Walau berada di zaman yang serba canggih tapi tak dinafikan masih ada yang mempercayai akan ‘bomoh’ atau dukun. Ada yang terlalu mempercayainya hingga mendatangkan kemudaratan.
Antaranya seperti kematian Pegawai Kadet Laut, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), Allahyarham Zulfarhan Osman Zulkarnain akibat dibuli kerana dituduh mencuri komputer riba.
Kisah menyayat hati Allahyarham bermula apabila namanya antara yang disebut oleh seorang ‘bomoh’ untuk mengesan siapakah pencuri komputer riba (laptop) berkenaan. Akibatnya Allahyarham Zulfarhan bukan sahaja dipukul supaya mengaku mencuri komputer riba berkenaan malah turut juga ditekap menggunakan seterika wap hingga mendatang kecederaan teruk yang juga menyebabkan kematiannya.
Kepercayaan kuat kepada bomoh, dukun atau tukang ramal ini membuatkan golongan ini sanggup mengenepikan hukum agama. Adalah haram hukumnya bagi seseorang mendapatkan nasihat dan pandangan mengenai sesuatu urusan daripada tukang ramal.
Ads
Jabatan Kemajuan Agama Islam (Jakim) dalam satu hantaran di Facebook berkata, hukumnya juga adalah sama bagi seseorang yang pergi kepada tukang ramal (dukun) bagi meminta mengubati sihir yang dihadapi.
Jelasnya, apabila seseorang pergi menemui mereka untuk mengubati sihir yang dihadapi, perbuatan tersebut jelas membawa kepada pergantungan kepada selain Allah.
Ads
“Perlakuan-perlakuan ini boleh membawa syirik kepada Allah. Semoga kita dijauhkan daripada perkara-perkara yang boleh membawa kepada syirik kepada-Nya dan mengurniakan kepada kita kefahaman dalam mengamalkan suruhan-Nya,” tulisnya.
Tambah Jakim, mendatangi bomoh, dukun adalah salah satu jenis daripada syrik kepada Allah adalah keyakinan dengan mengetahui yang ghaib atau pengubatan penyakit melalui perantaraan selain Dia.
Ads
“Hadis Riwayat Muslim (5957), Nabi Muhammad SAW bersabda sesiapa yang mendatangi tukang ramal (dukun) dan bertanya kepadanya tentang sesuatu, maka tidak diterima solatnya selama empat puluh malam.
“Hadis Riwayat Ahmad (9171) pula, sesiapa yang mendatangi dukun atau tukang ramal, lalu dia membenarkan apa yang dikatakannya, maka sungguh ia telah kufur kepada apa yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW,” tulisnya.
Kita semua mahu amal ibadah yang dilakukan diterima oleh Allah SWT. Namun diterima atau tidak, tiada siapa yang tahu kecuali Allah Yang Maha Esa.
Namun sebahagian sarjana Muslim memberikan pandangan bahawa terdapat tanda-tanda amalan seseorang itu diterima. Demikian menurut Prof. Dr Ahmad Sanusi Azmi dari Fakulti Pengajian Sunnah, Universiti Sains Islam Malaysia. Beliau turut berkongsi tiga tanda tersebut dalam satu hantaran di akaun Facebook beliau.
Pertama: Tidak kembali kepada maksiat
Ini adalah tanda yang paling utama. Seharusnya amalan seseorang menjauhkan diri mereka dari maksiat. Amalan tersebut menjadi sebati dalam dirinya, membentuk darah dagingnya sehingga menjadikan dirinya membenci maksiat.
Al-Imam Ibn al-Qayyim berpesan di dalam kitab Madarij al-Salikin:
أما إذا تذكَّر الذنبَ ففرح وتلذَّذ فلم يُقبل، ولو مكث على ذلك أربعين سنة
“Adapun sekiranya seseorang itu (setelah melakukan ibadah) masih merasa seronok dengan dosa, ketahuilah bahawa ia adalah (tanda-tanda) amalan tidak diterima sekalipun dia melakukan amal kebajikan selama 40 tahun.” (Ibn al-Qayyim, Madarij al-Salikin)
Dengan sebab itu al-Imam al-Hasan al-Basri menegaskan:
فإذا قبل اللهُ العبدَ فإنه يُوفِّقه إلى الطاعة، ويَصْرفه عن المعصية
“Sekiranya Allah menerima amalan seseorang, maka dia akan membimbingnya untuk melakukan ketaatan yang seterusnya dan memalingkan hambaNya dari maksiat.”
Kedua: Amal kebaikannya seharusnya menghasilkan kebaikan yang lain
Dalam perihal ini al-Imam al-Hasan al-Basri berkata:
إنَّ مِن جزاءِ الحسَنةِ الحسَنة بَعْدَها، ومِن عقوبةِ السيئةِ السيئةُ بعدها
“Salah satu pulangan amal soleh adalah, ia menghasilkan amal soleh yang lain. Dan sekiranya dia melakukan kejahatan, kejahatan tersebut akan menghasilkan kejahatan yang seterusnya.
Malah al-Hasan mengingatkan kita bahawa: “Sekiranya kebaikanmu tidak memberikan pertambahan (amal), maka di situ pasti ada kekurangan (kesempurnaan amalan tersebut).
Ketiga: Istiqamah dengan amal soleh
Al-Imam Ibn Kathir menyebut: Sesungguhnya telah menjadi fitrah manusia di mana Allah akan mencabut nyawa seseorang itu dengan amal yang dilakukan secara konsisten. Sekiranya seseorang konsisten melakukan kebaikan, maka dia akan mati dalam kebaikan. Sekiranya seseorang konsisten dengan kemungkaran, maka dibimbangi dia akan mati dengan perbuatan yang telah biasa dia lakukan.
Dengan sebab itu al-Bukhari merekodkan satu insiden yang menarik. Seorang sahabat telah meninggal ketika menunaikan haji. Ketika meninggal, dia masih berpakaian ihram. Lalu Rasulullah meminta para sahabat mengkafankan beliau dengan pakaian ibadah tersebut.
Sabda Rasulullah:
كفِّنوه بثوبيه؛ فإنه يُبعَث يوم القيامة ملبِّيًا
Kafankan beliau dengan pakaiannya, sesungguhnya dia akan dibangkitkan pada hari kiamat dalam keadaan bertalbiyyah (lafaz talbiah Haji yang memuji Allah).
Beli al-Quran sama lah juga saat kita nak membeli pakaian. Ia harus serasi dan sesuai dengan penggunaan kita.
Al-Quran merupakan kitab suci umat Islam, sebelum membeli periksa teliti agar kita membeli naskhah yang betul dan praktikal untuk penggunaan sehari-harian. Apa yang penting, kita bertanggungjawab penuh menjaga kesuciannya.
Dan Allah juga ada berfirman tentang kesuciannya;
“Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan al-zikr (al-Quran) dan Kamilah yang memelihara dan menjaganya.”
(Surah al-Hijr: 9)
Hari ini begitu banyak penerbit al-Quran mengeluarkan pelbagai mushaf al-Quran, sehingga kita sukar membuat pilihan yang mana satu menepati penggunaan.
Tapi jangan bimbang, kita baca perkongsian Karya Bestari tentang panduan membeli kitab suci ini agar sesuai dengan penggunaan kita.
Pastikan Ada Pengesahan Lulus & Disemak Oleh Kementerian Dalam Negeri
Langkah pertama pastikan al-Quran tersebut mempunyai kelulusan daripada Kementerian Dalam Negeri. Kebiasaannya, cop pengesahan dan nombor kelulusan terdapat di bahagian awal ataupun akhir cetakan al-Quran.
Mengapa ia sangat penting? Jawapannya untuk memastikan naskhah aslinya telah pun melalui suatu proses semakan oleh ahli lajnah tashih al-Quran, seterusnya dibawa ke peringkat Lembaga Pengawalan Teks al-Quran Kementerian Dalam Negeri KDN untuk diluluskan.
Ini sangat penting kerana ia dapat mengenepikan keraguan kita tentang keaslian ayat-ayat al-Quran yang mungkin tersalah atau dipesongkan oleh pihak-pihak tertentu.
Jenis Kertas
Jenis kertas memainkan peranan besar memastikan keselesaan mata saat membaca. Kalau perasan terdapat beberapa jenis kertas yang biasa digunakan dalam cetakan al-Quran, antaranya ialah kertas putih, kertas kilat (putih) dan kertas premium (kuning)
Sebenarnya daripada ketiga-tiga jenis kertas ini, kertas premium (kuning) merupakan jenis kertas yang disarankan untuk dipilih kerana ia menyerap cahaya dan tidak memantulkan cahaya silau, sehingga tidak terlalu gelap dan sesuai untuk tempoh membaca yang lama untuk mata.
Cuba elak membeli al-Quran yang dicetak menggunakan kertas terlalu berkilat kerana boleh jadi silau ketika membacanya.
Huruf dan Susun Atur Mushaf al-Quran
Kemampuan kita membaca berbeza-beza. Oleh itu penerbit tidak akan menggunakan jenis huruf yang sukar dibaca akan memberi kesan pada kelancaran dan ketepatan sesuatu bacaan al-Quran.
Untuk lebih praktikal, bagi penggunaan seharian kita, pilihlah al-Quran dengan Resam Uthmani, samada dengan tajwid berwarna atau pun tidak, terjemahan per kata atau terjemahan yang sesuai.
Di samping itu, kini terdapat juga mushaf dengan panduan Waqaf dan Ibtida kaedah berwarna yang memudahkan kita berhenti dan memulakan bacaan pada makna dan maksud ayat yang sesuai.
Naskah al-Quran biasanya menggunakan kertas keras sebagai kulit hadapan berikutan ia mempunyai halaman yang tebal. Justeru itu, teknik penjilidan sangat penting bagi menjamin keutuhannya.
Terdapat dua kaedah penjilidan iaitu bahagian sisi bawah atau atas dijahit atau digam untuk menggabungkan helaian-helainnya. Jika anda memilih penjilidan dengan versi jahitan maka kebiasaannya kualitinya adalah lebih baik berbanding gam.
Namun tidak dinafikan gam yang digunakan juga biasanya sudah baik dalam memastikan ia tidak tertanggal atau terkoyak daripada jilidnya.
Pada sesetengah jenis al-Quran Perjuzuk yang didatangkan dengan kotak atau ‘box’ pula, kita boleh memastikan jumlah atau juz yang kita perolehi cukup dan saiznya sesuai dengan penggunaan kita.
Terakhir sekali, inilah yang paling penting kerana dalam memilih al-Quran apa pun, kerana ia perlulah sesuai dalam konteks penggunaan kita secara peribadi mahupun keluarga. Setidaknya ada beberapa perkara yang boleh dipertimbangkan ketika ingin memilikinya.
Al-Quran Mushaf lengkap Tajwid Berwarna dan Waqaf Ibtida’ (berhenti dan memulakan bacaan), pilihan terbaik untuk yang ingin memahirkan bacaan al-Quran.
2. Al-Quran Multazam atau al-Haramain A5 dengan terjemahan. Sesuai digunakan untuk anak-anak di sekolah mahupun di rumah.
3. Al-Quran dengan tema Muslimah lengkap dengan Tajwid Berwarna dan Terjemahan sesuai untuk ibu dan wanita kerana bentuknya yang menarik, moden ditambah dengan huraian tema muslimahnya.
4. Bagi yang ingin menghafal al-Quran, naskhah al-Quran al-Hafiz dengan kaedah Hafal 1 Halaman 3 Jam sangat sesuaikan digunakan.
5. Al-Quran Amazing, lengkap dengan pelbagai rujukan tafsir, hadis dan sebagainya. Iaitu al-Quran Amazing, lengkap 33 Panduan Hidup Manusia. Membimbing kita bagaimana untuk berinteraksi dengan al-Quran.
Walau apa pun jenis al-Quran yang kita beli, isi kandunagnnya tetap sama. Yang membezakan kita dengan orang lain ialah sejauh mana kita membaca, memahami, mendalami dan mengamalkan setiap kalam Allah dalam kehidupan harian kita. Itu lebih mustahak lagi.
Anak sudah bertemu insan yang dianggap pasangan hidupnya malah sudah merancang membina masjid. Namun malang insan yang mahu dinikahi tidak mendapat restu orang tua.
Kisah ini bukan berlaku dalam drama saja, hakikatnya ia memang berlaku dalam kehidupan hari ini. Malah ramai yang sanggup meneruskan perkahwinan, membelakangkan ibu dan bapa.
Akan tetapi apa kesudahan perkahwinan ini, adakah mereka akan bahagia dengan pernikahan tak dapat restu ibu bapa. Ustaz Abu Basyer dalam program Tanyalah Ustaz menjawab persoalan ini.
Katanya Islam melarang seorang anak derhaka kepada kedua ibu bapa dan Islam juga melarang memutuskan silaturahim kepada keluarga. Berkahwin dengan lelaki atau wanita pilihan hati bukan wajib, dan bukanlah berdosa jika tak berkahwin dengannya. Akan tetapi menghampakan dan melukakan hati ibu bapa satu dosa besar.
Hukumnya wajib mentaati ibu bapa dalam perkara harus dan sunat. Perkahwinan yang tak dapat restu ibu bapa tak akan mendapat keberkatan dan redha Allah SWT.
Ujar Ustaz Basyer terdapat beberapa hadis menjelaskan betapa pentingnya mendapat persetujuan dan redha ibu bapa .
1. Sabda Rasulullah SAW yang maksudnya, “Redha Allah bergantung pada redha kedua-dua ibu bapa dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa”. (Hadis Riwayat Hakim)
2. Sabda Nabi SAW maksudnya, “Sesiapa yang membuat ibu dan bapanya gembira (memberi keredhaan), maka sesungguhnya ia mendapat redha Allah s.w.t”. (Hadis Riwayat Bukhari)
3. Abdullah bin Masud pernah bertanya kepada Rasullullah SAW, “Apakah amalan yang paling Allah SWT sukai?”. Baginda menjawab, “Solat tepat pada waktunya”. Abdullah bin Masud bertanya lagi, “Kemudian apa?”. Baginda menjawab, “Melakukan kebaikan kepada kedua-dua ibu bapa”. Abdullah bertanya lagi, “Kemudian apa?”. Rasullullah SAW menjawab, “Jihad kerana agama Allah SWT”. (Hadis Riwayat Bukhari & Muslim)
4. Nabi SAW bersabda maksudnya, “Kembalilah kepada kedua ibu bapamu dan buatlah keduanya tertawa sebagaimana engkau telah membuat keduanya menangis”. (Hadis Riwayat Abu Daud & Baihaqi)
Jangan putuskan silaturahim dengan ibu bapa kerana hendak berkahwin dengan wanita pilihan hati :-
1. Hadis riwayat Abu Hurairah ra. dia berkata: Rasulullah SAW. bersabda: “Sesungguhnya Allah menciptakan makhluk sehingga setelah selesai menciptakan mereka, bangkitlah rahim (hubungan kekeluargaan) berkata: Ini adalah tempat bagi orang berlindung (kepada-Mu) dengan tidak memutuskan tali silaturahmi.
Allah menjawab: “Ya. Apakah kamu senang kalau Aku menyambung orang yang menyambungmu, dan memutuskan orang yang memutuskanmu?”
Ia berkata: “Tentu saja”.
Allah berfirman: “Itulah milikmu”.
Kemudian Rasulullah SAW. bersabda: Bacalah ayat berikut ini kalau kalian mau: “Maka apakah kiranya jika kamu berkuasa kamu akan membuat kerusakan di muka bumi dan memutuskan hubungan kekeluargaan? Mereka itulah orang-orang yang dilaknati Allah dan ditulikan telinganya dan dibutakan matanya. Maka apakah mereka tidak memperhatikan Al-Qur’an ataukah hati mereka terkunci. ” (Hadis Shahih Riwayat Muslim)
2. Hadis riwayat Aisyah r.a., ia berkata: Rasulullah SAW. bersabda: Rahim (tali persaudaraan) itu digantungkan pada Arsy, ia berkata: “Barang siapa yang menyambungku (berbuat baik kepada kerabat), maka Allah akan menyambungnya dan barang siapa yang memutuskan aku, maka Allah pun akan memutuskannya.” (Hadis Shahih Riwayat Muslim)
3. Hadis riwayat Jubair bin Muth`im ra.: Dari Nabi SAW. bahwa beliau bersabda: “Tidak akan masuk Syurga orang yang memutuskan hubungan kekeluargaan.”
(Hadis Shahih Riwayat Muslim )
4. Hadis riwayat Anas bin Malik ra., ia berkata:-
Aku pernah mendengar Rasulullah SAW. bersabda: “Barang siapa yang merasa senang bila dimudahkan rezekinya dan dipanjangkan usianya, maka hendaklah dia menyambung hubungan kekeluargaan (silaturahmi).” (Hadis Shahih Riwayat Muslim)
Jika wanita pilihan hati tersebut terbukti baik akhlaknya, menutup aurat dan bersifat lemah lembut maka pujuklah ibu bapa dengan cara hikmah dan bijaksana. Ambil masa sedikit untuk solat hajat dan berdoa kepada Allah SWT supaya melembutkan hati mereka berdua.
Ibu bapa yang bersifat penyayang tidak akan menolak bulat-bulat permintaan anak lelakinya. Cara mendapat restu adalah cara terbaik dan inilah yang dianjurkan oleh Islam. Jangan terburu-buru mengikut nafsu kerana sifat terburu-buru adalah sifat syaitan, sifat tenang dan bersabar adalah sifat orang mukmin.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...