seluruh dunia. Berjuta rahmat yang kau beri pada anak dan ibu bapanya, berilah sedikit rahmat buat diriku. #ProkidsIpoh
Ternyata perkongsian menarik ini turut mendapat respon daripada warganet. Rata-rata netizen sebak mengenangkan ujian terpaksa dihadapi kanak-kanak comel ini
Mereka turut memuji semangat cekalnya dan mendoakan agar adik Dhiya akan sentiasa berada dalam lindungan Allah SWT.
Strong girl, tak menangis teresak-esak. Macam orang dewasa
Niesa DianaMasyaaAllah, cantik nye adik Dhiya ni. Tenang je tengok muka dia. Kagum dgn adik ni. Such a strong girl. Semoga segalanya dipermudahkan utk Dhiya
Wan ShaidaTabahnya adik ni. Xde pn dia nangis teresak esak.. Mengalir jer air mata dia sapu.. Mcm org dewasa. Matang. Syabas dik.. Moga Allah sentiasa lindungi adik..
Doakan berjaya dunia akhirat, tiada kecacatan di mata Allah
Abid ZuhairiInsya Allah adik org macam kita, dilahirkan kekurangan kita kuat… Yang x kuat ye org yang mencaci menghina kita… Sebab cemburu tgk kekurangan kita… Abg doakan adik berjaya dunia dan akhirat… Setiap kali jatuh bangkit sendiri tampa pertolongan org sekeliling kita… Sebab kita hebat … Kita mampu walaupun kekurangan…. Aminnnnn
Isma Sharni Mohamad SaadAllahuakhbar..tiada kecacatan pn di mata Allah.. Sangat cantik dan sempurna adik ini..semoga adik Dhiya terus kuat semangat utk mengharungi hidup..jgn pernah rasa kekurangan itu..kurangnya dia di mata manusia tp lebih sempurna di mata Allah..
Semoga sentiasa dilimpahi kasih sayang, dimudahkan segala urusan
Hazman HamzahAllahu, begitu besar ujian untuk adik yg sangat comel ni, masih kecik dan perjalanan hidup dia masih jauh, semoga kakak2 awak sentiasa ada dan memberikan sepenuh kasih sayang utk memudahkan segala urusan awak sayang.
Eila RazaliAllahu akhbar.. Moga awak kuat dik.. bila kita rsa ujian yg allah bg ckup kuat utk kita, ingat ada lagi yg kuat ujiannya. Moga allah bantu awk. Bantu kita semua.. kita xpnh kesorangan.. allah ada..
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menyebut tentang pendakwah ini, dirinya amat popular dan tidak asing bagi kita. Gaya dakwahnya yang santai membuatkan Ustaz Abdul Somad Batubara bin Bakhtiar atau UAS cukup dikenali dan disayangi ramai baik di negara ini mahu pun negara kelahirannya.
Jika tahun lalu, ramai menzahirkan rasa terkejut mendengar berita perceraian rumahtangganya bersama Mellya Juniarti yang dibina 11 tahun dan dikurniakan seorang anak lelaki, Mizyan Hadziq Abdillah namun kini ruang isi hati pendakwa berusia 44 tahun ini sudah diisi oleh seorang gadis sunti berusia 19 tahun.
Media Indonesia berusaha mencari sosok tubuh bakal isterinya yang sangat cantik berketurunan Arab. Berasal dari Jawa Timur, Fatimah Az Zahra Salim Barabud yang lahir pada 1 Oktober 2001 dikatakan pelajar pondok pesantren berasal dari Desa Kepuhkembeng, Peterongon, Daerah Jombang Jawa Timur.
Hal ini sudah disahkan oleh Ketua Daerah Ketua Bahagian Bimbingan Komuniti Islam Pejabat Kemenag Jombang, Ustaz Ilham Rohim.
Majlis nikah kedua pasangan berbeza usia 24 tahun ini bakal diadakan pada Mei namun tiada tarikh dan lokasi nikah dinyatakan.
Media mula dapat menghidu hubungan ini semalam selepas beredarnya surat kebenaran nikah yang tertulis bakal pengantin lelaki adalah dirinya dan bersatus duda manakala di borang pengantin perempuan tertulis nama Fatimah Az Zahra berusia 19 tahun dan masih gadis. Malah dikatakan pasangan ini sudah membuat daftar perkahwinan pada 1 Mac lalu.
Kisah Ustaz Abdul Somad sering menjadi tumpuan kerana selepas bercerai dengan Mellya, UAS dikatakan bakal bernikah dengan personaliti popular Korea, Ayana Moon namun sehingga itu keduanya tidak memberi kenyataan secara terbuka.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Assalamualaikum Dato’ Mufti. Terdapat masjid yang meletakkan pencuci tangan pada pintu masjid. Jadi, bolehkah menggunakan hand sanitizer ketika melakukan solat, adalakah ia dikira najis disebabkan ada alkohol di dalamnya. Mohon pencerahan Dato’ Mufti. Terima kasih.
Jawapan
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga Baginda SAW, sahabat Baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW.
Dalam melakukan ibadah solat, di antara syarat sah solat yang wajib dipatuhi adalah menghilangkan najis yang terdapat pada badan dan pakaian. Persoalan pada kali ini adalah untuk menjelaskan penggunaan hand sanitizer (pencuci tangan) ketika hendak melakukan solat. Justeru sebaiknya kita membahaskan tentang apa yang terdapat pada kandungan dan bahan yang digunakan di dalam hand sanitizer (pencuci tangan) itu sendiri.
Hand Sanitizer (Pencuci Tangan)
Penggunaan sanitizer adalah bertujuan untuk membunuh bakteria yang terdapat pada permukaan kulit. Ia juga merupakan bahan yang efektif dalam membunuh kuman dan bakteria berbanding mencuci tangan menggunakan air dan sabun.
Menurut garis panduan daripada Food and Drug Administration (FDA) setiap kandungan produk hand sanitizer yang dipasarkan mestilah mengandungi ethyl alcohol (ethanol), isopropyl alcohol (isopropanol) atau benzalkonium klorida sebagai bahan utama.[1]
Selain itu, terdapat juga hand sanitizer yang menggunakan bahan selain daripada alkohol untuk membunuh mikroorganisma dan bakteria seperti povidone-iodine atau triclosan.
Sukatan yang digunakan mengikut jenis bahan yang diletakkan di dalam hand sanitize (pencuci tangan). Mengikut World Health Organization (WHO) menetapkan garis panduan dengan menyatakan bahan kimia yang digunakan di dalam 10 liter hand sanitizer mestilah mengandungi 8333 ml daripada 96% ethanol, 417 daripada 3% hydrogen peroxide dan145 daripada 98% glycerol atau 7515 ml daripada 99.8% isopropyl alcohol, 417 ml daripada 3% hydrogen peroxide dan 145% daripada 98% glycerol. [2]
Hukum Penggunaan Alkohol
Menuru jumhur ulama, alkohol merupakan najis kerana ia termasuk di dalam cecair yang memabukkan. (Lihat al-Fiqh al-Manhaji, 1/183-184). Ini seperti hadis yang diriwayat oleh Ibnu Umar RA, sabda Nabi SAW:
Maksudnya: “Setiap yang memabukkan adalah arak dan setiap arak adalah haram.” Riwayat Muslim (2003)
Selain itu, Prof. Dr Basri bin Ibrahim al-Hasani al-Azhari menyebut di dalam kitabnya menyatakan para ulama berselisih pandangan tentang sama ada arak najis atau tidak. Pada dasarnya, ulama bersepakat tentang arak adalah najis, tetapi mereka berselisih tentang sifat kenajisannya. Segolongan ulama berpendapat arak merupakan najis dari segi ainnya. Manakala menurut pendapat yang lain arak tidak najis dari segi ainnya. Sebaliknya najis dari segi maknawi iaitu tidak boleh diminum kerana ia merupakan sesuatu yang kotor sperti dadah dan seumpamanya. (Lihat Isu-isu Fiqh Halal & Haram Semasa, hlm. 598)
Fatwa Mufti Kerajaan Negara Brunei Darussalam Tahun 2005 (ms. 74) juga menyatakan: “Alkohol sintetik atau tiruan daripada campuran bahan kimia adalah haram meminumnya kerana sifatnya yang memudharatkan seperti mana racun.
Adapun barangan kosmetik yang mengandungi alkohol yang dihasilkan melalui sintetik atau tiruan daripada campuran bahan kimia adalah harus menggunakannya, kerana ia bukan najis. Dengan ini juga, sah sembahyang seseorang yang memakai baju yang telah disembut dengan minyak wangi yang mengandungi alkohol yang dihasilkan melalui sintetik atau tiruan daripada campuran bahan kimia kerana ia bukan najis.”
Selain itu, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-7 yang bersidang pada 11-12 April 1984 telah membincangkan Alkohol Menurut Pandangan Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawa:
Setiap minuman arak mengandungi alkohol. Bukan semua alkohol itu mengandungi arak. Alkohol dari proses pembuatan arak hukumnya haram dan najis, tetapi alkohol yang dibuat bukan melalui proses pembuatan arak hukumnya tidak najis tetapi haram diminum. Minuman ringan yang dibuat sama caranya dengan membuat arak sama ada mengandungi sedikit alkohol atau alkoholnya disuling adalah haram diminum.
Minuman ringan yang dibuat bukan dijadikan arak atau bahan yang mabuk dan tidak sama caranya dengan proses arak adalah halal. Tapai halal dimakan.
Alkohol yang terjadi sampingan dalam proses pembuatan makanan tidak najis dan boleh dimakan.
Ubat-ubatan dan pewangi yang ada kandungan alkohol adalah harus dan dimaafkan.
Begitu juga boleh rujuk artikel di laman web PMWP yang bertajuk IRSYAD AL-FATWA SIRI KE-185: MENGGUNAKAN ALKOHOL SWAB DAN MINYAK WANGI BERALKOHOL untuk maklumat lebih lanjut.
Kesimpulan
Kemunculan penularan virus Covid-19 telah melanda negara kita, oleh itu perlaksanaan menjaga kebersihan merupakan faktor utama bagi mengurangkan risiko dalam jangkitan virus ini. Justeru, timbul persoalan berkenaan dengan penggunaan hand sanitizer (pencuci tangan) semasa melakukan solat. Adakah ia dikira sebagai najis kerana kandungan alkohol di dalamnya?
Berbalik kepada persoalan yang diajukan dan pendapat ulama yang diberikan, dapat disimpulkan bahawa hand sanitizer (pencuci tangan) adalah tidak najis dan boleh digunakannya ketika hendak melakukan sembahyang serta tidak dikira menanggung najis. Ini jelas seperti yang diputuskan oleh Muzakarah Jawatankuasa fatwa Majlis Kebangsaan iaitu ubat-ubatan dan pewangi yang ada kandungan alkohol adalah harus dan dimaafkan.
Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang sahih terhadap agamaNya serta taufiq dan hidayah untuk mengamalkan syari’atNya dengan sebaiknya.
Wallahua’lam
S.S. Dato’ Seri Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri Mufti Wilayah Persekutuan Diterbitkan : 1 Mac 2020
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sejak semalam tular rakaman audio mendakwa akan kegagalan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) khususnya kepada Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham yang didakwa menidakkan rawatan untuk pesakit menggunakan ubat Ivermectin hingga membawa kepada kematian tinggi kepada pesakit COVID-19.
Isu itu didakwa timbul apabila 200 doktor sudah menandatangi surat dan sudah pun membuat laporan polis akan keengganan KKM memberikan ubat ini yang didakwa terbukti berkesan di luar negara. Berita begini sudah tentunya menimbulkan kegusaran di hati orang awam yang menyaksikan ratusan pesakit meninggal setiap hari.
Sebagai orang bukan dalam bidang perubatan, kita semua tentunya tertanya-tanya apa itu Ivermectin dan kalau benar terbukti kenapa tidak menggunakannya?. Lebih menakutkan ubat ini ada di jual di platfrom beli belah terkenal dunia pada harga mampu milik dan kita kekurangan ilmu dan terus membelinya, ia pasti memberikan kesan pada tubuh. Dalam pada itu, page Public Health Malaysia berkongsi fakta Ivermectin yang wajar kita semua tahu.
Baca perkongsian ini.
"Along. Belikan ibu kat kedai online ibermectin. Ibu baru je dengar kat wasap ubat ni boleh sembuh c19 kat India. Ibu nak makan. Nak naikkan imuniti badan." Minta si ibu kepada anaknya.
Kebanyakan anda pasti sudah mengalaminya. Serba salah bila nak belikan atau tidak. Kerana tidak pasti kesahihannya. Kini, anda boleh berikan mesej di bawah kepada mereka. Buat masa ini, penggunaan ubat ini hanya diluluskan untuk haiwan sahaja. Walaupun ada digunakan di negara lain untuk manusia, ia hanya krim untuk luaran untuk merawat penyakit kutu tertentu dan penyakit kulit tertentu.
Kita masih di dalam fasa kajian. Sama seperti vaksin dahulu, sebelum boleh digunakan, kita perlu tahu, tahap keselamatan, dose selamat, dose yang berkesan untuk membunuh virus C19.
Contohnya, Jika diberikan secara berlebihan, ianya boleh menjadi neurotoxic atau memberikan kesan sampingan kepada otak dan saraf. Malah ianya tidak beretika jika kita berikan ubat yang belum tentu keselamatannya. Adalah penting untuk kajian penuh diketahui, barulah pihak NPRA KKM boleh menilai penggunaannya secara meluas di Malaysia.
Jadi, jangan belikan ubat yang dibuat khas untuk haiwan digunakan kepada manusia. Kita jaga mak ayah kita dari ubat-ubatan yang diragui ketika ini. Tunggu hasil kajian dan jika terbukti berkesan, pengeluar akan keluarkan ubat tersebut yang mempunyai dos berkesan untuk manusia. Time tu barulah beli.
Ulama seluruh dunia sepakati vaksin
Isu vaksin ada pro dan kontranya namun kesedaran mengambil suntikan vaksin sudah mulai wujud di kalangan rakyat. Buktinya lebih tiga juta rakyat sudah menerima suntikan vaksin hingga bulan ini.
Dalam pada itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri memaklumkan, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) turut menerima pelbagai pandangan tokoh agamawan dari luar negara sebelum memuktamadkan hukum fatwa vaksin Covid-19. Malah agamawan turut merujuk golongan pakar perubatan.
Akhirnya, pihak Muzakarah Fatwa Kebangsaan memberi keputusan bahawa vaksin itu harus di mana banyak negara berhujah serupa dan pandangan Malaysia senada dengan apa berlaku di seluruh dunia Islam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?